REKLAMA

Wielkie stulecie mody, czyli co się nosiło w Imperium Osmańskim

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-07-15 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
magazyn kobiecy eter przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest już Karolina Krzywicka dobry wieczór dobry wieczór kustosza muzeum Azji Pacyfiku wykładowczyni w międzynarodowej szkole kostiumograf i projektowania ubioru już państwo czują wiedzą, że to będzie ta godzina, kiedy uda nam się zupełnie odciąć od ciężkiego kontekstu bieżących wydarzeń to będzie ta godzina, kiedy spróbujemy inne przez rozum zrelaksować się i pomyśleć o czymś przyjemnym Rozwiń » pomyśleć o świecie baśniowym wejdziemy w ten świat baśni kolorów niezwykłych tkanin, a to dlatego drodzy państwo, że pani Karolina Krzywicka opowie nam dzisiaj o niezwykłym świecie w kodeksie stroju ubioru mody w 16 wiecznym imperium osmańskim tak bardzo egzotycznie będzie dzisiaj my też zapraszamy od razu państwa 21 lipca na osiemnastą do muzeum Azji Pacyfiku w Warszawie, gdzie będzie można wysłuchać wykładu na ten temat, ale najpier w rozmowa u nas inny o modzie 16 wiecznej na początek zapytam panią, skąd w ogóle ma pani jakikolwiek inny poważny informacji źródła na temat tej mody przeczytałam przed naszą rozmową artykuł pani autorstwa zna pani absolutne szczegóły detale dotyczące tego okresu mogę z tego czasu przyznam, że od dawna interesuje się granie strojami tkaninami wschodnimi nie tylko on imperium osmańskiego, ale generalnie także Azji środkowej bliskiego Wschodu ten zajmuje się na co dzień w muzeum Azji Pacyfiku natomiast od kilku lat przyznam, że Turcja jej tradycje kultura bardzo mnie wciągnęły bardzo mi zaraziły się odwidziało kilkanaście razy Stambułu oraz Bursa, gdzie miała okazję zapoznać się ze zbiorami tkanin m. in. pałac Topkapi, ale także muzeum muzeów w bursie również muzeum Zandberg Hanna w Stambule, gdzie mogą zobaczyć się to co zachowało się z tamtych czasów wspaniałe stroje wspaniała sudańskie kaftany ozdoby kobiecych strojów nieco późniejszego osiemnastowieczne, ponieważ już z tego okresu, o których dzisiaj będziemy mówić niestety nie zachowały się stroje, które są dostępne niż w kolekcjach muzealnych tektury widzimy stroje kobiece należą już do innej nieco epoki, czyli właśnie wieku osiemnastego, więc są nieco późniejsze natomiast jeśli chodzi o modę czy raczej w tym w tym wszyscy w tym kontekście raczej jeszcze może mówić o stroju, ponieważ moda rządzi swoimi prawami matek często się wcale nie zmieniała jeszcze wieku szesnastym jeśli chodzi n p . o strój męski była dość konserwatywna jak porównujemy przede wszystkim ikonografii, która jest dla nas najważniejszym źródłem informacji czy zachowane ryciny malarstwo miniaturowe to jest dla nas tak naprawdę baza podstawa do naszych wyobrażeń o stroju plus oczywiście zachowane zabytki, zwłaszcza bardzo cenna kolekcja kasztanowców Tański właśnie pałac Topkapi, która jest największa i najbardziej reprezentacyjne reprezentatywna natomiast jeśli chodzi o właśnie takie dzieła malarskie miniaturowe generalnie ikonograficzne to tutaj trzeba wymienić przede wszystkim bardzo popularne już szesnastym wieku, ale później w siedemnastym, a zwłaszcza w osiemnastym albumy zbiory miniatur przedstawiających życie sułtana i jego dworu, ale także poszczególnych urzędników osób najważniejszych imperium osmańskim sceny dworskie my obrazujące, więc ceremoniał, ale również z czasem zaczęły do tego dochodzi jeszcze przedstawienia przedstawicieli różnych grup społecznych etnicznych pełen przegląd Kolegium w pełny przegląd kostiumach kostiumów poza może właśnie ubiorami kobiet z haremu po to, ona pojawia się bardzo późno w Arce Noego, ponieważ jak sama nazwa wskazuje w określenie harem oznacza pewną część w zarezerwowana na dworze sułtańskim wyłącznie dla kobiet i dzieci sułtana kobiet, czyli dodaje, że matek matek potomków sułtana, ale także kij w kilkuset nałoży nic, które cały czas napływały może to być jako podarunki tak dziwnie dzisiejszych czasach brzmi, ale były darowane właśnie sułtanowi były te często kobiety pochodzące z podbitych właśnie przez Osmanów terenów albo po prostu dostawały tam poprzez właśnie piratów czy wręcz niewolnicę tak one były niewolnica ami były do my zawsze cudzoziemki znaczy z bardzo rozległych terenów imperium osmańskiego bardzo cenione były Słowianki, a także Czerkies Kliniska okazu na naszej części Europy to przede wszystkim właśnie za trafiały tam również Polki oraz roślinki roślinki, które zamieszkiwały wschodnie rubieże Rzeczypospolitej, do których nas ona należała chyba najsłynniejsza z nich, czyli tzw . rok Solana inaczej mroczna legenda Lisowska kobieta legenda kobieta w zasadzie na nie przeciętna i dodaje można dywagować, że była przede wszystkim wielką pięknością, chociaż źródła mówią, że raczej była urokliwa, ale na pewno jej uroda była nieprzeciętna nabyć na własny rytm na pewno miała niezwykłą osobowość i siłę charakteru, która z, bo uroda myślę, że nie byłaby to jest wystarczająca w tej walce o władzę w walce o mam uczucia sułtana i o to, że tak naprawdę dokonała wielkich reform w swojej ze swoim swoją postawą w samym sam harem, stając się jedyną prawowitą żoną Sulejmana co wcześniej wcześniej się nie zdarzało natomiast może wyżej jej, jakoby pojawienie się w Pałacu Topkapi Sare w haremie dało początek marszowej rządom bardzo mocnych kobiet, które stały również przy kolejnych sułtana stąd też o tym, okresie mówi się o sułtanacie kobiet co bardzo by dobrze podkreśla również ruszy kolejna taka bohaterka ma dzisiaj już w drugiej części popularnego serialu on Lisota KKSM, która była Greczynką, ale tak naprawdę była również bardzo silną kobietę, która stała mężnie przy sutannie i to ona miała bardzo duży wpły w na podejmowane przez niego decyzje stąd też z 1 strony mówimy o takim zamkniętym miejscu, gdzie mnie kobiety były 2 w pewien sposób odizolowane znaczone były odizolowane ani nie było nie miały osoby z zewnątrz nie miały do nich dostęp pomogły w zasadzie cieszy się bardzo ograniczoną wolnością pięknego z seraju i ogrodów z seraju natomiast sytuację nic się zacznie zmieniać dopiero później w wieku osiemnastym, kiedy żony ambasadorów z europejskich państ w składają odwiedziny w haremie stąd też muszą one wypływają pewne informacje w strojach jak one mogły wyglądać i pod koniec wieku osiemnastego zarzuty się już zaczyna w drugiej połowie osiemnastego moda na pewną suknie Alan Turing, czyli suknię inspirowaną wyobrażeniami o właśnie sukniach ramowych wiemy, że to jest już taka pierwsza faza Oriental Lis mu właśnie ich modzie, ale także w malarstwie, w którym właśnie mistyki pierwsze zachłyśnięcie się właśnie dał egzotyką, ale w el oriente, który kojarzy się przede wszystkim z bogactwem z bogactwem i taką właśnie tajemnicą w dopiero później, bo w wieku dziewiętnastym przybierze on bardziej kostium taki erotyczny, czyli właśnie tenorem Thyssen, zwłaszcza francuski będzie tutaj raczej przedstawiało mieszkanki haremu jako właśnie nagie oraz chełmskich kancelarii zestawionych po prostu jako tak naprawdę zbiór kłębiących się nagich ciał co oczywiście jest wyobrażenie wyłącznie Europejczyków, ponieważ musimy wiedzieć, że te setki nałoży nic, które należałem do sułtana zamieszkiwały harem to były przede wszystkim te kobiety wielu talentów wiele wiele z nich poza urodą poza tym, że były piękne i dlatego trafiły do haremu wykazywał się wieloma umiejętnościami mówiły wieloma językami dajesz pochodziły z różnych stron szybko uczyły się, więc dla rodzin z lokalnego, aby móc porozumieć się i to mogło im dać też pewnego rodzaju awans nie leży również w haremie mówimy o wielkim wyścigu wielki KOV Ewie wielką kulę konkurencji i możliwości tak naprawdę zrobienia kariery jako harem dawał nam oczywiście taką trampoliną do tego sukcesu było trafienie do alkowy sułtana w dna i do tej to była szansa, która od dna, której marzyły setki tych kobiet na jedno stoję takiego sukcesu było oczywiście urodzenie męskiego potomka, czyli księcia, które dodawało im na ogromny awans tej starej strukturze Harry nowej linii jedno wtedy kim był cieszyły się one już ogromnym ogromnym szacunkiem, ale poza tym mamy często miały innego rodzaju talent grały na instrumentach zajmował się muzyką tańczyły rozdaje wspomniał mówił z wieloma językami z bardzo często były to kobiety wykształcone, które również wykształcenie pobierały przebywający właśnie w sudańskim haremie, tym bardziej wcale nie jest dla mnie oczywiste dlaczego, bo te wykształcone kobiety w jakiś sposób nie dokumentowały swojego życia może dokumentowały to nigdy by nie ujrzało światła dziennego przecież na pewno też mogły być autorkami tych ryciny równie dobrze jak żyć nie robiło się na dworze w imperium osmańskim Union u sułtana równie dobrze można było wpuścić kogoś czy któraś kobieta mogła być aktorką, w którym tego nie wiemy, ponieważ z tego co wiadomo to szkołami Zatorska, która istniała przez raju, ale tam wykonywali i dokumentowanie jej dokonania poszczególnych Stanów mężczyźni mężczyźni, więc przynajmniej w tym okresie nic nam o tym nie wiadomo natomiast pierwsze wzmianki w ogóle one wyglądały jak mogły wyglądać mówią nam, że na pewno nie ubierały się wedle ówczesnej mody Europejskiej w, czyli ich stroje nie podkreślały sylwetki tak jak w tym w tym czasie stroje późno Res renesansowe np. włoskie czy, ale czy francuskiej, kiedy pojawia się właśnie gorset podkreślenie Italii, ale także podkreślenie biustu podkreślanie dekoltu innych właśnie zdaje typowych dla przymiotów kobiecych części ciała i tego co jest najbardziej jak było postrzegane jako najbardziej atrakcyjne raczej uważamy, że CIT były luźne były to luźne tuniki, do których zawsze obowiązkowo noszono luźne spodnie szara Wary, który generalnie w różnych KON obszarach świata islamu były można powiedzieć unisex to znaczy był wynoszony zarówno przez kobiety jak i mężczyzn kobiety na pewno nie nosiły suknie bez właśnie u nasionach pod spodem w różnych takich właśnie tu piasty spodni, które przykrywały nie odsłaniały nie odsłaniały nóg natomiast na tuniki były noszone również kaftany, chociaż kaftany kojarzą się przede wszystkim z modą męską, ale były one nieco bardziej zwariowane natomiast nie było mowy o odkrytych dekolt tak właśnie takich to takich przedstawieniach, które rodziły się w głowach właśnie Europejczyków tak Żanetę półnagie tańczyła albo w ogóle nagi przesiadywał z reżyserem powinni raczej raczej zasłaniano działa i tutaj jeśli chodzi o fryzurę też raczej były one zasłaniane różnymi nakryciami głowy, z których spływały właśnie woalem w inny włosy raczej wiązano czy zapłata nową dużą ilość warkoczyków co mnie wynika z pewnej starszej tradycji, z której z terenów, z których wywodzą się generalnie Turcy osmańscy pierwotnie, czyli z Azji środkowej do dzisiaj na tych rejon w tych rejonach kobiety tradycyjnie naszą zaplecza one włosy naczynie rozpuszczone, a już na pewno nie koki upinanie siatki na kształt właśnie fryzura przykład włoskich cano w serialu zasilania oraz lekcje wraca, ale z czasem 3 Jarocin często się zdarza oni ciężko się ogląda ten serial to co rusz widzi pani nie wiem czy zniechęci złodzieja i z torebki jak 1 oglądał z przyjemnością, ponieważ przyznam, że bardzo się wciągnęłam i pomimo właśnie czujności w, jaka jest na pewno wzajemnie występuje na różne takie detale czy np. wyposażenie niektórych z komnat tak niektórych sal, gdzie poza oczywiście tradycyjnymi kaset Kamis i znikł, które doskonale kojarzymy z w Les oryginalnym charyzmę pałac Topkapi czy właśnie z celami i salami dywanu, gdzie zbierali się najwięksi dostojnicy z seraju w pojawiają się właśnie taki sprzęt, który raczej kojarzą nam się nas dużo późniejszymi meblami i to właśnie z Europy zachodniej raczej tak, czyli właśnie biurka z jakim szeroka i owym w ogóle detalem, który zna, a historyczny dla tych czasów, ale powiedzmy, że to są niuanse to są detale generalnie, iż chodzi o same wnętrza są one dość powiedziała wiernie oddające tamtą właśnie epoka jeśli chodzi o stroje no to tutaj myślę, że jest nas wiadomych powodów, jakim jest brak ikonografii do strojów kobiecych z szesnastego wieku raczej jest pewna dowolność w las i pewna fantazja, która wiedzie kostiumograf słów w kierunku ona przede wszystkim uatrakcyjnienia wizerunku w cień podkreślenia wspaniałej urody z żon i aktora Jaktorów tego serialu, którzy są nam ciężko od nich oderwać się je od RO 2 oderwać wzrok natomiast rządzący patrząc na zachowanym np. stroje męskie, czyli właśnie, zwłaszcza kaftany, które są najbardziej charakterystycznym elementem ubioru męskiego imperium osmańskim, zwłaszcza oficjalnego to trudno nie oprzeć wrażeniu, że sylwetki innych wspaniałych przystojnych aktorów nieco odbiegają od gabarytów sylwetek ich pierwowzorów tak, czyli właśnie sułtanów, ponieważ ich postaci historycznych, których te stanowiły bardzo obszerne i raczej raczej mówią nam, że na wyglądali ani nic nie inaczej, czyli od hali wygrali, ale znów byli atletycznie zbudowani czy byli o tym, nas na różnych wyobrażeniach na różnych portretach są one raczej są oni raczej po słusznej postury więc, że tak to określmy natomiast na pewno nie są tak szczupli wysportowani jak rozumiem jak bardzo atrakcyjni bardzo przystojni aktorzy, którzy odtwarzają główne role w tym serialu myślę, że możemy zatrzymać się już przy modzie męskiej, bo jak się okazuje, aby jak dowiedziałam się z artykułu pani autorstwa źródeł dotyczących mody męskiej jest naprawdę dużo i również polskich archiwach całkiem sporo tak do tej muszę przyznać, że mamy to szczęście, że wspiera polskich znajdują się właśnie wspomniane przeze mnie wcześniej albumy z innym albumy zbiory rycin przedstawiających właśnie najważniejszych dostojników w państwie osmańskim inni, ale taki najstarszym zbiory miejscy zbiory znajdujące się obecnie kostium Turka, znajdując się obecnie w o w bibliotece narodowej w Warszawie z zakupionym przez Polski rząd chce Zamoyskiego w osiemnastym wieku i urządzeń przerwa w jakim celu zamojski mógł kupić czy to była inwestycja w dzieło sztuki czy to była, lecz to był katalog mody dla niego znaczy to były opracowane w ogóle przeze mnie się Zajączkowskiego, który nieco więcej o tym pisze natomiast sądzę raczej wpisywało się do MOW pewnie taki trend może może on się później jest inny rozwinął w wieku 17 osiemnastym właśnie zbierania takich zbiorów albo wręcz zachwytu odizolowana zwijania zamawiania replik kopii oryginalnych rysunków, które mogły powstawać w Stambule, ponieważ bardzo wiele w Europie zachowało się takich takich źródeł przyznam, że podobieństwo przedstawienia poszczególnych typów np. takiego przedstawione wielki Wezyr czy czy wielki mufti czy poszczególni urzędnicy czy nawet przedstawiciele już wojska janczarzy inne są one wszystkie bardzo zbliżone stąd też podejrzewać, że musiały istnieć istniały to zapewne pierwowzory, które dały jak gdyby wyobrażenia, a później one były na pewien sposób odwzorowywania, więc ten akurat znajdujący się w bibliotece narodowej jest z najstarszych takich zbiorów teraz niezwykle cennym niezwykle pięknym przykładem jest już w późniejszym osiemnastowieczny jest album z kolekcji ceniło Stanisława Augusta Poniatowskiego który, którego wodzą, którego ryciny wielkoformatowe są umieszczone do dzisiaj w oryginalnych kaset się w kadry zbiór ten znajduje się w bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego w gabinecie rycin, który jest źródłem wielu skarbów i na pewno te właśnie, że są też to właśnie ryciny w zasadzie Denis rycin są ważne doradzają bądź mężczyźni są chyba najbardziej cennym źródłem naszej wiedzy o ubiorach z tego okresu zresztą część z nich była prezentowana na bardzo ważnej wystawie, która miała miejsce w stutysięcznym czternastym roku mocą Saxo bank czy z w Stambule poświęcona właśnie stosunkom polsko tureckim z okazji wszyscy gracze, a rocznicy stosunków właśnie dyplomatycznego między polską i Turcją w no i by te stosunki oczywiście nie było tylko dyplomatyczny, bo już na samym poziomie mody, by można zobaczyć tych zbieżności bardzo wiele innych w Polakach z wtóruje imperium osmańskiego oba tradycyjny budził szczególne zachwyt ze szczególnym szczególnie niektóre części jak się dowiedziała spanie artykułu oczywiście wiedziałam, że kontusz na pochodzenie orientalne inny, ale nie wiedziałam, że nawet, gdyby to słowo niemal niezmienionej wersji niby jest nazwą elementu stroju tureckiego, tak więc nazwa nazwa jak najbardziej jej pochodzenie można wywieść właśnie ze strony tureckiego natomiast znaczenie w końcu jednak inne, bo to był strój spodni dokładnie, więc do tej właśnie w stronę tureckim kontusz to tak naprawdę zna odpowiednik naszego późniejszego żupana czyli, czyli stroju właśnie spod niego, na które dopiero nakładano ich imperium osmańskim był do kaftana albo bardzo taki dekoracyjny zarezerwowane dla Andy najwyższych dostojników w państwie na pewnego rodzaju kaftan z daleka pani idzie podszyte futrem, które podkreślało status wysoki status danej osoby z linią natomiast w w naszym ubiorze był to oczywiście kontusz redaktorem był tym właśnie wieś łaźni o reelekcję okryciem okrycie wierzchnie stąd też chciałaby czasami ostrożnym, ponieważ wiele słów z języka tureckiego do dzisiaj istnieje w języku polskim nie zdajemy sobie sprawę z tego, że ich źródłosłów ich pochodzenie jest dużo jest jest jest ich rozwój na granicy węzła polskiego właśnie zapożyczone ma jednak przez, że jest dla wspólnej historii wspólnych kontaktów, które jednak przez ten bardzo długi okres czasu były w większości przyjazny poza problematycznym dramatycznym inni na morzu jest inne trudne dla tych przyjaznych stosunków, jakie siedemnastym prawda czy toczącymi się wojnami wielkimi bitwami pod Chocimiem Cyceron rzeczy właśnie kamienicę Podolski natomiast pozostałe stulecia żyliśmy w przyjaźni tak jest dzisiaj mam nadzieję, że tak, ale pozostają zamiast tych wpływów jest całkiem całkiem sporo pań jest bym powiedziała, że dla Polaków dla nas szczególnie jest on dekoracyjnie natomiast on tak bardzo się nasz strój Narodowy, gdy kształcenie kształtujące się przede wszystkim wieku siedemnastym on tak bardzo nie różni się od strojów właśnie wschodnich, ponieważ mamy w naszym stroju bardzo jest wiele właśnie wpływów przede wszystkim temat Perskiej, który miał wpływ na strych Osmański i bezpośrednie wpływy właśnie strojów strojów tureckich, a był to stroje Osmański były przede wszystkim mniej egzotyczne i nie takie niezwykłe przede wszystkim dla dobra Europejczyków zachodniej Europy, na których robiły ogromne wrażenie zresztą mnie bardziej jak polscy posłowie wyprawiają się n p . do Rzymu prawda, który żegna ich wtedy byliśmy postrzegani jako wre w zasadzie taki naród orientalne prawda wygląda dzielenie różniące się właśnie obcy strojem przynajmniej od Turków czy Persów poza nakryciem głowy, ponieważ tutaj w tej modzie wschodni zawsze obowiązywał nakrycie głowy mamy bardzo zróżnicowane w imperium osmańskim natomiast min oraz takie nakrycia głowy, które były ściągalne, a przede wszystkim właśnie czapki z atrakcji i innego typu nakrycie głowy, ale nie turbany, które były jednak zarezerwowanie żadne stożkowaty żegnała liczna jest złą wolę słowo zorganizowano tu słowem kluczem, który określa potocznie każdy zna kryć się głowy, który składa się z Zawoi uczyli serek, czyli takiego długiego może wynieść najczęściej musi nowego bądź gryzonie Bawełnianego Szala, który był nakładany traktowany na przylegającej do głowy wąskie taki czapeczki taktykę, która w zasadzie dzisiaj w całym świecie islamu jest używana tylko pod różnymi nazwami i dyplomatom bazy, którą stanowią czapeczka ratowano turban z morza owej, że była to taka forma podstawowa natomiast nakrycia głowy na dworze w seraju było to były dużo bardziej skomplikowane, ponieważ ich forma to jak wyglądały jak miała ozdoby w inny ogromny wpły w do określenia tak naprawdę pozycji danej osoby prawda już przechodzimy do odgórnych regulacji nie tyle mowy, o ile prawnych, by model za samo załączy się o z pewnymi zasadami statusem ceremoniałem który, zwłaszcza w biegu szesnastym był niezwykle rozbudowane i może nas może, żeby nie mówić o wszystkich wadach i najbardziej charakterystycznych to chyba to on za najbardziej rzucało się w oczy to przede wszystkim reprezentacyjna nakrycie głowy sów sułtana w formie takiego walca wartego rozszerzającego się ku Górze nakrycia głowy usztywnia owego much, mówi że beze, które było nam przede wszystkim nasiona specjalne okazje i daje też mając przed oczami odtwórcy głównej roli serialu możemy sobie do dosyć łatwo wyobrazić czy taki bardzo wysoki cylindryczne na 40 cm wysokości mniej więcej takie taki właśnie wysokie nagrody nakrycie głowy, które było usztywnione i zawsze zdobione biżuteryjne mini dekoracjami przede wszystkim Gretą ARN na przedzie, która była w formie bardzo często takiego właśnie inicjowała bukiet kwiatów, czyli colę czy to była taka rozszerzająca się właśnie wysadzaną klejnotami Greta, ale także na wzór trochę mam mody perskiego jest bardzo dużo wpływów mody Perskiej, by były jeszcze takie nakrycia głowy ozdabiane rencistką z Czapli piór, która była zatyka no właśnie gdzieś zboku albo czasem na przedzie czasem było ich więcej generalnie taki właśnie magistra z z takich firm były ciasta często stosowane i Plura również używana w innych nakrycia głowy poza sułtanem druga osoba w państwie to wielki Wezyr można powiedzieć i on tutaj miał dosyć charakterystyczne nakrycie głowy formę ściętego stożka z grani wezyra wynosi taki takiego tego typu nakrycia głowy były one zawsze mnie zdobione na przedzie tego taką taśmą z brokatu złotą, które zawsze 8 zlote w Aninie brokat tak tak o tkaninie brokat kupuje reszta może też za chwilę bowiem ze środka linach z ładnych tkaninach wykorzystywanych w imperium osmańskim dos do ubiorów to od 8 dekoracji, ale jeszcze, kontynuując wątek nakryć głowy trudno było sporo co ona uwagę zasługuje jeszcze nakrycie wielkiego muftiego, które przypominało jako taki w zasadzie ogromny torba w postaci linii w postaci jak wyłowią czasami moi znajomi pieczarki zaś takiego wielkiego po prostu wręczy nam przygniatająca dobrze, gdyby nie rozmiarem nakrycia głowy następnie bardzo efektowne były nakrycia głowy janczarów, a zwłaszcza tych wyższych rangą, którzy nosili im wolno nosili czapki wysokie czapki i uszyte z Pilicą, który był wykorzystywany generalnie w armii bardzo dowierzał od wielu rzeczy jako taka tkanina podstawowa im te nakrycia głowy były zdobione pióropuszem w zasadzie w takich właśnie wachlarzowe ułożonych strusi wielkich białych piór, więc tak wyglądali trochę niepraktyczne na pewno efektowne praktycznie, ale to była na dowolny dobór strój paradny hełm tak to znaczy nawet umorzenie tych poradni, ale dotyczył najbliższego najbliższego otoczenia sułtana z takich wyznań Gwardii reprezentacyjnej naszym takim wyobrażeniu powiedzmy najtaniej każdy każdy z urzędników z seraju wynosił nieco inne nakrycia głowy zresztą ich zróżnicowanie zostało również my również taki sposób udokumentowane nagrobkach ponieważ, odwiedzając Osmański stare cmentarze widzimy, że taki Stellę nagrobne są zwieńczone w przypadku właśnie mężczyzna, zwłaszcza urzędników taki obrażanie nakrycie głowy albo są turbany albo są do fazy a gdy już oczywiście z późniejszego okresu natomiast graby kobiece są ozdobione ornamentem najczęściej właśnie tym feralnym inne roślinne, a teraz nakrycia głowy to nie tylko właśnie medale przede wszystkim symbol funkcji, a na ile by osoby pełniące funkcje, o których pani już powiedziałam mogły poszaleć ze swoim wizerunkiem ich w ogóle się, by zdarzało czy w ogóle ktoś mógł mieć takie potrzeby, żeby wyrażać siebie poprzez strój poprzez dziurawe, z czym kodeks był tak sztywne, że właściwie nie było pola manewru tekst był na pewno sztywny dotyczyła właśnie dostojników najwyższy w urzędników państwowych i na pewno to oni oni mogli z niej przede wszystkim pozwolić na ubiory, że to jest tylko raz drogich tkanin, jakimi były różnego rodzaju jedwabie, które były przede wszystkim produkowane na największą chyba skalę przede wszystkim w bursie widziała pani tak miała o herezje genialnie chory, ale wciąż działają tak właśnie to jest ciekawe, że Bursa jeszcze wcześniej czy przed 16 wiekiem była ostatnim ostatnim ogniwem starego Jedwabnego szlaku najbliższym punktem można powiedzieć, że zbliżam do Europy stąd też duże, by eksport tkanin jedwabnych do Europy właśnie właśnie z tamtego kierunku następowała, zwłaszcza nasiliło się po biegu szesnastym wiązało się to przede wszystkim ze wzbogaceniem ogromne wzbogacenie imperium osmańskiego ze względu na coraz to nowe podbite tereny, które wysyłały daninę do stolicy nie jest to miejsca 11 z przyczyn również bardzo dużego rozwoju nie tylko jedwabista, ale produkcji bardzo luksusowych tkanin, bo poza tkaninami właśnie Jedwabne mi przede wszystkim w powstawały tam tam i jeszcze pracownie w Stambule przetykany złotą nicią właśnie tkaniny brokatowe Ken cha, a także właśnie Aksamit o masowym tyle czad mam coś oraz z bardzo bardzo skomplikowane i bardzo drogie tkaniny zwane z wodogłowiem, które nazywają się 0 dawcy w taki właśnie tkanin trafiały również do Polski natomiast taką jak to złoto w głowie wygląda to jest, gdy jest tkanina, gdzie przede wszystkim na Zazamczu są są to sam to tkaniny, których bazami jest inny idzie 2, ale są one przetykane również właśnie złotymi nićmi Załom są one nieco lżejsza od AXA mitów Anders omnia, które raczej były właśnie przeznaczają na kasztany ważna szkodniki się panele dekoracyjne ważna, bo duchy one z były przede wszystkim, używając takich właśnie on strojów bardziej reprezentacyjnie natomiast na co dzień noszono tkanin nazwę noszą stroje właśnie z innej jedwabnej tkaniny z nieco częściej nazwanej sera ser i one były chyba najbardziej popularne z nich też byłeś też browary za nie wspomniał, że Hefal z takim elementem stroju również maski gali kobiecego właśnie luźne spodnie dresowe towary, których Polska nazwa ma wchodzić bezpośrednio po silny atak z tureckiej nazwy właśnie Salwator, więc po do naszego od naszego języka również przetrwało Bursa do dziś jest centrum właśnie Włókiennictwa do dziś jest takim centrum wytwarzania tkanin jedwabnych i takim chyba miejsce naczelnym w tym pięknym mieście, do którego odwiedzenia naprawdę zachęcani tak daleko od Stambułu w jest wspaniały bazar jest zwodniczy Koza Han, który jeszcze pochodzi ze starych czasów, ale nie zmienił swej funkcji i tam pierwotnie w co jest mamy taką formę prostokątnej budowli z pięknym dziedzińcem, do której prowadzą 44 czy 3 wejścia i tam właśnie pierwsze kondygnacje pierwotnie to były zakłady, gdzie skupowane jedwabniki wytwarzano w ogóle przędzy jedwabną natomiast na pierwszym piętrze znajdowały się już właśnie kramy z gotowymi belami materiałów dzisiaj wygląda w ten sposób, że na pierwszym piętrze zostały sklepiki z pięknymi halami je drobnymi belami materiałów tak jak kiedyś natomiast na pierwszym piętrze znajdują się niezliczone kawiarenki, gdzie można wypić też niezliczona ilość herbat ze 4 z nich, ale liczymy, że planeta zawrze takich samych tak tak, tak więc tej tradycji tradycja pozostajemy jest to miejsce przyznam, że dla kobiet Znicz dla kobiet nieco zgubne, gdyż wymusza grillować górala jest niesamowite są przepiękne przepiękna apaszki szale właśnie można kupić materiał z tego można oprzeć jakąś kreację naprawdę jest to jest wspaniałe miejsce na Sycylię za cały czas jest on wytwarzany tą samą technologią co w 1617 wieku my to znaczy na pewno technologie nic się zmieniła natomiast od 2 w nich nie uciekniemy prawda, że ich tak naprawdę kluczem do wszystkiego jest jednak hodowla jedwabników strych pozyskiwana jest jedwabną przędzę zresztą dała na ten cel proces świetnie ilustruje ekspozycja w muzeum w bursie które, która jest poświęcona zlecają temu procesowi, czyli jak rozwijają się jedwabniki później jak jest przetwarzana ta przędza nawet potem jest opisany już cały proces jak to jest jak później dom przeradza się wykorzystuje farbuje inni jak Szczotka zresztą znalazło się również znajduje się muzeum Włókiennictwa, który tyle właśnie te 3 nowe lokum ukazuje tę historię i właśnie we współpracy z tym muzeum powstało też bardzo ciekawy projekt polskiej instytucji, jaką ma lekko 2000 czternastym roku, czyli w roku przez zaplecze stosunków polsko turecki jedno z jego strony była katedra mody warszawskiej Akademii sztuk pięknych, która realizowała projekt tureckie wątki razem właśnie z władzami miasta Bursa z inni studenci katedry mody finalnie zaprojektowali swoje kolekcje, inspirując się właśnie strojami krzyż z tkaninami właśnie, ale z czasów osmańskich, a czyni z nich zajmowała się po prostu konserwację czy Litwy technikami konserwacji starych osmańskich tkanin, więc był bardzo ciekawy projekt właśnie w ramach w ramach tych obchodów, kiedy 1 przez cały rok odbywały się liczne liczne wystawy koncerty zaczną w uznał on też na naszej antenie sporo o tym, wówczas mówiliśmy, bo rzeczywiście sporo się działo, ale jestem ciekawa, kiedy tak słucham od tej potędze mody szesnastowiecznego imperium osmańskiego skoro beta potęga tak emanowała żadna inna kultura na pewno na naszą na polską czy są wyraźne ślady wpływów odwrotny wspomniała pani o innych inspiracji Perską kulturą paryską estetyką modą, a czy są jeszcze jakieś inne wyrażone w liście grozili szesnasty to był czas bardzo ciekawy wielkiej wymiany kulturalnej, bo poza licznymi wojnami, jakie prowadziło imperium to przede wszystkim jest czas wielkiego rozwoju o rozwoju kraju wielu reform reform w proteście dotyczyły mylą przede wszystkim prawa, ale także rozwój handlu także mentalnym dzięki temu handlowi, zwłaszcza z miastami włoskimi dochodziło do wymiany drugą stronę, czyli z 1 strony kupcy weneccy czy rzeczy Genui niscy sprowadzali tkanin też Jedwabne zresztą właśnie ze swoich stron ze wzorami typowymi charakterystycznymi dla mody trendów panujących w Europie natomiast imperium osmańskiego również były wysyłane do tkanin były nawet taki moment, kiedy te wzajemne inspiracje zaczęły się krzyżować ich nawet powstawały bardzo podobne wzory w fabrykach właśnie w miastach włoskich, które naśladowały wzory, zwłaszcza wzory kwiatowe roślinne, które były typowe dla właśnie Niemka in z Pańskiego tej warto podkreślić, że dla innych nie było się nie na zwolnieniu z łaźni przy raczej abstrakcyjne ornamentem drużyna akurat jeśli chodzi o tkaniny osmańskie może bowiem i że misja cały taki program może być przygotowywania tych wzorów, ponieważ istniały szkoły dworskie szkody Wolska, która mimo ostrej pracy mali artyści projektujący można powiedzieć szkoła wiza żem know ho w dzisiaj może coś jest ważny jest za daleko posunięte, ale można powiedzieć, że także tworzyli pewne wzorniki, ponieważ te same wzory, które pojawiają się na tkaninach zobaczymy również na pięknych kaflach i znikło w dekoracjach np. snycerskiej, więc może bowiem żaden gusty Osmański Niemczyk, jeżeli tak można powiedzieć no wytworzą boję styl możemy zobaczyć, że ta stylistyka jest spójna ornamentyka jest spójne na kaflach zobaczymy za rok i na kaflach i na tkaninach zobaczymy wspaniale opracowane z właśnie przez przedstawienie kwiatowe tak, czyli poszarpane teksty roślinne typu Goździk takim wachlarzu wędkę dostanie tulipany takie abstrakcyjne bardziej motywy wijących się wijących się z ulic pijanych młodych jak sam raz zobaczymy, ale zobaczymy też motywy za marzą Weiss zapożyczone również dużo starszej tradycji n p . moty w Chin tam ani, który pojawia się przede wszystkim na strojach związane jednak ściśle z władcami jego najbliższym otoczeniem, czyli taki abstrakcyjny wzór 3 dysków, które tworzą właśnie na taki powiedz powiedzieli byśmy na obraz może trójkąta najbliżej dodaje, określając pomiędzy nimi są umieszczone w taki właśnie abstrakcyjne fale co tak naprawdę odnosi się do starożytnego wywodzącego się z Chin motywów władzy i on w zasadzie od początku dynastii osmańskiej w zasadzie wada dziewiętnastego wieku było niezmiennej bardzo popularne jak rozumiem zarezerwowane również tylko dla najwyższych dostojników ewentualnie tylko tego 1 nawet tak zaciętej przede wszystkim takich tkanin mogli sobie pozwolić właśnie ci najwyżsi dostojnicy i co warto powiedzieć podkreślił, że te wszystkie tkaniny były bardzo nasyconych barwach nie stonowane jak możemy zobaczyć w serialu wszyscy Sudan pojawia się w gamie Gryfitów, ponieważ nie były akurat kolory przystające przystające do woli jaskrawe Żydom frustrujące, bo oczywiście przede wszystkim kostką testowany barwy i tektury no tak naprawdę były barwione bardzo cennymi również barwnikami jak n p . na np. różne odcienie granatu dość powiedzieć dzisiaj takiego dramatu Królewskiego, czyli uzyskany kolor indygo srebro najdroższe w tych z tamtych czasach barwnikiem, ale poza tym przede wszystkim kolor karmazynowy sen z uczelni, więc gros Inter ma zwyczaj taki bardzo intensywny bardzo intensywna czerwień czy intensywna purpura to był kolory zdobywanie władzy kolor dworu i większość tkanin, które widzimy właśnie, które przetrwały tamtych czasów mają właśnie karmazynowy purpurowy tło i złote wzory ideowo dominują w Chorzowie jest kostka była dominująca natomiast taka kolorystyka związana właśnie z naturalnymi teatralną specyfiką tkanin, czyli właśnie dziś kolor brunatny w naturalny Czech i szarości te nie były kolory dworu do wykazania, iż one oczywiście, dla których nie było stać na taki cenne rzeczy barwione drogimi barwnikami tkaniny, więc tutaj Włosi też jest kolejny jak takim w 2, na który jak Kret zwraca uwagę oglądając serial oglądają seriale to właśnie takim Game, które nudzą może dzisiaj w modzie męskiej modne natomiast wtedy może legalnie sutannie ogrodach Jonasza działamy w biegu szesnastym raczej nie było kolorów pastelowych, jeżeli były kolory jasne to były te kolory kolor złoty taki złoto miodowy oliwkowy różne odcienie zieleni nic oczywiście purpura, bo na pierwszym miejscu zamiast jaśniejsze kolory ciemniejsze wzory delikatniejsze nie taki właśnie z jego raportowych wypełniający całą tkaniny, ponieważ tutaj artyści szesnastowieczny, zwłaszcza tkaniny aż 17 wiecznych też wzór może po wyjściu pokrywa całą powierzchnię materiał krytyka stawy były bardzo wzorzyste bardzo dekoracyjne na dla zdrowia były one były niezwykle bogaty stąd też bardzo zadziwiał ich, że ich forma ich wygląd w ogóle sułtana dostojnej wyższych dostojników zachwycał przede wszystkim posłów, który da to, że do niego przybywali tutaj są znane relacji, zwłaszcza Hieronima radziejowskiego z 1800 sześćdziesiątego siódmego roku, czyli Jóźwiak 17, który opisuje, czego tam nie było Andrzej Włast e-deklaracje turbanu jak wyglądały testy te GTK stany zresztą one podobnie jak inni posłowie otrzymywali kaftany jako podarunek od władcy i były tzw. suknie honoru, który jest były zwanych Hilla cała ta tradycja darowania przez władze takiego drogocennego stroju wiąże się z okazaniem właśnie szacunku, lecz także był oznaką od awansu w przypadku urzędników z seraju czy dostojników państwowych jest dalej tą drogą do Polski również dostawały się nie tylko tkaniny, ale również stroje, które z czasem były przerabiane po prostu były wykorzystywane w inny sposób jej w zbiorach polskich do dzisiaj może być szczątki ich dotyka stanowczość w ogóle części tych tkanin trybu z dnia trafiały do Polski w różny sposób zdobią są fragmentami n p . w nią strojów liturgicznych, które znajdują się w niektórych z nich które, jaką drogą trafiły jak np. elementy stroju Ricardinho przykład były sprowadzane przez Ormian i zakupywane przez polską arystokrację zwie, więc takie rzeczy też złożone były importowane z bursy prawda trafiały na rynki europejskie dzwoniły tylko i wyłącznie handel pomiędzy dworcami czy tylko zdanie gładko wymiana właśnie następujące w ten sposób, więc to jest, wyskakując z takim bardzo ważnym też odbiorcą tego typu bardzo bogatych tkanin właśnie tańczyć trochę może nawet pstrokatych czas bardzo dekoracyjnych były o kościół prawosławny i notatek odpowiada estetyce da bardzo bardzo odpowiadało i w muzeach, zwłaszcza na Kremlu znajduje się wiele takich tkaniny właśnie osmańskich z tego prostego z tego okresu nie trafiały one również, ale rzadziej właśnie do Europy, ale to nie, mówiąc że jest ten może być eksport import działały 2 strony, więc było bardzo dużo wzajemnych inspiracji jej czas też powiedzieć, że w władze znalazcy byli bardzo otwarci bardzo ciekawi też zwyczajów europejskich tak, chociaż traktowali wszystkich posłów w sposób, na które jest często też opisywane przez polskich polskich posłów, że na każdy musiał badać dostąp wzór zarządzenie było dialog jak równy z równym tylko jednak jak i oddane za kilka lat są tak oczywiście to była postawa wobec początku jakiekolwiek rozmowy między dla wielu było to szokujące i jakby nie do zaakceptowania natomiast i tak przeważają właśnie relacje nad wielkim przepychem i tym co za ojca, bo takie egzotyczne i odmienne, a co wiemy o takich my możemy w niej opisywanych czy dokumentowanych elementach stroju jak różnego rodzaju dodatki, ale nie nakrycia głowy lub bielizna czy mamy tutaj jakieś ciekawostki, które się zachowały czy jakiś saszetki na ciele, a od dotycząca obniżenia pewności nie zachował, ale informacje w pojawia się dość późna w ogóle, czyli nieużywaną, więc jeżeli było wręcz znoszą na pewno pod ubiorem spodni czy np. Gąbin konto 8 czy czy w przypadku kobiecy ratownikom nas na pewno będą odpowiednikiem dzisiejszej bieliznę, by koszulki bawełniane RNS o innego typu GT było w bieliźnie nie wiem to co my określamy jego majtki wobec wędruje do bardzo późno się pojawia, więc również w Europie może tak JAG zadaj moneta pominiemy natomiast zachowały się elementy strojów np. kobiecych, ale późniejsze, czyli n p . czy stroje stroje na kobiety z rodziny Osmanów, ale osi osiemnastowieczne one są dobrze zachowane i 1819 wieczne zachowane są właśnie w pięknej kolekcji w prywatnym muzeum Sandberg Honey man w Stambule położone w bardzo malowniczej okolicy w Górze, bo z forum w zwarciu tam zajrzeć tam zobaczymy właśnie poza sukniami, bo to już wiek 18 to zdecydowanie może mówić o pewnym typie sukni, jaka jest charakterystycznym rysem została wielokrotnie już inna uwieczniona na obrazach klientelistycznych, czyli suknia NT arii suknia, którą właśnie możemy zobaczyć 12 często właśnie serialu pojawia, czyli suknie przypominające nieco przylegający do działaczy realizowanych kaftan nieco zwężający się do łokci rękawami i rozszerzającym się ku dołowi tylko w przeciwieństwie do tego jak to wygląda właśnie jak wyglądał w rzeczywistości na pewno nie były obcisłe i na pewno nie odsłaniały działa w, ponieważ pod nimi leżą zawsze jakoś muszli nową władzę w koszulkach tra dekolt nie odsłaniała natomiast w serialu mamy w zasadzie 1 z ekspozycji dekoltu wracają do gry w znacznym stopniu w więzy te suknie były raczej właśnie zakrywający całe całe ciało nie były takie obszerne kaftany im też te ciasto z jedwabi ów, ale także z tkanin, które pochodziły z Europy w wieku 18, zwłaszcza albo jedwabiu w rodzinny, który kopiował wzory europejskich i Dudajewa, zwłaszcza właśnie druga była tylko osiemnastego do zmian granic kolorystycznie, czyli kolory pastelowe tak jak w Europie, czyli właśnie rozjaśniane barwy pasiaste pasiaste, żeby się z tkanin np. zestawienie takiego miodowego odcieniach z kimś blado różowym raczej niewielki kontrast tak, owszem, był taki moment też w modzie Europejski, który nie miał być inspirowane właśnie turecką, gdzie pojawiają się tkaniny pasiaste kontrastowe np. jasno niebieski i granatowe, ale to był taki krótki powiedz ten moment dominuje też barwa właśnie taka złota Miodowa, ale jeśli chodzi o wszelkiego rodzaju prąd czy trendy, by w modzie osmańskiej przy całym założeniu, że ta moda była odgórnie regulowanej bardzo często Struga po prostu komunikatem na temat statusu zawodu czy pozycji inne danej osoby czy zachował się, w jakich źródłach informacja o tym, właściwie, skąd te źródła, aby tych trendów wybiły czy może były jakieś siły, by osoby, które w, jaki sposób były szczególnie w głowę czy jednak właśnie te szkoły, o których pani mówiła rodzaj państwowych szkół dyktujący tych te trendy w znaczy myślę, że wygra to określenie trend czy coś zmienia się modą nalata 2, a potem do nich o wpis do kojca odpowiednio na dawanie twarzy jednak ubiór imperium osmańskim był bardzo tradycyjne inność przez zły czas w zasadzie nie zmieniał w buddyzmie mogą się zmieniać nic kolorystyka wzory tkanin natomiast zasadniczy element stroju męskiego, a leśni zmieniają przez ile czasu pozostałych w zasadzie niezmienna w zasadzie może wejść do połowy wieku osiemnastego, ponieważ później już od siebie czas reformą na morzu podejrzewam patrząc na wizerunki pierwszych władców osmańskich czy założyciela dynastii Osmana w zasadzie od swych początków od portretów właśnie tego władcy aż do upadku tak naprawdę dynastii może mówić o pewnej niezmienności wizerunku nieważne z ostatnich Sudanu, którzy na co dzień myślisz już na po europejsku bardziej po europejsku i jeśli n p . na co dzień fazy to w czasie ceremonii wygląda wyglądają dokładnie tak jak Sulejman wspaniały, czyli mieli właśnie szaty długą siatek kaftan i właśnie taki wysoki nakrycie głowy wasze to może wezmę, więc to tak jakby ta struktura Stróż nie zmienia natomiast 8 kolorystyka tkanin czasami długość długość rękawów odbyły może być elementy, które uległy ale, zamieniając Harasim podobnie jak pojawiały się tendencję bardziej w kierunku pasów to nie wspomniał o tym, że była też właśnie one stroje były przepasane albo takimi są jednymi na początku pasami czy mniej, czyli właśnie z takąż szarfą powiedzmy bardziej albo skórzanymi pasami z takim bardzo charakterystycznej było dużymi klamrami, które w zasadzie były nasiona i stroju męskim, a także w stroju kobiecym ona nieważna przykład off mistrzynie haremu też takie pasy nosiły Joannę w późniejszych przekazach osiemnastowiecznych miniaturach są przedstawiane właśnie już nie w takich, a nie w sukniach nie w tunikach tylko n p . Szarawara ach, krótkich tunikach i barw takich charakterystycznych dla strojów imperium osmańskim, zwłaszcza etnicznych różnych krew z grup etnicznych krótkich dopasowanych bolerko, jakbyśmy powiedzieli, że dzika zwane czepka, który po prostu nie zakrywały dekolt, ale też odsłaniały nieco o właśnie się jej 2 tą częścią uczęszczała i dlatego nosiły takie pasy z wielkimi klamrami zresztą ten typ stroju w przetrwał na środę strajk folkowych na Bałkanach w wielu miejscach rzeczywiście dobrze znany jest dla grudziądzkiej zaletą jest jest jednak tak głośno imperium osmańskim jest to niezwykle wielki obszar prawda dawnego imperium osmańskiego w tej te wpływy, które pojawiały się w Stambule one również promieniowały i z podbitych terenów również przychodziły nowinki na nowinki pewne tendencje do Stambułu pamiętajmy, że było to społeczeństwo multikulti totalnie trofea, czyli wielo etniczne wiemy wielo wyznaniowe no, więc każda tak naprawdę z grup wyznaniowych też inaczej znosi to prawda inaczej wyglądały na szkodę Żydów mieszkających w Stambule inaczej Greczynki inaczej Ormianki, więc udaje nad tym strojem kobiet, które mieszkają poza Sarajewo zagra rewanż mówimy o wielkim zróżnicowaniu wewnętrznym każda z tych grup miała być element charakterystyczny i tak nakrycia głowy rządowe były zupełnie inny tak czy naszywane Carmona MON monetami jakimiś takimi metalowymi koralikami gry ostrej gry czy nagły może być bardziej wydekoltowane mówiąc ogólnie były bardziej pod pod bardziej podkreślały kobiece kształty natomiast muzułmanki zakrywały się prawda wychodząc z domu w zasadzie stawały się jak w niewidocznym to co jest jeszcze myślę interesujący nas fakt, że musimy myśleć cały czas pewnym dużym zróżnicowaniu, że nie ma 1 stroju to, o czym napisała artykuł dotyczy stroju dworskiego tarczy i to co jest jak i w ten sposób skodyfikowane był ustalany jest udokumentowany, więc zostaje od zasady w tym strojem są dość skomplikowane można powiedzieć no to tym bardziej drodzy państwo zapraszamy na spotkanie z naszym dzisiejszym gościem z panią Karolinę przebitką 21 lipca 18 w muzeum Azji Pacyfiku w Warszawie odbędzie się wykład właśnie m. in . na te tematy, o których dzisiaj rozmawialiśmy, a ja już bardzo dziękuję za tę podróż, którą nas pani zabrała za tę baśń estetyki mody szesnastowiecznego imperium osmańskiego naszym gościem była Karolina Krzywicka kustosz muzeum Azji Pacyfiku wykładowczyni międzynarodowej szkole kostiumograf i projektowania ubioru dziękuję bardzo dziękuję bardzo zapraszamy na informację Radia TOK FM zaraz po nich na magazyn dorosłe dzieci Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA