REKLAMA

Maria Mater Misericordiae - wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2016-07-27 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:09 min.
Udostępnij:

Blisko sto przedstawień maryjnych, pokazujących Marię jako Matkę Miłosierdzia możemy oglądać w gmachu głównym Muzeum Narodowego w Krakowie. Wystawa zatytułowana "Maria Mater Misericordiae" jest jedyną oficjalną prezentacją muzealną towarzyszącą Światowym Dniom Młodzieży, zobaczymy na niej między innymi dzieła Zurbarana, Donatella, Giotta, Memlinga i Rubensa. Po ekspozycji oprowadza Andrzej Betlej dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
krakowskie Przedmieście Łukasz Wojtusik krakowskie Przedmieście gościnne progi gmachu głównego muzeum Narodowego w Krakowie dzisiaj w towarzystwie dyrektora, żeby te będziemy odwiedzali zwiedzali zgłębiali tajniki wystawy Maria Mater Misericordiae Maria matka Miłosierdzia tych matek tutaj prawie setka są matki opiekuńcze są matki, które pokazują związek z nieba ziemi karmiące z płaszczami bez płaszczy co ciekawe ich trakcie na początku zapytać w katalogu, który Rozwiń » towarzyszy wystawie jest ważna informacja, że tak naprawdę w nowym testamencie nie w okresach niema takiej takiego zwrotu do matki Bożego Miłosierdzia, a jednak artystów ten temat zajęłoby to dość mocno na expressis verbis rzeczywiście nie ma odwołania do matki Boskiej jako skarbniczki Bożego Miłosierdzia albo pośredniczki Bożym miłosierdziu, niemniej duchowość chrześcijańska, zwłaszcza te jak widać są na przykładach zgromadzonych na tej wystawie ewidentnie odwoływała się do tej macierzyński opieki i nic pojęcie macierzyńskiej opieki, a także roli kobiety opiekunki roli kobiety pośredniczki z pomożecie elki na zaowocowało ta idea zaowocowała wieloma przedstawieniami przedstawieniami ikona graficznymi to był zresztą pomysł na to NATO wystawę tobą jest trudna wystawa generalnie rzecz biorąc, bo to była trudna do przygotowania, bo temat Maria Mater Misericordiae narzucało narzucał czy też może wywołać skojarzenia wystawy monograficznej miał w akta ktoś mu powiedzieć zlot matek do wyobrażenia matek boskich nie do końca tak, ponieważ jest to wystawa z ideą i jest to wystawa jest bardzo wyraźnie zaznaczonymi wątkami w tej wystawie, których można indywidualnie wręczyć kontemplować, bo generalnie ta wystawa wystawa służy kontemplacji to można rozważać na dworach w 2 na 2 poziomach na 2 płaszczyznach oczywiście te kontemplacji duchowej, ale i estetycznej to wystawa przygotowana specjalnie na światowe dni młodzieży ona ma 1 ważny wątek czy, w których nie bardzo cieszy mam taki charakter ekumeniczny, bo ona łączy ten rytm przedstawień kościoła Zachodniego jeśli chodzi o to jak matkę Maryję matkę Miłosierdzia przedstawiana i wschodniej to znaczy znajdziemy tutaj działanie nie ma tanich działa dilera, ale z drugiej strony znajdziemy tutaj z całą spuściznę kościoła wschodniego znajdziemy znajdziemy przede wszystkim ikony italo bizantyjska wczesnej komunii, ale o bizantyńskim ukazujące właśnie matkę boską trenującą, ale trenującą wraz ze swoim synem z dzieciątkiem i znajdziemy również mozaiki znajdziemy mozaiki te rzeczy, czyli te dzieła, które ewidentnie odnoszą się odwołują się dla nas do historii do historii kultury i kościoła wschodniego znajdujemy się w tym momencie w przedsionku rzeczywiście można, by było powiedzieć Bartek się kościoła nasza sala wystaw zmiennych na bardzo specyficzny układ dzięki takiemu układowi my go właściwie poszerzyliśmy mego rozbudowaliśmy, tworząc nawet główną, która otwiera się na kaplicy i dalej jest ciemna nawy boczne, w których również zaznaczyliśmy zasugerowaliśmy istnienie kaplica, więc wydzielamy rzeczywiście miejsca miejsca do ministra do indywidualnej kontemplacji do tego indywidualnego kontaktu z dzieł sztuki rzeczywiście na tekście pokazaliśmy przedstawienia w przede wszystkim ryciny Albrechta ryciny Albrechta Dürera przedstawiający życie życie Marię, a obecnie stoimy przed ciekawym zagadnieniem artystycznym to są falsyfikaty, ale szesnastowieczny szesnastowieczny fal bardzo dobre polskie Tatry falsyfikaty Albrechta Dürera to w ogóle nam ta jest bardzo ciekawy problem można już dary dla specjalistów jak bardzo szybko grafiki Dürera były kopiowane po prostu sztuka nowość one nie znała nie znała pojęcia no i praw autorskich copywriterów w związku z powyższym te ryciny jako bardzo popularne oddziałujące bardzo mocno zostały bardzo szybko powielony przez włoską rzymską oficyny remont linii, ale też ryciny oraz obrazki przedstawiające matkę boską wspomoże Ciech kar matkę boską, która interweniuje interweniuje stanowią początek początek narracji dla całej wystawy oraz żywocie Marii pojawiają się właśnie pewne sceny, które nazwijmy to dalej uzyskują swoją dalej swoją uzyskują kontynuację, by jak chociażby na warto spojrzeć na ten obraz, który niektórzy się pytają, dlaczego jest tak zniszczony to była właśnie dla nas pewnego rodzaju idea, żeby pokazać, jaki obraz może pokryć, na którym widać znaki czasu, ale z 1 strony chcemy pokazać, że pewne wątki rzeczywiście były obecne są cały czas są cały czas w pamięci kulturowej religijnej, bo właśnie mamy matkę boską trenującą z dzieciątkiem karmiącą, ale karmiącą mleko z piersi matki Boskiej trafia do grzeszników one 12 lat poza tą główną kompozycję obrazu, a poniżej mamy kolejne niczym to przedstawienie matki Boskiej dzieciątkiem z dzieciątkiem mamy w dalszym tej części wystawy później mamy właśnie matkę boską, która interweniuje poprzez właśnie jest okazuje swoje miłosierdzie osobom w czyśćcu i osobom w czyśćcu oraz mamy wyobraźni, które też jest na tym obrazu przede wszystkim właśnie tej matki Boskiej w płaszczu w płaszczu opiekuńczym wyciekiem ropy też o to matkę boską karmiącą jest na tej wystawie taki obraz nędzy, w którym na, którym matka Boska z mlekiem oczyszcza dusze Czyż celowe tak właśnie tutaj dość dokładnie ten sam motyw matka Boska właściwie karmić te osoby te osoby znajdujące się w treści, które za przyczyną właśnie oni Miłosierdzia w ten sposób wyobrażenia dostępuje zbawienia państw impreza stanowi prawdopodobnie obrazy, które fachowcy określają też takich ran historyczne artystyczne mianem matki Boskiej w błocie, bo ten czyściec czyściec rzeczywiście wygląda jak błoto, z którego wystają wystają figurki grzeszników oczekujących właśnie na miłosierdzie co ciekawe do tej wystawy można przekonać się, że po pierwszym spostrzeżeniem ma imię dla tej osoby, która nie zna się na sztuce może być taki, że to takie trochę bezbożnym pokazywać piersi Marii Atu okazuje się, że to jest historia dość mocno wpisana w swej całkowicie wpisany w duchowości ówczesnych w ówczesnych czasów oczywiście niektóre rzeczy są na zaskakujące może nieczytelne do tej pory dla przeciętnego widza, ale właśnie dzięki naszej wystawie można odkryć bogactwo bogactwo tych przedstawień oraz ukazać właściwie aspekty, które człowiek sobie nie wyobrażał albo, które nie są tak powszechny to oczywiste, a tu znaleźć pierwowzory, która w, które funkcjonują np. myśmy weszli teraz tzw. nawy głównej, gdzie mamy z 1 strony przepiękny Arras gobelin gobelin z przedstawieniem Wniebowzięcia Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny wg projektu Rubensa z drugiej strony mamy bardzo interesującą i co ważne polską rzeźbę polską rzeźbę płaskorzeźbę z kościoła dominikanów w Podkamieniu na Wołyniu po ona trafiła później po czterdziestym piątym roku do Warszawy, a Warszawy właśnie w obchodach po raz pierwszy w przestrzeni muzealnej pokazywane u nas w Krakowie, ale chciałem pokazać 1 rzecz co pokazuje nam właśnie co może uświadamiać nam jak bardzo pewne motywy, które niczym przedstawienia są obecne obiegowe właściwie w obecnej fazie, czyli komu stwarza kultury tutaj wiszą 3 obrazy matki Boskiej modlące się Fonfara tata taki głos ma bardzo możliwe było powiedzieć płodny malarz kontra formacyjnych, które stworzył właściwie archetypiczne obrazy w archetyp liczne wyobrażenie matki Boskiej skupionej takiej pełnej właśnie zatopienie się w modlitwie w modlitwie dla nas grupa osób współczesnych można powiedzieć ujętych w naszych czasach to jest wyobrażenie, które się chyba kojarzy głównie z obrazkami religijnymi, a tymczasem okazuje się, że mamy do czynienia tutaj działa jest dziełem, które ma za artystycznym jak najbardziej wysokiej klasy wysokiej klasy zapoczątkowując emitent typowym można, by było powiedzieć, że w cudzysłowie przedstawienie przedstawieniem matki Boskiej ta wystawa pokazuje też 1 ważną rzecz, że te różne przedstawienia znaczą także na poziomie gestów i symbol mówiliśmy o tych matkach modlących się, bo można właściwie rozpatrywać rozpatrywać roszczeń na każdym dziele jak powiedziałem, że ta wystawa i ma charakter ma charakter no i przeżycia kontemplacji kontemplacji artystycznych również to jest 1 z ciekawszych dzieł, bo ta jest wyobrażeniem takiego rzeźbiarza Marchwickiego działającego działającego na przełomie piętnastego i szesnastego wieku przedstawia matka Boska Erin promującą testy Pipana graficzne matki Boskiej intro ono, ale tak naprawdę, jeżeli człowiek zaczyna zastanawiać czy przeglądać tejże przyglądać tej rzeźbie to znajduje kilka różnych i kilka różnych wątków mamy matkę boską trującą, ale on po co ona trenuje na fakt historię to jest specyficzny typ krzesła krzyżowego przynależne mu władcy, a więc tych rzeczywiście mamy władczyni trującą, która jednocześnie adoruje modli się do Dzieciątka, które spoczywa spoczywa leżące na jej na jej kolanach, więc mamy Madonny tronującej Madonny władczynię Madonnę adorujących modlącą się i Madonnę i to włożenie Dzieciątka na kolanach nagiego dziesiątkami wykonanych w to z kolei nasuwa się nasuwa nam pewnego rodzaju odwołania do wyobrażenia innego, gdzie matka Boska trzyma nagiego nagiego syna na ten Piety też są towarzysze ten obraz właściwie za tamto dzieło ta rzeźba zamyka zamyka część, która myśli zobaczmy określali jako prezbiter Jan wnuk prezbiterium, gdzie pokazujemy nie pieką pokazujemy Piety w tym zarówno kopię Piety Michała anioła z bazyliki watykańskiej ktoś nam powiedział, że to, że pokazujemy komedie Piety z bazyliki watykańskiej chyba tak oczywiste, że ma niestety z bazyliki watykańskiej nie wypożyczymy nie wypożyczymy dzieła Michała anioła, a ta piękna jest specyficzna w oczy to jest kopia wykonana w latach sześćdziesiątych wg tej kopii prowadzono restauracje oryginalnej rzeźby Michała anioła po ataku szaleńca w latach w podaży na początku lat siedemdziesiątych, kiedy 1 z przebiegu i uderzył kilkanaście razy młotkiem młotkiem rzeźby w bazylice watykańskiej, ale ta kopia idealna kopia pozwala nam dość bliżej zobaczyć to sygn . Michała anioła poza tym jak się okazuje i jak się obejdzie kąpie czy to zmienia się odbiór tego dzieła sztuki, ale pokazujemy również tzw. piękną pietę z kościoła świętej Barbary w Krakowie idealną można, by było powiedzieć o dzieło idealne pod względem formy protestu było kiedyś uważany łączone z takim mitycznym rzeźbiarzem nie mistrzem pięknych Madonna tak naprawdę jest jakiś rzeźbiarz działający z praskiego warsztatu partnerów, ale mamy do czynienia właśnie taką Night chyba najlepszą rzeźbę doroczną biologiczną z początku piętnastego wieku i zastawione jest również piętnasta wieczną piętą włoską anonimowo to zestawienie pokazuje nam, że to co się znajdowało się znajdował na terenach Królestwa ówczesnego szefa polskiego w jakość artystyczną nie ustępuje tym dziełom włoskiej, ale do tych właściwie snucie opowieści można na temat każdego obrazu obok malarz taki późny manier wystarczy taki, który stworzył nową formułę malarstwa barokowego ci goli Pieta również przedstawienia Piety, gdzie mamy do czynienia właściwie z ukrytymi 2 piętrami, bo z 1 strony mamy wyobrażenie Chrystusa odbywającego czułości zdjętego z krzyża podtrzymywanego przez Świętego Józefa z Arymatei, a z drugiej strony niemalże powtarzającą ton właśnie powtarzającą poza Chrystusa matkę boską podtrzymywaną przez Świętego Jana w to ukazuje z kolei bardzo ważną ideę w tej i ikonografii miłosierdzie z pułku uczestniczenia w dziele odkupienia, a Chrystusowym współuczestniczenia matki Boskiej w ta wystawa pokazuje taką różnorodność i tak wyjątkowe dzieła żywności można się w ten sposób identyfikować z większością to Szanowni państwo zaproszą do identyfikowania się indywidualnie i zbiorowo do 9 października wystawa w gmachu głównym muzeum Narodowego w Krakowie prowadzona wspólnie króciutko dyrektor muzeum Narodowego plan, żeby tej pięknie dziękuję bardzo dziękuję bardzo serdecznie zapraszam zapraszam serdecznie mokre Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA