REKLAMA

Jak wygląda pamięć Polaków dotycząca Powstania Warszawskiego?

Połączenie
Data emisji:
2016-08-01 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
on włączenie ich różni od nich aż 1344 Jakub Janiszewski i przy mikrofonie ze mną studia dr hab. Marcin Krukowski semiotyki kultury z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego autor książki powstanie umarłych historia pamięci 19442014 dzień dobry PR manager państwo pamięć zbiorowa mitologia związane z powstaniem warszawskim tak, by można było określić to bank hak temat naszej rozmowy to portowcom chcemy żyć tak mam tutaj uderzyć w Spalę się tak trochę Rozwiń » boję, że to znowu będzie mieszanie w tej samej tematyce w ten sam sposób znaczy coś zrobić rytualne dyskusja o tym czy powstanie miało sens czy nie miało czy to było zbiorowe seppuku co to właściwie było takie opinie gości ciągle ciągle są już zostanę czy w ogóle jakaś droga wyjścia z tego przeżywa Ania od powstania w ten sam sposób zadawania pytania czy czysto warto było akurat na tym czy warto było czy nie warto zupełnie się nie znam, bo nie jestem historykiem wojskowości odliczenia karabinów czołgów i przewag militarnych są moi koledzy z budynku naprzeciwko na Uniwersytecie, ale możemy np. porozmawiać o tweecie posła pięty, który rozpoczął swój dzień dzisiaj od napisania w nawiązaniu do artykułu, który napisali dziennikarze gazety wyborczej, że godzina Voo nigdy nie była godzina zgody zawsze była godzina niezgody najpier w godzinę niezgody z hitlerowcami potem godzina niezgody z komunistami, a dzisiaj mówi poseł Pięta z gazetą wyborczą czy kodem 10 lat siedziałem w archiwach drążyła kopałem męczyłem się, żeby spróbować jakoś opowiedzieć odpowiedzi na to pytanie, dlaczego to powstanie warszawskie jest dzisiaj takie ważne poseł Pięta zrobił to 140 znakach w 1 tweecie, dlatego że przez 3 lata przyzwyczailiśmy się, że była to godzina niezgodność może szokować to one dziś może bulwersować albo zaskakiwać, że wydarzenia historycznego używało się od zawsze w bieżącej walce politycznej, ale póki nie spróbujemy zrozumieć tej logiki, która stoi np. za tym tu ideę będziemy zmuszeni nieustannie wciąż odnowa być przez upiory dręczeni i przeżywać te rocznice jako jego rocznice niezgody to dlaczego ten zna pan takie ważne, dlaczego pan wierzy, że ten twój jest taki dotykające sedna co to takiego ważnego problem polega na tym, że jeśli np. wierzymy, że w Smoleńsku był zamach jest dla nas zupełnie oczywiste, że należy upamiętnić powstanie warszawskie wspólnie z tym apelem smoleńskim i każdy z drugiej strony jest wielkim totalnym wariatem jeśli z kolei nie wierzymy w to oto próby połączenia jednak z drugiej wydają się szaleństwem i ani 1 strona ani druga nie czuje potrzeby zrozumienia tych racji, które kryją się za to, żeby jakoś powstanie warszawskie w bieżącej walce politycznej zjednoczy drugą stronę eksploatować zamiast gdyśmy się zatrzymali z uwagi posłuchać co przebija z dod wita Sygut wita przybija głębokie poczucie, że sytuacja, która wg części społeczeńst w uległa radykalnej zmianie ciągle biegł w totalnym nadużyciem jest zestawienie okupacji hitlerowskiej komunizmu tego co się dzieje w wyobraźni posła pięty i jeśli dobrze rozumiem bardzo wielu jego wyborców bardzo wielu jego sympatyków nie jest osamotniony w zgodzie stron nie uległa zmianie ani ci ludzie wciąż nie czują się w Polsce u siebie w domu i dopóki nie trujemy tego zrozumieć znaleźć jakiegoś języka przerzucania mostów być może właśnie za pomocą mądrej polityki historycznej tak długo oni będą mówić swoje jest ci drudzy będą mówić swoje i będzie to może załamać ręce myślę zastanawiam właściwie co to znaczy poczuć się u siebie z takich sytuacji prośba do na tym co się właściwie ma uzasadniać takie poczucie, że jest u siebie czy to rzeczywistość, jakby przynosi tylko potwierdzenie moich własnych nie ma ani potrzeb może i polityki historycznej to bardzo ciekawym przykładem w swej książce opisuje to coś się z powstaniem warszawskim działo przez ostatnie 70 lat i tę historyczną i faktycznie nie ma ironii, którą poseł Pięta rzeczywiście w 1 tweecie streścił to znaczy zaraz po wojnie, kiedy komuniści zaczęli budować swoją wizję pamięci zbiorowej powstanie warszawskie stał się takim symbolem to znaczy wspólne upamiętnianie, zwłaszcza w tym czasie komunistycznych represji poległ w powstaniu warszawskim było takim znakiem jesteśmy razem może nie może wydawać prasy nie mam dostępu do Radia telewizji, ale w tym 1 dzień zbieramy się razem pokazujemy, że pamiętamy i pokazujemy czym innym obcym, że mamy swoją pamięć z latach osiemdziesiątych te celebrację oddolny na cmentarzu Powązkowskim był gigantyczny w swojej książce poświęca temu dużo miejsca i transporcie szokować ci, którzy mówią nigdy nie było polityki na cmentarzu Powązkowskim to coś nowego koniecznie powinni zajrzeć do archiwów coś na ten temat zachowałem w tym skandowano na cześć Lecha Wałęsy, czyli jak najbardziej żyjący postać Anny Walentynowicz wtedy również żyjącej w należytym wtedy było grane, jakby tak to ten tak te tematy współczesne gwiazdy jest oczywiście upamiętniono wspólnie z powstaniem warszawskim ofiary Katynia, ale też ofiary bieżących represjach lat po strajkach na Wybrzeżu w związku z tym pan czy można być to po tej linii to jest całkiem logiczne to, czego domagają się zwalnia z Radia Solidarność jej niedawno na swoim blogu mitologia współczesna umieściłem taki wpis, który mówi, że to co się dzieje nazwał to wampiryzm pamięciowym, ale teraz musimy sobie uświadamiać, że pan minister Antoni Macierewicz stąd ikona wtedy opozycji to robić coś co opozycja demokratyczna w PRL -u faktycznie wtedy robiła to zbyt teraz z naszego punktu widzenia może go to właśnie ładna 30 lat może się wydawać nowe szokujące, ale tuż było i bardzo dużo głosów dostęp po tym, wpisie na blogu, który mówiłem tak, ale nie można porównywać tych 2 sytuacji wtedy Polska nie była wolna i za każdym razem odpowiadam to samo co, o co chodzi tu przed chwilą to znaczy to powinno, tym bardziej zapalić czerwona lampka i powiedzieć, a w takim razie tak dużo ludzi w Polsce w tym ludzie, którzy są obecnie u władzy mają poczucie, że Polska nie jest wolna, że nie może oni rządzą, ale gdzieś tam panowały także w czasie testu miękkiej siły jeszcze potężniejsze, które walczą z naszą zbiorową pamięcią, ale chyba już ulicami tej tradycji, ale też chyba dość oczywiste zaczyna się poczucie czasu na prawo sprawiedliwość to jest partia, która nigdy nie wyszła z opozycji i teraz, której nie chciał ulec pokusie łatwego etykietowania 1 partii politycznej z punktu widzenia tych badań, które prowadziłem z bardziej także pewna historia pamięci historia upamiętnień i politolodzy i polityki w Polsce stworzyła prawo i sprawiedliwość nie odwrotnie oni przejęli pełną retorykę co się może wydać nie jakiś komiczny albo przyznania emerytury okres gotowości jeszcze w dziewiętnastym wieku po powstaniu listopadowym czy styczniowym takie poczucie są jacyś inni obcy wszystkie publiczne ceremonię pamięci są zawsze zafałszowany i tylko to co my sobie konstruujemy gdzieś tam potajemnie jakieś ulotki coś to tylko to jest prawdziwa pamięć o nich co w tym bez żadnej ironii to mówię rzeczywiście dziedzicami całej tej pięknej tradycji pytanie tylko raz jesteś piękna tradycja czy też może pewna forma egzaltacji to bardzo trudna sprawa to zdarzenie, kiedy robią to ludzie, których lubimy to nasza wina leży piękna tradycja, gdy robią to posłowie, których nie głosowaliśmy to mówimy, że są wariatami i Dreźnie oblegać, gdyż to pokłosie bardzo łatwy i symetrii mówię tutaj tak jak ta asymetria była idealna po to, żeby jakoś pana i słuchaczy zachęci do próby spojrzenia i jaka logika kryje się za tym co co robi druga strona ma też dostaję bardzo dużo pytań co z tym marszem ONR-U czy to nie jest szczyt absurdu, że skrajni prawicowcy posługujący się symboliką w bardzo słabo zawoalowany sposób nawiązującą do faszyzmu upamiętniają wydarzenia, które było gigantycznym antyfaszystowskim zrywem Otóż najwyraźniej nie upamiętniają samego wydarzenia na wyciśnięcie tak wydaje ogromne zjawę z historii pamięci o panią w roli pamięci, bo powstanie warszawskie wszyscy tam 4 ,5 dekady PRL-u stało się symbolem walki z komunizmem o pamięć, więc wydarzenia antyfaszystowskiego stał się wydarzeniem antykomunistycznym a kiedy potem po transformacji ustrojowej jakoś tak wyszło, że wszyscy byliśmy zainteresowani bardziej budowaniem kapitalizmu z upamiętnianiem powstanie warszawskie stał się także takim symbolem takiego zaniedbania zapomnienia, że talent, by ceremonia rocznicowa dziewięćdziesiątym czwartym czy okrągła 50 rocznica była spora nie była z udziałem delegacji międzynarodowych i jakie tam rzeczy wydarzyły, ale to wszystko z perspektywy roku 2004, gdy się takie małe i słaby dopiero w roku 2004 zaczął się nowa polityka historyczna i wtedy bardzo wielu ludzi miał poczucie organy to ta nowa Polska po osiemdziesiątym dziewiątym też zbudowane na kłamstwie też nie oddaliśmy hołd bohaterom dzieci ci młodzi ludzie, którzy nawet lata dziewięćdziesiąte często słabo pamiętają mają takie poczucie musimy pamiętać nie pamiętać, bo inaczej nowi jacyś komuniści syjoniści tylko oni się tam mają teraz Unii Europejskiej imigrantów tak przyjdą i nas zjedzą i oni też, jakkolwiek to się może wydawać wręcz perwersyjne oni też się czują dziedzicem tej pamięci i koleś, który na swoim Facebooku ma wspólnego naczelnego perwersja faszystę Elbląg nad Grela polecam panu z ONR-U jeśli nas teraz słucha pewnie, żeby sobie Jonathana Littella suchej widoczny jest analiza osobowości tego zboczeńca, którego miał wspólnego bardzo dobra struktura -li styczna tematyczna analiza polecam, żeby sobie przeczytał, a drugi widzi w tym sprzeczności znaczy w niego powstanie warszawskie jest symbolem tego czym lider PiS w swojej książce suche wilgotne znaczy Walków walki porządku z chaosem walki rodem z jakimiś komunistami ustawienia wszystkiego władnym wrzątku i władnym porządku w, a jeszcze zastanawiał nad tym, jakie są drogi wyjścia stolik z takiej sytuacji można powiedzieć, że mamy do czynienia z grupą, która kompletnie zamknięta na argumenty z zewnątrz, ponieważ ma poczucie, że właśnie jest tym nosicielem tym przekazie celem tej prawdy, która musi pozostać, jakby niska Alana i siłą rzeczy, jakby to zamknięcie no wszelkie inne sposoby narracji czy rozumienia całkowite jest pytanie czy to w ogóle coś jak czyta się gdzieś może skończyć od tej trasy i morsy pozwoli zrezygnować z pana jako ideologicznego przeciwnika na człowieka o tym, myśli dokładnie odwrotnie, ponieważ to jest jakieś uproszczenie to nasze buty czy to samo tyczy się do pana tak i do Pańskiego pytania czy rzeczywiście ci, którzy uważają przeciwnie też nie są zamknięci ideologicznie jak często wykonujemy te próby zrozumienia tych drugich dary były jak ja mam poczucie, że często wykonujemy taką Probierza jest częściej wykonują niż w niż to po drugie, ten pan teraz do znanych z metrem i 8710 lutego głęboko nie jestem przekonany, że symetria wyjaśnia wszystko kwestia tylko taka, że i na takie pytanie wprost odpowie znaczy nie możemy tyle potyczki zmusi tej drugiej strony, żeby coś zrobiła ja zacznę jako badacz pionier rozmów wykonać porządnie, ale teraz ten może zrobić, by zwalczać dżumy czy pan, że no właśnie zależy panu pytanie to co my byt tego co z tym w ogóle można zrobić w sytuacji, kiedy ktoś czuje tak zepchnięty do narożnika, że już absolutnie się odwracać plecami Jerzy krok to naprawdę próba zrozumienia, bo wydają się, że dużo dał się zrobić wchodząc z nimi dialog oparty na rozumienie ich zrozumienie absolutnie nie oznacza akceptacji absolutnie nie oznacza powiedzenia myślimy tak jak w rozumieniu oznacza w zgodnie z najlepszymi naszymi możliwościami staramy się zrozumieć strukturę waszej logiki i tras w nasz wkład ten nieszczęsny apel Smoleński i wielu moich znajomych, którzy już na maszynopis książki wysyłał ten tekst mówiło słuchaj oni tu chyba przypisali swojej książki przy Tamce dziś jest wywoływanie duchów tam prezydencie Lechu Kaczyński trzymać ich to zresztą śmieszyło podczas kiedy ten gatunek wszystkie apele pamięci apel poległych w dolnym tak samo składają się zwoła czy przeplatanych, gdyby takim refrenem, więc tydzień na takich przykładów znaczy brak takiej woli zrozumienia drugiej strony za każdym razem jak i jakie także na coś śmieszy albo oburza to powinniśmy się z Nowicką się bierze ten nasz ośmieszenie oburzeni wraz z tak właśnie gest znaczy próba zrozumienia i rzetelnego tej drugiej strony chodzenie z nią dialog, ale też skupienie się na tej historii pamięć jak to się tworzyło jak to się budowało, jakie są mechanizmy tego co jakiś pierwszy krok, a dalej kwestie taka rzecz czy na pewno chcemy przestać się kłócić czy może to, że wciąż możemy się kłócić jest dobrym znakiem dobrym symbolem być może zawsze pamięć powinna funkcjonować w ten sposób, że do jakiegoś bezpiecznego momentu dzieli polaryzuje społeczeństwo pozwala się wyrażać różne stanowisko przesz chcielibyśmy żyć słyszy się tym niema dialogu ojej no tak, ale pytanie czy rozmowa o tym co się wydarzyło w Smoleńsku jest rozmową o czy też taki dialog czy to są właściwie 2 równoległe opowieści, które się nijak nie stykają i jakby to jest tutaj kłopotem znaczy taniej nie to nie jest rozmowa o wydarzeniach, które doprowadziły do katastrofy moim zdaniem to była katastrofa tylko to jest rozmowa o pewnych takich całościowych znaczy tutaj nie Antoni to nie jest rozmowa o o żadnej prawdzie materialnej to jest śmiech myślę stron tak tak tak tak go, że o prawdę materialną trudno tu się wspierać to co na pewno możemy zrobić też jestem specjalistą od ich obrażenia nie od prawdy materialnej to zła zrozumieć też ta katastrofa Smoleńska z jakich ona elementów semantycznej jest złożona być może zobaczymy, który taki element, który jest słabszy może ceni go pociągnąć powiedzieć niech tam kolego koleżanko zastanów się zobaczyć to on nie pasuje do całości może wynająć do tego się pogodzimy taką polityką małych kroków może zrobić w dziękuję bardzo dr hab. Marcin Napiórkowski z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego był ze mną studiują 1358 zaś informacje o włączenie ich część z Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA