REKLAMA

Common Affairs w Zachęcie

Kultura Osobista
Data emisji:
2016-07-26 17:40
Audycja:
Czas trwania:
13:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą w studiu zamknąć się Hanna Wróblewska Anna szefowa zachęty narodowej galerii sztuki dzień dobry dzień dobry i kurator Stanisław wal, by dzień dobry księgowy w orędziu państwa w zapasie trochę nietypowo, bo do Berlina na wystawę Berlin niedaleko wystawa bardzo interesująca, więc warto tam my się wybrać, ale przy okazji tej wystawy będziemy trochę też Anna rozmawiać o tym co w sztuce Rozwiń » współczesnej polskiej niemieckiej słychać, zwłaszcza polskiej przez pryzmat właśnie Enea przez pryzmat Berlina przez pryzmat Niemiec przez pryzmat tej wystawy no to my zaczniemy od samego początku, czyli co polską sztukę do Berlina i ściągnęło jak też przedstawicielstwo Hanna Wróblewska instytucjami zapraszający mniej, bo tak rozumiem to pytanie lud instytucje Deutsche Bahn Kunst Halle, czyli 1 z galerii z KRS i dużych galerii w Berlinie, która jest współfinansowana przez Deutsche bank oraz Instytut Polski w Berlinie to są takie 2 instytucje, które co mu naszymi gospodarzami, ale zarazem współorganizatorami tej wystawy a dlaczego Deutsche bank w Berlinie, dlatego że ta wystawa w jaki sposób oparta jest o konkurs spojrzenia, które od ponad 15 lat z góry współ realizujemy współorganizuje z Deutsche bankiem PL konkurs i wystawy to z cukru i tym Krokus jest tak pół odbywa się tylko 13 latek w trybie Biennale obłęd, lecz co 2 lata wybieramy najpierw wybieramy my, ale i to nie znaczy zachęta to znaczy raczej osoby ze środowiska wytypowanych drogach gminnych dróg wymieniający wybierają 765 osób, które w grupach artystycznych kluby, które wg opinii środowiska w ciągu ostatnich 2 lat zdobyły wykazał, iż tak najciekawszą propozycją zaistniał najciekawszy sposób na scenie artystycznej potem jest chybiony konkurs potem liczne atrakcje w trakcie wystawy wybierana jest 1 i 1 osoba czy jednak grupa, która dostaje nagrody jest laureatem Deutsche banku i tak po 77 edycja, a gości już po 6, bo zaczęliśmy rozmawiać w tamtym roku przyjęliśmy takie zaproszenie, żeby w, jaki sposób pokazać podsumować się i pokazać tych artystów, którzy przewinęli się przeskoku spojrzenia czy jest jakaś grupa reprezentowała Celina to co w Polsce w Polskiej sztuce najciekawsze można powiedzieć, że takiej młodej dość polskich sztuk resztę regionu są już taki młody, dlatego że konkurs jest dla artystów do 3006 . roku życia, więc jeżeli ktoś się gra w nim udział 13 lat temu to teraz dochodzi pięćdziesiątki jest powiedzmy sobie, że jestem młody i średnie pokolenie nie chce oddać wytykać palcem, ale tutaj może powiedzieć, kto chce ktoś tego średniego pokolenia to jest pewnie Paweł Althamer tak Łukasz Skąpski Igor Krenz nie tak dawnych wiekach dawnych lat jest w takim razie my na tej wystawie już mamy cenne geny to tereny już wiemy mniej więcej co tam się co było głównym rynku Fedu raczej temu rozegraliście, bo wystawa została skonstruowana przez kuratorów, którzy zostali przez nas zaproszenie to znaczy przez kuratorów z Niemiec i jej z Polski Niemiec jest Julia kuc Polski Stanisław BBI są to od razu dekoratorzy trochę młodszych generacji tak, żeby nie mieli w sobie tylko obywatelstwa osób, które od początku pamiętają spojrzenia i przy nich pracowali, ale raczej, żeby spojrzeli na to z pewnego dystansu i wspólnie uda się to z tańca Flex gotowy spojrzę liście na spojrzenia co dla was było najciekawsze mam w momencie jak jako, o jaką otrzymaliśmy zaproszenie, żeby zająć się tą wystawą i nie być kuratorami tego tego projektu mieliśmy dosyć duża dosyć duże pole manewru łuski możemy pracować i ich tak naprawdę 3, jakie zaproponujemy tematy wystawy tak jak tak jak mówiliśmy to tych artystów biorących udział w tych w tych spojrzeniach, a to było to nasz punkt wyjścia jest ponad 48 tys łącznie, licząc grupami artystycznymi, więc to jest bardzo duża pula wiedzieliśmy, że będziemy musieli wybrać czy pracować z z mniejszą grupą artystów nad tym projektem nie była naszym celem jakieś takie statystyczne sprawozdawcze przywołanie tego konkursu, więc jak nie ma tu zupełnie takiego klucza że, że pracujemy z tymi, którzy tą nagrodą ostatecznie wygrali albo na świat żyje nie dostali specjalnie zupełnie tak nie było nasz klub zastanawialiśmy się w jaki sposób do tego podejść inie tak jak mówiliśmy ten konkurs jest już w 2003 roku po bardzo różne pokolenia artystów bardzo różne media bardzo groźna postawa artystyczna, więc to co okazało się, że jest takim jedynym wspólnym mianownikiem może nawet nie okazało się konto to po prostu od razu najbardziej widać to jest to, że oni wszyscy w tym, iż pomógł w punkcie swojej kariery wzięli udział w tym konkursie, więc jako taki główne tematy punkt wyjścia żyliśmy na warsztat w ogóle sam konkurs jego charakter po co takie konkursy się organizuje, w jakich warunkach co to oznaczało kiedyś co to oznacza teraz oraz tą sytuację, w której obecnie na treść obecnie, bo to się w zeszłym tygodniu otworzyła w pewnym momencie prac myśmy się znaleźliśmy, czyli tych 2 kuratorów o różnym też w Bagram, gdzie ja z wielu z tych artystów znam z z kilkoma miałem już okazję pracować wcześniej Julia kurs z mniej ma rozpoznane środowisko, więc też dla mnie to było ciekawe spożycie takimi się może świeżymi owocami na to czy dochodziło w takim razie kąśliwym role mecenatu, bo o mamę, bo to jest my, gdy akurat ten konkurs i ta wystawa jest tam połączeniem właśnie w publicznych pieniędzy prywatnych pieniędzy to szczególnie też w tym projekcie mamy tutaj kilka instytucji biorących w tym udział inicjujące tę wystawę ten jak przeżyć ten budżet się skomplikowane wspierało nas miasto stołeczne Warszawa Fundacja współpracy polsko-niemieckiej, a czy dla artystów jest w jaki sposób ważne, kto ich finansuje, kto daje pieniądze na ich twórczość no wydaje mi się, że to jest ważnej dla artystów dla kuratorów Ewę jak Kozia nie jest to po prostu takie mają neutralne czy test instytucja czy to jest bank czy tez Ministerstwo Spraw Zagranicznych są wagony z kraju to to wszystko nagle się bawią bardzo bardzo polityczna tematy, kto za tym stoi rośnie, w którym Magdy jak myślicie, gdzie znaczka zwiększa niebezpieczeństwo od niebezpieczeństwa są różne prawda w przypadku finansowania artystów z pieniędzy prywatnych znaczka niebezpieczeństwo komercjalizacji w przypadku pieniędzy publicznych jest niebezpieczeństwo nacisków politycznych czy ideologicznych Annette gdzieniegdzie tutaj jest większy większy strach niezależność od niej wydają się, że wszędzie w to znaczy, że to jest 1 z takich podstawowych pytań czy z Kielc, na które możemy znaleźć edukować nasze polityczne tej wystawie to znaczy w jaki sposób sztuka próbuje być z instrumentalistów alei w jaki sposób artysta opiera się instrumentalizacji zresztą taki nie jest taka gra z tym konkursem prawda pewne obawami o możliwych instrumentalizacji widoczne są też od początku trwania tego konkursu, że sami artyści bawiły w przeciągu tych 1213 lat bardzo często podejmowali temat, że od oto biorą udział w konkursie, których kopie współfinansowanej przez Deutsche Bahn i chcieliby się w jaki sposób do tego zdystansować też powiedzieć żonie to widzą to widzimy czy też chociażby prace Rafała Jakubowicza turysty dokumentacja obecnych na tej wystawie taka praca, w którym która polegała na tym, że w Zachęcie był wykrywany napisy z idą do Deutsche banku potem zabudowywane także publiczność widziała ślad czy chociażby w takiej pracy, której głównie pokazywanej tutaj wspólnej pracy Wojtka bułka z polskiej Wojtka Bąkowskiego i ani Polski rząd zdecydował taki sam gest realnie na konkurs, gdzie każdy stara się pręży muskuły i zdecydowali się pokazać wspólną pracę, żeby w, jaki sposób zaprzeczyć tej idei konkursu na dawnym powiedz mi w takim razie Idziaka Niemcy będą już jesteśmy po wernisażu i Niemcy oglądali TR to co przywieźliśmy do nich zresztą ową Enea też, że takie są co tutaj powiedział też te świeże na oczy drugi z kuratorek Julii kuc też trochę inaczej odczytują być może te inne prace jak Polska sztuka została w Niemczech od rana przede wszystkim wydaje mi się, że to, że może nie odpowiem tak dokładnie na to pytanie trochę na nią w owym, że ten jest ważna jak Niemcy na dopatrzyli się dotowana opatrzyli Francuzi Hiszpanie ważne jest to, że to wystawa jest poza granicami Polski i dodaje bardzo określonej trochę też nowe spojrzenie na wiele spraw, które tam pokazujemy, które przez to, że odnajdują się w tym kontekście bardzo międzynarodowa ma też pewnie z takim międzynarodowym miastem tak naprawdę nie wiem czy tak statystycznie to zobaczy to więcej Niemców z VAT to międzymorze turystów nie nawet skąd, bo to właśnie jest już nieważne ważne jest to, że zmiana tego kontaktu z polskiego na międzynarodowe pokazu jest to, że te prace nie są tylko takie lokalne żony nie dotyczą spra w i tutaj lokalnego dyskursu w Polsce związanego z polską i i o naszych jakiś takich wewnętrznych problemach są obrazy, które w, którym można na nich spojrzeć przez pryzmat aktualnej polityki, a przykład jakich życzy wnuczka była jakaś taka praca, którą zupełnie inaczej odebraliście tak mi się wydaje nam szkody jest kopią praca Piotra Wysockiego krzyż proces przełomu 20102011 powstała niedługo po tym, jak ja była katastrofą samolotu w Smoleńsku za coś jest ma kształt krzyża Sante to pokazuje składa się z monitorów, na których wyświetlane są takie krótkie filmy z tych RM o różnych protestów uroczystości zamieszek z plaż odbywały po katastrofie no i to mi się wydaje właśnie tu np. zmiana tej, gdy lokalizacja ma olbrzymie znaczenie w Polsce jeśliby to teraz pokazać to od razu pewnie by to wszystkie uruchomiło też takie narracje o tym, tam zamach w katastrofie dla jubilatów to wszystkie dania tt z mody, by znowu wyszło, pokazując to po to w Berlinie nagle staje się tą pracą na temat w ogóle narastającej fali miałem konserwatywnego zwrotu w całej Europie można wtedy sobie przypomnieć hasło make America Craigiem i zobaczyć ludzi protestujących na na świecie w różnych kontekstach pod flagami narodowymi symbolami religijnymi Jaworzna byli też tak, że to to wydaje mi się ten taki uniwersalizm bijące spojrzenie na na dnie na wiele z tych praw jest ciekaw ten mecz to my zapraszamy w takim razie bardzo gorąco ta wystawa, gdyby została dopiero otwarta i pewnie nowość zobaczy ją wielu mieszkańców Berlina, bo tych, którzy Berlin będą odwiedzać, ale zapraszamy też, że bardzo gorąco wszystkich państwa do 30 października do końca października komuny FS, bo tak się taki taki tytuł Anne nosi ta wystawa można ją oglądać to jest Kunst Halle Deutsche bank przy Unter den Linden 13 przez 15 do 3001. październik do trzydziestego pierwsze oraz Instytucie polskim wystawa odbywa się w 2 miejscach jednocześnie w Polsce, ale druga część jest w Instytucie polskim nabór sprzedawcy zapraszamy bardzo gorąco, a o tej wystawie opowiadali nam Hanna Wróblewska, czyli szefowa zachęty narodowej galerii sztuki oraz państwowe Order współ kurator tej wystawy dziękuję wam bardzo bardzo dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA