REKLAMA

Rozmowa z Magdaleną Łazarkiewicz

Sztuka Życia
Data emisji:
2016-07-09 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczynamy magazyn sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest już nasz gość Magdalena Łazarkiewicz dzień dobry witam serdecznie reżyserka scenarzystka to państwo wiedzą, ale przyznam, że jak nigdy uśmiecha się czy czytając pani wizytówka Wikipedii, bo zawsze m. in. też do Wikipedii zaglądam, przygotowując się do rozmowy mnie zobaczyć jak je jak wizytówka jest skonstruowana czy bohater tej wizytówki my ją kredytował, bo to od razu widać, Rozwiń » czyli efektywnie ani przez państwo jest nawet nie miałem odruch, żebyśmy zajęli typowa stres tak, ale od razu widać jednak aż szyby w haśle dotyczącym swego nazwiska innych próbuje swój Pijar stosować należy pani przypadku naprawdę można się śmiać, bo oto co czytamy pierwsze zdanie w tym Polska reżyserka scenarzystka córka Ireny Rybczyński Henryka Hollanda Hollanda młodsza siostra reżyserki Agnieszki Holland wdowa po reżyserze Piotrze Łazarkiewicz oraz matka kompozytora Antoniego Komasa Łazarkiewicz ta my, tym bardziej można się uśmiechać się znając fakt, z którym przed chwilą pani ze mną podzieliła, że właściwie za chwilę będzie można dopisać matka reżyserki nawet tak tak właśnie wczoraj my traciliśmy fantastyczne miłą wiadomość miło, choć budzącą też pewien mój matczynej niepokój nie ukrywam mianowicie moja młodsza córka Gabriela dostała się na reżyserię ze szkoły gdyńskiej dla odmiany waszej rodzinie jest to pewien powiew świeżości niech no tak tak tak od razu miejsce przypominam obiady rodzinne, na których czasem, ale bywało, że przy stole było w porywach 6 reżyserów muszą wiedzieć, że dosyć trudny jest trawienie w tych okolicznościach w domyślam się by, ale skoro zaczęliśmy od tych powiązań rodzinnych my wielokrotnie we wszystkich wywiadach my dziennikarze panią pytają o różnego rodzaju sprawy związane z Jenny tym osadzeni nawet w świecie polskiej sztuki dużej rodziny, bo właściwie to wizytówka mogłaby być jeszcze szersza, bo tych osób w rodzinie związanych z polskim filmem czy szeroko Network częścią Mn mogłaby być większa, ale na państwa rodzina właściwie w ogóle nie sprawia, by pozorów czy też nie daje powodów do myślenia o jakiej się odruchach zimne poty licznych o jakim się wzajemnym nieuczciwym wspieraniu się oczywiście pojawiają się takie projekty jak o nim serial ekipa, ale to w ogóle nie ma nic wspólnego z żadną nieuczciwością fuzja, aby rodzinnej energii twórczej i ciekawa jestem czy to, że tak to wygląda z zewnątrz, że działacze, by możliwie niezależnie w byciu uczciwym jestem kwestę w jaki sposób przedyskutowano, która się pojawia czasem również na tych obiadach bardzo jestem ciekawa czy po prostu tacy jesteście i tak już to się układa myślę, że tacy jesteśmy odzież czy ty ty, słuchając tego co pani mówi tak to jest troszkę też ironicznie się uśmiecham, a tego, że zależy, gdzie przyłożyć ucho premiera już tak zagłębić się różne prawicowe portale no to tam nieźle już jesteśmy smarowanie go właśnie ten plan, który marnotrawi publiczne pieniądze na zna swoje różne projekty twórcze w PRL no ale wracając do domu tego pytania i znalazł się na niej odpowiedzieć uczciwie to chyba mogę powiedzieć z pełnym przekonaniem, że rzeczywiście tak jest, że zachowuje staramy się pielęgnować taki rodzaj niezależności i to myślę, że ten zdrowy odruch ja był tak jakby patrząc wsteczne na swoją drogę do filmu, która właśnie wymagała tego, gdy tego rodzaju były decyzje ode mnie że, że od Otóż wybieram swoją własną drogę to niebyły łatwe, bo oczywiście właściciel wizja mojej starszej bardzo utalentowany, że zasada ta droga była przetarta w rodzinie daje za droga była przetarta w rodzinie najem ma mocne jakoś się nam nie wpływała, ale właściwie poczułam się wolna Itaka wzmocniona w tych decyzjach w tym momencie są uświadomiłam, że OKE i zawsze może się pojawić takie podejrzenie, że żyją naśladuje Ależ to właściwie nie ma żadnego znaczenia, bo idę swoją drogą mam mam swoje swoją wizję uprawiania tego zawodu i powody, dla których chce dorobić jej i to w ogóle nie ma znaczenia jak świat to oceni ten mój wybór musiał się z tym dosyć się z nim mocować uszy wzięli się do morza się, bo to jest mecz z niezależnie od tego, jaką pracę wykonujemy naprawdę postawa wymagająca pewnej pracy nad sobą i odwagi, żeby nie interesuje mnie co myślą inni ja idę swoją drogą swoją ścieżką no my ludzie by 1 z naszych podstawowych potrzeb jest akceptacja społeczna poczucie akceptacji społecznej tego, by kiwanie głową tak jesteśmy fajni tak robimy dobrze, a tutaj zdecydować na drogę, która od początku jest trudna, bo pełna właśnie np. podejrzeń Norton nie jest łatwa sprawa ta, kiedy i tak właśnie uczciwie patrząc wstecz do chyba sobie uzmysławia mi tak naprawdę 11 moment w moim życiu kiedy, kiedy coś tak zawdzięczam rekomendacji z Chin w tej dziedzinie my się z 31 to był to była możliwość pracy jako asystentka Andrzeja Wajdy jeszcze przed szkołą filmową, kiedy byłem kompletnym tzw. cywilem filmowym w i zdobyła jakiś rzeczywiście doświadczenia, które mnie bardzo uformował i myślę, że właśnie też żyją bardzo wzmocniło we mnie talentem motywację żeby, żeby dorobić to tym bardziej dziękujemy, że dzieli się pani z nami doświadczeniem tego 1 aktu nepotyzmu no ale teraz tyle pokojowym o tyle kołków ile przed panią będzie stało wobec córki to jest dopiero nowy etap w relacji matka córka, bo to da się pojawią wspólne lobby zawodowe płaszczyznę jak to niejednokrotnie słyszałam w tym studiu w tej audycji szczególnie od artystów od aktorów Annę którzy, opowiadając o drodze my swoich dzieci dorosłości swoich dzieci dzieli się tutaj inne swoje marzenie na tym, żeby dzieci nie poszły w jej ślady, że to jest paskudny świat to jest bardzo trudne nieprzewidywalne zawód, że to jest my amplituda emocji Bell, która grozi równowadze psychicznej, że trzeba jednocześnie być osobą bardzo wrażliwą i twardym liderem i niech to dziecko wybierze sobie naprawdę, żeby jakąś biologię jakąś ciekawą dziedzinę niech sobie siądzie w bezpiecznym miejscu i badacz świata, ale nic nie pcha się one do świata kultury zapewne zapewne i tanim miewała podobne myśli, ale klamka już zapadła córka Gabriela będzie reżyserką w każdym razie zaczyna mecz te studia, a przed wami 2 nowe to w relacji tak na pewno, ale po pierwsze nie jest jeszcze powiedziane, że będzie to na razie trudno oczywiście to są pierwsze auta, ale wie pani no rzeczywiście jest oczywiście były tak jakby żartobliwie do tego podchodząc do bardzo żałuję, że nie została wybrana zawodu hydraulika żegnały się nie mówiąc tylu ważnych ról w rodzinie, a jak potrzeba hydraulika to się pewnie dzwonili szuka go tak, ale my mówiąc poważnie o tym, nowym jak myślę, że że nasze stosunki są oparte na na takim modelu z stwarzania sobie nawzajem pewnej wolności i tak sobie myślę o tym, że uogólniając, że w ogóle relacje polegający na miłości między między ludźmi mając w w 2 muszą być montowane właśnie ten mechanizm, jakby uwalniania się dawania z przestrzeni do, a do tego, żeby zdobywać doświadczenia na własną rękę oczywiście ja ze swej strony wiem jak strasznie trudny jest to zawód może nawet w wyjątkowo trudny dla dla kobiety, a jeszcze spotęgowany przez fakt, że w dzisiejszych czasach w ogóle trudniej jest zdobywać jakoś pozycja się przebijać się w tego typu zawodach prawda opartych na na ciągłym konkursie rywalizacji no, więc oczywiście, zwłaszcza że, że akurat do Gabrysia jest osobą taką o delikatnej konstrukcji psychicznej, chociaż to jest potrzebne jest stroną, ale zdrowsze oczywiście bo, bo otwiera to Nike świadczy ludzkich przeżyć, ale z 1 strony, ale z drugiej strony wydaje mi się że, że jest w niej też jakiś taki twardy trzon, który sprawia, że trochę inną drogą właśnie niż n p . Stal to ogólnie przyjęta taka droga przy przydzielaniu się siłą siłowego Brzezie ona ma ma w sobie był pewnym pewne takie pewną taką wewnętrzną siłę opartą na jakim sił położyła się na tym, że rzecz swoją drogą zresztą ma ona już zaliczyła były takie poważne studia językowe jest mam tytuł Max magistra z anglistyki germanistyki z tych zapowiadała się naprawdę dobrze wyglądało, że będzie bardzo wiele z nich, a także pamiętam jak w Krzysztof Zanussi pewne hipotezy był naszym profesorem w katowickiej szkole filmowej i meta tamże na 1 z z wykładów namawiał nas do tego, że się uczyć języków obcych w i pamiętam powiedział takie zdanie, że nadal będzie się znali przynajmniej 6 języków obcych Gdoś na pewno jakiś recepcji hotelowej brzydzi się prace, więc one z tej szczęśliwej sytuacji, że wraz z czarnych obcych myślę, że znajdzie pracę w recepcji hotelowej w drodzy państwo dzisiaj naszym gościem jest Magdalena Łazarkiewicz 3 Ts magazyn sztuka życia państwo słyszą Magdalena Łazarkiewicz jest doskonałym doskonałym humorze, a ja przyznam że, aby liczyłam na to, że przyjdzie pani tutaj jednak budowana zirytowana zdenerwowana ne stanem naszego świata tutaj mam namyśli okoliczności społeczne polityczne nie, bo jest pani osobą, która nie unikam deklaracji politycznych, która nie unika angażowania się w sprawie polityki dwukrotnie np. była pani w komitecie popierającym prezydentura Bronisława Komorowskiego mijają sobie minuty gry naszej rozmowy, a pani tutaj z nim o nic nie apeluję póki co wie pani tak tak z myślą, że niestety żyjemy w takich czasach, który piękne hasło, pod którym przyświeca tej audycji, czyli sztuka życia, gdy coraz bardziej ociera się o o sztukę przetrwania w mam takie poczucie, że rzeczywiście świat nasz nie tylko ten najbliższy, ale niestety również ten dalszy no jest w przychodzie wisi wielki kryzys i niestety wbre w różnym przewidywaniom jakoś słabo dostrzegam światełko w tym tunelu póki co, ale oczywiście z drugiej strony my jest coś takiego, że w swoim w swoim życiu we mnie takim krótkim przeżyłam już wiele takich kryzysowych sytuacji zaznacza pani mężowi jeśli chodzi o obecną sytuację polityczną społeczną nie myślę, że to jakaś zupełnie nowa jakość to znaczy oczywiście to, z czym się z czekaliśmy w poprzednim okresie, czyli w czasie życia w złym tzw. komunię, czyli PRL-u w noc do LM było o tyle prostsze w jakim sensie już nie mówiąc o tym, że byliśmy młodsi open erze erze mieliśmy takiego z wyspy są analizowane godnym wroga prawda, że to było, że przebył ten ten obcy prawdach, które nam zagrażał obcy w różnych, że tak bym odsłonach, ale dosyć oczywistym było stosunek do tej sytuacji prawda taki właściwie zero-jedynkowy w magazynie sztuka życia poranna skrót informacji Radia TOK FM, ale do rozmowy z Magdaleną Łazarkiewicz wrócimy już Zachwieja druga odsłona magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska znani w studiu jest Magdalena Łazarkiewicz reżyserka scenarzystka rozmawiamy o polityce cieszę się bardzo, że z panią bogatym rozmach nie każdy artysta ma zdaje się naciągnąć na te tematy i wielu tutaj moich rozmówców mer usiłowało wszelkimi możliwymi sposobami zachować oficjalną neutralność tymczasem, przygotowując się do rozmowy z panią przejrzałam również wywiady sprzed lat wspaniałej wypowiedzi polityczne mam tu przed sobą np. inne wywiad udzielony magazynowi wysokie obcasy my w tej rozmowie brała udział w UB i Agnieszka Holland Katarzyna Adamik i właśnie pani to była rozmowa z Aleksandrą Krzyżaniak guma w konkretnym Pacewicza 2007 roku posłuchajmy co pani powiedziała w ja bym chciała, żeby ludzie nie pomyśleli, że Kaczyńscy to cała Polska, że wszyscy Polacy są samochodami homofoba niż Polacy kochają, gdy ich trzymać za mordem na zamek można z 1 strony, by podziwiać panią za jakiś po prostu po oferty z innych niż my mamy możliwość przewidzenia tego, w czym znajdziemy się niemal 10 lat później, a z drugiej strony co najmniej lęk jeśli nie strach no tak, tak więc pamiętam, że w wówczas już leczyłam trend ten rodzaj właśnie lęku i tak już do domu dosyć śmieszne mam wrażenie nas śmiesznej takimi gras SO w grę z umowy tak teraz też właściwie w jakim sensie groteskowe musimy wiedzieć, gdy ma o wiele mniej nam ktoś mógłby się właśnie już tak patrzyli na to zewnętrzne to jednak strasznie dziwny nieprawdopodobny, że rzezie tacy ludzie są w stanie zapanować nad 40 minut milionowym narodem i narzucić im tego typu anachroniczną narrację w sensie, jakby w polityce światopoglądowym coś takiego co zaprzecza nasze doświadczenia przez ostatnie ćwierć wieku prawda, więc to jest oczywiście ciekawej może się to wydawać tak w błąd prawda też mówić o tym, że właściwie ten wielu wielu artystów przewidziało takiej sytuacji no choćby dla naszych wieszczy Wyspiański nie mógł za Gombrowiczem łączy czy Witkacym no w tyle okazuje się, że rzecz że, gdyby Witkacy zresztą pamiętam takie zapamiętam takie zdanie, które gdzieś tam powiedział, że historia jak idiotka powtarza się mechanicznie zdaje się, że mamy do czynienia z tym jak mi się idiotycznym nawrotem to toczy się pęknie lód nie może trwać będzie nie samo czy chronienie wymiennie mnie bawi się w takiej, a widzi pani dla siebie jakąś rolę w Lechu może misje jako artystki to znaczy wie, że pani myśli rzeczy, że strasznie bardzo ważny jest w takich czasach starać się właśnie z dni nie ulec jakiejś presji jak już samo ograniczenie, że trzeba starać się mówić swoim głosem i ja go jak we no właśnie nie da nie da się upublicznić dać się zastraszyć test to jest bardzo ważne bardzo trudny, ale tak się też na to w ten sposób tak troszkę filozoficznie z punktu widzenia kosmosu staram się w, że de bicz z 1 strony mam przekonanie, że w ogólnym rachunku, jakby mówiąc górnolotnie górnolotnie prawda zwycięży w prawdę i uczciwość przyzwoitość, bo to są też takie strasznie ważne kategorie, których są nam potrzebne w tej chwili jak jak tlen wolność wolność wewnętrzna Knighta wolności w naszym otoczeniu prawda, więc wydaje mi się, że dobrze, że tak się to potoczy, ale wasze najważniejsze jest to, żeby nie ulegać tej tej presji nie da się zastraszyć i starać się mówić o różnych sprawach sądy z przekonaniem Miss poczuć się właśnie krótko mówiąc nie ulec konformizmu nowi liderzy konformizm to jest to to niebezpieczeństwo, które wisi nad naszymi głowami, ale właśnie ja myślę sobie tak troszkę przekornie, że rzecz, że mąż tak okazać, że np. dla sztuki n p . dla filmu ten ten okres, chociaż bardzo trudny może się okazać bardzo owocny bardzo twórczy no i mówiłyśmy już tutaj o marnotrawieniu publicznych pieniędzy na projekty artystyczne ME i to się wiąże jedno z drugim RM ta sztuka flirtu wania z władzą i zachowania własnego głosu no to kto to wszystko trzeba jakoś się jeśli rzeczywiście artystom chcę wyrazić siebie potrzebuje na to środków akurat pani zawodzie to są bardzo wysokie środki to nie jest wiersz pisany do szuflady tylko to jest ogromna produkcja i oczywiście, że tematów naokoło jest teraz inspiracji bardzo dużo bardzo mocnych w różnych przestrzeniach przyjemne publicznych, ale na to wszystko są potrzebne pieniądze, a pieniądze rozdają ci, którzy dyktują naszą rzeczywistość nota itd na szczęście memy środowisko filmowe wypracowaliśmy sobie pewne mechanizmy takich aut autonomicznych ocen wewnętrznych i póki co dzięki istnieniu polskiego Instytutu filmowego i ten mechanizm działa także dom trzeba mieć jakąś nadzieję, że wierzę, że obronimy tnt naszą niezależność autonomię twórczą myślę, że jest duża świadomość co kolegów reżyserów w tym nic w tym środowisku nie tylko reżyserów zresztą, że to jest ta wartość 3 dla nas podstawowa i będziemy chyba mam poczucie, że jesteśmy dosyć konsoli skonsolidowanym środowiskiem i mamy mamy świadomość co się dzieje tego bardzo co nam zagraża i myślę, że jakaś jakaś zbiorowa mądrość zadziała w no to jest optymistyczna refleksja chciałbym teraz zatrzymać się przy pani kosmicznej perspektywę od jest też wątek, który planowano rozwinąć w naszej rozmowie kwestia racjonalizmu to też pojawia się w wywiadach z panią próba czy też Lombard aktywna postawa unikania wszelkiego rodzaju taniego sentymentalizmu inni tułów zabobonów to było szczególnie uderzające i dla mnie godna podziwu, kiedy nie miała pani w swoim życiu bardzo trudne, gdy okres, kiedy inne nagle żony reżysera Piotra Łazarkiewicza stała się pani wdową po reżyserze Piotrze Łazarkiewicz ów, kiedy opowiadała pani o filmie dokumentalnym dotyczącym jego twórczości jego osoby z 1 strony mnóstwo tam było emocji, ale my również wtedy potrafiła pani zachować się no właśnie trzeźwe myślenie dystans gdzieś spojrzeć się nie jest duże odległości na tę sytuację i podkreślać, że nie będzie ani ulegałaby inne jakimś nieracjonalnym porywam emocjonalnym jest bardzo ciekawe, tym bardziej że jest pani artystką no tak, by pani myślę, że on w 23 w Azji z 1 strony oczywiście nikt w momencie kiedy, kiedy jest zdarza się taka tragedia w życiu czeka ich to ona powoduje różnego rodzaju postawy trudno jest taka 1 z tych postaw to jest taka zamknięcie się w swoim w swoim swojej rozpaczy odizolowanie się od świata ne, ale drugi rodzaj postawy ty jesteś taka postawa, która jakoś otwierana na 1 i na innym otwiera, gdy spowoduje, że człek otwiera się na na innych na też na co jest bardzo ważne na jest w stanie przyjmować pomoc ze strony innych i to jest i tworzy się Kasi zupełnie nowa sytuacja, która miała miejsce rzeczywiście w moim przypadku to znaczy ja myślę, że był przed tym co się wydarzyło, mimo że byłam osobą, która na biegu uczestniczyła w zbiorowym w życiu towarzyskim środowiskowym tak dalej to byłem w gruncie rzeczy osobą dosyć zamkniętą natomiast my to to straszne doświadczenie otworzyło mnie na ne na ludzi na na na wymianę na mydle jakieś sygnały, których wcześniej być może z taką pełną świadomością, których nie była w stanie odbierać jest takie jak nie lubię stosować się w życiu takich tzw . Maksym życiowych, ale i tak jest rzeczywiście jedno przysłowie tzw. przysłowie chińskie nasenne, które firmy, które jakoś się bardzo mi pomogło muszą być zapadło już w pamięci razem pomogło wymianę liczono mówi o tym, że jak układasz to pamiętaj, żeby nigdy nie wstawać z pustymi rękami i jestem rzeczywiście jakaś taka głębsza mądra życiowa wydają się, że to mi się przytrafiło w związku z tym doświadczeniem nagłej śmierci nadejścia mojego męża, ponieważ właśnie podniosła się, jakby z tego może nie do końca, bo ten trzeci chyba nigdy czegoś takiego do końca jest wstanie pan odnieść z takim poczuciem, że coś coś ważnego też zyskałam właśnie w sferze kontaktów międzyludzkich właśnie taki rodzaj otwarcia dla siebie w pewnym sensie w jakim stylu życia łodzianina zyskała taki lekki masaż siebie myślę, że np. taką osobą, która przychodzi do głowy, które w sposób taki powiedziałabym ekstremalny doświadczyła czegoś takiego i była w stanie nawet te siły zmaterializować to to jest nasza przyjaciółka aktorka Ewa Błaszczyk prawda jest ona jest takim przykładem właśnie takiego w gruzach budowanie nowych szans się tam w kruchego herosa, który był w stanie zbudować na nas raczej jakiś nawet w konkretny materialny miastem z całą sytuację materialną jestem strasznie pod wrażeniem jej losu oczywiście nie ma nie ma bębniarz takiego heroizmu, ale dziś się w dziedzinie w sferze relacji międzyludzkich i też w sferze Dwór w twórczości mojej wydaje mi się że, że taka jakaś przemiana pod wpływem tego nastąpiła i czuje się też w jakim sensie wzmocniona tym doświadczeni, a miewała pani w trudnych chwilach pokusy duchowe religijne, bo wspomina pani też w wywiadzie, że my w pierwszych tygodniach miała pani potrzeba wręcz poczucie, że za chwilę będzie mogła pani umówić z mężem coś opowiedzieć sąsiedniego usłyszeć bardzo często w takich sytuacjach człowiek z rozpaczy albo z innych powodów ucieka treningiem no tak nie ujawnienie nikt nie miał takich pokus, ale ja raczej określamy jako agnostyk nie jestem czekiem, którym jest w stanie wyeliminować ze swego życia i pierwiastek metafizyczny to on jest celem moim duchowym pokarmem powiedziałabym nie szukam pociechy w takiej zwykłych mechanizmach prawda związanych z religią ale, ale duchowość jest dla mnie bardzo ważną sferą życia i i staram się z niej czerpać w taki sposób w jaki potrafi na swój sposób, więc nie na pewno ten ten ten pierwiastek metafizyczny jest ciągle obecny był i wasze słowo obecność jest dla mnie bardzo ważne, dlatego że film, który zrobiłam poświęcony mojemu mężowi Piotrowi ma taki znamienny tytuł nieobecność w UE i nikt jej właśnie z tym z myślnikiem i PL wydają się, że strasznie ważny jest uświadomić sobie po takiej stracie ile jest nieobecności w obecności tej drugiej osoby i na odwrót i to jest właśnie to pytanie, które zestawiam z klasy zadaję i muszę powiedzieć, że osobiście właśnie, choć cięższy nie jestem w tym klasycznym tego słowa znaczeniu osobą wierzącą to mam bardzo często bardzo silne poczucie jego obecności w moim życiu mojej świadomości nawet posuwała się do tego coraz rzadziej się to przytrafia już będziecie do tego, że już, że prowadzi razem jakiś rodzaj rozmów w innej co oczywiście jest tak jak patrząc na to z zewnątrz ktoś, kto to co wydaje się to trochę śmieszne, zwłaszcza w przypadku właśnie, kiedy się do do tego dokłada takie myszki Euco racjonalne prawda, a może właśnie nie może też jakaś forma samoobrony memy mechanizmu psychicznego, który pozwala przejść się trudny moment, gdy zniewaga, ale ja miałem dosyć silny, że tak tym materialnym odczucie rozmowę z nim nocą zaprzecza troszkę temu co w co wiedział wcześniej myślę, że ta materia stroi się stykamy życie sztuka życia jest rzeczą tak skomplikowaną i zresztą ta komplikacja jest dla mnie najbardziej pociągająca to jest właśnie to czym powinna moim zdaniem zajmować się sztuka to jest właśnie opisywaniem całej komplikacji świata i wszystkich jego poszczególnych zjawisk właśnie w taki sposób żeby, żeby nie mniej nie rzucać takich prostych recept nie mniej starać się tego wszystkiego po prostu nazwać rozwikłać tylko właśnie, żeby stawiać psy pewne pytania i w taki sposób jest zadawanie, żeby można było na nią odpowiedzieć w różny sposób naszym gościem dzisiaj jest Magdalena Łazarkiewicz to jest magazyn sztuka życiem zapraszamy państwa na skróty informacji Radia TOK FM, a zaraz po nich wracamy do rozmowy o trzecia odsłona magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu Magdalena Łazarkiewicz reżyserka scenarzystka chce teraz panią zapytać się mecz o cechy osobowości gminy nie wiem czy to są cechy wrodzone czy właśnie takie, które należy sobie w trakcie pracy inne w sobie rozwinąć się cechy osobowości potrzebne do prac, którą pani wykonuje w szczególności do pracy reżysera, czyli osoby, która koordynuje prace dużej grupy indywidualistów i twórców my z tego co panią słyszymy wiemy i jest pani osobą wrażliwą ma pani swoje zdanie na różnego rodzaju tematy od właśnie polityki idą do duchowości, ale też różne inne kwestie mnie i 1 z wywiadów powiedziała pani o tym, że bycie wodzem to jest immanentna cecha pani zawodu w to jest kolejny będzie właściwie taki paradoks kontrast, bo osoba, która jest bardzo wrażliwa bardzo często siedzi w kącie po my znamy takie tragiczne historie, że artyści nie wytrzymują ciężaru rzeczywistości nie tyle, widząc tyle odczuwający tyle dźwigają na własnych barkach, że tylko czy wręcz samobójstwem jak tutaj teraz będąc artystą i twórcą rozumieć coś co się dzieje widzieć co się dzieje w tej rzeczywistości jeszcze mieć dom pary i siłę, żeby przebić się ze swoją wizją, żeby nie dokonywać tych bez kompromisów paskudnych artystycznych jeszcze zarządzać grupą ludzi, z których każdy jest przekonany, że on również jedyną słuszną wizję dla mnie to jest naprawdę, by tajemnica jak to jest być wodzem w takiej sytuacji pytanie nie mam jakiejś recepty czymś co bardzo często stykam się z tym zawsze w dzisiejszych czasach, że młodzi ludzie studenci, z którymi mamy do czynienia właśnie oczekują ode mnie tego, że podam wzór na robienie filmów w ogóle byliby najszczęśliwsi chciałbym podać takim takim wzorem bessy skrzętnie zanotowane wysiedli na stacji sukcesy tak w odróżnia je nie nie mam tego wzoru czasem się wydaje, że coś mi się tam pojawiają, a te cechy przywódcze bez pani narastały z wiekiem wraz z doświadczeniem niema przecież one są niezbędne, żeby sfinalizować projekt myślę, że tak, ale myślę, że cel cechy przywódcy styl przywódczy to jest w drugiej kolejności są istotne oczywiście jako pewnego rodzaju socjotechnika raczej niższe cecha charakteru tak do końca natomiast przypominający taki obraz przyszedł teraz do głowy w pamiętam, że brak nam swój film dyplomowy to było moim mój pierwszy kontakt z profesjonalną ekipą i tak się złożyło, że musisz zrobić tzw. zdjęcia uciekające, czyli trzeba było najpierw zrobić fragment tego filmu potem mam poczekać jeszcze na ciąg dalszy nieważne co to było w każdym razie z wyglądało w ten sposób, że napły w na płycie nieużywanego lotniska we Wrocławiu była postawiona to dekoracja to były jakieś takie 2 ściany pokoju najniżej tam została przywieziona oczywiście cała ekipa aktorzy tej pamiętam ten moment, kiedy jechałam do pana ten plan więziona przez PL kierowcy i nagle z obozu ukazał się moim oczom taki obrazek oto, że stoją te 2 jakieś dykty ściany prawda na tym placu kompletnym pustkowiu i wokół kręci się około nie wiem 4350 osób to są wszyscy czekają na panią członkowie mojej ekipy i oni czekają na mnie i miast z taką 1 myśl tylko uciekać uciekać na jej dnie zrealizował tego tym myśli tego planu i aż myślę, że w tym momencie, jakby zapadła klamka trzeba było już, jakby w to wejść i właśnie wykrzesać się ten odruchy ne wodza, ale cysterskim w tym się wydaje, że to, że to jest taki rodzaj wodzowski faktury ma w sobie bardzo dużo różnych cech np. 1 z bardzo ważnych cech tych tego, bo została w jest, by w cierpliwość to jest cecha, która wydaje mi się z taką grą cechą konstytuującą reżysera trzeba mieć w sobie niesamowite pokłady cierpliwości i taką, by taką Jasną wewnętrzną były w drogę gdzieś tam w głowie, bo w ogóle też to mój czas to studentom film robi się w głowie on powstaje w głowie na planie to wszyscy tylko pewien proces, który się dopełnia natomiast lecznicza wymyśla Schneider w ich trzeba by sobie wytworzyć taki był taki rodzaj pasa transmitowanego między między tą głową wnętrzem, a tymi ludźmi którzy, którzy powinni wykonać to co zaplanujemy, ale nawet stworzyć im takie warunki to jest właśnie wielka nauka, którą wyniosą od mistrza Wajdy m. in. również Krzysztofa Kieślowskiego, który był moim profesorem i mentorem, że żel, że oto, żeby oni mieli takie poczucie, że do tego coś jeszcze dodają siebie, że to jest no tak, bo im lepsza niż ekipa to więksi, by artyści w HBO teraz towary i realizatorem każe w ogóle relacje z poszczególnymi członkami ekipy z ogrodu oddzielny rozdział myślę, że trzeba mieć ten rodzaj nadzieja ja tak pracuje po prostu, że rząd musi mieć to głębsze porozumienie, a aktorów to po prostu cię kochać, bo to są dzieci specjalnej troski to są ludzie tak wrażliwi tak strasznie narażeni na to, że całym swoim organizmem nie tylko wnętrzem, ale też zewnętrzność był i są osoby danina na nas na łaskę reżysera, że wydam ŻUŻEL, że właśnie taki rodzaj gościł nawet wytwarza się tak jak to odczuwam jakiś rodzaj takiej więzi właściwym miłosnej może być, chociaż nie mniej tym sensie erotycznym, bywa że tylko takim ludzkim tak jakby domyślam się, że intensywność różnych procesów psychicznych i mocny plan na planie jest naprawdę wysoka i że ta serdeczność zażyłość czy wiesz po prostu potrafi mnie w takich warunkach niemal laboratoryjnych podnieść się ta temperatura znacznie szybciej wysoko niż w innych sytuacjach towarzyskich czy w innych zawodach tak, chociaż czasami też trzeba mieć w sobie właśnie trochę wolności pragną odporność swoją drogą pod każdym względem fizyczną psychiczną wszelako natomiast trzeba mieć też w sobie, gdy ten też żyłkę gracza takiego manipulatora czasami trzeba być demiurgiem na każdym demiurgiem są tacy reżyserzy, którzy swoją funkcję głównie na tym opierają i jak do nich nie należy de dal daleko do tak dziś do takiego pojmowania tej funkcji mieni się wydaje, że to jest jednak inaczej dla mnie ten model polegający na wymianie na wzajemnym zaufaniu na właśnie twórczym napełnianiu się ne na takim na takiej wspólnocie, które się wytwarza jest dużo ważniejsze i to wydaje mi się jesteś ciekawszy jako doświadczenie ludzkie po prostu nie ma we mnie takiego Fryderyka, w którym chciał manipulować ludźmi także na planie także dla osób każdy oczyścił uprawia ten zawód na swój sposób i różne są te sposoby dochodzenia do rezultatu, bo tak na naprawdę liczyć się to co jak my to mówimy w żargonie to co nasz macie w system w ciekawe, że z życia pani uwagę, by nad tą wartość relacji z ludźmi podczas pracy, bo cenne również o tym, opowiadała pani, kiedy wspomina pani męża reżysera Piotra Łazarkiewicza, ale co innym tonie, by o tym, pani mówi aż trojga nie było szkoda, że dla niego najważniejsi byli ludzie relacje serdeczności ziemia dla każdego czas, że dzwonił męża wszyscy byli blisko niego, a przecież mógł być gwiazdą znacznie większą ich pani myślę, że to ZMK troszkę się na naiwność przeze mnie przemawia, bo może pewne uproszczenie ja sobie właśnie w związku z nim uświadomiłam, że bywa bardzo różnie, że można być kimś tylna część generalnie za wszystkie zawody artystyczne gdzieś tam polegają na tym życia mieć silny dosyć siły silne ego, ale nowym, ale wydają się, że ma on akurat należał do takich osób i po czasie, jakby zrozumiał, że jest z tym pewien głębszy sens, którzy nie tyle byli nastawieni na ten właśnie wynik sukces prawda tę nagrodę, które znają dla wszystkich takim, by prawda przedmiotem żądań żądania w tym dla niego się liczył właśnie ten proces droga to co to co się zdarza właściwie między ludźmi dużo bardziej niż ten ostateczny efekt i czasami to myślę, że właśnie odbywała się kosztem tego efektu ale, ale wydaje mi się, że to w gruncie rzeczy nie była bardzo piękna postawa i w dodatku postawa, bo to jest to od odebrałem po jego śmierci bardzo wyraźnie, która sprawia, że ta energia, którą człowiek wyprał mi wuju siebie taka ta tzw. dobra energia mnie praca w jakiej formie ona wróciła do mnie ona determinowana ta energia w stronę różnych ludzi ze strony Piotra wróciła do mnie bardzo bardzo w sposób wymierny materialnie tak to od od odczułem, więc myślę sobie, że leży to jest wspaniała droga i wcale nie myślę, że nie mniej nie gorsza od tej drogi, która właśnie stawiana Mattel namnożyło wania tego sukcesu nikt się udaje to połączyć no chyba to jest inny wyższy stopień wtajemniczenia, kiedy rozmawiamy dziś się pani pracy to by sięgamy głównie do projektów przyszłych, a nasi słuchacze pewnie też ścieku czekają na to ne co słychać zawodową pani dziś na jakim jest pani ETA pie my, jakie projekty pani planuje w najbliższym czasie, a może, a może po prostu pani odpoczywa no wie pani jestem dosyć nietypowym obywatelem tego kraju, dlatego że w momencie, kiedy wszyscy wzdychają do tego, żeby jak np. najszybciej przejść na emeryturę to ja marzę o tym, się zgoła odwrotnym to znaczy chciałabym pracować jak najdłużej w swoim zawodzie, ponieważ ten zawód kocham i czuje się najszczęśliwszą ma on najzdrowsza jest najsilniejsza kiedym, kiedy mogę go uprawiać w troszkę się oczy się lękami czy ta dobra zmiana, która nas otacza troszkę nie ograniczy tych moich możliwości, bo już odczuwam takie ograniczenie, ale teraz mam przed sobą projekt filmowy film, który mam nadzieję i zrealizuje jesienią i to jest dla mnie bardzo ważny projekt bardzo taki osobisty ważny projekt nie chciałabym za dużo o tym, mówić no bo zawsze to jest takiej towarzyszy temu lęk prawda, że coś się w no może może się wydarzyć zresztą to zrozumiałe też element tych, o których już mówiłyśmy Marta, ale jestem już bardzo zaawansowana w tych pracach w myśleniu o tym filmie właściwie on w mojej głowie tkwi bezustannie w tej chwili, gdy jest taki, że moi, że tak ten pokarm duchowy którym, którym żyje, ale oczywiście życie nas nauczyło, że macie mieć kilka projektów równolegle rozwijanych jest rzeczywiście mam takich kilka projektów idzie 1 z tych projektów test takiej taki kraj, który od wielu już od wielu lat się jakoś nie może zmieścić, chociaż bardzo się staramy, żeby tak się stało to jest film bardzo mój taki ukochany projekt w mianowicie 3 modele dla dzieci chce zrobić film dla dzieci oparty na inny w a gdy adaptacji książki Korczaka Kajtuś czarodziej, czyli na nasz rodzimy Harry Potter dużo mądrzejsze głębszy ciekawszy 30 lat minęło od Akademii pana Kleksa naprawdę najwyższy czas na dobry Polski film będzie wyżej szerzej troszkę się rusza w tej w tej materii że, że do decydentów, że tak powiemy problem producentów filmowych krótko mówiąc dotarła ta to ta świadomość, że to jest lewica, który go, u którego warto zawalczyć także z tego co wiem to powstaje kilka ciekawych filmów dla dzieci w tej chwili w ogóle taka została stworzona ścieżka też oddzielna w Sydney, która ułatwia produkcję tych filmów także mam nadzieję że, że powstanie kilka fajnych filmów i mam nadzieję że, że do nich dołączył mój Kajtuś ale, ale też oczyszcza mam jeszcze inne projekty m. in. cięższy był właśnie projekt filmu o wspomnianej już Ewie Błaszczyk czy nieprzypadkowo ten wątek się pojawił trzymamy kciuki, by w takim razie w za wszystkie te 3 projekty, o których pani powiedziała bardzo dziękujemy za czas za otwartość w rozmowie na nie zawsze niełatwe tematy nie każdy artysta chętnie otwiera się w tych dziedzinach, o których my dzisiaj po rozmawiałyśmy Magdalena Łazarkiewicz czy była dzisiaj naszym gościem reżyserka scenarzystka bardzo dziękuję dziękuję bardzo zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA