REKLAMA

Jak dbać o etykę języka?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-07-26 22:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
51:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo Aleksandra PEZDA ze mną w studiu matkę jej córka to bardzo będzie ciekawa audycja, bo nie chodzi wcale o związki rodzinne między paniami, chociaż co 1 wiek połączyło w tym w inny, choć na co dzień obie zajmują się troszkę innym innymi obszarami życia społecznego, ale coś jednak połączyło jedno wspólne ich nawet mogę powiedzieć walki, czyli ze mną prof. Jadwiga powinna w dzień dobry dobry wieczór leasingowych w i pani Joanna Krupska i wbrew profesor post Rozwiń » Nina jest innym właściwie nastolatką polskiego językoznawstwa tak mogę powiedzieć tak pani profesor coś bliskiego coś bliskiego sprawi, że pani Joanna Krupska znana jest naszym słuchaczom niewątpliwie z działalności na gruncie polityki rodzinnej, ponieważ jest szefuje związkowi dużych rodzin 3 plus dobrze mówi tak chętna jestem mamą siedmiorga dzieci i ma sporo kontaktów z rodzinami dużymi towarzyszyliśmy się no i tak już istniejemy od 9 lat obie panie sobie żartują, że zorganizowali im ten zrobił spotkanie rodzinne w radiu, bo nieczęsto mają znaczyć pewnie sceny nie nieczęsto mają okazję tak sobie siedzieć w 2 i gawędzi, a będziemy rozmawiać dzisiaj o tym, takiej inicjatywie pod nazwą zespołu etyki słowa co to jest pani profesor, bo zdaje się, że pani była pomysłodawczynią tego pomysłu projektu tak to clio od dawna zajmowałam się etyką słowa w na piśmie rzutem wolnym dużo o tym, pisałam i włączam to do kultury słowa wyszli nawet zamysł kultura języka to nazywam to kultura słowa żywy od Lubelli wskazać na to, że to jest kultura, w której jest też kilka słów w no, a ich triumf widać było już od dawna, że coraz gorzej jest z tą etyką słowa bardzo szeroko rozumianą jako etyka komunikacji wszelkiej komunikacji nie nie tylko słownej wspomnę tutaj także i obrazkową np. czy ich odnowy w swym teatrze leśnym ty jeszcze inaczej Chin w kinie to jeszcze inaczej wygląda, ale wszędzie jakieś typy komunikacji i tak jak on o tym, mówią o nim ludzie żegnający się na tych sprawach postulowała komunikacji staje się dla kultury w ogóle coraz ważniejsza w dużej mierze związku też sól sól w tym, że tak ważny jest internet i teoretyk dużo jest właśnie w komunikacji poprzez internet to, więc w każdym razie jak w pewnym momencie turyście, zanim zaczęły się po strzale z takich wypowiedzi powołał po 2 stronach politycznych postanowiłam, że trzeba zorganizować taki zespół, bo to się teraz nie nazywają komisję tylko zespoły w przyrodzie języka gwara języka polskiego tak to ja jestem członkiem rady języka polskiego tam jej tam w ten projekt spotkał się też bardzo dobrym przyjęciem w po wielu wybitnych członków KRRiT rady weszło w skład mojego zespołu w prof. Bralczyk prof. Pisarek prof. Miodek w Suszcu niższą członkami wszyscy piszą na stronie internetowej można leczyć czy to ci ich w wypowiedzi także w manualnych też w ogóle LO okazało się, że jeszcze mnóstwo ludzi, którzy w bardzo się zainteresowali filii, gdybym miała mnóstwo mogła przyjmować Targ i wszystkich, których się zgłaszają to już byłoby kilkaset osób na pewno, a jest ich walki i tak jest ponad 100 i niewątpliwie jeszcze będzie dorosłą był w dni, w których na bardzo cenny wkład Mamed to element dyrektora Seweryna jako bardzo czynnego już w tej chwili członka on proponuje rząd nam wprowadzić także aktorów wielkich, którzy też byli zainteresowani tym na pewno dla zespołu jest bardzo ważne, żeby wchodzili ludzie nie są znani ludzie z autorytetem dla Rosji np. także, dlatego że na szkodę idą do szkoły tak jak poszedł Zanussi doły i szkoły muzycznej to jest niezwykłe zainteresowanie także młodzież i młodzież zupełnie inaczej reaguje na to co mówi wtorki w taki człowiek mniejszych i wielbicieli to mówi jego nauczyciel tylko pani Joanna o, skąd pani w tym projekcie jest to po zespole menel potocznej ich potocznego języka potocznego tylko wiele z nich relaks i też prywatnych tak, bo bocznego języka i prywatnego głównym mieście w znalazło ze względu na to, że interesowałam się też komunikacją my skończyłam taką szkołę warsztatu i psychologicznego w in 3 treningu jest szkoła, gdzie właśnie dobrej komunikacji w Toys szkoła, która w LZS program, którym merem uczy dobrych zachowań komunikacyjnych porozumiewania się uczyć w sposób praktyczny nie tylko teoretycznie, ale to jest taki program, w którym ludzie szli starają się zmieniać swoje nawyki ćwiczą takie pewne zachowania komunikacyjne, które na, który tworzą komunikację i konstruktywną służącą współdziałaniu opartą o wzajemny szacunek, bo to jest jakby ta wartość podstawowa tak to znaczy to jest reguła, która leży mu, jakby u samego fundamentu dobrego porozumiewania się taki sam to jest szacunek i jakby wszyscy uczestnicy grupy zawsze no i muszą przyjąć zaakceptować to, że będziemy taką zasadą się kierować także za główną zasadą jest szacunek dla drugiej osoby i dla inności i jakaś szacunek przyjęcie tego, że drugi czek może być inny pani profesor pani powiedziała, że coraz gorzej z etyką słowa, a potem powiedziała nam, że to się zaczęło jeszcze zanim nastąpiło to pęknięcie o jakim pęknięcie pani myśli o pęknięciu politycznym umożliwi to oczywiście chcieli jak pani to wiesz, że jeszcze w ich zaostrzenia tych sposobów komunikowania się w mediach i w polityce my mamy cały szereg podzespołów mamy pod zespół właśnie do od spraw politycznych osobny osobne na stronach mediów usunął z profili ryzyka urzędów uczy języka biznesu od języka sztuki obaw, że mną i przede wszystkim najważniejszy nasz zespół to jest edukacyjny trudna czy w ogóle dzieci, więc język dzieci i młodzieży język dzieci od przedszkola poczynając aż do studentów i całej edukacji podręczników tego jak zachowują się nauczyciele mimo ule w i tamten zespół jest w ogromnych danych 40 parę osób ogromne zainteresowanie nauczycieli wielu mamy świetnych nauczycieli, którzy weszli do dołów, gdyż połówkę przy i wrócił już widzimy, że rzeczywiście jeśli chodzi o młodzież to można liczyć na to, że będzie to skuteczne działanie i bardzo dobrze reagują na wino w spotkaniach w 2 i na warsztaty, które już też są prowadzone zaraz o tym, porozmawiamy, ale jeszcze wrócę do tego pęknięcia uważa pani, że to jest jakaś przyczyna tych naszych kłopotów z etyką słowa czy nocą to jest skutkiem ACo z przyczyn nie, ale nie jest w ogóle to jest tak, że Polacy należą do tych Słowian, którzy mu inną od dawna właśnie są znani z tego, że mają bardzo dużo wulgaryzmów, że bardzo chętnie przeklinają, że bardzo chętnie w innych nazywają w obraźliwy sposób i t d. kiedyś widziałem taki słownik wulgaryzmów i tam były zestawienia właśnie w kilku językach wulgaryzmów jakoś nie wydawał się, żebyśmy odstawali od innych nacji szczególnie to znaczy nawet wydawało mi się, że nasz język wulgaryzmów jest uboższy niż rosyjski naprzód no właśnie rosyjskim po niej mówić, bo to właśnie Słowianie złością Słowianie wschodni inny rodowód Czechów, że jest inaczej natomiast my właśnie zaczynamy też lubi takie badania jak kto jest u niektórych innych narodowości ach tak już mam obiecane wyszli z Francji w osoby dobrze mi znaną, która nam będzie im mówiła o tym jak wygląda we Francji mamy kogoś, kto w Japonii Chinach chory jak jest jeśli chodzi o RDS uwielbiała jeśli chodzi o tych okresów i o to jak to wygląda wśród ludzi i oto jak i czy jest sposób wielkich boleśnie walki w tym co jest niewłaściwe, ale n p . prof. Miodek już dawno zwraca uwagę, że we Francji jest inaczej dziś nie ma takich hitów w ani ani w internacie, gdzie ani w tę ani w ogóle w siłę w języku także mediów itp w ogóle ich nawet dopisywało taką swoją sytuację jak był ślub w Paryżu i w jakiś dom może NKW syn z Niemiec zaczął rozmowy ale, ale jak dowiedział się, że to Polak to od razu zauważyłem go, a Polak ma jedno 100 wojenne Sowa, który wiedział, ale to jest takie słowo filmy, w którego w UB czy w letarg chory, którego obcokrajowcy chętnie się ciąć jakiegoś pieszego przekleństwa w obcym języku to pewnie dlatego pani Anna pani widzi te nieprawidłowości ja z rozumieniem na płaszczyźnie właśnie tej edukacyjnej tak znaczy odbija się też myślę, że przede wszystkim sytuacja konfliktu jest tym nie jest taką sytuacją która, w które szczególnie May potrzebuje dobrej komunikacji i w której szczególnie popełniamy błędy Anny konflikt nie jest niczym złym sam w sobie, bo jest normalną rzeczywistością między ludźmi taki to, że mamy konflikt i polityczny jest też normalną sytuację ludzie się nie zgadzają różnią inne jest kwestia tylko, że konflikt należy rozwiązywać konstruktywnie i tutaj bardzo ważne są pewne reguły komunikacyjne Annę psychologia określa to, że określa takie reguły konstruuje prawda mały taki warsztatowe grupy, w których się ćwiczy ne rozwiązywanie konfliktu wg reguł, które nie doprowadzą do destrukcji do destrukcji więzi tylko będą prowadziły do tego, żeby ludzie i mimo różnic poglądów będą potrafili coś razem budować, a pani stosuje m. in . u siebie w domu, bo na pewno źle jak po narodzinach, o ile się zdarza myślę, że to samo działa winny jest, że są już są po prostu, że to są rzeczy są reguły, które dotyczą domowej komunikacji dotyczą komunikacji gdziekolwiek w pracy w sklepie w polityce myślę, że my one wszędzie mogą być skuteczne, gdzie są ludzie, gdzie są konflikty i pierwszą pierwszą rzeczą, której tutaj już mama moja wspomniała to jest kwestia tego, że nie możemy obrażać kogoś znaczy nie możemy obrażać nie możemy oceniać taki sposób, żeby kogoś, żeby wyrażać pogardy tak mórz nasza ne nasza komunikacja musi wyrażać szacunek dla inności i UE jeśli jest Jeż, jeżeli mamy inne zdanie to musimy umieć wyrazić tak, żeby drugiej strony nie zranić no i sporadycznie to wiemy, a jak pani się to udaje w praktyce mam namyśli na pewien czy mogłaby pani podać jakiś przykład 3 z życia pani rodziny czy życia stowarzyszenia czy też życia politycznego, kiedy się pani udało tę regułę te reguły jakoś wdrożyć skutecznie nauczyć swoich adwersarzy, żeby oni jednak z panią rozmawiali spokojniej mogą, więc pierwszą rzeczą jest jest jest w i jest parę ważnych umiejętności, ale Bojan harem korytarz nawiązywał przykład przykład, więc zamiast mówić my jesteśmy bałaganiarzami to mówię o z zobaczy leżą tutaj skarpetki na stole i to się nie podoba to znaczy nie uogólnia nie oceniam tylko mówią o konkretnej sytuacji w jakimś fakcie, które nam inna jest oczywiste dla nas dla nas obydwojga tak, bo skarpetki leżą na stole możemy to stwierdzić no no ale i, ale dziecko na wokandzie jest podobna, a nie to nie przeszkadza no tak, ale mnie to przeszkadza i PiS inne dziecko w ten sposób uzyskuje informację zwrotną tak i UE i w zasadzie, jeżeli wchodzi w ten krąg komunikacji przyjmuje założenia no to jednak powinno to wziąć pod uwagę pani profesor to się da przenieść na język polityki, bo to jest szalenie trudne bardzo trudne nauczyłem się też wyobrazić, że po 2 stronach stołu zwolennika teorii katastrofy lotniczej w Smoleńsku oraz zwolennika teorii, że to był zamach jak od 3 lat nie mogą się porozumieć na argumenty i w zasadzie już w tej chwili te dyskusje przebiegają na zasadzie wyciągania żadnych sztandarów właściwej właściwej rozmowy nie uważa pani, że nie było nie było z obu stron nie było właściwe rozmowy tak było właśnie im tylko emocjonalne na czym to za mało się porozumiewali nie umieli ich w niejednym debatowali z Larsem von w trudno w pole to jeszcze nikt nie chce mówić o takich sprawach, tym bardziej, że to już się jako Chinom w rodzinie blisko też Romuald rozumiem tak wiem, ale innym czy o tym w jaki sposób uważa pani ten zespół etyki słowa może pomóc w tych makro i tych mikro w sytuacjach to znaczy na pewno może pomóc właśnie jeśli chodzi o młodzież przy tym Józef Joanna tak mówi właśnie o konfliktach nie zawsze tych sprawach konfliktów to w tym trzeba albo walczyć w n p . w szkole jest w bardzo przejęty taki sposób wykluczania dzieci, które w jakimś sensie odbiegają od 3 tego co sobie, zwłaszcza rejon jakiś lider wyobraża, że być powinno dobrze, aby dzieci źle ubrany w volvo mogą ich ludzie, którzy chcieli mnie już dzieci imprezować, ale muszą właśnie grube wszystko jedno i ma już wystarczy, żeby właśnie traktować to on to dziecko z pogardą ośmieszać i t d . a co ma do tego etyka słowa nudna właśnie to co powiedziała Joanna i szacunku dla człowieka to jest coś co jest dla nas w ogóle kluczową sprawą to znaczy opieramy się tutaj także na takich ogólno humanistycznych pojęciach i dna w tym co zostało zapisane w najważniejszych dokumentach europejskich mianowicie, że właśnie trzeba uszanować godność każdego człowieka każdy człowiek i w każdej sytuacji i ma w prawo do szacunku innych i to jest sprawą zasadniczą i ma też drugie prawo mam prawo do prawdy i to jest rzecz, na którą my też bardzo dużych sum wyraźnie mniej kładziemy nacisk w tym, że trochę się różnimy od tych, którzy walczą z mową nienawiści, bo w ogóle jesteśmy z nimi bardzo z nim jakoś przymierzalni w ich wiele rzeczy tak samo rozbił na jej wiek i oni także niechby teoria była taka, że tylko język publiczny i ich, że zawsze jest wręcz tor to im inną w tym co w jakieś niewłaściwe słowo kierowane niby do 1 człowieka dotycząca korzyści jakich społeczności, ale tak nie jest właśnie oni także film w szkołach n p . walczą właśnie z tym wykluczeniem różnego typu w gruncie rzeczy, ale czemu pani powiedziała, że to prawo do prawdy was różni posiadają zadaszenie machinie oni tego nie biorąc pod uwagę natomiast my bardzo walczymy z kłamstwem to znaczy mówieniem tego czy czegoś jest rzeczywistość nie myśli i walczymy młodszy tym, kiedy byłem z własnych jakieś silne Edmund Klich miał poglądy innych to co to co człowiekowi się wydaje 3 dni targowe dni prawdą są powody podawany jako prawda sprawdzona, a może pani podać przykład mogą w nich może w tej chwili jest przyjęty do czegoś takiego nie inny przypomina kurort w ale to jest bardzo bardzo często żyją w gminach szkoccy dziennikarze o 1 000 000 mają nie dość sprawdzone danego mu na jakiś temat, a poddają je jako pewne ważne, bo jak tylko pytam w kontekście tego w tej akcji dotyczącej walki z mową nienawiści, bo mi się wydaje, że oboje nie widzę rozbieżności między tymi 2 zespołami próbowałam tylko dociec, gdzie ta rozbieżność jest, bo oni też akcentują wydaje mi się to właśnie, że inni, by podawać prawdziwe informacje choćby mija nie zauważyłem u nich taki tych elementów byłam na tym ich dużej też kilku dużym forum i tam była ciągle mowa w baśniowy kluczenia ach, co, czyli rozumiem, że po prostu chodzi panią to żonie tego nie akcentują nie, że tak nie robią tylko po prostu nie stać ich wierzycielem myślę, że Lwów leży w nie zauważyłam, że w coraz szerzej mowa w innych w tym wiesz mamo myślę, że to, o czym ty mówisz REIT-em takim dążeniu doprawdy podkreślaniu praw może się w na gruncie takich grup prawda komunikat uczenia się komunikacji wiązać z UE z umiejętnością słuchania, bo to jest podstawowa umiejętność, którą się ćwiczy w grupach, a nam się wydaje, że coś wiemy czasami, że jak, kto jak druga osoba widzi świat natomiast bardzo ważna dojście do do tej prawdy, którą drugi człowiek przekazuje i do tych znaczeń, które drugi człowiek nadaje temu z domów swojemu komunikatu owi wyrok jest w tym też poszukiwanie na czym może to jest w tej chwili mówię troszeczkę o ich o innym aspekcie prawdy, a ich nie mówię, ale to też jest temat pewnej prawdy to, żebyśmy kwot drugim człowieku tak to jest o drugim człowieku to, że często w nim nie dość rzetelnie naprawdę słyszymy drugą osobę i potrzebujemy naprawdę się wyćwiczyć i tego nauczyć okazuje się, żeby dobrze zrozumieć co druga osoba mówi co ona chce powiedzieć tak tak, a to co ty mówisz to jest ważne z tego względu, że MEN zawsze myślimy o niewielki mówi o etyce słowa to myślimy o tych na dawcach komunikacji w komunikacji od tych mówiących tymczasem bardzo ważny jest też ten odbiorca właśnie właśnie wygląda komunikacja ma 2 Włoszce 2 końce dla wielu grzybiarzy na jaw obowiązuje etyka słowa właśnie takie życzliwe słuchanie innych w ogóle jest Ronaldo zasadniczo brak woli nie sprawdza życzliwego słuchania innych to znaczy takiego ciekawego odkrywczego, żebyśmy nie mieli wrażenia, że my z odrazą przyp Fil, jakby w punkcie wyjścia wiemy co ta druga osoba chce powiedzieć, bo czasami trzeba słuchać z ciekawością i odkryć co naprawdę druga osoba chce powiesić dla nich oczywiste i jednoznaczne z tym co my sobie wyobrażamy co druga osoba chce powinny nas jesz zauważyłam, że to jest kwestia też naszego społeczeństwa jakiegoś takiego współżycia społecznego my lubimy chodzić słowo lubimy kończyć za kogoś zdanie rynny lubimy poprawiać kogoś jeśli powie coś nie tak jakby nam się wydawało, że powinien on z moich obserwacji takich kilku pobytów w Finlandii wzrosła, że tam nie ma w ogóle tego elementu stan, kiedy ktoś mówi druga osoba nie próbujemy przerwać dokończyć nawet jeśli wszyscy wiedzą, że popełnił jakiś błąd każdy ma prawo popełniać błędy na własnym rachunek nawet jeśli ktoś robi coś z gruntów z nieodpowiedni sposób i nie chodzi mi o to, że kogoś krzywdzi, ale ciężko wykonuje jakąś czynność ta jest narażone widzimy, że znalezione na niepowodzenie robi coś źle np. dziecko przystawia za mały stołeczek, żeby wejść już sięgnąć jakąś książkę to ja miałam taki odruch, żeby nie, bo byłam w szkole w Finlandii, żeby pomóc od razu, żeby móc powiedzieć, kiedy on był już w drodze, że inwestorzy wyższego, bo to, by to nie wystarcza albo tam były inne sytuacje akurat drzewu dzieci miały nagrani puszczały muzykę do tej muzyki tańczyły nauczyciel został z tyłu klasy i kompletnie nie ingerował w to co te dzieci robiły dla nas naszej perspektywy tam panował chaos i Damian kilkakrotnie taki odruch, że w tym dzieciom pomóc a kto je ustawić, a to je uciszyć, a to im włączyć ten tygrys i komputerze wygrał i t d . a tym nauczyciel nie ingerował, więc ja się powstrzymam i dopiero po jakimś czasie zauważam jak to cudownie działa, bo te dzieci absolutnie radziły sobie same jedne drugim, ale pomagały, kiedy była trzeźwa, kiedy nie było trzeba cierpliwie czekały aż się ktoś tam pozbiera do akcji dlatego u nas kompletnie nie ma aż jedno zlote jest też jakiś element szacunku myślę, że wysłuchanie jest też wyrazem szacunku i to to jest też nic, jakby jak i jeżeli słuchamy to też jest jest to też wyraz pewnego zaufania, że ktoś, że ktoś ma też jakąś dobrą intencję tak znaczy, że ziemniaki z Lwh 10 po wiedzenia tak znaczy, że rzecz, że ma coś do powiedzenia, więc słuchając, gdyż wyrażamy po pierwsze, szacunek po drugie, zaufanie, że za ten ktoś ma coś ważnego do powiedzenia coś, gdyż może ważniejsze równie ważnego co ja tak, bo to jest też ważne, żeby siebie postrzegać na pewnej równej płaszczyźnie także jesteśmy partnerami w rozmowie nie wiemy więcej niż druga osoba i mnożą się wolne miejsca na dnie szafy czasem, więc czasem pijemy wino, ale wydarzeń, ale PSL, ale szanujemy to co ta druga osoba chce powiedzieć coś innego aktora modlitewnik pani profesor, a internet czy internet coś zepsuł czy wyrośniętego co się dzieje w ich na tych blogach na tych niższych półkach w dni to jest coś potwornego mamy spory zespół w tej chwili, w którym są też lwich w nich pedagodzy w Dębicy ich kumpli i psycholog i będzie podjęto wyraźna, w którą zaczyna wspólnot tym problemem, ale to jest bardzo trudny problem w ich na czym, gdzie go pani widzi na czym on polega na tym, że właśnie w 2 w sumie na każdym kroku Hej, ty prawda i to i dorosłą nie wiadomo, kto wie o tym, się kryje Joanna Czyż nie ma w ich podpisów firmy często są okazał się wasz ruch czy niewłaściwe, ale czy prawdziwy też nie wiadomo w grę na inny, więc to jest ogromny ogromny problem natomiast trzeba próbować na różne sposoby Fornal skłaniać ludzi do tego i pokazywać jak bardzo dużo daje właśnie taka zasadnicza życzliwość wobec drugiego człowieka ani z zasadniczo właśnie z zasadniczych negatywne ustosunkowanie terror dzisiaj była u nas rozmowa z UW zebrało się sporo osób z naszego zespołu i pani prof. Dobrzyńska ważny dla nas bardzo bardzo w 2 znany profesor wystąpiła z takim projektem, że trzeba, by w środkach komunikacji wdawać się jakiejś luki w udziale innych tak jest z Lwem film z Lu naszymi hasłami ewentualnie też namówić mnie myśl, bo tam teraz były także są jakieś wyświetlanych detali prawda nie on może w namówić do tego, że były i tam takich i żeby to było takie, przemawiając do do młodzieży, żeby to był taki właśnie, ale dziś uważa pani, że wystarczą orzechy to wystarczy taka akcja promocyjna czy czy atak akcja przekona polityków myjemy naturalnie do polityków to co w no to właśnie do gen Błasik był do młodzieży długu w dno w ogóle do ludzi, którzy w zwykłych ludzi, którzy jak jeżdżą autobusami cyfrą kojarzy nam da mówi on natomiast jeśli chodzi o polityków Norton część z nich wart 2 być może ulegnie jakoś temu, bo to nie my jedni proszę pani nie wiem czy pani wie, że teraz do wręcz idealny, czyli do słów papieża Franciszka pośród słów list z prośbą, żeby on uwzględniał na tym krakowskim zjeździe sprawy w nowocześnie etyki słowa i list od 30 takich luźnych związków i my nie jesteśmy już bardzo już można powiedzieć, że zaprzyjaźnieni z kongresem obywatelskim siły i Gdańska nie mają też już w Warszawie swoją filię to jest bardzo wspaniałą organizację o bardzo nam bliska z wyświetlanymi ludźmi wszystko to zorganizował ekonomista w bardzo poważny człowiek planszą Burg Niemcy Hamburg i zimno oni właśnie też ciągle podkreślają potrzeby tworzenia wspólnot sami są świetną wspólnotą i uważają, że trzeba dołożyć do tego, żeby naród Polski jak najbardziej stawał się wspólnotą, a nie ciągle w tym niestety od od wielu wieków między sobą walczył a czego brakuje szkole pani Joanna czy czegoś brakuje nie myślę, że w brakuje takiego takiej nauki komunikacji przygotowania do umiejętności porozumiewania się na pewno tego brakuje, bo pani dzieciaki szły do szkoły pokonali im wielu rodziców skarży się, że wszelkie trudy wychowania po trzecim roku życia biorą złe, bo dziecko idzie do przedszkola i przynosi nowe zwyczaje do domu nawet Chin również ich złamanie nie wychowuje często do porozmawiania z bagna w niedobrym zwyczajem właśnie z domu, a część akt często ozdobę to no tak, ale u nas było akurat także przynosiło ze szkoły, iż w zupełnie życie dzieci poszły do szkoły no to po prostu już zaczął się zupełnie nowy etap no do walki z nowym z nową kulturą, która w, którą wprowadzała komunikacja szkolna, a także scysji między dziećmi i myślę, że w szkole zdecydowanie bardziej na dno takie nastawienie przed łódzkim na edukację ani na wychowanie, ale i także w tym wychowanie do dobrej komunikacji i to wydaje nam się to rzeczywiście bardzo istotne żeby, żeby też może nauczyciele, zwłaszcza tych pierwszych latach szkolnych kiedy, kiedy dzieci są jeszcze małe, żeby mieli lepsze przygotowanie do w zakresie właśnie umiejętności grupowych porozumiewania się ciemno zrozumienia procesu grupowego, ale także tych reguł komunikacyjnych, która dzieci powinny się, w których powinny się dzieci uczyć w co się da zrobić warsztatami myślę, że w ogóle metoda warsztatowa tak my im mija się akurat wielką zwolenniczką metody warsztatowej i uważam, że tej metody jest zdecydowanie za mało w szkołach, a ich już jest sporo ośrodków i sporo które, które szkolą warsztat warsztat owców i jest baza takich nauczycieli komunikacji, których można, by było wykorzystywać jak bardzo wierzę, że metoda warsztatowa metoda pracy takimi aktywizujące mi ze środkami jest jest bardziej skuteczne niż metoda teoretycznego wykładu nieodmiennie daj Boże tylko teoretyczną wykład o tym, nawet nie wiesz, że właśnie warsztaty już się odbywają na całego i w Lublinie i w Warszawie i pod Warszawą nim pani profesor cegiełek w myśl naszego Uniwersytetu od dawna założyła właśnie takie takową pracownie, w których przygotowywała, zwłaszcza doktorantów, ale też magistrantów do prowadzenia warsztatów w szkołach już zaczęli robić świetne rozmowy mają rezultaty stylu, by w ogóle pracy ważna jest gorzej tylko, bo ich jednak nie niech wykłady natomiast rozmowy z uczniami się on bardzo ważny właśnie takich taki przykład miałam z tym świetna nauczycielka, która właśnie potrafi mówić o dobrym słowie i rozmawiać z uczniami o dobrym słowie poszła do szkoły sportowej Tyl Tyl z gminnych nie pamiętamy jako nasze nazywa warszawscy warszawska szkoła z pół świetne to było zachwyceni, bo akurat tam mam wnuka 1 w tej szkole, więc miałem Fashion Week od niego także w wiadomości o tym jak oni przyjęli to raz się mówi feedback mleko się, że miała pani od niego feedback różowy ani takiego sformułowania notes oczywiście zapożyczeń z języka angielskiego, ale już mocno zakorzenione w języku no, więc w każdym razie właśnie, jeżeli się potrafi z nimi rozmawiać to w także i poza warsztatami też kult uzyskuje się bardzo dobrze, ale narodowość nie znam dość prosty nowe volvo warsztat to dlatego pani Anna tak podkreśla polega na rozmowie ani na wykładzie to w wolnym z tak także na ćwiczeniach jedno trzeba umieć też rzeczywiście taki warsztat prowadzić specjalną myśl umiejętność, ale metody warsztatowe się rozwijają w Polsce bardzo dawna od wielu lat i w różnych obszarach one one jakby w no i zagrożenia czają się jest ogromna sieć szkół dla innych rodziców i wychowawców toczyli takie warsztaty nie wg mnie książki pani mas niż Faber jak mówić, żeby dzieci słuchały jak słuchać, żeby dzieci mówił na takich warsztatów cóż to był mecz jest ta jest w ogóle Stowarzyszenie szkoły Anny dla rodziców, które przeszkoliła około 3000 osób jest 600 waży 600 certyfikowanych w Polsce warsztat owców, które w całej Polsce prowadzą takie warsztaty my też jako Stowarzyszenie dużych rodzin też prowadzimy te warsztaty i Jonasza czy także mamy też pewne doświadczenia nasze cieszą bardzo dużą popularnością zawsze mamy listę rezerwową dużo osób się zgłaszać to są to są, bo 40 godzinne warsztaty to jest 10 spotkań czterogodzinnych także one faktycznie wymagają dosyć dużej pracy i nakładu czasu ze strony rodziców, ale są bardzo skuteczne i rodzice nie są zadowoleni często zmieniają swoje metody porozumiewania się po takich warsztatach z swych dzieci mi się swoimi dziećmi i myślę, że to przynosi rzeczywiście faktów w fantastyczne efekty, ale takich szkół różnych jest na drogę opierających się o pracy warsztatową dotyczących komunikacji jest w ogóle dużo podróż jest różowo do znaczących komplikacji Nora takich usług, do której pro gdzieś działają różnice są rzucą nieprawda są metody pracy z parami też inne metody w ramach chodziło o to, żeby to jednak weszło do edukacji publicznej no właśnie, więc właśnie tutaj myślę, że to, że to jest, że to jest taki krok, który w, którym ważne, żeby podjąć razem z ministerstwem edukacji, bo to powinno wejść do i dość dom ma do metod szkolenia nauczycieli ne, ale także do szkół, chociaż ja też nam doświadczenia z moimi dziećmi, że moje dzieci np. duszy, zwłaszcza młodsze, czyli nie tak dawno były też było uczestnikami warsztatów, a nawet nie umiem nazwać tego programu, ale też właśnie taki typowy warsztatowy komunikacyjny program, który był prowadzony w szkole im się też bardzo owocny dla uczniów dla dzieci już były też nie wspomnę o np. też stowarzyszeniu Szymona Grzelaka, który prowadzi warsztaty też po całej Polsce archipelag skarbów z kolei taki z zakresu profilaktyki my zintegrowanej pani profesor a jaki jest ten ideał, do którego my dążymy, bo język się zmienia to już nie będzie ta sama mowa, która była przed wojną ani ta sama, która była w latach sześćdziesiątych ta nie będzie ten sam język Polski to będzie już tak inny język Polski to do jakiego od ideału my dążymy meczem w nie w mniej jest bliskie to myślenie o tym co jest w samym językiem formą szef działu dla mnie jest najważniejsza sprawa tego powiązania języka z kulturą wzajemnego mnie zależy na kulturze polskiej, a dla kultury polskiej jest w bardzo ważny, żeby w niej miała swój udział w moralność moralności stanowi o tym, jaka jest kultura dobrać krzesła kultury trzeba oceniać nie chcę mówić, że każda kultura tylko ją opisać krok dalej niż ich wystarczy są lepsze i gorszej noty w dużo mądrych ludzi pisze w obecnie tak nie dotknie można właśnie tylko opisowo traktować kultur natomiast to co stanowiło o o takiej kulturze, która właśnie daje pomyślność wszystkim ludziom to talk, a przede wszystkim kultura, który jest etyka słowa honor etyka w ogóle w, a przede wszystkim etyka moralność oczywiście nie tylko w komunikacji, ale w ogóle w sposobie bycia, a my akurat chcemy poprawiać polską kulturę poprzez właśnie no przynajmniej o spowodowanie rzutu było więcej ludzi, którzy kierują się w Elle elementami etyki elementami moralności dzisiaj, kiedy się mówi moralność to jest teraz takie słowo, którego się w ogóle nie lubi używać tak, bo ono co znaczy to znaczy, że nic co ono znaczy jednak jakiś subiektywne światopogląd prawda no niekoniecznie tak całkiem subiektywny, a w owym jednak wszystko się w równym w bardzo mu się w bardzo jest uzależnione od od norm i wart jest uzależnione od autorytetów i to jest szalenie ważna sprawa jest zamiast tych idoli, z którymi się już w tej chwili zajmuje im nowszy dokument celny w PLK gorsza prasa to, że to, żeby były właśnie autorytety ludzi mądrych ludzi dojrzałych ludzi, którzy rzeczywiście mogą człowiekowi pomagać w tym w rozwoju wewnętrznym no, kiedy ten rozwój wewnętrzny jest ważne oni się teraz upomina w tej bardzo niedobrej postmodernistycznych kulturze, która opanowała boleśnie się także kulturę masową w tle to kultura masowa pierś teraz autorytety w zasadzie rówieśnicze w sumie nie wlicza się kompetencje tylko chyba rzeczywiście rynną siła dotarcia stąd te autorytety dla młodzieży często to są ich internetowi Eko również ich rówieśnicy, którzy w internecie n p . Flynn pokazują swoje życie po prostu ich celebryci wśród pieszych wszystkie te kolorowe pisma do pełnych traf do opowieści najrozmaitszych o tych celebryta film, ale czy to się da zawrócić ich losu to są idole no nie wiem może poprzez dobrą edukację dobro szkoły i jednak docieranie także do dołu i wielu ludzi dojrzałych da się ich namówić na humaniści z prawdziwego zdarzenia mechanizm, w którym jest miejsce dla właśnie wewnętrznego rozwoju człowieka, w których ma takie jakich po podstawowe i daje to Targ w tym właśnie mówi Norwid o tym, że czy o przyszłości czy o przyszłości nie można myśleć już dzisiaj nie ma boleśnie podstawowych idei trzymać się czy to nie jest także człowiek po prostu musi potrafić budować więzi to z rzeczek nic tak naprawdę nie jest samotną wyspą i my jest szczęśliwy osiąga szczęście jeśli zbuduje głębokiej więzi z innymi ludźmi to jest ta przestrzeń, w której człek zyskuje prawdziwe szczęście natomiast w tej chwili rzeczywiście w tej kulturze myślę, że możemy obserwować takie zjawisko rządzi mają dużo trudności z budową winić i tutaj z kolei budować więź właśnie bez dobrego porozumienia dobrej komunikacji się nie da ja wierzę w taką pracę od podsta w w myślę, że w inny jest taki ba sama bardzo wierzy w te w takie metody właśnie pracy warsztatowej ne i wierzę, że ludzie nie mnie, że ludzie też tego pod autentycznie potrzebują potrzebują uczyć się dobrej komunikacji wiedza to w wielu miejscach ludzie się gromadzą wokół takich miejsc, gdzie się uczą dobrej komunikacji i wierzę że, że jakoś się dom mimo takich różnych prądów w zawsze w kulturze prawda różne prądy płyną lata natomiast wiadomo, że w tej chwili jednak trzeba budować ich wspierać te dobre w FT w tym kierunku żeby, żeby nam jednak budować taką dobrą komunikację, która przynosi satysfakcję, która służy budowaniu na nich budować w ludziach też zdolność do wchodzenia w prawdziwe więzi, a to się wiąże z kulturą wart 200 oczywiście tylko prawdziwe więzi to powstają rzeczywiście między bliskimi ronda, a sama mówisz o tym, że jednocześnie trzeba budować takie relacje żelki nawet wobec kogoś bardzo innego w także potrafisz mieć ich życzliwości wobec niego wyliczali ile w tych jakąś próby porozumienia no tak było, ale więzi w rodzinie też jesteśmy bardzo się różnimy od jedno z więzi się uderzył w relacji życie może możemy nazwać budujemy relacje na różnym stopniu głębokości budujemy bardzo bliskie rodzinne relacje, ale budujemy przyjacielskie znajomość Owena różnych poziomach możemy tak głębokie nazwać, więc więziami, a te inne nie Ależ, skąd są relacje tak ich i myślę, że człowiek mogę głównie 3 oczek w tym, żeby satysfakcję w życiu zdobywa właśnie poprzez budowę więzi to jest ogromnie ważny więzi i relacji na różnym poziomie na pewno te najgłębsze też są solą najważniejsze pani profesor, ale jeszcze zapytam tylko czy macie państwo jakiś ustawiony, gdyż dla nich, czyli 3 to praca zespołu, kiedy się założyliście państwo skończy jakimś konkretnym efektem czy nie niech będzie trwała tak długo jak będą chcieli ludzie chcieli nad tym pracować na razie jest bardzo wielu takich, którzy się już w to włączyli sądów w ich w różne rzeczy wspaniałych bankiet taka była na szkle, tyle że debata w Zamościu z Sewerynem, który tam później miał swój spektakl, ale była od września debata na temat etyki słowa, na którą przyszło bardzo dużo ludzi w nowościach przyjechali mądrzy ludzie w myśl Lublina i hymnu wszyscy zachwyceni w ogóle ile zyskali miano na tych rozmowach z tym mądrym człowiekiem musimy kończyć naszą petycję dziękuję bardzo Taylor liczę na jakiś efekt również w szkołach chce już pani Joanna nas mam nadzieję poinformuje dziękuję bardzo moimi gośćmi dzisiaj były pani prof. Jadwiga k Żnina i PL Joanna Krupska ze stowarzyszenia rodzin dużych i 3 plus też dziękuję bardzo dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA