REKLAMA

Dlaczego edukacja obywatelska Polaków jest na tak niskim poziomie?

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-07-24 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
31:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny poranek w radiu TOK FM Group 5 minut po godzinie jedenastej słuchamy Radia TOK FM dziś 3004. nicość na dzień dobry mówi Paweł Sulik, a w naszym studiu Anna Blumsztajn dyrektorka wielokulturowego liceum humanistycznego była dyrektorka była dyrektorka wielokulturowego liceum humanistycznego i praktyk w naszej rozmowie tak, bo pani jak rozumiem uczą WOS -u tak uczą WOS-u i gotowej do lektury, a my właśnie o tym, będziemy rozmawiali o nieszczęsnym Łosiu, który już Rozwiń » mówiono bardzo wiele raczej o wynikach matury tegorocznych, który okazał się w przypadku wiedza społeczeństwa po prostu dramatycznie niskie i zła co wywołało dyskusję ogólnopolską w i rozpoczniemy może te dyskusje razem z naszymi słuchaczami pytania komentarze i uwagi państwa proszę umieszczać je pod adresem mailowym niedziela małpa to krok KFM niedziela małpa to krótka FM i w ten sposób netto w studiu zobaczymy państwom wiele się do nich odniesiemy no, więc co się stało najprostsze pytanie, bo dyskusja wybuchła w naszym kraju i jaka jest odpowiedź na to, że wyniki z natury jest choćby ze społeczeństwem były tak fatalny w Leon one są fatalne są ciut lepsze niż w zeszłym roku w zeszłym roku były rzeczywiście tragiczne były jeszcze niższe ceny przypomnimy, że nie ma przedmiotu egzaminacyjnego, który był miał średnią i medialne poniżej poziomu zdawalności, czyli do 30 % to jest drożej dziś rok z rzędu już w zeszłym roku, gdy ta dyskusja się toczyła z no różne mogą być hipotezę, że bardzo mnie zirytowała i odpowiedź zeszło roczna przedstawiciele centralnej komisji Egzaminacyjnej, który powiedział, że po prostu ma ten rocznik maturzystów było źle przygotowany do tego przedmiotu albo wybiera go przypadkowo jak dla instytucji, która na sztandary Zobacz egzaminy to wydaje mi się tak powiedzieć, bo są bardzo nieodpowiedzialne może tak zatrzymajmy się takim argumencie, którzy pojawią się wybrano z przypadkowo, bo w dyskusji, która dwunastego dnia lipca wieczorem miała miejsce tutaj wpły w na antenie Radia TOK FM, gdzie wielu gości w tym temacie wypowiadała prowadziła pani PEZDA Aleksandra i tam padł ten argument to znaczy pewnej pewnej sprzeczności pomiędzy tym co wyobraża sobie młodzi ludzie jak myślą, więc o społeczeństwie, a tym czym de facto ten przedmiot jest, czyli PiS i socjologia i trochę kultury i gdyby byli i geografia też nigdy by ich wiedza o o systematyczne tego jest tak dużo, a nam się, a często się nam wydaje, że skoro ja trochę oglądam telewizję trochę czytała 5 pamiętamy wszyscy mówią o tym, to oznacza, że nie będzie miał problemy jak niektórzy o to zapytać tunelami ryzyko tylko o w dal nowa matura jest zwieńczeniem długoletniego procesu polegającego na tym, że się wprowadziłam najpier w do gimnazjum i badań gender to przeszło do liceum w Sierra wraz z tymi rocznikami inną nową podstawę programową inni nie, której to nowa matura ma zostać Mag miał być właśnie tym zwieńczeniem Enei z punktu widzenia instytucji edukacyjnych, które dorobiły NATO ewidentnie jest to porażka tak to znaczy, jeżeli przez te 6 lat ci młodzi ludzie się nie nauczyli myśleć w taki sposób, który umożliwia zdanie tego egzaminu wydanie czy też sposób, który miał odpowiadać za inne pytanie prawda to znaczy instytucje edukacyjnym nie potrafiły tak przygotować młodych ludzi, żeby zdali egzamin, który sami przygotowali, który ma być korespondować podstawą programową, więc ja nie wolałaby jednak winna młodych ludzi rzeczywiście Woods to jest taki przedmiot w ogóle lub trudne, bo wierzą oni z lekką różnych nauk prawda to znaczy takie mamy geografia na to jest geografia na Uniwersytecie historię historię na Uniwersytecie filozofię no niestety historia sztuki WOS się składa socjologii z podstaw prawa z podstaw nauk o polityce czy politologii ze stosunków międzynarodowych tak naprawdę jest wydział gospodarczy już w tej chwili jest bardzo rzeczywiście trudny przedmiot John Lemon jest kuszący pod takim względem, że wydaje się być dosyć zdroworozsądkowej mówi pani Edyty Stein też na wybieranie ma coraz trudniej, ale nie dajcie się skłonić ich napra w, a zarazem wydaje mi się zdobyć 1 z no może też oprócz filozofia ale kto zdaje filozofię na maturze 1 z takich najbardziej rozwijających intelektualnie umysłowo o przedmiotów, ponieważ jest to 1 z niewielu jeśli nie jedyny w ogóle krytyczny przedmiot w szkole to złożenie warunkiem, że tak go będziemy traktowali to znaczy tak jak pani Patrycja Otto zdefiniowanego czy jednak zasób wiedzy i jest jeszcze drugie myślenie, które mówią o tym, że to nie powinien być zasób wiedzy tylko to powinno być mówienie młodym ludziom Słuchajcie będziemy teraz na wiedzy o społeczeństwie ćwiczyli bycie obywatelem tak w liberalnej demokracji i to jest trochę inna bajka, bo nawet niektórzy nauczyciele mówią szczerze mówiąc to wszystkie te dane związane z geografii socjologii historii tak dalej tak dalej być może są ważne, ale ważniejsze jest to, że na wiedzy o społeczeństwie ja powiem komuś słuchaj u nas w kraju obowiązuje taka zasada, że jak chcesz możesz mieć wpły w na władzę samorządową w ten trend taki sposób, czyli w taki wymiar techniczny treningowo, a ja uważam, że rozdzielanie tych 2 rzeczy jest bardzo niebezpiecznym bardzo się ze bardzo niebezpiecznej bardzo niedobra to znaczy tutejsi, bo pan, że się, mówi że ta wiedza to są same fakty tak to znaczy wiedza to nie są fakty, więc to jest rozumienie jak pewien proces działa i tylko włącznie, jeżeli ja to dobrze zrozumiałem mogę zyskać jakieś poczucie sprawczości idei moc w tym uczestniczyć aż na maturze rozlicza nas, więc kontrola służy realizacji, ale ta różnica mam złudzeń nie ma oczywiście mamy ten dylemat, z którym pan mówi on jest tylko on nie do końca może się tak przedstawia to znaczy jest dylemat czy wszyscy, bo wszyscy się uczą was nie tylko ci, którzy zdają matury, ale wszyscy się uczą WOS -u czy jednak ci, którzy się uczą tego wozu nie do matury tylko po prostu, bo autorzy programu autorzy z wody programu do gimnazjum do liceum, czyli uznać za ważny przez noc ja się jak z nimi zgadzam czy oni jednak nie powinni się go uczyć trochę inaczej to znaczy uczyć się tych rzeczy i w taki sposób, który im umożliwiał uczestniczenie jako pełnoprawny uczestniczenie w życiu społecznym i daje im pewne poczucie sprawczości, które jest warunkiem jest szczęścia i w ogóle być albo osoby spełnionym obywatelem natomiast i ale to wymaga też pewnej wiedzy teoretycznej naprawdę to wymaga pewnej wiedzy teoretycznej tylko inaczej sformułowane doń wie wiedza teoretyczna to nie to samo co, więc fakt graficzne prawda to znaczy może rzeczywiście nie musi wiedzieć, jakie są wszystkie większości do przeprowadzenia ustawy przez Sejm zawetowanie ustawy o obalenie weta prezydenta i t d. tak może na etapie gimnazjum to nie jest do końca potrzebny może nie Musze znać pewnych pojęć n p . nie wiem zasady pomocniczości subsydiarności tylko muszę wiedzieć np. jak bez pudła zrozumieć jak działają instytucje unijne i zobaczyć w nich czytam są elementy demokratyczne ości Czyż nie ma, jeżeli one tam są to gdzie one tam są i gdzie jest, jakby moje miejsce jako obywatel obywatelka w tych instytucjach ta podstawa programowa jest po prostu przeładowana faktografii wiedzą co jest powtórzę jeszcze raz, więc to jest coś innego niż faktografii przypomnę w gimnazjum są jest godzina wozu przez 2 lata, a ta podstawa programowa w gruncie rzeczy obejmuje wszystko tak i też na wkład obejmuje rzeczy, które są strasznie ważne lektury w ogóle nie korespondują z po z programem w historii, czyli tam jest o prawda wydarzenia dwudziestego wieku o Holokauście o wszystkich od takich właśnie w ludobójstwa zbrodnia przeciwko ludzkości no jak i życiem mówimy też o osobach 14 opiewa na stole rozżarzone węgle mają zrozumieć jeżeli, jakby historia tego wydarzenia będą miały dopiero w pierwszej klasie liceum, tak więc można sobie wyobrazić ja, ponieważ już od zeszłego roku rzeczywiście między ich w swej głowie ten problem myślę sobie, że można, by sobie wyobrazić, że tylko trzeba dokonywać wyboru, że ten program gimnazjum dotyczy tylko demokracji to się człowiek uczy antyku, więc to jest jak dobry też punkt wyjścia na historii urny, żeby porównywać różne formy demokracji prawda do różnych rzeczy można dochodzić do teraz tylko RL bandyta te rozważania o demokracji można właśnie zgodę pociągnąć bardzo różne strony to znaczy prawda można to połączyć z przemyślenie i zrozumieniem róży w modelu w demokracji, które istniały historia modelu demokracji antyczny, który się w ten zaś skrajnie różniła od naszego prawda poprzez właśnie różne formy demokracji, które teraz wybuchają w różnych miejscach wydają nam się dziwne prawda, że nie chce walczyć to co pani mówić to należy traktować w ten sposób, że chcieli ich zdaniem jeszcze zobaczyć kogoś, kto uczy WOS -u, kto jako osoby, która łączy różne kontekst jest świadoma tego co na innych przedmiotach złączone czy też Panthers to mówi dlatego, żeby powiedzieć w naszej podstawie programowej powinna być tak jasno sformułowane z dużymi jakimiś przestrzeniami właśnie na takie działanie jedno jedno i drugie to znaczy wydaje mi się, że żyje w ogóle odklejenie podstawy programowej wzrosło od historii różnych innych przedmiotów no to jest błąd takie fundamentalne banda no to taki los przychodzą teraz właśnie czasy, kiedy ze względu na to co mówi ministerstwo edukacji prawdopodobnie będzie to wyglądało w ten sposób, że konsekwencją będzie tu o wiele większa spójność wewnętrzna tejże podstawy programowej przyszłości będzie o wiele większa tylko będzie inny mianownik dobrze przymiotnika Narodowy jakże to mogę się jeszcze z dniem 1 kroki to jest ich właśnie tekst na społeczny monitor monitor edukacji jest tekst, który właśnie wspominała aksjologicznej pustce edukacji Obywatelskiej to znaczy nawet gdyby chcieć potraktować to co jest w programie edukacji Obywatelskiej to rzeczywiście nie ma tam wyraźny tak naprawdę definicji czym ten obywatel ma być i z tej podstawy programowej rzeczywiście wyłania się taki obywatel taki proceduralny obywatel to znaczy taki obywatel, który znała to znaczy w tym sensie znaczą faktografii zna procedury i nawet ewentualnie zna swoje prawa im będzie, jeżeli został dobrze może nauczony WOS-u albo w ogóle, jakby chodził do tak ma dostęp do jedno do różnych form kapitału będzie umiał swoich praw bronić, ale to nie taki obywatel, jakiego ja chciałem wówczas obywatela, który jednak jest obywatelem wspólnotowym to znaczy z obywatelem, który potrafi nie tylko bronić swoich praw, ale jednak dostrzec różne przejawy niesprawiedliwości prawda i to za moment, kiedy następuje telefonu do nauczyciela rodzica proszą nie wkładać mojemu dziecku w szkole do głowy rzeczy, które jest absolutnie nie życzenie po to, skończy się PRL, żeby teraz wraca ideologię do szkoły zadania mamy zaraz tylko Ender te rzeczy są zapisane w konwencjach różny w 2 oprawach człowieka ach to znaczenie równość prawda są zapisane mamy w Polsce ustrój gospodarczy, który nazywamy społeczną gospodarką rynkową prawda jednak pojęcie dobra wspólnego to nie jest pojęcie, które jest tylko znaczy bez wojen w ogóle pojęcie z zakresu też myśli liberalnej to znaczy nie przesadzajmy chodzi też o to, ale nie mówią bardzo konkretnej sytuacji telefonu od rodzica do nauczyciela nauczyciel nie może powitanie, ale w UE zakazana jest żyjący składam panu zdjęcie dziecka do Włoch z Kamilem podpisali na stronie fundacji from realnie nie zaraz po w programie WOS-u jest też nauka o różnych ideologii jak prawda i o różnych ideologii nie tylko o ideologii liberalnej to znaczy uczymy o systemie taki miękki koniec w ramach tego systemu naprawdę są możliwe różne formy obywatel za chwilę wrócimy do rozmowy pani Anna Blumsztajn była dyrektorka wielokulturowego liceum humanistycznego jest w studiu postu z informacji wracamy do naszej rozmowy niedzielny poranek w radiu TOK FM w 22 minuty po godzinie 11 i dziś budżet został środek ulicy słucham Radia TOK FM przypominam, że w naszym studiu pani Anna Blumsztajn była dyrektorka wielokulturowego liceum humanistycznego czas dzień dobry interes rozmawiano, więc o społeczeństwie, które jeśli chodzi o wyniki egzaminu maturalnego w tym roku wypada po prostu źle rozmawiamy o tym, czym ten przedmiot powinien być jak jakiem i nie nie boi się tego słowa użyć, jakie postawy powinien w ludziach jak też dobre słowo z no tak, ale go w tym momencie dowodzący, że część słuchaczy Radia TOK FM już sięga po telefon wykręca 224 czworga 044 czy numer do Radia TOK FM, żeby powiedzieć to co potrafi przecież nasze rozmowy nie po to, próbowaliśmy w po doświadczeniach PRL-u nie chce być światopogląd ideologię czy cokolwiek ze szkół, żeby teraz ona powracała, choć z tego co pani mówi wynika, że chłop silna w oczy nietypowo nabywców powinniśmy jasno, więc rozpocząć się i Słuchajcie zgodziliśmy się wszyscy w naszym kraju w krajach podobnych do naszego, że jeśli komuś jest ciężko w sporze z troską o naszym obowiązkiem wspólnym solidarnym jest mu pomóc tak czysto wszystko ułożone tak naprawdę to już jest to jednak wydaje mi szczerze że, gdy to co powinno obradować szkoła jako całość jego instytucja przede wszystkim jako wspólnota prawda i wiedzą o społeczeństwie tylko 1 z elementów tego, gdzie można właśnie te różne rzeczy opracowywać też teoretycznie to jest bardzo dobra część socjologiczne warsztaty w podstawie programowej, któremu jak będą od może pokazywać młodym ludziom tylko powinna robić rzeczy wydają się w liceum nie w gimnazjum co to znaczy, że człowiek jest istotą społeczną co jakby nauka na ten temat od 250 lat no bo tyle nie więcej niż socjologia co on na ten temat mówi i w jakiej miasto stawia sytuacji prawda te i to co powinno robić szkoła to jednak pokazywać nam, jakie są trudności dylematy, ale też niebywałą wartość tego, że jesteśmy członkami różnych wspólnot dodaje, że szkoła jest wspólnotą, na której można to wszystko przećwiczyć po prostu tak to poczuć jak to jest jakaś wspólnota jest trochę solidarna jak się troszczymy o siebie i poczuć jak to jest jak to jest wspólnota, w której każdy i każda walczy o siebie tak to znaczy jednak o dziwo, jest tak, że najlepszym systemem edukacji na świecie ten system finansów i tak godzą się mówi od wielu lat to nie jest system, w którym się chowa ludzi także, by rywalizowali ze sobą i dbali o siebie prawda tylko ten system, który jednak się chowa ludzi tak, że oni właśnie są częścią grupy i że jako część tej grupy też mają, jakby dużo do zyskania do końca odmówić nawet tym językiem, że ja jako członek grupy zyskam coś dla siebie po prostu czy tego chcecie tego nie chce jestem pewien łączonych procesy społeczne, który siedział w szkole prawdach, które widziały i teraz mogę rozpoznać te procesy i Zając w nich takie miejsce, jakie chce, by mógł ich nie rozpoznawać i po prostu dać się tym procedurom i tak silną językowi, który wszędzie panuje, który mówi mi, że jestem po prostu samodzielną jednostką tak jak sobie pościele tak będę spał tak sobie żyć to jest, ale po stronie praw jazdy Nisko wspólnota ludzi, którzy współ odczuwają empatię Solidarność z innymi członkami tejże wspólnoty jest w moim mniemaniu o wiele mniej atrakcyjne dla młodych ludzi niźli wspólnota ludzi z koszulkami Polska walcząca żołnierze wyklęci wiedzieli to też jest wspólnota tak to też ma dawać właśnie dokładnie to jeszcze zupełnie z panem nie zgodzę to znaczy uważam że, że koszulki z polską walczącą mundury i t d . są właśnie zastępczą formą zapewnienia sobie poczucia wspólnotowości, lecz zastępczo, dlatego że nigdzie nie ma gdzie a, gdzie ma pan poczucie wspólnotowości oprócz cieszyli się na to no no ale na razie na noże na czele z Orłem Balin wina petardy Wenezuelę właśnie tylko chodzi o to, że są pewne wspólnoty, których człowiek realnie doświadcza szkoła taką trzecie miejsce prawda znajdzie tam chodzę tam są konkretni ludzie, ale mogę mieć okulary, na których jest napisane właśnie rywalizacja silniejsza i właśnie filary, o których pani no właśnie, ale to zakładać okulary lata no, jakby moim zdaniem system szkoły szkolne takiego nie zorganizowany w relacji pomiędzy uczniami nauczyciele oraz częściowo też podstawa programowa no i też na system, w którym żyjemy to znaczy chodzę do szkoły oto, żeby zdać egzaminy i inni przeszli, zanim pójdę do szkoły do poprzedniego dnia widzę jak rodzice siedzą przed telewizorami mówią patrz kolejny ciapatych trzeba ich wszystkich mogę wyrzucić z Gonzalo zgoda i dopiero następnego dnia od drogi do szkoły i tam jakaś odważna pani od WOS-u chyba mówić, choć trochę mi zrozumieć, ale człowiekiem, ale też Majda ekonom wieczór msza w 2 van, ale to nie jest ich trudne co jeszcze naprawdę to czemu w Polsce tak niewielu nauczycieli to robić, dlatego że wydają się, że to jest systemowo niemożliwe wdowy po to, wymaga to dlaczego to wymaga po prostu innych relacji w ramach tej wspólnoty od nich także młody człowiek przyjdzie jej po to, niestety życie w tej wspólnocie jest takie łatwe tam będą konflikty tam będą trudności tam są ludzie o bardzo różnych pozycjach takim torze z biogramu, że Polska to taki Homo graniczne jednorodny kraj nieprawda no przecież w każdej szkole są dzieci biedne i bogaty i nawet jak one się tak naprawdę mając innych rodziców nie różnią to one zrobią wszystko, żeby się odróżnić nikt się w tym kraju tym nie zajmuje prawda to znaczy takie poczucie, że jestem w szkole zawsze jest hierarchia tego może być także jak myślimy o systemie podstawy programowe, które uznaje się już też nasze rozmowy to jest 1 część jednostronne Dallas drugie są nadal są nauczyciele, których ja określam jako nauczyciele po idiotyzmu bogacza siedlisko pedagogicznego w słońcu odważnie ludzi, która ze względu na to jest dyrektorem, jaka jest propozycja programowa, jakie jest nastawienie rodziców tak to by są w stanie wyraźnie powiedzieć Słuchajcie robimy to albo tamto, bo mamy w klasie osoby, która nikt na to nie stać tak zrobią to za mniejsze pieniądze na wycieczkę czy musi zakładać tylko nie tylko też nie należy zapominać o tym, że to jest jednak system, który działa tak strukturalnie to znaczy, jeżeli mamy publikowane co robią wina w Finlandii oni po prostu nie publikują wyników na egzaminach poszczególnych szkół szkoły mają egzaminy, ale one nie są upubliczniane wasz kraj tonie przedziwną galerię palenia rodzice mają go chwalić dziecko skoro nie bez medialnego nie nałożył dzień dziecka dziecko wie rodzic wie tylko nie ma konkurencji między szkołami prawda, czyli dyrektor i nauczyciele nie są i nie walczą o miejsce w rankingu tylko walczą o to, żeby mieć dobrą szkołę jest w obrazie w Polsce, że nie ma rangi, ale w ruinę nie ma marzeń rodziców, że wyślą swoje dziecko bez NATO co dziecko chce wyślą swoje dziecko najlepszy z Wołynia rozumiem Mélenchon tylko po prostu nie można mieć wszystkiego to znaczy nie można mieć, jeżeli wyłącznym celem szkoły jest przygotowanie poszczególnych miły skądinąd naprawdę całkiem członków do egzaminu w noc nie dziwmy się, że nie ma w tych szkołach żadnego poczucia wspólnotowości, że ludzie, że nie uczą rozwiązywać realnych społecznych problemów sporów, bo to spory w społeczeństwie są i będą całe szczęście prawda tylko po to, żeby umieć to zrobić inie traktować oponenta w sporze jako kogoś, kto już nie jest człowiekiem i komu może powiedzieć cokolwiek można go potraktować, jakkolwiek trzeba dobrych warunkach takie spory w szkole odbywać z ludźmi również, które są wyżej od nas prawda to znaczy dobrze jest, żeby moi uczniowie mieli takie poczucie, że mogło się ze mną jako nauczycielką, ale z jego dyrektorką nie zgodzić to im dać jakiś rodzaj odwagi, żeby się potem nie zgadzać to z szefem to z posłem, którego wybrali prawda to z gniewem burmistrzem albo radnym i że to nie jest tak, że już zajmuje miejsce w tej hierarchii do Zet tak walczy walczy walczy o to, żeby zająć się jak najwyżej jak już zajmę to tak będę miał jak Lech jak sobie zająłem no no wydaje mi się, że nie do takiego modelu społecznego dążyliśmy i to wszystko są rzeczy, które są do przepracowania w szkole Wołos jesteś od tego, bo jednak ludzie na uniwersytetach mądrzy ludzie o tym, myśleli są mądre książki o tym, mądre filmy prawda cała rozmowa o demokracji Johna powinna być bardziej pośrednio bardziej bezpośrednie, jakie formy to wszystko są rzeczy, które się z tym łączą prawda, gdzie jest, jakby co tracimy gros zysku jemy jak mamy demokrację bezpośrednią pośrednią to wszystko są rzeczy, które nas wiedzą ta prawda ktoś, kto państwa może pomoże dobrze należy skoro oprócz Solidarności i 6 taka wartość, która tak definiuje nasze społeczeństwo jak wolność no wolność TFT swoje dziecko też wysłać takie szkoły, gdzie ten będzie postawy są bardzo istotne, gdy się mówi też kręgosłupie moralnym i opiera się go konkretne wartości koszt nie będzie to wielokulturowe liceum humanistycznego to będzie szkoła katolicka i tam oczywiście też będzie dobrze, ale gdzieś muszą spotkać ludzi, kiedy dorosną wejdą w życie na jak rozumiem tylko wydaje mi się, że w każdej szkole nawet z tak jak nasza, bo tak liceum katolickie te szkoły są po prostu różnorodne to znaczy te procesy społeczne, w których mamy do czynienia z ludźmi różnymi, którzy muszą z razem żyć, gdy on zachodzą w każdej wspólnocie i chodzi tylko o to, żeby szkoła była takim miejscem, która pozwala nam się z tym oswoić i nie traktować ludzi różnych od nas jako innych prawda nie, która może trochę łagodzi hierarchie społeczne, a nie krępuje nam do głowy taki świat, w którym one są konieczne, a tylko jest kwestia tego, gdzie się w nich ulokuje też szkoła może jednak konfrontować młodego człowieka ze światem zewnętrznym, które też zróżnicowane prawda i ja nie nie mógł widzieć Dudy i jakby problemu prawda to znaczy różne są te postawy, chociaż te, a potem szykowane skoro pani widzi problem ja podam przykład przychodzą dzieci na zajęcia i okazuje się, że wszystkie inne uważają, że powinni się powinna się wyrzucić wszystkich muzułmanów z Europy w taki pogląd dominuje w internecie wraz z gościem niedzielnym stole dzieci tak i tanie do tych dzieci mówi, choć jak co prawda jesteście przekonani, że i wasi rodzice, którzy są dla nas największym autorytetem jest słuszny, że wszystkie muzułmanów co wywali z Europy, ale dla przeprowadzi takie rozmowy na czesne czy do niej nie ma nie, ale nie ma innego sposobu, bo też chcę powiedzieć, że do takiego punktu doszliśmy, dlatego że różne rzeczy były kładzione albo nie kładzione tych udziałów via Regia łączył filia jest Niemką MO tego porządku, który jest nie widziałem, że jak co jakiś czas żyliśmy nadzieją jak ja jak jest inne możliwości niż rozmawianie to znaczy i tutaj właśnie to zdanie, ale pytam o to czy da się tego da się, ale zaraz czy tego typu sytuacje krytyczne, bo to jest dla nauczyciela z dnia 13 Włocłavia Wda czy tego typu sytuacje krytyczne da się jakoś zaznaczyć już podstawy programowej twarz powiedzieć tak, czyja to ja wrócę tutaj do tego co powiedziałem na początku to znaczy, że nie ma moim zdaniem różnicy i toteż pisał takim tekście do polityki właśnie on zainspirowany tymi wynikami matury z lasu raczej nie ma nie można sprawdzić różnice pomiędzy postawą, a wiedzą to znaczy brakuje niesamowicie brakuje wiedzy i ich n p . jeśli chodzi o ten konflikt, który teraz ma miejsce na bliskim Wschodzie prawda jak on nie jest nakręca mini nakręcany różnymi różnicami wewnątrz islamu który, jakby większość osób w Polsce takiego monolit prawda w UE tak jak i i teraz, gdyby np. jednak młodzi ludzie w Polsce mieli po prostu pewną dawkę informacji o tym, czym jest ich znamy się wewnętrznie różni prawda dokładnie tak samo i wcale to od czasów Sokratesa w ciągle wracamy do tego samego problemu, ale jest ciekawa tak jak Sokrates i to jest piękne przekonanie, że ludzie, którzy mają pełen zasób wiedzy nigdy nie zrobią niczego złe nie jest w ogóle w ogóle nie o tym, mówimy mówimy tylko o tym, że bez jakiegoś zasobu wiedzy jest dużo trudniej zrozumieć pewne rzeczy to znaczy w jaki sposób, bo inaczej wydaje się, że zrozumienie i takie głupie getto czy gazociąg, którym mowa, o której pan mówi prawda, że wszyscy uważają, że należy wyrzucić wyznawców islamu z Polski jednak po prostu jest bardzo wynika z pewnego uproszczenia rzeczywistości to znaczy trzeba zakomunikować rzeczywistość rzeczywistość społeczna jest bardzo skomplikowana i to jest trudny test emocjonalne trudne dlatego musi dorobić szkoła także trudne jest przyjęcie dla młodego człowieka, że świat jest dużo bardziej skomplikowany niż mu się wydaje w tym sensie te wyniki matur, dlatego że się wszystkim wydaje, że to takie proste, a to w ogóle nie jest proste, ale w tym skomplikowaną i naprawdę jest piękno i jak ja wiem, że może to jest naiwne przekonanie, ale się też inną praktykę dziesięcioletnią prawda że, że zrozumienie skomplikowania pewnych sytuacji i popiersie prowadzi do wyrabiania sobie na ich temat jednak ciut bardziej nie wiem łagodnych albo my niczego zwanych sądów, ale po drugie to naprawdę daje poczucie to, że człowiek przychodzi na inny poziom analizy tej sytuacji, że szalenie wyrównana i ekologia socjologia bardziej zbilansowany bardziej delikatne są nimi żyjemy w społeczeństwie, które krzyczy do nas nie właśnie ma mieć i zerojedynkowej jasne wykrzyczane nie mogła zająć, więc nie do końca, bo żyjemy energia i internowanym właśnie tak wychowują ich dodane tak wyglądają zranił kogoś obrazić, ale lekarz zwrócił uwagę na swój wpis to nie jest środka no i tak ginie, bo jednak krzyczą naukowcy i prowadzący zajęcia na Uniwersytecie, że studenci i nie umieją myśleć prawda rząd pracodawcy jedzenie z moim dobrym ulubionym argumentem, ale jednak podnieśmy go obraża, że ludzie z kilkoma dyplomami tak dalej właśnie znowuż nie potrafią samodzielnie myśleć rozwiązywać problemów i t d . tak dalej i tak naprawdę to znowu to nie jest argument, że tak ten z mojej bajki, ale ale, jeżeli już pan mówi boja wiem, że ja jestem trochę, jakby po poza tym światem, ale jeżeli już pan mnie światem atakuje notujemy bowiem, że albo jesteśmy gospodarką podwykonawców albo 1 wychowany pokolenie ludzi, które potrafi myśleć krytycznie prawda i wymyślać i dostrzec skomplikowanie pewnych sytuacji i pomimo tego skomplikowane jednak przyjmować je rozwiązywać to znaczy wydaje mi się, że tutaj powinno nastąpić takie przewartościowanie, że uczniom i jakość należy zaufać, że oni są w stanie przyjąć nawet skomplikowaną i trudną prawdę, że lepiej zawsze jest mówić, jakby prawdę o jakiej sytuacji prawda to znaczy i inne na poziomie ja wiem, że są róże w tym sensie można tę prawdę rum UN różnie przedstawiać, ale jest jednak pewien poziom faktografii dotyczącej nie wiem wojny w Syrii tak można kalendarium przedstawić można powiedzieć, jakie są te strony konfliktu zawsze na samym końcu zapadnie cisza, po który albo uczeń, który z dnia w połowie widzi pani trzeba zamknąć granice, bo oni tam po prostu tak jak kiedyś na Bałkanach mają swych wewnętrznych, a także, ale to rywale tak jest już na Bałkanach nadal, bo tak jak kiedyś, jakby między katolikami pod Rysami dawnych lat wzrost i mówią od dawna mówimy o postawach ani o faktach faktów może, ale 1 000  500109 na samym końcu wydaje się, że po, ale albo rozgoryczenie ludzi tak jak wymalowanymi na innej roli no właśnie nieruchomości z postawami nie rodzi fakt czy nie potrzebujemy na samym końcu nauczyciela, który powie tak, ale dlatego jesteśmy ludźmi, że powinniśmy patrzeć na to z pewną dozą empatii i uważać i jak, ale służenia konie bez albo mamy nauczyciela, który mówi no rzeczywiście, a potem drugiej lekcji o konflikcie nie weryfikują line wszyscy twierdzicie, że chyba żadnych działań jest jak najbardziej za tym, że wylądował źle rządzone etyczne i jakby aksjologicznym przekaz co prawda pytanie czy wierzy pani Teresą czas na to, żeby ten klaruje na taras drewno nie, ale coś się, że on będzie tylko nie będzie tak jak ja chcę w 2 nowych realiach domów mienie na dnie, lecz go obok fotkami nie tylko jacy bardzo wyraźnie powiedzieć, że teraz moim zdaniem ten przekaz jak aksjologiczny będzie bardzo klarowny w unii bardzo mi nie po drodze tak natomiast rzeczywiście doprowadziło nas do tej sytuacji pustka aksjologiczna etyczna, która była wcześniej i TFI w tym sensie naprawdę uważam, że tutaj olbrzymia odpowiedzialność poprzednich władców i oświatowych za to pewna że, ale jest jadąc z 2016 roki 3 i chyba tylko w tej sytuacji i czy nie powinniśmy powiedzieć potrzeba teraz po prostu nauczycieli z odwagą ta zmiana zdecydowanie na mecz z odwagą i potrzeba zdecydowanie to pewnie będzie teraz coraz trudniejsze no bo została zwiększona władza kuratorów ta, która też no podporządkuję tak naprawdę dyrektora jego dyrektorka szkoły kuratora co potrzebne jest odwaga no i potrzebny jest też, jakby taki rodzaj i zrozumienia, że to co mamy teraz niż przezroczyste to też jest ideologiczne prawda to jest jakby liberalna wizja, jakby i jak LO wszystko jest jest ideologią my przez czas widzowie nagrodzili rozmawiamy o tym, że edukacja jest ideologiczna dać coś w tym sensie naprawdę nie jest do niej także to świętokradztwo przedstawić jakąś wizję empatyczny prawda wrażliwe NT etycznego wrażliwego obywatela, a nie do nawiązania realnej przez ostatnie lata niech oni było właśnie było dla niego nie nazwałbym tego hipokryzji, ale było był to pewien wstyd powiedzenia bardzo wyraźnie, że chcemy z żelazną konsekwencją tworzyć społeczeństwo, które Stolat i tolerancyjne także tolerancja to nie jest empatia, a także Irlandia test, ale realne rozmiary tolerancyjny plus ten przymiotnik, którym pani, mówi że tam szatnie wrażliwe na nierówności społeczne tak dalej na niesprawiedliwość trwała 9 lat w kołach nie mówiliśmy tego, że to jest nasz pomysł i to jeśli chcemy żyć, ale za to nie miał pomysłu poprzednich władz oświatowych i nie wiem, czyj to zależy elitom oświeceniowym czy też nie wyznacza kres w miarę konsekwentnie pokazywane ideologię, która powinna być edukacja i nie było dla niej było jej naród, a może, dlatego że słyszą, że nie mieliśmy przekonanie, żeby powiedzieć coś z wyraźną pewnością mamy drżymy o zgodę mamy prawda i chyba nawet tak robimy to tylko o tylko rzeczywiście nowo nogę tak jak i na cele da się w tym tematu wolę to znaczy do na poziomie posta w, które powinny się pojawić jest, ale na poziomie treści, które są i umiejętności są jest to tylko procedury NATO procedurami, jakby postawić nie załatwi GPEC musimy się można jeszcze do rozmowy bardzo chętnie pani Anna Blumsztajn była dyrektorka wielokulturowego liceum humanistycznego bardzo dziękuję bardzo dziękuję niedzielny poranek w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA