REKLAMA

Polska najszybciej rosnącym rynkiem lotniczym w Europie. Dlaczego? Opowiada dr Dariusz Tłoczyński

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-07-13 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
10:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w dołku na zegarze już 6125 Aleksandra Dziadykiewicz pierwsze śniadanie w toku, a naszym drugim gościem, którego teraz hitem jest pan dr Dariusz Tłoczyński z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego Uniwersytetu gdańskiego dzień dobry dzień dobry pani idzie dobre państwo się cieszę, że się dobrze słyszymy nie działa bez ponoć się porozmawiać o tym jak to jest na polskim nie wie jak te polskie niebo wygląda na tle innych innych krajów Unii Rozwiń » Europejskiej wczoraj można było żyć przez taką informację, że Polska stała się absolutnie najszybciej rosnącym rynkiem lotniczym w Europie dlatego powinniśmy żyć cieszyć takie zawsze bardzo z tego powodu Czesia, ponieważ transport lotniczy jest na powszechnie uważane za 1 takich z elementów współczesnej gospodarki jest to 1 także z elementów światowego systemu transportowego do dziś uwagę należy także, że jest to 1 z najszybciej i najnowocześniejszych odbija się gałęzi transportu co za tym idzie duży wpły w na na rozwój transportu lotniczego mają regiony jeśli chodzi o, przechodząc do rynku polskiego o niej możemy zauważyć, że mamy 3 takie największe porty lotnicze port lotniczy w Warszawie port lotniczy w Krakowie port lotniczy w Gdańsku i spadek z ekonomicznego punktu widzenia należy oceniać rozwój portów lotniczych od pod wpływem rozwoju regionu istnieje przez państwa ścisła zależność pomiędzy rozwojem regionu, a Legii z rozwojem transportu lotniczego poza Ależ nosić możemy badać, analizując wpły w bezpośredni pośredni indukowany stymulowane i konkludując, jak szybko będą rozwijały się regionem tak dobrze będą rozwijały się porty lotnicze i z drugiej strony i jeżeli port lotniczy będzie się bardzo dynamicznie rozwijał to gospodarka danego regionu, ale także gospodarka krajowa także będzie się rozwijał Nowogród takie ważne konkretnych operujemy na Tychy w portach lotniczych, które mamy główny najważniejszy w Polsce lotnisko Chopina i co z nim dalej co no bo to też ma on przyjmuje więcej pasażerów klasy rozwijano, który w momencie przepustowość lotniska, że skończy tak zgadzam się z tym, że przepustowości po momencie skończy od kilku lat celem są prowadzone rozmowy na temat centralnego portu lotniczego dla dla Polski i tutaj należałoby się zastanowić co dalej czy budować centralny port lotniczy dla Polski czy zaprzestać co z lotniskiem właśnie jest umiar w Warszawie czy mamy jeszcze, że pamiętać, że mamy lotnisko w Modlinie w niezwykle ciekawym jest faktem jest, że w aglomeracji warszawskiej funkcjonują wokół aglomeracji funkcjonują 4 porty lotnicze port lotniczy w Modlinie, bo oczywiście lotnisko Chopina jako ten główny port lotniczy, ale także port lotniczy w Łodzi port lotniczy w Radomiu dlatego zaliczam te 2 ostatnie porty, ponieważ w transporcie lotniczym dużą uwagę poświęca się dostępności do transportu lotniczego, a zatem z Łodzi do Warszawy można dojechać w ciągu godziny i kilku kilkunastu minut tak podobni z Radomia, a zatem czy nas stać na na posiadanie 4 portów lotniczych wokół rogu dużej aglomeracji czy jesteśmy w stanie wygenerować popyt, który by zapewnić odpowiedni ruch lotniczy i Dudy w tym kontekście budowy centralnego portu lotniczego ludziom trzeba byłoby rozważyć co dalej z lotniskiem Chopina nomen omen, gdzie zainwestowano kilkadziesiąt milionów złotych kilkaset ujął wodę przepraszam w inwestycje w rozbudowę całej infrastruktury transportu lotniczego nad cały czas nie ma decyzji co z tym portem centralnym minister Adamczyk, czyli minister budownictwa infrastruktury nie skierował do pani premier wniosek, żeby powołać zespół ds. lotniska centralnego, ale jak z nich będzie też jeszcze mniej wiadomo, a czy pana zdaniem, bo o tym, też prasa pisze zwraca uwagę, że 1 ze skutków brexitu, czyli decyzji Brytyjczyków o to, żeby wejść z Unii Europejskiej może być właśnie to, że takie mniejsze porty lotnicze w Polsce jak np. ten port w Modlinie mogą znacząco ucierpieć, bo w końcu ruchy Wielkiej Brytanii z Wielkiej Brytanii to właściwie tym modli stoi przede wszystkim nadzień dzisiejszy z każdego z każdego Regionalnego portu lotniczego istnieje w po połączeniu dochodu do Londynu, a także kilka połączeń do Wielkiej Brytanii w i jest ciężko określić cel co stanie się, gdy z UE natomiast miejmy nadzieję, że to, że ta sytuacja nie wpłynie niekorzystnie na na rozwój polskich portów lotniczych Nowak natomiast jest jeszcze chciałem dodać do dzisiaj do poprzedniego pytania, że na dzień dzisiejszy tak de facto brakuje Polsce strategii rozwoju transportu lotniczego mówimy tutaj o centralnym porcie lotniczym natomiast nie mamy mówił jako kraj i tak nie mamy z planów rozwoju koncepcji rynku transportu lotniczego tutaj należałoby z odpowiedzi także na pytanie co dalej jest naszym przewoźnikiem lot w jakiś jest sens funkcjonowania portu lotniczego centralnego czy z przewoźnikiem kraju naszym Narodowym, czyli polskimi liniami lotniczymi lot czy bez tego przewoźnika i Dody ta strategia strategia rozwoju transportu lotniczego kompleksowo powinna powinna odpowiedzieć na lata to pytanie w kolorze co z tym inwestorem strategicznym dla LOT -u, ale z pilnie potrzebny trzeba go mieć, choć oczywiście, że przy inwestorzy są strategiczne jest bardzo konieczne dla dla naszego przewoźnika lot dzisiaj nie jest w stanie konkurować na, a na rynku międzynarodowym AM się zauważyć, że lot jako Narodowy przewoźnik zajmuje drugą pozycje w rankingu największych przewoźników operujących w Polsce pierwsze pierwszym przewoźnikiem jest Janek na drugim miejscu jest lot i na trzecim miejscu jest węgierski przewoźnik Wizz Aira no tak lub też wychodzili na prostą to było trudne takie wychodzenie, ale powoli powoli dźwiga się znów zarabia na tym podstawowej działalności, czyli sprzedawanych biletach, a na tym jak podróżujemy mniej, ale też tylko Polacy, a co pana zdaniem jej mąż też pojawił się kilka dni takie informacje, że inne być może będą podniesione opłaty za Topolski nie może polskie niebo w tej chwili przesiadywanie na nas kryterium jest 1 z najtańszych stawek Europy no i że może cała te opłaty podnieść to tędy droga dobrze na dobry pomysł oczywiście każdy każdy operator każdy każdy podmiot, który funkcjonuje, a na rynku lotniczym w jedno prowadzi pewna działalność komercyjną hotele działalność handlową, na który chciałby zarabiać ci Ignis tech punktu widzenia ekonomii zasadnym jest mało od skalkulowania takich stawek, które będą odpowiadały pewnym tendencjom rynkowym, jeżeli mamy najniższe stawki w Europie no to, jeżeli podniesiemy stawki może więcej zarobimy, ale z drugiej strony istnieje pewna pewna obawa, że przewoźnicy zaczną omijać trudna dla naszych korytarzy Nowak zaś to trzeba skalkulować, ustalając ceny od Tarczyna czy jedno jest pewne rzeczywiście transport lotniczy bardzo szybko się rozwija ludzie przekonali się już dawno do tego typu podróżowania jest szybkie jest proste też jakieś prognozy, jakie znalazłam, że inny Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje, że w roku 2020 no to są do tego temat do tego terminu jeszcze 4 lata tak naprawdę jest transportu lotniczego w Polsce będzie korzystało 60  000 000 pasażerów, czyli 2 × tyle co rok temu bardzo bardzo szybki rozwój zgadza się ja życzyłbym sobie żeby, żeby się bardzo szybko nastąpił rozwój transportu lotniczego proszę zwrócić uwagę, że ma jeszcze kilkanaście lat temu przed tym wejściem Polski do Unii Europejskiej, a co wiąże się z tym dla transportu lotniczego przed wprowadzeniem przepisów o otwartym niebie ruch lotniczy był bardzo małych i wówczas polskich portów lotniczych w skorzystało jej dosłownie kilka kilka milionów ludzi w taki najlepszym współczynnikiem których, który obrazuje jak często pasażerowie korzystają z danego portu lotniczego czy danego kraju i transportu lotniczego jest uczenie mobilności i dzisiaj ten współczynnik mobilności dla Polski wynosi około 0 , 8 co oznacza, że około 10 osób 8 osób korzystało z transportu z transportu lotniczego w krajach Unii Europejskiej ten współczynnik wynosi około 2 Drive kół, a zatem ten dynamiczny wzrost jest zasadny i wręcz konieczny o to, żeby gonić Europę i za kilka lat jak państwo miała kiedy, kiedy prognoza kursu szacuję, że rynek lotniczy osiągnie pułap rzędu około 60  000 000 także ten współczynnik Tusk uczynił współczynnik wzrośnie to sumy czeki za polskie niebo za rozwój polskich linii lotniczych mają za tę decyzję, żeby były dobrze podjąć strategiczne decyzje co z brytyjskim centralnym robić rzeczy nie robić bardzo podziękuję za rozmowę jak bardzo pan dr Dariusz Tłoczyński katedra rynku transportowego wydziału ekonomicznego Uniwersytetu gdańskiego był moim i państwa gościem i tak kończymy pierwsze śniadanie wtoku dość niespodziewanie to dzisiaj jak on nadzieję, że jutro z państwem przywita się znów Piotrem Maślakiem trasy kończyły pierwsze śniadanie oczywiście za parę chwil po informacjach Radia TOK FM pierwszy program gospodarczy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA