REKLAMA

Taniec zawodowy jak futbol amerykański. Rozmowa z dr Joanną Gorwą

OFF Czarek
Data emisji:
2016-07-14 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek to jest poznańskie wydanie programu studio dr Joanna Gorwa katedra biomechaniki Akademii wychowania fizycznego w Poznaniu dzień dobry będzie dzień dobry i przypomnę państwu, a może właściwie to żebyśmy, żebyśmy mieli z głowy jest ja jestem w Poznaniu, ale w radiu TOK FM jest patronem medialnym festiwalu muzyki polskiej gminy, które w najbliższy weekend druga odsłona tego festiwalu odbywa się w Krakowie i rada państwa 3 podwójne Rozwiń » zaproszenia na sobotni koncert to jest sobota najbliższa 16 lipca o godzinie dziewiętnastej starszy mienia Juliusza Słowackiego w Krakowie to jest koncert arii operowych Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego to taki trochę niesłusznie zapomniany kompozytora w tym roku obchodzimy dwusetną rocznicę jego urodzin także z tego powodu specjalny koncert pod nazwą Opera gala Poniatowski Julii dyskomfort wożono państwa 3 podwójne zaproszenia uwaga uwaga jak można zdobyć Ano, kto pierwszy ten lepszy proszę pisać na adres konkurs małpa to krok KSM konkurs małpa to krótko szefem przypominam w najbliższą sobotę w Krakowie 16 lipca o godzinie dziewiętnastej także ktoś, kto się zdecyduje mam nadzieję, że dzisiaj będzie się wybijał do Krakowa albo będzie w Krakowie albo jest z Krakowa dobrze czekam na w takim razie na państwa zgłoszenia konkurs ma pan tak krótka FM, a my wracamy do naszych Baranów poznańskich jak państwo zauważyli być może, słuchając Radia TOK FM niedawno zakończył się 18 międzynarodowy festiwal tańca imienia Olgi Sawickiej w Lądku Zdroju podglądałem tam tancerzy pani dr Musze przyznać, że to jest piękne oglądanie baletu oglądanie jej ciało w ruchu jest to niesamowite przeżycie i IT takie wrażenie, że ludzie ci poszedł jako taką sztukę oderwania się od ziemi w wania w powietrzu rewidowania niemalże bez takiej lekkości człowiek tak spacerując, robiąc różne ruchy wie, o ile wysiłku trzeba włożyć, a to tak jak to wina tutaj tancerze tak odrywają się i tak szybują fruwają jak 1 drugiego podnosi to co to to tak jakby w ogóle jakaś, jaki stan nieważkości po prostu niesamowite, że czas aż się nie chce wierzyć, że taniec czy balet czy gimnastyka artystyczna może jakiś sposób być szkodliwa dla 3 niebezpieczne dla zdrowia właściwie wydawało się, że wręcz przeciwnie, że wzór wyzwala u nas Kiszczakiem nadludzkie umiejętności szkodliwe to może troszeczkę za dużo powiedziane w każdym razie te no na pewno patrząc na precyzję ruchów tancerza na lekkość na specyficzną kondycja czy sprawność trudno uwierzyć się mną jak wielkim kosztem zaś niepytany sceniczne efekt tak to nazwała właściwie bardzo trafnie powiedziała o tym fakcie Janina pudełek, która stwierdziła, że baletowe łabędzie pływają na jeziorze słonym od potu to jest właściwie takie bardzo trafne w kontekście w ogóle profesji tancerzami mam namyśli tutaj tancerzy zawodowych, którzy swoją przygodę z tańcem zaczynają właściwie od dziesiątego roku życia ani raz troszeczkę wcześniej w Polsce oficjalnie co dziesiąty rok życia, kiedy dziecko trafia do szkoły baletowej, ale oficjalnie co jakiś taki reagujemy szkoły tańca Nalbandian może tak tak tak, że wraz z 8 lutego nie nie nazwała, ale faktycznie, jeżeli dziecko ma predyspozycje rodzice zauważają, że my pięknie się rusza ma poczucie rytmu i 3 jest zdolne muzycznie no to często za wprowadzeniem takich szkół im na jakiś ognisk, które preferują i darowizn są także chętnie się i w tym ognisku umie się po obozie w nabywają umiejętności, które w przyszłości na nie pozwolą już żaden inny sposób kroczyć inną drogą temu dziecku uczelnie rozwijają miłość do tańca, bo tak jak moje doświadczenie już teraz czternastoletnia no no nie można tego zawodu uprawiać bez bez miłości do do tańca do muzyki do adrenaliny, która towarzyszy na scenie tancerzowi tak samo jak nam podczas uprawiania sportów ekstremalnych o tym trzeba też pamiętać, że to nie tylko taniec sam w sobie, ale całe całe otoczka związana z tańcem zawodowym, a więc emocje wahania emocji kontakt z publicznością tak muzyka rytm współ tancerze to wszystko to wszystko sprawia, że nową w pewnej mierze są uzależnieni od tej swojej profesji od tańca od kwoty od występów scenicznych również teściom Paryż i Kofta w swoim 1 z twoich piękniejszych wywiadów powiedział, że taniec jest dla tancerza tym czym dla nas jest oddychanie oni po prostu nie potrafią bez tego żyć i bardzo ciężko jest zrezygnować tancerza i sezon w dalszej takiej drogi, która już obrał przypominam jako dziesięciolatek to jest to znaczy, że jest, jakby oraz część oddychają, bo taka może tak powiedzieć na pewno na pewno on sam do niej przeciętni ludzie nie o nieprzeciętnej kondycji, ale także o nieprzeciętnej osobowości dla mnie n p . bardzo wartościowe są wszelakiego typu kontakty z tancerzami i to nawet nie ta sceniczna, ale takie w kuluarach, gdzie sobie siadamy nawet na podłodze czy, jeżeli już trafią do laboratorium wtedy taka rozmowa jest dla mnie źródłem inspiracji przyjaciel w ogóle pomysł na jakieś wspólne badania pomysły na realizację na wytłumaczenie pewnych zagadnień których, których nie umieją rozgrzesza, które w tym aparacie ruchowym tancerza się rozgrywają czy to na scenie czy w ogóle w kontekście układów choreograficznych na bardzo ceni sobie taki kontakt na pewno dowiemy, czego się tancerze uczą w szkole, bo możemy to obserwować na scenie a czego się tancerze nie uczą w szkole co może to mogłoby pomóc tak tak ich kondycji i w trakcie no w dni na pewno coś na czym ubolewa mijało od kilku lat zresztą staram się na konferencjach naukowych mówić o tym, to jest kwestia edukacji tancerza zawodowego w Polsce nagminne, bo to jest to jest też takie specyficzne dla naszego kraju tancerze na poziomie szkoły podstawowej przy średniej proszę sobie wyobrazić nie mają podsta w anatomii człowieka nie mają podstaw fizyki ruchu, gdzie na Zachodzie czy w wielkiej Brytanii nawet w Rosji tego typu zajęcia odbywają się dla mnie takim marzeniem przyszłościowym bardzo mocno byłoby wykorzystanie potencjału laboratoria mechanicznych, bo takie lekcje też odbywałam z tancerzami, czyli tancerze zawodowi mieli do dyspozycji laboratorium mechaniczne w postaci wszelakiego typu aparatury, którą dysponujemy i byli w stanie zmierzyć sobie n p . ci reakcji podłoża po określonym w tańcu w określonym w skoku przepraszam przekreślone rewolucji tanecznej byli w stanie zweryfikować stan swojej równowagi i byli wstanie wreszcie zmierzyć sobie sam poziom momentów sił mięśniowych czy potocznie nazywanej siłą mięśniową no i tego typu zajęcia byłyby do zrealizowania może nie na poziomie szkoły podstawowej, ale na pewno w kooperacji n p . Akademii wychowania fizycznego różnego typu UE w różnych w różnych miastach mojej istniejących słów istniejących szkół baletowych stanem danym mieście byłoby to do zrobienia na pewno jest tu bardzo duże pole do popisów, jeżeli chodzi chociażby o kwestie wkroczenia właśnie z podstawami fizyki aproszę mi wierzyć, że można mówić, że w sposób mało naukowy o rzeczach bardzo ścisłych, czyli używać języka popularnonaukowego takiego zrozumiałego właściwie dla każdego laika nie trzeba straszyć tancerza nożyczkami sokami można powiedzieć o pewnych rzeczach w sposób taki przystępne i wytłumaczyć pewne zagadnienia, ponieważ tancerze są dociekliwi ani bardzo często poszukują tego typu informacje, ale nie wiedzą gdzie, gdzie uzyskać odpowiedź w jaki sposób zrealizować swoje pomysły, ale czy to w jaki sposób by, czyj to zastosowanie pani badań np. do baletu do tańca nie sprawisz tym, bo balet będzie już tak piękne, bo nagle tancerza zaś wszystko wykonywać bezpiecznie naj naj to będziemy oglądali nie wiem podnoszenie ciężarów, a nie oczywiście i tak istniałoby niebezpieczeństwo to nie jest nie jest tak jednoznaczna właśnie ta to szkiełka i oko naukowca nie może nie może ingerować za bardzo sztuka zresztą w laboratorium Akademii chowania fizycznego biomechaniczne kina z logicznym odbył się takim trening laboratoryjne, gdzie tancerza te wykonywali elementy holograficzne pod okiem pedagoga tańca, czyli przy takiej analizie kinematyki najem przy nagrywaniu elementów choreograficznych oczywiście pedagog wyrażał swoje zdanie o sposobie wykonania tego elementu czy to nadal jest ten element, którym mówimy faktycznie taka duża ingerencja mogłaby wpłynąć na odbiór artystyczna przecież nie o to nie o to w tym wszystkim chodzi raczej chodziłoby o on znalezieniem takiego sensu stricte powiedz mem w kompromisów, które rzeczywiście mógłby zaproponować inny zaproponować tancerzom jakąś taką drogę prozdrowotną jednocześnie nie ingerować za bardzo choreografie tylko to jest grubszy problem mianowicie do takiego programu prozdrowotnego w Polsce tancerza zawodowego musiały być zaangażowane w sporach tabuny osób witało chodzi mi głównie o psychologa biomechanika fizjoterapeutę i lekarza również proszę sobie wyobrazić, że tak naprawdę Pm tancerze bardzo rzadko trafiają do lekarza specjalisty a o co chodzi mianowicie te kontakty w UE na etapie właśnie tancerz i lekarz sondaż problematyczne jest z 2 powodów po pierwsze, dlatego, że świat tańca jest taki nieufny, jeżeli chodzi o klasyczną standardowo medycynę, a po drugie, Elbląg generalnie przy porą poważnej kontuzji pierwsza rzecz, jaką tancerz usłyszał od lekarza to jest no proszę zmienić zawód tak dla tancerza to jest po pierwsze, traumatyczne i właściwie niemożliwe do zrealizowania żaden pieszy rozchodzi tak, aby w swych utworach w żaden tancerz nie nie chcą usłyszeć takie informacje on właściwie nawet proszę mi wierzyć w takim stadium w takim stadium, kiedy jest cyklem koncertów czacie spektakli, a nawet nie chce tak naprawdę jej wyleczyć tej kontuzji tylko raczej zamaskować i wrócić na scenę, żeby przede wszystkim zatańczy tam swoją rolę, bo to jest dla niego najważniejsza ma inaczej postawione priorytety niż zwykły zjadacz chleba no to jest taki standard troszeczkę w nią w szalonych ludzi można powiedzieć pewnej kwestii rzecz ujmując -li on wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja 1120 już za kilka minut studio dr Joanna Gorwa katedra biomechaniki Akademii wychowania fizycznego w Poznaniu informację o informacje wraca od Cezary łasiczka program Owczarek prosto z Poznania studio dr Joanna Gorwa katedra biomechaniki Akademii wychowania fizycznego w Poznaniu mówimy o tańcu ją pancerza o tym co dzieje się jak wysiłek fizyczny napięcie psychiczne, a także jak to wpływa na ciało tancerza na różnego rodzaju schorzenia późniejsze kontuzje, bo ze sceny to wygląda wszystko pięknie no ale np. tym co się dzieje z ciałem tancerza tancerki, kiedy wyskakuje i z pięknie ląduje na podłodze albo tancerz stąd net tancerz tancerka są podrzucanie w powietrze schwytani tego co się dzieje z naszymi stawami coś jest naszym ciałem, jakie jakieś siły na nie działają one robiliśmy eksperyment w 3 stylach tańca był to taniec klasyczny taniec współczesny taniec folklorystyczny mogły nienazwane charakterystycznym po i proszę sobie wyobrazić mierzyliśmy siłę reakcji podłoża pionową składową wolę jako fizyk muszą być też ścisła Pm tam wartości sam im trójwymiarowe, czyli mam pionowej 2 poziome także nas najbardziej interesowała to składowa pozioma czyli w jaki sposób, z jaką siłą stopy tancerza uderzają o o podłoże my, żeby to była informacja zwrotna dla samych tancerzy, czyli niosła jakąś taką ważniejszą ważne ważniejsze przesłanie trafiające do nich po jednostkami, których ujęliśmy tam się grać dużo było ich własny ciężar, bo co z tego, żebym powiedział tancerza w Raiffeisen bank 700 ton w tak, czyli krotności ciężaru ciała i proszę sobie wyobrazić, że elementy tańca klasycznego generowały MOP średnią siły reakcji podłoża w okolicach 7 ,5 do dziesięciokrotnej nawet wartości ciężaru ciała elementy tańca współczesnego to była kwestia od 3 do 5 , 5 ciężaru ciała wartości ciężaru ciała, a elementy folklorystyczne i tutaj mogę się wypowiedzieć jedynie w kwestii repertuaru zespołu pieśni tańca Śląsk generowały nawet ośmiokrotnie wartości ciężaru wykonującego je tancerza, ale czy to dużo non nie jest to aż tak ekstremalnie dużo tutaj niebezpieczeństwem jest powtarzalność elementów choreograficznych to jej kiedyś wczytując się jeszcze w literaturę związaną właśnie z treningiem tańca z rozpoczęciem nauki tańca c z różnymi aspektami zdrowotnymi w doszło do takiego zdania, a słynnego naukowca -li der Bach nazwisko tej pani ona stwierdziła że, żeby tancerz opanował jakikolwiek element choreograficznej tak jak dzieciństwa to musi go wykonać minimum 200 krotnie czyli zanim ta tendencja wykonywania poprawności będzie zapisana w sterowaniu, czyli w naszym, ale w naszym mózgu tam 200 krotnie musi człowiek powtórzyć dany element, jeżeli teraz weźmiemy te dane, które wynikają z badań katedry biomechaniki w Poznaniu no to co się robi w tym momencie właśnie niebezpieczne, jeżeli jeszcze trafiamy na aparat ruchowy, który jest świetnej kondycji, czyli dysponuje świetną poziomem siły mięśniowej tak to nazwijmy to świetny mecz świetną zmianę realizowany nie są świetnie zna tzw. kosztem tak świetnym układem ruchu i koordynacją ruchową no to takiego niebezpieczeństwa większego nie ma, ale jeżeli występuje bez balansu mięśniowego, czyli ERM, czyli ASEAN symetria związana z siłą mięśniową w aparacie ruchowym człowieka właściwie powinnam być momentach siły mięśniowej, ale mówię językiem popularnonaukowym czy właśnie z jakimiś patologiami związanymi z strukturom kostną no to tego typu siły robią się niebezpieczne, dlatego że aparat ruchowy najzwyczajniej w świecie nie wytrzymuje poziomu tych sił i dochodzi wówczas do kontuzji robiliśmy jeszcze tego typu doświadczenie analizowaliśmy kinematyka ruch uczeń nagrywaliśmy elementy holograficzne i mieliśmy dwoje tancerze 1 z korzeniami można powiedzieć klasycznymi, czyli takiego typowego tancerza, który przeszedł przez szkołę baletową potem przez etap uprawiania w cudzysłowie klasyki w teatrze i potem trafił dom w ten do zespołu tańca współczesnego drugiego, którego korzenie troszeczkę inaczej się kształtował znacznie skończył szkoły baletowej im był na warsztatach, ale też dostał angaż w teatrze proszę sobie wyobrazić ziem ci tancerze, którzy mają mocne ataki podwaliny klasyki rzeczywiście, wykorzystując cały aparat ruchu człowieka do prawidłowej amortyzacji, czyli mimo, że powiedzmy klasyka wywołuje bardzo duże siły reakcji podłoża można, by rzeczywiście mówić o niej w pewnych momentach, jaką może niekoniecznie prozdrowotnej to faktycznie ci tancerze, którzy mają mocne podwaliny klasyczna wykonują elementy bezpieczni czy po poprawnie amortyzując dane ruch to trzeba na pewno zaznaczyć, że zresztą każdy tancerz bez względu jakim, jaki styl tańca Mann uprawia tak to nazwijmy Czech czy w jakim się specjalizuje zna podstawy tańca klasycznego zresztą rozgrzewka cieczy zaczynanie dnia tańca przez tancerza UE zaczyna się właśnie 9 dziesięciominutową tzw. lekcjom pokaz tańca klasycznego, a co z tancerzami w tańcach ludowych było to wszystko pięknie wygląda, ale taki strój ludowy często zbrodnicze jest bardzo ciężki bardzo ciężkie szczególnie, jeżeli chodzi o górne partie aparatu ruchowego i czynem tańcząca w zespole pieśni tańca Śląsk n p . mówią o o kopcu, więc co, które mają na głowie myśmy MO preferencyjnie zważenie taki kopiec potrafiłbym do 2 kg masy w 2 Kilar potrafi potrafi potrafi wasz zresztą w też dosyć ciekawe zjawisko mianowicie proszę sobie wyobrazić, że kontuzje 3 innym ciele dolegliwości aparatu ruchowego bardzo ładnie korelują z uprawianym stylem tańca na bardzo ładnie to może się z lasów nie tutaj użyte przeze mnie słowo, ale inaczej troszeczkę rozkładają się kontuzje, a w ciele tancerza, które je specjalistom od tańca klasycznego inaczej tego, które wykonuje na co dzień styl tańca Modern inaczej tego, który jest typowym turystom nie może codziennie codziennie ćwiczą klasyka tak mówiono to rzeczywiście ta mapa urazów troszeczkę inaczej to troszeczkę inaczej się rozkłada, ale co chce naprawdę wiąże świat tańca bez względu na styl to jest kręgosłup wszyscy tancerze w odpowiednim czasie zawodowym tak to nazwijmy narzekają na nasz kręgosłup odcinku lędźwiowym i dokładnie tak to ma miejsce, a my sta w kolanowy ta jest również taki punkt aparatu obszar aparatu ruchowego, który w świecie tańca i jest bardzo mocno Lynn kontuzjowany i kiedy myślimy również w radzie przechodzenie na emeryturę w marynacie przechodzenia na emeryturę to jedno, ale nawet w aspekcie wczesne wycofanie się w zawodach oto myślimy, a Górnik prawda machać nożem troje zasłużyła tancerz tańczy całe życie to 1015 przetańczyć co już po robocie, a tymczasem pewnie te obciążenia czy to działanie na na mecie łez podobne tym czym dokładnie tak mam tutaj pan redaktor wypowiedział taką ogólnie utartą społecznie opinię ziarno na coś co to co takiego taniec i tutaj musiałam stanąć w obronie tancerzy zawodowych naprawdę kiedyś ten zawód był atrakcyjnym kamery, która zaczynała się wieku 45 lat i to jest faktycznie taki moim zdaniem i kilku jeszcze innych specjalistów czas, kiedy faktycznie można zejść ze sceny niepokonanym, że tak przytoczę taki takiego klasyczny cytat, a mną obecne przepisy emerytalne mówią o o standardowym przejściu na razie sześćdziesiąty siódmy rok życia, chociaż wiem, że wiele w zakresie poprawy takiej jak gdyby przebranżowienie się tancerze funkcjonuje nie wiem czy pan redaktor do dotarł do do wielu programów z takim na żadnym punktem jest limit czy Instytut muzyki tańca w w obszarze przy ministerstwie kultury sztuki, które faktycznie dość sporo proponuje tancerzom, jeżeli chodzi o przebrany w rowie nie tylko tancerz zawodowej jest specyficzne, jeżeli mogłabym z Generali Zobacz człowiekiem to znaczy on te czasami potrzebuje motywacji, a czasami po prostu czasu, na które też narzeka, dlatego że tancerze funkcjonują troszeczkę inaczej niż zwykli ludzie zwykli zjadacze chleba, dlatego że zaczynają zaczynają dzień pracy we wtorek poniedziałek jest zazwyczaj jedynym wolnym dzień w tym dniem w pracy na jej pracują w się w sobotę w niedzielę Vive przez większość świąt, kiedy spektakle spektakle spektakle mają miejsce, a my jako walkę z danych mają wakacje co honory no nie chciałam tylko tak wprost ująć, ale tak to rzeczywiście wygląda tak to rzeczywiście wygląda nie odpoczywają te wakacje mają warsztaty wszędzie teraz toczą się, gdzie mnie nie zerknąć na świat tańca to letnie warsztaty tak taneczne jeźdźcom ze swoimi jakimiś grupami które, które na co dzień wieczorami gdzieś tam prowadzona obozy taneczne, ale i tak tak to świat tańca funkcjonuje zresztą na nie daje się tego nie zauważyć szczególnie temat rynku zdrowotnym nigdzie nie ma tego w przeciwieństwie do sportu wyczynowego, gdzie tamten etap etap odnowy biologicznej z bardzo mocno za za za inny z bardzo mocną naciski znana odnowę biologiczną no to w świecie tańca jednak tego tego nie ma życia zresztą żaden sposób ten z funkcjonowaniem i tańca nie jest w jaki sposób ordynowane przez kogoś kto by to w jaki sposób logiczne planował szczególnie właśnie, jeżeli chodzi o odnowę biologiczną czytam w rewitalizacji sił był też tego nie ma zasad oraz zabawne, bo niedawno zakończyły się mistrzostwach Europy tak pisano, że tak obserwowanie zawodników, którzy np. właśnie gra w piłkę no idź tam każde najmniejsze dotknięcie wywołuje od razu ekipą Rocks z bólu psiaka vida loca i naraża się zwijają maile to jest rzeczywiste my też udawane to jest inna kwestia, ale taki na taki kontuzjowany zawodnik przed pozorną wzywany jest sprowadzany zmasowany Hanny i właściwie trener od razu podbiega z pytaniem czym się nie stało, bo jeżeli coś się stała też najmniejsze kontuzja NATO to to zaszczyt z prawej i kogoś innego swoje miejsce wprowadzimy, a na scenie baletowe jest inaczej znaczy boli mnie boli zleceń i do końca tańce do końca generalnie w świecie tańca ten próg bólu można powiedzieć zdecydowanie w wyżej niż mu ono standardowo zwykłego człowieka, dlatego że tancerze są bardzo samotny syn dyscyplinowanie inną tyle razy maskowanie burza po prostu to jest mistrzostwo aktorstwa bardzo często nie przyznawał się do bólu właśnie dlatego, żeby nikt nie wkroczył w danym etapie spektakli w ich miejsce to jest też kwestia takiej mnogości najem rywalizacji na nim proszę sobie wyobrazić, że tancerz nie ma takiego komfortu psychicznego, jeżeli on osiągnie jakiś pułap swój zawodowy to cały czas musi zabiegać o to, żeby z tego piedestału nie spaść troszeczkę inaczej niż innych w innych profesjach czy cały czas muszę udowadniać publiczności i współ tancerze mikro wynikowi baletu i samemu sobie, że rzeczywiście jest godzien być w miejscu, w którym zakup aktualnie zawodowo 16, a na pewno kwestia bólu oczy czy od wolności tego bólu jest standardowo inna niż w świecie realnym świecie sportu to jest nawet udowodnione naukowo, że tancerze mają ten próg bólu w zdecydowanie wyżej tyle razy pracują tam z bólem z, występując z bólem uczą innych z bólem, że praktycznie przestają odczuwać w skali standardowo odczuwalnej dla dla zwykłych ludzi wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje, że kilka minut o godzinie jedenastej 40 państwa moim gościem jest dr Joanna Gorwa z katedry biomechaniki Akademii wychowania fizycznego w Poznaniu rozmawiamy o tancerzach o tym co taniec z jakich skutek ma coś idzie z naszym ciałem, które z 1 strony bardzo krótki zawód, bo kilkanaście lat na scenie 20 lat na scenie co właściwie wszystkich schyłek, ale ostry reżim ćwiczenia ćwiczenia występy ćwiczenia i to ćwiczenia, które no aż powtarzane po kilkaset razy mogą prowadzić do kontuzji, a mimo to tutaj nie można złapać się jak piłkarz za kolano Arabii skusi tykać ze sceny z boiska wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informację, że chwilę o godzinie jedenastej 40 lat Cezary łasiczka program off czarek studio dr Joanna Gorwa katedra biomechaniki Akademia wychowania fizycznego w Poznaniu tak wspominał o tym, trudnym życiu tancerzy baletowych lub w ogóle tancerzy, ale może przybliżymy nowo wspomniała pani o tym co się dzieje z ludzkim ciałem w czasie HR czy prób czy 3 czy występ na scenie, ale w ogóle wygląda to życie wygląda ten reżim oprócz tego, że zaczyna się we wtorek firma się pracuje, ale nowo to przecież jest dieta ćwiczenia i cała masa innych rzeczy, czego nie widać taką widzimy tylko przez medialne czy kilka godzin na scenie zawsze uśmiechnięci Gipsy piękni łagodni tak dokładnie, ale tancerze to wg mnie ludzie o bardzo silnej samo dyscyplinie i wstają rano no może nie tak rano jak większość większość społeczeństwa, ale w każdym razie o dziesiątej muszą być najpóźniej w teatrze oczywiście muszą troszeczkę wcześniej, żeby przygotować się w dziesiątej zaczynają rozgrzewka zazwyczaj jest to lekcja tańca klasycznego albo inne techniki w zależności od teatru, w którym funkcjonują w mojej potem bieżące próbę do bieżącego repertuaru spektakl o mniej więcej to wszystko trwa do godziny czternastej potem mają krótką przerwę następnie znowu muszą zjawić się w teatrze, żeby przygotować przedstawienie, które ma wieczorem się toczyć faktycznie w domu standardowo tancerz ląduje w okolicach godziny dwudziestej trzeciej dwudziestej czwartej, które są raczej nie bierze no raczej sobie nie obejrzy meczu raczej nie zje zdrowej kolacji i tak raczej nie nie mam czasu, na jaką saunę albo pod nowe tylko po prostu ląduje w łóżku i pewnie marzą o tym, żeby, żeby odespać spektakli i rano znowu to samo jeszcze zależy od tego czy mamy do czynienia z tzw. teatrem mobilnym, który ewentualnie jedzie na spektakl czy takim stacjonarnym, który formalnie pracuje na swojej podłodze, dlaczego wspomniała moty w mobilności, dlatego że tutaj też bardzo ciekawe wnioski nasunęły się przy analizowaniu 3 różnych zespołów baletowych mianowicie troszeczkę inaczej wyglądają obciążenia aparatu ruchowego u tych tancerzy, którzy muszą na te spektakle dojeżdżać to po pierwsze, sama podróż jest obciążająca również szczególnie dla odcinków poszczególnych odcinków kręgosłupa, ale również wiąże się to z tym, że bardzo często tancerzem i będąc gościnnie na występach tańczą nie na swoje podłodze i to ma też ogromne znaczenie, jeżeli chodzi o obciążenie aparatu ruchowego, dlatego że no my, odbywając treningi jako człowiek czegokolwiek, ucząc się od początku mamę bodźce którymi jesteśmy zewsząd otaczanie czy jest to twardości podłoża tak warunki atmosferyczne, które się znajdujemy bardzo często jest także tancerza przyjezdni przyjeżdżając na na miejsce nie znają danej podłogi okazuje się pat może jest to piękny czerwony gruby dywan na betonowej podłodze i tutaj troszeczkę inaczej będzie zachowywał się aparat ruchowy czy to, o czym wcześniej mogliśmy to 200 krotne wyłączanie się jakiegoś elementu choreograficznego okazuje się, że taka betonowa podłoga w nie amortyzuje skoków taki sposób jak klasyczna, która powinna być mojej stąd też różnego typu tzw. kontuzja na wyjazdach tak na wyjazdach to jest zupełnie inny aspekt obciążenie aparatu ruchowego pod tą porównuje do piłkarza, ale oczywiście w sport w ogóle sport zawodowy o zwrot jest też, by podobnie to ciekawy tak sobie to porównanie interesujący, dlatego że np. bejsbolu każdy zawodnik oprócz tego, że gra zdobyło Puchar jest podzielane przez panowie z inwestycją tak jest decyzją klubu klub płacili grube miliony po torze, bo grał jak najdłużej i miał jak najlepszy osiągnięcia najwięcej punktów zdobywał, więc musi być w znakomitej formie ma, a jeżeli nie jest no to trzeba go do tej znakomitej formy jak doprowadzić, więc każda minimalna nawet kontuzja tak to jest Niewiem dobrze to posiedzę sobie dzień 3 tydzień nie ma są, że prawda się sztab lekarzy ekspertów specjalistów od razu Anny pod lupą ogląda wszystko no bo to jest inwestycja i zawodnicy toalety są uczeni tego, że no częścią bycia zawodowym sportowcem jest uważanie na własne ciało jak szanowanie własnego ciała tak bo, bo mam grać jak najdłużej, bo oczywiście coś co może kariera pieniądze tak, by tak, aby AAA z tego co pani mówi wynika, że brzydko może trochę powie, że tancerze to do siebie nie dbają znaczy, że ta pasja, że ta miłość do tańca jest tak silna, że no właśnie, że lepiej zagryźć zęby i wyjść na scenę, gdy do tańca także najlepiej zagryźć zęby i nie pokazać, że boli no bo 3 kolejne osoby czekają na moje miejsce pierwszego solisty albo właśnie solisty do pierwszego Service, że ta konkurencja ta presja to wszystko, a jednocześnie ta ulotność sprawiają, że właśnie, że trochę to talent to co będzie potem działo na tej emeryturze czy w ciasnej czy w ogóle wyjść z zawodu osi jest drugorzędne zobaczymy jak jak przy tańce do 45 to to zobaczy cuda wydział ma pan redaktor rację troszeczkę się teraz zmieniała jakich może 5 lat rzeczywiście ta samoświadomość troszeczkę inna świetnie, że dotknął pan tutaj futbolu amerykańskiego, bo też taką ciekawostkę przytoczę w latach siedemdziesiątych dość słynne naukowiec Nikola nie Nikolas Burning złożył taką specyfikację najbardziej obciążających czynności w dla ciała człowieka proszę sobie wyobrazić, że na pierwszym miejscu był właśnie futbol amerykański, a na drugim był taniec zawodowy, więc to porównanie było tutaj idealne ze strony pana redaktora faktycznie obciążenia czy siłę, że kontuzja gen nosi totalnie porównywano właśnie z futbolem amerykańskim, a wracając do tej samoświadomości faktycznie faktycznie jest także no proszę sobie wyobrazić, że dana szansa w pana życiu może być szansą zmarnowaną raz na zawsze i bardzo często tancerze rzeczywiście są przed takim tatą taką rzeczom postawieni, czyli albo rzeczywiście zacisnę zęby nie dam znać o sobie jak bardzo mnie boli trzeba jak bardzo nie mogę czegoś zrobić zatańczę albo faktycznie zrezygnuje no i zostawiałem raz zespół, ponieważ mam talent tancerz sam dla siebie nie tańczy tylko jest to spektakl w danej sytuacji albo faktycznie krocie ktoś, kto za chwilę okaże się, że zrobił to lepiej niż ja no troszeczkę byłaby nie fair, jeżeli nie wspomniałem faktycznie o takim współzawodnictwie w świecie tańca zawodowego tak to rzeczywiście wygląda no i czasami sama zastanawiam się będąc często na takiej stopie towarzyskiej tancerzami jak bardzo mocno taniec przenika ich życie towarzyskie osobiste rodzinne często jest dla nas bodziec chociażby decyzja o dziecku, które przez solistki przez Kor fajki przez tancerki z odkładane no wiadomo na na czas następny następny na staż zalali się awansuje wyżej w tej drabince baletowy tak dokładnie tak jest, a tutaj jeszcze, jeżeli faktycznie dojdzie do tejże decyzji, że o teraz jest dobry czas faktycznie zrobi sobie przerwali zdecydujemy się na dziecko okazuje się, że to nie jest już teraz takie proste, dlatego że reżim dnia codziennego ono dieta której, której tancerki szczególnie w tańcu klasycznym są poddawane ingeruje w sposób drastyczny w gospodarkę hormonalną, która zostaje zostaje zaburzona jej termin preferencje potem czy Czech chęć posiadania dziecka no niekoniecznie może iść w parze z możliwościami, które faktycznie faktycznie sam i praktycznie cudowne małżeństwa, które znam, bo to sam tancerzy i tancerka czy tak naprawdę naprawdę nie można zrozumieć tancerza zawodowego będąc laikiem przed człowiekiem spoza tego świata naprawdę zawsze coś co drużynie nie wydaje mi się że, że tylko z nim gazową taka osoba walcząca jest w stanie zrozumieć tancerza nie ma bardzo rzadko zdarzają się tego typu sytuacje albo no ktoś rzeczywiście wkroczą w ten świat na, tyle że że jest w stanie to priorytet troszeczkę inaczej poukładać i zrozumieć kogoś no tak jak przed chwileczką sobie mówiliśmy ze spuchniętym kolanem tak, których wchodzi na scenę i z uśmiechem na twarzy potem kłania się jej wydatek kilku chwil dla publiczności jest w stanie poświęcić bardzo dużo co jeszcze chciałam powiedzieć co do faktyczną rzeczą jest też to, że tancerze nie mają takich namacalnych trofeów czy nagród ludziom się wydaje, że oni mają konkursy tak nie mówimy o tańcu amatorskim mówimy o tańcu zawodowym tak naprawdę największą nagrodą dla tancerza jest zakwalifikowanie się do danego spektaklu przy pozyskaniu jakiejś określonej roli to jest dla nich najważniejsze tak w danej sytuacji danej chwili i tak naprawdę no kto za 10 lat będzie pamiętał tak to tańczył główną rolę solo w wierze w jeziorze łabędzim czy dziadku do orzechów no to jest bardzo bardzo ulotne i bardzo takie naprawdę chwilowe, aczkolwiek dla tancerza, który w danej chwili znalazł się w danym miejscu na naj naj ważniejsza niż to jest naprawdę rzecz, którą Jan Drążek od kilkunastu już lat czasem tam wrażenie śmieje się nawet tancerzami że, gdy jest tam pod koniec sezonu u nich w zespole baletowym inspiruje się, jakimi przemyśleniami analizujemy, jaki się dolegliwości, które w międzyczasie miał miejsce to pod koniec sezonu oni już nienawidzący swojej pracy już po prostu nie mogą tak doczekać chwili kiedy, kiedy odpoczną a kiedy jestem na początku sezonu to oni już nie mogą się doczekać, kiedy wejdą na scenę no i to jest naprawdę na pograniczu no prawie zdrowia nie no dobrze, a co z pedagogami co zaszkodzi baletowy wino, bo rozumiem, że też jakiś muszą mieć stosunek do tego, żeby polepszyć czy zmienić w motorze nie ma lekcji, o których pani mówi to jest jakieś wyzwanie, ale rozumiem, że z tym wyzwaniem zaś zmierzyć się wiele sposobów można być dobra aut, bo u nas jest taki uraz tego nie uczymy, bo to jest niepotrzebne można powiedzieć to jest ważne zróbmy coś żeby, żeby to się zmieniło z pedagogami jest różnie to znaczy nad takim etapie drabinki właśnie wykształcenia podstawowego w ciągu nadchodzącego tak to nazwijmy myślę, że to jest młodość trudna materia, jeżeli chodzi właśnie wszelkiego typu rewolucja ten świat szczególnie klasyki no proszę zobaczyć się, kiedy żyła, a Griffina waga nowa ona napisała standardowe podręcznik tańca klasycznego i tego wszyscy wszędzie na całym świecie się trzymają tyle lat i oni mnie ani nikomu tego zmieniać, bo to jest faktycznie droga do techniki, które mierzą się opanuje da nam wejście do wszelakiego typu scen świata tak jak to nazwała, ale po troszeczkę czasami trzeba się otworzyć na nowe co nie znaczy, że trzeba zaprzestać czy sprzeniewierza się tradycji i tutaj troszeczkę jest taka ciężka materia, jeżeli chodzi o poziom szkolnictwa wyższego, a to oczywiście tu już jest troszeczkę w LM troszeczkę lepiej, dlatego że z tego co wiem również u nas zresztą Akademii wychowania fizycznego na kierunku taniec jest mechanika tańce też mają prowadzę też autorski przedmiot, który właśnie standardowo przekazuje poprawność techniki ptakom w pomoc z punktu widzenia właśnie laboratorium mechanicznego czy na innych uczelniach tak jak Uniwersytet muzyczny Fryderyka Chopina jest pedagogika baletowa tam kształci się pokolenie pedagogów, które będzie miał troszeczkę inne spojrzenie właśnie szczególnie żal, choć edukację tancerza w Polsce bardzo mocno zaznaczą w Polsce naprawdę proszę mi wierzyć, że na Zachodzie w programie wykształcenia tancerza biomechanika funkcjonuje i Tunezji loggia tańcem biomechanika tańca, czyli wszędzie tam, gdzie można w jakikolwiek wspomóc naukowo taniec co się dzieje pościel i można powiedzieć, że na Zachodzie w przeciwieństwie do Polski tancerzy świadomie niszczą swoje ciało i firm chcących je w 2 proc jak zęby po Davida Rabe no no i na pewno w kwestii miłości do tańca cieczy preferencji osoby, która zostaje tancerza zawodowym na całym świecie jest tak samo oczek tutaj jest Rosja 4 Polska to są stany Zjednoczone tych ludzi łączy jedno miłość do tańca i na naprawdę niesamowity Hart ducha ja tyle razy podziwiam tancerze PEM szczerze że, gdybym była pracodawcami i miała możliwość w przyszłości zatrudnienia tancerza to nie jest byłabym informacji o tym, że był tancerzem i jej już podziękowała w rozmowie kwalifikacyjnej tylko naprawdę są to osoby o fenomenalnych predyspozycjach silnej woli samodyscypliny punktualności naprawdę odpowiedzialności, dlatego że cały spektakl szczególnie te w wymiarze moderna klasyki również budują sporą odpowiedzialność za współpracą tańczącego walca z gracją odbiera telefony te, a w to jest to jest bezpieczeństwo drugiej osoby to nie jest kwestia tego, że kogoś nie złapie prawda i wykręcić sobie staw skokowy tylko kogoś złapie na ich rozbije sobie głowę szczególnie w tych elementach proszę popatrzeć na elementy folklorystyczne takie sceniczne to i tak jest ugięta na potrzeby sceny czy publiczności, ale te elementy takich fenomenalnych wysokich wyrzutów skoków tańca góralskiego, która pod apelem publiczność czeka z zaciśniętymi zębami no to są elementy rzeczywiście karkołomnej można powiedzieć się wymagającym jedności kaskaderskich bardzo często bardzo pani dziękuję dziękuję serdecznie za zdolne to Joanna Gorwa z katedry biomechaniki Akademii wychowania fizycznego w Poznaniu była państwem moim gościem informacja Radia TOK FM, że kilka minut o godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a realizował Kamil róg Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA