REKLAMA

Czy religie mają przyszłość?

OFF Czarek
Data emisji:
2016-07-06 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ich Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w studio gość dr Dominika Kozłowska redaktor naczelny miesięcznika znak dzień dobry dzień dobry i trzymam wyjątkowe wydanie miesięcznika znak z kilku powodów tych ważniejszych tych trochę mniej, a wszystkich, ale my oczywiście najważniejsza, bo umiera z niecierpliwości, które są ważne były ważniejsze jestem, że 70 urodziny miesięcznika znak, by Rozwiń » wynajęli, więc wydanie specjalne wydanie wakacyjne wydanie pogłębione badanie niezwykle zawierający wiele ważnych tekstów wielu ważnych autorów, ale tym razem nerwy pytanie o to czy religia też 3 religie mają przyszłość, bo jak rozwija ani ten temat tzw. wstępniaku należy odpowiedzieć tutaj udzielają to w mózgi z najwyższej półki, a skoro mówimy o najwyższej półce nie udało się tylko papieża zdobyć obecnego papieża do numeru, ale jest jego przyjaciel znalazcy oraz rabin Abraham skórka z aktywną rolę należy przyznać, że kardynał Bergoglio wydał książkę, ale to prawda tak też bardzo ciekawy wątek się sięgać naprawdę nie ma, choć też podać do sądu, ale cóż pozostaje bez opóźnień w 2 ankietę wśród młodych reprezentantów różnych światopoglądów i środowisk szkoda, że wyższe miejsce do powiedzenia w Anny Tarczyńskiej przewodniczącej warszawskiej gminy żydowskiej wojenna kapele reprezentantach mądrość świat żywych ale, żeby się w samych i też bardzo interesujące na drugiej stronie tutaj towarzysz towarzyszy tzw. wstępniak owi prezydent w interesie jest reklama pióra w taki piłkarz Mariusza Wilczyńskiego Mar Mariusz Wilczyński światowej sławy animatorzy z performer no oznacza, że w rezultacie powstał w Operze już uszlachetnia menażerii piersiowym czy to, bo wiem, że nad tematami, które pracują państwo w wcześniej czy to Tetro taki zbieg okoliczności, że pytanie właśnie o przyszłość religii w tym numerze czy to jest to aż tak zbiegło się tobą planowany żona 70 urodziny specjalne wydanie podwójnie wakacyjny numer zadajemy takie pytanie, które dzisiaj jest pytaniem, które w po różnych stronach parkanu zdaje się wrażenie intelektualnego krąży w dość to oczywiście była bardzo świadoma strategia znaczy szukaliśmy takiego pytania, które nic było pytaniem jakoś ważnym fundamentalnym angażującym w momencie, kiedy pismo powstawało w czterdziestym szóstym roku, bo faktycznie jest tak, że ten numer ukazuje się właśnie w tym momencie jubileuszu właśnie ten okres wakacji latam czterdziestego szóstego roku to był moment, kiedy ukazał się pierwszy numer miesięcznika znak i próbując jakoś wczytać się w to teksty z pierwszych numerów to to pytanie o przyszłości religii wtedy w czterdziestym szóstym roku po drugiej wojnie światowej i też w Polsce, w której zmieniał się radykalnie ustrój i przychodziło coś nowego jeszcze nie określonego było pytaniem po prostu z gatunku takich fundamentalnych, ale ma nie jak by z powodu jakiegoś lęku co uda się ocalić tylko z powodu też doświadczenia przeszłości tak to znaczy doświadczeniami w ogóle wojen, ale w szczególności drugiej wojny światowej ma ono pytanie o religie no postawiło w takim zupełnie nowym świetle tak znaczy doświadczenie przy czym Holokaustu i zagłady Żydów, jakby w tym takim wymiarze Teologicznym tak, by sensu dobra zła wysiłków ludzkości natury człowieka możliwości nie wiem właśnie zbawienia i ocalenia to jak się stało się takim impulsem zaczynem dla właściwie całej powojennej teologia teologią również filozofia za filozofią także i refleksji społecznej i politycznej, a właściwie leżało u podsta w też nie wiem projektu Unii Europejskiej, więc jeżeli mamy jubileusz 10 w tym jubileuszowym roku do jakiegoś pytania wracać tu wracamy właśnie do tego, ale także z takich powodów teraźniejszych tak znaczy wydaje mi się, że dzisiaj to pytaniem mu o przyszłości religii właśnie w liczbie mnogiej jest po prostu takim pytaniem, na które ludzie się ludzie myślący się zastanawiają się przede wszystkim w zderzeniu z doświadczeniem przemocy i terroru, której religia wciąż jest źródłem, ale tak, że takiej nadziei, która cały czas pyta samą siebie czy nie jest jakimś właśnie często my w naszych państwa państwo pańskich audycjach często ten wątek naszych rozmowach się pojawiać to nie jest takie taka taka próżna nadzieja tak, że religia może odbyć się tą siłą zmieniają ludzie religijni tak mogą być tą siłą zmieniającą świat, więc no taki był kontekst i taki był punkt wyjścia, żeby postawić pytanie, które właściwie znakowi na łamach naszej pracy towarzyszyło, a które dziś mam nowe ataku takie dno nowy wymiar zyskuje tak przez współczesne doświadczenie naszym także wewnątrz świata chrześcijańskiego, żeby nie sprowadzać tego wszystkiego tylko do tego doświadczenia fundamentalizmu, który przyjmuje się twarz islamu na jego przyjście na dno to pytanie odpowiem bardzo ciekawe postaci tak to znaczy założenie było takie, ponieważ nasze myślenie o religii jest zawsze jednak myśleniem kształtującym się w dialogu na 13 znaku myślenia Religi zawsze myśleniem kształtującym się w dialogu i myślę że, toteż była taka cecha, która znak charakteryzował je charakteryzuje, więc to jest po pierwsze, pytanie o przyszłość religii w liczbie mnogiej dlatego dom, jakby wypowiedzi na ten temat zaprosiliśmy reprezentantów wszystkich 3 monoteistycznych bogów, czyli jest wspomniany już głos rabina Abrahama skórki SNB wnętrza świata judaizmu jest głos w 2 głosy w zasadzie reprezentujący świat islamu różne głosy, bo z 1 strony głos myślę bardzo ciekawego ważnego Zachodniego teologa muzułmańskiego Tarika Ramadana o pochodzącego z Maroka, ale żyjącego tworzącego we Francji i głos ta hala będzie, że Luna, który niemal odwiedził Kraków niedawno w Warszawie na pewno niedawno odwiedził podczas wojny majowych targów książki rządu był w Warszawie było z nim zresztą spotkanie w zielonym wydał taką WM bardzo został przetłumaczony i wydana przez wydawnictwo Karakter bardzo ciekawego książeczka co to jest islam, ale on o islamie mówi jest takich pozycji tak drastycznych czy osoby niewierzące jednak osoby, które bardzo dobrze z nas tradycje Tax, której się wywodzi no i wreszcie jest głos akurat autora, który na łamach znaku pojawią się wielokrotnie czy Charlesa Taylora, który myślę, że boli, bo sporej liczby materiałów tymczasem zostali trzeba było to dziś to jest akurat rozmowa, którą element to jest akurat jedyny materiał, który tłumaczyliśmy, bo pozostałe rozmowy przeprowadzaliśmy osobiście udało nam się przeprowadzić rozmowy zarówno z Abrahamem skórką jak Izy Tarik ramadan mitach handel zielonym te rozmowy myśmy przeprowadzali natomiast po prostu trafiliśmy na bardzo dobrym dobrą rozmowę z Charlesem Taylorem, którego prace są w Polsce znane jego perspektywa, a właśnie myślenia także roli chrześcijaństwa jest dosyć znana, ale ta rozmowa z waszą o tyle ciekawa, że przeprowadzali ją z nim się w taki dialog niż klasyczny wywiad krótkie pytanie pogłębioną odpowiedź tylko to jest dialog, gdzie właściwie nieraz pytania z toto co mówi jego prawda partner w tej rozmowie jest nieraz dłuższe i uczeń i uczeń Łaśnicy jest też tyskiego uczeń, któremu się doktoryzował pod kierunkiem Charlesa Taylora i sam jak my w tej chwili też jest już badaczem no właśnie przede wszystkim tych przemian, które przechodzi chrześcijaństwo także są te 3 perspektywy islam judaizm chrześcijaństwo i całość podsumuje Karol Tarnowski, który też nie jestem osobą przypadkową przez jest sam filozofem religii i właściwie to są tematy którymi od lat się zajmują wszystkim jest też wieloletnim redaktorem miesięcznika znak i zależało nam, żeby im też w tym numerze jubileuszowym mieć takie głosy bardzo różnych pokoleń tak między Nysą jest Karol Tarnowski czy Józefa Hennelowa, która do tygodnika powszechnego trafiła właśnie w czterdziestym szóstym roku, kiedy z Wilna trafiła do Krakowa i bardzo szybko związała się wraz z tygodnikiem powszechnym i ma taką bardzo długą historyczną perspektywę, a z drugiej strony te rozważania o przyszłości religii to, o czym pan już wspomniano patrząc na ilustrację przedstawiającą twarz Jana kapeli domyka taka ankieta, którą skierowaliśmy do reprezentantów młodych środowisk ludzi młodych od 3 właśnie religia daje im wiary w przyszłość dodaje im wiary w przyszłość co Ibrahim Kalwas bardzo ironicznie skomentowała, ale to pewnie o tym, później w wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak jest państwa moim gościem informację o godzinie dziesiąty 20 wracamy po informacjach Cezary łasiczka program Owczarek studio dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak siedemdziesiąte urodziny miesięcznika jej wydanie specjalne także wakacyjne, więc więcej albo grubszym papierze wydaje się, że jest grubszy, bo naprawdę więcej grubszy uszlachetniane chce, żebyśmy miałeś mówię o uszlachetnianiu my nie święcimy przedmiotów nie inny, a redakcje wśród nich biskup pokropił z okazji dziesięciolecia jeszcze nie może w okresach wsi albo jakiś taki gruby my nie to już wyższy, gdy powyższe wolałabym się z tym VAT również powinno dbać, bo musielibyśmy bardzo długą rozmowę odbyć, ponieważ jak wiadomo nie ma w Polsce bardziej kontrowersyjnych tematów niż święcenie różnych przedmiotów sakralizacja obiektywów i właśnie przenikanie się do różnych postaci prawda kultu religijnego i medycznego tak naprawdę to co jest w tej też temat przyszłości religii, ale może może w innym wydaniu ja osobiście mam podejście takie on nie uświęcony nie bardzo bardzo protestanckie główne ciekawe, dlaczego wójt może też z osobistych powodów i osobistej drogi ale, ale tak jakoś myślę, że trzeba przez Boga trzeba mieć przede wszystkim w sercu, a może miesięcznik znak ma inne funkcje tak przede wszystkim jednak mam nadzieję, że ma takie funkcje pobudzające przede wszystkim do myślenia krytycznego i otwartego uważam, że to jest chyba też rzecz, którą religie dzisiaj naprawdę potrzebują tak na przemyślenia krytycznego i także rozwijanego przez osoby i z wnętrza spoza kościoła, ale niekoniecznie w sutannach czy habitach na jej odpowiedź na problemy nim z Chełmży podkreślmy rozmawia o religii też na łamach se, czyli rozlane religia to zbyt uniwersalne oraz radni byli zbyt poważna sprawa, że staje się księżom to jak w myślach, bazując dobrze odpowiedź na to pytanie na ustach wszystkich krótko i na temat czy religia ma przyszłość tak czy nie tak, by tak pytanie rzeczywiście zaczyna się w, kiedy zaczynamy się zastanawiać, jaką przyszłość bo o ile ich reżimy jak zachęcić ich atak na 3 jesteśmy w takim myślę, że jego odpowiedź, którą można wyczytać z tych z tych tekstów to to jest odpowiedź, którą ja osobiście i ja osobiście głęboko wierzę to znaczy, że przyszłość religii jest w dialogu między religiami to nie jest jakaś jakiś pusty frazes dotyczący zdolności do dialogu do wejścia w dialog mógłby wydaje mi się, że te momenty, kiedy próbujemy wyciągać jakiekolwiek też wnioski z historii i z przeszłości to te momenty, które były dla dla religijnych zawsze zabójcze to były te momenty, w których właśnie religia, o czym pisze Karol Tarnowski, którym wspominaliśmy w tym swoim na kimś takim tekście wspinający, w którym religię no właśnie zamiast twarz miłości i dialogu odsłaniały taką stronę związaną z przemocą tak i ta przemoc jest zawsze taka postać Religi, która właśnie wyklucza innego, która zamyka się jak mniemam nie ma potrzeby wejścia w dialog z innymi, ale oczywiście dzisiaj to jest to bardzo ciekawe pytanie oczywiście, kiedy pytamy o przyszłość religijna to przeciętny słuchacz czytelnika także ja sama ma 2 skojarzenia z powyższą myśl od razu o islamie dlatego rozpoczęliśmy od islamu i muszę dodać, że tutaj niedawno na antenie TOK FM była bardzo ciekawa rozmowa z Patrycją Sasnal, która widziała coś takiego, że to wartość stanowić czy to islam siedzi się radykalizuje czy radykalizm zyskuje dzisiaj twarz islamu i nisze wydaje, że ta druga im alternatywę to znaczy, że ludzie nigdy nie, że wszelkie takie stereotypy dotyczące nie wiem prawda islamu, który jest niemym źródłem terroru czy katolików, którzy w Polsce bardzo często są po prostu tak stereotypowo wszyscy wrzucanie do 1 worka, że właściwie to jakiś taki zacofany światopogląd dążący tylko prawda do władzy pieniędzy i t d. myślę, że można, by NATO, zwłaszcza pożyć innym przekroju znaczy zawsze w każdym czasie i dzisiaj również są ludzie, którzy mają postawy fundamentalistyczne radykalne takie dogmatyczne i teraz ich sens pytanie, dlaczego właśnie religia jest około taką płaszczyzną, której bardzo łatwo prawda coś takiego zaszczepić i na to właśnie wskazuje Karol Tarnowski jakoś próbujących baton najważniejszą rzecz rozwikłać śledczy związek przemocy i religii i to dlaczego właśnie tak łatwo w religię wpisać takie tendencje fundamentalistyczne, ale fundamentalizm dzisiaj ma nie tylko twarz islamu ma twarz jak dużo bardziej różnorodną i jakiś taki fundamentalizm nie odwołuje się do przemocy, ale jest też taką postawę światopoglądową prawda przytyki dogmatyzm będący podstawą światopoglądową on występuje zarówno po stronie wierzących niewierzących wyznawców wesele wszystkich religii, a 3 dniu pani wrażenia, że fundamentalizm jest wpisany w Mono tej z bardziej niż w polityce listy 4 linie tak to to co prawda też Cache Cache Cache myślę, że tak jest, dlatego że religie monoteistyczne te, które wyznają wiarę 1 Boga jednocześnie mają w sobie taki pierwiastek pewien uniwersalizm styczny zresztą tutaj, gdyby piszą o tym, Karol Tarnowski, ale tu wielu ludzi zdiagnozował co to znaczy, że to on, że ten taki pierwiastek uniwersalizm styczne i to to pojęcie prawdy prawdy objawionej ono w pewnej interpretacji właśnie fundamentalistyczny, bo na czym polega fundamentalizmu fundamentalizm polega na tym, że jest religijnie wyciąga wniosków odnośnie do mojej własnej prywatnej życiowej postawy tylko formułuje wnioski oczekiwania wobec innych to znaczy takim pierwszym przejawem fundamentalizmu religijnego, ale nie tylko jest to, że ja przede wszystkim zastanawiam się i mówi w jaki sposób inni mają żyć tak znaczy, że fundamentalizm religijny n p . w Polskim życiu publicznym nieraz wyraża się właśnie nie wiem w formułowanie takich postulatów co inni mają robić nie zajmowanie się moim sumieniem i moim własnym życiem, które często jest zresztą nieuporządkowane, więc tak, więc to jak by roszczenie do prawdy roszczenie i takaż takie taki właśnie roszczenie, które wyraża taką postać posiadania prawdy absolutnej prawdy objawionej, która w związku z tym musi być narzucana innym ludziom to pojawia się jako pierwiastek właściwie we wszystkich 3 Mono tej Izby ach, w postawach w różnych momentach historycznych się rozwijających się błoto my jako pierwszy jest właśnie teksty dla harcerzy na ty i czytając jego słowa pomyślała sobie męska to znamy daty jedno z pytaniem odpowiada fundament i fundamentaliści spowijają kobiety szczelnie czarne zasłony także ci przypominają one nie przykładają one ludzi, ale zjawy przecież tego też na ekranie to mówi islamiści tak bardzo boję się dziś kobiety jej ciała własnego pożądania, że tworzą karykatury, czyli religii, obracając się wokół kobiecej seksualności proboszczem myślę, że miejmy to samo stężenie jest sklep mieści się w Czyżby nasi lokalni islamiści czy w to jest boks ciekawe to przedstawienie, ale na przyszły nam się ściekami Walia w 1 z jej tekstów, które dotąd pisze inny patrzymy na religię szerzej, mówi że w grze dzisiejsze religie religie oraz to 1 z niebieskimi 3 proc w sumie niemal w Taurydzie, którego by zastąpiły ligi gdzie uczciwość po pierwsze, płodność ci się kobiety ci się naturę to był jakiś rzeczy, które dziś są ze sobą się łączą to rektor zagadka tajemnica przekazywania życia kontynuowania życia kobiecej będącego centralnym punktem właśnie tajemnica natury sił przy tak dalej tak dalej mówi analityk pojawił się religie z nieba i które zwykle były rodzaju męskiego, że to był ktoś im to już nie było rodzenia tworzenia to był ktoś zacznie prozę to był ktoś, kto jak sprawić, że wszystko się stało nie było nic innego co się pojawiło się kryzysu i teraz tutaj czytający ten najnowszy numer zastanawiają się właśnie od tych także nad przyszłością religii w kwestii o umorzenie płciowości ale, ale pewnego dnia dziś byśmy powiedzieli zrozumieją kobiecości tak pewnego modelu rodziny w stosunku do kobiecości, bo także z zeszytami ramadan pisze o okazję złość aż takim, że ten islam wartości znaczy dziś jest tak myśmy w styczniu drukowali przepiękny esej na widok Hernaniego, który nie jest z kolei islamskim twórcą żyjącym tworzącymi języku niemieckim w Niemczech nagrodzonym w tym roku pokojową nagrodą księgarzy niemieckich bardzo prestiżowo ją też do przepiękny esej napisał o wartościach islamu tak czy Tarik ramadan mówi my też możemy pisać przepiękny esej o wartości chrześcijaństwa jako religii miłości odpowiedzialności współpracy z zobowiązania i t d . no ale rzeczywistość skrzeczy i Tarika Ramadana mówi też, jakiego Denisa wartości też ginie pod naporem islamu męskości to znaczy, że ci wszyscy młodzi znaczy islam dzisiaj to są młodzi radykalni EMC młodzi chłopcy, którzy po prostu marzą o wojennej przygodzie, bo takiej tożsamości radykalnej się odnajdują po prostu plecak okulary Ray bana i prawda karabin z rynku nie do niezwykle wprost, kto w i ten islam męskości i jak staje się nagle kulturowo dominujące oczywiście na polskim podwórku też MGOK stolicy śmie męskości z katolicyzmem męskości się właściwie cały czas zderzamy i to prawda znaczy pytanie o przyszłość religii jest też pytaniem o wizji kobiecości i oto czy te zmiany społeczne zmiany wewnątrz świata religijnego będą zachodzić właśnie taki sposób, żeby rzeczywiście dążyć do takiej faktycznej równości kobiet i mężczyzn szturmują tym teście Stilon także, że wasze pytania o przyszłość chrześcijaństwa jest też pytanie o właśnie diakonatu kapłaństwo kobiet miejsce kobiet w instytucjach religijnych ale, żeby w ogóle wizję kobiecości męskości im prof. Monika Płatek bardzo często powtarza rzecz, która budzi polityczne do tych, które mnie, by na początku ktoś na początku nie rozumiała na czym wam się, że ona jest teologicznie nieprawdziwa to znaczy czy kościół rzymskokatolicki w Polsce traktuje kobiety jako człowieka, ale w gruncie rzeczy, kiedy się w to wejdziemy po prostu głębiej w co rzeczywiście Unia myślę, że zrozumienie na czym polega człowieczeństwo kobiety seks bardzo dużym dzisiaj wyzwaniem dla przyszłości religii, jakie to ma mieć konsekwencje, więc w sumie ten numer jest jakimś podsumowaniem tych naszych wcześniejszych feministycznych katolicką feministycznych religijną feministyczne genderowe ich poszukiwań na łamach znaku, bo to, że z tego zysków i pobłogosławi, więc nie jest przypadkiem że, że te tematy są dzisiaj naprawdę właściwie kluczowe tak jakoś otwierające to, że to powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja o godzinie dziesiąty 40 już za kilka minut państwo mają gośćmi dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak wracamy po informacjach Radia TOK FM Cezary łasiczka program off czarek państwa mają właśnie dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak 70 urodzin miesięcznika specjalne wydanie temat miesiąca temat numeru to nowości nie miesiące 2 miesięcy do lat dla nas 70 lecia oraz 70 lecia dobrze czy religia ma przyszłość pytanie postawione kilku bardzo interesujących autorów odpowiada no ale oczywiście to on, a Anina, a nie na tym pytaniu pani na to odpowiedzieć nie kończy no bo w rozmiarze to pytanie i CIT odpowiedź jest pytanie odpowiedział, które się każdy czytelnik może sobie zadać każdy może inaczej odpowiedzieć, bo każdy wiek ma różne dla innych doświadczenia różną wizję być może z różnych tradycji religijnych, a także wywodzi na czym oczywiście są pewne takie rzeczy, które w tym dialogu 3 Mono ateizmu w i islamu chrześcijaństwa judaizmu w takiej kolejności opublikujemy te tt wypowiedzi się wyłaniają takie bardziej przesłanki które, które mogą być właśnie wpływać będzie źródłem nadziei tak, kiedy pytamy o przyszłość religii, bo myślę, że to co jest źródłem beznadziei w myśleniu o religii mamy dosyć dobrze zdiagnozowane myślę, że 1 taką rzeczą, która powraca w tych wypowiedziach jest to, że właściwie to co każdy człowiek musi w swoim każdy człowiek religijny musi w swoim życiu próbować pogodzić no to jest pytanie w jaki sposób łączyć pewność, której źródłem jest religia to, o czym mówiliśmy w poprzedniej części naszej rozmowy z otwartością tak czy w jaki sposób łączyć pewne z otwartością, żeby one nie zamieniały się właśnie w dogmatyzm fundamentalizmem roszczenia wobec innych narzucanie siłą swoich poglądów z 1 strony tak religia jest pewnym źródłem jest źródłem jakiś pewności, ale przede wszystkim pewności w takim wymiarze nie wiem wiara w taki transcendencji realny wymiar ludzkiego życia tak częstej mówi coś takiego, że właściwie religia najbardziej jak ujawnia swą mocy w pytaniu właściwie po śmierci w pytaniu o tym, sens ludzkiej egzystencji taki to jest jakby podstawowy wymiar każdej religii to znaczy, że ona, jakby tym różni się od takich humanizmu świeckich, które też, jakby w ich najbardziej otwarty i postaci tak naprawdę zadają pytanie o sens ludzkiego życia i próbują ten sens jakoś opisać wskazać natomiast gdyby różnica między tym humanizmem świeckim takim humanistę transcendentalnej, który właśnie MNB otwiera się w tym pytaniu na jakąś przyszłość na kurz wieczności na jakiś sens eschatologiczny, który różne znaczenia religii przyjmuje, więc tak to jak łączyć to pewność z otwartością i żona musi być połączona tak to znaczy, bo wiemy, że brak tej łączności tak, by prowadzi też takiego jak zniekształcenia z patologii zachowania sensu samej religii natomiast z drugiej strony są takie wyzwania, które okazuje się jak w każdej religii są dzisiaj pojawiają to znaczy z 1 strony bardzo głęboka właśnie indywidualizacja religii to znaczy 1 z plakatów reklamujących nasz jubileusz tych plakatów, które będą wisieć w Krakowie są plakaty w czysto tekstowe i stan taki taki cytat z rabinami skórki prawdziwa religia musi być czymś mówiąc słowami mojego przyjaciela Franciszka poza kościołem i te słowa są wpisane symbole wszystkich 3 religii monoteistycznych, czyli islamu judaizmu chrześcijaństwa i co to znaczy, że prawdziwa religia musi być czymś poza kościołem to jest mówiąc słowami przyjaciela Franciszka, czyli obecnego przyjaciela rabina obecnego papieża Franciszka i myślę że, że jest coś takiego, że rzecz, że religie i o tym, mówią też młodzi ludzie, których prosiliśmy o głos ankietowani w zasadzie wszyscy mówią, że ich religijność rozgrywa się jako coś ich po prostu własnego tak co wpływa na ich postawę wobec innych ludzi, ale taką postawę jak co ja chcę zrobić wobec innych Annie co ja oczekuję, że inni zrobią wobec mnie więc, jakby druga sprawa, która z tego wynika i która ma po prostu, że albo religii nauczył się dialogu i współpracy to od czego zaczęliśmy, ale toteż, że jeżeli mam gdzieś się godzić świadomość współodpowiedzialności za świat to ona także musi się narodzić się, jakby wynikać z tego gruntu jak z doświadczenia religijnego tak nasze doświadczenie religijne musi prowadzić moim zdaniem jeśli religia ma mieć jakąkolwiek przyszłość do takiej woli współpracy i współdziałania w rozwiązywaniu problemów, które są naszymi wspólnymi problemami przede wszystkim nierówności społecznych i tych już wyżej i że lotu zobaczmy na statystyki kilka tysięcy lat religii monoteistycznych wojny rzeźbie nietolerancja podziały wydaje się, że w przeszłości nawet religia religii monoteistycznych no i życie skok pod czym nie wygląda zbyt interesująco w aspekcie tego co co pani mówi, dlaczego przyszłość miałby wyglądać inaczej, dlaczego w przyszłości miało być miało być źródłem czy punktem wyjścia właśnie dla dla tych pozytywnych rzeczy, a nie dla wciąż negatywnych rzeczy to odpowiedzialna jest w gruncie rzeczy myślenie religijne te rozmowy z Abrahamem skórką ma tytuł naprawianie świata ja też w serialu pisze o tym, że właściwie, jeżeli jest jakiś pierwiastek obecny we wszystkich religiach poszły nie tylko monoteistycznych w ogóle we wszystkich religiach to jest taka nadzieja, że zawsze możliwe jest nowy początek tak pan mówił też o tym, występie wygodne to jest to jest właściwie coś co chyba najgłębszym sensie może kształtować się ludzkie życie znaczy nadzieja na to, że zawsze możliwe nowy początek na 3, by tej nadziei nie było już Iwojny światowej i co ten wektor aktora, który zawsze za każdym razem pobił też artystek jest taki skacze tak biednej mówił kochanie przebacz piątek bardziej kochamy nie chciałem ją już już będę lepszy teraz i kolejny raz się bije kolejny raz wybił kochanie przeważnie przy plaży już nie będą również był przypadek tak bardzo cię kocham go jednoczy się do tego, by nie nie chodzi o nowym kanciastych zarysów dosłownie, ale chodzi o to, że o grze, jeżeli rzecz że, gdyby nie było tej nadziei nowego początku prac po drugiej wojnie światowej to pewnie też nie wydarzyło się wiele dobrych rzeczy, które jednak się wydarzyły w tych ostatnich dekadach, gdy odchodzi z zewnątrz jestem bardzo w ryzykowne stwierdzenie tak, bo jak to może udowodnić nie może tego udowodnić to drugie pytanie tak naprawdę o postęp moralny rozwój cywilizacji rozwój ludzkości zgliszcza rzeczy pytaniem, na które odpowiedź ostatecznie jest filozoficzna, a ostatecznie estetyczna znaczy to jest do tego nie da się zważyć prawda oczywiście są ludzie, którzy wskazują mu mówi pan o tym, że ludobójstwa wciąż się zdarzają mu mają miejsce niestety mimo że nie ma bardziej powszechnie rozpoznane i współ we współczesnych kulturach wszystkich wartości niż wartość osoby godności osoby prawa człowieka od drugiej wojny światowej zostały powszechnie uznane przez właściwie z pewnymi wyjątkami większość państ w świata i oczywiście zwolennicy postępu moralnego powiedzą tak jest coraz lepiej jesteśmy w pewnym program się jednak pewne stare znane zjawiska jak chociażby właśnie przemoc motywowana nienawiścią i ksenofobią wobec innych czy wyznawców innej religii wciąż się zdarza no ale ostatecznie po prostu jak będę chyba to czego by coś co co my Life wyciąga je kolekcji dwudziestego wieku i co dzisiaj też w tym obecnym kryzysie jest wyciągane, ale dojazd do ludzi zwierząt, a ludzie, którzy szukają pokoju którzy, którzy wierzą w to, że świat można budować taki sposób, żeby był przestrzenią, w której może rozwijać się każdy człowiek tak niezależnie od tego kim jest jako religię wyznaje, jaki ma kolor skóry, więc jestem ja dostrzegam we współczesnej kulturze tak bardzo wielu ludzi, którzy mają głęboką świadomość, że nierówności społeczne wykluczenie z Rosji sterująca liniami niż 1 czy umiemy rozważyć pytanie ważne pytanie o przyszłość tak znaczy jaki kształt przyszłości, jakie siły mogą kształtować się świat, w którym żyjemy, za który ostatecznie my bierzemy odpowiedzialność czy my ludzie zamieszkujący ziemie Anno Domini 2016 albo się, że ta prognoza przyszłość nasze powinna określać przy przesłankę wtorek przez spojrzymy na wzrost znaczenia różnych ugrupowań partii prawicowych no nie wiem na podstawie n p . gdy takiej takich przesłanek nie upatrywałbym raczej świetlanej przyszłości tekst Malezja w klimatycznej presji kwestie związane z, choć z kryzysem uchodźców na tej podstawie też bym jakoś pewnie nie patrzy w przyszłość nierówności nie jest szalony nierówności społeczne materialne znowu kolejne przystanki, gdzie grać będzie mógł chyba jest gorzej będzie gorzej niż było raczej bym nie może znowu jestem takim niepoprawnym pesymistą, ale raczej wydaje się, że dobrze już było tak, by bezpiecznie było z takim klasycznym był tylko po wstąpieniu w Wilnie patrzyłbym raczej realistą wozu spójrzmy na przesłanki wektor jasne, że można udawać, że skoro Indianie 3 lat zbierają też będzie sroga w inny no ale ale warto jeszcze spojrzeć na inne przesłanki no ale na pewno nie rozstrzygniemy tego dzisiaj w tym studia i myślę, że pytania i odpowiedzi, które znajdują się w miesięczniku znak w najnowszym wydaniu są niezwykle interesujące nie tylko, jeżeli chodzi o religię czy kwestie przyszłości religii to osoby, które przemyscy części tematu numeru ktoś wypowiadają, bo już wychodzi w temacie fetor pozostaje bez komentarza my w tym temacie numeru to bardzo mądre osoby i 2 święte słowa można jeść łyżkami, więc tyle miesięcznik znak czy religia ma przyszłość 37270 rocznicy rocznicami urodzin miesięcznika znak pięknie wydany złoty widzi się pojawiły dziś na półce to uczelnia młodsze żyjemy skromnie piękna tradycja artyści wybitni Mariusz Wilczyński specjalnie dla Cezarego Łasiczki z umowy przy bardzo dziękuję za wizytę dziękuję za zaproszenie rozmowę z dr Dominika Kozłowska redaktor naczelny miesięcznika znak, bo państwo moim gościem Anny informacje Radia TOK FM, że kilka minut o godzinie jedenastej, a po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA