REKLAMA

NFZ do likwidacji. O zapowiedzianej reformie służby zdrowia mówi dr Małgorzata Gałązka-Sobotka

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-07-07 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
11:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w pierwsze śniadanie w dołku 326 i 25 sekund na zegarach wiadomość jak tam ponownie to jest pierwsze śniadanie w toku jak zwykle zresztą o tej porze państwa mają gości jest pani dr Małgorzata Gałązka-Sobotka dyrektor Instytutu zarządzania w ochronie zdrowia uczelni Łazarskiego dzień dobry dzień dobry witam państwa pani doktor i w zeszłym tygodniu w jakoś tak mam wrażenie trochę po cichu myślą o tym, też było to minister zdrowia Konstanty Radziwiłł przedstawił Rozwiń » ujawnił założenia z wstępne do swojego wielkiego planu wielkiej naprawy służby zdrowia to kolejny wielki plan myślę, że śmiało możemy powiedzieć ilu ministrów po osiemdziesiątym dziewiątym roku zdrowia mieliśmy tyle wielkich planów wielkiej reformy służby zdrowia do tej pory żadnemu się nie udało, gdyż żaden nie miał odwagi powiedzieć wprost trzeba wydać więcej, żeby było lepiej, ale tym razem jeśli jest taki w niestety jakiś Płomień nadziei też tak mówi, ponieważ minister, mówi że oprócz tego, że zlikwiduje Narodowy Fundusz Zdrowia, a przyniesie kwestie dotyczące regulowania opłat za świadczenie na wojewodów to mówi także, że trzeba będzie zwiększyć wydatki z budżetu na służbę zdrowia właśnie to pierwiastek nadziei liczy czy raczej obietnice jak każdy piłkarz Diego myślę, że nadzieja umiera i w 2 wielu z nas wierzy w to, że nadzieja umiera ostatnia także nie przestajemy wierzyć, że kolejna wielka reforma rzeczywiście przyniesie jakąś pozytywną zmianę w systemie ochrony zdrowia tych prób było bardzo wiele wydaje się, że w ogóle podstawą do tego, aby oceniać propozycje jest próba znalezienia w tych propozycjach odpowiedzi na taki bardzo fundamentalne mają opinię na pytania jest system ochrony zdrowia miejsce wiele lat przez 6 lat i zasiada w radzie Narodowego Funduszu Zdrowia, czyli cele, które w ma w i nadzorować opiniować decyzje kolejnych ministrów i to znienawidzoną powszechnie instytucje no zawsze trzeba wygenerować jakiegoś chłopca dobicia w Polskim systemie Rezende z chłopcami z NFZ wcześniej były kasy chorych oczywiście, że tak i wydaje mi się, że ta reforma el jaka by nie była ona i tak i tak skutkować będzie tym, że ktoś będzie musiał być winny wszystkiemu co jest nieefektywne, bo nie ma wątpliwości, że nie ma tu złotego środka tu nie ma czarodziejskiej różdżki kas, która z dnia na dzień zmieni system tak, aby po pierwsze, on gwarantować podmiotowość pacjenta po drugie, mógł gwarantować efektywność medyczną, bo przy tak naprawdę od narodzin my idąc do lekarza chcemy szybkiej reakcji i skutecznej reakcji nie jest to wszystko takie proste i sama likwidacja NFZ-u nie jest wystarczającym środkiem niejako specjalizujący się to kilkadziesiąt milionów oszczędności w skali roku i skalę Polski, ale taktyka i teoria zarządzania mówi wyraźnie instytucje zdecentralizowane zarządzaniu są droższe od instytucji scentralizowanej także, jeżeli liczymy, że zdecentralizowany NFZ -u przyniesie nam oszczędności to ja bym raczej nie szła w tym kierunku nie poszukiwało tutaj nadziei bowiem wydaje się, że być może to coś z świadczyło o tym, że NFZ nie spełnią naszych oczekiwań był efektywną organizacją efektywnym płatnikiem to z 1 strony bardzo przez lata niejasna relacja między, nadzorując Ministerstwem Zdrowia, a płatnikiem publicznym pamiętajmy NFZ jest podległą instytucją ministra zdrowia i nie powinien robić niczego co się nie wpisuje w koncepcji ministra zdrowia od 1 stycznia 2000, ale ruch jak oni relaks, ale wierzę w porównaniu z tym bywa różnie z tym bywało, ale wydaje się, że trzymanie transgresja ministra uchylania się oczywiście, ale trzeba też podkreślać to, że nie ma systemu ochrony zdrowia, którym płatnik publiczny finansowany byłby za 1 % swoich przychodów być może z nowoczesnym zarządzaniu zjemy, że efektywność takich instytucji zależy od jakości kadr, które są mniej te zatrudnione, a my dzisiaj mamy w totalnym deficyt chociażby kontrolerów audytorów, którzy mogliby sprawdzać co tak naprawdę kupujemy za to 70 miliardów przeznaczonych na ochronę wyjaśnia jak ostatnio inne tak wyszło przypadkowo trochę klientach Państwowej służby zdrowia i to kilkukrotny, a jestem nim rzadko raz na kilka jeszcze jestem w tym wieku, że jest nim rzadko miał okazję zaobserwować jak dramatycznie szybko niestety użyję tego słowa z pełną odpowiedzialnością rozszerza się patologia w Polskiej służbie zdrowia i jednocześnie jak dużo pieniędzy jest tam zmarnowanych jakieś niepotrzebne rozwiązania procedury to podam 1 z wielu przykładów ktoś chce dostać do lekarza specjalisty i dajmy na to chirurga no i dzwoni dzwoni przez tydzień no bo dodzwonić się ciężko do urwania się i otrzymuje informację pani się zgłosi tego i tego dnia przychodzi przekonany, że o tej i o tej godzinie tegoż dnia już ma zagwarantowane wzywa się okazuje nie musi stać 3 godziny w kolejce do okienka, bo to, że ma się zgłosić tego dnia wcale nie oznacza, że tego dnia będzie przyjęty i faktycznie zdarza się, że dochodzi do okienka z różną przepraszamy dziś nie ma już numerków, więc wraca dzwoni znowu jest tylko 1 przykład, ale takich obszarów, gdzie ta sytuacja przez to nie dofinansowanie z patologiczne jest całe mnóstwo i to mam wrażenie, że z roku na rok coraz więcej no to przepraszam jeszcze za ten długi monolog, jeżeli słyszę, że mamy 4 % PKB wydatków na służbę zdrowia w skali Polski, a średnia unijna jest 6 % PKB, a minister, mówi że może trzeba zwiększyć dotację z budżetu to może to jest jakiś rozwiązań absolutnie nie potrzebujemy więcej pieniędzy na system ochrony zdrowia, ale pytanie jest zasadnicza czy dzisiaj przy takiej organizacji, bo to na co zwrócił pan uwagę w tej swojej przygodzie z polskim publicznym systemem ochrony zdrowia pokazuje, że mamy w ramach tego systemu już jest bardzo zaawansowaną chorobę stamtąd chorobą jest słaba organizacja do chorobą jest jak pani traktowanie pacjenta podmiotowo i dusi pojawia pytanie, dlaczego w prywatnych placówkach już się udaje, że tak powiem myśleć to jest bardzo niepopularnej źle widziane w Polskim systemie myśleć konsumencką, czyli klient argumentacja nie pacjent, a ja bym jednak łączyła te 2 podejścia łączyła misję służenia na rzecz zachowania i odtworzenia zdrowia, która jest wpisana w przysięga Hipokratesa i powinna być tak naprawdę, jakby dominującą wartością w funkcjonowaniu podmiotu, ale z drugiej strony jednak takie marketingowe podejście, w którym patrzymy na poziom satysfakcji jak dzisiaj możemy mówić o mówiąc kolokwialnie dolanie kolejnych pieniędzy, jeżeli wiemy, że już dzisiaj organizacja polskiej opieki ochrony zdrowia ma w sobie pewien potencjał do poprawy do optymalizacji poprzeć poprzez chociażby elektroniczną dokumentację medyczną poprzez elektroniczną obsługę tego ruchu fal 2 lata centralny rejestr centralny rejestr, który pozwoli nam śledzić nie tylko to co system zrobił względem jednostki danej jednostki chorobowej danego pacjenta ale jakie to przyniosło rezultaty prawda jest, że system ochrony zdrowia jest rynek świadczeniodawcy dlaczego, bo popyt jest nieskończony, a podaż jest ograniczona poprzez swą wartość finansowania i do tego nie ma w Polsce polityka, który miałby odwagę, żeby powiedzieć Szanowni obywatele możemy sobie rozmawiać o 1000 różnych programów w podatkach obniżeniu o podwyższeniu wieku emerytalnego 500 + 500 minus musicie się dorzucić do służby zdrowia w większym stopniu musicie się dorzucić do służby zdrowia, ale ten kontrakt obywatele wielu badań wynika, że obywatele są skłoni do tego, aby ponieść większe obciążenia dlatego jak nie zgodzą na to dowodem na to jest jak wielu z nas decyduje się nałożenie dodatkowych środków na ubezpieczenia komplementarne na wydawanie własnego portfela my chętnie byśmy byli w stanie włożyć więcej w ramach obowiązującej składki, gdybyśmy wiedzieli, że za to dostaniemy coś więcej zatem nim powiemy tak dla zwiększonego finansowania to powinniśmy jednak i tutaj akurat prace Ministerstwa Zdrowia rzeczywiście idą w kierunku zwiększenia efektywności, czyli nie rozliczania procedur, a rozliczenie całego ciągu terapeutycznego całego procesu leczenia, które nie będzie obligował świadczeniodawców lekarzy tylko do tego, aby od hut sieć określone procedury, które pozwolą najlepiej rozliczyć daną udaną wizytę czy hospitalizacje, ale na kierują się rzeczywiście na SA może wszystkich dyrektorów wszystkich placówek służby zdrowia w Polsce wysłać na przymusowe dokształcanie zarządzania, bo przecież ile tutaj też marnuje się pieniędzy właśnie choćby z wspomnianym przeze mnie ciągłym wyczekiwaniu od kolejki do kolejki podwójnej potrójnej rejestracji do tego samego lekarza ja tu będę adwokatem menadżerów ochrony zdrowia broni włos wykonali przez ostatnie lata ogromną inwestycję swoje konta nie wszyscy nie wszyscy, ale wielu naprawdę ma ogromne ambicje i ciągły apetyt na podnoszenie swoich kantaty kompetencji i taki niedosyt wiedząc, że rynek idzie w bardzo dużym tempie do przodu, niemniej jednak pewne zachowanie kształtuje system system finansowania świadczeń wykreował zachowania w nastawiona na rozliczanie procedur, a czy to nie jest on frontalnie 0 i Azji jak każdy pacjent zostanie w Polsce wyleczone, bo jak stacje, choć nie płaci w ogóle żadnych składek do szpitala albo coś mi się stanie wezwę pogotowie tak czy inaczej to byłby to do mnie przyjedzie na zapłaci pewnie MOPS albo jakaś inna jednostka, gdybym był pozbawiony jakichkolwiek dochodów netto ich rzeczywistości tu dotykamy tej ważnej propozycji Ministerstwa Zdrowia aż wyjście z systemu ubezpieczeniowego na system powszechnego objęcia prawem do ochrony zdrowia, które jest jednak propozycją bardzo wrażliwą, ale konstytucyjną, ale konstytucyjną zeznawał jednak system ubezpieczeniowy z maja Pini ma 1 zasadniczą zaletę, a mianowicie on sprawia, że jesteśmy czujemy się współodpowiedzialni jednak za system ochrony zdrowia my z niego czerpiemy, ale i na niego ułożymy to sprawia, że takie nasze poczucie jednak podmiotowości i chociażby tak krytyczna ocena jest większa, jeżeli dzisiaj każdemu zagwarantujemy opiekę dostęp do opieki podstawowej to zadaje pierwsze pytanie co jeśli pacjent zachoruje na nowotwór, jeżeli dzisiaj chcemy mu zabezpieczyć dostęp bez względu na status dom o podstawowej opieki zdrowotnej to co się stanie jeśli tam zostanie wykryty nowotwór jak będzie finansowana będzie dalej leczony to druga rzecz musimy niestety kończyć panie jak to przepraszam oczywiście, że moglibyśmy długo rozmawiał po latach Polska Czechy Węgry też mogli w ogóle nie wychodzi ze 100 absolutny, ale nie licuje z darami do winy, ale bez zmiany rzeczywiście byłe korzystne i przyniosły efekty i że efektowną poprawę dla polskiego pacjenta i kibicujemy też piłkarzom oraz ich pięknymi żonami narzeczonymi niech zdrowo żyją długo szczęśliwy dziękuję panie bardzo mnie, że region w sobotę była państwem gościem czas informacje, z czym się ponownie jutro piątek miłego dnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA