REKLAMA

Jaki jest status moralny zwierząt?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-07-19 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM, gdy w wy wiecie państwo Aleksandra PEZDA, a przede mną 3 panów się taki męski twórcami prof. Andrzej Elżanowski wersów państwowym rusztowanie, na którym mnie z polskiego Towarzystwa etycznego i wydział artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego prof. Wojciech Pisula to był wieczór z Instytutu psychologii pan i Tomasz Stawiszyński dobry wieczór jednorazowo oraz prowadzący audycję filozoficzne w TOK FM tak jest z kimś pokłóciła się w na Facebooku Rozwiń » posprzeczali się o taki film nagrali go plażowicza na polskiej plaży pogonili dzik nie za dużo Pędzik był, ale rzeczywiście buduje skakał wyglądało to jak atak ten aż ktoś przytomnie zresztą ten, kto kręcił ten film zauważy rząd chce stąd uciec na ziemi pędzi, że chce stąd uciec z kolarzy plaża jak to Polska plaża w wietrzny dzień ustawiona jest zastawiona parawanami ci się dostał dowody, ale już drugą stronę nie mógł odejść, bo było za dużo ludzi, więc jak tu kogoś spotkał na swojej drodze to był 2 no i oczywiście była dyskusja, kto bardziej poszkodowany co ci ludzie, którzy tam przecież mają prawo plażować czy też ludzi, których on matką atakuje FX to bardziej dochodowa wie pani redaktor powiedziałbym tak troszkę tak jak w greckiej tragedii wszyscy ranni niektórzy poważnie no tam prawdopodobnie nie było wygranych to znaczy to sytuacja była my, stosując są dla wszystkich uczestników podejrzewam, że najbardziej jednak dla owego dzika, dlatego że ludzie, więc po pierwsze, znajdował się w bardzo bliskim kontakcie z dużą liczbą ludzi co samo w sobie było dla niego silny stresor to wywoływało duże napięcie i normalną reakcją dziko jest ucieczka w takiej sytuacji, ale jeżeli nie jest to locha z małymi to raczej przeważa po prostu ucieczka i zwiększenie dystansu na atut tego nie mógł zrobić, bo w, którą stronę, by się nie zwrócił to Warszawa dnia w domu albo choroba albo inni ludzie ze związku z tym napięcie narastało napięcie narastało i Witosa widzieliśmy rozwija też oglądałem to nagranie Note mieliśmy taką wyraźną eskalację napięcia o azyl w zachowaniu tego tego zwierzaka do momentu, kiedy pojawiła się jakaś wolno przestrzeni, gdzie po prostu czmychnął tak jest, więc trudno się one na zachowanie tych ludzi wie pani co ne prawda jest taka, że w takich sytuacjach ludzie też rodzą rozum odbiera i to nie tylko zwierze działa nieracjonalnie, ale także ludzie w związku z tym różnego rodzaju zachowania tam się tam się pojawiały muszą powiedzieć, że przeważało postawa no i ochronie miała zarówno ludzie zwierzęcia nikt nie miał pomysłu, żeby w, jaki sposób tego, gdzie go uszkodzić zapolować na niego i wiem są liczyłem ruszy po nich są klauzulą wzajemne po pokrzykiwania do siebie było to parę czynników ryzyka, o które sprawiały, że jakiś takie bardziej agresywne zachowania w stosunku do tego dzika też mogą się pojawić, więc należy się cieszyć Czyż nie pojawił w ich towar wypowiedział zdanie, które przywiodło mnie do pytania, kto ma więcej praw ludzi czy zwierzęta w takiej sytuacji był upalny powiedziały, że zwróci pan uwagę na rzeź, na którą ja nie zwróciłam uwagę uwagi w obronie tego dzika czy NATO, że ludzie też mieli prawo się bać oczywiście natychmiast stanęłam po stronie Jacka zupełnie tak jak po stronie tego byka na arenie stanęła wtedy, kiedy zginął matador całkiem niedawno z myślą, że w ŻW chyba też, jakie prawa rozumie, że jest w pełni rozumie takiej postawy w niemal w ostatniej zdaniem pani redaktor to znaczy, jakby w ujęciu uprawnione interesy, bo tak to zrozumiałem, że ma prawo się bać no to co no to myślę, że w ogóle nie można mówić, że kto ma więcej praw są całkowicie równe i tym samym staje się tym samym staje się język ma prawo się uporać, bo to jest jego i jego uprawniony interes, jaki jest w jakiej ludzie jak kinu 9 w tym sensie w tym sensie w ogóle nie nie widzę, że nie widzę powodu, żeby mówić, kto ma, kto ma więcej wolno więcej dla osoby interesy interesy te podstawowy gracz z egzystencjalne interesy są całkowicie porównywalnej to bardzo istotne jest bardzo istotny punkt, który nie jest nie jest doceniany interesy, które oceniają, która również determinują nasze podstawowe wartości nasze wspólne wartości ze zwierzętami tę funkcję bardzo bardzo podkreślić, że są nasze wspólne wartości i w tym sensie walka czy obrona obrona zwierząt jest obroną wspólnych uniwersalnych wartości i Stanach w tym sensie w tym sensie NATO pytanie prowadzi bardzo fundamentalny fundamentalne sprawy bez prawa rozumiane rozumiane inaczej przyniesie także ich powiedzmy praw człowieka aukcje praw obywatela no to powiedziałbym, że jeszcze nic nie może otworzyć, tyle że ten kto by więcej, bo to, żeby więcej wywalczyć komu więcej dadzą to są prawa, które w tytule, który jak wyznanie nie istnieją gdzieś tam w przyrodzie tylko my tylko są tylko są nadawane na jej obecnym stanie obecnym stanie świata w obecnym stanie świata no niewątpliwie przewaga jest po stronie ludzkiej nieprawdopodobne mianowicie na zasadzie doktryny szła praw człowieka każdy osobnik bez względu na to co będzie robił czy będzie Albert ruszaj z serem czy też obozem, który zabija rabuje i najpier w zabiera laptop opóźnień przy przy wale opału to ma te same tematy same prawa nabyte przez urodzeniem gatunku Homo sapiens natomiast łysienie wrodzone w tym gatunku Homo sapiens no to w ogóle są to trzyma nawet, bo zaczynamy na ten temat dyskutować nikt jeszcze tego nie można, więc natomiast natywna Naval Group, pytając co radykalnie różne zależą już tak jak rozumiemy, która walczy czy prawa wprost wynikają z interesów to jest taka słaba presja pralni wtedy są całkowicie porównywalne czy też to są takie prawne nadany przez kogoś znajdzie wtedy nierówności niesprawiedliwość jest porażające co można, by to w tę sytuację to ograniczyć się swoim zasięgiem i przeanalizować to prawo pod kątem ponoszenia ryzyka wynikającego z tego, że w tej sytuacji się człowiek czy zbierze znaleźli w ręku dzik ryzykował więcej, bo o niewątpliwym, bo dzik żołędzie muzyk to właśnie chciał wiedzieć, że dzięki ryzykował życie bo gdyby tam coś poważnego temu człowiekowi jakiemuś muzeum zostało to natychmiast, bo podjęto decyzję od stosowania tego na zasadzie, że nierówności na nas terroryzują ryzyko ze strony dzika było znacznie wyższe cele niż ze strony ludzi, a co za tym idzie, gdybyśmy mieli bilansować jakiejś potencjalny wyłącznie straty to nikt nie mógł grać na tej sytuacji tam wyłącznie można było w tej sytuacji liczyć straty po obu stronach no to można myśleć o tym, że być może większe prawo i przywileje należałoby przyznać tej stronie, która może więcej stracić w tej sytuacji, ale i w tym sensie ten argument na rzecz dzika może 3 zwierzęcia w życiu Wikło tą nieszczęsną sytuację można, by można, by z sensownie jakoś wyprowadzić, a skąd się właściwie wzięła ta nierówność praw nadanych ciągną się wzięła tylko z tego, że nie jako gatunek mieliśmy więcej przenikliwości siły zdominowaliśmy świat zwierząt, bo też odmawiano zwierzętom duszy zdaje się, że do dziś na pewno to na lato dziedzictwo jeśli można użyć takiego słowa dziedzictwo chrześcijaństwa nie tylko chrześcijaństwo no bo to nie jest wyłącznie dzieło religia to też jest dzieło bardzo wielu postaci, które kształtowały sposób myślenia charakterystyczny dla zachodniej cywilizacji tutaj chyba głównego głównym winowajcą jest Kartezjusz jak sądzę, który nie jest autorem no takiego przekonania, które bardzo silnie się zakorzeniło w zachodniej kulturze, że zwierzęta to właśnie są takie automaty, które nie posiadają żadnej podmiotowości nie posiadają żadnej świadomości, że jedynie imitują pewnego rodzaju doświadczenia Maćka doświadczenie bólu, ale nie przeżywają ich taki sposób w jaki przeżywa je człowiek, więc ta linia Andropow identyczna linia w zachodniej cywilizacji jest długa i wielu takich różnych myślicieli, którzy w ten sposób myślenia kształtowania przestrzeni społecznej tworzyli jest za to odpowiedzialnych jeśli można użyć takiego słowa, ale wróciłbym do tego co jeszcze wcześniej tutaj panowie mówili do tego wspólnego interesu, który mamy ze zwierzętami po takim najbardziej podstawowym wspólnym interesem jest interes dobrostanu czy unikania cierpienia po prostu jak byśmy szukali tej wspólnoty najbardziej podstawowej taki nie redukowany wspólnoty z, której by można wejść do jakiejś próby sformułowania koncepcji praw zwierząt n p . czy w naszych moralnych obowiązków wobec zwierząt w no to wówczas właśnie ta zdolność do cierpienia to, że ich zwierzęta i my jesteśmy zainteresowani jesteśmy zainteresowani żywotnie w unikaniu cierpienia byłoby to podstawą tym fundamentem, na którym można, by taką koncepcję podmiotowości czy praw zwierząt zbudować na co zwracał uwagę Peter Singer, który jest na taką postacią ikoniczne właściwie dla dnia zagadnienia, o którym tutaj rozmawiamy, który właśnie taką bardzo pionierską pracę popularną no bo to wcześniejsze pojawiał różnego rodzaju takie etyczne koncepcje związane właśnie z nadaniem zwierzętom moralnego statusu nabyły już wcześniej Singer napisał książkę w latach siedemdziesiątych wyzwolenie zwierząt, który to sformułował w sposób taki bardzo wyrazisty i też przystępne dla popularnej dla takiej szerokiej publiczności jak powiada nowości to jest zasadnicza podstawa zasadniczy fundament właśnie zdolność do odczuwania bólu do odczuwania cierpienia, kiedy zbudujemy czy kiedy będziemy się starali wskazać na jakieś inne cechy, które mają wyróżniać czy charakteryzować te istoty, które podmiotami moralnymi mogą być śliną to wówczas wszystkie te zaś okazują się jakoś redukowane albo arbitralne mniej lub bardziej natomiast właśnie cierpienia zdolność do przeżywania bólu jest czymś na czym to można zbudować dowiemy tak naprawdę dzięki rozwojowi nauki to jest w ogóle ciekawy rywal nieciekawy obraz rekolekcji, dla której nauka się z po tych kas refleksję etyczną i etyka w jakim sensie musi się zmierzyć z tym co ne co nauka przynosi co przynosi wiedza naukowa, ale przeżył nie zawsze tak było w RPA prawda jak rozumiem w kulturze plemiennej polowania wyważona innej zasadzie nie na zasadzie nieprzyznawania zwierzętom prawa do samostanowienia czy odmawiania im nic wrażliwości czy też czerpie zdolności do odczuwania bólu rannych, kiedy się zaczęło właśnie to spychanie z u zwierząt poza granice etyki moralności ja nie wiem czy jesteśmy w stanie to to jest być może koledzy uzupełnią to co TomTom wątpliwości rozwieją wyznaczyć historyczny moment, kiedy co się zdarzyło natomiast warto wspomnieć o rzeczy taki, że człowiek bardzo późno nauczył się mówić o swoich uczuć wyodrębniać siebie z zewnętrznego świata on definiować siebie jako Jan, który jest odrębny od innych członków tego samego świata, którzy chodzą wokół mnie w związku z tym, kiedy pani się do myślą tak daleko wstecz do czasów prehistorycznych, kiedy ta struktura poznawcza, a także człowieka była słabo wyodrębniono ze świata zewnętrznego, a człowiek widział siebie jako element przyrody otaczającej ich były tam także inne istoty, które się poruszały i winny sposób niż czynili to to ludzie to kto to jest taki troskę o błąd, który czasami popełniamy patrząc na przyszłych ludzi z naszej dzisiejszej perspektywy ich stanu umysłu ich zrozumienie tego tego świata było zupełnie było zupełnie inne i ja nie sądzę że, gdyby żył ówczesny człowiek mógł coś sensownego powiedzieć na temat swoich uczuć swojego cierpienia, a co dopiero na temat cierpienia innych na tym bardziej prawo pani redaktor ja myślę, że zupa nie ulega pewnemu rodzaju takiemu je w konwoju idealizm mowie ideałem jest czynem mową oblężeniu ruder plemiennych nawiązującym do Jeana Jacquesa Rousseau i tym podobnych no chyba inny nie jest nie jest to wszystko takie proste prawdą jest, że zwierzęta były obchody trwały pojmowane podmiotowo, ale to wcale nie znaczy, że one były dobrze pojmowaną one nie były traktowane tak jak dzisiaj krowy, stojąc w tę dotychczasowemu powiązać z kompletem oczek, a one były podmiotowo, ale proszę zwrócić uwagę, że podmiotowo traktowani byli przez kanibali cieszy ich wrogowie, których się zjednał prawda, więc to, że one, że one, że one uważane za mający dużej rzeszy modlono nawet nawet do niej Fiat niektórzy przepraszali za zabijanie niektórzy nie przepraszali, bo proszę pamiętać o tym, że wcale nie jest prawdą, że przy plemiennych na narody się odbyła sią dobrze się do zwierząt nie da się odnoszą lepiej i proszą ją o wybaczenie za zabicie A1 się mnożą tak jak na ziemi ognistej, czyli 30 w Południowej Ameryce straszliwie to znaczy poniewierają innymi w sposób najgorszy zresztą darujmy wrażenia w celu należy koszt tych, których cechy tych ludów w lodówce np. na nosie miała miejsce, więc są bardzo bardzo różnie różnie bywa różnie to bywa, a z Rudy z 1 inne jeszcze strony chcę podkreślić, że tak, że po w ogóle resztek byłem powstanie powstanie lub ludzkości powstanie u ludzi żyje polujących polujących nie przy pomocy broni palnej tylko przy pomocy tych wszystkich środków, które były też wtedy dostępne to znaczy albo łapiących doły łapiących doły mamuta i wszystko inne zresztą dzisiaj w zachodniej Afryce tak samo antylopy są razem spędzamy dołów zabijane w sposób tak samo jak mamuty poprzednio, więc część sposoby inne sposoby polowania sposób polowania ludów plemiennych jak np. podcinania ścięgien osłonią ma to była metoda fan stronie nazywane ceremonię nie można było zastrzelenie w gruzach wielki, żeby go pokonać obecnego o niego tak sprytnie podchodzili, żeby móc tych łupów odcinek co zresztą z jego ról do dzisiaj robią inne ścięgna tak tak stać wyłącznie o 4423 i prawnik w no, więc 1 z węzłów ja uważam, że już, że generalnie ceny ta harmonia i to lepszy odnoszenia się lub plemiennych do zwierząt to głównie na stole to jest miejsce to jest z tymi co bardzo bardzo różnie bardzo różnie bywało i i podkreślam z naciskiem stosunek podmiotowy to wcale nie znaczy stosunek dobre przez SOR były zwierzęta traktowane podmiotowo nagrodę również zastępowały człowieka np. głosu ofiarach ból wiara w Nerze bogów i dlatego były palone masowo starożytność za śmierć ofiarami zwierzęcymi praktycznie no, więc tak to i tak był tak tak starożytnej Grecji jak ja się dotrzeć tam, kiedy greckie miasta po prostu unosi się smród spalonych w dozwolonych ofiar Zofia zwierzęcy w nową narodową radą podmiotowe traktowanie, bo oczywiście taki w taki był żądny krwi nie będzie tam być zadowolonym z paliczków śmieci czy jakiś pień drzewa i liga to coś musi cierpieć jak ma zastępować człowieka cierpiącego no to musi być zwierzęciem, które czerpie nowe elfy są z tą przeszłością to tak tak nie przesądzajmy istotny jest istotny bardzo przełom nastąpiło w momencie oczywiście powstania w tej gospodarczej osiadłej gospodarki rolnej, kiedy zwierzęta zaczęły być ciut udomowione zniewolone trzymane przez przy gospodarstwach i zaczął być tymi z niewolnikami do pracy czytam czytam dawania trudu dostosowuje Dennetta na następny etap najbardziej dramatyczne nastąpiło w pod koniec dziewiętnastego wieku przynależą do dwudziestego ósmy i początkiem szczególnie w Ameryce hodowli masowej hodowli hodowli przemysłowej, kiedy zwierzęta zostały znaczna część zwierząt automaty absolutnie uprzedmiotowienia on one przestały być jakimkolwiek sensie podmiotami z talerzy po prostu po prostu produkt aranżację z surowców lodowcem surowcem, który obrabia się taśmowo na podstawie obserwacji rzeźnie Chicago Ford rozwinął swojej teściowej produkcji samochodów i tak na nic się tu są do bardzo skomplikowała skomplikowany temat, ale nierówne stajemy nie mniej realizujemy też tej odległej przeszłości dlatego wspomniałem o nauce o zachodnie na ulicy jako takim impulsem istotnym w inne rozwoju w ogóle całej tej refleksji związanej z dnia moim moralnym stos czy moralnym statusem zwierząt czy zmianą w jakim sensie w stosunku do zwierząt w zachodniej cywilizacji, bo to jest w gruncie rzeczy właśnie późny wynalazek to jest pewnego rodzaju można powiedzieć nawet ekstrawagancja w historii w inny w historii ludzkości coś, czego wcześniej w ogóle nie było co stało się możliwe z 1 strony ze względu na wojnę oczywiście rozwój cywilizacji rozwój kultury refleksji etyki i t d . i t d . ale także ze względu na taki rozwój można będzie czysto technologiczna czy właściwie operowanie różnie z tym momentem, który mówił pan profesorem w 213 błędy, kiedy zaczęliśmy je zwierzęta traktować przedmiotowo wypracowanie zarazem narzędzie, które pozwalają przetrwać bez konieczności konsumpcji mięsa przynajmniej jakiejś części populacji co jest możliwe i OBI było obliczane wielokrotnie z 1 strony z drugiej strony no właśnie to wszystko co przynosi mu wiedza o tym w jaki sposób zwierzęta funkcjonują jak funkcjonują ich umysły i t d. tak, by to była niezwykle istotna zmiana rozwój patologii np. w dwudziestym wieku cała masa różnych badań, które czy rozwój neuronauki także cała masa badań, które pokazały, że mamy do czynienia z trującymi intencjonalnie działającym istotami obdarzony mi umysłami, które są w jakimś sensie analogiczne do naszych, że ta granica wyznaczona arbitralnie w ramach pewnych racji religijnych np. granica rzekomo nie przekracza ona pomiędzy człowiekiem, a zwierzęciem właśnie w istocie nie istnieje istnieje natomiast pewne continuum, w którym więcej mamy ze zwierzętami innych gatunków wspólnego niż nam się do tej pory wydawało i to jest coś z tym po prostu się trzeba skonfrontować w jaki sposób oczywiście można też tego nie widzieliście udawać się tego nie widzą promowania z fundamentalnego stwierdzenia, że nauka informuje etykę naukę informuje Edyta nie może sobie bujać w powiązaniu zwłokach inne na ekranie nie przychodzi z zaświatów tylko krytyka musi być liczyć się ze naukowymi faktami to nie znaczy, że nauczy odróżniać ziarno prawdy, bo to bardzo istotne my nie wyprowadzamy zachowań nieetycznych ja bym nie twierdzę nie redukuje należącej do nauki natomiast natomiast podkreślam z całym naciskiem etyka informuje musi informować wytykają, że Jedynka ma być ma być sensowne na trwałe i obracała się obrócisz na chwilę do to do tego wątku kiedy, kiedy ta zmiana ta ja myślę, że to jesteśmy w stanie dosyć dobrze powiedzieć na tę drugą po dziewiętnastego wieku i wybuch teorii ewolucji po prostu wtedy też MKT zjawisko wizja świata, która zasadzała się na tej ostrej granicy między światem ludzi świata maszyn w tym maszyn biologicznych po jakim był jak były postrzegane zwierzęta zaczęła się zacierać mówisz to była pierwsza fala refleksji, którą zasadzał się przez Atende wnioski o odkryciu, że między nami, a innymi zwierzętami nie ma przepaści ten dystans w zależności od tego kiedy rozdzieliły się nasze drogi rozwojowe ono wtedy niektórzy zaczęli sobie uświadamiać, że w takim razie istnieje spory obszar zjawisk wspólnych ludziom zwierzętom wtedy była pierwszą falą zainteresowania zachowania się zwierząt, które zwierząt jest obchodzone było trochę naiwna, a nasz błąd o pomoc śliczną no popełniono szereg takich metodologicznych błędów, ale ono było pierwszym wyrazem rozwoju nauki gry to czy było pierwszym etapem rozwoju nauki, gdzie przekroczono to karty związkom granice, kiedy doszukiwano się tych podobieńst w, kiedy wprowadzono na ówczesne czasy rzetelną analizę porównawczą między zachowaniem się człowieka zachowanie się zwierząt to znaczy, że zadano sobie w ogóle pytanie do jakiego stopnia my jesteśmy zwierzętami i jakiego stopnia pierwiastki ludzki można znajdować się wśród zwierząt to było naiwne obarczone błędami metodologicznymi, ale to był wielki przełom, który wtedy nastąpił to jest ta data druga połowa dziewiętnastego wieku tak zdecydowanie, że są sandały, więc poniekąd potwierdza swoim zachowaniem dalej mimo całego swojego racjonalizmu moje i zimnego podejścia do przygody miał współczucie dla zwierząt na nich uczyć się dla zwierząt napisał napisał taki bardzo gorący apel przeciwko pułapką szczęką woła o rzekomym zostawieniu pułapu Juszczenko one już wtedy w dno w połowie w połowie dziewiętnastego w połowie dziewiętnastego wieku, a jego książkową wyraził, która jest u nas p t. obrazie uczuć ludzi zwierząt jest pierwszym takim traktatem dotyczącym procesu w emocjonalnych przebiegających u zwierząt ludzi, więc to jest niezwykle istotny element w takim razie to, że im walczymy i czujemy się nad bykiem w korridzie jest całkiem uprawnionym dążeniem do wyrównania szans Annie, jakby ingerencją w stare zwyczaje kulturę zaraz mnie zabija, choć Canon eos ja muszę zabrać w ten sposób to pytanie nowo rozumiecie panowie, że dyskusja wokół korridy w tej chwili zresztą podgrzana ostatnim wypadkiem, kiedy bieg za kolejne już na kolejnym wzorem waleczności zadziorności zdarza, by znowu rym jak GROM posadziła ludzi na popową po 2 stronach barykady jedni mówią to stary zwyczaj na już trudno, a drudzy mówią, że no przecież Tandek też coś co my za wyrzuceniem albo albo no to stare zwyczaje są stare zwyczaje znane, ale należy uregulować, gdybyśmy nie korygować starych zwyczajów co powinniśmy w zasadzie cofnąć się do jaskini, ale może być nawet do nich nie weszli do jaskini byśmy podchodzili tak jak ci, którzy chcą zachować kolegę korridy no bo no oczywiście wiadomo już wiadomo, że wszyscy pochodzimy ze stanu prymitywnego w za zły stan natury, w którym w, którym w, którym zjadanie mordowanie się mu w było właściwe właściwie nieuniknione generalnie ani archeolodzy my sobie nie życzyli byśmy w to ingerował i sprawdzanie się kultu antropolodzy nie mają tu nic do gadania przy placu zmian mówi Jan Pająk myślę, że oni niekoniecznie niekoniecznie myślenie, że omawiany w sondażach próbował go znacznie, przekraczając swoje kompetencje antropologa o wiele lat, a psychologowie mają badać i jest w złe warunki nauki jest źle byłem bez niej we z wprowadzeniem wartościowania węglowe mają wyjaśniać mają opisywać i mają wyjaśniony 2 problemy z ich osobistego w złej woli dać tę kulę kula owemu czy nie dać tej kuli kolorowe znane chyba nie no ale nad no ale to nie jest proste jednak bez związku z tym wcześniejszym jest wcześniejsze pytanie, bo z faktu, że z rozwijało rozwiną się pewien rytuał czy Tołpy np. walki kogutów z czy 3 wykorzystywaniem byków do walk czy w ogóle np. wykorzystywanie zwierząt do walk prawda co jest w niektórych kręgach kulturowych norm długą tradycję ma długą tradycję, by go w prawdopodobnie, gdybyśmy w Republice Dominikany próbowali wykorzenić walki kogutów 100 spotkaliśmy się z zarzutem, że uderzamy w istotny element tożsamości kulturowej tamtej tamtej społeczności te no rzecz polega na tym, że w miarę wzrostu poziomu wykształcenia i docierania wiedzy naukowej do coraz szerszych mas ludzkich no zmieniają się postojowej to co w Polsce obserwujemy co ja uważam za bardzo piękne zjawisko, że coraz więcej ludzi interesuje się losem zwierząt to może na razie jest jeszcze takie powierzchowne gdzieniegdzie na razie kupujemy to dałoby niektórzy kupują to on ten Thornton płat mięsa w sklepie nie zastanawiając się specjalnie, skąd domu pochodzi i jaki los sprzyja to zwierzę przeszło, zanim tempem schabowy do niego dotarła do tego klienta, ale to nie jest także się społeczeństwo polskie nie zmienia oś zmienia w sposób istotny, gdybyśmy popatrzyli na stan świadomości ludzi w Polsce dzisiaj i 15 lat temu to zobaczylibyśmy jak wielka jest różnica to znaczy jak wiele osób wie o problemie pod tym względem np. fenomenalną rolę bardzo pozytywną spełnił spełniła debata o uboju rytualnym bardzo wielu ludzi dowiedziało się o sprawie bardzo wielu ludzi zaczęło czytać szukać informacji no to są rzeczy, które nie dzieją się z godziny na godzinę albo z tygodnia na tydzień, ale tą przemianą społeczną ustępuje i my z punktu widzenia naszego libero etapu rozwoju no i trudno znaleźć argument, dla którego tak wysoko zorganizowane zwierze obdarzone całkiem złożonymi procesami psychicznymi tak jak to nieszczęsne Beck, który jest wykorzystywany w tej w tej w tej korridzie no występuje w spektaklu, w którym jest pozbawione jakiegokolwiek elementu kontroli nad tym co się dzieje, a do Bostonu inteligentnych myślących ludzi dba o to, żeby on w każdym etapie tego spektaklu był przerażony zagubiony nie wiedział co się z nim dzieje i dodaje emitował różnego rodzaju bodźce, które sprawią, że on nie będzie wiedział, którą stronę się zwrócić i bądź bądź uciec no no nie ma uzasadnienia moralnego to znaczy, jeżeli ci dzielni torreadorzy od nas oczekują, że ryzykują życie to nie przystoi np. na przeszkodzie, żeby w tej chwili walczyli z robotami w lobby w nagrodę w tej chwili istnieje byłoby swoboda technologiczna, żeby rząd przygotował 3 taką maskotkę to co mają chronić niektóre zwierzęta wykorzystywane w oddziaływaniach terapeutycznych są znakomicie zastępowane przez elektroniczne zabawki owinięte w plusie i świetnie świetnie oddziaływują na no bo ma do beneficjentów tego typu oddziaływań no no ta refleksja moralna jest udziałem coraz większej części społeczeństwa i to jest także pewna przemiana, którą warto jakoś tak promować siły w sensie pozytywnym, a nie tylko narzekać jakieś 6 lat w 2 bo, bo jest sporo dobrego się w tych w tych sprawach, gdzie został w przypadku takiego takich zbiorowych pokazów okrucieństwa tu chodzi jeszcze 1 niesłychanie konserwatywny tradycyjny Kantorski wysuwający się do Tomasza z Akwinu jest argument po prostu zobowiązania pośredniego to znaczy wiadomo jest, że okrucieństwo zbiorowe znaczy, że okrucieństwo pokazy publiczne okrucieństwa demoralizują brutalizuje ludzi to był argument, dla którego pierwotnie czy to Nasdaq filmy ociekające uważamy, że nie trzeba się znęcać nad zwierzętami nie z powodu zwierząt tylko z powodu tego składu efektu na ludzi my mamy tu właśnie przykład przykład ono ogólne wiadomości publicznej radości wraz ze mną za znęcanie się nad zwierzętami noty pod każdym względem pod każdym względem nie do nie do zaakceptowania dla branży osoby zaangażowane w ruch wyzwolenia zwierząt bardzo nie lubią tej komunistycznej argumentami za chwilę Ewa jest rzeczywiście nie, ale one, ale ona poniekąd psychologicznie myślę, że jest całkiem chcą inni są delegowane już nie ma pewne fakty natomiast to, bo prezes Pisula chodzi, żeby jakoś tak rzeczywiście się skupić na tych pozytywnych elementach krytyki korridy, żeby trochę mnie, żeby nie narzekać ja nie chcę narzekać rzecz jasna tylko chciał na 1 rzecz zwrócić uwagę, że tutaj mamy do czynienia z takim zjawiskiem, że jednak korrida jest jakby takim bardzo spektakularnym elementem pewnego łańcucha łańcuch różnych zachowań instytucji działanie w obrębie tej kultury w odniesieniu do zwierząt właśnie w jakimś takim widocznym rzeczywiście w sposób taki otwarcie krwawym realizowanym na oczach tysięcy ludzi często też pokazywany w środkach masowej masowego przekazu i t d. tego w jakim sensie jest to dość prosta, żeby się czy łatwo z takim moralnym także stają się, żeby się corridę oburzyć ci przeciwko korridzie protestować natomiast tu jeśli można, bo jakimś niebezpieczeństwie powiedzieć czy takim pułapce być może na to taki mianowicie, że rząd, że to może trochę być taka para która, która pójdzie w gwizdek to znaczy, że z analizy lojalność zdarzeniom burzymy domu corridy są i mniej będziemy opowiadali o tym, jaka ona jest straszna, a gdzieś tam w tym całym ogromnym niewidocznym obszarze realizują się, że 3 z najniżej od dna jest aluzją mocne słowo wiele krajowych wyraźnego zamiaru nie znaczy że, że korrida powinna zostać utrzymana co było tych argumentów dotyczących jej słabości postaw gloryfikujące stare zwyczaje, bo są starano się absolutnie zgadzam doszło do dziewiętnastego wieku właściwie do początku dziewiętnastego wieku jeszcze w obrębie tych wszystkich europejskich państ w tworzących Unię Europejską funkcjonowała instytucja publicznej kaźni n p . który poddawano osoby skazane za jakiś przestępstwa rozgrywanej na strzępy i czyniono z nimi jakieś straszne rzeczy przyglądały się temu tłum i z rodzinami przychodziły na takiej zmiany w Nakle i też z tego zrezygnowano w pewnym momencie z jakiegoś powodu nie było dla caratu, choć była to ósma, ale po pewnym wróciliśmy do tego wątku to ja no może jest już też mówić o Narodowym przykłady już dawno wyeksploatowanego, ale jednak dobrego, dlaczego antropolog Gowin nie grają kanibalizm przecież o nowej Gwinei są wyłożone rozwiązują, że planowana jest ich część chorych z wewnątrz gatunkowe to jest częścią bronimy swojego gatunku czujesz ciężar tego no to nowe antropologów elektor z ustawy o fatalnym świetle groźnych infekcji płuc małolitrażowy nie jest, ale to nie o to chodzi o rozszerzeniu od dnia odbioru dochodzi nowy tydzień na woli anteny kanibali zdobyła też element kultury to nie było to, że się rzucali zjadali, gdyby cały ceremoniał w z oddaniem tego co była cały istotny element kultury dlaczego, dlaczego nie mnie, dlaczego nie bronimy Czechom wobec tego godny nowy wzór co jest z tym stresem kompletnie fałszywy argument, który z córek, który został obalony przez filozofów co najmniej od czasów od czasu, gdy w jego filmach, które wykazało niezbicie, że z tego co jest z nią nie można wywodzić z tego co być powinno ono puste myśmy wywodzili z tego co jest być powinno odbyć w zaakceptować zbrodnia i wszystko co jest najgorsze jest to kompletny nonsens jest to wpisu tak absurdalne, że ja się dziwić, że ktoś w ogóle z pozycją akademicką, jeżeli te kwoty w niektórych antropologia, jeżeli mówimy w ogóle może takie buble może takiego poglądu bronić jak możemy sobie wyobrazić świat idealny, który będzie uznawał nie tylko podmiotowość zwierząt, ale właśnie te ich równe prawa śpiewająco, jakby zanim, by poprawnie szczegółowo to koledzy będą w stanie rozwinąć niektóre wątki natomiast jest ważne, żebyśmy uniknęli takiego fundamentalnego błędu, który często się nam zdarza bo, zaprzeczając kartezjański wizji świata jednocześnie odtwarzamy w naszych umysłach bardzo często mówiąc ludzi zwierząt, a zwierzę to to jest ogromny bardzo zróżnicowane zbiorczą, do którego należy je mało tego te miliony gatunków różnią się pod względem zaawansowania rozwoju układu nerwowego sposobu organizacji tego układu nerwowego i my w naszej do dzisiejszej dyskusji no zaczęła pani redaktor tego nieszczęsnego dzika, czyli zaczęliśmy od zwierzęcia naprawdę wysoko zorganizowanego obdarzonego złożono psychiką mającego w warunkach naturalnych no bardzo ciekawie ułożone życie społeczne z kontaktem osobistym więc, więc de Montalvo wraz z rozpoznawaniem się indywidualnym poszczególnych ZUO osobników w związku z tym i no, a to jest może nie tak wybitny jak człowiek, ale tez wybitny przedstawiciel świata zwierząt tych jest znacznie większa liczba gatunków zwierząt, które nie osiągają tego etapu rozwoju z pustym wrzucanie ich wszystkich do 1 kategorii jest fundamentalnym błędem, który może nam uniemożliwić jakąkolwiek dalszą sensowną dyskusję Witoldem prof. Elżanowski właśnie uzupełnił, że mu, że no istnieją w tej chwili narzędzia poznawcze, które jednak pozwalają wyodrębniać z tego zbioru zwierząt pewne po zbiory którymi powinniśmy zająć się w sposób szczególny, ale czy wcale nie grozi nam podążanie za własne błędy być może czegoś nie rozpoznaliśmy prawda, a wydzielania kategorii zwierząt wysoko organizowanych niżej może zdrowo żywot wiodą żywot bani no wiemy, że w mózgu kręgowców jest taka struktura, którą ściśle wiążemy z cierpieniem z pamięcią bólu to ciało migdałowate to wystrzałowe struktura, która wzbudza reakcję paniki tłumu u nas siłą i innych zwierząt i także wiele wskazuje na to, że pamięta ból w związku z tym aktywizuje to reakcje paniki tyle w oparciu o do uprzednie doświadczenia i tych zwierząt, które to mają to o nich możemy z dużą pewnością powiedzieć, że po pierwsze, wiedzą co to jest ból po drugie, pamiętają ten ból maleje, a przewidywanie bólu to, że jest bardzo blisko tego naszego pojęcia o cierpieniach no i tych szkód przykład takiego kryterium to znaczy, że to, że jak się doszukuje MLP Tychy substratów neuro motorycznych cierpienia, a nocą np. patrzymy w mózgi tych zwierząt i szukamy struktur, które będą zbliżone, że funkcją albo odpowiadające temu co definiujemy jako ciało migdałowate u kręgowców dzisiaj wiemy np. na tej podstawie możemy rozstrzygnąć, że w sposób zupełnie niejasny, że taki światopogląd wędkarzy, którzy uważają, że tory, bo niczego nie doświadczała po tym, wyciągnięcie na haku zwody z gruntu fałszywy w mieście można wyodrębnić wrzucić swój wątek jest ona, że wraz z umowy-zlecenia holenderskie pokazujące badaczy holenderskich pokazujące, że ryby po takim doświadczeniu unikają tego haka to znaczy, że prawdopodobieństwo złapania ryby na hak ponownie jest mniejsze jeśli była ona wcześniej złapano pozna co to znaczy to znaczy, że pamiętają, ale cierpienie, które się wiązało z tą sytuacją i aktywnie unikają CIT tak behawioralne miara pokazująca, że jest to stworzenie, które doznało no i czegoś co musimy nazwać cierpieniem my nie wiemy, jakie to jeszcze nie wiem jak też zeznanie nie może nie mnie nie dysponujemy aparatem poznawczym, które pozwoliły nam dokładnie opisać co przeżyła to zwierzę, ale na pewno to było na tyle kiepskie, że w sytuacji, kiedy możliwe było wykorzystanie swojego doświadczenia w następnej sytuacji próby to to zwierzę to uczyniło no tak no, gdybyśmy na takie całkowicie zgadzam z tym co prof. Pisula powiedział jej miejsce nawet powiedziałbym dalej, że gdybyśmy, gdybyśmy mieli równo traktować wszystkie CRM, by tych, które są zaliczane są logiczne w tej chwili do zwierząt w ogóle moglibyśmy zapomnieć o informowaniu i dyskusje te kompletnie beznadziejne sytuacje jedno na szczęście tak źle nie jest jedno wielkie mi nauka za mało się zajmowała doznania poczucie podmiotowości prawnej rodzimy wiele nie wiemy, ale my wiemy na pewno źle, że niektóre z tych organizmów, które są zaliczane do metrażu od tych zwierząt są karty zjawiskiem nie jest są geodezja i czeskimi bykami, jeżeli uwzględnimy to gąbki, czyli samochód Łany czy pomysły takie organy, które w ogóle nie mają nawet nawet z centralnego układu nerwowego, który jest, który jest absolutnym warunkiem do uznawania do uznawania czegokolwiek raz pierwszy to jest pierwszy warunek my jednak co wiemy, a po drugie, Manila słynny rozumiem oczywiście ten postulat ten bardzo powszechnym no troska o to, żeby nie dyskryminować, żeby nie w mroźne żeby, żeby nie być, żeby nie być jak to wróży źle nie traktować tych cech tych słabszych tych słabszych czy Głuszek, ale proszę zwrócić uwagę, że my w obecnej sytuacji my wiemy z całą pewnością, że ssaki ptaki są, by usunął mają mają mają wielką immanentną wartość życia w podstawowych walut w interesach i doznania są całkowicie z nami porównywalne my wiemy to na podstawie naukowych i nie jesteśmy w stanie z tym właściwie wiele zrobić dalej masowych, mówi że już nie i wszystkie wszystkie koszmary idą dalej w związku z tym dla mnie zajmowanie się z Betty daleko idąca analiza, żeby tam kogoś nie skrzywdzić to jest troszkę wyżej postawiony jest troszkę bardziej uznaniowe niż myśleliśmy już w tej chwili jest w tej chwili przy przedwczesne my nie mamy żadnej wątpliwości co do tego, że ten najbardziej brutalnie eksploatowane kręgowce to znaczy to znaczy i ssaki ptaki mają do znajomej całkowicie z naszą porównywalną i mimo to je eksploatujemy eksploatujemy tak jak tak jak rzeczy, a co w ogóle tego problemu tego problemu zróżnicowania czuje dlatego uważam, że właśnie etyka Petera Singera etyka równego poszanowania interesów, a nie równych praw i to jest bardzo istotne elementy jest tak dobrze dostosowana do wiedzy naukowej, dlatego że my musimy należy różnicować oczywiście interesy nie musimy dawać nie musimy dawać żabie tych samych możliwości tych samych porach, którą którą, po czym k nauczycielka wf będzie odpowiadać na te same potrzeby, które maj dzik n p . w których które mają ssaki my musimy respektować te interesy, które istnieją, które są naukowo uzasadnione także ta idea równego poszanowania interesów, a niekoniecznie równych praw przypisanych do osadzonych jak niegdyś danego podmiotu jest niezmiernie niezmiernie cenna i co jest to jest powód, dla którego dla, którego filozof inżyniera jest znacznie lepiej dostosowana do korzystania z wiedzy naukowej niż ta de ontologia to cała filozofia właśnie praw nie być nabywane przez urodzenie się z faktem czy takim czy w oczy jak ktoś chce i jak tu Selectours dzieciom ulegamy więc, więc zgadzam się całkowicie odpowiadają częściowo na monotonię pytanie, że warunkiem jest realistyczne spojrzenie na nasz świat realistyczne spojrzenie na życie na podmiotowość i zróżnicowania i dopiero pod tym warunkiem możemy zacząć ten świat urządzać, że on idealny nie będzie to z góry to z góry wiadomo w ich ewentualnego podwyższenia oraz jej włosy w swoich rezerwach PSG winnicy prawie, że to jest nasze ty znasz urojenia no ale jak go jak urządzić to może następnym wypowiedzieć w właśnie nadszedł tutaj tylko w euro 2 tys zlote do tej koncepcji Reagana to mam wrażenie, że on jest jednak tak no może nie jest tak ma strasznie strzelistymi idealistą tylko też ma świadomość wszystkich uwarunkowania, w których miał pan profesor powiedział, chociaż faktycznie oprawach mówi inaczej niższy niż robi to Singera, ale w ogóle mam wrażenie, że nie da chodzi o to, żeby nie stosować tego jako wytrych prawda, że ten respektowanie interesów nierespektowanie praw to będzie taki wytrych notowane dobrze znamy te interesy i w takim razie wykorzysta, ale no inaczej Sobiak gatunek nie poradzimy, więc do w każdym razie jest także, że te różne koncepcje, bo to w pierwszym odruchu się tak kojarzy, kiedy się mówi o tym, żeby albo przyznać zwierzętom prawa albo jakimś sensie zrezygnować z tego szowinizmu Agatu gatunku owego cechującego w ne ludzką kulturę, że to właściwie jest jakaś jednorodna wizja czy jednorodne projekt polegający na tym, że po otwieramy wszystkie klatki przestaniemy nagle z eksploatować zwierzęta i wszyscy będą tutaj sobie razem żyć co oczywiście w sensie praktycznym czysto byłoby niemożliwe, ale w ogóle różne stanowiska i różne wcale nie pomysły w obrębie obraz tych różnych koncepcji przyznających podmiotowość zwierzętami krytykujących Andropo w centrum są bardzo zróżnicowane, ponieważ są różne inne koncepcje w ramach, których Snapchat różne gatunki różne właśnie zgodnie ze swoimi predyspozycjami czy cechami uzyskiwałby uzyskiwałby różne można będzie zakres praw właśnie, ale dałby przykład modna nie wiemy np. nie wiem dyskusja się toczy na temat z tego w w jaki sposób traktować się na przemoc no nie wiem zwierzęta, które w ogóle, jakby 3 takie takiej istoty czy takie, by te, które nie dysponują tak tak jak mówiliśmy tutaj u dzików 3 LO z, ale jak będzie mówić o małpach człekokształtnych, kto to jest jeszcze wyższy poziom organizacji najwięcej, bo od, którego momentu, przyglądając się tej drabinie przyznawać jakieś uprawnienia czy inne zmienia sposób traktowania czy z niczym rozszerzać, jakby to co to co ten zakres to jest przedmiot dyskusji, ale tt wizje społeczne są niezwykle ciekawe tego w jaki sposób właśnie ta rzeczywistość społeczna miałby wyglądać, ponieważ musimy uświadomić, że na trop ocen Dyzma, którym mówiliśmy tutaj to jest coś bardzo głęboko zakorzenionego w zachodniej kulturze nowości cała dna w czasie swojej głębokiej struktury jest budowana na Android od centrum żmija w jakimś sensie nie ma dla niej inne nie ma w niej innego miejsca dla zwierząt niż to, które wiąże się z ich eksploatacją i z ich podrzędną rolą i z ich podległością całkowitą wobec człowieka, więc te różne pomysły na to w jaki sposób przemodelować rzeczywistość społeczną są takie jeszcze co przyznają sami ich autorzy niedoskonały nie oczywiste takie bardziej fantazyjne aniżeli, stanowiąc jakąkolwiek realną praktyczną w propozycji rozwiązania w leśnym mogę kontynuować działalność, bo panna zwrócił no myślę, że uwagę na bardzo ważny wątek mianowicie tych procesów kulturowych które, które z tym się wiążą organizacje walczące o prawa zwierząt to bardzo często wskazują, że n p . takim fatalnym adresatem tych kampanii i odpornym na przyjmowanie tych treści są młodzi mężczyźni no bo stereotyp młodego samca, który gdzieś tam ciągle w tej kulturze funkcjonuje to jest stereotyp mięsożerców i to jest niezwykle silny rys kulturowy, który przenika bardzo wiele różnych społeczności ich do organizacji bardzo często zwracają na to uwagę, że to jest w ogóle nie coś co trzeba pracować jako odrębna pewna strategia docierania do tych odbiorców bo, bo jest to odbiorca szczególnie na szczególnie trudne niezależnie od miejsca, gdzie mieszka w jedno 100 zloty i cywilizacji zachodniej jest to jest to wspólna jest wspólną charakterystyka moich jak podał przykład pewnego problemu decyzyjnego, przed którym stoją społeczeństwo w Pile, gdzie i kłopot z podjęciem decyzji wynika właśnie z dziedzictwa kulturowego no cóż państwo wszyscy tu się zgodzimy, że jestem jakiś straszliwy paradoks w tym, że tak źle traktujemy zwierzęta, które hodujemy po to, żeby je zjeść inne w porozumieniu tym, że hodujemy zwierzęta tak wysoko zorganizowany w hodujemy ssaki ptaki, o których wiemy, że są tak wysoko zorganizowane, a jednocześnie im gotujemy taki los w tych różnych systemach hodowli w po to, się bierze wyłącznie z postaw konsumenckich, nawet jeżeli byśmy przyjęli, że istnieje pewien poziom białka zwierzęcego, który pobór wód, które co do populacji wprowadza się ja nie chcę w tej chwili wdawać się dyskusje czy tak jest czy tak nie jest, bo ten stanowi odrębną my dyskusje, ale jeśli przyjmiemy że, że tak jest to jest rzeczą Jasną oczywistą że, gdybyśmy Meluzyna wolniej to białko z innych zwierząt znacznie niżej organizowanych tu byłoby to znacznie bardziej ekologiczne, bo o żywieniu zwierząt zmiennocieplnych jest znacznie wydajniejszy, bo one znacznie więcej wtedy zostawiają swoich kontach tego co zjedzą niż żywienie zwierząt stałocieplnych, który 7080 % tego co zjedzą wypuszczają ją z wielką próbą przemiany materii po prostu do do atmosfery, czyli byłoby to wydajniejszy ekonomicznie byłoby to ekologicznie trafniejsze byłoby to właściwsze etycznie, bo protokołu, bo uzyskiwaliśmy to białko zwierzęce ze zwierząt, które do, których prawdopodobnie łatwiej byłoby zaaranżować tak środowisko, że nie mielibyśmy dylematów etycznych związanych z tą produkcją zwierzęcą, dla których szeroka gama bezkręgowców dostarczyła nam tutaj ogromne ilości białka zwierzęcego, które byśmy znakomicie mogli wyżywić ogromne populacje ludzkie w każdym razie wzbogacić dietę, bo prawda, bo nie chodzi o to też jest często błąd co popełniane w takich dyskusjach n p . z producentami z technologami żywności nawet sam wyżywić ludzi ja zawsze wtedy pytam, ale czy na pewno mięsa na, bo to jest cel to co jest tą drogą, który co zawsze podnosić i my tego nie robimy wiedząc to wszystko tego nie wiemy, dlaczego Ano, dlatego że mamy pewien zastany układ pewnego profilu konsumenckiego nawyków także właśnie lobby producenckiego, które stymuluje to nauczka była w swoim czasie w Polsce realizowana kampania promocji polskiej wieprzowiny to co znaczy kampania promocji polskiej wieprzowiny to znaczy chodzi o w ujęcie dla klientów, żeby kupowali więcej wieprzowiny, bo chcieli, żeby na czas całego procesu ten proces ma napędzić no i tu niestety zbliżamy się do bardzo takiego newralgicznego punktu mianowicie w produkcji żywności niewidzialna ręka rynku działa źle mu schudnąć to jest pewien fundamentalny kłopot z ogólnoświatowy tu o podejście takie właśnie neoliberalne oparte na tych przypływa popytu podaży po prostu nie działa tak to są też wielkie korporacje wielkie grupy logistycznej, które zarabiają gigantyczne pieniądze i robią wszystko, żeby tego rodzaju zmiana nie nastąpiła tak to jest bardzo częstym objawem życia powie, że to jest wolny rynek, który nie, który działa w pewnej historycznej sytuacji to nie jest układ tak jak historyczne ziemi, żeby organizujemy świat na nowo wg zasad wg zasad wolnorynkowych bo, gdybyśmy nerwowe organizowanie go na nowo i nawet, przyjmując bardzo wolnorynkowe zasady proponuje tu mamy korporację mnie ogrom prze bogate korporacje nasz zespół przemysł mięsny mleczarski ego, który jest 1 z największych w ogóle największych no kompleksu przemysłowego które, których dusze, które ma ogromne pieniądze dusił wszystkie inicjatywy inicjatywy promujące nową ograniczyć ograniczyć jego dochody, jeżeli chodzi o wolny rynek sam no to proszę zwrócić uwagę np. przemysł kolejowy w Polsce się bardzo dobrze rozwinął SN mają bardzo zadowolony i dzieje naprawdę mamy dla dla ludzi, którzy chcą być w Legionowie terenami, zwłaszcza wygrana nie mamy w tej chwili w ogromną wolą ogromną podaż podaż produktów dzięki temu temu ogólnemu wolnemu rynkowi natomiast my mamy coś złego do czynienia z układem historycznymi, jeżeli nie będzie woli politycznej nie będzie woli politycznej zmiany nie będzie poligon globalnych w skali jedno przynajmniej świata Zachodniego na globalną to jest na rozmowę no, więc nie wiem dawnej willi na więcej mięsa produkuje świat dla Chin winda dla Chin jest są oczywiście to jest ogromny problem nawet jest potrzebna od pewnego rodzaju Wola polityczna, która zależy oczywiście łatwo partia od poparcia społecznego przy dostatecznym poparciu społecznym moglibyśmy przestać subsydiować nareszcie i to jest po prostu to jest po prostu no no dla mnie jest oburzające, że przemysł mięsny produkcja zwierzęca jest nadal subsydiowane nie tylko nie jest bardziej opodatkowana jest subsydiowany jeszcze no n p . w całej Unii Europejskiej można no i można, by w ten sposób zaczął się za często przebudowywać, ale do tego jest potrzebna Wola polityczna, która z kolei zależy jednak od odbywało od poparcia społecznego Josef interesów gatunku ludzkiego, z którego ostrych zaczęliśmy jednak subsydiowanie produkcji mięsnej właśnie wiąże się bezpośrednio z tymi interesami, o których nawet moglibyśmy powiedzieć, że to są kwestie przesuwania jednak, ale musimy kończyć już żywym zaczęliśmy na plaży skończyliśmy na polityce nie zamierzam zadać pytanie jak religia nadąża za tymi zmianami, bo wydaje mi się, że nie nadąża, ale to chyba już na następny raz z moimi gośćmi państwo byli dzisiaj prof. Andrzej Elżanowski prof. Wojciech Pisula i Tomasz Stawiszyński dziękuję panu dziękuję bardzo wiemy w 2 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA