REKLAMA

Jak możemy zobaczyć świat?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-07-29 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mamy magazyn Horyzonty przy mikrofonie Hanna Zielińska, a nami w studiu jest już nasz gość Łukasz Zaremba dobry wieczór dobry wieczór tłumaczy książki jak zobaczyć świat w reprezentujący Instytut kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego i muzeum sztuki w Łodzi leży przed nami lektura na dzisiejszy wieczorny książka wydana przez wydawnictwo Karakter, ale też przez muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie zatytułowana jak zobaczyć świat no i to, żeby książka współ Rozwiń » wydana przez muzeum już nam całkiem sporo powinny umówić się nie bez powodu tak jest na okładce jest kobieta, która robi zdjęcie telefonem komórkowym widać też ktoś robi zdjęcia aparatem cyfrowym wydaje się, że to zdjęcie pochodzi 1 osoba może tych samych tak gdzieś w rękach tej samej dziewczyny w taki, jakby przekreślona przez kraty hasztagu dobrze rozumiem tego się wydaje wydają się, że to jest świetna okładka świetną okładkę, która bardzo dobrze wprowadza nie tylko w treści tej książki, ale również to w jaki sposób ta książka będzie opowiadać o obrazach i ich złożoności w ogóle znaczy to książka będzie opowiadać o nich jak i jako o bardzo ważnymi języku i bardzo ważnej sferze życia codziennego współcześnie, w której można wykazać czasami inne rzeczy czasami więcej niż w języku tradycyjnym języku naturalnym języku, którego się przyzwyczailiśmy, a czy zgodziłby się pan z tym stwierdzeniem, które wydawca umieścił na okładce, że jest to podręcznik krytycznego widzenia świata to jest podręcznika, ale niekoniecznie podręcznika akademickiego rośnie także to jest coś co połowę niż forma poradnik chował podręcznikowa to znaczy, że jest coś co powinniśmy mieć re pod ręką na co dzień, grając w tym sensie podręcznik, czyli w pod podstawowym sensie podręcznik i przewodnik taki przewodnik, który po zwraca naszą uwagę na te rzeczy w polu widzenia, które oczywiście z czasem zyskuje wymiar metaforyczny w tej książce Niemcy nie zawsze dotyczy bezpośrednio tego co na co możemy patrzy się czasami czasami mówi też pewny potencjał maści tym celu co w ogóle możliwe do zobaczenia, ale o taki przewodnik, który pokazuje jak te momenty strajk w bardzo bliski współczesności, lecz do współczesności jest dość wyraźnie zdefiniowanej określono tak naprawdę do ostatnich kilku kilkunastu lat tutaj następuje wg autorek znana jest podręcznik, który wskazuje ważne z sali, w której wizualną część odgrywa jakość szkoleń nie zawsze oczywistą, kto aktorem nie zawsze na pierwszy rzut oka są wizualne w Neue nie wiem czy za państwo jest już oczywisty zrozumiała czym jest książka, ale na szczęście mamy kilkadziesiąt minut na to, żeby spróbować to państwo jasno powiedzieć no bo trzeba powiedzieć, że jest to książka dosyć wymagające od odbiorcy i zarówno nie da się w 3 słowach powiedzieć czym ona jest jak też nie jest także jest to książka do czytania w metrze od stacji do stacji jednocześnie patrząc na smartfon nieprzypadkowo używam w górach stołowych inne takie scenki, by przy nim przypadkowo ją przywołuje ciekawa jestem jak pan się tłumaczyłoby to znajdzie się w niej nie był najłatwiejszy kawałek języka, bo tutaj momentami Nikolas nieco w wznoszą się na wyżyny akademizmu pali w działa tak, choć to, choć jest to jest autorem tekstu profesor kultury wizualnej i na Uniwersytecie nowojorskim, któremu zdarzało się pisać zarówno książki jest szczera silnie i aromatycznych ta jest silniej rumu usytuowane w języku zwyczajach naukowych naukowego przemyć prawdziwych podręczników akademickich analiz akademickich z dużo większą liczbą przepisów choćby niż polonistą, gdzie wyraźnie się ogranicza złe strony zdawały zdarzało mu się pisać książki i śmieszne i przyjemne książkę o serialu, zanim Fed n p . więc ta książka znajduje się gdzieś leży gdzieś pomiędzy taką książką, do której można ją ją porównać jest książka Johna Bergera sposoby widzenia jego książka, która z, którym wielu ich wiele słuchaczek i wielu słuchaczy z pewnością uczyło się podsta w historii sztuki kultury wizualnej też Kwaśniak podręcznik krytycznego patrzenia albo jak książka jest już nieaktualna no właśnie książka sprzed 40 kilku lat to on taką aktualizację taką próbę próba zobaczenia tego na nowo to się tłumaczyło bardzo przyjemnie chociaż, chociaż tłumacząc, że książka tuż po wydaniu jej po angielsku najpierw Wyki w wielkiej Brytanii teraz ni więcej równolegle z polskim wydaniu to wyszło sorry to wyszło w stanach miałem takie wrażenie, że jego tezy są tak tak mocne tezy o prędkości zmian o tym jak szybko, że pewne rzeczy się zmieniają w związku z nowymi mediami sposobem cyrkulacji obrazów i słów w w jakiejś epoce internetowej na razie tak to sobie tak to sobie nazwijmy to zmiany są tak szybkie, że pewne stwierdzenia, które i damy, którą podawał dla nas 201314 już być może należałoby weryfikować kiedyś, kiedy tłumaczyłem książkę wre na przełomie roku 2015 szesnastego te zmiany są tak szybkie, że już tutaj rzecz, że już zastanawia się dogranie do kiedy ta książka będzie aktualna fakt no właśnie być może właśnie niem 2 lata, bo może nawet kilkanaście miesięcy spotkali się kilka czy nadal ten moment będzie uchwycone czy ta książka jest o zmianie, więc ona jest co chce w całości świadoma tego, że żel dezaktualizuje się z każdą minutą teraz jest rejsy pomyślimy o takich nawet nie wynalazkach, ale w elementach naszego życia codziennego, które są konieczne, żeby to co pisze Nikolas nie chce w tej książce miało sens jak np. YouTube jak z nimi jak powszechny w dużej części świata z dostępem powszechna dostępność internetu oczywiście z wszystkimi ograniczeniami z tym, że ciągle on nie jest za darmo i t d. tak dalej w ale się też właśnie zmienia to akt tak to tym gdzie by się temu wszystkiemu przyjrzymy to nagle sobie uświadamiamy YouTube YouTube to jest 2005 rok w to jest dopiero przed chwilą w 2 wielkie nadzieje związane z YouTube, a być może pierwszy kanał komunikacji, które jest tak prosty teraz każdy, kto ma coś ważnego dopowiedzenia będzie mógł będzie mogła powiedzieć to całemu światu na pewno cały świat będzie tym zainteresowana faktycznie robią i te liczby są powalające ile osób dziennie publikuje na YouTubie swojego rodzaju nie wiem do spojrzenia na świat, bo to są tak różnorodnych SI od począwszy od komercyjnie komercyjnie to totalnie amatorskich zupełnie abstrakcyjnych nagrań 1 z Ts, która zdaje się być istotna dla Nikola sami CFA należy i przekazywana w formie pośredniej lub bezpośredni w książce zobaczyć świat inny jest fakt, że obraz uległ pewnej tezy mogłyby dezawuować właściwie dopóki historia sztuki opierała się na konkretnych ważnych co jakiś czas pojawiających się płótnach to każde jedno kupna niosło za sobą innych wielość znaczeń w tym momencie doszło do zmienienia na drobne, ale z drugiej strony obraz stał się warunkiem sankcji mających znaczenie tekstu coraz mniej znaczy pojedynczy obraz, ale z drugiej strony bez żadnego obrazu tekst przestaje mieć dla czwórki kolegi inny przekaz kultury przestaje mieć znaczenie czy wiemy, dlaczego tak się dzieje, dlaczego tak się stało no i dziennik zwrócił uwagę na jest jeszcze 1 potencjałów w tym w tym wyliczeniu w tej zmianie w tym co z tym co dzieje się z obrazami na demokraty z jadącym emancypacyjne potencjał dostępności tych obrazów oczywiście on bywała odbywanie niespełniony ale, ale on istnieje to znaczy przed chwilą mówiliśmy o YouTubie tamten nadzieję, że każdy będzie mógł powiedzieć wszystkim to co ważnego ma do powiedzenia no one oczywiście tylko częściowo się spełniły nie spełniło się choćby, dlatego że najczęściej te nasze ważne przekazy lub rzekomo ważne przekazu przegrywają z tańczącym psem szli śpiewającym koło TM i t d. tak dalej filmikami, które rządzą się prawami popularności klikalności no i jeszcze do tego dochodzi pozycjonowanie komercyjne, więc są różne oczywiście jak on i jego roli rola korporacji, które natychmiast przechwyciły te estetyki, które wydawały się bardziej naturalne oddolne, które miały mówić prawdę, który w, które miały wyrażać się nie może, a cały punkt wszystko jest wielokrotnie za pośredni to one one miały być właśnie bardziej szczere to oczywiście natychmiast pozorną amatorszczyzna, kto oczywiście natychmiast zostało zostało przechwycone i nasza praca i po to, też ten podręcznik przewodnik jest nam jest nam potrzebny, żeby nie poruszać się w tym świecie w tym świecie po to, po omacku i wydaje mi się to szczególnie ważne w Polsce gdzie tradycje analizy dysku z języka tego co mówią politycy tego co mówią pisarze tego co mówią dziennikarze wręcz do tej strasznej granicy czepiania się czepianie się słów przepychanek słownych rynek to wszystko mamy bardzo dobrze rozpracowane na różnym poziomie na co dzień 7 posługujemy, ale tego uczymy za to dość słabo ciągle uczymy języka wizualnego, jeżeli w języku możemy tu mówić o niem in i na poziomie podstawowym i dosłownie myślą o szkołach podstawowych i edukacji wizualnej, które dzisiaj coś staje się, że ma pan się po prostu kurs historii sztuki nie tylko z historii sztuki co Kurski stożki byłby elementem takiego kursu, który traktuje obrazy ma, ale też takie zjawiska wizualne jak BBC czy wizualne przestrzenne krajobraz np. krajobraz miejski współczesny krajobraz tradycyjny jako pewne wypowiedzi niektórych takich krótkich kursów, które uczyłyby nas, że to co widać nie jest oczywiste, że to też jest jak i jakiś przekaz i kara i tak są potrzebne na bardzo wielu poziomach tak ciężko wydają się takim cennym uzupełnieniem, bo w Polsce bardzo dużo dzieje się z działalności mamy bardzo dużo konfliktów o wizualną część, ale nie do końca dostrzegają byśmy mieli narzędzia do mówienia o tych konfliktach czy to są luksusem konflikty o billboardy na ulicach to jest konflikt o pornografię to są pop konflikty o wizerunki religijne musiało o to na co dzień wspieramy ale, ale szczerze mówiąc niewiele mamy ekspertów od straży taki eksport mógłby nam pomóc przy okazji dyskusji np. billboardach albo o kulturze memów politycznych on też należy do tego języka w jasny mamy są takim przykładem czegoś tekstowo obrazowego czegoś co trudno nam trudno nam zdefiniować są narzędziem politycznym narzędziem wpływu jest polem podam przykład z billboardami, bo billboardy bardzo bardzo mnie interesują cała ta dyskusja o tym co się w Polsce wydarzyło z billboardami i tzw. billboardową przez ostatnie 25 lat, kiedy bilbordy się pojawiały w Polsce w dziewięćdziesiątym roku oczywiście reklamy istniały w jakimś ograniczonym chrzest jest w stopniu również w MOS PL istniały również cała masa przekaz wizualny, więc stanie tutaj nie mamy tego tak naprawdę do czynienia z tym przełomem wszak PRL kolorowy kolorowa Polska po osiemdziesiątym dziewiątym roku niewątpliwie coś co się dzieje pojawiają się billboardy i najpier w się pojawiają wraz z dnia w ramach takiego przekonania, że teraz u nas musi być tylko na Zachodzie na Zachodzie są reklamy wszędzie, ale dosyć szybko billboardy stoją wszędzie reklamy zakłócą osłaniają przystanki uniemożliwiają poruszanie się po ulicach dalej zasłaniają okna re no i dochodzi do tego i to wszystko w imię równania do tego, jaki jest dolar kapitalistycznego olbrzyma jak my sobie ten zaś wyobrażam i teraz gdzieś, a swą na początku pierwszej dekady lat tyle lat dwutysięcznych mamy do czynienia z takim coraz głośniejszym zorganizowanym sprzeciwem wobec tego, ale ponownie w zimie tego, że jednak tak nie jest na Zachodzie już wiemy jak jest na Zachodzie i dla zachodnich wzorcach tych prawdziwych Bush pojechaliśmy zobaczyliśmy ani nie tylko z jej koleżanek AAA mnie się wydaje, że ekspert od złożoności mógłby pomóc w tej dyskusji, wskazując na to, że obrazy są to kozłami ofiarnymi obrazy billboardy reklamy oczywiście one reprezentują pewien no bardzo agresywny z systemu, który wyklucza z pola widzenia wszystko co nie jest komercyjne, jeżeli chcielibyśmy napisać kim był ważny przekaz na ME na murze to musimy zgrywać przed policją, ale jeżeli mamy trochę pieniędzy i możemy zakupić billboard to to tam treści komercyjne czy też komercyjne zasłaniające całe nasze pole widzenia nikogo nie dziwią wszystkie inne treści są, jakby nie dopuszcza on może jeszcze treści religijne się jakoś między nim billboardami w Polsce, mieszcząc w sobie w polu widzenia tymczasem my taki ekspert od złożoności mam nadzieję mógłby powiedzieć, że to, że w Polsce tych obrazów reklamowych jest tak dużo, że jak każdy traktuje własną fasadę czy raczej korporacje traktują władze fasady budynków jako swoją własność, że coś takiego jak krajobraz lub widok coś zupełnie abstrakcyjnego co powinno należeć do nas wszystkich, bo to jest pani droga do pracy moja droga do pracy wielu uważane jako wartość sporu jest wspólne prawda, że zostało z gry to to jest symptom jakiś głębszych relacji z relacji dotyczących obrazów i tak naprawdę zwalczenie reklam ze swojej publicznej w oczyszczanie ulic i pozostać w razie polityczne tak dalej i pozostawienie tylko tylko tych ładnych citylight ów podświetlanych my jesteśmy w Agorze zdaje się, że Agora jest właścicielem mnie nie 1 billboardu z Romą w Warszawie prawda, ale raczej tego droższego w sprawi, że już tylko ci, których mógł tych, którzy mają naprawdę duże fundusze reklamowe będą mogli się reklamować na ulicach, a więc nie jest wcale ruchem tak oczywistym Wda z drugiej strony nie rozwiąże podstawowego problemu którym, którym jest jakaś relacja transformacyjnej Polski z własnością z tym co wspólne z tym co do kogo należy, kto ma do czego prawa mówią ludzie nadal będą mogli być wyrzucani z kamienic tego nie widać w ramach różnych procesów reprywatyzacyjnych, by podczas, gdy my walczymy z niewinnymi plakatami stosunkowo niewinny i oczywiście będzie oczywiście uwypukla to pewne rzeczy, żeby pokazać, że to sami możemy przez strzelić, walcząc z obrazami, że krytyka ikona plastyczna nie zawsze jest im nie zawsze musi być zawsze musi być krytyką w punkty krytykom tego co tych procesów, które się gdzieś pod tymi obrazami działają no i też, że ta walka jest skazana na niepowodzenie, bo to są procesy znacznie silniejsze niż małe decyzje konkretnych osób czy poglądy nawet jak najbardziej wpływowych ekspertów w sprawie kultury wizualnej o tym, też jest to książka, że dzieje się pewna zmiana ona nie tylko jest nie do zatrzymania, ale w zasadzie jest nieuchwytna dałoby opisania trudno zrobić Stopklatka powiedzieć w tym momencie idziemy w tym kierunku, bo to w każdej chwili może się odwrócić albo płynnie gdzieś się przejść jakiś inny obszar, ale nie tylko billboardowa w jest tematem książki jak zobaczyć świat pojawiają się również, że mecz fragmenty odnoszące się do granic między światem realnym światem w smartfonie tutaj Nikolas miejsce w zdaje się wręcz 3 z misją ekologiczną do czytelnika wychodzić nawołuje do tego ne, żeby spojrzeć na to tło smartfona, czyli na ten świat realny, bo w smartfonie jesteśmy w stanie w jaki sposób przy pewnych warunkach niż w doborze np. osób, które w mediach społecznościowych prezentują swoją wizję świata przy pewnych warunkach jesteśmy w stanie patrzeć na świat na taki, jaki chcemy patrzeć, a poza tym smartfonem poza tym światem cyfrowym na pożar dzieje się straszna tragedia z naszą planetą w NATO dba o bardzo wiele różnych różnych wątków, ale może to jest to ostatnie przykładem tego ostatniego procesu mogły być pewni współczesna krytyka takich dużych platform społecznościowych jak Facebook który, który przy pomocy tajnych i algorytmów sprawiają, że większości z nas wyświetla się dokładnie ta wizja świata, który potwierdza naszą i tylko kiedy już pójdziemy na tę demonstrację, na którą rzekomo idą wszyscy na Facebooku okaże się, że tak tak, że spotykamy swoich znajomych jest to innych osób, które najprawdopodobniej są one ich z moich Facebooka, więc musimy uważać na tego rodzaju bańkę informacyjną Fagor żyjemy w tej bańce, bo obserwujemy świat przez pryzmat tych 100 naszych znajomych ból, więc musimy uważać na tego rodzaju tego rodzaju operacje, które w pokazują, że pewien proces globalizacji, którego o groby Nikolas w nich cech nie ocenia już takie oceniano to często w Lu badaczy wielu myślicieli w latach 8090, więc naiwnie utopii nie teraz będziemy się dowolnie przemieszczać będziemy mieli dostęp do wszystkich informacji wszyscy w tym samym czasie i to będzie to będzie działało równościowych ojcach pamięta o tym, że ciągle prawo do dowolnego przemieszczania się w Chinach po świecie większym stopniu dotyczy towarów czy obrazów niż ludzi w barze czy ciągle są zatrzymywani przez rozmaite, ale jak najbardziej fizyczne granice fizyczne nie wirtualne granice para, chociaż z wykorzystaniem wykorzystaniem przetwarzanych wirtualnie danych, chcąc tak dziwne połączenie globalizacji kompostu pewnego faktu tego, że globalne południe produkuje te rzeczy, żebyśmy mogli na swoich smartfonach sobie to tu o to kto to wszystko odtwarzać z tego, że my być może myślimy jest taki śmieszny przykład w tej książce być może myślimy, że mamy do czynienia ze zmierzchem kolei, ale w Chinach, gdyby nie kolej cała gospodarka, by nie działała w dobrym być może myślimy, że mamy do czynienia z epoką już dawno po wielkich stalownia ach, i wytapiania Stali, które miały podstawą, by być podstawą wszystkiego nóg podczas gdy my po prostu przenieśliśmy produkcję tych rzeczy, gdzie indziej, a więc pewna perspektywa globalna jest nieunikniona tylko w niej nie ma utopił równości nie ma już niema takiej figury Noma, by dowolnie przemieszczająca Gosi jest raczej figura imigranta, zatrzymując zatrzymywanego nie do końca z własnej jako zrobiło się ciasno nomada mógł podróżować się dopóki miał pewną wolność przestrzeni, by dopóki miał wybór Nomi Grant właśnie w Pajęcznie oczywiście nomada był ze społeczeństwa Zachodu, którego paszport umożliwia mu podróżowanie, gdzie indziej, gdzie tylko, gdzie tylko on chciał teraz mamy tę perspektywę globalną, której Nicole Smith co pokazuje jeśli chcesz zrozumieć co się dzieje z tobą dzisiaj w Polsce w Warszawie Łodzi i Łomży to nie wystarczy, że tworzysz swoje najbliższe otoczenie, by nie wystarczy, że tworzysz procesy, które dzieją się w państwie Narodowym, bo nad swoją aktualną sytuację ekonomiczną, ale wpły w mają procesy, które dzieją się po drugiej stronie globu i to, że pewna duża korporacja decyduje się np. wycofać produkcję z Europy środkowo-wschodniej, bo gdzieś indziej zrobiło się zrobiło się bardziej opłaca taniej po prostu, ale tych wszystkich informacji łącznie ze świadomością przemysłu stalowego w Chinach wydają się w pewnym momencie przytłaczające i o tym, też, że nie kolor Nikolas nie chce, że nowe granice naszej wsi przez swoją wolność informacji co prawda się zwiększają są na to dowody i podaje pewien eksperyment z niewidzialnym goryla, ale jednak pojawia się pytanie po co naraz na te wszystkie obrazki patrzeć w nowoczesny i tutaj na całe szczęście Nikolas nie chce w nie powtarzać tego co już wielokrotnie słyszeliśmy, a więc, że nadprodukcja obrazów, których w ciągu kilku dni dziś powstaje więcej niż w dziewiętnastym wieku takich efektownych niż w całym 19 wieku my way takich efektownych porównań on przytacza bardzo bardzo wiele, ale nie idzie za taką tradycją mówienia bardzo dużo obrazów oznacza, że tak naprawdę nic na nich nie widać, że one są tylko i wyłącznie powtarzalne, a najczęściej ta krytyka jeszcze mówić, że są narcystyczne, że na produkcję obrazów wśród, które są głównie portretami na schemacie, a już od niedawna autoportret Tamka, że to jest świadectwo my takiego społeczeństwa narcyzmu zapatrzonego w siebie, w którym została złamana wszelka Solidarność w interpretuje to zupełnie inaczej złamana no właśnie pytanie czy złamana Solidarności czy złamana kastą gościli tar elitarna właśnie on bardzo prowokacyjnie, bo z pewnością wiele, że jest to bardzo wiele pułapek i że pewnych narzędzi nadal dostarczają korporacje, a my dostarczamy ich da im danych w postaci swoich zdjęć i komunikatów i tak, ale jednak stawia bardzo mocną tezę mówiącą o tym, że nadprodukcja obrazów tzw. nadprodukcję obrazów MON jest w rzeczywistości symptomem Murawska wskaźnikiem tego, że odnaleźliśmy dość demokratyczny dość demokratyczny i język uchwyty wania zmiany i próby zrozumienia zmiany zmiana toczy się bardzo szybko być może obrazy są właśnie sposobem opowiadania o tej zmianie sposobem porządkowania nowym sposobem porządkowania sobie świata nowym sposobem dzielenia się z wizjami świata no i to ten przykład ten jest taki przykład z sal ski wjechała na ten wątek Access i najbardziej demokratyczne wcielenia autoportretu no właśnie, czyli zupełnie co innego niż przeczytamy u przeciętnego amerykańskiego medio znawcy, który powie, że ktoś powie, że faktyczny upadek oczywiście zapatrzenie w siebie nic poza wizerunkiem społeczeństwo w symulowanych tożsamości odzewem teatralności odgrywania na pokaz przed innymi Nikolas nie chce mówi pierwszy raz w historii ta forma, która zarezerwowana była czy ten gatunek, który zarezerwowany był tylko dla tych, którzy mieli wyjątkowe kompetencje malarzy, a więc autoportret i forma, która zarezerwowana była dla klas wyższych portret drogi zamawianym dokładnie kosztowny i czasowo i ekonomicznym to przecież trwałą po raz pierwszy te formy dostępne są w większości powiedz tak chcą ciągle są w wzbrania się przed mówieniem o wszystkich obaw, bo to rzecz jasna nie jest nie jest prawda, ale czy, ale tak, ale w większość z nas może może przedstawiać siebie i a tutaj co bardzo bardzo ciekawe to inform ME informacje które, które on podaje na temat tagów selfie w internecie na temat tego, że przynajmniej w świecie zachodnim większość wytwórców w i zdjęć, którzy później w wrzucają zdjęcia do internetu lub bezpośrednio wytwarzają je także on 8, a próbują kieruje do wąskich grup znajomych najmniej co mówi po to, owszem to jest wytwarzanie tożsamości, ale być może na moich własnych warunkach być może to jest poszukiwanie nowych form reprezentacji nowych form reprezentacji jakiś wielości ludzi ludzie mają świadomość tego, że pozy są powtarzane naprawdę nie jest także w obrazie już, że media każą nam robić selfie robimy to z własnej woli, ale wiemy, że robimy to, powtarzając gesty, które wykonują inni inni ludzie wcale nie wiem czy to czy to jest koniecznie i tylko i tylko złe być może to jest pierwszy krok ku wynajmowaniu nowych narzędzi reprezentacji oczywiście kolejne powinny powinny czy mogłyby być poważniejsze i gromadzić większe liczby ludzi, a to mogłoby z no właśnie post CFI jedno takie, a właściwie nie wiem czy to w powinniśmy wymyślić selfie grupowe, ale nie takie jak na Oscarach z ich nie takie, które w, którym wyjątkowe postaci postaci, którym niczego nie brakuje postaci idealne postaci nagrodzone wykonują sobie zdjęcia, ale takie, w którym jest cały kontekst społeczny, po którym w, którym jakość i 99 %, o których nic pisze nieustannie będzie w stanie przedstawić siebie na własnych warunkach, a nie w warunkach tych, którzy posiadają środki produkcji obrazowej talencie, czyli na warunkach telewizji w większości w świecie zachodnim czy amerykańskim w tym w tej chwili osadzony jest Nikos nieco w to są już nawet nikt nie nie korporacja po prostu postaci Radpol 1 po pojedynczym właściciela tych tych medialnych gigantów w to, a więc poselski być może tym następnym krokiem powinna być jakaś auto reprezentacja ludu wielości społeczeństwa tych, którzy czują się nie do reprezentowani inni co wskazuje taką grupa, która znów jest przeciw intuicyjna w pierwszy w pierwszym odruchu czy on mówi być może Europa stany Zjednoczone się starzeją, ale cała reszta świata to świat młodych to świat poniżej trzydziestego roku życia to świat miejski to świat uszycie wyjątek wszczepiony w różnych znaczeniach tego są z Sensus słowa ale połączenie przez internet możliwość nowych form komunikacji wynajdywania nowych kont komunikacji, które umożliwia internet jest dla niego kluczowa i ta grupa czuje się wg niego nie dowie prezentowana lub nie reprezentowana właściwie i to ona będzie on będzie zdaniem NIK cofa poszukiwać teraz własnych reprezentacji my tutaj słowo reprezentacja Mate ja również po polsku całe szczęście dla tłumacza 2 znaczenia co najmniej prezentacja wizualna przedstawienie siebie innym przedstawienie siebie sobie samemu, ale również reprezentacja polityczna reprezentacja w takim bardzo konkretnym znaczeniu parlamentarna n p . ale też reprezentacja krzyżowa w tak oczywiście oczywiście to oni mi co w ogóle nie nie ucieka do po od tego od tego języka tylko to tylko opowiada tę historię o podziale klasowym w skali globalnej opowiada tę historię na przykładzie ruchu okrzepła i przede wszystkim, a więc ruchu, który być może w tej chwili wygasł, ale jego zdaniem prezentował pewną odmowę poddania się dotychczasowym sposobem reprezentacji najemnicy z ruchu i państ w opisuje na przykładzie tego słynnego hasła w hasła, które znajdowało się na 1 z transparentów trzymanych przez przez uczestników o okupacji prywatno publicznego parku w pobliżu w pobliżu było o włos kwitnie przetłumaczonego hasło, które po angielsku brzmi szyk jest fakt napęd busy, a które jest z USA zapędzony bezsensem odmową stawiania żądań na nim swoich warunkach ba odmową w ogóle uczestnictwa w tym systemie, który w przeci w, któremu jako całości, ale pojawił się ten protest protest okupacyjny pokojowy, który nie stawiał nie miał żadnej hierarchii nie stawiał żadnych konkretnych żądań, których stój ktoś mógłby spełnić pół 1 ze stołu i uznałoby, że już, że już dokonał jakiejś zmiany w obcym ruchu okup, a i cel protestów pokojowych bardzo blisko do wojny jest to kolejny bardzo konkretne tematy poruszane przez Nicolasa Miś CFA również przez perspektywa Night wizualną przedstawiony Nikolas nie chce zwraca uwagę, że po raz pierwszy w historii Zmechanizowanej militarnej człowieka patrzymy na wojnę z karabinu obrazkiem zwrócił uwagę NATO to znowu nad takim mocnych figurze znaczy figurze była ona drona, który z bezzałogowym pojazdem latającym, kto jest zarazem komedią i bronią, a więc, a więc zarazem narzędziem wizualnym bardzo konkretny jego rozdzielczość i w bardzo sprytnie wybiegającym to co i jak będzie można zobaczyć, a z drugiej strony Neues po prostu przebył kolejnym medium przedłużeniem ręki żołnierza czy właściwie wydającego rozkazy dowódcy tego żołnierza żołnierza, który siedzi w specjalnej ciężarówce na pustyni w Nevadzie morduje kogoś oddalonego o wiele tysięcy kilometrów od niego Nate oczywiście wokół wokół dronów narosła już olbrzymia literatura faktu był chyba bardzo bardzo ciekawy jest co najmniej kilka kwestii, zaczynając taki najbardziej podstawowej czy gromowi można się poddać w i od tych i od tych zdjęć szokujących, w której takie próby poddania się obroną następowały, ale na Allegro nikogo nie aresztują w żołnierzy tam nie ma związku z tym zabijano tych ludzi, którzy próbowali się temu grono podbić drony, które co przywołuje Nikolas nie chce występują zupełnie poza pasem to znaczy to jest też trochę jak z samo jeżdżącymi samochodami to wokół tego dzisiaj, a nie wokół tego co w latach dziewięćdziesiątych toczy się dyskusja objęła etyczna tak jak musimy ustalić czy samo jeżdżący samochód, kiedy będzie musiał podjąć decyzję przejedzie kogoś starszego czy młodszego w czy uratuje własnego kierowcę czy tak czy czy uratuje kogoś kogo winę za bardziej rokujące dla społeczeństwa te tak trochę zaczyna się pisać, ale o tych maszynach tak jakby im, przyznając sprawczość pod numer i odsuwając stają spraw część od tych, którzy jednak wykonują te wszystkie te wszystkie czynności prawda, a więc, którzy są gdzieś ukryci, do których nie można nie można dotrzeć tak jakby to drony same w re rzeczywiście w jaki sposób działały, więc na to służą jej działały zabijały, a więc Onetu służą za coś co wyjmuje ta część wojny, a poza prawo, a to jest szczególnie ważne, dlatego że drony wcale nie służą na co dzień tak bardzo zabijaniu w działaniach wojennych jak rezerwacji po prostu nie mam jak zabijaniu w działaniach, których przynajmniej oficjalnie wojna się nie toczy gra tym gorzej dla nas dokładnie Amerykę, a amerykańskie raporty mówią o tym, że drony likwidują również Amerykanów w należyty mówił lekarz swego zupełnie wyjęta spoza prawa, ponieważ nie jasne niejasne etycznej ta niejasność rachunków to jakoś rozmywa tutaj odpowiedzialność niejasne etycznie również jest kolejna sfera co, do której nie ma pewności czy miejsce w inny podjął dyskusji na ten temat czy tego tematu podjął inne jest kwestia prywatności co jakiś czas możemy zobaczyć obrazki z Wall Street View różnych ludzi w różnych sytuacjach przypadkowo bez udziału własnej woli sfotografowanych czasami w śmiesznych pozach czasami kompromitujących i dlatego te zdjęcia są zastawiane obok siebie jako wybitnie zabawny, ale gdzieś na naszych oczach element granice prywatności ulegają pewnej re definicji właściwym się samymi zrzekam w dużej mierze tej prywatności na rzecz lajków czy jakkolwiek by tego nie nazwać, ale też Ryn coraz mniej mamy do powiedzenia wychodzi to ta anegdota samymi cesja, który co prawda o tym w książce niepisane, ale opowiadał kiedyś podczas 1 z wykładów w jaki sposób on używa mediów społecznościowych, ponieważ jest w pełni świadome tego, że z biegają one informacje zarówno wtedy, kiedy klikać jedynie klika o tym gdzie jest kim jest co lubi tak dalej Nikolas milicja stroju opowiada kiedyś, że brakuje wszystko w tym może ująć zmylić tak w tym w LO FT w ten sposób uniemożliwiając, tworząc jakiś rodzaj szumu zupełnego szum, który przez znaleźli się przed własną ankieta Marcelina, który przestaje być czytelny dla dla najbardziej wyszukanych algorytmów być może to jest jakiś jakieś rozwiązanie w role trochę zbyt czasochłonne trochę też bym, wprowadzając wprowadzające pewien dysonans poznawczy wśród jego znajomych, a więc kosztowne też towarzysko np. tak oczywiście oczywiście, ale ważne wydaje się to, że wyraźny wydaje się wskazanie na pozytywny potencjał tych norm tych narzędzi tak, dlatego że do to jest oczywiście także ta książka zakłada już przetworzenia pewnych pewnych krytycznych poglądów opinii sądów tak już wszyscy wiemy, że przebywając na Facebooku, przerywając w mediach społecznościowych pracujemy dla Facebooka pracujemy za darmo, dostarczając mu danych teraz pytanie czy skoro już to wszyscy wiemy, a mimo tego niewielu z nas niewiele z nas odeszło z Facebooka na to czy w tych warunkach da się jeszcze do czegoś tam media wykorzystać Niko jest miejsce jest zaangażowany np. w bardzo silni dzisiaj wlał w ruch Black Lives Mater szczególnie ostatnio bardzo dużo o tym, ruchu no właśnie sporo też zdjęć z dniem czarnych policjantów z białymi obywatelami, którzy trzymają kartki właśnie z wyrytym napisem lub odwrotnie białych policjantów z czarnymi obywatelami do tego wykorzystywane również Facebook w ich właśnie teraz za to z zapałem plamy te rozmowy wracając do tego hasztag z okładki z okładki książki Black Lives Mater podobnie jak wcześniej i ruch Oki pań to ruch, który istnieje m. in . w internecie, w którym internet nie jest jakimś dodatkiem nie jest jakimś jakąś zewnętrzną reprezentacją tego co się dzieje, choć oczywiście w przypadku ruchu okrzepła kluczowa była praktyka rzeczywiście okupowania pokojowego zajmowania przestrzeni, która powinna być przestrzenią wspólną publiczną internet nie jednak nie pozostawał cień z 3 czy czymś z zewnątrz czymś dodatkowym to on to tam ruch okrzyk pali się rodzi i Jakub okupacja Wall Street się, choć w internecie jako wezwanie i to tamte wszystkie ruchy mają 1 ze swoją 1 ze swoich ważnych gałęzi działania na jej rozprzestrzenianie, choć Jaga Facebooka Facebook pracuje dla nas miejmy nadzieję menedżer w winnicach jest jeszcze 1 z tych badaczy, którzy mimo późniejszych już krytyk tego czy rzeczywiście arabska wiosna była związana z Facebookiem jak była związana z Facebookiem Twitterem GM Instagrama ma jednak wierzy, że te media mają potencjał umożliwiły np. o dom przed sąd wprost umożliwiły ludziom zobaczenie jak wiele innych osób ma podobne poglądy na jakąś inną jakość jest podobnie krytyczny wobec aresztowania kogoś zamordowania kogoś jakiś jakiegoś ruchu władzy ludzie, którzy nie widzieliście no tak po tej samej stolarze ręcznie tylko takie małe znaczenie aktywne aktywnie polityczna, ale tożsamość twórcze czy może terapeutycznych na więcej nie jestem sam, ale tutaj przy przy tej całej dyskusji o obrazkach w naszej rzeczywistości pojawia się odwieczne pytanie co ze sztukami wizualnymi skoro mamy tyle zdjęć z co to za pomysł, żeby powstawały wciąż funkcjonowały Muza, gdzie jest kilkadziesiąt płócienne wywieszane w dziewiętnastowiecznych, kiedy tak jak pan mówi 1 dnia powstaje więcej obrazów w formie zdjęć głównie niż tych, które by powstały w całym 19 wieku pełno mamy widzimy to, że ich w mediach i telewizji mediach elektronicznych w tym w telewizji i na portalach różnego rodzaju wykorzystywane są zdjęcia tzw. amatorskie, które dzisiaj na bardzo często nie różnią się niczym od tzw. profesjonalnych jak się czują fotografowie profesjonalni dzisiaj w te wydaje się, że tak jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że jest bardzo wiele gatunków literackich bardzo wiele gatunków informacji nawet sposobów podawania informacji od bardzo długich artykułów przez matki format pomadki informacyjne przez felietony komentarze czy tweety to akt dot to prawda mamy całą masę sposobów podawania informacji językowych to nas nie nie nie dziwi teraz powinniśmy założyć potrzebujemy co najmniej takiego samego bogactwa przekazów wizualnych w i tak są i z 1 strony reprezentuje Uniwersytet z drugiej muzeum sztuki w Łodzi i obie te instytucje w różny sposób zajmują się obrazami na pytania o skuteczność skuteczność sztuki jako czegoś co posługuje się obrazami w świecie w tym tych obrazów jest bardzo bardzo dużo wolałbym odpowiedzieć w taki sposób byśmy zwracali uwagę na różne tryby wypowiedzi wizualne i 2, w którym posługuje się sztuka rzadko jest trybem oznajmia oznajmiając, że opuszczając ten albo takim trybem, który dla, którego powinniśmy znaleźć nazwę nie nie ja nie, porównując języka wizualna z językiem, jakim jesteśmy przyzwyczajeni wydaje się, że tutaj może chodzić raczej o coś w rodzaju rozbijania oczywistości tego co widać uczenia nas patrzenia inaczej uczenia nas dostrzegania tego, ale tego co nie nowe zadanie przed fotografią profesjonalną tak naprawdę tak jak kiedyś się po 40 stracił na rzecz 3 fotografie pewną działkę tak to ujmijmy i rozwijała się sztuka abstrakcyjna czy też różne inne prądy kierunki tak teraz fotografia profesjonalna w stoi przed poważną zmianą, do której się dostosuje albo nie po to na pewno zobaczymy, jakie będą, jakie będą tego tego efekty, jakie powstaną inne style i fotografii dokument dokumentalny, bo przecież ten styl w profesjonalnych fotografów, którzy nagle wyciągają komórki, żeby zrobić zdjęcie, które będzie bardziej realistyczny, toteż już mamy za sobą zwraca też to też już widzieliśmy jak widzieliśmy fotografią dostosowujących się do warunków być może powinniśmy próbować im w Turynie nadawać wartości jednak tamte tym tradycyjnym sposobom przedstawiania, ale myślę, że to wszystko się obok siebie pomieści tek mieszczą się różne tryby wypowiedzi sposoby wypowiedzi językowej i analizy językowej tak pomieści się cała masa różnych obrazów jesteśmy chyba dopiero na początku wykształcenia się tych mocnych gatunków jeszcze więcej się w mieście też nieco przytłaczające, by tym bardziej, że mieszczą się również formy inny w naszej rzeczywistości informacyjnej formy poza obrazowe i od początku rozmowy ten wątek na powraca nel do mnie w myślach myślę, że teraz jest na to moment wiemy o tym, że różnego rodzaju formy radiowe są coraz lepszej kondycji w internecie również w Polsce radio stacjonarne bardzo dobrze sobie radzą NIK, która mówi no i pytanie co to u nas, mówi że jednak tak mocną pozycję mają formę przekazu poza wizualnego jak to się wpisuje w tę teorię niż cofa w tym zmianom, które on mówi o tym kto to jest bardzo ciekawe pytanie, bo to jest pytanie o również rozumienie obrazu na ile obraz to musi być coś rzeczywiście wizualne fizycznie istniejącego i na co i na co się patrzy i mamy całą tradycję mówiącą o tak naprawdę o tym, że również w tekście produkujemy obrazy, ale i tak naprawdę jak mnie ten podział nie istnieje i oczywiście tradycyjna teoria literatury nam powie o wpis metafora obrazek to nawet gatunek literacki lub być może nie ma wcale takiego, a być może nie ma wcale takiego podziału być może powstają i mieć zawsze w pewnym momencie skłania ku takiemu poszerzeniu w rozumieniu tego co ta miałaby być wizualną sztuki wizualne jeszcze, więc raczej wizja raczej ogólna wizja oczywiście u niego te wizualne to jest coś co robi co zostanie wyprodukowane przez władze, ale nie jednoosobową władzę dyktatora tylko władzy jest jednak nieco w dół bardzo ważne modernistyczna wizja, że możemy oglądać uchem możemy oglądać uchem no nie wiem nie wiem albo oglądamy albo z Hammarby i oglądamy słuchamy no to są różne zmysły tak, ale esbeków w pewnym momencie napomknęli my o tym, eksperymencie re z oglądaniem oglądaniem go Biela eksperymencie który, który przywołuje autor jak zobaczyć świat faktury, które wg niego zmiany wyników tego eksperymentu miałyby świadczyć o tym, że zmieniają się nas, że na granicy przyswajalności albo nawyki percepcyjne być może nie przy może przysłać przyswajamy trochę inaczej, a nie nie głębiej, ale dziś radnym tak chociaż, chociaż też były uważają przed tą krytyką że, widząc 5 rzeczy na ekranie słuchających Radia mając włączony kry włączone 2 ekrany komputera komórki telewizor w tle widzimy mnie i widzimy inaczej słyszymy inaczej AM podaje raczej ten przykład to po zmianach naszych przyzwyczajeń i takich momentów historii myślę, że ważne jest, żeby sobie uświadamiać takich momentów w historii, gdy wszyscy byli przekonani, że jesteśmy jakimś skraju, że jest być kompletny kryzys już nic nie widać już nic nie słychać nic się nie może skoncentrować było mnóstwo początek dwudziestego wieku moment, w którym istnieje już reklamy wizualne na ulicach projekcje latarni magicznych pierwsze czy kino podobne pokazy w przestrzeniach publicznych plus krzyczący Gazecie oraz przyjeżdżający pojazd i t d. tak, by do tego tłum tam również pisano na początku dwudziestego wieku, że za złe, że mamy do czynienia z zalewem zalewem bodźców jak człowiek sobie z tym wszystkim poradzi i już nie potrafi być uważny już nie potrafi się skoncentrować, by z tego wszystkiego za dużo minęło 100 lat powtarzamy ten sam schemat retoryczny Obodrzyców jest faktycznie jeszcze więcej bodźców jest bardzo dużo, ale jakoś tak bardzo spokojnie żyjemy w tym mają wrażenie, że wypracowujemy również własne sposoby odcinania się, kiedy chcemy odpoczywa Ania od nich coraz lepiej i kontrolujemy też to ile i co do nas do nas do czego oczywiście kluczowe jest kluczowe są kompetencje kontroluje ten, kto więcej rozumie z tego w jaki sposób wyborcy są produkowane przez kogo są produkowane jak są dostarczane co jest reklamą w internecie co jest kupione w internecie, a AAA, a co co jest produkowane oddolnie do tego wszystkiego trzeba trzeba mieć pewne gry pewne kompetencje no i być może ta zmiana, która jest tutaj istotne to tempo w jakim toż to wszystko się w Polsce w pewną zmienia i pojawia wspominaliśmy o tym, trybie 2 w 2005 roku nie wyobrażam sobie dzisiaj możesz nie pamiętamy Wolf noszenia ze sobą aparatów tradycyjnych mandatów kiedy, kiedy widzieliśmy, że wydarzy się coś ważnego w ogóle już nie myślimy co zmieniło odmieni się na taki, że tak zmieniło nasze sposoby przygotowania się do różnych wydarzeń, jeżeli mam telefon z aparatem zawsze pod ręką, a mam go góry od 2007 roku dopiero wtedy one się stają na Zachodzie dostępne cenowo dla klasy średniej telefony z kamerami tylko to zmienia wszystko zmienia również renty teraz w stanach zmieniają z debatę publiczną na temat trasy to, że te morderstwa z czarnych obywateli Stanów zjednoczonych są nagrywane ba one są i transmitowane na Facebooku na żywo przez partnerów szwem o ofiary oczywiście Rodney King też został nagrany tej samej płci początek lat dziewięćdziesiątych prawda tylko, że teraz widzimy Jimmy ego o wiele wiele więcej widzimy skalę zjawiska i dosłownie widzimy jak nie wiemy już nie dowiadujemy się już kolejnej napaści białej policji na ciele na czarnych obywateli Stanów tylko widzimy napaść w białej policji na czarnych obywateli Stanów, ale oczywiście tutaj ta taka dowodowo funkcja fotografii filmu nagranego, zwłaszcza ręcznie działa bardzo silnie miejmy nadzieję, że ma jeszcze jeszcze będzie będzie działało kompetencje, które potrzebne są nam do tego, żeby zarządzać informacjami wizualnymi, które napływają do nas i które sami produkujemy i wysyłamy świat te kompetencje możemy rozwinąć m. in . na podstawie lektury jak zobaczyć świat i mamy dla państwa kilka egzemplarzy kilka egzemplarzy tej książki przypominam, że książka wydana przez wydawnictwo Karakter i muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie prosimy o maile teraz nasz adres wieczór małpa to krok KFM wieczoru małpa Stokrotka FM to już bardzo dziękuję za rozmowę w tej części wieczoru naszym gościem był Łukasz Zaremba tłumacz książki jak zobaczyć świat reprezentujący Instytut kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego i muzeum sztuki w Łodzi dziękuję bardzo dziękuję bardzo zapraszamy na informację zaraz po nich na magazyn kobiecy eter Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA