REKLAMA

Z czym nie poradzili sobie tegoroczni maturzyści? Justyna Suchecka w rozmowie z Jakubem Janiszewskim

Połączenie
Data emisji:
2016-07-06 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wyłączenie od gór 146 Jakub Janiszewski przy mikrofonie 12 Justyna Suchecka z GazetyWyborczej dzień dobry czas na grę znamy wreszcie wyniki matur wreszcie to znaczy, że jest później niż zwykle później niż w zeszłym roku prawie tydzień, ale w ogóle stosunkowo późno do poprzednich lat, dlatego że zwykle maturzyści dostawali to wtedy, kiedy reszta kończyła liceum, czyli gdzieś tam pod koniec czerwca teraz tu 5 lipca strużka to trwało dłużej a dlaczego Geralt żal ci, Rozwiń » którzy są złośliwi trochę z tego żartują może, dlatego że denatem egzaminatorzy mogli dokładniej przyjrzeć się pracą, bo w tym roku maturzyści będą mogli sfotografować, a tak naprawdę dyrektor CKE tłumaczy, że prosił o to dyrektorzy szkół, żeby łatwiej było zorganizować wydawanie świadectw cały system potem odwołań i t d. uczyć, żeby wydłużyć procedurę tak różni tak tak, żeby to było tydzień później, bo nie mogli zamknąć sobie w liceum dla całej reszty, a potem zająć się nad turystami my co te wyniki jedno mówią o nim czegoś z tegorocznych maturzystach z morza tegorocznych maturach nigdy nie dość jak należy sformułować, a właściwie więcej na mówią same motorach niż maturzystach, bo o maturzystach może powiedzieć, tyle że na pewno są często się wczoraj wystosowała standardowo około 20 % na poprawkę, więc nie wiemy dużo więcej niż w poprzednich rocznikach to co mówią matura to na pewno, że widzimy efekt tego, że w tym roku wszyscy zostali przymuszeni rozdawane 1 egzaminu rozszerzonego można go oblać, ale trzeba napisać rejestrować dostali zakodować prace podpisać się można wejść el i to mówiłem dużą maturę, bo widzimy to wynika z bardzo mocno w złoża w technikach, gdzie do tej pory uczniowie nie wybierali tych rozszerzeń oni zwykle kończyli na tylnym podstawowym poziomie tyle ile trzeba nic więcej 80 % uczniów tak robiła, a w tym roku jest nawet rozszerzonego na efekt jest taki, że mamy średnie wyniki egzaminów rzędu 13 % 15 % to są bardzo niskie to jest rozwiązanie zamknięty zadanie to nie wszystkich jak tak patrzę na to, jakie przedmioty wybierają maturzyści to jestem trochę zdumiony, zwłaszcza niską pozycją historii wiedzy o społeczeństwie w tym roku matematykę zdawało 2 × więcej niż historia WOS razem wzięta, więc to może zaskakiwać, ale z drugiej strony co jest odbiciem trendów, które mamy, czyli od kilku lat mocno promujemy szkolnictwo techniczne politechniczne to jedno im te humanistyczne kierunki są coraz mniej popularna druga rzecz, że jak sztuczne, by uciąć temat my na podstawie, bo muszą od 2010 tez obowiązkowy egzamin to często idą za ciosem zostać Ukrainą już mam to matematyka chodzą na te korepetycje bardzo często prze Mieszko poświęca mnóstwo czasu to może spróbuję tego rozszerzenia skoro muszę zeznawać na rozszerzeniu to już niech to będzie matma drugim takim przedmiotem właśnie język angielski, gdzie też na zasadzie i tak już się uczę to przesiądę może akurat nowość czują żal, że pierwszym takim przedmiotem bo o ile ma mniejsza, o ile matematykę zdawało 72  000 maturzystów to język angielski 125 prawie 125  000 ton są dużo bardziej niż 10 lat temu, kiedy nowa matura wchodzi 11 lat temu zanurzenie w języku tak to dostęp do filmów obcych językach książek materiałów jest dość nieograniczony dzięki powszechności internetu jest często dla nich taki naturalny wybór od BOŚ warto poza tym anielskie czasy się liczy przy rekrutacji na studiach, więc to jest jakaś taka zasada kalkulacji, ale jakimś przedziwnym trafem szalenie popularna stała się biografia geografia ma taki Pijar najłatwiejsze do egzaminu maturalnego nie do końca jest to prawda, bo średnie wyniki wcale nie są takie zachwycające się też przyłożyć, ale tu jest tak takie przekonanie wśród uczniów że, a i tak geografia to akurat nie jest najtrudniejsza może akurat z drugiej strony otwiera wejście na kierunki przyrodnicze i możność ekonomię z geografii na maturze, a nawet niektóre uczelnie politechniczne, więc jest szeroki wachlarz można odpowiedzieć tak patrząc na to co wybierają się maturzyści, gdyby się próbować zastanawiać nad tym kim są to można nakazuje, by wierzyć, że dno oka są zorientowani na mówiło się w obcych językach dających takie przedmioty ścisłe nauki ożyciu, a humanistyka jest rzeczywiście na samym końcu no jest od wielu lat dobrze znana atrakcja czas mówimy, że po tych humanistycznych studiach typu socjologia czy politologia jest trudniej znaleźć dobrą pracę niż po Politechnice jak zostaniesz inż. Leny z Lechią 2 oczywiście to duży zarząd kompetencja tego co chcemy robić, jaki mamy pomysł na życie ktoś idzie na socjologię w bo łatwo się dostać na to oczywiście nie skończy tak jak inżynier po Politechnice, ale jeżeli ma pomysł wie co chce z tym robić to przecież nic złego przy tym z pań też media też zrobiliśmy tak, iż na wierzchu rynek ma racji tak rynek pracy w przemyśle wcale jakoś tak szaleńczo w Polsce nie buzuje stos bez przesady, ale szkoła celnych te wszystkie rzeczy związane z outsourcingiem księgowanie dobra znajomość matematyki + 1 języka obcego daje nie najgorszą pracę w dużych miastach może niespecjalnie ekscytującą kreatywną, ale pewną z dobrymi zarobkami ale gdyby spojrzeć na trendy cywilizacyjne to najbardziej zagrożoną raz zanikiem, bo lada moment może się okazać, że właśnie księgowe będą zbędne natomiast, chyba że będzie tak bardzo kreatywności księgowość hard Times ocenili radni klubu odszedł zawsze będą dania Niemcy 9 akurat ta matematyka stoją przed dobrze, ale wracając jeszcze do mnie do samych wyników matur to zacytowała też Katarzynę Hall minister minister edukacji w rządzie PO-PSL, która w pewnym sensie odnosi się do takiej krytyki szkół wyższych od adresem matur, a pod adres NIP jakości maturzystów, że tak brzydko to ujmę, a uczelnia od kilku lat 1 głosem mówią Otóż, dostając coraz słabszych kandydatów bardzo niechętnie mówią o tym, że dostęp do słabszych kandydatów, bo ich przyjmują nawet na bardzo prestiżowych uczelni jak UW uczyła AM UJ jeszcze w sierpniu we wrześniu na wolne miejsca na wielu kierunkach i niestety, ale można się tam dostać z maturą zbiegł również z tymi bardzo słabymi wynikami, które miało w tym roku wielu wielu uczniów na szkodę w społeczeństwie, a najłatwiej jest powiedzieć, że to wina liceum, w którym się tego nie nauczyli niż przyznać, że przyjęliśmy na pedagogikę 200 osób powinniśmy 50 np. Nowak, ale czy to nie jest też trochę związane z tym, że w ogóle jest pewien sposób ustawienia brak edukacji zorientowanej na teren jest zamontowany właśnie na taką maturę w też w pewnym sensie, że zawęził takie pole do rozwoju niewiele różnią się mówi bardzo dużo nie chce być tutaj rzecznikiem prasowym centralnej komisji Egzaminacyjnej, ale o tym, się mówi od 2005 roku, a matura w tym czasie zmieniła się z nami trzykrotnie i to nie są zamknięte testy, na których można nastrzelać dostać miesiąc procent dobrze się weszło taki mamy wyobrażenia, ale nasz system testowy wtórnej na szkodę amerykańskiego, który na egzaminach końcowych ma tylko zamknięte zadania i naprawdę twórczy pytanie skoro są uczniowie mierzyli 60 % chodzi na WOS i w ogóle nie przepracowania to nie jest wina do egzaminu tylko tego, że to musimy to po prostu nie zależy oni wiedzą, że mogą pójść na bezpłatne studia albo na niewiele płatne nawet tak bardzo słabym wynikiem, więc nie potrafimy z nich zbudować motywację do nauki ani nie jest wina testu nie ma nic złego w tym, żeby dobrze uczyć testy językowe n p . te, które zdają certyfikaty tak to też są testy, ale nie krytykujemy, bo sprawdzają dobre kompetencje sprawdzę mówię nie sprawdzają praktyczne zastosowanie gramatyki nasza matura prawie niczym szatni nie różni, a jednak do matury krytykujemy czy może mówić, że wizerunek tych testów, a więc niekoniecznie rzeczywistość tak jak wyglądają czy mówisz o tym, że matura w pewnym sensie obrywa za nasze auto uogólnione pretensje wobec systemu edukacji moim zdaniem tak to bardzo mocno widać po jak często rozmawiam same próby wywiady słyszała od swoich rozmówców, że Moto testowe i n p . z języka polskiego jest taki bardzo restrykcyjny ostry klucz, ale klucze od 2005 roku piętnastego roku w ogóle niema tylko coś się dowiedzieć się w tym siedzieć trzeba sprawdzać już został zamieniony takim ocenianiem holistycznym szerokim biologia w tym roku szkoła tak sprawdzono, że był klucz sprawdzono nawet 8000 prac na podstawie tych 8000 prac poszerzono klucz od tych uczniów odpowiadają i dopiero sprawdzono resztę, ale tego też nikt nie wie no bo w zamian setki innych znanych z właśnie pozornie, bo to można powiedzieć, że to jest w pewnym sensie wyjście naprzeciw tym wszystkim zarzutom, które szły pod tak adresy nowych matur pojawiały żony są zawężając, że jest skłaniają do powtarzania takich komunałów właśnie pozwalają być twórczym rozumiem, że ten argument Pawła k zdaniem moim zdaniem bardzo dużo się zmieniło jeszcze nie są idealne, ale ewidentnie, zwłaszcza aut po reformie programowej 2009 roku widzimy, że te egzaminy na coraz lepszym kierunku one jeszcze naprawdę są do poprawki, bo np. matematyka w tym roku była wyjątkowo trudna, ale co też czasem jest zarzut to nie znaczy, że maturę ma być łatwa i dawana dla wszystkich na poziomie rozszerzonym chcielibyśmy żona była taka sprawiedliwej UE jasno wskazywać, kto jest dobra, kto nie, ale idziemy w dobrym kierunku, a dno dodaje, że Diana, bo tak trudno to jak sobie poradzi maturzyści z New Look na rozszerzeniu UE na rozszerzeniu, o ile dobrze pamiętam średnia to, bo około 40 kilku procent punktów, więc z punktu widzenia statystyki w całkiem w porządku mamy mediana też jest gdzieś mniej więcej na tej wysokości Ross rzuciła nam tych uczniów na pół, ale jest bardzo mało wyników tych naprawdę wysokich takich powyżej 90 % punktów to znaczy, że albo zabrakło tym maturzystom nawet bardzo dobrym czasu albo troszeczkę za dużo dni oczekiwaliśmy Tosię okaże na uczelniach jak od września zaś w sumie Dariusz Kulma nauczyciel autor książki jak zdać maturę z matematyki mówi tak w katastrofie w poprzednim roku nie ma, ale obstawiam, że będzie lepiej analizowane łatwiejsze zadania w arkuszu było ich, tyle że wynik każdego maturzysty powinien być powyżej barierę 30 % jednak okazuje się, że nie jest nie zdało 17 % i to jest właśnie zaskoczeniem, bo to jest dowód na to, że jeszcze temat matki gdzieś tam nie uczymy dobrze nawet podstaw matura ona była trochę wyjątkowa było bardzo duże zadanie schematyczna takiego życia wziętych i to Super ale, toteż znaczy, że zaskoczyła maturzystów, bo uczyliśmy ich pod jak to się zawsze moim działania 2 pociągach Regle pojawia się praktycznie na każdym egzaminie w wersji pociągu wędrowiec albo wycieczka po górach, ale i to jest to jest problem dziękuję bardzo Justyna Suchecka z gazet z gazety wyborczej była ze mną w studiu 1417 za chwilę formy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA