REKLAMA

Pierwszeństwo pieszych przed przejściem powróci w tej kadencji Sejmu? Poseł Michał Szczerba był gościem Krzysztofa Woźniaka

Skołowani
Data emisji:
2016-07-09 09:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycję skołowani, a moim państwa gościem jest teraz Michał Szczerba poseł Platformy Obywatelskiej również przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego dzień dobry panie pośle, czyny, by państwo panie pośle, trudny tydzień w sejmie o bardzo trudne do malowane Trybunał Konstytucyjny, ale też inne sprawy, która nie pozwalają na nas skoncentrować czasem sprawa bardzo ważnych dla jak bezpieczeństwo ruchu Rozwiń » drogowego z ruchu drogowego w 2 w na razie żadnych inicjaty w w tym zakresie aktualny rząd nie wykazuje mimo tego, że przecież mamy strategię bezpieczeństwa ruchu drogowego do roku 2020 jak jest przyjęta wczasach urządzenia przez Platformę Obywatelską mi PESEL, a tak jest my też mamy jakby nową sytuację też w ministerstwie infrastruktury, na które powołuje do życia w i minister Adamczyk i osoby współpracujące to były osoby, które w poprzednich kadencjach w komisji infrastruktury to blokowały można powiedzieć w dużej mierze działań naszego zespołu zespołu ds. Gerda w tym nasze inicjatywy poselskiej, która była związana z nadaniem pierwszeństwa pieszym, ale i wtedy, kiedy zamierzają przejść przez przejście nim w sposób wyraźny sygnalizują kierowcy, a przypomnijmy, że za stosunek właśnie nieodpowiedzialnych, czego kierowcy do pieszych jest przyczyną małe i wielu wypadków w ubiegłym roku na lata 2938 osób, które było ofiarami śmiertelnymi w wypadkach drogowych to jest blisko 1000 dokładnie 3915 pieszych, ale jeżeli mówimy o niechronionych uczestnika ruchu, ale welon propozycja, bo tak to do tej ustawy o pieszych przy pierwszeństwie pieszych przed przejściem dla pieszych jeszcze wrócimy, bo to naprawdę jest kilka ciekawych wątków ja chodziłem na te posiedzenia podkomisji później komisji oglądałem te są wystąpienia na sali plenarnej różnego rodzaju to do tego wrócimy na początek chciałbym zapytać pana, bo jest pan tak jak powiedziałem przewodniczącym parlamentarnego zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego czy się zajmuje taki zespół w sejmie jak film może mieć ma kompetencje w pierwszą nową to nie jest komisja sejmowa to jest zespoły tematyczne, na który powstaje z powodu zainteresowania grupy posłów określonym tematem już po raz trzeci w Semi utworzono zespół ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego są posłowie z różnych klubów którzy, którzy dostrzegają, że wypadki śmiertelne również wypadki, które powód powodują długotrwałe kalectwo i także obciążenie dla służby zdrowia sąd w wielkim wielkim wyzwaniem my byliśmy też inicjatorami podpisania przez Polskę takie wspólne inicjatywy globalnej ktoś nazywa dekada działań na rzecz Verde dot w roku 2020, która jest realizowana ta strategia werdykt ramówką przyjął rząd reformatorski PSL-u no ona zakładała na docelowe dojście do wizji 0, czyli 0 wypadków 0 wypadków śmiertelnych jak mówiono od tych obszarów, które które, które w, którym los, który rozpoczęliśmy ani w, w których chcemy współpracować jest bardzo dużo natomiast ja zapowiedziałem moim kolegą z zespołu, że to, że chciałby, żeby w tej kadencji naszym priorytetem stały się Stali Stali się Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego w szczególności piesi także to jest dramat mi bliski ze względu na zdarzenie z polskiego społeczeństwa bardzo bardzo szybkie i wydaje się, że od niezbędnym działaniem samorządu i rządu jest przede wszystkim poprawa infrastruktury drogowej w, która umożliwiała taki swobodne warunki przemieszczania się właśnie i pieszych i rowerzystów i mocy motocyklistów oni i motorowerzystów, bo to funt 4 grupy które, które są bardzo ważne też też Tuwima w działaniach kompleksowych nie można nie można planować pewnych działań bez posiadania takiego z dobrego narzędzia do analizy do systemu gromadzenia udostępniania informacji o bezpieczeństwo ruchu drogowego w 10 droga włącznie policja i to głównie w oparciu o statystykę, ale mamy przecież polskie obserwatorium Verde, które zostało stworzone przez Instytut przy Instytucie transportu samochodowego ze środków europejskich, które powinno być tym elementem, który będzie zbierało dane z różnych z różnych ośrodków nie tylko w policji, ale też z placówek służby zdrowia, gdzie są leczeni są leczeni poszkodowani ENA, ale też z rzeczą absolutnie ważna jest są audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego w celu likwidacji miejsc w celu likwidacji miejscem niebezpiecznych, ale także wpływ lepsze doposażenie oczywiście ratownictwa drogowego ratownictwa, w którym medycznego także, na które które bardzo szybko powinna reagować w sytuacji, kiedy Alek wypadek się pojawia więc, żeby tego obszaru zainteresowań jest absolutnie bardzo dużo no rzeczywiście oczywiście cieszymy, jakby tym tym gwałtowną gwałtowną poprawę infrastruktury drogowej jeśli chodzi o drogi ekspresowej autostrady, ale pamiętajmy, że każdy niech pan uczestnik ruchu drogowego musi dobrze czuć się w swoim miejscu zamieszkania w tym ten czy w wypadki z udziałem pieszych nie zrażają się na nas na autostradach zdarzają się, chociaż też zdarzają się w różnych miejscach w szczególności na dodajemy Sońta tt tereny Wojas podział jest niezorganizowany, gdzie nie ma specjalnie wydzielonych ciągów ciągów pieszych, gdzie po zmroku pieszy rowerzysta jest bardzo widoczne oczywiście także w ramach naszych działań nie wprowadziliśmy oczywiście obowiązek noszenia odblasków, który jest respektowany w PRL poprawiło bezpieczeństwo na drogach policja twierdzi, że poprawiło tanie leki Podhale na tej podstawie też, że no oczywiście prowadzone są działania, które która, w które sprawdzają ten obowiązek posiadania odblasków po zmroku na terenie nie zorganizowane MO i oczywiście nałóż dalej istnieć system odpowiednich odpowiednie grzywien, które właśnie na tej murawie tylko ich łącznie mamy informację od policji ile mandatów zostało wystawionych za nieposiadanie tego elementu odblaskowego moje pytanie brzmi na jakiej podstawie policja twierdzi, że noszenie odblasków poprawiło to sytuację pieszych i bliźniaczych miast z działań policji domagała się nam się też w różnych sprawach powinniśmy skierować w takim też nazwa zdrowy rozsądek i wiadomo, że ktoś jest bardziej zauważalne jest bardziej widoczne w łatwy dostęp dostrzega go kierowca, który struktury się spieszy, który czasami też zmęczone to niewątpliwie wpływa na nas także na na tę ochronę niestrudzonego uczestnik LM myślę tak jakby sama wiedza nie nie wystarczy oczywiście są w Polsce też, że te instytucje badawczo-rozwojowe takich instytucji transportu samochodowego, który bardzo ostro i widz czegoś, czego się bardzo cieszy wszedł w tematykę w tematykę Rd i przypomnimy również, że żal za edukację rzecz absolutnie Asus nieważną z pełna zgoda te tt miasteczka ruchu drogowego, które powstają dla dzieci młodzieży również są ze środków europejskich jamie jestem mieszkańcem dzielnicy Wola neonem przez przy siedzibie straży miejskiej przy ulicy Sołtyka posiadamy takie podziały miasteczko ruchu drogowego, gdzie przychodzą tłumnie w ciągu tygodnia ani im dzieci młodzież i uczą się tych podstawowych bezpiecznych zachowań komunikacyjnych jak mówiono, jeżeli patrzymy na statystyki i tak oto, kto dziś widzimy ten tamtym postępowaniu to to musi być to jest to pewnie pewna jest pewne zintegrowanie różnych działań edukacyjnych i poprawa infrastruktury w większą świadomość jak chociażby zauważalna jeśli chodzi o zmniejszenie się osób, które prowadzą samochód w złym alkoholem, by tutaj tutaj widać, że współpraca służb państwowych, a także współpraca z tzw. interesariuszami reprezentującymi środowisko przemysłu spirytusowego browar niczego tak dalej ich akcje tak mnie nie pije nie pije alkohol nie prowadzą po alkoholu i zagrać tak dalej też doposażanie policji tak czy policja która, która nie ma będzie prowadziła działania prewencyjne musi mieć odpowiedni sprzęt nagle, że ten mecz sprawiły pojawił problem, jakim jest niewystarczająca liczba użytych uczestników wtorek, które są okres do laminatów do alkomatu z najmu i przemysł spirytusowy np. w cel ten teren Tell ME ustąpi ze zakupił, tak więc jednocześnie chce, żebyśmy jednak tego alkoholu kupowali trochę, bo na tym zależy w końcu taki biznes, ale troszeczkę chciałbym powrócić do lutego parlamentarnego zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym zespole jest 6 osób i 5 jest z Platformy Obywatelskiej 1 poseł niezrzeszony, dlaczego tak mało, a może to nie jest mało Leonora taki, że to jest jakby ten trend są one tych tych 6 osób, które były w poprzedniej kadencji natomiast chciałbym bardzo wyraźnie powiedzieć, że zaproszeni są otwarte dla wszystkich klubów parlamentarnych mogą też dziś już tak, bo po raz pierwszy powiedzieć, że pan poseł Gryglas w nowoczesnej zadeklarował w ubiegłym tygodniu przystąpienie do do zespołu Meza i jest ustalone wewnątrz zostanie wiceprzewodniczącym tego zespołu zabrzan oczywiście osoby zainteresowanej i spisują i z PSL z lodowiska Kukiz 15 nie ukrywam, że Polski parlament się w dużej mierze zmieniła się w tym sensie, że mam bardzo dużo, a mamy mamy nowe kluby musimy, którzy posłów posłowie muszą odkryć są w sobie TomTom potrzebę działania w tym w tym w tym obszarze my też chcemy służyć, jakby swoimi doświadczeniami z pewnymi dobrymi praktykami zaczyna się nasza działalność w dużej mierze nie jest działalnością sekt legislacyjnym 20 miejsc SLD swoje projekty, o których pan redaktor i nasze słuchacze wiedzą, ale my chcemy być takim elementem łączącym różne grupy osób zainteresowanych i z przemysłu motoryzacyjnego jest jej WI PN edukacja w Warszawie chociażby na wspieram pod naszym patronatem również, jakim był szybszy dostęp policja, ale działają klasy Berger w zespole szkół samochodowych licealnych przy ulicy stawki co roku się cieszymy, że powstają klasy i są są takie firmy jak jak te tramwaje warszawskie jak zarząd transportu Miejskiego ogólnie, ale też miejskie zakłady autobusowe, które bardzo mocno weszły w 2 w kampanie kampanie społeczne, wykorzystując wszystkie swoje możliwości komunikacyjne ze społeczeństwem chociażby takie jak jak te wszystkie telebimy, które ktoś zdaniu wewnątrz środków transportu, ale też to pamiętajmy, że my też jesteśmy trochę mówiąc o członkach zespołu z takimi ludźmi, którzy otrzymają pełną świadomość, że miasta gminy, w których mieszkamy powinny być przyjazne po pierwsze, osobom w każdym wieku listwa folk powinny powinna być w nich infrastruktura jest stres przyjazna, a z drugiej strony uważamy, że centra miast powinny w dużej mierze być właśnie dostęp dla tych grup dla grup pieszych dla grup w dla rowerzystów, jakby to detektyw korki, które powstają, a które nie powinny powstać, bo oczywiście, ale w tym samochód każdy chce mieć miejsce parkowania rannych, ale pamiętajmy, że na nim również samorządu i stąd c też trzymam kciuki za, a zaraz w drugiej linii metra żona w parlamencie połączy Bemowo z targów wiem jest oczywiście to, żeby zachęcać mieszkańców chce stworzyć takie warunki gdzie, gdzie w podróż komunikacją miejską będzie czymś absolutnie naturalnymi będzie między komfortem dobrze to teraz tak od ogółu do szczegółu przejdźmy w poprzedniej kadencji Sejmu faktycznie była taka sytuacja, że nie udało się przeforsować tych zmianach kłopot ma pierwszeństwo pieszych przed przejściem dla pieszych przypomnę tylko, że w obecnej sytuacji są w Polsce w sprawie jest pieszy ma pierwszeństwo dopiero gdy znajdzie się na przejściu dla pieszych oczywiście mówimy o tych przejściach dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej w panie pośle, 3 lata jeśli dobrze liczę trwała ta sprawa, jeżeli chodzi o nadanie pierwszeństwa pieszym przed przejściami dla pieszych co się nie udało się nie udało, że rzecz, że ta ustawa nie przeszła, bo posiedzenia były dość dość obfite w argumentację różnego rodzaju i dobrej złej argumentacji było pełno tych no ale jednak po tych 3 latach nie udało się mieliście jak się wydaje pełnym przekonaniem w rządzie, że to są dobre zmiany, bo pamiętam przedstawicieli ministerstwa infrastruktury, którzy pozytywnie opiniowali różnego rodzaju wnioski samą zmianę ma jednak przyszło co do czego do głosowania i niestety, ale ta ustawa nie przeszła również przez głosy w Platformie Obywatelskiej i współ koalicjanta PSL dlaczego, gdy przypomnimy tak, bo wiesz, że jakby to była inicjatywa poselska inicjatywa została jest to warto wspomnieć panią poseł Beaty Bublewicz, która okradła przełęczą przez 2 kadencje tego zespołu natomiast w pewnym momencie wtedy, kiedy nasz rząd po raz pierwszy w historii powołał pełnomocnika rządu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego owego Pawła Olszewskiego, który był schowany właśnie w ministerstwie infrastruktury rząd przyjął, jakby naszą propozycję, wprowadzając tę strategię, której o, której również wspomnieliśmy przypomnę również, że ustawa została uchwalona przez Sejm problem pojawił się na etapie Senatu no gdzie gdzie ta propozycja nowej znowelizowania ustaw została odrzucona to w tym w tym momencie ustawa wróciła do Sejmu i Łazienkach wymagana bezwzględna większość głosów, które nie została szedł zyska na również przez z powodu tego, iż cały cały klub prawa z możliwości głosował przeciwko tej ustawie rzeczywiście było tak także kilku senatorów Platformy nadal nie do senatorów, bo wśród posłów też zdarza się, że przy jazie na czym wzywano jest fosą są różne grupy grupy osób zainteresowanych, które nie patrzą na to, że tak lekki kierowca w kierowcach i chronione karoserią chroniony pasami bezpieczeństwa chroniony zderzakiem z różnymi innymi systemach systemami wsparcia i bezbronny pierwszym osoba starsza wtedy, gdy jak dopieszczanie masakrę, jaka jest, jaka jest rzeczą, jaka jest Krystian 1 z głównych powodów do unieważnienia popełnialiśmy błędy nie ja ją o to, że tak ja myślę, że my odrobiliśmy w dużej mierze lekcji w swoim środowisku pro jest teraz taki że, że mamy nowe sale sale mamy nową rzeczywistość mamy również osoby z kierownictwem resortu infrastruktury które, który był, jakby w bardzo bardzo przeciwny tak, że te i cenami również wyniki wezwanie edukacyjny już na jesień planujemy dużą konferencję, która będzie nazywał bezpieczny senior w ruchu drogowym rower chcemy to robić nie tylko z bankiem światowym, który ma również bardzo duży udział jeśli chodzi o przygotowanie raportów, które stanowią one dla nas pewną inspirację powiedziałbym legislacyjną Armed ze stowarzyszeniem partnerstwo partnerstwa bezpieczeństwa w drogowego który, który ma tak tak wielką zaletę, iż właśnie grupuje różne różne różne instytucje różne firmy które, które na co dzień zajmują się nowo tą problematyką poseł Michał Szczerba Platforma Obywatelska przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego teraz zaprasza na skróty informacja po nim wracam Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej studium Michał Szczerba poseł Platformy Obywatelskiej i rozmawiamy o różnych aspektach co do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na polskich drogach w poprzedniej części rozmawialiśmy zaczęliśmy rozmawiać o ustawie, które nie weszła w życie, a propos pierwszeństwa pieszych przed przejściem dla pieszych panie pośle, pan ucieka od tego pytania a mnie to bardzo interesuję, bo uważam, że to było do zrobienia naprawdę w poprzedniej kadencji Sejmu wystarczyło to by rozbić jedność w klubie w klubie Platformy Obywatelskiej i koalicjanta PSL -u i toby toby się udało, więc powraca do tego pytania, czego zabrakło jak pan myśli tak naprawdę, czego zabrakło dogadywanie się w przekonywaniu, jakiego argumentu zabrakło za, że jednak część nie zdecydowała się na zagłosowanie za tym projektem w Rz również przypomnę, że ustawa została uchwalona przez Sejm nasz, ale z lekko się rozlało na na najazd na etapie Senatu więc, że pan pyta co się stało to myślę, że być może edukacja i brak udziału senatorów w pracach naszego zespołu, który oczyszcza jest otwarty również dla dla Izby wyższej mogą spowodować taką sytuację albo albo nie niezrozumienia przepisów na pierwszeństwo pieszych jest pewną, jakby zasadą obowiązującą we wszystkich krajach europejskich zawsze daje przykład osoby starszej która, która czeka w dając sygnał kierowcom przy przejściu dla pieszych i w pewnym momencie, kiedy jest zmęczona, kiedy się spieszy podejmuje notą próbę przejścia mocno ryzykują, podejmując działania bardzo bardzo ryzykowne, które bardzo się kończą, a śmiercią przypomnę 30 % 537 % wszystkich wypadków śmiertelnych to są to są właśnie ten lewy wypijesz finał w drugim oczywiście wyzwaniem, na które których niezwiązanego z tą inicjatywą legislacyjną, do której w tej kadencji wrócimy ale, ale myślę, że wrócimy w tym momencie, kiedy również prowadzimy odpowiednie działania edukacyjne razem z partnerami społecznymi, a idee spowiedź miałem bardzo wprost, że rentgen dla dla tych dla tych propozycji pozyskaliśmy go wszystkie możliwe instytucje państwowe od policji od policji poprzez inspekcje transportu drogowego przez nią przez przez jej przez przez sekretariat krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego, który w, których w dużej mierze powinien koordynować działania o charakterze międzyresortowym, bo pamiętajmy, że Werder to niezwłocznie infrastruktura, czyli czy jakość dróg tych, ale również, ale również to są sprawy sprawy wewnętrzne jej współpraca ze służbami mundurowymi ze służbami ratownictwa bardzo często ze strażą pożarną ta, która też uczestniczy wtedy, kiedy pojawia się wypadek i trzeba specjalistycznego wsparcia z ich strony, więc planujemy na pewno działania edukacyjne i dopiero wtedy przystąpimy do działań legislacyjnych, bo w innym przypadku nie chcielibyśmy, żeby ta strata tańce to inicjatywa, która tra wymaga pewnego zrozumienia i też pewnego pewnego wsparcia społecznego no, żeby nie spotkała się z takim finałem, jakim mieliśmy w poprzedniej kadencji to ile czasu potrzeba na te re edukacyjne aspekty, żeby zająć tą sprawą pierwszeństwa pieszym przed przejściami zresztą o to sprawę też apeluje dyrektor Warszawskiego zarządu dróg miejskich kiedy, kiedy możemy liczyć na Hannover Messe obelżywe wpisy po połowa przyszłego roku Żyda z takim realny czas, kiedy jestem w stanie przeprowadzić kilka dużych konferencji seminariów z udziałem parlamentarzystów, ale również, zachęcając do tego typu rozwiązanie nowe władze ani jak będziemy apelować o to żeby, żeby to, żeby te działania spotkał się zrozumieniem, żeby to niebyła zbyt tanio nie było to decyzja całkowicie nieoparte na nabór na badania naukowe wierzy pan, że obecne władze pójdą na NATO, żeby powrócić do tego tematu pierwszeństwa pieszych, bo ja pamiętam obecnego ministra Adamczyka, który chodził na posiedzenia podkomisji był bardzo przeciwny zresztą tak samo jako wiceminister Szmit powstają coraz bardzie niż inne ośrodki również oddziaływania ze strony różnych grup społecznych przypomnę, że od ubiegłego roku w Polsce funkcjonują obywatelski parlament seniorów, który 1 października zainicjowało swoje swoje funkcjonowanie w tym roku ze względu na obecnego marszałka Sejmu odbędzie się kolejna sesja, która wybierze swojej kasy i przedstawicielstwo osób starszych ze środowiskiem Uniwersytet trzeciego wieku Polski związek emerytów rencistów gminne rady seniorów, które znalazł także swoje odzwierciedlenie w przepisach prawnych u. s. g . to są już realne siły, które mogą wpływać na nie tylko na władze publiczne każdym szczeblu gminy rada seniorów wpływa oczywiście na burmistrza prezydenta czy wójta, ale obywatelski parlament seniorów również podejmuje stosowną uchwałę wiem, że jest zainteresowanie tą problematyką wśród tej grupy przypomnę, że w Polsce jest 8  000 000 osób starszych są też pokazuje, że szczególnie politycy, którzy w niektórych, których działalność oparta jest oparta jest pewne zaufaniu społecznym oraz na na przygotowanie takiej propozycji legislacyjnych które, które są korzystne dla określonych grup powinni brać pod uwagę tego typu głosy liczy, że te włosy owalną bardzo wyraźny panie pośle, pan głosował, jeżeli chodzi o odebranie możliwości kontrolowania prędkości przez straże gminne, choć miała tą ustawą odbierającą strażom gminnym fotoradary pamięta pan ja pamiętam moje miasto bez obaw nie było w swych spójne ze stanowiskiem reformatorski ruch zawsze byliśmy za, dlaczego nad nową formułę dać tak po pierwsze, argumenty które, który był na przedstawiane to był argument taki, że Inspekcja transportu drogowego jest jakby agendą wyspecjalizowaną tak mi w wielu miejscach rzeczywiście było także w fotoradary ustawiane w takich miejscach po to, żeby być pewne narzędzie zarabiania pieniędzy przy dodatkowych środków można przez sąd akt zemsty nominata wiemy również od komendanta straży miejskiej w Warszawie, że żadne przepisy spowodowały duże zamieszanie anty z tych miejsc z tych rond w Warszawie, na których kto, który tych, na których były fotoradary stacjonarne, które obsługiwała straż miejska, ale zostały zdemontowane no pojawił się znowu wypadki i innym po prostu kierowcy mając świadomość pewnej bezkarności my nie, ryzykując prowadzą zaś dach zaraz po zachowania nieodpowiedzialne toto miał swój słuch w skutek naczepy pytanie właśnie pytanie pryzmat pół roku, kiedy już straże gminne nie mają możliwości dywanowe decyzję w mojej opinii te to Inspekcja transportu drogowego powinna przyjąć tę stronę nie można, więc nie może ale, ale również może współpracować oczywiście z władzami władzami samorządowymi zlokalizować w tym miejscu nowe fotoradary, które będą, jakby częścią tego tego systemu, który w, które obsługuje Inspekcja jak mówiono fotoradary to niezwłocznie wraz z drogi ekspresowej autostrady, ale fotoradary torów jest również przestrzeń miejska która, która powinna być przestrzeń miejska i mieszkańcy, którzy powinni mieć również w ten sposób chroń panie pośle, nie lepiej było zrobić dobrą ustawę, która by nowa kontrola jasno stwierdza, gdzie można ustawiać fotoradary nawet przez straże gminne, a nie wrzucić wszystko do 1 worka Belgia tym razem przypomnę, że problem tak naprawdę z fotoradarami był ten z tymi mobilnymi, a faktycznie straże gminne czy miejskie miały dowolność w ustawianiu w wybieraniu miejsc, ale jednak te stacjonarne były ustawione w porozumieniu z policją czy też z Inspektoratem transportu drogowego przez jedno głosowanie wszystko zostało wrzucone do 1 worka nie było żadnego jakiegoś porozumienia czy też propozycji co ma się stać z tymi fotoradarami mówiło się przez pewien czas, że to fotoradary stacjonarne przejmie policja okazało się, że ani policjanta z Inspektorat nie mogą tego zrobić ze względu z różnych względów myślę, że czasami również popełniane są błędy albo albo pewne regulacje mają swoje dziury to widać w tej grupie powinna powiewać pewna luka i aktywność, która była dobra straży gminnych nie została wypełniona ono od osób od tego ile z tego są legislatorzy i od tego jesteśmy ustawodawcy żeby, żeby pewne pewne pewne ustawy nieustannie poprawiać nasz dokonywać przeglądu i poprawiać się jak pszenne przypomnę, że zwłoka w trudnej sytuacji tak mu się przygotowaliśmy strategię Bergen do roku 2020 ona została ściśle powiązana z funduszami unijnymi ona zakładała również wsparcie samorządu lokalnego ni w kwestii audytów Garda, ale również tak powiem likwidowania tych miejsc szczególnie niebezpiecznych, a on był przewidziano określone w określony kampanie edukacyjne my na tak naprawdę nie wiemy nad nami, na którym etapie jesteśmy w tym momencie oczywiście co to znaczy, że nadal jest w tym tańsze które, których działania zaprogramowany przez nas w roku 2020, który został bardzo pozytywnie są również przez nią przez bank światowy będą kontynuowane, który został zaniechany znaczy odbyła rzeczywiście 9 czerwca, a komisja infrastruktury sejmowa komisja infrastruktury, która zajmowała się takim corocznym dokumentem, który przedstawiany Sejmowi, czyli stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania związek się w roku w roku poprzednim natomiast niektóre krytyczną ocenę oferujący, czyli do obecnego kierownictwa infrastruktury nie spotkał się żadnymi działaniami, które by te, które by było mu propozycję z propozycją ulepszając usprawniają mąż usprawniającą Grek krytyka nie może być wyłącznie odpowiedział rozwiązywania o charakterze absurdy konstruktywnym, ponieważ pamiętajmy, że chodzi o życie zdrowie marzenia towarzyszący 1000 Polaków no bo oczywiście tym przekazie ma z cenami te 2938 ofiar śmiertelnych widzimy to jest w indywidualne tragedie każdej każdej rodziny jest wtedy, kiedy umiera matka ojciec dziecko w Rabce czy dziadek, ale również pamiętajmy, że MO, że ta niezliczona liczba poszkodowanych rannych to jest absolutny wielkie obciążenie dla całego systemu ochrony zdrowia są również wielkie konkretne straty dla całej gospodarki i jakby nie wino z tych pewnych pewnych en ne w pewnych pewnych połączeń można sobie, a ukształtować taki pogląd, że już za to wszystko nie ma wpływu na to wszystko jednak ma wpły w i naszym wspólnym celem wszystkich władz publicznych opowiedziała jak powiedziałem od od poziomu lokalnego do poziomu rządowego oraz poniżanie, włączając w to działania o charakterze, a ponadto na krajowym europejskim powinno być eliminowanie zmieszanie wypadków drogowych to tym bardziej zapytam jeszcze raz nie uważa pan, że to odebraniem strażom gminnym w ogóle możliwości korzystania z fotoradarów nie było takim przez pryzmat tego czasu już, jaki jest od tego momentu nie było takim cichym przyzwoleniem jednak na jeżdżenie niezgodnie z przepisami o łamanie przepisów drogowych w postaci nadmiernej prędkości aż w myśl złożył pan uwagę na bardzo ważny problem nad jeżeli, jeżeli tych czy z 400 stacjonarnych fotoradarów ubyło on mnie w ogóle fotoradar od razu w niedzielę trasa ta nie byli też przenośne tak nuda to pokazuje może, że ta luka w nasz wypełniona, jeżeli jest inne straże gminne sygnalizują, że chciałaby, żeby w tych miejscach na nowo znalazły się fotoradary bez mandatu będą operatorami w oni sami czy też będzie to i Teda to pokazuje może, że to jest pewna luka w trakcie powinna być wypełniona no ale od roku nie ma wynik na koniec chciałbym zapytać pan wspomniał przez chwilę o powołaniu pełnomocnika ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego Paweł Olszewski zeszłej kadencji Sejmu pełnomocnikiem rządu był on na początku miał za zadanie napisać ustawę czy też projekt ustawy, która na mocy, której powołano, by była instytucja wiodąca w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego to też niestety się nie udało zrobić, ale już nie wracając do przeszłości pana zdaniem jak powinna ta instytucja wiodąca wyglądać na jakiej zasadzie ona powinna działać wbre w rosną są różne modele prawda czy takim modelem trwałym było zawsze przy nas mocno analizowany był mądry holenderski także istnienie taka powiedziałbym, że rządowa komisja badania wypadków, która bada wszystkie wypadki granit drogowa, ale lotniczej i jak mama ma bardzo wyspecjalizowane narzędzia badania i programowaniu różne różnych działań jest taki swoisty Fink Tang, które w, który wspierał wszystkie władze władzy publicznej ma charakter absolutnie apolityczny niezależny ekspert i jednocześnie jak bym bardzo wysokie miejscowe umiejscowionymi nimi duży wpływ na również nad Nana Nana na bieg spra w legislacyjnych non pytanie jest czym rzecz obecna formuła sekretariatu Berger umiejscowionego w ministerstwie infrastruktury przewodniczącym rady jest pan minister infrastruktury, ale po w poszczególne resorty są refundowane już na poziomie sekretarzy podsekretarzy stanu to jest model wystarczający na myśl, że on we wszystkim trzeba go szukać kompleksowości w pewnej spójności integrowania z integracji działań związkowa nie nadano na te cele te cele są absolutnie jasna losową, ale są one są oczywiste dla nas wszystkich mam pytanie, kto zorganizować, a wg mnie jednak ze względu na wagę sprawy notesów to są rzeczy, które powinny podlegać bezpośrednio Prezesowi Rady Ministrów to by spowodowało pewnego rodzaju też podniesienie rangi tematyki Bernda AZA, a zarazem zobowiązywało wszystkie resorty do do współpracy i do ich zaleceń jest do lepszej koordynacji jak tę sprawę rozwiąże rząd Beaty Szydło trudno powiedzieć chciałbym, żeby drzewa na pewnym etapie no też już, uciekając od tych wszystkich problemów związanych z demokracją z Trybunałem Konstytucyjnym czy też, jakby takimi działaniami się o charakterze kilku tematów które, który był po rozwiązaniu wyborczym no jednak przejść do do innych różnych ważnych spraw, które nie, które dotyczą nas wszystkie domy każdy z nas jest pierwszym każe zna prawie każdy jest rowerzystą duży procent jest on kierowcę to są działania rady naprawdę potrzebne, bo każdy z nas wie o jak w przypadku wypadku śmiertelnego jakieś kalectwa, w których skutkiem właśnie ostatnio mieliśmy przypadek czternastolatki na warszawskiej Pradze Nowak przejście dla pieszych może to faktycznie osoba przechodziła prawdopodobnie na czerwonym świetle ta czternastolatka Nalewajk osoby, która nie uderzyła był dramatyczny, bo tak to są takie właśnie sytuacja Leone one one powodują, jakby jednodniowe zainteresowanie opinii publicznej mediów jest opóźnia również bardzo łatwo o nich zapomina, by pamiętamy Kamień Pomorski prezes czy inne miejsca, które która, który pokazywał, że jest problem, ale dla dlatego tym bardziej wydaje mi się, że my że, że są potrzebne takie takich grup jak jakakolwiek kim jest parlamentarny zespół Verde, który król, który właśnie łączy integruje tych parlamentarzystów, którzy uważają, że ta problematyka jest ważne tylko dla wyborców, ale również, że każdy z nas ma jakąś swoją misję w liście PiS i chce poświęcić swój czas swoją energię swoje swoje kontakty o to żeby, żeby zwiększyć defensor Michał Szczerba Platforma Obywatelska przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego był państwem moim gościem bardzo dziękuję panie pośle, bardzo dziękuję Krzysztof Woźniak usłyszenia zaprasza na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA