REKLAMA

Dlaczego tegoroczni maturzyści tak słabo poradzili sobie z maturą z WOS-u?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-07-12 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM dobry wieczór państwa Aleksandra PEZDA ze mną studiowało Mirosław Oczkoś ekspert od wizerunku i marketingu politycznego szkoła główna handlowa w Warszawie w dobry wieczór inny prof. Robert rządca prorektor ds. badań naukowych i rozwoju kadry Akademia Leona Koźmińskiego dobry wieczór w Ireneusz Wywiał nauczyciel historii wiedzy o społeczeństwie w czterdziestym liceum gimnazjum Ogólnokształcącym fundacji nauka i wiedza oraz w PAK oraz redaktor audycji historyczne Rozwiń » Radia Warszawa też szukać w taki jest idealną, ale jest szansa dla nowej w mojej zamysł był taki, że mamy tu eksperta od nauczania dzieci młodzieży profesora, który konsumuje to, czego eksperci nauczą dzieci młodzież albo czego dzieci młodzież nauczą się sami oraz eksperta od tego, żeby wiedział ile dorośli się nauczyli na tych wszystkich etapach edukacyjnych i ile to nasze społeczeństwo nauczyło się o in zniknęło obywatelskości pretekstem do spotkania jest matura z wiedzy o społeczeństwie znana skandalicznie źle wybrana przez jakiś kilkanaście procent wyrok ten maturzystów i nie już drugi rok z rzędu w Bezdanach na poziomie poniżej poziomu zdawalności, czyli poniżej 30 % średnie w zakresie VAT 26 proc no po prostu jakiś horror wychodziła przed chwilą z waszego studia prof. Ewa Marciniak SZ politolożka Instytut nauk politycznych Uniwersytetu Warszawskiego i sprzedała mi anegdotę, czyli właściwie rzeczywiście po odpowiedziami rzeczywistość smutną, że na politologię w tej chwili przyjmuje się ludzi bez matury z WOS -u bo gdyby przyjmowało się tych, którzy zdawali maturę z wozu to nie byłoby kogo przyjęć czy krótko mówiąc można zdać matematykę w LM i puścił czy też fizyka czy geografii studiować politologię to oznacza oczywiście, że bardzo niepoważnie też traktujemy przedmiot taki jak wiedza o społeczeństwie i remont domów i panów pytanie pierwsze to co nam ta wiedza społeczeńst w leczymy przypadkiem nie do mnie nie demonizujmy tego przedmiotu może mamy sporo niewielu chce zdawać ci, którzy nawet chcą rozdawać, by wybrać ten przedmiot na maturze Note jest dobrowolny, więc dają ci, którzy czują moc nie może się okazuje, że zdają poniżej progu zdawalności, który taki swojski 33 czy on jest i OC jest potrzebny taki przed panią profesorze po pierwsze, wydaje się, że to nie jest system dający nie są tak mało gruntu naiwne potem z 28  000 osób 2 lata temu było ich połowa, a więc coś się stało nie wiem, dlaczego akurat więcej wybrało w, a po drugie, myślę, że wybierają między nimi dlatego, że to się wydaje, że przedmiot jest łatwy kontakt telewizję generalnie ktoś tam ogląda co pewien czas zajrzeć do internetu jest mniej więcej, kto jest premierem może niekoniecznie w paru krajach, ale zawsze jest mówiąc bardzo poważny wiedza społeczeńst w jako przedmiot jest 1 z najtrudniejszych jeśli nie najtrudniejszym przedmiotem ulicę, dlaczego dlatego, że to są tam jest i socjologia i prawo i ekonomia i politologia stosunki międzynarodowe to wszystko trzeba umieć połączyć, a jeszcze i geografia teraz to wszystko trzeba połączyć i to wszystko jeszcze do tego trzeba umieć zinterpretować te naprawdę trudne no ale no dobrze, gdy trochę od innej strony pana odpowiedziała, ale tak czy to rzeczywiście trudnej dla nas już w niczym wypowiadam się jako nauczyciel tak, których rozróżnia on daje do innych nie odnotował Fosun ma to, że uchowaj Boże przed takimi rzeczami zdawał matematykę fizykę dochodzi do klasy matematyczno-fizyczne i przyswoił tych osób dobrze rzeczywiście taka pompa zapowiedział sponsor ma rację stosują bardzo trudne szybownictwa zestrzelić wiedzy tsunami z kilku przedmiotów i powiedziałbym tak, o ile ta nie będzie mówił jeszcze trochę nauczycielach można obciążyć nauczycieli WOS-u jakąś tam pod częścią odpowiedzialności za to niski wynik w tym mnie oczywiście, bo też WOS-u uczy i wcale nie będę się oddzielnym naborze do odpowiedzialności dotyczy to również nauczycieli i innych przedmiotów pytanie jest oczywiście takie jak ci gdzieś oczywiście uczą i co oni potrafią z tych przedmiotów wynieść film jest czy jest jedno pytanie rzecz jasna czy, jeżeli uczy się np. geografia polityczna, bo fizycznej to potrafi odpowiedzieć tylko na teście z geografii na to pytanie czy potrafię, więc z GOK oraz przenieść również na WOŚP to są pytania z mapami trzeba rozpoznawać państwa i byśmy sobie szczerze są to jednak z najgorszych pytań, na które uczeń odpowiada procent odkładających prawidłowo jest bardzo mały czystą pochwalę się może coś powiem panu resort przed audycją ona sama styków w tamtym roku do sądzę, że nic na ten temat policzyłem te zadania ich to procent wyszło jak fatalnie mam tylko pewną obawę, że woda chyba nikt tego artykułu po prostu nie czy to jakaś szkoda, ale co nie o to chodzi tylko chodzi o to czy my uczymy ich tego, czego powinniśmy włączyć myślę, że nie znaczy też rozmowę z panem profesorem przed audycją myślę, że nie postawiliśmy sobie najważniejszego pytania oto pytanie brzmi kogo my tak naprawdę naprawdę i czego chcemy z tego włosów nauczyć mówić tego wszystkiego po prostu nie jest zwyczajnie za dużo, bo być może jest Mielech od głosu działa takie doświadczenie pokazuje pan schodzić ze skalistym, ponieważ głównie prowadzenie się szkoły handlowej na podyplomowych studiach public relations czy obowiązku są to ludzie, którzy powinni coś jest mi się bardzo daleko sięgnąć z WOS -u wiedzieć co to zdarzają się też raz 2 miesiące spotykać z młodzieżą liceum Ogólnokształcącym w Strzegomiu to jest takie miasteczko na Dolnym Śląsku, gdzie akurat tam założyliśmy radio i młodzież jest bardzo zainteresowana pracą w radio robią wywiady uczą się tego i t d. i dowiedziałem się też z kilku szkół warszawskich, że teza, którą pani jak to postawiła, że wybierają to uczniowie, którzy są dobrze jest chyba z założenia niezbyt prawdziwą tezą, ponieważ to jest umiejscowione w systemie jako czwarty przedmiot z tego co pamiętam, który nie podlega tam jakimś stopniu tylko nawet 1 punkt, jeżeli ktoś otrzyma zalicza, czyli systemowo to jest postawione na głowie, bo sami wiemy, kto jest jakaś ZASP maturę z dachu, gdzie uczeń czegoś nie musi to pewnie tego nie robi no ale nikt nie nie musiałby tego zdawać, a ich wybiera to znaczy, że stan rzeczy na tyle mocne, żeby nie myślał o nawilżenie ogrzanie schłodzenie myślę, że mnie, że jego można się politologię co mówiła Ewa Marciniak dostać, rozdając dobrze Polski matematykę i np. biologię czy historię no to wtedy ten rozgłos jest w taktach traktowane jako piąte koło wozu i jakie są absolutnie gospodarz tych, którzy zdawali WOS wybierali to świadomie nie zostali zapchać dziury, bo rzeczywiście no też zbadań wynika, że bardzo mało młodych ludzi ogląda telewizję, ale mają pewnie takie przeświadczenie, że ma coś sprzedają w internecie coś w jakiejś Gazecie przez rząd rzeczywiście mogą coś takiego odpowiadać i mieć Hochbergów taka anegdota o CIT nie pomoże też swojej pani redaktor w, kiedy 1 z zdających na studia już wtedy to jest duży politologiczne kandydatka na pytanie, kto jest premiera w Polsce nie wiem, kto jest prezydentem nie wiem, kto jestem nie wiem no i napytania, skąd pani pochodzimy ja pochodzę tam jest przez bieszczadzką to profesor prowadzący mówi do swego asystenta może być tak w Bieszczady w UE to Town to problem jest głębszy, bo później to się przekłada na to, o czym możemy powiedzieć później pewnie jak ludzie chodzą głosować, jaki mają wyobrażenie na ten temat czy obietnice wyborcze składane w przestrzeni publicznej są realne są nierealne czy potrafimy to jako zdiagnozować czy potrafimy oddzielić propagandę powiedzmy i parę innych rzeczy także ten Wołos ja uważam, że to jest podstawa obywatelskości w każdym kraju który, który funkcjonuje w Polsce w demokracji jako takie także tutaj mnie to trochę przeraża, że rząd w 25 % faktem jest z wolności ja myślę, że warto powiedzieć tak po pierwsze, pytanie, czego uczyć można uczyć wiedzy przy czym ta wiedza może być konkretna albo abstrakcyjna dawka uczyć nie wiem, kto jest premierem w Republice Sterna buch koła albo można uczyć się w pewnych ogólnych instytucji po drugie, można uczyć pewnych rzeczy, które są blisko albo daleko teraz z tego punktu widzenia nie wiem czy każdy maturzysta powinien wiedzieć, jaka jest różnica między ustrojem federalny Szwajcarii ana przykład ustroju w stanach Zjednoczonych i takie pytania zadanie pytania między sobą natomiast chciałbym, żeby każdy wiedział, jaka jest różnica n p . między Trybunałem Konstytucyjnym ma Trybunałem stanu i dlaczego kogoś można postawić przed Trybunałem stanu nie ma to specjalnie w Polsce znaczenia albo dlaczego nie można kogoś postawić przed Trybunałem Konstytucyjnym w gdy pierwsza sprawa teraz jeździć można u nas druga rzecz do sądu jest kwestią umiejętności to moim zdaniem nowości powinny uczyć umiejętności umiejętności rozwiązywania problemów związanych z byciem obywatelem taki problem jest mnóstwo jak napisać petycję i jak zrobić konsultacji jak założyć stowarzyszenia, aczkolwiek stowarzyszenia kuracji w Polsce na świecie przeżywają w tej chwili trudne chwile takie pytania są z kolejnym teście gimnazjalnym prawda pani Ireneusza te cuda, ale proszę zauważyć, że test gimnazjalny dostosowany jest do pewnego wieku w jest o wiele mniej wiedzy i żądania nie ma żadnego porównania z zadaniami maturalnymi to zupełnie co innego zresztą ono tuż po uchwale moi uczniowie ze wszystkich gimnazjalnego otrzymują bardzo dobre noty, ale to naprawdę są pytania tak rudymentarnych absolutnie nie ma nic takiego co kazałoby im myśleć co zrobić z tą wiedzą po prostu pytanie odpowiedź pytanie odpowiedź dziękuję bardzo nowocześnie pytanie z natury i to jest woda na pańskim panie profesorze, bo on są sformułowane w taki sposób np. kompetencji organów władzy Rzeczypospolitej polskiej w polityce zagranicznej bezpieczeństwa opis, a ratyfikuje wypowiada umowy międzynarodowe decyduje w imieniu Rzeczypospolitej polskiej stanie wojny zawarcie pokoju zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków z innymi państwami organizacjami międzynarodowymi i o ile trudno się przyczepić do treści, bo jest dość czytelna to jest ona jednak sformułowane w jakimś językiem takim wziętym prosto z ustawą, czyli oddalony maksymalnie od rzeczywistości, a to właśnie miała się w naturze zmienić prawda w być może niewiele się widać zmieniło ja przypomnę, że było słynne pytanie jest tzw. trzecim krokiem, który musi zrobić prezydent przy formowaniu rządu i tam jak uczynić zacytował wprost zdania z konstytucji to pytanie było źle ocenione muszą wprost zapamiętać imprezę musi zrobić, a jest dość właściwymi słowa, choć zwykle wydali dobrze to okazało się, że jednak należy podkreślić wiem, bo sprawdzałem i tak nie pouczono, że mam to zrobić po prostu życie w dziejach brzmienia brzmi zdanie w konstytucji organy już w Realu Madryt wolną od MFW zwolniła Onet PL Gdynia dziennikarze umawiają się jak związał się w oczach pani Zofia Woźnica jak mały zapomniałem jak młodzież pisała już, ale jak ja jak jest konstytucja, ale tu zaraz po nim mamy internet tymczasem pan profesorem będzie kontrakt jeszcze jedno chcę rozwalić Otóż, gdy ten problem języka on ma zawód to podwójne znaczenie pierwsza sprawa jest umiejętność w rywalizacji myśli w umowie po prostu i tutaj rzeczywiście ten język codzienny nazwijmy to on jest całkowicie wystarczający natomiast chciałbym zwrócić uwagę jednak, że powinniśmy dbać również umiejętność formułowania myśli na piśmie i tutaj jednak opanowanie przynajmniej podsta w języka prawniczego ma sens w rejonie twierdzy co znaczy dokładnie konstytucję na pamięć, ale jednak pewna precyzja języka prawniczego jest istotne teraz oraz czego uczyć uczyć wiedzy umiejętności, ale jest jedno jeszcze jedno zdanie ja bym uważał, że tego się powinno uczyć praktycznie niech np. uczniowie w ramach przedmiotu p t. włos przygotują swoje sposób w jaki zebrać maksymalną ilość głosów w budżecie obywatelskim albo niech przygotują konsultacje dotyczące tego czy na podwórku należy zrobić plac zaba w, jeżeli miasto stołeczne Warszawa parę lat temu urządziło konsultacje na temat zagospodarowania skweru na ulicy Chmielnej miasto zrobiło to ja przepraszam, ale zdaniem się, że uczniowie mogli to zrobić na pewno nie gorzej, a pewnie nauczyliby się więcej trzeci krok prezydenta RP dysk desygnuje Prezesa Rady Ministrów ten ma 14 dni na to, aby utworzyć rząd i uzyskać w sejmie wotum zaufania większości głosów i to o to chodzi, ale co będzie prezydent jak ten trzeci krok nie powie, że ARM wierzeń i tym razem nie powiedzieć, że powołanie rady ministrów prezydent RP musi rozwiązać sami i to miał być tak właśnie zacytowałem jak i zalała mu się z używała różnych słów niekoniecznie, że musimy się też rozwiązany w każdy może oddającym sens tego zdania, ale egzaminator nie wiem, kto uparł się, że musi być to zdanie tak jest konstytucji nie ma innego wyjścia, ale pan nie mógł postawić upomnienia mogą wziąć na to, że nawet jeśli nie odpowiadało prawdzie nie boją weryfikator, abym szefa on to wszystko sprawdza, ale to nieuczciwe Toni Wodnej, ale było, że to jest nieuczciwe tylko co z tego jak oni tak punki nie dostanie ich koniec Tuska na tym egzaminie maturalnym jest bardzo dużo rzeczy pamięciowych nieumiejętnością tylko pan Mień czołowych podam przykład tego roku, które no proszę bardzo, które państwo z Unii Europejskiej w tym roku wprowadziło euro z naszych sąsiadów no słucham odpowiedzi ze swoją własną nauczycielom w odpowiedzi pokaże anegdotę Irlandczyków, którzy sobie tłumaczą na czym polega Brexit i tam jest takie pytanie wcale nie zwolni w jest, czyli mamy euro no nie mam wpływu FOT nowych władz, ale to temat tego się stanąć na pamięć to tak zobaczcie państwo, że to jest dramat mówi nowość, ale to dotyczy dokładnie każdej każdej dziedziny, bo wierzymy, iż na chwilę odejść od WOS -u i zostać przy matematyce naprawdę nie rozumie, że matematyka to, że z królową nauki zależą od matematyki jest bardzo piękna godzina dwudziesta druga 20 dni tak i ma miejsce i ochrony pewnego krytyczną krytycznego myślenia i t d . ale brakuje tam 1 istotnej rzeczy mianowicie n p . jak założyć konto w banku jak spłacać kredyt jak np. napisać podanie i parę innych takich rzeczy i teraz zobaczy, że to się odbywa na kilku poziomach, bo to co pan poseł powiedział poziom werbalnej ja myślę, że w ogóle młodzi ludzie przestali umieć mówić czy formułować myśli taki sposób nie wiem czy to jest wynikiem tej technologii, która trwa od wielu wielu lat ja sobie nie wyobrażam przyjęcia na studia np. psychologiczne czy politologiczne bez rozmowy kwalifikacyjnej nie rozumiem co się dzieje budzi się weryfikuje tak dalej, ale są pewne obszary wiedzy nauki, czyli dziedziny nauki, które naprawdę nie da się zamknąć w teście wiem, że uczy się wszystko można zamknąć się tylko czy to ma jakiś sens później, jeżeli ktoś nie potrafi formułować myśli mówiąc to bardzo ciężko jest sformułować myśli, pisząc to to to to już w ogóle jakiś to są Himalaje i jako widz też były 17 lat władze się nad podobnym podgląd z New public relations i kiedyś piłem Polski był oparty na pisaniu wszyscy przychodzili pisali notatkę prasową produktami dostarczającego coś tam siedział opóźnia się trochę zmieniło trzeba występować publicznie to niekoniecznie chcą być rzecznikiem, ale kosmyki wystąpienia są i ten poziom i pisania i mówienia jest coraz słabszy, czyli jest to wynik i tutaj niesie się przyczepiać do Help ME w nauczyciela naszego tutaj ważne w kole, ale dziś to jest walka dziś to gdzieś w tym coś jest jakiś problem ja rozumiem, że jak ma tam napisane, że musi pan ocenić negatywnie i że nie ma takiego sformułowania to znaczy, że ktoś popełnił jakiś egzamin zapewne tak duży błąd za 2 zlote w myśleniu umie tylko w Warlubiu, ale i z Orłem testowałem, a później rzeczywiście w tamtym roku napisano artykuł na ten temat, czyli to suma pewnych zdarzeń to nie jest także WOS jest oderwany od rzeczywistości jest osobno jakąś kość ścieżka i można tylko się skupić nowość, a pozostałe rzeczy nie funkcjonują funkcjonują i poza końcówką jest też krytyczne myślenie są debaty oksfordzkiej, gdzie można coś zrobić ten budżet obywatelski fantastyczny pomysł, czyli mówiąc brzydko nie po polsku Kreisel studiowanie różnych elementów to co ja wiem ma w kadrze jest też w stanach Zjednoczonych, że analizuje się małe getto w Busku np. fakt pod kątem załóżmy retoryki co zostało użyte, dlaczego co działa jako poprawka do konstytucji ale i tak by tak dalej można zrobić gradację ważności takich rzeczy pewnie w wideo, ale fajnie byłoby zaś konstytucja pamięcią nie wiem czy jest taka potrzeba jest zapisana może zawsze sięgnąć tylko trzeba umieć znaleźć coś takiego w konstytucji z pustym to co się odbywa ona ma kilku kilku poziomach, a wracając do dowozu z tego roku odskoczyć od zeszłego to myślę, że ten błąd jest w tym systemie, że to jest coś co można zaliczyć nawet na 1 punkt miał 2530 i nie ma tego Tety presji rozszerzy Tasarz nauczyciel, który jak w każdym przedmiocie porywa natomiast Zobacz co szykujemy się dzieje to są konsekwencje tego jakich mamy polityków kimono dziennikarzy jakich mamy ludzi występujących w mediach i jakieś wzorce muszą obowiązywać, a w Polsce tych wzorców z dramatycznie mało dotyczy to sposobu mówienia sposobu formułowania myśli, ale też tego języka, który jest kompletnie niezrozumiałe należy polityka może powiedzieć, że ja ja idę teraz do drzwi tylko moja osoba udaje się w kierunku drzwi no to już zaczyna się to dziś nie znalazł i aż mnie wcale nie dziwi, że młodzi ludzie mówią gra tak no ale zobaczcie podstawa programowa przedmiotu wiedza o społeczeństwie, czyli coś znaczą szkoła się opiera, bo matura to jest w niebyt c ich ona sformułowana n p . ta uczelnia znajduje i wykorzystuje informacje na temat życia publicznego wyraża własne zdanie w wybranych sprawach publicznych i uzasadnienie jest otwarty na odmienne poglądy uczeń rozpoznaje problemy z najbliższego otoczenia i szuka ich rozwiązań patrz skwer na Chmielnej uczeń współpracuje z innymi no to są te nie to te cele takie społeczne nie niekoniecznie merytoryczne panie profesorze pani Irena usług czy pan omawia z uczniami bieżące sprawy bieżące polskiej polityki czy pan się skupiać na tym przy włączaniu ich do dodatnich nogą potem sprawdzony na maturze, więc pozna rywala Vinnie Jones była pani naszym gościem była była pani taki gość się przed nocnymi kilkanaście ran zapraszam zawsze znajduje oczywiście, bo uważam, że to jest podstawa szkoły, żeby oni pijani prowadzący spotkanie do nich prowadzą sami przygotowują pytania czy to jest, aby 1 z form takiego działania druga sprawa na ile mi czas pozwala to oczywiście to robię to trzeba pamiętać, że rzeczywiście jest to bardzo trudny przedmiot trzeba zawrzeć w tym przedmiocie mnóstwo informacji ewentualnie powiedzieć, gdzie mają tego szukać, bo nie wszystko da się zrobić i najlepsza stan pozwala to my to robimy na ile nam nie pozwala to oczywiście my tego nie możemy zrobić zawsze mówię Słuchajcie też zdawać maturę z WOS -u HOKEJ czytajcie gazety ogląda się psami programy informacyjne to, czego się dowiecie, bo ja wam wszystkiego i tak nie powiem no i tak to u mnie po prostu wygląda jak doszło przypuszczam, że rzecz, że mój egzamin z WOS -u mam tylko 4 osoby, gdy w Opatowie lepiej niż ta średnia, która została podana może poza 1 osobą tak naprawdę, ale też powinniśmy sobie zadać pytanie co za nauczyciela dopuszcza do zdawania WOS -u ludzi, którzy wybierają ten przedmiot na zasadzie ja wybiorę posiedzę dla przyzwoitości 5 minut niech nie uważam, że to jest test na dorosłość uczniom Jerzy were Here to dla nich ważne jest również test na rzetelność pracy nauczyciela myślę, że to on również test na racjonalność wyborów dokonywanych przez już tak zwał wybranie WOS -u w sytuacji, kiedy zdanie na 1 punkt jest zdanie matury jest niesłychanie racjonalne nie oczekujmy od dziś będą robili rzeczy, które są z ich punktu widzenia głupie ludzie generalnie są racjonalni wbrew temu co bardzo często się zakład teraz, jeżeli ktoś to powód, by pokazują wyniki, jeżeli wyniki z części tej o gospodarce mówi o 2015 roku są takie, że co prawda tu bardzo trudny temat alejek i średnia była nieduża wynosiła 19 %, ale odchylenie wyniku bardzo niewielkie znaczy tyle oni coś tam wiedzą z gimnazjum coś tam wiedzą skądinąd i stają w część dotycząca prawa i socjologii była w porównaniu z aresztu bardzo ładnie 3566 % co znaczy znowu jak komuś wiedzę mają taką trochę instytucja trochę o osobach trochę gorszym próbują teraz, jeżeli się to przeciwstawił matematyce matematyka miała w tym roku była najtrudniejszym egzaminem 17 % oblało matematykę to jest konkretna jest trudna od pierwszej klasy szkoły podstawowej wszystkim dzieciom wkłada się do głowy matematyka jest trudna to co jest łatwe, bo głos historia też jest trudna McGee daty kurczaki fakty, bo to WOS jest fajny i z biologiczną to zapamiętać od groma różnych nazw na tym się naprawdę ten post jest fajny, ale teraz czy on się przydaje i komu no właśnie jeśli się przyjmuje na politologię bez głosu to znaczy, że nie ma żadnego znaczenia co zdaje na maturze teraz tak to nie jest kwestia tylko WOS-u, dlatego że wypowiedzi pisemne językowo to jest język Polski jeszcze parę innych przedmiotów tak jak potem to ma ona na studiach wyższych tak ludzie nie potrafił pisać mu teraz trzeba ich od nowa uczyć pisać ludzie nie potrafią się wypowiedzieć tak nie potrafią zrobić prezentacji część z tych rzeczy można nadrobić akurat to co my zrobimy mamy dane na ten temat przyjmuje się do nas przychodzą nieco słabsi maturzyści, ale za to ta wartość dodana wciągu 102 bardzo wysoka ani kończący studia wiedząc znacznie więcej niż średnia maturzystów w Polsce teraz, dlaczego słabo zakpili z dwoiny potrafimy muszę powiedzieć czy to jest trudna my potrafimy tych ludzi skłonić do pracy w zespołach IT są zdaniem następna rzecz jak uczyć WOS, ale jest jeszcze w ogóle jest jeszcze znacznie poważniejszy problem tak naprawdę jest szkoła szkoły jest Państwowa i to podstawa programowa te pytania na maturze i t d. dokłada państwo teraz pytanie, czego chce państwo nas szkoła powstała gdzieś tam osiemnastym wieku po to, żeby wyszkolić Stefczyka, który potrafi przeczytać rozkaz jest posłusznym obywatelem jak trzeba to ginie za ojczyznę, ale piszczy zadowoleni i teraz do dzisiaj z definicją z osiemnastym roku nie z osiemnastego wiedzie nas, ale nie jest dla drugiej tury diagnozuje to tak jakby to teraz w PE i dokładnie jak w zobaczymy, dlaczego muzeum drugiej wojny światowej nie jest dobre to dokładnie mamy tu odnieśli teraz żaden rząd chyba nigdzie na świecie może poza Kanadą niech będzie chciał mieć obywatela, który jest nieposłuszny korzysta z w pełni spra w obywatelskich jeszcze do tego mówiąc tak bardzo kolokwialnie rozrabia, ale to jest bardzo ważne są one powiedziały nie zaraz zapytam pana Ireneusza się z tym czujemy się tu oboju śmiech byliśmy, bo to jest maksyma, którą się w szkole od lot powtarza lub w celu zerwania z podążaniem za nim dalej banalne ja bym wam jednak przeczytała jeszcze tylko i np. jedno zdanie z podstawy programowej i skonfrontował jest zadanie z natury w bo wydaje mi się, że to jesteś 1 z jak z przyczyn tak, bo taka jest niespójność n p . to jest także w sprawie narodu i mniejszości narodowe uczeń powinien wyjaśnić co dla niego oznacza być Polakiem lub członkiem innej wspólnoty narodowej napisali bardzo tolerancyjni koncyliacyjny autorzy podstawy i czym obywatelstwo różni się od narodowości, a teraz zaglądam w maturę potem było coś o narodowości ach tak sformułowany, że jak, kiedy panowie mówiliście, a ja szukałam przykładna zadania to pominę to zadanie, bo nie bardzo zrozumiałam tym, o czym ono jest realne na nim manifestacja o metodzie państwo jest produktem o powstaniu państwa wg nie mogę teraz tego znaleźć, więc może pana Ireneusza poczuł poproszę o to by było pytanie siódma po uzupełnić tabelę mniejszości narodowej i etniczne w Polsce niemal opisy i było PiS radny ta mniejszość, do której przynależy się, do której przynależność podczas przeprowadzonego w 2011 roku Narodowego spisu powszechnego ludności mieszka zadeklarowało 43  880 obywateli polskich tradycyjnie zamieszkiwana południowo wschodnich terenach województwa podlaskiego na terenie 9 gmin tego województwa przedstawiciele mniejszości stanowią obecnie ponad 20 % mieszkańców, a w tym w Afryce w tym w 4 ponad 50 % zgadnij co to tak razem Białorusini wbre w ich chodzi mi o to, że chyba jednak jest rozbieżność między testami, a tym, czego byśmy chcieli, a nawet niekoniecznie tym, czego uczymy w szkole czy tak czyni, że te testy ciągle jednak są jak kto to jest takie bardzo wiedzą na słowo, że się coś zjeść to też jest pytanie, jakie są oczekiwania, bo zobaczmy, że nie ma szans współczuję, bo co jakiś czas zmienia się i system i choć podstawa programowa teraz też, że z przewidziana jakaś rewolucja czy Tonpress cofnięcie w rewolucji natomiast zawsze stawia się jakiś cel, jeżeli w ogóle dany rząd powiedz, o czym rządzący w danym momencie czegoś oczekują i przez pewien czas to się trochę w Polsce rozgrywało to człowiek z takich wypowiedziach publicznych, że to jest naród usłyszałem taką kuriozalną rozmowę 1 z posłów nie będę mówił może kogo z filozofem zresztą z nami tym, gdzie poseł dowodził, że jest mało, ponieważ jest napisane my naród i to było jego głównym argumentem na to natomiast chodzi o to, że w i jeżeli dane o danym państwie rząd ma pewne oczekiwania takie łóżko teraz się pojawiły, że kształcimy obywatela, który będzie potrafił wykonać rozkaz przeczytać rozkaz zrobić coś tam jeszcze więcej nikt nie oczekujemy to to zaczyna funkcjonować od najmłodszego rocznika, który jest edukowane PIU, jeżeli to jest jasno sformułowane no to te owoce wydawane są powiedzmy to tak 531518 latach czasami po 25 ja chciałem przywołać 1 fakt to on akurat szkołę może mało występuje, ale tzw. rekonstrukcje historyczne, że ktoś parę lat temu się zachłysnąć tym, że to fantastyczna sprawa, że konstrukcje historyczne uczą historii różnych zdarzeń ja uważam od początku samego, że to jest jakiś koszmar to jest wymyślił to ktoś w jakimś szalonym widzie nie przewidują żadnych konsekwencji tutaj to muzeum powstania to jest jedno z takich przykładów, gdzie autentycznie wychodziły mi dzieci myślały, że wygraliśmy tu powstanie, czyli też nie można tego powstała postawić na głowie, że w Lotosie urodzinowa nowo nowy człowiek, który może tak fajnie się nie za ojczyznę poza tym jak świnie, a oni są wychowani na grach komputerowych to tam tylko żyć i to być może rzuci im tego nie mylą, ale to nie ujrzymy lądu chodzi o to, jakie nastawienie, bo pod butem wyjścia uważa Woś to nie jest tylko to co jest w podstawie programowej to co nauczyciel powie przeczytajcie albo spotkam się z ciekawymi ludźmi to jest wszystko z WOSiR niestety jest wszystko to co nas otacza to słyszę spotykam na co dzień, o czym rozmawiają w tramwajach i co jest przekazywane z wiadomościach informacjach facta et Cetera to buduje pewien przekaz i teraz zależy co z tego przekazu się łapie i to tutaj jest mnóstwo rzeczy w tym worku, bo to i praca w grupie, który nie potrafimy i indywidualność i narzucanie pewnych rzeczy, ale mnie najbardziej przeszkadza to wszystkim i te włosy z takim tutaj kwiatuszki wiem, a mianowicie łamanie pewnych rzeczy, które powinny być nieomal tak czy dorośli powinni nie powinni w przestrzeni publicznej pokazywać młodym ludziom, że w zasadzie nic jest nieważne czy wiesz ja będę miał władzę to moje będzie na wierzchu i to są nasze to, iż jest to instrument w związku z tym nie są nie dziwi, że po pierwsze nie wybiera się z WOS -u, bo Tusk oraz agresorem, że jeżeli racjonalne jest to, że z punktów zaliczamy i t d . ale wtedy postawienie racjonalność na takim poziomie, że musi się liczyć 35 wtedy się zastanawiam jak to wygląda natomiast to jest fala, która się toczy i obawiam się, że za lat 5, jeżeli będzie WOS to, aby nikt nie będzie tego wybierałby zdawalność będzie na poziomie - 6, a i to są konsekwencje, na które akurat dorośli nie tylko nauczycielem nauczyciel tej mojej zaś są biedni tym sercem rozdaniu należałoby zwrócić uwagę, bo wiedza społeczeństwa to jest to wciąż żyjemy na co dzień tyle, a oni pani Irena musi pani profesorze tolerują to co się dzieje wpolityce teraz to znaczy, przyjmując to jako świat zastany, ale to co się dzieje teraz aktualnie w polityce Polski w latach różnie na Bojary są takie wrażenie, że oba rządy zmieniają nie jest zdany na dworzec generalnemu zawsze młodzieżą bardzo ciekawą niezależnie od okoliczności ta młodzież też jest niesłychanie ciekawą młodzieżą każdy z nich ma różne zdanie ja myślę, że jeżeli w ogóle Chruściel koszulce rzeczywiście uczyli się jakieś debaty te zdania są coraz bardziej pokraczne oraz bardziej powiedziałbym literackie, ale oni potrafią rozmawiać ze sobą i uważam, że to jest bardzo duży plus, nawet jeżeli oni tego włos nie wybierają to, że mają jeszcze może je na rzecz nowo się zdarzają się, zwłaszcza przy omawianiu sytuacji aktualnej polityki różne zdania jest mogą się z nimi zgadzać z tym zdaniem prawda, ale ja nigdy za to nie stawiam stopnia to znaczy, jeżeli ktoś mniej lub powie, że takie ataki polityk to kretyn idiota, ale potrafi uzasadnić i nie powie, że kretyn idiota Kaddafiego miały być inaczej po temu chętnie piątka postawy nie ma żadnego problemu absolutnie tylko on znowu dochodzimy do 1 pytania nauczyciel rozliczany jest z 1 sprawy, jeżeli chodzi o maturę z przygotowania maturzysty do zdawania matury wg programu ja bym mógł robić w 1000 różnych rzeczy naprawdę, bo mam na to pomysły, ale niestety nie mogę tego zrobić, a nie mogę tego zrobić dlatego, bo pędami program, a jeżeli on mnie Penta to ja muszę przede wszystkim zrobić rzeczy pro gra mowę za to nie rozlicza uczeń rodzice ucznia dyrekcja i wszyscy inni i tak to wygląda właśnie z WOS m. in. boi się zdaje, bo zdaje się własne zasady wszystkich innych przedmiotów wszystkie inne są tak samo traktowane łącznie właśnie wiedzą o społeczeństwie identycznie w miażdży chciałam dorzucić do tego wniosku po wizycie w muzeum powstania Warszawskiego LO im całkiem niedawno też zmian to studia licealistów, którzy w tropią ślady żydowskich mieszkańców swojego miasta i spotyka się w związku z tym również z młodymi Żydami z Izraela, żeby ich oprowadzić im najlepiej to, o czym byli zachwyceni, kiedy zapytano o to o to spotkanie to np. wymieniła mi dziewczyna młoda, że te dziewczyny z Izraela muszą iść do wojska i że to tak fajnie bronić ojczyzny z bronią w ręku ma prawo do takiego zdania bo kto inny ma prawo do innego zdania jest jasna prawo zaniepokoiło mnie jednak, że nie uzupełnił, że zdarzyła groźbę wojny w tym gorzej dla nich czysta abstrakcja i się podoba to, że dziewczyny w Izraelu po pierwsze, idą do wojska i drugi wniosek dowodowy jak w poniżać się po wojsku mają swoistą normą euro krótko mówiąc po czwarte w Izraelu jeśli się nie pójdzie do wojska nasze różne kłopoty np. związane z brakiem możliwości pójścia na studia w myśl, że to tego wszystkiego ta dziewczyna nie wie natomiast ja jeszcze 1 rzecz, lecz Otóż, lecz całkowicie zgadza się z kolejnym już do 3 nauczyciel ma robić to, czego wymaga od niego system może zrobić bardzo dobrze może robić nie załamywał, bo wzorowo albo robi też z nami kiepsko i bez przekonania, ale tutaj o nie podskoczy w związku z tym, gdzie należałoby zmierzać w sensie szkoły tak marzył, by zmierzać do rewizji zakresu tego wielkiego worka, który się nazywa WOS wydaje mi się, że żyje Moxy wyobrazić różne zmiany jedno zestaw dróg kompletnie nie umiem odpowiedzieć system naprawdę to jak ludzi zachęcić do tego, żeby uczyć ciekawości świata znaczy np. mamy 5 dni wyrok Międzynarodowego sądu, który mówi, że Chiny nie mają prawa rościć pretensji to pewnych z fragmentów może też wyrok nieprawdopodobnie ważne dla całego świata w tym czy ci chce się zająć, żeby ktoś z dnia aktorzy, bo o tym, powiedzieć to jest jedno z najważniejszych decyzji, jaki zapadł 1 z ministrów mówi Hinc jest nam zbudują lotnisko o CIT jak długo namawiał na to, żeby zobaczył n p . jak Lenin korzystał z pomocy chińskich, jakie były tego skutki Chińczycy bardzo chętnie zbudują lotnisko autostradę i parę jeszcze inne rzeczy mało osób tego możesz wybrać tylko teraz pytanie co dalej i to jest przykład na to co się je do różnych pisarzy oraz jej co do młodych ludzi odtąd Sokratesa wszyscy narzekają, że młodzież jest coraz gorsze świetnie najgorszemu zęby to coś nie zmieniło natomiast ja się, że nasza ziemia się porównuje to co się dzieje w Polsce w Europie co się działo to się przypomnieć, że w Europie już tysiące ósmy rok, który wszędzie w Europie był naprawdę dużym buntem mieliśmy bunt niedawno okupy było strzelić mieliśmy imamy Hiszpanie i teraz co tam się dzieje bardzo ciekawego ja myślę, że tego też warto zapytać nasi czy nasze państwo nie jest ich aktualnie rządzących nie ma znaczenia czy nasze państwo tego chce czy nie czy chce mieć ludzi, którzy się buntują Morawy w Polsce też na każde miasto ma ona z Super to głód i teraz również TTIP też raczej w internecie niż u mnie manifestacja hale, ale to jest i teraz to jest oferta w takie Churchill kiedyś powiedział, kto za młodu nie był socjalistą na starość zostanie tu urząd nie ładnego słowa tak jak w naszym różnym politykom za młodu też zdarzały wizyt w dół Pinocheta np. Lech 3 taki taki okres w życiu politykom z prawa i zalewach jest dokładnie tak natomiast nie wiadomo z Wrocławia w sprawy, że jest to dlaczego myślę, że warto uczyć warto przy 2 rzeczy warto uczyć tego, że młodzi ludzie mają prawo i powinni się oburzać na różne rzeczy w bo tak z Bojszów inni to są młodzi, bo dla nich to co jest jest zastany niekoniecznie dobry występ to korzyść do tego drugą rzecz oburzać się, ale bez przemocy i to jest takie przesłanie gdzieś tam np. ucha SLA w czasie oburzenia czy taki bardzo modne książki kilka lat temu i Rosjanie jednak przekuć to na podstawę programową WOS-u natomiast wydaje mi się, że warto, by zrobić taką debatę tak naprawdę, czego my chcemy uczyć i sprzedażą ostatnia rzecz zwrócić uwagę, że ci młodzi Żydzi, którzy przyjeżdżają do Polski oni przyjeżdżają do miast, w których w ciągu kilku godzin czy kilkunastu godzin zniknęła połowa ludności np. ktoś wyobrazić, że mamy do czynienia z miastem, którym dzisiaj znika 40 % ludności to naprawdę jest gigantyczna zmiana to jest również zmiana mentalności ludzkiej i teraz to gdzieś tam potem w nas zostaje i to też jest 1 znowu z elementów to niech naród Polski przepraszam, ale oni byli członkami narodu polskiego, ale byli obywatelami teraz dzisiaj jeśli mówimy o tej mniejszości białoruskiej pytanie na wschód jest takie jak chciał widzieć takie pytanie na maturze, jaka jest zaleta różnorodności i właśnie, dlaczego i fajnie mieć w kraju różne narody być może odpowiedź będzie taka, bo można zjeść zaś w kebab albo chińskie możliwe, ale może troszkę na nowo protesty Wiesław, ale już rozważa niestety to jest trochę to trochę zdziwienie czy za późno, bo ma na to nigdy nie za późno, ale przykład idzie z głowy im tak jak nauczyciele mogą wykonywać są bardzo dobrze źle i t d . to ja raczej wierzę, że wykonują lepiej i gorszych natomiast, ponieważ żyjemy w końcówkę poprzedniego wieku i wieku obecnie do złych informacji i szybkości dostępu do informacji i coś co jest absolutnie psujące młodych ludzi to jest to przykład z góry, który jest bardzo powierzchowny, bo trochę wygląda na to, że ci co są nie było edukowanie podają jakieś wzorce te, które są jeszcze nie wyedukowani i Kolejarz poziom edukacji to stosujemy tych Chińczyka, że zbudują autostrady, że otwieramy nową bramę na wschód i obok chińskiemu i t d. to są jakiś stek sloganów bo jakby zapytać o 3 użycie już pytania z WOS-u to podejrzewam, że ludzie, którzy się wypowiadają na ten temat z funkcji ministra posła et Cetera nie będą mieli więcej dopowiedzenia czy i zatrzymali się na poziomie od takiej strukturalnej władzy i zaraz powiesz punktem wyjścia naszej rozmowy mówi Wołos i tak się wielką pompą to potwierdził też wszystko to cywilną koło, jeżeli mimo, że jeżeli tutaj mówimy o jakich sytuacjach to takie będziemy mieli młodzieży tak czy obywatelskich młodzieży chowanie w błoto coś z tym nie jest, bo wychowanie obywatela to to jest coś dużo więcej niż wychowanie specjalisty np. Niemcy hologram matematyka czy 3 czy informatyka, ponieważ to musi być po coś tak, jeżeli zostanie pilotem śmigłowca to w jakim celu zostanie także to się głosy, że zostaje sprząta ulice to w jakim celu sprząta ulice i teraz do tego worka może być bardzo dużo rzeczy i Jerzy mamy przykład do Izraela, toteż zobaczy, że każde państwo taki model w Abu Said próbuje mieć je pamiętam rozmowę z meczem z takimi można się tu czyhają węże są zdziwieni, bo para temu gliniarz i mówiono, że w Polsce to w zasadzie nic to trzęsienie dzieje, że są tylko te miejsca kaźni zbrodni Polacy są antysemitami to oczywiście wychodzą rodzice widzą, że są tak, bo napisy na murach i różne inne rzeczy natomiast, toteż się zmieniło to oni też trochę inaczej do tego podchodzą i trochę inaczej to Polskę tę Polskę oglądają w i teraz pytanie jest takie, bo czy nowo trzeba się zapisać do podstawy programowej weszły bowiem, że donoszenie na zapisach podstawy programowej nadeszły bardzo chętni, bo to jest w stylu bycia to sposób naśladowania to jest to co do czego uczą się dzieci w domu i PL lub umów powiem banał, ale być może truizm, że pewnych rzeczy szkoła naprawdę nie zrobi z rodziców z rodziny jest środowisko i możemy naprawdę stawać na głowie i bitwach waszych nauczycieli, zanim czegoś nie robią, bo coś tam natomiast uważam, że tak robią ponadstandardowo różne rzeczy i Bronowice to okres liceum z małym mieście, gdzie ten dostęp być może nie jest tak i jak w dużych miastach, ale na moście ma nie muszę założenie Radia np. tak czy coś takiego co jest poza podstawą programową poza podstawą programową, ale oczywiście oburzał się zdarza ze ścianą, bo akurat sformułowanie z konstytucji odpowiada temu minister to coś tam wymyślił i to mnie najbardziej w tym wszystkim boli, ale właśnie, a jeśli nie zgodzę z tym, że szkoła to znaczy co do zasady zgadza się na szkołę nie wyręczy rodziców, ale właściwie szkoła jest o to, żeby przynajmniej zapewnić te ten tom tom podstawowe w tym, który w, którym tej podstawy rodzice nie wystarczą na skład rodzina czy otoczenie już nie mówię o rodzicach tym prowokacyjnie jednak mimo to chciałbym panu zapytać to może w takim razie ten jednak nie egzaminować z WOS-u traktować to trochę jak religii no to prowokacyjne rzeczy się wmówić, że zdjęcie z regionu światowe dni młodzieży, gdzie nie mają młodzi ludzie spać, ale on jest duże pole z namiotami spowiedzi np. w ustawie nad PRA butach w środowy turniej z entuzjazmem to nie jest dowcip to po to jest jest to efekt to jest to kto to jest bardzo prowokacyjne pytanie, ponieważ religia Arvo stosują trochę inna klient, ale muszą wiedzieć, że myślał o nim myślę czasami trochę tak jak pan co znaczy tak nie myślę, że rezerwy LOK jedno Wijata myślę, że to rzeczywiście załóżmy, że ten wynik powtórzyli w przyszłym roku w następnym roku tylko wielka awantura przy czym się przy tym programie jest w ogóle konieczne potrzebne życie wydaje mi się, że niekoniecznie niestety w tym układzie rozgłosu tak tak dawno są oczywiście po ponad 100 no i ja wiem, że to jest jakby w głos człowieka wołającego na Puszczy i nic więcej no i jest ciągle się spodziewał jednak z wielkiej ogólną polityczną i krajowej debaty o programach nauczania w Polskiej szkole, bo o włos się na pewno trzeba porozmawiać to nie ulega żadnej wątpliwości czy to będzie ktoś z PiS -u czy z nowoczesnej czy jest to na pewno coś pan do powiedzenia to nie ulega nie ulega w ogóle kwestii i t d . tak dalej no i chińską i jedzenie ze zmienionym dna oka i tylko chwili mówi, że to jest sprawa wspólna to to nie jest sprawa prawicowa czy lewicowe i Honda tak jak pan słusznie powiedział taką będzie młodzież, jakie będzie wychowanie sprawdzali, a i tak niestety wygląda i powinniśmy na ten temat debatować niestety powiem szczerze jestem pełen najgorszych oba w, bo tak zwykle takie debaty pewnie oczywiście nie będziemy robić nie zmieni się to nowość w naszej świadomości chorych to chyba wyszło Włosi czy rzeczywiście w głowie gimnazjalisty muszą być grupy społeczne ich rodzaje, bo przecież jest taki temat prawda 63 miejsce to jest piramida potrzeb ludzkich Masłowa np. co musi wiedzieć, że no nie wiem prezydentem Włoch jest ktoś tam czytamy w nim w ogóle do czegokolwiek potrzebna czy prezydenta Włoch w pełnym zaprotestowała, że jednak powinien się w bieżącej sytuacji po faktycznym w 2 może też wymogu nie bez ich poniesienia jeżeli, jeżeli prezydentem Włoch również prezydentem np. Nikaragui Kostaryki u nas z ranami nóg podstawowym elementem jest kogoś z kraju uważają, który prezydentów i pozwoli na 8 godzin dziennie to bez sensu, bo pan chciał dać przekonuje nasz kraj, którego w ogóle nie zależy mi nie zmienia nie o to chodzi o rządową dożywszy porowatych i nie jest on widzi tu podać przykład, który mówi czy rzeczywiście wszystko w proces podstawy programowej powinno w niej być, a może jednak nie pasują myślę, że tutaj coś jednak nie jest częściowe częściowo odpowiedź, bo inaczej początek takiej odpowiedzi może być tak to jest wiedza o społeczeństwie, kiedy w taki przejazd pojazdu wiedza o Polsce świecie współczesnego pamiętamy go szkole może zwrócić uwagę, że to, że stał tam był świat współczesny wraz z koniem w tym nowy dobry to może konsekwentnie zacznijmy od tego jak zdefiniujemy społeczeństwo i czego chcemy od uczniów żywota w społeczeństwie wiedzieli druga sprawa jestem gorącym przeciwnikiem likwidacji matury z WOS -u z prostego powodu kiedyś mówiło, że maturę świadectwo dojrzałości teraz ja bym chciał, żebyśmy sformułowali co to znaczy dojrzały obywatel właśnie sąd powinien wiedzieć co powinien umieć żona skład powinien umieć napisać coś tam czy on na szkodę powinien umieć zorganizować obywateli dla swojego o kwartału na wsi czy cokolwiek ja akurat mieszkam na wsi, więc mam trochę bliższy kontakt z stołu lokalną społecznością miasta to ogromny problem przez ten czas biliśmy drogi i prezes pytani co może zrobić społeczność, żeby zmusić skłonić zachęcić gminę do wybudowania drogi nocą czytam podstawę programową patriotyzm dzisiaj po raz dziewiąty uczeń w wyjaśniam co łączy człowieka z wielką i mają gdzieś w rozumieniu omawianych więzi na własny rząd domaga się wtrącić go no właśnie takie coś, czego pani spoza programowe to mógł usiąść na 615 minut to naprawdę się bardzo pięknie pisze, a co się z tego realizuje też zupełnie inna sprawa, ale czemu, a to temu, że szkoła szkołą, a każdy otrzyma dodatkowo różne przedmioty zaś w klasie maturalnej i naprawdę ani nauczyciela nie jest na to stać się specjalnie, bo nie ma za dużo czasu ani ucznia nie jest na to specjalnie stać jeśli będę upierał, że nie zmienimy podstawy programowej to ta matura będzie wyglądała tak teraz wygląda albo nawet jeszcze gorzej jest tu artystów poprzez podział, że kogo chcemy być kim chcemy dojść do rąk tak rozwijał się w ich wiedza o społeczeństwie test wiedzy o różnych aspektach oczywiście można to mówiąc kochanie przejażdżka w drugą stronę, bo ja mam też takie doświadczenia mam paru znajomych w stanach Zjednoczonych, gdzie sposób kształcenia dzieci własne i młodzieży prowadzi do tego, że wybuchła wojna w Gruzji i w telewizji pojawiają się napisy uwolnić rozdziera tak to większość osób większość jakaś część ludzi myślę, że napadnięto nastał Georgea w długich fal teraz dotykamy różnych innych rzeczy, bo to tutaj tym razem obyło się też uśmiechnąłem, bo pytanie, jaki mamy państwo jesteśmy dziś znajdujemy i co jest potrzebne do życia i myśmy zawsze tym chwalili was też szczerze to jest od ściany do ściany w PPNT swoją biografię z czwartej klasy szkoły podstawowej, gdzie był odpytywany obok finalistek miała pszenicy w tadżyckiej SRR podoba każdy znalazł innych, ale w sami wiecie dawno dotarły ich rodzaju schizofrenii których, który też był jako kultywowane i teraz pytanie jest czy Toshiba uspokoi, bo po sad LOK 18 zdrowy rozsądek ja uważam też druga sprawa ale jaki ma być produkt finalny, jeżeli wrzucimy marchewkę jabłko Gruszka i coś tam jeszcze dodać sok z tego wyjdzie i to dochodzi, bo był ten sam, który wjedzie my będziemy to później PIT jako nauczyciel jako emeryci i jako uczestnicy ruchu drogowego n p . to wszystko jest zawarte w tym WOŚP Jerzy jest tzw . inaczej, czyli co chce osiągnąć w co ma być dalej co może te studia co ma kto później będzie uczył i do czego to wszystko zmierza moje pytanie jest otwarte, bo nie widać do czego zmierza niestety to tutaj się zgadza leczy się, a ja was zastrzelę i przeczytał z podstawy programowej takie zdanie ruszyły rolę w Rzeczpospolita Polska jako demokracja konstytucyjna uczeń po pierwsze, wyjaśnię co to znaczy, że konstytucja jest najwyższym aktem prawnym Rzeczypospolitej polskiej lub Ostrowo wyjaśnić prawda, a nie potrafię niektórzy dzisiaj dorośli, którzy przeszli do szkoły są podstawą programową ani ci, którzy pisali maturę, czyli jak powiedział pan Ireneusz, a nie zmienimy szkoły no to chyba jednak dno fontanny w CLJ Unia od początku reform przepraszam, bo z tym, że bardzo Starym człowiekiem w 2 Łódź i byłem przeciwny wszelkim naprawdę narzucanym chmury programu reformatorskim bez głębszej debaty niestety wydaje mi się, że takie było tak jest nadal i to po prostu się nie może żaden sposób zmienić i prof. Ewa Marciniak z uniwersytetów Warszawskiego na moje pytanie w poprzedni godzinie, kiedy u nas będzie czasem trudno like ze mnie premierem odpowiedziała musi nastąpić zmiana pokoleniowa nie wydaje się że, gdy chodzi o zmianę pożalił pokoleń no właśnie w muzeach może nie zna naszego życia na wnioski ze wszystkiego oglądać pokolenie jest zmiana pokoleniowa sugeruje, że to jest jakby ruch w górę tak to nie jest ruch w górę testerów w góry musi być w bok on właśnie to jest coś, czego nam brakuje, a nie rów dół i to się już Chievo, kiedy nasz wkład w jeździe rowerem po drogach ścieżkach rowerowych w Warszawie też tak trochę zajęć w sporcie z nas powietrze lisy to ten zauważyłam 2 rodzaje przechodniów, bo w piątkowy wieczór przechodnie nieprzytomnie przechodzą prostych ścieżkach rowerowych naprawdę trzeba bardzo uważać, że kogoś nie potrącić przy przychodni poniżej trzydziestki chodzą głównie nieprzytomnie co przechodnie powyżej czterdziestki tylko ci poniżej trzydziestki jak już ich trochę przesunięto mówią sorry sorry, a ci powyżej czterdziestki wśród dzieci rowerzyści się pchają się echem lekarz rozpoznał, a jak to jest wyzwanie dla Trefla poniżej 2 jest on w Chinach w Chełchach dziękuję bardzo Mirosław Oczkoś ekspert wizerunek i marketing polityczny szkoła główna handlowa też wpływy z prof. Robert rządca prorektor ds. badań naukowych i rozwoju kadry chińscy i pracownik katedry strategii WEK w Akademii Leona Koźmińskiego on jest Ireneusz Wywiał nauczyciel historii wiedzy o społeczeństwie w czterdziestym liceum i gimnazjum fundacji nauka wiedza w Warszawie dziękuję bardzo bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA