REKLAMA

Młodzi Polacy częściej chodzą do kościoła niż ich rodzice. Wyjaśnia prof. Maria Libiszowska-Żółtkowska

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-07-26 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:22 min.
Udostępnij:

Wierzą trochę rzadziej, ale za to mocniej. Taki obraz pokolenia JPII wyłania się z badań. Ale czy na co dzień polski Kościół coś dla młodych znaczy?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pierwsze śniadanie w duchu wiary i gościł tu różne rzeczy i młodzi to ostrzej widzą napisał pan Andrzej do nas się zdaniem opata kropkę FM profil Radia TOK FM na Facebooku także do państwa dyspozycji zachęcam państwa do odwiedzania do komentowania jest godzina szósta 2556 sekund to, zwłaszcza to jest pierwsze śniadanie w toku i państwem gościem jest pani prof. Maria Libiszowska-Żółtkowska socjolog religii z uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry pani profesor dzień w Rozwiń » Kanadzie Integer państwo my pani profesor jest zerkam na czołówkę Dziennika Gazecie prawnej i oto co czytam 38 % Polaków do młodych do 2004 . roku życia odwiedza kościół raz w tygodniu 18 % oraz miesiąc może 2 × w 2 % częściej niż raz w tygodniu dużo otrzymało im starsi tym rzadziej muszę dodać, bo już w kategorii 2434 lata od 4 % mniej raz w tygodniu raz 2 × w miesiącu z kolei 4 % więcej, ale w 2 % częściej niż raz w tygodniu to nie jest typowy dla tej tej grupy młodych ludzi czy im jak i młodzieży w tych plikach styka czeka tylko w tych podzielony w kategoriach wiekowych, bo jak czytamy dane statystyczne dotyczące całego społeczeństwa to te wskaźniki uczestnictwa w niedzielnej mszy maleją nawet wskaźniki nie tylko deklaratywnej, bo to mamy do czynienia z deklaracją powiedzieli młodzi nie ćwiczyć ćwiczyć nie tylko młodzi albo to były badania, które dotyczyły pewnie całego społeczeństwa, ale grupa młodych to jest zwolniona od hodowlanych doniósł o życie religijne Polaków badanie spójności on na tę okoliczność młodzi zostali jak tą grupą wydzieloną, ale są już badania badania, którzy już działa gigant zwyrodnienia i komunikant Ts, czyli byty uczestniczących konkretnie w kongresie wiem, że jeżeli jest następujący do komunii, gdzie ludzie wiedzą ich trochę wcześniej, że takie badania będą i tak dziedziczenia przed kościołem będą się odbywały się z przychodzą ci, którzy rzeczywiście chcą pomóc w statystyce kościelnej i też nawiewów część wiedzą wcześniej reżyseruje zza pola z no, tak więc dlatego można powiedzieć, że to są takie dane z bezcennej w tej chwili w tej kategorii nowy, jeżeli nawet zawyżone to to prawdziwe to znaczy prawdziwie zawyżone i wf, a więc, ale z wodą, ale są podobne jak tutaj związku z tym nie jest to ewenement młodzieży młodości rzesze rzadziej chadza do kościoła, ale ale, ale ogólna, a jak jest ewidencja tendencja jest spadająca to znaczy coraz mniej odrzuciły chadza do kościoła i tutaj socjologowie zastanawiają, jakie są tego przyczyny, jakie są powody chętnie mówi się tutaj o tym, że to, że spada uczestnictwo w kościele, czyli tam nie jest taka wideo ma oznaka przynależności religijnej to nie znaczy, że spada potrzeba wiary potrzeba religijności potrzeba poszukiwania Boga różnie definiowanego przeżywania dojrzewania prozę życia duchowe mówi się teraz bardziej o socjologowie chętnie mówią już nią religijności o duchowości duchowość jest pojęciem dużo szerszym, bo w tej chwili duchowość to już nie tylko duchowość religii inaczej odwołująca się do konkretnie w powietrznych chrześcijańskiego Boga osobowego, ale mówimy teraz chętniej o nowej duchowości, odwołując się do miłej drugi jest w Polsce mało popularnego, ale na Zachodzie, zwłaszcza w stanach tak mówimy o nowej duchowości, która wykracza poza takie osobowe rozumienie Boga poszukuje się transcendencji czegoś poza i ponad człowiekiem, ale też czasami ta duchowość bardziej sprowadza się do tego co tu i teraz i to życie, żeby było właśnie spokojnym im mało ekscytujące w sensie negatywnym, a w sensie pozytywnym jak najbardziej przyjrzenie się wraz z przeżycia moja szukam analogii zawsze w takich sytuacjach no i odnajduje analogia w latach pięćdziesiątych w Kanadzie odnajduje analogia w latach osiemdziesiątych w Hiszpanii, kiedy to z powodu takich bardzo zdolny może nie do końca świadomych, ale jednoznacznych zaangażowanie się hierarchów duchownych hierarchów kościelnych politykę skutek był taki, że laicyzacja bardzo szybko postępowała ksiądz Tischner tak to może zniechęcić wasz pech, że jak lunatycy, jeżeli polityka i coś się spotykają to kość już zawsze ma gębę polityka, a patrzenie na bardzo długo przylepione, a to nigdy nie pomaga Kościołowi i zdaje się, że ma rację miał rację to tak jej też młodzi na co zwracają uwagi dlatego też może po jej to hasło, które taki jest popularny nie tylko w Polsce Bóg tak czy czasami Jezus tak, jeżeli ten sam chrześcijańskiej grupy kościół nie znaczy kościół jako instytucja kość jako instytucja, która właśnie ma różne grzechy grzechy kont bycia być za blisko władzy, czyli ten ołtarz i tron, który może raz do pewnego do pewnej wspólnotowości do mówienia 1 głosem z 1 strony z drugiej strony też nudnych dosyć nagłaśniane może nie nie wszystkie przypadki mało moralnego zachowania się życzenia, chociaż tutaj hasło Andrea Williams średnio obyczajowe, bo inne afery obyczajowe zawsze były i jakości Joanna nie budziły takiego zgorszenia wśród Polaków i młodszych i starszych generacji, ale problem pedofilii to jest coś co to ta szklanka wody się przelała Total zależy to też jest 1 z powodów 1 remont tego wrażenia, że z drugiej strony mamy młodzież radykalizują się w i o ile generalnie odsetek tych młodych osób uczestniczących wżyciu religijnym kościoła katolickiego w Polsce spadną to ci, którzy uczestniczą, gdyby byśmy odnieśli się do tego co wypisują na forach choćby pod adresem ojca Świętego w jaki sposób otwarcie i jednoznacznie jedno nie chce już nawet cytować, ale obrażają go, a już na pewno dystansują się od jego nauki to pokazuje, że ci, którzy zostają w kościele raczej oczekują kościoła jeszcze bardziej radykalnego jeszcze bardziej konserwatywnego tak to są fundamentaliści, którzy tutaj nawiązują do takich tradycji może mało jest w tej chwili modernistycznych czy postmodernistycznych naszych honorowych, a i Paula soborowych tak chcieli tutaj nawiązanie do tego chociażby nawet gdy inni im młodzi ludzie i co się wydawało dziwne, bo albo nie zmieni nie byli uczestnikami myszy już po Łacińskiej też, jakby mając tęsknota do tego żeby, żeby ta liturgia wyglądała inaczej jest i ten fundamentalizm, który objawia się właśnie w takim życiu codziennym nawoływanie do dość dodać do przestrzegania wszelkiego typu przykazań, ale ja też niechęć wobec obcych i to jest wreszcie to co chyba jest tutaj najbardziej jednak różnicuje postawy papieża Franciszka od jedno tutaj fundamentalistyczne go myślenia nie tylko młodych w kościele, ale też jej w starszych inż. Rocco niektórych czy coś pan Franciszek obcy, by miał też przyglądam się goszczą w Polsce i zwraca uwagę, że nie ma portretów papieża Franciszka są Jana Pawła II tak na 1 nie tylko do naszych ratusz w ogóle no tak to nie podejrzewam, że nie jest jeszcze intelektualista najgorszym połączy wyspy ordynarnych i pytanie brzmi moje czy Franciszek, bo to jest taki papież, który mówi rzadko jak mówi to z grubej rury mówiąc bardzo kolokwialnie taki inny bawi się nie ogniem nie używa dziś figur słownych zabaw gier czy nie pozostawia pola do interpretacji mówi wprost to co może nam powiedzieć i czy bardziej nam i naszemu Kościołowi pomoże w sensie nas uczestników kościoła ludzi, a nie hierarchii czy zaszkodzi to zaś zapewne zależy w jakim sensie zaszkodził w jakim sensie pomoże, jeżeli będzie zmieniał kościół pod swoją w swoje wyobrażenie pod swój model chrześcijaństwa to być może tutaj w jakiś ruchem niepokoją się pojawią dla ich musimy pamiętać, że jednak jej poza tym, że ja Jan Paweł drugi był Polakiem Polakiem kochanym przez swój narzut jedyny papież i pewnie pewnie z Villeneuve długo nie jest następcy Polaka na stolicy w Watykanie się nie doczekamy w każdy znajdzie ja na pewno ze swojego życia już nie diagnozy co musimy pamiętać o różnicy kulturowej Jan Paweł drogi był tutaj z naszego środowiska z wysysa z przeżyło wojnę przeżył system socjalistyczny jak niektórzy mówią komunizm, którego nie było, ale ale, ale nadal, by jego doświadczenia z papieżem jest wolny na swoje czasy i też jedno dokonał za jego czasów czy też niektórzy uznają, że z jego inspiracji dokonały się przemiany Franciszek jest zupełnie innej kultury z kultury biedy z kultury wielkich wielkich zróżnicowań społecznych w sam wyrósł w środę był właśnie dlatego powinien trafić może do Polaków, bo my tak, ale polarny nie jesteśmy najbogatszym do nas dziś o rządzie ZOZ nie jest duże z tak, ale nie, ale wiemy, że tej biedy, gdzie indziej jest więcej tej wiedzy jej duch nie chcemy do siebie dopuścić to znaczy nam chcemy być sami u siebie, a jej nie chcemy się dzielić tym co mamy, jeżeli popatrzymy na biedę w Polsce na biedę na świecie, gdy się okazuje, że jesteśmy bardzo bogatym nie tak Blaira dosyć bogaci prawda do nas idzie jednak czy wywoła raczej jakiś taki, jaki antagonizm nasz wewnętrzny to znaczy to wszystko w święto spotkania będzie radosne będzie świętem będzie przeżywaniem, albowiem na coś panowie rywalizują Iza chwilę pojawią się ludzie, którzy zasiądą przy interpretować tak no na pewno będzie mówił na temat otwarcia się na innych otarła się na inne religie i umorzyła je w pojazdach do ideału, choć cech o tej imprezie trzeba ludziom pomagać w potrzebie, że są wojny, że jeżeli jest rewizja będzie Island tutaj jest z lufy z powiedział, że to co już też się wzbudziło pewne kontrowersje, że się otwiera, ale i w dalszym ciągu na chrześcijan, ale odmiennych rasowo kulturowo w lewo i cytowałem nawet dzisiaj ten zrozumie mam wrażenie, ale to jeszcze w ramach w ramach wzrost 1 w ramach wszystko 1 wyznania ja myślę, że lepiej pójdzie dalej i lot i powierzenie może też otwierajmy się na inne religie kradzież jest znany z tego, że starsi bracia wwiezienie zomowcy pozew o zgrozo z myślą niektórzy zaraz się posypie lawinę komentarzy niestety muszę jechać profesor kończyć nie tylko pozwolę sobie na koniec jeszcze raz zacytować tego tweeta papieża Franciszka drodzy młodzi błogosławię wam w podróży do Krakowa to jednak część druga dajemy światu mozaika wielu ras kultur i ludów Zjednoczonych w imię Chrystusa Jezus Chrystus będzie grubo tak myślę jak znam też uznaje Jezusa jako bardzo dobra związku z NFZ będzie łatwiej się z nim spotkać dzisiaj pani nie może tak mówić pani profesor przecież to jest niemożliwe, żeby tak było kiedyś pewien, ale pod pewnym sklepem spożywczym w pewnej małej miejscowości w Polsce innych, kiedy zaczął przeniknąć na Jezusa na Żydów przepraszam to wiele miast Chorzowa wie pan, że Jezus Chrystus był Żydem to mało nie dostałem Norweg 1 pani w starciach z F1 wiedział, że matka Boska Żydówka przestał chodzić do kościoła jest skandalem gości bardzo dziękuję pani prof. prof. Maria Libiszowska-Żółtkowska socjolog religii była państwem gościem kończymy informacje kończymy pierwsze śniadanie tylko czas na informację o tym, pierwszy program gospodarczy Wojtek Kowalik jest już jest państwem jutro od piątej do prawie 0706. 40 miłego dnia życia do złóż Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA