REKLAMA

Tajemnice konserwacji zabytków metalowych

OFF Czarek
Data emisji:
2016-07-08 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek studio gość pan Władysław Bekier konserwator państwowe muzeum archeologiczne w Warszawie dzień dobry dla pana kończyn bardzo ważne w Miastku dzisiaj będziemy rozmawiać o konserwacji obiektów archeologicznych można, by zapytać czym różnią się też od innych no różnica jest istotna nie dowiemy się, kiedy mówimy o konserwacji zabytków bardzo często widzimy budynki widzimy obraz malarstwo widzimy obiekty wystawione w salach muzealnych Rozwiń » pełnych złota przepychu i dekorowane, a konserwacja zabytków archeologicznych zajmuje się obiektami całkowicie zniszczone między strukturami, które pozyskujemy w wyniku wykopalisk w lesie znajdowane w różnych warunkach z bardzo często całkowicie zniszczone zdegradowane oczywiście ten stopień degradacji są różne czasami są zabytki wyciągnięte na polach bite w drugiej wojny światowej, których w te, których ten stopień degradacji stosunkowo niewielki w porównaniu z innymi obiektami o tym, niemniej jest to zawsze wymagające te obiekty wymagają zaś znacznie większego nakładu pracy, żeby uratować ich kształt ich na wejście w tym uciekło mi słowo wyrazić, iż każdy obiekt Makoś powierzchnię, by któraś z jego dokumentem jego historii i w przypadku zabytków archeologicznych to właśnie powietrznej w bardzo istotnym elementem my nie możemy jej usunąć bez pst jest od utraty tych w tej tego przekazu, który obiekt niesie razem ze sobą przekazu historycznego dokumentu tradycyjnego to musimy uratować, jeżeli usuniemy te zewnętrzne warstwy korozji w przypadku zabytków metalowych my ten obiekt zmieniamy zdania był to się tak kogoś innego z zmiękcza średniowiecznego uzyskujemy bardzo często w ten sposób jakiś rdzeń ślad w ogóle mieć mielczanie przypominającego i tak jest wieloma przedmiotami także tu metody trzeba dostosowywać modyfikować jest to bardzo rozległa dziedzina wiedzy o tej drewno archeologiczne to są metale to jest materia organiczna, która w do Chin i o tym, że to my będziemy cały dzień not zależy pcha ludzi jak rozmawiać są też już skoncentrujemy się zatem mieć, bo to jest interesujący przykład, że były oczywiście mamy oryginał czy mamy mieć w Polsce mieszka został kiedyś to wytworzone wyprodukowane Aon jest piękny cały jest zdobieniami i t d . tak dalej chcemy, żeby taki obiekt lat z 300500 może więcej albo i 2000, ale tej tezy skorodowany, ale i konserwator staje przed dylematem albo oczyścić go zatrzymać korozję jednak pozbyć się tego co wygląda nieelegancko na ławce zostaniemy z kimś takim szkieletem tego co było albo no właśnie albo co albo do Rzymu albo w ślady miecza mieczami i ludzie w posługiwali się przez całe Tysiąclecia bardzo często nie jest do pracowni dostajemy w miecze wykopane z cmentarzysk z czasów rzymskich pierwsze w jaki naszej ery i na ogół z takimi się z bardzo mocno skorodowane i 8, owszem, one przeszły w pewnym momencie przez stos ciałopalne wytworzyła się Patyna i jej na powierzchni technicy mówią z gorzelni archeolodzy Patyna ogniowa ładnie brzmi, ale ta warstewka tynków w bardzo mocno przywiera do powierzchni chroni to powierzchnie przed procesami korozji i czasami zdarza się, że te obiekty są luk w idealnym stanie wykopywane dzisiaj współcześnie oto mamy bardzo szybko zaczyna rekordowa, bo się, że zmieniają warunki, ale też inna sprawa trzeba zabezpieczyć przed, ale bardzo często to obiekty są całkowicie skorodowanych tam nie ma w ogóle metalu w środku natomiast cała reforma śmieciowa i pochwy jest zachowana w postaci tlenków my musimy tak ustawić ich działania konserwatorskie, żeby te tlenki zachować, żeby one się w wyniku postępujących procesów utleniania związków żelaza, żeby nasienie rozpadła część musimy też tlenki żałujemy skoro skorodowane konserwuje skorodowany mieć tak całkowicie skorodowany tam w środku czasami jest rdzeń czasu minęło już niema jak jest to dobrze, bo jest nośnik jest mocniejsza wszystko, ale jak nie ma na to konserwator musi już użyczy dość dużej pracy, żeby być dużo wysiłku jeśli takiego manualnego i również umysłowego jak podejść do tego obiektu, żebym się nie rozsypał w trakcie konserwacji trzeba też związki ustabilizować oczyścić odsłonić powierzchnie oryginalną no i zabezpieczyć się później przed dalszymi działaniami jest to bardzo czasochłonne niż później jak taki obiekt trafia na wystawę to ta praca gdzieś wsiąka i gdy widz, który przechodzi ogląda w ogóle nie wyobraża sobie, że ten kawałek broni dla pochód pochłonął długie tygodnie pracy nerek jak gąbka to praca wsiąka wsiąka wszelka w ten obiekt no i dzięki temu Onet jest do oglądania można go podziwiać mało tego jest dokument w technologii wczasach, kiedy była to kultura Przeworska w pierwszych wiekach technologia obróbki metali była znakomicie dopracowana ich to udaje nam się pokazać na raty śmieciach natomiast jak idziemy przesuwamy się z biegiem czasu dochodziły do czasów średniowiecza znowu od czasu do czasu trafiamy archeolodzy trafiają w terenie na takie znaleziska miecz trafia do konserwacji i sytuacja jest podobna zima tu znowu mamy mocno skorodowane mieć znowu mamy rdzeni na ogół to mieć to już nie są przepalone nie ma tej partyjny ogniowej, która chroniła część w diecie są bardziej skorodowane w różnym stopniu zależy od tego jakich warunkach on przebywał w ziemi znał przed nami jest problem, który musi rozwiązać konserwator, kiedy zaczyna 3 dni działania konserwatorskie i na jakim etapie kończyć i ile usunąć produktów korozji powierzchni, gdzie się zatrzymać, żeby nie wiem czy tej powierzchni oryginalnej, a do tego jeszcze się zdarza, że na powierzchni miecza są resztki ma jakiś materii organicznej na Crawford tego ty to w tego nie jesteśmy w stanie uchwycić już po tylu latach, ale są resztki jej i jakich tkanin n p . albo resztki drewna, które towarzyszyło w pewnym momencie np. resztki pochwy i decyzji konserwator musi podjąć decyzję czy te resztki materii organicznej usunąć toczy się z dokumentować dowodem wysunąć czy zostawić i zachować jako dokument historii jest to poważny problem, bo często te ślady mogą mieć większą wartość niż sam mieć w świat my nie mamy pochwy drewnianej miecza średniowiecznego w Polsce, a mamy mieć z resztkami takie pochlebne i teraz dylemat co ratujemy i konserwacja drewna używa środków, które sprzyjają procesom korozji czasami ta może i no właśnie tu jest ten dylemat do rozwiązania i wiesz co jest większym ryzykiem co są poświęcić kosztem, czego to żadnych dylematów i konserwatora powrócimy po informacjach Radia TOK FM państwa węgorz jest pan Władysław węgiel konserwator z państwowego muzeum Archeologicznego w Warszawie informacje po informacjach wracamy do programu off czarek Cezary łasiczka program off czarek studio pan Władysław węgiel konserwator państwowe muzeum archeologiczne w Warszawie od odmieńca to weszliśmy, ale rozumiem, że rewolucja przemysłowa też jeszcze dodatkowo dylematy w UE wprowadziła 3 utrudniła prace konserwator utrudniła mu, bo dopóki mamy zabytki datowane wcześniej niż 18 wiek to w zasadzie obracamy się w bardzo mój ogon zabytkach metalowych w tym wypadku rok obracamy się w obrębie nowych kilku metali złoto srebro Miedź stopy tych metali żelazo cyna ołów jezior i właściwie to on to wszystko natomiast rewolucja przemysłowa i być koniec osiemnastego wieku 19 wiek dostarczył do 2 mnóstwa innych tworzy w również metalowych, z którymi przyszli konserwatorzy będą musieli się męczyć w naprawdę sposób ma dziś taki trudny do opisania pojawił się tynk pojawił się pojawiło się z aluminium, czyli stop glinu pojawił się stopy metali lekkich różne kompozyty to są inne procesy korozji niż żelastwo np. aluminium konkludując, puchnie mocno i to co w przypadku obiektów wykonanych z brązu ze stopów miedzi czy żelaza nie jest firmą możemy uchwycić możemy tu powierzchnie oryginalną ujawnić odsłonić tak w przypadku zabytków aluminiowych już mamy duży problem, bo dym, bo ono jest także zniekształcona i tak zdeformowana, że ojej jakimś odsunięciu dzisiaj znanymi metodami, gdyż nie może być mowy tam jako przykład z norm najświeższych wykopaliskach młodzież z pojawianiem się nieśmiertelni takich wyrobów w naszych żołnierzy poległych 3009 . roku już akurat budżetu o wykopaliskach w prowadzonych na terenie Ukrainy obrońcy Lwowa polegli w walce z Niemcami i te nieśmiertelniki 3 są bardzo mocno skorodowane nie wszystkie, bo to też zależy od tego jakich warunkach to jest ten proces korozji przebiegał, ale są niezmiernie trudne do odczytania często i zdjęcia rentgenowskie, które robimy jej nie ujawnia jej nie ujawniły nam tożsamości tożsamości tych żołnierzy udało się zrobić badania tomografem komputerowym w Instytucie badań jądrowych świerku i ich okazało się, że w Tychach i skorodowane szklankach aluminium niektóre litery są czytelne, ale mający w część nazwiska wiedząc, jakie komendy uzupełnień, a nie pochodzili ci żołnierze można próbować identyfikować, a do rosołu, czyli dno to są ludzie to byli ludzie, których rodziny żyją ci ludzie, których ktoś jeszcze może pamiętać przy 1 z takich medalików już jako ciekawostka w Krośnie przy pomocy tomografu udało się ustalić, że dojdzie do tego medalika był przywiązany była przywiązana wiązka włosów taki kosmetyk i teraz pytanie do kogo ta wioska należała North żołnierz raczej z sobie do włosów tego nieśmiertelnik KE nigdy nie przywiązywał no można tu różne smaczki no ale jak jakaś tam zbyt trudne trudne do zidentyfikowania, ale w te szczątki też trzeba zachować jak to zrobić technicznej, jeżeli mamy skorodowany metal i bardzo krucho substancje jakoś szło mu włosy w lesie przy jakimkolwiek dotyku to się rozsypie w 2 i tego typu zagadnienie zagadnienia będą się pojawiać coraz częściej również, że ciągle nam przybywa przybywamy obiektów archeologicznych w różnych i trzeba coś z nimi zrobić po pierwsze trzeba zobaczyć co to jest tak in, jeżeli wiemy jak pan mówił co to za metal jak konserwować to jest Niemiec metali więcej na to by sprawa jest nieduży prosta, ale niewiele wiadomo, którędy iść tam, jeżeli mamy do czynienia ze stopem, który nie wiadomo czy czym jest, a jeszcze albo z różnymi materiałami, czyli czy konserwować jedno i narażać drugie czy nawet skonstruować drugiej na rzecz pierwsze takie tło trudno jest tu dochodzimy do punktów, który okazuje się, że konserwator musi być wykształcony bardzo wielu kierunkowo i i głęboko oprócz zdolności Matu manualnej w pewnych z tych cech, które umożliwiają mu pracę w cierpliwość sumienność czy dobry wzrok musi posiadać wiedzę o obiektach musi potem posiadacz to również wyobraźnię trójwymiarową, żeby sobie wyobrazić jak ten obiekt mógł wyglądać, żeby go dobrze odtworzyć wiedza technologiczna jak ten obiekt był wyprodukowany z czego się składem Lechii, by chciał to wszystko się składa na ten efekt końcowy oczywiście w decyzji ostatecznej często pomagają w w inne osoby, które opracuje opracowują ten obiekt merytoryczny, a ekolodzy, którzy mają do czynienia z podobnymi w przypadku obiektów archeologicznych bądź też symbol osoby, które ten obiekt znają nowe z życia codziennego bardzo ciekawy był herb gminy przykład, który opowiadała mi kiedyś tu konserwatorka ze Stanów zjednoczonych program nie dostali do konserwacji antenę jakiegoś satelity, która została ściągnięta z orbity i przekazano do muzeum antena miała bardzo liczne uszkodzenia jakimiś tam mikro z drobinkami, które samodzielnie krążyły na orbicie jest mała mnóstwo dziurek na powierzchni i konserwatorzy zwrócili się do producenta tej anteny z prośbą o informację, jakiego materiału zaczął kompozytu wykonane była to antena, żeby użyć materiałów podobnych to sezon mówił, że to jest tajemnica tak to ściśle tajne i czy róbcie co chcecie bywa też informacji nie damy jajka sól ratusz stanął przed taką ścianą, więc wy no co z tym robić coś musiał zrobić musiał jakoś decyzja, żebyśmy się nie tego nie wolno zrobić w okolicach Lwowa dozorem, chyba że zrobiłby taki śmietnik współczesności w swych sił jako podstawy pewien rodzaj ekspozycji to tak rola żony to są problemy, z którymi my już zaczynamy spotykać mamy w oba obiekty metalowe połączone n p . z gumową niech stworzy ramy sztucznymi to wszystko zaczyna azylów tworzyć 1 wielki taki konglomerat, który nie podlega procesom destrukcji obiekty z tworzywa również ulegają zniszczeniu wpływa to na metal Finom przykładów można tu mnożyć bardzo bardzo dużo a gdzie to wszystko przechowywać oraz Jerzy przestrzeń jest ograniczona, a to nie jest tak, że możemy sobie zajrzeć do szuflady wrócili z jakimiś stare rachunki 10 długopisu w stary telefon o niej zostanie szczelnie zamknąć szuflady otworzyć za 20 lat ich o okresie wszystko jest dobrze od mamy rzeczy, które wyślą zachodnich elit jakości konserwować AAA też nie wszystkie można przechowywać od Tarpna na półce czy czynnych, które pomagają w AppStore obiektów przybywa, a efekt trzeba je dziś składać przestrzeń się kończy trzeba coś go opisać, a jeszcze, a jeszcze czasem trzeba się dzielić z innymi i jedno i dochodzimy do wglądu do kolejnego zagadnienia gdyż, czyli kadry i nakłady finansowe, gdy ich docelowym miejscem przechowywania tych wszystkich zabytków są muzea, ale muzea mają problemy mają problemy lokalowe z mają problemy z magazynami w UE mają kłopoty z kadrami osoby jest bardzo dużo muzeów wiele oddziałowych, który w no n p . ta psychologia zajmuje się 1 osoba ale, ponieważ biotechnologii mniejsi jest w starych ludziach wykuwa się tylko część w związku z tym te osoby zajmą się jeszcze innymi sprawami no bo nie ma etatów to jest problem z nie tylko Polski to już światowy bardzo ładnie do tego podeszli w Egipcie, bo w Egipcie pobudowali nad na terenie całego państwa UE w tym magazyny zabytków, z których tylko to co archeolodzy pozyskiwali zostało złożone w oczy czy zabezpieczone bardzo nowoczesne budynki o dziury w bardzo dobry godny naśladowania fundusze tylko potrzebne w funduszach w fundusze jeszcze raz fundusze UE, a tych, a tych elit tak zwykle jest mało i elektrycznej to co ty się Robin podejmuje się innych decyzji, które rzeczy przetopić na dniach mgnienie z możliwości wzrostu te obiekty są układane tam, gdzie jest miejsce na półkach robi się coraz ciaśniej w magazynach w twarz aż w pewnym momencie w dochodzimy do do dużego problemu co dalej, jeżeli zaś zarządca muzeum dyrektor ma siły przebicia no to gdzieś jakieś lokale w wywalczy jakieś powierzchnie magazynowe dożynek nie ma jak i jak nie ma na to z obiektami jest problem, ale są w coraz gorszych warunkach przechowywane w coraz ciaśniej ze stratą dla w nos dla tych substancji zabytkowej nie, dlatego że one będą szybciej lub wolniej niż chciałem to jest 1 element, ale w i obiekty są wydobywane konstruowane o to, żeby je pokazywać, żeby je udostępniać zielone żyły niżeli my nie mamy tych powierzchni ekspozycyjnych i tego zalegają gdzieś w magazynach to ich ku ku ich praktycznie nie ma może ktoś kiedyś, gdy dodać, że nie będzie wiedział, ale narysuj sfotografuj opublikuje ale, ale praktycznie one są szerszemu ogółowi ludzi niedostępne, a nie o to chodzi o to chodzi o to by rozmawiać będziemy o tym, właśnie, o co chodzi i jak chce osiągnąć, o co chodzi po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut opisuje pan Władysława kier konserwator z państwowego muzeum Archeologicznego w Warszawie informacje po informacje wracamy do programu off czarek Cezary łasiczka program Owczarek są deponowane są takie konserwator z państwowego muzeum Archeologicznego w Warszawie właśnie idzie to pokazać jak to z jak to składować, bo oto, żeby przestrzeń jest ograniczona taki, w którym momencie jest w ogóle się skończy no ale pod Ziobrze, że nawet dzisiaj to w zależności od miejsca mogą być lepiej no ale tak jak pan mówi przed informacjami, jeżeli coś jest w magazynie, jeżeli coś na półce to tego nie ma nie istnieje także świadomości więc, żeby do tego dotrzeć w nocy, żeby jakiś wyciągać wnioski badacz i t d. tak dalej no to lepiej, żeby to było jakiś tam świadomość i do z drugiej strony mamy muzea np. mamy różne wystawy specjalne, które też przecież mają ograniczoną objętość tak nie da się wszystkich rzeczy, które są zmagazynowane pokazać jak muzea często pokazuje jakiś ułamek kilka procent swoich swoich zbiorów rotujące oczywiście co jakiś czas, ale nawet na 2 wystawy czasowe danego rywala naszego przestrzeni dziejów jest takie trochę lochy także wszystkie rzeczy są leżą sobie nic o nich nie wie nikt nigdy nie zobaczy też pojawiać takie pytanie pewnie czysto filozoficzne cóż to co co z tym dziedzictwem, którego niemal, którego w świetle tak powiem kamery i gdy idealny model to jest taki, kiedy mamy duże przestrzenie magazynowe klimatyzowane odpowiednio że, żeby te procesy i korozji w przypadku metalowych obiektów nie postępował oczywiście każdy obiekt wymagają innych warunków co zależy też są obiekty organiczne drewniane skóra czy wytrzyma falę no ale załóżmy, że mamy w 2 budynek, który jest dużo przestrzeni jest dużo obiektów i jest, gdy jest łatwa dostępność ja myślę, że z biegiem czasu wejdą komputery są magazyny wysokiego składowania stosowane w przemyśle może jestem w muzeach w pewnym momencie dojdą do tego właśnie z tego powodu, że z coraz mniej mamy przestrzeni coraz bardziej czym kołpaków bywać te spółki są regały przesuwne znacznie bardziej jest pojemne niż zwykłe regały, które między którymi musiał być przejścia tak on się zsuwają przychodzimy tylko do tego regału, do którego potrzebujemy tych u boku, gdy tylko to jedno przejście, a także pompy pomysłów jest dużo do możliwości zależą od sposobu finansowania źródeł finansowania, ale podkreśla Panny podkreśla, gdyby tę interdyscyplinarność ten zasób wiedzy, które dały dobry konserwator musi posiadać zastanawiają się rok dla przykładu, gdy mija jutro postanowił, że chce zostać konserwatorem specjalizować się właśnie zabytkach archeologicznych to chciałbym je pan wysłał do jakiej szkoły, która tylko lekki kurz, z którymi nauczy, który sprawi, że będę doskonały konserwator Pilch Pierre bym wysłał do takiego dobrego magazynu, żeby tak jak kandydat zobaczył w tych warunkach takich studyjnych jak to wygląda, a później, a później zastanowili byśmy się nad tym procesem szkolenia bądź spożywały odmówienie kursem 3 no, więc różnie to bywa bowiem mamy Akademię sztuk pięknych, które kształcą konserwatorów w różnych dziedzinach niestety metale są traktowane troszkę podsuwa po macoszemu obiekty archeologiczne jeszcze bardziej niż w Polsce tylko w Toruniu są systematyczne kursy i systematyczny TOK nauczania i konserwacji obiektów archeologicznych, ale to nie są pięcioletnie studia poświęcone tylko konserwacji, a studia archeologiczne ze specjalizacją konserwatorską, czyli jest to taka to połączenie 2 nauk od czasu do czasu w różne ośrodki organizują różnego rodzaju kursy podyplomowe i konserwatorskie, na których się dokształca konserwatorów natomiast takich kadr szkolonych przez lata w szkołach pod kątem obiektów archeologicznych potrzeba coraz więcej ich na naszym nasze uczelnie, czyli co w nieruchomościach trochę pograłem ta wiedza tak zaczyna się były przyłączanie do zawodu w Mońkach już na stanowisku przychodzi pracownik, który ma jakieś kwalifikacje sadzamy go no i pokaż masztu to jest jakiś taki mało wartościowy przedmiot pokaż co można zwyczajnie skorodowane mało wartościowe przedmioty tak, ale nie wie pan żonę za 500 lat będą bardzo wartościowe wisi taki trochę ruchu PKP to jest problem co oznaczają materią zabytkową natomiast w nowych obiekty współczesne, które tych, które bardzo często można znaleźć na złomie czy na ulicy bierzemy od stolicy dziś to jest materiał powtarzalny, a nie stanowi nie jest obarczony tą klauzulą obiektu, który ma wartość zabytku i na nich można spokojnie eksperymentować robić doświadczenia Sii i jeżeli ten obiekt przetrwa te 200300 lat to on będzie zabytkiem no ale jak mamy jest w tej chwili kii kilogram ślub kościelny ślub w markecie wałach i znajdziemy taką samą śrubę, która kilka lat temu wpadło komuś było to go nie może być zabytkiem jest znakomitym materiałem do nowych ćwiczenia różnych technik czyszczenia tych technik jest dużo i to można mieć właśnie takie obiekty wstyd to jest nie są wykorzystywane w pierwszym etapie zdobywania doświadczeń później im bardziej zaawansowany pracownik, tym bardziej delikatne obiekty można mu powierzać no i powoli wchodzi już te zagadnienia niektórzy się wykruszają, a nie wszyscy psów tanieje jak pogodzić 3 w dno Wisły swoją swoją wyobraźnię możliwości interpretacyjne mogą też interpretowanie kształtu z możliwościami odsłaniania z nim przechodzą do innych jest zadanie, które wymagają mniej cierpliwości innego zakładu pracy w nas inni niestety z tym się też wiąże kwestia zarobków konserwatorzy obiektów archeologicznych na osiołku tak jak wszyscy pracownicy muzeów 1 grupą, która musi dużo czytać dużo się uczyć, a zarobki są widziałbym w tej dolnej klasie, ale się z najwyżej wyskoczył ze złotymi monetami to zdjęło datki można odłożyć i wnieść nie można o tym, właśnie, ale nie można nie może on, a nie można już nawet tych to już jest etyka zawodowa w gminach, gdyż etyka, która buduje i konserwator, który zostaje sam na sam z obiektem bardzo często może ten obiekt w jaki sposób zniekształcić, odsłaniając tu powierzchnie oryginalną może coś usunąć w tym może coś jest jej mierzyli się rozpadnie skleić troszkę inaczej wśród ważne jest, że wtedy, gdy postawienie mu wysokiej poprzeczki i zawodowej etyki, żeby on jednak i nie wprowadzał zmian będących w jego własną interpretację nie może tego popełniać archeolog, który oddaje obiekt musi mieć pełne zaufanie do człowieka, że idzie go praca będzie 100 % prasą odpowiedzialną i odtworzyć w ten obiekt w konsulatach tworzy to mobbing w Ernst tak jak najlepiej potrafi przerwana kawę na papierosa w cud, który tu nie chodzi w grę trzeba się koncentrować się, że trzeba się maksymalnie mobilizować, żeby ten obiekt sygnał był taki, jaki był kiedyś albo w sposób możliwie najbardziej zbliżony do oryginału z Rosją to wszystko ciekawe było ono bardzo odpowiedzialna praca dużo wiedzy trzeba mieć z różnych dziedzin, a jednocześnie też jakąś taką miłość chyba do tego co się robi pasje inne tak w lobby bez pasji to, że to nie byłoby konserwatorów lot tej tezie o tabletach Rosję, by jest to piękna sprawa, kiedy z jakichś szczątków z jakich zmian tych fragmentów odtwarza się obiekt, którego praktycznie już nie było, który uległ destrukcji i daje to mnóstwo satysfakcji ten efekt końcowy to taka trochę się konserwacja też taka praca twórcza, bo trochę coś robimy coś, czego nie ma co by było tak i na stole drążony od liczby w Tuol odskoczą od metali mamy ceramika archeologiczną naczynia gliniane niektóre z wysokich temperaturach robią się plastyczne w Tal lina zaczyna się w pewnym momencie uplastycznienia, acz ulega deformacji zastyga obiekty w ziemię ulega rozczłonkowanie destrukcji trafia na stół konserwatora masa luźnych skorup i zalali konserwatora jest odtworzenie naczynia płukać zaczyna odtwarzać coś pokazuje, że to odznaczenie wcale nie ma być kształtu okrągłego tylko jest w Powidzu powyginane w najprzeróżniejszych w sposób reszta, czyli niby on zaczyna odtwarzaczy obiekt i w kształcie, którego ten obiekt nigdy w nowy już w trakcie używania nie miał nie należy całkowicie abstrakcyjne formy się tworzą inni to jest gwałt niekiedy bardzo bardzo ciekawej i formy jest to te pewien rodzaj twórczości projektanta jest interpretacja obiektu i utrwalanie tego stąd potrzeba tej etyki stąd potrzeba kształcenia Ustawicznego ciągłego korygowania wiedzy na jej poprzez ślub łączy bardzo dziękuję za zwolnieniem się z tych trochę rąbka tajemnicy powody są lekkie konserwator z państwowego muzeum Archeologicznego w Warszawie był państwa i moim gościem dziękuję serdecznie za wizytę w informacji już za kilka minut o godzinie dwunastej, a po informacjach jeszcze więcej euro w dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a realizował Kamil wnuk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA