REKLAMA

Na czym polega handel uprawnieniami do emisji CO2 i co z tego może mieć przeciętny człowiek. Mówią mec. Agnieszka Warso-Buchanan, Agata Staniewska i Radosław Gawlik

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2016-07-30 19:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu Ewa Podolska zapraszam państwa na kolejny odcinek naszego cyklu energia dla innych klimatów w państwach ten temat pojawiał się w naszych audycjach, ale chyba nigdy cała edycja nie była mu poświęcona specjalni, a mianowicie chcemy porozmawiać o tym na czym polega handel uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla i co z tego wynika dla wszystkich nas dla przeciętnego Polaka współ prowadzącym ten program jest Radosław Gawlik Eko Unia partia zieloni witam, bo Rozwiń » od razu wpadam do wieczora, a w studiu obecne są także prawniczka pani mecenas Agnieszka Varso Bike one Fundacja ClientEarth prawnicy dla ziemi i dobry dzień dobry oraz pani Agata Stępniewska zastępca dyrektora departamentu energii zmian klimatu Konfederacji Lewiatan dzień dobry ja przede wszystkim chciałabym, by państwo w sposób jasny łopat to logiczne, że użyję tego słowa powiedzieli to wytłumaczyć naszym słuchaczom na czym rzecz polega, bo ja sama, mimo że przecież sprawa nie jest obca wczoraj zadam kilka pytań, na które odpowiedź wcale nie była taka oczywista dla osoby, która jednak rejsie tym zajmuje jej człowiek sobie wyobraża przeciętny jak duży handel uprawnieniami do emisji co 2, że je zakładać firmę zf fabryka może elektrownia i ona może coś się emitent może emitować co 2 i obiło mu się uszy, że musi za to zapłacić obiło mu się o uszy, że może sprzedać część tego co mogła wyemitować miała prawo ani wyemitowała, bo tak się zmodernizowała komuś, kto chce wyemitować więcej, niemniej jest dużo, gdy wejdziemy w szczegóły pytań chciałbym byśmy go nawet zapomnieli o tym co ja powiedziałam na początku co mamy zgodę tylko tak bardzo logicznie wytłumaczyć inne dyskonta jak LED, jaka idea w ogóle stoi podstawy i jak to na wygląda jeśli idzie o Polskę Europę, że zacznę od takiej ogólnej idei, a pani poproś o o szczegóły pewnie też nie nadmierna szczegóły, bo on chcemy, żeby rzeczywiście tam raczej do zdania jest Belg także innych miast osiedli jest sąd próba wprowadzenia mechanizmów rynkowych do właśnie za żądanie środowiskiem w tym wypadku do redukcji gazów cieplarnianych najważniejszego gazu dwutlenku węgla dla gwiazd w europejskim poletku jest pan w bardzo mądrze wymowie w tygodniku powszechnym chodzi o to, żeby nam jasno, żeby chcemy z UE mniej emitował przemysł energetyka tak nie emitował dwutlenku węgla dzięki tej, którą chcemy zastosować pewne mechanizmy właśnie rynkowe, czyli handlu uprawnieniami do emisji to to polega na tym ogólnie ziem planujemy dla Europy ile cała Europa może wyemitować itd tego nie określamy to rozdzielamy na poszczególne kraje i redukujemy co roku prawda obniżamy ten poziom emisji, ale wzajemnie między sobą wewnątrz kraju chyba Niemcy między krajami czy będzie pewnie pytanie do pani można, by tymi uprawnieniami handlować, ale na mundial adrenalina przykład zakład, który zainwestuje i zredukuje swoje emisje dwutlenku węgla może odsprzedać nadana na na rynku na giełdzie czy innemu zakładowi tt swoje testy uprawnienia zarobić pieniądze w tym szansę odzyskać pieniądze, ale ja chcę tę troskę był być może wcześniej wrócić, zanim po użyjemy słowo handel to jest słowo uprawnienie to czy to oznacza, że firmy zostały nowe uprawnienia czy powiedziano tak ty możesz wyemitować tyle, ale musi za to zapłacić może style, ale musi za to zapłacić wymyślano mu się za to zapłacić u samej podstawy dawała tak każe im więcej wyemituje Olsztyn stanie się dla ciebie nieopłacalne, bo będzie więcej płacił tak, tak więc wracając do początku naszej rozmowy może wprowadzę naszych słuchaczy w temat polityki klimatycznej Unii Europejskiej, ponieważ rzut oka rozdawali na ulicy ponieważ, ponieważ właśnie system STS -u, czyli handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych jest głównym instrumentem polityki klimatycznej Unii Europejskiej, ponieważ istnieje problem ocieplania klimatu i emisji gazów cieplarnianych państwa członkowskie uznały, że trzeba coś z tym problemem zrobić i tak jak pani redaktor wspomniał, a emitenci cały 2 muszą za to płacić ustaloną na poziomie europejskim ograniczoną liczbę emisji, którą dane podmioty mogą emitować państwo członkowskie na podstawie tzw. wskaźników emisyjności często historycznych danych, ale też pewnego potencjału MON emisyjnego danych podmiotów czy instalacji ustaliły dla każdego konkretnego podmiotu ilości podmiot to jest zakład czy wodno to jest państwo ich i po sama instalacja wag dla tak tak jest to zakład, czyli ustaliło ten tzw. swap, czyli ograniczenie ilości emisji wypuszczanych do atmosfery czy państwo powiedział okazy zostańmy przy elektrowni każdej elektrowni z osobna może wyemitować tyle tys zloty tyle co tak dokładnie i teraz ta elektrownia, a w zależności od tego czy w odpowiednim okresie zacznie się modernizować będzie mogła wykupić mniej uprawnień i zaoszczędzi jednocześnie, spełniając cel polityki klimatycznej ograniczania emisji, ale zaraz ja mam pytanie już rzeźbę botanika Gostyńska zabrać głos może pozwolić na to pytanie czy to znaczy, że państwo mówi, ale tak elektrowni tym może wyemitować 100 jednostek tak ale by wyemitować do jednostek do tych możesz nam zapłacić za emisję tych 100 czy musi nam zapłaci za emisję 50 np. państwo nie mówi elektrowni ile ma wyemitować w nim państwo na aukcję dostaje określoną pulę uprawnień i te uprawnienia sprzedaje, a kupuje i elektrownie czy tak naprawdę od elektrowni zależy im nerwy i wiele wylewy emituje Tychy tych u tych co 2 i kupił uprawni adekwatna do tej emisji, czyli taniej to nie jest także rysunek się limity na poszczególnych zadań, czyli jedno czy państwo dostało 1000 w obraz, ale nie może kupić elektrownie mniej niż rzeczywiście emituje, bo nasze sygnały nadwagi leżą one, ale o problemach widocznie problem z założeń całego systemu jest takich, że mamy redukować emisję co 2 w Europie, ale tez Williama płaci za to co mi się nie opłaca, a jeżeli my rozumiemy to oznacza to, że z roku na rok tych emisji zmieni pula się kurczy w związku z tym problemem, bo wyzwania dla sektora przemysłowego czy energetyki będą rosły na dzień dzisiejszym energetyka przemysł tą pulą, którą mamy jakoś sobie daję rady się iść to jeszcze raz bym tak państwo mówi w czeskim elektrowniom zostaną w elektrowniach mam przydzielony 1000 jednostek państwo jako Polska tak mylą Polska może wyemitować 1000 i zgłasza się pierwsza elektrownia i mówi ja sobie policzyłam i t d. zjawy emituje 60 jam proszę mi sprzedać płacę za te 60 tak uważa się druga mówi, a ja wyemituje z tą chce kupić 100 zakupić uprawnienia, które pozwoli wyemitować do jednostek tak na czym polega na tym polega to, że jednostki elektrownie płacą za możliwość Emitel PL emisji konkretnej wielkości co 2 w dużym skrócie można można tak powiedzieć, bo w praktyce wygląda to tak, że państwo dostaje od komisji Europejskiej tę pulę uprawnień to uprawnienia wpuszcza na giełdę na giełdzie Europejski kupując instalacji w tym te nasze elektrownie, a potem państwo sprawdza czy elektrownie wyjmij z zakupiło pole wywieść uprawnień i to jest tak, gdy giełdy są, o ile jest Europejska nie krajowa, czyli mogą podmioty kupować było ambicji nie wiem na ile to się na coś nie zrealizował szczerzy, bo giełda Polska natomiast główną platformą do sprzedaży uprawnień nie jest już dawno, ale dochody z tej sprzedaży co powinny trafiać do budżetu krajowego trafiają do Rosjan w miliardach euro w Odrze i w tym co się dzieje w tej chwili boja wiem, że to były różne okresy czy to się dzieje tak w tej chwili czy to tak takie założenie było na początku i bez pewien czas działa tak w Europie, bo za chwileczkę przejdziemy do tego co znaczy darmowe uprawnienia prawda nasi raz w historii ETS z początku ETF z UMCS listy zadań handlowymi zna on -li temu temu reżimowi, którym zarówno wiało tak anielskiego w ten system powstał w 2005 roku na początku kraj dostawał pulę uprawnień, które za darmo rozdawały poszczególnymi strażnicy okazało się, że to nie do końca działa postanowiono zmienić system przydziału i pójść w kierunku odejścia darmowych uprawnień w kierunku aukcji, gdyż w takim okresie przejściowym i częściowo aukcji dajemy za darmo, a częściowo puszczamy je na aukcjach uprawnienia z uprawnia on mnie i właśnie w kontekście Polski ja myślę, że to jest kluczowa kwestia, ponieważ w UE kraje Unii Europejskiej zostały podzielone to znaczy Munk sposób ich podejście do systemu handlu uprawnieniami tym część krajów w tym Polska dużą część uprawnień dla energetyki została im przydzielona za darmo to znaczy w pierwszym okresie rozliczeniowym ponad 70 % uprawnień energetyka Polska dostała w ramach tzw. derogacji, czyli bezpłatnych uprawnień i tylko 30 % niezbędnych uprawnień do emisji co 2 muszą dokupić to były uprawnienia które, które należało kupić i w związku z tym MO wpływy do budżetu nie polskiego nie są takie duże zostały zostały znacznie ograniczone, a wiemy dokładnie ile to jest 38 zloty 30 % powinny być wpłacane przy czym mamy informację, jaka to jest kwota tej chwili ich bardzo trudno jest określić, jaka to jest konkretna kwota, ponieważ cena uprawnień na przestrzeni ostatnich lat zmieniała się i też sytuacja gospodarcza się zmienia w związku z tym trudno ich żony żołnierzy rozdaje jakoś nie określa co dalej, gdyż prawo do ZUS wpłynęło do wpłynęło na własne plany się mogła zmienić zależy na jak ktoś kupił 2 lata temu no to już te pieniądze w 2 sąd może to nie jest w interesie rządu tak swoje teraz myślę, żeby w szczególnie z tą kwotą można na różne rzeczy budżet można różne rzeczy wydać prawdę jak rządy szczególnie związany sprowokować, a jest europejskim jak te pieniądze wydaje mi i patrzy ile zostaje na ile jest znak x, a będzie model za chwilę nie możesz wroga osłony też zapisy w dyrektywie, które mówią, że 50 % wpływów z aukcji powinno być przeznaczone na cele ograniczania emisji albo na budowanie z gospodarki emisyjnej nad i prawdę mówiąc to co w tej chwili głos to jest po pierwsze, środki nie były jakiś taki znaczący, o czym mówiła pani mecenas przed przed chwilą, ale będą rosnące, więc na pewno trzeba to trzeba pilnować te pieniądze są wydawane przez rząd póki co było tą sprawą zdawane w oparciu o bieżące działania, które rząd prowadzi Narodowy fundusz ochrony środowiska i to było rozliczane jako taką trybu Sia Polski w ramach tych środków no to wesela my rozmawiamy o tym co się dzieje z uprawnieniami do emisji co 2 na czym polega handel jak to wszystko wpływa on także inna to co się dziś liczba innowacyjność w gospodarce mam nadzieję porozmawiamy zapraszamy na ciąg dalszy programu po skróci form wracamy do naszego programu studio obecna pani Agata Stępniewska zastępca dyrektora departamentu energii zmiany klimatu Konfederacji Lewiatan pani mecenas Agnieszka wersja Block Varsovii Canal Fundacja ClientEarth prawnicy dla ziemi współprowadzącym program Radosław Gawlik Eko Unia, ale w partii pracy zieloni ja może to samo jak go to co co państwo powiedzieli rozumiem, że w tej chwili jest w Polsce jest tak, że i 70 % uprawnień rak 70 proc więc, że tak, że Polska, jakie państwo jako państwo dostaje pewną ilość możliwą mogę tak określić, jaka maszt może być emisja tak po raz i teraz emitujący 2 różne zakłady firmy instalacje myśmy tutaj dałam da wam ten przykład elektrowni i teraz Polska ma gęstą całość 70 % za darmo nie muszą kupić rozdaje poszczególnym zakładom porażka na razie świetlicę denerwuje to na generalne zwolnienie z innym reżimach inaczej uprawnienia energetyczne kraju dla energetyki takim, a 30 % zakłady energetyczne pracujące w sektorze energetyki muszą kupić tylko na aukcji na aukcji Doda może 1 rzeźbę do soboty istotne, że to się mszą potem za darmo to nie jest tak w ogóle za darmo tylko tak to dostaliśmy tomu wynegocjowanej hucznie prawda od lot poprzedni rząd od dochodu ogłoszony, ale to było, dlatego że energetyka powinna się modernizować rada powinna iść w kierunku transformacji gospodarki niskoemisyjnej, czyli za wykorzystanie tych pieniędzy powinno być związane takie są w dyrektywie zapisane właśnie taką gospodarkę niskoemisyjną na jej jest pytanie prawda na ile to realizujemy jest wyższy to pańscy badali jak Current TV Trwam jeszcze nie tak moja jest zaraz do tego przyjdzie miastem zapytacie o 2 rzeczy, gdy państwo daje uprawnienia za to co pan powiedział Radosław Gawlik las idziemy do tego 4 Mbank jest spełniony, gdy jest realizowany to ona jak to robi tak po uważaniu tej elektrowni dam każdemu koncernowi dam tyle, a temu damy co innego, bo tego lub siedziby nie lubię czy to jest jawne także został stworzony dokument krajowy plan inwestycyjny przygotowany przez poprzednie Ministerstwo Gospodarki, które określą w jaki sposób, jakimi instalacjom w te darmowe uprawnienia przydzielić to też nie do końca tak żona był taki całkiem za darmo, bo elektrownia w elektrociepłowniach, które objęte tymi dywagacjami, czyli darmową możliwość skorzystania z darmowych uprawnień musiały wykazać, że dokonają działań modernizacyjnych albo inwestycji, które będą pokrywały jeśli chodzi o koszty inwestycyjne koszty zakupu tychże uprawnień ja mogę dodać, że podstawą do przydzielania tych bezpłatnych uprawnień były tzw. wskaźniki emisyjności to znaczy każda instalacja musiała przedstawić propozycje ile zamierza emitować, jakie ma zdolności emisyjnej na podstawie tych danych państw o tym, nóg, negocjując z komisją Europejską, bo trzeba pamiętać, że te darmowe uprawnienia, o których mówimy to jest de facto pomoc publiczna to znaczy to są środki które, które przed nim przekazujemy na określone cele i te cele powinny być zrealizowane tymi celami jest, o których wspomniałem już pan redaktor tutaj to była modernizacja energetyki oraz dywersyfikacja źródeł dosta w i Rumun po wielomiesięcznych negocjacjach komisja Europejska zgodziła się na przyznanie Polsce pomocy publicznej, czyli tego odstępstwa jak my jak my mówimy derogacji od systemu aukcyjnego i określone instalacje, które były wymienione w krajowym planie inwestycyjnym zostały zostały przydzielone te uprawnienia, ale one miały się nie inwestować określone środki na konkretne cele wymienione w dyrektywie dotyczącej systemu ETS tonę ale by został zapisany do tego i tego czasu macie wykazać coście zrobili jak skazani wykazują rok do roku ZUS prawo zdaje się energetyka z postępu prac inwestycyjnych w ramach kpi, czyli szeroko pan jest filozofem planie inwestycyjnym jest zapisane są te działania poszczególnych podmiotów, o których pani raka prostaty są działaniem decyzji napisano też, jakby stał dany rok po roku tak jest trudna, ale publicznie dostępnych na nim właśnie to jest istotna i 1 z 1 z konkluzji raportu okna and Earth, który przygotowaliśmy kilka miesięcy temu Otóż państwo podali właśnie gen ten problem tak odłóż, skupiając się właśnie na tym wyjątku od zasady China derogacja dla elektroenergetyki staraliśmy się poznać zasady krajowego planu inwestycyjnego o stan realizacji innych, a także innych na ile te zapisane w kapeli plany zostają realizowany i naszym pierwszym wnioskiem było to, że przede wszystkim jako organizacja pozarządowa przedstawiciele obywateli mamy bardzo ograniczony wgląd przede wszystkim do założeń krajowego planu inwestycyjnego i konkretnych inwestycji po drugie, sprawozdania, które są przesyłane do komisji Europejskiej właśnie z realizacji tego planu są bardzo ograniczone to są sprawozdania przygotowane przez Ministerstwo Środowiska z wysp byłym Ministerstwem Gospodarki, ale są częściowo dostępny na stronach internetowych natomiast ich zawartość jest tak ograniczona, że de facto uniemożliwiają ocenę na ile te środki ta pomoc publiczna jest właściwie zgodnie założeniami dyrektywy realizowana w rzeczy nie mogę znaleźć takich informacji za dobę do konkretnej elektrowni do czego ona była zobowiązana do czegoś zobowiązała prawda jak będzie się modernizować pieniądze dostała za chwilę widzę, że zdołamy się z tego wykazała co znaczy, że ten dach warunek został spełniony nie nie znają tak łatwo nimi co ciekawe część z podmiotów udostępnia część informacji to znaczy np. kwoty, które w ramach ogólnych inwestycji przeznaczyło na tzw. modernizacje, czyli n p . na modernizację kotłów węglowych liczy na modernizacje jakiś pojemników do podawania natomiast duża część podmiotów ponad 30 % wynika z naszej analizy twierdzi, że są to dane tzw. wrażliwe niem praktycznie nie mamy żadnych informacji na temat tego procesu wynika z nich może tylko w UE w drodze uzupełnienia nie Gwyneth i obrony samego Cup Final należy też uczciwie powiedzieć, że ten dokument był dyskutowany w wyższym stworzony przez Polski rząd i był dyskutowany z komisją Europejską przez to i przez to komisje zaakceptowany, czyli czynnik no może moczyć dyskutować o nich dobre czy nie, bo my też mamy mnóstwo wątpliwości jako Konfederacja Lewiatan czy to przynosi rezultaty, jakie byśmy zakładali tego nie kwestionuję, ale nie kwestionujemy jawności dostęp do informacji ze szczególnie chorych i nie widział może go tam właśnie szczególnie w sytuacji, kiedy mamy do czynienia ze środkami publicznymi i to o dość i zdążyli, ponieważ tak jak wcześniej powiedzieliśmy to jest aż 70 % środków w ramach testu w obecnym stanie lecz o ile teraz w przeliczeniu na euro i w decyzji komisji Europejskiej o przyznaniu tych środków publicznych kwota derogacji to było ponad 7 miliardów euro, bo pani pani Agata Staniszewska, mówi że dokument określający zasady prawda widoku kpi z 7 krajowy plan inwestycyjny dla mamy te wszystkie projekty nadal legalne bowiem mur no tak, ale pytają nas jak oczywiście, ale potem jak i wydana w zakładzie z tego wywiązuje wpadnie mi się ile zapłacimy w nich wakacji sprawozdanie raz w roku musi pokazywać postęp, ale tam jak o nim nie mogę Zobacz, ale skoro, mówi że część są dane wrażliwe 30 proc to znaczy, że dniem toaleta może bali elektrownie oczywiście badali też zakłady elektrownię neony w badaniu wzięło się może dlatego jest to, żeby niscy tak no no no Meier z naszej perspektywy problemem jest to, że część danych jest niejawnych i i my uważamy, że oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że następuje wymiana informacji pomiędzy polskim rządem, a komisją Europejską i bardzo dobrze, ale biorąc pod uwagę, że są to środki publiczne nadal uważamy, że przedstawiciele społeczeństwa mają prawo i Poznania szczegółów i pewnej kontroli jest taki straszny im do głowy z tego, że to jest tak, jakbyśmy 70 % środków z tego tekst był właśnie hala handlu uprawnieniami tutaj od auta i przed obywatelami nieruchomości środki budżetowe, bo jeszcze środki w waszym mogłyby w referendum do budżetu nie używa go do tego, żeby wynegocjowaliśmy ustępstwo wyjątek, ale derogacje z komisją Europejską, czyli tak byśmy nie 10 proc środków w jakiejś dziedzinie budżetu tajni -li AM co to to chyba obronność rabatowa mogą bez ofiar nie uzasadnia tak, ale tu zjechać sytuację musimy modernizować energetykę i mamy bardzo przestarzałą energetykę to jest tym bardziej tym bardziej, że co wymaga podkreślenia system derogacji, czyli tego odstępstwa od aukcji został wprowadzony w bardzo konkretnym celu to znaczy te środki nie mają być wydawane tak jak dany podmiot sobie, że może nawet na powolną modernizację tylko w konkretnych celach i w sytuacji kiedy, kiedy Polska właściwie zależy od 1 źródła energii należy postawić pytanie czy środki przyznawane bezpłatnie powinny być inwestowane n p . w we wsparcie energetyki odnawialnej prawda A 3 czy czy w taki sposób, żeby można było dywersyfikować źródła dosta w energii niż to jest moim zdaniem podstawowy problem wątpliwość skuteczność tego mechanizmu tego dokumentu ZUS w przód, który w, których dyskutowane Lewiatan na ile tynk kpi ten dokument, który daje im Karola Linneusza inwestycyjny dający właśnie darmowe uprawnienia energetyczne jest efektywny daje rezultaty my tych rezultatów nie widzimy i już trochę, przeskakując co do kolejnej dyskusji chcielibyśmy zmian z i sposobu jego przyznawania darmowych uprawnień w przyszłym okresie rozliczeniowym także, ale może, zanim to, ale jest też Manet Boga bardzo pomóc temu mówił, że te firmy na elektrownie dostają pieniądze, a nie dostawać pieniędzy, ale powinny tylko mieć możliwość niezapłacenia za istnienie one nie dostałem zielone nie poznajemy nieznane, bo żadnych jedynie nazwa w pomiarze to jest coś niesamowicie istotna sprawa, żeby wiedzieć, że to też, ale muszą zapłacić Aegon Allianz, ale na oszczędność w grę, choć zdaje u nas są chorzy na uniknięcie na niej zarabiać, bo to jest już sprawa kluczowa dla Chile stamtąd pieniądze tym został w kieszeni, a nie, ale jeszcze raz państwo powiedziała Iwona powiedziała zostawiamy ją w kieszenie ileż miliardów złotych, ale w zamian za to prawda przez ten okres równoważnego na czele zainwestować, by pójść w kierunku tego co mogę się gospodarki niskoemisyjnej zmodernizować flagowymi źródło energetyki jak poprawić efektywność energetyczna Cetera et Cetera pokazano na jakich dróg powinno iść im tak pomyślny nie ma mieć możliwość śledzenia tego wypadku każdej elektrowni dokładnie to co się pani dyrektor zapytała czy my wiemy ile to pieniądze przeznaczone co oni robią jakieś postępy dalej ja mam wrażenie wiemy prawda i ta mętna woda to nie jest jak przypadek mętna woda jest od lat związana jak stolik, ale na gaz z miast w tym kraju uchodzi stanąć do SUV -a handel, jeżeli jakaś banda elektrownia w UE zostały w kieszeni tak jak nie powiedzieliśmy NT środki, ponieważ nie musiała je zapłaci za uprawnienia prawda, gdzie indziej musiała, lecz pozostałe procenty koszty musiała kupić na aukcji naj potem ona stwierdza Enzo tak to te w praktyce jednak widzę, że my tutaj coś zrobili im, a style nie wyemitujemy to tak może po pierwsze, sprzedać te uprawnienia, które skupia w ramach akcji tak, że jeżeli mimo zdecydowanie mniej będzie emitowała plus może tak sprzedać uprawnienia, które dostała za darmo prawo do ma prawo odmówić wydania UPO uprawnienia na aukcji, ale to też era darmowych chyba nie da domowych nie da darmowe to jest wyjątek i to, ponieważ to nie są środki przyznawane tylko to są, a i to jest pewnego rodzaju prawa z legendą, a jest pewnego rodzaju oszczędność fryzura ma być przeznaczona na konkretny cel natomiast oczywiście przy tych sytuacji podmiotów, które zaoszczędziły nabyte uprawnienia, ponieważ np. 3 ciszę zmodernizowały ich emitowały mniej oczywiście istnieje może być to nazwać taki wtórny rynek handlu prawda i pomiędzy poszczególnymi podmiotami te, które zaoszczędziły mają więcej uprawnień mogą odsprzedać podmiotom, które w danym momencie potrzebują i poza giełdą nawet tak poza tym systemem europejskim tak, ale jeśli chodzi o sukcesie w ale może pani może na nich również list chciała wyemitować tak stoczy 100 mówi Jagoda zremisować państwo i dało 50 tak 50 i musiał uprawnienia do pozostaje pięćdziesiątki kupić na aukcji firma jak atutem była taka genialna, że tylko chciała wyemitować go wyemitować 40 mówi wyemituje w tym roku tylko 40 znaczy mogę zarówno rytu to już tak, by warunki rynkowe nie pozwalają na vana musi produkować energię określony wolumen energii jednak co sądzi pani, że jest niemożliwe, by przejść ze 100 do emisji jest może jest możliwe przynajmniej na czysto to nam pokazało osłabienie gospodarcze którymi się w 2008 rodzimi odradza co do darmowe uprawnienia czy też mogła jeszcze raz usłyszeć od sprzedać nie nie pije darmowego nie mogą mogła, ale też jeszcze jest ważna kwestia, którą też, że poruszy, że nasze firmy, które energetyczne, które zostały objęte kapeli zobowiązało się do inwestycji, które będą tak jak mówiłam adekwatne do kosztów zakupu uprawnienia w tym dokumencie została wpisana na twardo kwota PL cena tego uprawnienia Linz w tej chwili jest około 14 EUR z haczykiem, czyli de facto 2 × wyższa niż ta, która w tej chwili jest na rynku, czyli nasze firmy energetyczne, żeby uzyskać uprawnienia za darmo muszą wykazać działania inwestycyjne, które będą pokrywały wyryte koszty co 2 proc niż 14 EUR za tonę, więc to jest tak naprawdę znów były przynajmniej wtorek 2 × więcej niż w tej chwili tak w internacie ZIT 2 × tyle niż jest Renault tarniny po poprzednikach tych inwestycji trzeba wykonać adekwatnie więcej ja mam pytanie się wrócić do tego co ClientEarth opracował kwity te właśnie Bonnie i jedno to było na coś, o czym tułów co kryzys i jak się wszyscy odpowiadamy to to właśnie brak transparentności utajnienie właśnie pewnych danych, które powinny być publiczne, ale wyszedł przebadali na co te środki idą prawda na to by wydano właśnie te konkretne już inne środki z derogacji, czyli z tego wyjątku równy i to wyszło z tego, że 78 projektów realizowanych przez spółki energetyczne było obejmowała infrastrukturę węglową jedynie 10 % to były inwestycje jutro na odnawialne, ale dodam, że inwestycje w odnawialne rozumiane jako współ spalanie, czyli jest ci, których właśnie można być mało światła z mafijnym HBO procederem w Polskiej gospodarce dziś właściwie można, by dziś pytanie czy przybył jakich inwestycji w transformację energetyczną jakieś rzeczywiste OZZ co wyszło z tego badania chronią go skomentować, ale odpowiedź na to pytanie to skrót informacji za energię dla klimatu rozmawiamy o uprawnieniach do emisji co 2 o handlu uprawnieniami do emisji co 2 o tym, mechanizmie jak to u nas wygląda w praktyce, jakie są wymagania jak one są spełnione i ja bardzo po prostu GM pana wezwać Gawlika jeszcze raz krótko, że przypomniał swoje pytanie w studiu obecny mecenas Agnieszka awansowała o piłkę Alan Fundacja ClientEarth prawnicy dla ziemi pani, a także pani Agata Stępniewska zastępca dyrektora departamentu energii zmian klimatu Konfederacji Lewiatan ClientEarth w raporcie, który wydał w zeszłym w zeszłym miesiącu zwrócił uwagę, że na polskie źle wykorzystuje te darmowe uprawnienia do emisji dwutlenku węgla i to to źle, bo oznacza m. in. że już bazę tekstów, które oni ocenili robiony przez spółki energetyczne jak wyszło można powiedzieć na infrastrukturę węglową kina podtrzymanie pewnego monopolu, w którym od, czego Londyn Paryż odchodzić od nich chyba nie wątpimy, bo poza nierządem ciągle, a jedynie 10 % inwestycji odnawialne przed tym inwestycjom odnawialne rozumiane jako współ spalanie węgla i biomasy coś co jest krytykowane prawda i ja to określam jako gość jest sposób mafijnego uzyskiwania środków przez koncerny węglowe, a nie nierzeczywiste odnawialne źródła energii wejściem do 8 o skomentowanie byty tych wyników ewentualnie rozbudowania tego etykiety i obchodzenia tych badaniach bo, bo to rzutuje oczywiście jeśli tak jest źle to co znaczy prawda, iż bonem jednych cieszy mnie nie godziliśmy się we wstępie może, że mówimy o ośrodkach od 40 do 100 miliardów złotych przyszłości prawda wielkich pieniądzach, które mają wpłynąć do polskiego budżetu w wyniku tego właśnie handlu emisjami co nie jest, czyli środki dużo większe niż niż inni niż te, o których mówimy o tym, mówić mówić o około kilku miliardów prawda euro w tej chwili naj bardzo ważne jest jak my to zorientujemy prawda czy to będzie nadal pocił konserwowanie tego węgla to będzie rzeczywiście transformacja i imieniem budowa alternatywnej energii energetyki innych innych dróg rozwoju energetyki, bo to coś, jakby kontekst tego pytania bardzo prosiła pani mecenas, tak więc Eliane może nim na wstępie po nim podkreślę to coś mówiłam dotychczas, że nam bardzo ciężko było ustalić takie szczegółowe informacje dotyczące procesu inwestycyjnego, ponieważ nie był transparentny z informacji, do których udało nam się dotrzeć to znaczy styl bardzo ograniczonych sprawozdań ocenę Ministerstwa Środowiska przekazywanych do komisji Europejskiej oraz z bardzo takiego prostego zestawienia znajdującego się w krajowym planie inwestycyjnym wynikało tak jak powiedział pan redaktorze aż 70 % inwestycji prowadzonych przez podmioty to były inwestycje węgiel, czyli de facto utrwalamy aktualne uzależnienie systemu polskiego systemu elektroenergetycznego od 1 źródła energii, czyli węgla te inwestycje, które zostały określone bardzo ogólnie w kpi jako inwestycje w OZ, czyli odnawialne źródła energii co stanowiło tylko 10 % to nadal były inwestycje jak się okazało we współ spalanie, czyli takie dorzuca ani biomasy do współspalania węgla co oczywiście pozostaje w sprzeczności z założeniami dyrektywy i istoty systemu odstępstwa od od aukcji i przydzielania bezpłatnych uprawnień, o czym już mówiliśmy wcześniej może dlatego tak ciężko dotrzeć do tych danych boską jesteśmy sprzecznie z dyrektywą to nie masz Chwalisz hip, a może tak też handlować już ochotę żyć w Polsce, zwłaszcza poprosiliśmy Aon się pomyśli jak to co w przyszłości program przede wszystkim nie stać nas na topienie pieniędzy w energetykę jeśli te pieniądze będą się pojawiały, a to już powiedziane, że w przyszłym okresie rozliczeniowym systemu handlu emisjami długie lata 20212030 będzie zdecydowanie więcej wpływów do budżetu dla Polski z tytułu sprzedaży z aukcji dlatego boję się one będą musiały kupować w Anglii zorganizowano za darmo wstrzymuje się, że będzie około miliarda uprawnień dla Polski w całym okresie rozliczeniowym co w przeliczeniu w zależności od tego, jaką tajemnicę prawnie rzeczywiście dziś lądujemy w kwocie między 40100 miliardów złotych, które będziemy mogli zagospodarować, by religia może dodam tylko, że zmiana będzie o tyle istotna, że bezpłatne uprawnienia to będzie tylko 40 proc maksymalna odnalazły 72 teraz 71 i biorąc pod uwagę, że cena uprawnień może znacząco wzrosnąć to będą ogromne środki, które wpłyną do budżetu państwa szacuje się, że tak jak wspominaliśmy tutaj to może być pomiędzy z całego systemu et CSU to może być około 4 od 44 to sztuka miliardów złotych, które wpłyną do budżetu państwa i teraz patrząc w przyszłość bardzo istotne jest na co te pieniądze zostaną wydane i stawiamy tutaj takie pytanie czy może nie należałoby się zastanowić i skonsultować z opinią publiczną czy środki, które przypłynął z aukcji powinny trafiać do budżetu jako tzw. środki nie znaczą one, czyli rząd decyduje na co je przeznaczy czy jednak naciskać, żeby środki te były zgodnie zresztą z sugestiami zapisanymi w dyrektywie przynajmniej 50 % powinno być przeznaczone na cele środowiskowe i budowanie gospodarki niskoemisyjnej, a de Gaulle, a i tak mamy jednak ledwie 2 kwestie, które należałoby zagospodarować w ramach tego procesu, który się toczą przyszłości ten słup pierwsze musimy sobie odpowiedzieć na co wydawać pieniądze, które wpłyną omówiliśmy 100 miliardów, ale będzie ich trochę więcej, bo poprzedni rząd wynegocjował jeszcze zwany fundusz modernizacyjny na modernizację energetyki właśnie w ramach tego funduszu będziesz dodatkowo między 820 miliardów złotych, które będziemy musieli wydać na transformacji energetyki na kwestie derogacji dla energetyki jak ten proces lepiej zaplanować uważam, że to co jest w tej chwili kpi nie jest efektywnym narzędziem i propozycji komisji Europejskiej, żeby odejść od takiego sztywnego dokumentu na rzecz organizowania przetargów moim zdaniem ma sporo sensu, bo po bez konkursów wyłanianie dorównać dna na ograniczanie emisji w energetyce, czyli dostawałby uprawnienia za darmo te instalacje, które na efektywnej gromko zrazić rola banków, ale co 2 i to moim zdaniem misek lista korzyści zachętą do jak deklaruje, że owe zaniżają Gazeta fakt jest, jeżeli ludek moja deklaracja przewyższa to co konkurent deklaruje ja dostanę więcej uprawnień zadania niż on, więc mamy jak on się, jaki system konkurs, na który zawsze stymuluje do tego, żeby robić jak najbardziej efektywne inwestycje to moim zdaniem ma sporo sensu i być może lepiej pozwoliłoby nam cenny ten efekt poprawy w energetyce osiągnąć, a druga rzecz to jest właśnie toczy mówią pani mecenas jak sensownie wydać spore pieniądze, które będą się w budżecie pojawiały się pojawiały to będą przelewane de facto w gospodarce naszych pieniędzy więcej nie będzie tak one przydają się z kieszeni energetyki przemysłu do kieszeni budżetu państwa jak wiemy do państw ma mnóstwo różnego rodzaju potrzeb, ale uważam, że w fair byłoby wydać to ona potrzeby energetyczne przemysłowe w kontekście środowisko, a nie będzie tak nie będzie ta, że my będziemy musieli więcej płacić za prąd, ponieważ elektrownia będzie musiała, więc płacić za emisje, bo z tego 40 % państwo będzie mogła rozdać za darmo co oczywiście daleka robale, ale myślę, że wnętrza albo czarne oczy i to trzeba sobie uczciwie powiedzieć, że w nowej wsi uprawnienia mogą spowodować wzrost ceny energii z tak naprawdę powinien być im impuls do tego, żeby to energetyka zmieniać mamy energetykę, która jest przestarzała i gdzie mamy stare bloki, gdzie mamy zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego, jaki sygnały o obłych kształtach jako wyłączeniach naprawdę najdroższą energię, która jest jest tak, które do nas dociera, więc przede wszystkim powinniśmy w Polsce myśleć o bezpieczeństwie energetycznym i te pieniądze mogłyby nam pomoc na transformację energetyczną i poprawa bezpieczeństwa energetycznego myślę, że w takim w taki sposób trzeba myśleć o tych pieniądzach i od tych wyzwaniach oczywiście też krótszy czas być energia będzie w Polsce droższa będzie drożała, ale mamy mnóstwo wyzwań, które musimy zaadresować dzisiaj, żeby być konkurencyjną gospodarką w przyszłości ja myślę, że bracia wracając do początku naszej rozmowy i tego po co ten system został wprowadzony system handlu uprawnieniami dymisji został wprowadzony po to, żeby, żeby zmieniać i reformować i dobrze mniej mitów, a żeby nie emitować, ale jednocześnie jest instrumentem polityki klimatyczno energetycznej co w kontekście Polski wymaga zmian i inwestycji w tym sektorze z 1 strony rząd traktuje zobowiązania paryski jako jako sukces z drugiej strony, obserwując co się dzieje na rynku energetycznym nie widzimy znaczących inwestycji, które zapewniałyby bezpieczeństwo naszego systemu pani redaktor słusznie zauważyła, że wzrost ceny uprawnień może się przełożyć na wzrost rachunku dla zwykłego obywatela natomiast w naszym interesie jest zapewnienie, aby i te dodatkowe koszty nie były przerzucane na na obywateli ale, żeby te środki były tak inwestowana w energetykę, żeby ona mogła taniej produkować prąd, a nie drożej i wymówka w postaci tego, że cena uprawnień wzrasta w związku z tym cena energii dla zwykłego obywatela wzrośnie jest jest nie fair, ponieważ należy przeprowadzić takie inwestycje, żeby nie stanąć w najbliższej przyszłości w sytuacji braku energii, a jednocześnie wzrostu rachunków dla przeciętnego użyć, ale nie wzięli sobie powiedz, jeżeli mamy ogromne wyzwanie inwestycyjne, które są w sektorze energetycznym nie ma siły, żeby cena energii przyszłości nie wzrosła naprawdę to nie jest tak, że właśnie, że będziemy poszukiwali konsumenta, że rzuty z takich co 2 i my będziemy gdzieś się i energii niż ceny energii nie wzrosną one będą się wzrost ich mamy też w takiej sytuacji Wyki jesteśmy w i moim zdaniem, jeżeli mamy jakieś dodatkowe środki, które płyną z z Europy zamiast je w stół oraz trwania, acz powinniśmy mądrze zainwestować, żeby zoptymalizować ten wzrost cen energii i żeby uczty SEG były dużo oczyści dużo szerszy problem i kontekst społeczny, ale i bezpieczeństwa energetycznego środowiskowego, ale wydaje się, że to powinno to dyskusja w ogóle od tych środkach w interesie powinna być też połączona z polityką energetyczną państwa na i powinniśmy mieć jakąś jedność jedność myśmy też po stronie rządu, bo o tym, wspomina pani pani mecenas rzeczywiście ma z 1 strony rząd, mówi że popiera to co w w Paryżu w grudniu zostało podpisane, czyli nowe porozumienie klimatyczne, a z drugiej teraz szerokim gestem węglowe niech z naszych list chętnych na coś zdecydować i dlatego i dlatego w naszej ocenie w ocenie ClientEarth i wielu innych organizacji te środki powinny te środki, które trafiają do 3 do budżetu i gmin giną powinny być przeznaczone na bardzo konkretne cele w naszej ocenie to jest wspieranie odnawialnych źródeł energii też wspieranie efektywności energetycznej to jest tworzenie programów np. dla obszarów zagrożonych zmianami w sektorze energetycznym niewątpliwie tak o takim wrażliwym obszarem w Polsce jest Śląsk te ogromne środki mogą być przeznaczane na cele restrukturyzacyjne i to wszystko jest słusznych i ja się pod tym podpisuję, ale jest wydają się, że trzeba dodać jednak tutaj dopowiedzieć na co tu opowiadamy, że rząd jest zakładnikiem obietnic związanych z węglem i ten Święty pytanie od ceny właśnie Energi o tym co minister Tchórzewski odpowiedzią na to by tak odnawialne źródła energii ten handel emisjami to powoduje, ale przemilczał wbrew ile my właśnie dotuje w jakim stopniu dotujemy węgiel, a to było policzone przez Wisłę między nimi 70 miliardów złotych rocznie dziś poznamy te wypowiedzi pokazuje się do sądu jeśli pokazuje nam też, choć wydaje się nie mieli wiele jest 1 rzecz tu państwo mówicie w swoich raportach ciągle transformacji energetycznej, a my też o tym, mówimy, że niemal wszystkie kraje prawda wchodzą robią transformację energetyczną, żeby zrealizować to, o czym mówimy w Polsce to słowo się nie pojawia się zwrócić uwagę w ustach rządzących nie ma słowa transformacja energetyczna, czyli przekształcenie tej energetyki tego monopolu węglowego, w którym jesteśmy na na inne prawa i źródła energii ich, chociaż nikt nie mówi prawda, że natychmiastowe wyłączenie, ale pewne pewien teren proces i na te środki, o których dzisiaj mówimy gigantyczne środki powinny być użyte w małym 1 rzecz zmienia ten czas do ziemi też bardzo dobry postulat mocny postulat, żebyśmy nie gwarancja cudze pieniądze pójdą do haseł i gwarancja, że pieniądze pójdą to żadne piękne oczy to musi być na to ustawa o, realizując dyrektywę i pokazanie prawda źródła finansowania pokazanie co jest transparentne co ma być jawne to są gigantyczne pieniądze my jako obywatel boisz się domagać się że, gdyby ustawowo regulowane na co w latach 202130 prawda środki powinny mogą ich nowość biznes na pewno się będzie domagał się mylił się wspólnie z organizacjami pozarządowymi zaczynają domagać dokładniej należałoby zapisać tak jak pan redaktor wspomniał na co konkretnie te środki powinny zostać przekonany przeznaczonych dziękuję państwu za podsumowanie w prozie państwa to temat będziemy wracać Rykowski dynamiczne siedzi się studia w obecnym i pani Agata Stępniewska zastępca dyrektora departamentu energii zmian klimatu Konfederacji Lewiatan dziękuję bardzo dziękuję pani mecenas Agnieszka Warso-Buchanan Fundacja ClientEarth prawnicy leży dziękuję bardzo jest prowadzący Radosław Gawlik Eko Unia partia zieloni tym razem Ewa Podolska żegna Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA