REKLAMA

Co łączy jego malarstwo z twórczością Marka Rothko?

Andymateria
Data emisji:
2016-07-07 14:40
Audycja:
Czas trwania:
12:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria o moich wakacji nam się powoli rozkręcają witamy państwa bardzo serdecznie Wandy materii cotygodniowym programie o sztuce przypominam spotykamy się w czwartki po czternasty 40 w składzie Anda Rottenberg historyk krytyk sztuki kuratorka wystaw i Anna Wacławik-Orpik pomocnik Andy Rottenberg mogę zacząć od cytatu Move nowy model mimo bardzo proszę pani Anna zawsze pani mnie zaskoczyć czymś na początek krótko przed wojną miałem wtedy 13 lub 14 lat moja nauczycielka Rozwiń » rysunku w łódzkim gimnazjum pożyczyła mi swoją olejne farby te, które go oraz pędzelki i ustawi wszy martwą naturę z papugą kazała malować przypominam też sobie, że ich domów wołyńskich kibicach dużo starszy ode mnie chłopiec sąsiedztwo malujący widoczki ma ukośnie ściętej Brzozie pokazał mi jak oszczędnie posługiwać się kolejną farbą zapamiętałem sobie uwagę, że nie trzeba smarować z całego nieba, lecz raczej zostawić mam czyste miejsce Stanisław Fijałkowski ja tego zrobić 1 uwagę, ponieważ celem bardzo trudno o jest tak na ucho rozróżnić słowo w łódzkiej od łódzkich wbre w Otóż nie chodzi Łódź tylko Łuck, chociaż skojarzenie z Łodzią jest sekret najbardziej uprawnione no tak, ponieważ może to skojarzenie spowodowały, że Stanisław Jankowski już po powojnie wielu przeprowadzkach i po robotach przymusowych w Królewcu wylądował w łódzkiej szkole w wówczas Państwowej wyższej szkole sztuk pięknych pod skrzydła i Władysława Strzemińskiego to były, którego późniejszym jednakowoż troszkę zdystansował w 2 zdystansował się wizualnie, ale nie mniej jeśli chodzi o myślenie o sztuce to bardzo jest interesującym go w pysk taki rzadki przypadek, że to, że komuś w sześcioletnie przerywano wojny w posłużyła w dot dojrzewa w dal do dojrzałości która, jakby pomogła mu uniknąć wielu błędów niż po, jeżeli ktoś w wieku lat 18192 wszedł na studiach w po latach drugiej połowy lat czterdziestych to niewątpliwie w te wody po dyplomie lądował socrealizmu taka, a takie następstwo historyczna prawda, a Fijałkowski poszedł na studia w wieku 20 paru lat już było za dojrzały metalową, żeby składować w ten socjalizm, tym bardziej że wysłuchały Strzemińskiego ze zrozumieniem w rozwój innych wypowiedzi opozycji startował do tej rzeczywistości on sam jeszcze zwraca uwagę na to, że w jednak Europa świat ludzie przeżyli podczas wojny w kosztach traumatycznego, że rzeczywistość wymaga nowego języka w sztuce również ta nowa rzeczywistość, a dokładniej to jest też myślenie o koncepcji Strzemińskiego na temat realizm wyższą Kantor też nowym szefem firmy, że nasz realizm dzisiaj nie wygląda tak jak socrealizm w Rosji i to była koncepcja realności raczej realności ani nie odtwarzanie fotograficznego czytam intencjonalne go i ich wymyślonej rzeczywistości to prawda znaczy to jest najciekawsze cechy sztuki Fijałkowskiego, że on zrozumiał w tę tradycję w modernistycznym w zobaczył ją, bo w tych 2 wydarzeń wschodnimi zachodni, dlatego że pytam mieszkanie urodzenie się na Ukrainie mieszkanie na Ukrainie na k i studiowanie najpier w w tej wschodniej w odmiany modernizują, a studiował ją dogłębnie, bo tłumaczył Malewicza, a na Polski i tłumacz Łukasińskiego na Polski, więc rozumiał ją bardzo dokładnie na czym polega idea modernizmu w malarstwie w, a jednocześnie podczas swoich podróży zanalizował modernizm zachodni czyli, w który jednak był inny powód wynikały z innych dyscyplin tego zespołu wartości kultury tożsamości religię filozofię w i stwierdził, że w Polsce, która stoi znajduje się między Wschodem Zachodem jest zakon takim terenem negocjacji wartość, o czym też pisała swego czasu Marię Janion w tym, że to, że Polska jako ten obszar negocjacji w rozmaitych wartości duchowych może zaoferować syntezy syntezy sztuki w UE na podstawie zarówno w tradycji i jakiej wiedzy w powojennych lat i on też syntezę przez całe życie uprawia to zdumiewająca Posejdon Office na naprawdę najbardziej zasobnym polskim twórcą szczęśliwie nadal żyjącym w cieszącym się dobrym zdrowiem w wieku lat 94, a na, który idzie swoją drogą w idzie swoją drogą ta droga na 1 tej drodze gdzieś tam znajduje się jej atak Kamiński i meandrami Hansa Arpa i ten zachód, a z drugiej strony jest Nowosielski dziś jedyny Polski w czwórce i jemu współczesnych, o którym on, mówi że najbardziej poważa co prawda jest dziś jest myślenie o ikonie i stąd te w obrazach Ziółkowskiego takie ramki, która maluje dookoła tych przepisów powiedzieć, że chodzi o 2 rzeczywistości sacrum Profanum Profanum jest w środku ta po ten to wszystko co się dzieje w środku obraz jest projekcją, a wyobrażenia i próbą dotknięcia go jakiś nieskończoność przemija wielu obrazach jest i jest to też był bez stworzenia czegoś Cymerman nazywała sumą religijnych zsumowanie lub przynajmniej kilku w religii panujących na tym obszarze szczególnie na tym obszarze przedwojennych, czyli katolicyzmu jak i innych odmian religii chrześcijańskich, a więc rosyjski ortodoksji prawosławia i protestantyzm, ale również judaizm w ich do studia talmudyczne są próbą zrozumienia czym jest tam w bardzo ciekawie, bo oczywiście w i ja mam przekonanie, że on torowisk po przeczytaniu Levina z późnego powojennego, który był w końcu Litwinem każda partia to ciekawe wszystko w co z tym, że przepraszam, że zlokalizuje nasze rozmowy oszczędzania farby olejnej prof. Fijałkowski z wdziękiem oszczędnym resetu nic oszczędza chyba na wszystkim myślę, że na farbie też w każdej gminie Hel la PR niech lat pieniądze z zawodu jest bardzo precyzyjny malarstwo nie sklepieniem bez powodu w bardzo z dużym namysłem i urzędach farby kładzie się w metodycznie i wpłat co jest najbardziej charakterystycznych żywości żadna reprodukcja nie przynosi tej głębi, którą ona uzyskuje, używając tych farby właściwie nikt tak jak każdy malarz używa się farby i nie uzyskują głębie rdzenie i w tym przypadku tak jak wielu innych czynów np. krótko też przy tym charakteryzuje, że ciężko jest go reprodukować, bo to jest zawsze coś innego niż to co napotkamy stojącym przed obrazem patrząc na niego środki z tej samej kultury z tej samej tożsamości genialna w tę należy o tym w myśl cerkwi w równym szkoda, że Ameryka tego nie bierze Fijałkowski Radkom mają więcej wspólnego niż Radko i Awangarda amerykańskich nie, chwaląc się nieprzypadkowo akurat z Broszkowic oficjalna w tej rozmowie wyczynowe jeszcze 1 cytat proszę bardzo odbiorca to niezależny żywy człowiek wyposażony we własną i oby to było regułą nie ujarzmił ją szablonem i stereotypem wyobraźnie AJA jako twórca w uruchomieniu żywej twórczej wyobraźni widzę ważną rolę sztuki wyobraźnia jest potrzebna każdemu człowiekowi i wszędzie w każdej dziedzinie ludzkiego działania, ale nigdzie tak jak w sztuce wyobraźnia ma szansę wyzwolić się w sposób czysty i nieskrępowany i w tym chyba m. in. realizuje się postulat wolności jednostki ludzkiej będącej podmiotem czystej wyobraźni w VAT przykładem są na mniej uczony czy mniej skomplikowany język rzeczywiście Stanisław Fijałkowski uważa, że obraz rozumienia obrazu dopełnia się w odbiorze lub, że on tylko jakby poddaje poddaje jakiś film ów impuls, a reszta to sprawa odbioru IT jest niebywale ważnych tez, że w ziemi malowanie to jest proces jeśli nie kończyn po w tym od chwili, kiedy wyschnie farba dopiero podczas odbioru kończy się realizm, czyli mamy komplet artysta odbiorca w nawiasem mówiąc sięgnęliśmy po twórczość Stanisława Fijałkowskiego po wizycie w berlińskiej galerii Izabeli Czarnowskiej tam teraz trwa jeszcze wystawa jego prac wystawa, która cieszy się dużym zainteresowaniem i zbierał dobre recenzje wieś jest bardzo z tego cieszy dlatego żem Fijałkowski właściwie nie był znany i poza polską, a w Polsce należy do kanonu sztuki wszyscy się cieszymy z tego, że mamy tak wybitnego artystę malarza, a poza polską właściwie nazwisko to nic nikomu nie mówi i Ken w wyłonią w tym w tej niewiedzy e-zdrowia Izabela Czerniawska, która odważyła się zrobić bardzo poważną wystawione nie jest dłużej w sensie liczby obiektów, ale niebywale wysmakowany inni i krąży Fijałkowski od jego nazwiska jeśli już zaczynają uczyć krytycy przynajmniej europejscy, ale nie tylko, bo rozmawiamy na ten temat też z kuratorami z nowego Jorku to może spowoduje, że kolejny Polski artysta wyląduje w tej aksjologii sztuki w Europejskiej na właściwym miejscu, ale i tych nadziei będziemy się trzymać, aby usłyszymy się z państwem za tydzień po czternasty 40 w krótkim intensywnym programie o sztuce dziękujemy za dzisiaj Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik w Andymaterii o całej audycji wysłuchać z aplikacji mobilnej TOK FM oraz w archiwum na stronie tokfm PL i Kosznik aut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA