REKLAMA

NIK o bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów

Skołowani
Data emisji:
2016-07-30 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
45:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycję skołowani kolejna edycja audycji dzisiaj proszę państwa ciąg dalszy rozmów o raporcie Najwyższej Izby Kontroli na bezpieczeństwie pieszych rowerzystów na drogach publicznych tytuł wskazuje na to, że temat bardzo szeroki jednak tak jak tydzień temu rozmawiałem z prezesem NIK -u Krzysztofem Kwiatkowskim nie mam wrażenie, że ten raport głównie w głównej mierze skupia się na zarządcach dróg czy słusznie na tym Rozwiń » właśnie z dzisiejszymi moimi gośćmi są nimi Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego doskonale państwo uzna na dzień dobry dzień dobry państwu oraz Wiktor Mrozowski kielecki rzecznik osób niezmotoryzowanych ten dzień dobry oczywiście zapraszam państwa można pisać skołowani małpa to krok razem z holowaniem auta to krok od SM profile Radia TOK FM na Facebooku profil Skołowanych na Facebooku czy państwo czytali raport jeśli tak to, jakie mają wrażenie po tym, i czy faktycznie tak jak mnie się wydaje na główne skupienie jest na zarządcach dróg i czy to oni mają w głównej mierze przyczyniają się do tego czy jest bezpiecznie czy nie bezpiecznie oczywiście, jeżeli chodzi o pieszych rowerzystów, bo na tym się skupiamy można też dzwonić 224444044 Anna Piekutowska czeka na państwa telefony te proszę państwa czy po przeczytaniu w czasie zgłoszono już z pracą moi goście po przeczytaniu tego raportu odkryli państwo Ameryka pani Ilona Weiss Ameryka na pewno nie natomiast snu kilka refleksji na pewno wzbudza ten raport sprawę pierwszą wcale nie jest taki łatwy do przeczytania jest bardzo źle, dlatego że używa takiego krajowy na jakim kosztem formalnego sposobu i rzeczywiście po pewnym czasie przepraszam, że uciekłem, ale trochę się człowiek nudzi szukając, więc jeszcze takim najlepszym sposobem żeby, żeby zapoznać z wideoradarem raportem to przede wszystkim Winiarski przeczytać w oko zalecenie o tym jest trudna na pewno wielką wielkim plusem Najwyższej Izby Kontroli jest to, że po raz kolejny zajęła się sprawą bezpieczeństwa i ta instytucja robi to pojęciem dość konsekwentnie od kilku dobrych lat druga sprawa, którą chcemy zwrócić bardzo pozytywna to jest wreszcie wskazanie, że nie tylko użytkownicy dróg odpowiadają za bezpieczeństwo, ale również ci co przygotowują nam cały ten systemem transportu nie tylko zarządcy, ale również ci co stanowią prawo, czyli egzekwują czy nadzorują tutaj tak jak mówiłem ze świecą szukać tych złych zachowań czy też dobrych zachowań służb wśród użytkowników dróg, który głównie się skupiam właśnie na jeziorze to jest duży plus Indonesia bardzo wiele lat chcę przede wszystkim odciążenie użytkowników dróg CE za stan bezpieczeństwa natomiast, jeżeli coś się poprawiał tu oczywiście sukces przypisywany był instytucją jest też zła plus natomiast jest bardzo dużo takich elementów, które powinny być u nas w Polsce przedyskutowany i ten element pierwszy, który pan zwrócił uwagę są właśnie takie 2 tematy pierwszy to jest kwestia rządców dróg i myślę sobie, że to jest temat, który Najwyższa Izba Kontroli już od kilku lat praktycznie go możemy znaleźć tym samym wnioski, ale w poprzednich raportach w wyniku, których dotyczyły dróg lokalnych czy wykorzystanie środków czy poprawę oznakowania IT dla radarów też zwierzeń mam zastrzeżenia do nikotyny, gdyby wrzenie nawiązano do tego poprzedniego elementu i jedno to wnioski są takie same praktyki wzór element, ale to znaczy, że rządzący nie wykonują swoich obowiązków wynikających z ich list istniejącego systemu prawnego MON i coś było wiadomo od dawna jeszcze punkty do dyskusji, dlaczego wcześniejsze rekomendacje NIK -u nie znalazły swojego odzwierciedlenia w poprawie działania zarządców to jest 1 z drugą moja refleksja jest taka, że ten system zarządzania 33 dbania o drogi sport to skomplikowany w Polsce jej końcem, że jakiś czas temu no może 10 lat temu były próby uporządkowania i zarządzania i budowy remontów dróg i w lesie spaliły na panewce efekt jest taki, że jest to bardzo rozproszone zarządzanie z Les niepewnymi siły źródłami finansowania leczenia i trojga, czyli generalnie jest to ogromny temat do do rozmowy w jaki sposób zarządzać systemem transportu drogowego na tej kanwie to co jest głównym tematem tego raportu, czyli infrastrukturę dla rowerzystów i pieszych została potraktowana bardzo powiedziałbym po macoszemu remis niewiele, gdyby informacji więc, o czym traktowała ten raport raczej jako generalnie zarządcy dróg w Polsce i jakiś kawałek o rowerzystach i droższe niż te wspomnienie o pieszych pieszych i złości praktycznie najmniej tak drugi temat, na które warto zwrócić uwagę to jest planowanie tworzenie programów i o tym, iż ich wdrażanie i ich jest moim zdaniem najważniejszy temat z tej kontroli w taki krok dalej się okazało, że my lubimy pisać był czas, jeżeli w ogóle na to piszemy, ale bez nich się tym nie przejmuje potem są co z tego jest wdrażany ani jak i skuteczność tego co ty zostałeś, więc ogromny temat bądź zarządzenie w trudnej i planowania działalności panie Wiktorze co było odkryć z czego albo w ogóle coś było dla pana odkrywczego przeczytałem czytając raport Jaś z gazu ze spaniem, że jakby mu jest bardzo mocno poruszony temat zarządców dróg, ale to było w celu projektu, kiedy przeżywamy swoje streszczenie raportu to co było celem projektu, czyli ocena tego całość całości systemu mają oczywiście oczekiwałbym my dużo głębszej analizy w oparciu o inne dane do tych danych jak wskazuje sam raport nie ma, skąd pozyskać lub te dane są słabej jakości mówię tutaj oddanych, na których są już powstał sam raport, czyli bazy danych o wypadkach drogowych także inne dane te same dane o rozwoju infrastruktury rowerowej, o czym miałeś okazję rozmawiać w zeszłym tygodniu dodaje, że to jest ona prezesem to też podkreślaliśmy ja oczekiwałbym takiego zaczął mówić oczekiwałbym takiej prostej ewaluacji niektórych rozwiązań drogowych właśnie na podstawie przepisów być może to pokazałoby to przypadłości, które je, by dotyczą my druk dotyczą zarządców dróg do rzeczą dotyczą praw projektantów w tych miejscach, gdzie te wypadki być może najczęściej być może nie najczęściej się zdarzają, ale są najtragiczniejsze w skutkach w Kielcach podnosi się często takie analizy, że ulice, na których jest najwięcej wypadków Autosan niestety najdłuższe ulice i to jest taki wniosek, który z, którego my jako Kierski rzecznik osób niezmotoryzowanych Stowarzyszenie kieleckie inwestycje możemy do podważanego pewien sposób, bo znany jako dopowiedzmy konkretnie w jaki sposób uważa, że to jest oczywiste, że na najdłuższych ulicach będzie największa ilość wypadków jest taki wskaźnik, który tak naprawdę nic nie mówi, bo przyjmują słuszne kilometrowi na czas do długości samej ulicy to już troszeczkę inne rzeczy pokazuje i na tym przykładzie chcę powiedzieć, jakby inne jak też te statystyki powodują pewne niezrozumienie samych samych danych i trochę w tym raporcie jest danych oczywiście dużo dużo i w ciekawych rzeczy oczywiście są też takie, które mrożą kre w żyłach chociażby te same statystyki odnośnie dziesięciolecia ostatniego liczby ofiar śmiertelnych na drogach, jeżeli chodzi o pieszych rowerzystów czy, jeżeli mówimy ogólnie to ten raport pokazuje, że w tym okresie, w którym zostało objęte badania czy tam blisko 5 lat to właściwie zrobiono bardzo, ale to bardzo niewiele, jeżeli chodzi o poprawę infrastruktury dla pieszych rowerzystów tego nie wiemy naczelny sąd zwolni jakieś kawałki takie porównania dla konkretnych zarządów natomiast nie mamy takiego całościowego ne ogra Dupree możemy się oczywiście domyślać się nie samego raportu, bo sam raport nie podnosi, jakby tej kwestii podnosi bardziej takie kwestie organizacyjne sprawdzające zarząd dróg to dla przykładu od razu cytat z z raportu trasy rowerowe stanowią w Polsce zaledwie około 3 % łącznej długości sieci dróg publicznych budowane są przede wszystkim w aglomeracjach miejskich 3 % zlotego, ale trzeba pamiętać też o tym, że z trasy rowerowe, czyli drogi dla rowerów w ujęciu ten takim powiedzmy rozporządzenia to nie jest tylko i wyłącznie infrastruktura, po której się poruszać rowerzyści, bo mamy też strefy ograniczonego ograniczonej prędkości, o których które są dedykowane dla rowerzystów plan, o których czasem wygodniejsze jest dziś po drogach dla rowerów, które są projektowane budowane i wydatkowane są na to dosyć duże pieniądze, ale dalej one są takie, które raport wskazuje budowane w aglomeracjach miejskich, czyli tam, gdzie właśnie jest to zróżnicowaniem ról tej infrastruktury strefy zamieszkania te uliczki o mniejszym natężeniu ruchu idzie jest, że mniejsza prędkość no właśnie, ale nie są budowane trasy poza miastami, gdzie one wyższe naprawdę przydały ze względu właśnie na jaw, że to jest właśnie oni problem efektywności ekonomicznej to znaczy my musimy po prostu mieć jakieś rozeznanie, gdzie ten ruch rowerowy w ogóle występuje, ale i w jakim zakresie dopiero wtedy do tego dostosowywać infrastrukturę, bo trudno budować ścieżkę tam, gdzie nie pojawi się żaden rowerzysta krewnym to samo zresztą dotyczy pieszych prawdę ci tu mamy jeszcze większe zaniedbania w obszarze niż w miastach obyśmy, więc ja myślę, że to jest to jest ten problem chcemy mieć nerwy i nawiązać do 1 sprawy i zamknąć go może sprawę z danych o wypadkach rowerzystów pieszych mamy ogromne problemy, ale nie bardzo mocno polemizował z tym wnioskiem na Najwyższej Izby Kontroli, która odciąży policję tylko, ale powiedziałabym odpowiedzialnością za słabość do systemu zbierania Otóż w żadnym kraju nie jest także policja jest głównym jedyną instytucją zbierającym do 12 jest u nas nasi SI my cały czas chcemy, żeby policja zbierała i z jeszcze do tego krat nieprawidłowo określała jej przyczyny nie jest sekwencje do gromadzenia tego w im lepsza jest bezpieczeństwo tym więcej jest zaangażowanych instytucji zbieranie i np. tutaj w tych i to na kanwie zresztą tego co pan powiedział jadłem widziana Scott modyfikacje tego co policja zbiera od troszkę więcej informacji na temat infrastruktury dla rowerzysty lobby poza ścieżką rowerową w tym nic nie wiemy o tym co to jest gdzie to przebiega natomiast są już w tej chwili np. ziemne po wprowadzeniu GPS -U w realnej lokalizacji im pewne bazy danych w zarządach dróg, gdzie można spokojnie zrezygnować z VAT na poziomie policji ze zbierania danych szczegółowych o infrastrukturze dla samochodów natomiast zupełnie się n p . o informacje dodatkowe dotyczące infrastruktury dla pieszych czy dla innych dla rowerzystów natomiast generalnie zasada jest taka, że jeśli chcemy poprawiać musimy włączyć więcej instytucji zbieranie przetwarzanie danych nie tylko policję no bo one one swoje inne zadanie natomiast ewentualnie im pomóc to, żeby oni niepotrzebnie nie blokowali zbieranie informacji, które są w tych dostępnych w inny sposób to co nam brakuje tu jest włączenie systemu służby zdrowia ogromny teren, bo mówiliśmy o tym, przed audycją się n p . wiele wypadków pojedynczych pieszych na chodnikach wynikających po prostu ze złej infrastruktury jest nie rejestrowa raz wynika to z braku odpowiednich przepisów i in uregulowanie w konwencji wiedeńskiej, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby jakikolwiek kraj wprowadził zupełnie inny sposób zbierania jest tylko kwestią życia niż to my byśmy byli tym prekursorem, o czym generalnie tak patrzy, bo w innych krajach w tej chwili n p . my ten ostatni raport, który kilka lat temu się z ŁKS-em na temat właśnie między nim komfort i bezpieczeństwa poruszania się rowerzystów i pieszych kask tutaj ogromny, ale no to są takie kraje, które ten typ Holandia np. które ewidentnie zaczyna już uprawiać ten sposób zbierania danych kraje zachodnie morze to widzę na razie na poziomie dużych miast przede wszystkim, ale jest jakiś tam powiedziałem małych przyjaciół, jakie są robione z eskorty informacji Radia TOK FM przed nami ze mną w studiu Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego Wiktor Mrozowski kielecki rzecznik osób niezmotoryzowanych proszę państwa raport NIK o bezpieczeństwie pieszych rowerzystów do omawiania wrócimy po skurcze informacji od druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem za mną stoi Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego Wiktor Mrozowski kielecki rzecznik osób niezmotoryzowanych proszę państwa rozmawiamy o raporcie Najwyższej Izby Kontroli o bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów i mówiliśmy o tym, zbieraniu danych, a propos głównie wypadków drogowych i po wypadkach drogowych tym zajmuje się policja rozmawialiśmy za to jest niewystarczające pani Ilona przed informacjami wypowiedział swoje zdanie teraz bardzo proszę Wiktor Mrozowski coś z tym związanym ze zbieraniem danych, jeżeli chodzi w Polsce i na świecie jak wymarłe prekursorem, żeby zbierać tych danych więcej i lepiej innowacje to jest coś co może sporo chętnych spowodować zmniejszenie liczby ofiar zmniejszenie liczby wypadków oczywiście, ale ja bym bardzo chciał już letnie stawiać na innowacje, ale pomyśle, żeby chociaż, jeżeli wdrażać jakieś rozwiązanie to nie poruszać się po omacku w tym momencie na podstawie tych danych, które są dostępne niektóre są ogólnodostępne i zarządcy dróg i też ustawodawcy tak naprawdę mają tak wąski zakres danych albo tak mało wiarygodne, że po prostu poruszają się po omacku i myślę, że to co pani żona wspomniała o instytucjach, które musiałyby się zaangażować w zbieranie danych to oczywiście byłby krok naprzód, ale tych kroków liczona przy tak naprawdę z wykonania bardzo wiele i nie wiem tak naprawdę trze cie to policja czy ktoś inny powinien odpowiadać, że amnezja zbierania danych myślę, że nie nie jest na tyle kompetentny, żeby tutaj wymyślić taką instytucję, ale tak jak mówię brak danych skutkuje tym, że tak naprawdę poruszamy się po omacku nie mamy żadnej możliwości ewaluacji rozwiązań które, które stosujemy w szczególności z rozwiązań projektowych jest to reformujemy dopiero w tym momencie, jeżeli się coś już zdarzy na krótką metę tak naprawdę bez odniesienia takiego do innych przykładów to jest jakby największą bolączką w szczególności jeszcze nie, odnosząc się do raportu o tym, o jak traktują zarządca dróg tak naprawdę ja też nie dziwię się z zarządcą dróg niekiedy w Boninie czerpią ze swoich doświadczeń też nie oczywiście wymieniają się informacjami konferencje naukowe to też są miejsca, gdzie te dane są powiedzmy przetwarzane rozpowszechniona ale, ale dalej to wciąż jest wąski zakres rzeczywistości których, który dotykamy bazujemy na kilku Case wahań na generalnych trendach w cyklach i t d. dobrze pytanie, dlaczego skoro znamy już to cykl, który zwykle trendy i t d . mamy różnego rodzaju periodyki, które się pojawiają również przez opracowany przez takie instytucje jak chociażby Instytut transportu samochodowego, ale też krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego, która kolejny raz dostaje trochę tutaj od Najwyższej Izby Kontroli, ale jednak przedstawiła w badanym okresie taki poradnik dla właśnie zarządców czy też konstruktorów infrastruktury dla pieszych głównie była taka publikacja, ale jednak pytanie czy korzystają z tego zarządcy, jeżeli jak to w jakim stopniu ja mogę powiedzieć na przykładzie kieleckim bolognese Nigel najbardziej bliski, że powoli bardzo powoli i być może też pod wpływem kieleckiego rzecznika osób niezmotoryzowanych zapewne tak to idzie ku lepszemu to idzie ku lepszemu większych miastach i widoczną poprawę infrastruktury w szczególności mówię tu o to by tutaj o jakości stosowanych rozwiązań już nie mówię o utrzymaniu infrastruktury o tym, o czym pani wspomniała, że ktoś idzie chodnikiem spada w dziurę w tej z wycieczkami, a także to jest to jest trudna kwestia bardziej mówię tutaj jakości tych taki stosowanych rozwiązań ze względów bezpieczeństwa ze względów funkcjonalności, ale też bardzo powolny proces i jeśli ten proces nie przyspieszy to za 5 kolejnych lat ta liczba ta liczba ofiar to liczba z ofiar ze skutkiem śmiertelnych zeszły ze skutkiem śmiertelnym będzie spadała w tym w tym samym tempie być może nawet wzrośnie tak naprawdę tak rozmawialiśmy przed audycją nie mamy pojęcia czy biorąc pod uwagę te stosowane rozwiązania i infrastrukturalne i organizacyjne i promocyjne to wpływa jakoś na nas na te statystyki, a musimy zaznaczyć, że zgodnie ze wszystkimi planami do 2020 roku musimy zmniejszyć o połowę ich liczba ofiar śmiertelnych w stosunku do 2010 roku co zresztą wymaga od nas Unia Europejska, ale i tak to prawda natomiast to nie jest tak że, że od razu trzeba koniecznie osiągnąć 50 % przypomnę ten trzeci unijny program też został osiągnięty w 40 kilku procentach, ale i tak był to ogromny sukces całej Unii Europejskiej, bo jeszcze nigdy nie było takiego dużego spadku, więc sem ja mówię tutaj, że generalnie te plany te są raczej motywację, żeby osiągnąć jak najwięcej natomiast coś zrobić natomiast to co co chciałbym ostrzec nic co wynika że, gdyby z doświadczeń krajów w tej chwili innych z Unii Europejskiej to Polska była bardzo dobrej sytuacji przepraszam, że tak PML miał bardzo wysoki poziom zagrożenia teraz nam się udało to obniżyć bardzo się cieszę z tego, ale to co obserwujemy w tej chwili w krajach zachodnich to jest jak gdyby wygaszenie pewna stabilizacja, jeżeli chodzi o liczby zabitych w tej w niektórych nawet jest delikatny wzrost niedokładnie i właśnie w tej chwili należy się spodziewać, że w granicach kilku laty w Polsce mogą się pojawić się same tendencje już, że już nie będziemy rejestrować wstęp 536 % spadku ich liczby zabitych nagle staniemy przed sytuacją, że zacznie nam się coraz trudniej pracować i tu jest właśnie ten moment, żeby w tej chwili może na kanwie snu tego raportu również zacząć zastanawiać jak to zrobić, jeżeli chodzi o krajową radę to myślę sobie, że oczywiście bardzo cieszy, że dany podręcznik wyszedł na nic nie wie jak on zadziała reguła mówiąca o tym, wie, mimo że mamy rok już po chyba jego publikacji chyba już więcej, ale i myślę, że byłoby fajnie, gdyby zrobić jakąś krótką taki przesiewowy i zapytać zarządy czy w ogóle lub wiedzą o tym, że powstał taki, jaki podręcznik byłoby czasami to to ludzie chodzą do zarządów mówię przepraszam to jest taki podręcznik co na to poprawkę, więc na pewno były w stanie sprawdzić ciemny jak i jak zareagowali natomiast trzeba wiedzieć, że te wszystkie rozwiązania infrastrukturalne to jest pewien czas ja przypominam z jakich 10 lat temu, kiedy myśmy dyskutowali na temat poziomu bezpieczeństwa, toteż mówiliśmy, że infrastruktura drogowa, ale wtedy mówiliśmy o samochody nie nadąża za rozwojem motoryzacji i ten sam z problem mamy w tej chwili z infrastrukturą rowerową i pisarz drewno i pierwszą, a czy pierwsza właściwie została pozostawiona sama w sobie było oczywiście zawsze był samochód jak go jako król natomiast w tej chwili inny jest duża jak gdyby i bardzo się cieszy z tego presja lobby widziałbym rowerowego, zwłaszcza w dużych miastach, kiedy następuje zamiana środka transportu w jaki sposób i bardzo dobrze na raz właśnie tego trzeba przyśpieszyć budowę infrastruktury m. in. dla rowerzystów, ale jest 1 element bardzo chciałbym podkreślić ten nie może być w konflikcie z pieszymi, a na razie w tej chwili wiele tych ścieżek zbudowanych po prostu tam, gdzie jest miejsce byłbym też nie zmienia n p . czy szerokości 1 dla samochodów natomiast wchodzisz na chodniki, gdzie oczy, bo tak jest najprościej najprościej albo na tereny jakiś tam zielone jej tu sporo takich punktów konfliktowych im też cieszy się, że pan to podkreślę my powinniśmy przejść przejrzeć wszystkie rozwiązania istniejące wyłapać te konflikty, gdzie są m. in . między pieszymi, a rowerzystami, ale również konflikty między samochodami to nie jest tak, że wszyscy są przeciwko natomiast notesem infrastrukturę powoduje, że nie jest tym popełniamy błędy w taki najciekawszy ten punkt, jaki ostatnio udział w Warszawie, bo jeszcze do tych wypadków w tej chwili to jest skręt wprawo, kiedy Zielonej strzałce wszystko jedno jak, ale efekt jest taki, że na tej ulicy, gdzie skręca mies najpier w ścieżka potem jest przejście dla pieszych ale, żeby samochód się schował trawę przy skręcie to musi wjechać na tę ścieżkę właściwie ją blokuje np. są 2 jak gdyby ten dach poruszania się pomysł rowerzysta, który jeździ szybciej powiedzmy o tej ścieżce no i pieszy, który gdzieś tam przechodzi przez przejście następuje kolizja i właśnie kierowca jest z 1 strony musi zwolnić prawy pas bus skręcał prawdę natomiast tutaj wjeżdża na naszej ciężkiej następuje kolizja być może w ratuszu nikt odsunąć, żeby mógł się schować, więc samochód prawda przy skręcie, ale to wynika właśnie z tego co Ania zresztą juniorskie, dodając że przez tyle lat drogi były projektowane tylko i wyłącznie pod potrzeby kierowców samochodów pod samochody nie myślano o tym, że w przyszłości ktoś z tak masowy sposób jak teraz zacznie przesiadać się na rowery w i będzie ta infrastruktura potrzebna i in z sytuacją jest taka, że większość tych rowerzystów, które w zamian ze mną kontakty i powiedzmy no bo uczestniczę w tych wypadkach to są ludzie posiadający prawo jazdy kategorii nadal część z nich, mówi że jest się pół na pół powiedzmy bardzo lubią jeżdżą rowerem od dzieciństwa np. w tej chwili, jakby jest coraz częściej jeżdżą ludzie do pracy prawda, ale też wiele osób po tych wypadkach mówi no przepraszam, ale to jest zbyt niebezpieczne dla mnie poruszanie się to już teraz będę jeździł do lasu należy jednak będę w tym samochodzie niż samochody dokładny, więc to jest właśnie wyzwanie dla nas i mówienia nie mówi dla rowerzystów dla nas jak zaprojektować system, żeby zminimalizować, a więc dla nas znaczy dla kogo w tym wypadku tutaj projektowanie to są inżynierską i zarządcy ewidentnie, ale to znaczy, że powinniśmy przejść wszystkie rozwiązania i zobaczyć jak one powinny być lokalizowane, żeby wszystkie potrzebne były jakoś powiedziałabym uwzględnione tutaj natomiast no to jest prawda, że ja sobie nie przypomina żadnego jakiegoś bardziej ogólnego raportu, którym zsumował to wszystko i to jest chyba wyzwanie w Lechii myjemy się, żeby Mrozowski leją się, że politycznie to tu łatwo jest powiedzieć, że potrzeba jest uwzględnienie wszystkich oczekiwań potrzeb, ale z reguły to się kończy także tak naprawdę muszą cierpieć w jaki sposób kierowcy i niestety, ale z reguły wszystkie rozwiązania, które rowerowy tor rowerowy, który się wprowadza, poszerzając infrastrukturę rowerową czy, wprowadzając pasy rowerowe coś odbija na komforcie jazdy kierowców z tego względu, że zawęża się przekroje jezdni lub zwęża się pasy to doprowadza do ograniczenia prędkości, czyli zwiększenia bezpieczeństwa bo jakby duża część wszystkich powietrzne zdarzeń drogowych oczywiście część spowodowana przez rowerzystów pieszych, ale duża część spowodowane przez kierowców i z reguły jeśli mówimy o bezpieczeństwie ruchu drogowego to mówimy o niechronionych użytkownikach dróg i kierowca samochodów jest dla kierowców samochodów myślę, że gmina dla kierowców samochodów spada dużo większa krytyka, jeżeli chodzi o pewne zachowania oczywiście to jest trochę inny temat nie to jest właśnie bardzo dobry temat, ponieważ dziś wydaje, że z tego raportu możemy wyciągnąć też taki wniosek i skierować do zarządców dróg zapaści, jeżeli będziecie projektować całą infrastrukturę w sposób prawidłowy również to dla rowerzystów i pierwszych to dajecie też szansę kierowcom na uniknięcie wypadków z pieszymi rowerzystami, a i to jest bardzo dobry punkt tymczasem tylko jedno zdanie Pm, ponieważ tam się pojawił taki wniosek, że zarządcy powinni tworzyć plany dla rozwoju infrastruktury dla pieszych Otóż wydaje mi się, że byłoby sensowniej jednak tworzyć plany całościowo dla wszystkich jednocześnie użytkowników, bo to nam daje możliwość uwzględnienia właśnie tych konfliktowych jak gdyby sytuacja, by żyć tworzymy niezależnie dla pieszych nieźle uzależnień dla rowerów to bardzo często te rzeczy takie przenikanie się różnych rodzajów razem z ruchu na Monikę już przepraszam, bo w 2 ze wszech pojazd o w to jest ta jest tak, że trudno jest to wprowadza się to spotykamy się z tym na co dzień w każdym dużym mieście mniejszym mieście w Kielcach też jest spotykamy z takim argumentem zarządców dróg w szczególności, który twierdzi, że jeżeli 6070 % powiedzmy podróży z podróży w mieście w podróży w Kielcach wg różnych statystyk odbywa się za przy pomocy samochodu tylko kilka procent przy pomocy Roberto Paco Tomek infrastrukturę rowerową dali nadzieję, że tak jest te dyskusje to toczą się już tak blisko 10 lat i jak spojrzymy na te statystyki to ten spadek ofert jest jest je wciąż mała tych rowerzystów wciąż przybywa może nie tak dynamicznie w niektórych miejscach Polski w Warszawie widzimy ogromny wzrost dynamiki w latach i ten ogromny wzrost, jeżeli chodzi o wypadki podejrzewam że, gdyby nie infrastruktura, która w Warszawie wydaje mi się od maja są dosyć dobrze się rozwija ona do Kielc i prowadzi do innych miejsc jak my mam pogląd, ale jeszcze jeśli mogę oczywiście zacząć trochę inny wątek to co rozmawialiśmy w przerwie o policjantach i o policji generalnie, bo przypomina mi się taki przykład, którym koledzy z Poznania dosyć często mnie, przytaczając na 1 z portali społecznościowych to jest moment, kiedy policjanci łapią ma pieszych na przejściach z racji tego, że przychodzą na czerwonym, że za późno weszli na albo za wcześnie wyszli na przejście i łapiąc to tak, że tak powiem mówię mówiąc kolokwialnie, ale wystawiają mandaty właśnie pierwsze było ich koledzy z Poznania udostępniają zdjęcia jak to wygląda, gdzie stoją ci policjanci i jak obserwują ten ruch i jakby zmierzam do tego, że w raporcie są zawarte inne statystyki ilu policjantów przeszła odpowiednie szkolenia i o tym, rozmawiać właśnie w przerwie odpowiednie szkolenia w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego jeśli myślę sobie takich zachowaniach policjantów, którzy zdają sobie sprawę podejrzewam pewnych statystyk skupiają swoją uwagę na pieszych oczywiście najładniej zachowaniach nie ukrywam tego, ale itu się łączą z tym tematem poprzednim to kierowcy generalnie odpowiadają za dużo większą część wypadków no to odpowiedź jest prosta, ponieważ w Polsce jest taki system doskonale o tym, wiemy, że nie liczyć się jakość wykonywania tego bezpieczeństwa ruchu drogowego, choć bardzo bym chciał, ale jednak liczba wystawianych mandatów w latach z całym szacunkiem złapać pieszego, który przechodzi na czerwonym świetle czy to jest 3 jak to jest zawsze ujmowane bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd niż tego kierującego pojazdem nawet rowerzysta, który chociażby omija, stojąc już pojazd przed przejściem dla pieszych, a jeśli sobie pomyślę jak rozmawiamy o tych wszystkich rozwiązaniach mówimy o takie dosyć długiej perspektywie czasowej mówimy ewaluacja po zbadaniu pewnych rozwiązań w Opolu powstanie nowych instytucji, a tak naprawdę jeśli, by zdać sobie sprawę, że 3 ,51000 osób rocznie ginie z pewnych powodów na drogach to jest tak ogromna liczba, że tak naprawdę to wymaga natychmiastowych działań i nie ma żadnego usprawiedliwienia, że nie jest taki system w Polsce, że to mandat liczą się, że wiadomo, że to idziesz na ilość nie na jakość i jasne trzeba to zmienić tylko, że jednak instytucje działają wg, jakiego systemu są razem bardzo skąpe informacje z informacji Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego Wiktor Mrozowski kielecki rzecznik osób niezmotoryzowanych rozmawiano o raporcie Najwyższej Izby Kontroli bezpieczeństwo pieszych rowerzystów na polskich drogach po grudzie wracamy do rozmów Krzysztof Woźniak przed mikrofonem trzecia część audycji skołowani ze mną dalej studiu Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego Wiktor Mrozowski kielecki rzecznik osób niezmotoryzowanych i dalej tym raport Najwyższej Izby Kontroli o bezpieczeństwie pieszych rowerzystów to coś państwu przeczytam z tego raportu wyniki oględzin na odcinkach dróg w ciągach, których odnotowano największą liczbę wypadków z udziałem pieszych rowerzystów wykazały, że na 90 % tych odcinków istniejąca organizacja ruchu oznakowanie dróg m. in. warsztaty w istotny sposób odbiegała od z racji zatwierdzonej przez zarządcę drogi nieprawidłowa organizacja ruchu powodowała wzrost zagrożeń dla jego uczestników, czyli to jest tak, że zarządca drogi coś planuje, a sprowadza coś innego to, o czym tutaj mówimy tak naprawdę o systemowym zarządzaniu jak jednak dziwne rzeczy dzieją się stopień niżej zawsze jest pytanie czy rzeczywiście te organizacje ruchu matek ogromny wpły w na bezpieczeństwo motorniczy jest także będzie 1 więcej znaczy to akurat coś poprawi, ale to jest właśnie ten w pytaniu, które pozostawiamy bez odpowiedzi pewnie nam coś ukradnie znak ten wniosek już będzie właśnie taki sam 1 znak powoduje, że jest nie taka sama organizacja na papierze nie takie same rzeczy coś się na papierze, więc not tak jest, że przyznał, że zdarzają wyrywanie słupków przy drogach równocześnie najczęściej ma na kontroli kontrole stanu w układzie wierzę, że nie było dostatecznej kontroli stanu technicznego dróg wśród zarządców z naj tutaj dochodzimy do tego wyzwania, które stoi przed polską byłem przypomnę, że w 2 kilku lat zaczynamy się przymierzać do audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego na razie nie jest narzucany przez komisję Europejską tylko na trans Europejską sieć natomiast była taka intencja nasze, żeby to uporządkować i stopniowo obejmować coraz niższe kategorie dróg i to jest właśnie to, że m. in. już wtedy powinno być systematyczne oceny stanu technicznego i jointa ja wiem to wielu jakiś zarządach to się robi problem polega, że nikt tych wniosków nie wykorzystuje potem go agentem jest sprzed kilku lat to były takie nowe cel może troszkę pozaprawne normy 3 zwyczajowe może takie objazdy policyjną drogowe różnych fragmentów dróg, gdzie zlokalizowano te wszystkie mankamenty i potem to wszystko lądowało w szufladach prawda no, więc to jest ten problem raczej może nawet nie Tyl man braku świadomości że, że jest tyle tych mankamentów ile braku szybkiej reakcji i sprawnej reakcji, jeżeli ujawnimy takie takie błędy to jest problem no to może brakuje po prostu bata na administracji w postaci jakichś instytucji wiodącej, o których też szara Najwyższa Izba Kontroli nieraz wspominała instytucji wiodącej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, w którą my to wszystko koordynowała zebrała do kupy i powiedziała w mniejszym też zarządcom dróg w powiatowym lokalnym i zrobić to źle zobaczyć można dorobić tak są przykłady też w raporcie Gdańsk, chociaż oni robią na miarę polską bardzo dobrze wreszcie z tego przykład zróbcie to później powiedziała tak i później po jakimś okresie skontroluje czy faktycznie tak dobre przykłady były wdrażane ja myślę, że pani szukałbym tutaj odniesień do innych branż mam trochę inne, że tych pojęć wspólnego z pewnymi rzeczami związanymi z rewitalizacją Łódź ostatnimi czasy jest takim pionierem w rozwoju rewitalizacji w planowaniu i realizowaniu ministerstwo założyło, że Łódź będzie Łódź jako miasto oczywiście Łódź będzie mniej kolportować pewne rozwiązania będzie dawać przykład, gromadząc centrum wiedzy i t d. tak dalej myślę, że jeśli taka jest instytucja zrzeszająca spinająca cały system bezpieczeństwa drogowego powstałaby to jedno z funkcji właśnie powinno być 3 po pierwsze, przeprowadzenie pewnych pilotaże sprawdzenie pewnych rozwiązań nie tych takiej wysoko kosztowych nie budowanie tuneli estakad przejść podziemnych i t d. tak to lektura ani fizycznie były poprawiają bezpieczeństwo pieszych oczywiście, ale są niesamowicie drogie tylko prostych rozwiązań, które mają bardzo duży wpły w na rzeczywistość, a niesamowicie dużo efektów przynoszą i myślę, że to to byłby pewien trop, który już owies gdzieś tam się zaczął tak winnej branży, ale można, by przeszkodzić nawet jak się tam rozwijało zbierać doświadczenia i oczywiście tak zgodnie z wnioskami, bo akurat te wnioski, jeżeli chodzi o raport mi się bardzo podobały, zachęcając samorządy do wdrażania ich poprzez pieniądze, które w ramach tak samo jak Schetynówek można, by po prostu przeznaczać na poprawę bezpieczeństwa drogowego poprzez nie nie same modernizację całych korytarzy, ale punktowe realizacje, które miałyby realny wpły w pszenicy przynosiły duże efekty oczywiście wcześniej trzeba zdiagnozować, gdzie takie punkty są, ale to już wydawało mi się, że to pewnie aż 2 duże skupienie pieszych rowerzystów, ale sam wspomniałeś o tych korytarzach czy tych ciągach transportowych po zamiast nam się o nich tak naprawdę mało się w ogóle jest nie wiem, a czasem wydaje się, że tam tych w tamtych wypadków może być dużo więcej niż w miastach Niewiem, jaka jest proporcja, ale jeżeli natomiast lek. Józef Wąsiel z Rzeszowa może niedużo więcej, ale nic tam najcięższe są aż 6 lat opiekują się, że zagramy na tym, jaka jest skala śmierci poza obszarem zabudowanym wśród rowerzystów pieszych czy na nas w 1000 wypadków ile ginie osób a jakie działania są prowadzone przez nie tyle zarządców dróg, ale przez inne instytucje z reguły infrastruktura budowana poza miastami to jest infrastruktura turystyczna, która ma służyć rozwojowi turystyki na danym obszarze jak pokazuje przykład realizacji dróg rowerowych w ramach trasy z Polski wschodniej, ale i tych ciągów turystycznych sama ta infrastruktura jest takim stanie, że często lepiej omijać się z utwardzonymi drogami publicznymi, czyli głównymi ciągami niż poruszać się po szutrowych trasach lub potknąć takich, które same są prace prowadzone pozwoli na wieś lub po prostu są niebezpieczne innych przykładów tak naprawdę infrastruktury poza miastami ciężko się doszukiwać tak długo jeszcze wrócę do tego instytucji państw może inaczej kontrola ich na rowerze, bo mimo generalnie tak pierwszy, po którym się nasuwa to jest fakt, że zalecenia pokontrolne NIK koło nie są chyba wdrażane są dumni z tego ostatniego rower to interes jest pytanie, jakie w ogóle możliwości Maniek, żeby wyegzekwować jej wdrożenie tych wszystkich może jeszcze raz skontrolować no tak, ale z puszek to po raz kolejny z skontrolowanych zarządców właściwie te same wnioski i nic z tego nie wynika on drugą sprawę snujemy się, że to jest dobry pomysł, żeby stworzyć nie koniec z formy wymiany tzw. Best trakt pieszy, czyli tych dobrych rozwiązań również, że jeżeli chodzi o infrastrukturę chociażby rowerową czy liczyć na pieszych, ale nie tylko generalnie bezpieczeństwa interfejsy element trzeci, kto to ma kontrolować, bo pan tu powiedział, że to może jakaś instytucja kontrolna na czele ja uważam, że to jest nierealne w tej chwili natomiast myślę, że dobrze byłoby zaangażować w jaki sposób lokalne możliwości to znaczy osoby, które korzystają z tej infrastruktury, czyli np. wprowadzić obowiązek upubliczniania tych raportów z oceny stanu technicznego dróg, żeby wszyscy wiedzieli, gdzie jest wtedy można będzie rozliczać to może pan prezydent może halny samorząd rada miasta analizujący raport jest publicznie dostępny on właśnie o tym, mówi, że zarządcy dróg nie wypełniają w każdą nadgodzinę niestety zarządcami dróg są prezydenci starostowie rady miasta, czyli czy powiatu i powinni rozliczyć z tego Ano to znaczy trudno tutaj obciążeń, żeby jakaś instytucja rządu centralnego zajmowała się takimi sprawami natomiast może co pewien czas wykonać okresowy typu raportu NIK-u młodzieży jako całość to nie funkcjonuje natomiast tu jest powiedziałbym brak odpowiedzialności tych, których my wybieramy żeby, żeby nam powiedziałbym organizowali tu życie w sposób bezpieczny komfortowy, więc myślę, że to raczej jest adres zarządców danych obszarów tutaj, więc natomiast myślę, że z jakąś presję społeczną można byłoby również wywrzeć na dno tych osób, bo to co są, bo my korzystamy z tej infrastruktury, jeżeli pan, mówi że np. cała sieć turystyczna i prawne tworzone jako sieć rowerowa, która pewnie w którymś momencie ogłoszone zostały jako wielki sukces zarządcy, po czym po roku praktycznie nie nadaje się do użytku na to co jest ewidentnie rzecz, którą powinno się nagłaśniać jej spróbować wyegzekwować to właśnie poprzez lokalnych władz, ale to ja niestety i pani dobrze o tym wie nie odpuszcza, dlaczego pani uważa, że w jest niemożliwe wprowadzenie takiej instytucji wiodącej, która kontrolowała, by instytucjonalnie coś w rodzaju krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale dobrze wiemy żona nie spełnia wszystkich tych potrzebnych funkcji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego co stoi na przeszkodzie, żeby powołać instytucję zaczęły być też tak po pierwsze, brak jakichkolwiek doświadczeń nie we współpracy różnych instytucji w Polsce u nas praktycznie cały czas jest konkurencja i jeżeli popatrzymy na to co jest we właśnie takie instytucje stąd, skąd decyzja ta inicjatywa ta była Australia przede wszystkim kraj, który jest chyba innej więcej zaangażowany w poprawę bezpieczeństwa i rzeczywiście tam w każdym stanie jest taka instytucja, która w, którą odpowiada, ale w Europie właściwie jedyny kraj, który wprowadził ten KON Rubena to była Szwecja anty szwedzka administracja transportów w tej chwili, chociaż nie za bardzo im tam to teraz wychodzi w sensie bezpieczeństwa, bo tam jest sporo różnych działań w pozostałe instytucje zostały wprowadzone w nim wielkich krajach atrybutami Irlandia Holandia jest coś na wzór hazardu nie jest ona jest Ministerstwo Transportu już taka komisja, która bada wszystkie wypadki, ale to jest zupełnie co innego to znaczy znanego z zarządzeniem trend bezpieczne jednak to źródło informacji na inny sposób aż o wygranej, ale co prawda natomiast generalnie to jest zawsze problem z ilością wypadków w ruchu drogowym, a my mamy też tak komisja w sensie, że my powinniśmy uszczelnić na razie ten system, który mamy, bo to wtedy tylko zmienia nazwę tak naprawdę z krajowej rady czy sekretariatu krajowej rady na na jakąś wiodącą, ale nic nie załatwia to co jest problemem ewidentnym to jest brak koordynacji księżom świąt poziomej to znaczy między ministerstwami różnymi, bo jednak to jest problem, który jest niezałatwionych w tej chwili minister infrastruktury ma niewielkie szanse, żeby mnie w jaki sposób wymusić na innych kierownikach resortu żeby, żeby n p . się włączyli w to poprawy bezpieczeństwa w sposób konsekwentny systematyczny niż wydaje, że jeżeli większość może 90 proc może 60 % tych rekomendacji tych wniosków z różnych raportów nie tylko z tego, ale z tych raportów, które tworzą nie tylko instytucje kontrolujące, ale czasem organizacje pozarządowe byłaby wdrażana chociażby to, o czym kiedyś kiedyś dawno mieliśmy okazję rozmawiać razem odnośnie pierwszeństwa pieszych przed przejściami na wejściu na przejście dla pieszych i takie drobne małe zmiany one mogłyby spowodować, że w krótkim okresie dla wielu ta zmiana w przepisach jest olbrzymia, jeżeli chodzi o pierwszeństwo pieszych oczywiście, ale wciąż jest drobna zmiana, jeżeli chodzi ustawodawcy w czasie mówi o tym, że wprowadzenie takiej zmiany to nie jest powołanie instytucji przeznaczenie kompetencji i zorganizowanie finansowania działania samo powstawanie instytucji to jest dosyć trudna sprawa może się okazać, że dubluje się kompetencje już innej instytucji, a te rekomendacje, które odnoszą się bezpośrednio ds. organizacyjnych i przepisów one mogłyby po trosze zmienia zmienia zmienia zmienia się naszą rzeczywistość chociażby takie daje przykład tego pierwszeństwa pieszych monety jest właśnie ta sytuacja, którą myśmy mieli przez wiele lat to znaczy, że robiliśmy drobne, ale chciałem rozwiązać miasto włączy wnioski i to ładnych lat dziewięćdziesiątych zaczęliśmy tworzyć programy, które miały jak gdyby usystematyzować i stworzyć pewne priorytety działania drewna w tej chwili można wyobrazić cywilnym dalej idąc pana tropem, że są regiony to co innego uznane za ważne, jeżeli chodzi o poprawę bezpieczeństwa na samym tym raporcie mamy już wnioski rekomendacje dla ich do całości Polski nie dla regionów ja się zgadza i Janusz Reiter jest ogromny apel do władzy, żeby wreszcie nadzorowały co robią zarządcy dróg tutejsze no tak na koniec kilka rzeczy brakuje, ale już nie zdążymy o tym, porozmawiać chociażby właśnie jakiegokolwiek odniesienia się Najwyższej Izby Kontroli co do pracy komisji podkomisji, na które chodziliśmy z, a propos właśnie pierwszeństwa pieszych przed przejściem dla pieszych, ale tak czytając różne raporty Najwyższej Izby Kontroli rozmawiając kilka lat o tym, bezpieczeństwie ruchu drogowego nie wiemy, dlaczego się poprawia w Polsce, bo nie mamy tego zbadanego zaś możemy wnioskować z pewną, bo poprawiać to infrastruktura to wpływa, ale tak naprawdę w jaki sposób to Niewiem zresztą jak pokazują te raporty to może jednak się zmienia użytkownicy dróg w wojnę jest na dziś zrobić z tego na pewno się zmieniamy i zbiorowe zarządzanie radzą sobie skoro powstaje za mało tej infrastruktury drogowej na małym jest na pewno się zmieniamy lub badania opinii społecznej jest niewiele w Polsce takich ogólnopolskich, ale ostatnie badania, które były na poziomie europejskim, robiąc np. całkowita zmiana posta w wobec alkoholu za leki za kierownicą jeszcze jakieś 1015 lat temu nie było problemem przyznanie się czy jedziemy po spożyciu alkoholu teraz zdaniem źle cicho TFI wszystko jest prawda natomiast no prawda jest taka, że również obecność alkoholu wypadków nie jest najwyższa w tej chwili w Europie prawda, czyli generalnie zmienia się myślę, że się zmienia stosunek kierowców rowerzystów można to byłoby przyśpieszyć nie na zasadzie jakiegoś Darwina tylko chętnych w po prostu celowo, ale myślę że, gdybyśmy traktowali uczciwie wszystkich użytkowników jako partnerów niejako grupę, która uczy jak Harry dyscyplinować tak dalej myślę, że wynik niby mielibyśmy zdecydowanie lepsza Wiktor Mrozowski ostatnie zdanie kolejna sprawa jest tak umorzenie kolejnej, odnosząc się do tego mamy rok wciąż stały rozwój transportu publicznego miasta finansowane ze środków unijnych mamy rozwój miejskich systemów transportu rowerowego to oczywiście wpływa na to, że kierowcy część być może kierowców, a to przesiądzie się do autobusów za to pasażerowie autobusu przesiadają się na rowery, a jeśli takiego rowerzystę, który jest pierwszy raz powiedzmy od dłuższego czasu na ruchliwej drodze wyprzedzić taki samochód od odległości pół metra lub 30 cm to ten rowerzysta jeśli wszędzie z powrotem do samochodu nie będzie tak będzie uważał na tych rowerzystów najmniej nadzieję, że znamy potrzebne są jednak Instytut higieny również realizuje zlecenia ludzie słuchają nas i coś z tego wyciągają za co bardzo dziękuję Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego Wiktor Mrozowski kielecki rzecznik osób niezmotoryzowanych miłego weekendu również państwu dziękuję państwu Krzysztof Woźniak zaproszone informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA