REKLAMA

Reforma edukacji? Gimnazja były trudnym rozwiązaniem, ale okrzepły. I to tam pojawiają się innowacyjne pomysły na szkołę

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-07-15 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:44 min.
Udostępnij:

Marek Pleśniar - dyrektor biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty komentował w TOK FM plany reformy edukacji. - Dopiero teraz stary system się w miarę dotarł, a są jeszcze elementy systemu, które do jej pory nie zostały doregulowane - mówił Pleśniar. I dodał: - Gimnazja były trudnym rozwiązaniem, ale okrzepły. To tam pojawiają się innowacyjne pomysły na szkołę. A ci uczniowie i tak będą kumulowani. Minister Zalewska z nikim nie konsultowała zmiany systemu z 6+3+3 na 8+4.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM witam ponownie esej Żakowski jest piątą porą jesteśmy teraz 25 minut po siódmej jest już ze mną pan Marek Pleśniar dyrektor biura ogólnopolskiego stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty dzień dobry dzień to jest Stowarzyszenie zrzeszające 5000 dyrektorów szkół menedżerów oświaty także działaczy oświatowych i mające zasięg w 33  000 stałych korespondentów rzeczywiście duży ruch społeczny w większość jej, a już od dyrektorów w Polsce 30 Rozwiń » kilka tysięcy, czyli jemu Stowarzyszenie wydało oświadczenie w sprawie reformy edukacji ogłoszony przez panie ministrze 27 czerwca zaczną się doświadczeniem z takim zdaniem projektowane zmiany powodują pojawienie się nowego obciążającego setki samorządów miliony uczniów rodziców i brakuje nauczycieli problemów wielkich reorganizacji sieci szkół, które nie znajduje uzasadnienia w przewidywalnym podwyższenie jakości edukacji dającej się przewidzieć przyszłości krótko zwięźle to jest groźne pana zdaniem to co pani minister proponuje zmiany czy słowo jest właściwe w każdym razie jest to, że skierowanie naszego wysiłku, a przede wszystkim tych oficerów liniowych ministra edukacji, czyli dyrektorów właśnie na reorganizację zamiast usunięcia tych nie do niedomagań systemu, który już mamy zapowiada się ogromny wydatek bardzo dużo pieniędzy zostanie wpompowanych w system, ale przecież my mamy ogromne potrzebny już teraz uregulowania tego systemu do końca on żyli w celi doskonalenie zawodowe nauczycieli, czyli dostosowanie kadry kierownika kadry uczącej do jego potrzeb wieku uczniów nadal jeszcze trzeba się tego uczyć tutaj swoją drogą wprowadzenie do do tego do tych obowiązków nauczycieli uczniów o innym wieku niż w niszczeniu przyzwyczaił się kształcić, a to kolejna sprawa wymagająca kolejnych nakładów i wysiłków przychodzi od żony dzieci w podstawówkach będą trochę starsze dzieci w osobówkę będą trochę starsze pojawia się znowu Panny, które w szatni będą zmieniać biegi na trampki w towarzystwie malutkie dzieci w wieku przedszkolnym dla niego było w tych molochach, o których jeszcze miał okazję uczyć równym to pana zdaniem będziemy miałoby istotny wpły w na sytuację w szkole oczywiście istotne, zwłaszcza w ciągu pierwszych powiedzmy dekady, bo szkoła musi porządnie przestawić to trwa naprawdę dekady zmiana w szkole zmiana w zespołach nauczycielskich w ich nastawieniu przygotowaniu, a przecie rzeczywiście przez pierwsze lata zmian będzie tak jak jak doliczyłem szkołę po PRL-owską i musiałem ją na początku reformy przekształcić w inną podstawówkę rzezie no tam usunięto w pewnym momencie są ten problem kontaktu uczniów oko prawie 15 letnich z uczniami 6715 letnich to znak końca, ale się zdarza w USA normatywne prawda zawsze ktoś, kto najwięcej właśnie ruszają na 0203 . rok aktorstwa stałoby w oczach miałem kolegę osiemnastoletniego w podstawówce schronienia ośmioletnia to jest problem rzeczywiście mniejsze, ale no mówię społeczny problem kłopot to będzie, zwłaszcza że dzisiejszy nastolatek to nie jest nastolatek przed 20 lat zapewnia zupełnie jest to co innego w tej chwili to co się tak stało, że to jest młodzież, która kiedyś, kiedy z nim osiemnastoletnia młodzież była mniej więcej tak tak jak teraz przed jak to elewacji rozwoju dzieci w ostatnich latach naprawdę istniejącej to jest zupełnie co innego jak dziś piętnastolatek atak Rosji, w czym 1 taki punkt, który w państwa zdaniem jest niebezpieczne to jest to przedłużenie przedłużenie podstawówki i pojawienie się starszych dzieci w towarzystwie młodych małych dzieci no owszem, o sześciolatki w dalszym ciągu mogą przychodzić do szkoły siedmiolatki muszą chodzić noszone w przedszkolach oddziałach przedszkolnych w różne są szkoły w, czyli to twarz toby stwarzało nowe elementy, ale mamy rok, żeby to przygotować przed nową złego doświadczenia przeszedłem jak mówię cała reforma już jako dyrektor to jest także nie trwa to rok przed przestawianie się właściwie dopiero dobiegło końca niedawno nauczyciele i szkoły weszli w reformę te nastoletnie już w tej chwili prawie dwudziestoletnią dopiero w ostatnich latach dopiero teraz system się w miarę dotarł na ten przykład nadzór pedagogiczny dopiero ostatnio zaczął jako tako się spisywać jeszcze są elementy systemu, który do dziś nie zostały uregulowane czy, czyli przede wszystkim wspomaganie szkół zewnętrzne i doskonalenie zawodowe nauczycieli to jest znamienne, że najpier w w reformie skupiono się na nadzorze pedagogicznym, a potem przez całe lata ślimaczy się dopiero wspieraniem wspomaganie placówek w rozwoju, czyli właściwie to coś co powinno się odbyć odwrotnie nie takie w wszelkie siły środki rzucamy na rozwój szkół i na wsparcie ku ku zmianie, a potem dopiero ten nadzór jakoś tam wprowadzamy na tym ona stało się odwrotnie no i sądzony po nowym obrazie sytuacji, że to stało się tradycją ruchów dodał, że w przyjaznym, że państwo chce się bronić tego systemu 63, jaki cel to jeszcze państwa zdaniem jest złe w tych propozycjach pani minister Home przede wszystkim bardzo złym poszkodowanym bardzo bardzo wielkim tych zmian jest nowe gimnazjum, która jest nie jest może będzie od morza będzie mam nadzieję, że nie w każdym razie to jest tak, że w tej chwili gimnazjum stało się wręcz często wzorem rozwiązań bardzo autorskich i bardzo często nowatorskich w Polsce czerpiemy z całego świata z rozmaitych trendów pedagogiki nowoczesnej i to właśnie weszło do gimnazjum, ponieważ są szkoły, które miały szans ze względu NATO, że to są szkoły nowe to szkoły powstały góry zebrano tam dobrych dyrektorów z doświadczeniem przy oddawane nowe szkoły pozwolono im wybrać zespół nauczycielski jakich chcieli prośby wyobraźni wyobrazić, że można sobie wybierać co w szkole jest niemożliwe w tej chwili, aby przepraszam, że brutalnie zobrazuje, żeby pozbyć się źle uczącego nauczyciela dyrektor musi poświęcić około 3 lat czasu i energii tyle to trwa do dziś wyjazd do mianowania nauczycieli, że jest akta dyplomowanym mianowanym i tak to bywa, bo ja mam przykłady z całej Polski, a tymczasem KNF uzyskano nagle szanse stworzenia zupełnie nowych szkół i skorzystano z tej szansy w większości przypadków raka to gimnazja były siedliskiem tego niepokoju generatorem niepokoju społecznego z datą w gimnazjach w kasie na głowę nauczycieli kandydat w 2 par są tanie i gimnazjów gimnazjaliści, czyli nastolatkowi bo gdy zaczynałem jako młody nauczyciel uczy w szkole podstawowej to smok smok rasiści dawali nam jak mówią popalić również wtedy, gdy nie istniało gimnazjum to po prostu jest najtrudniejszy w możliwie jak na regulowanie tych dzieci w najtrudniejszym wieku o tym, licealistę swoją myśl o przyszłości, a to jest taki wiek determinuje tego szaleństwa cielęcy wiek jak się mówiło kiedyś kumulowanie ich w 1 środowisku oderwanych od nich tego środowiska, w którym wyrastali co to było krytykowane przez bardzo wielu pedagogów też przeciw no ale przez to przeszliśmy szkoły się wyspecjalizowało w tej chwili mamy w Polsce 1000 nauczycieli, którzy potrafią uczyć młodzież to jest osiągnięcie w ogóle z dna naszego systemu oświaty w wielkie wracając do USA, mówi że gimnazja były trudne rozwiązanie ma dobrze, ale w grze i co więcej powtarzam, aby dać radę to tam właśnie najczęściej pojawiają się całe wraca pomysł na tę szkołę innowacyjny świetne i my z nich zaczynamy czerpać nawet w szkołach podstawowych czy innych najzabawniejsze w tym wszystkim może złe słowo poza wolnością, że taktyk ci uczniowie będą kumulować ich przecież mamy szkoły, jakie mamy, jeżeli pojawia się wiele się uczniowie nowi to to i tak będą w innym budynku większość w wielu przypadkach stąd może dojść korzysta, ale droga do tego, żeby miało aż się najbardziej by z naszej podstawówki, które jest fantastyczna nagle przyślą dziś dzieciaki z gimnazjum nie wiadomo, jakiego ach, prawda i Jan Apostoł zdewastują może dewastują może damy radę, ale powtarzam jest to wysiłek, którego ma my nie mamy energii niż w nieskończoność mamy naprawdę sporo problemów innych dowodów do pokonania kiedyś tam po latach to wszystko się to jak epopeja to wszystko krzepnie będzie znowu szkoła u w 8 kursowała będzie liceum tylu ani ilu letnie tylko, że to nie spowoduje jakiegoś efektu, czyli nowo przejdziemy przez to byli w stanie w punkcie wyjścia tak naprawdę, czyli po pierwsze, przed 1999 rokiem się znajdziemy ponad 100 tak naprawdę jeśli nawet będziemy będziemy się świetnie radzić to tylko tak jak teraz nie będzie to jakoś owocowało lepszymi wynikami z autem sinic na daleki jest gmina zmienia się za to my mamy świetne wyniki nauczania po prostu bardzo trudno będzie nas ochronić siebie prawda tt ten problem uspołecznienia, bo krzywdzi pan z tą opinią oświaty szkoła i wyłącznie po to, nawet w testach w testach wychodzi ta słabsza zdolność do rozwiązywania zadań mających element kreatywny jak również poziom uspołecznienia tych kolejnych generacji nie jest lepszy niż wtedy, kiedy był nie była metodyka głogu Piesiewicza, który w szkole prawdach praca zespołowa była forsowanej tandem przecenia pan trochę, że trochę rolę szkoły, bo to nasze społeczeństwo jest takie no przecież można zobaczyć wyjść na ulice i zobaczy pan uspołecznienie zawsze jakaś część odpowiedzialności nasz kolarz wciąż żywa prawda młodszych i a tu jak zmienić znaleźć się nie będzie dla nich na razie to akurat zmiana wieku w danym budynku nie powoduje, że to te problemy z poczynieniem toto Góra to to jest rozwiązanie to totalnie mnie nie ta droga mówił dodał, że to co pan proponował teraz pani minister, bo jeszcze jest pewnie kilka miesięcy, zanim ta zmiana efektywnie ruszą przede wszystkim posłuchać rzeczywiście ludzi, bo my też zobaczyć w opinii Polaka przeciętnego ta zmiana systemu to polega na tym, że będzie on jest szkoła ośmioklasowa liceum im, czyli będzie kiedyś było nie zdaje sobie z gazem jak i bo np. nie zdaje sobie sprawę przeciętny Polak jest innych uwarunkowań ani z tych wszystkich ambitnych mniej lub bardziej celów, które jeszcze tkwią w tym wszystkim widzi tylko o to i tak naprawdę jednak jednocześnie z pracownikami oświaty czy też z nami dyrektorami czy z urzędnikami samorządowymi nie mówiono 1 zasadniczego problemu właśnie tego niby nie konsultowano 1 rzeczy mianowicie zmiany były systemu na 8 klas z 4 róże z tym stowarzyszeniem reprezentującym ogół dyrektorów nałogu rozwiązała za tak powiedzieć, bo może ktoś inny kolega z regionalnej urządzanie nowego mówi ogólnie, ale wiele większość radnych, by pani minister nie konsultował tych zmian z nikim drzwi były te spotkania konsultacyjne, w których ale żadne z nich nie dotyczyło zmiany systemu z ZUS z 8 + 4 na naszej wsi z 63384 czy coś w tym rodzaju nie było spotkania konsultacyjnego na ten temat minister teraz będą w morze w ministerstwie były spotkania takie centralne takie debaty, na których byliśmy bodajże 3 ostatnio po niedawno pod koniec roku szkolnego dotyczyły one rozmaitych zagadnień, ale na pewno nie zmiany tego systemu w dół Ottona nie spytano czy może czas troszkę porozmawiać zeznawać, by porozmawiać z PiS twierdzi, że pytał Polaków już czas spróbować zapytać Nolan tytułować razem, bo to jest bardzo ważne w bardzo dziękuję w Marek Pleśniar dyrektor biura ogólnopolskiego stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty Mundruczó dziękuję pani dziś wiemy, że teraz informacja o informacjach Andrzej Halicki wiceprzewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej zapraszaliśmy panią minister jeszcze musieli w gry muszę powiedzieć wreszcie panice sama się zaprosiła w poniedziałek na na piątek do naszego programu bardzo liczyła na to rozmowa, ale wczoraj niestety wieczorem już odwołała i z Ministerstwa Edukacji Narodowej dostaliśmy takie wyjaśnienie pani minister ma jutro o pilne zadanie w MEN jeszcze raz przepraszam za zamieszanie dziękuję za zrozumienie dla prawdy jest zbudowany, że o godzinie siódmy 20 ministerstwo już tak intensywnie pracuje w teraz informacje w AZ Finance Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - JACEK ŻAKOWSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA