REKLAMA

Teatr, taniec, improwizacja, muzyka. O Festiwalu Szekspirowskim mówi prof. Jerzy Limon

OFF Czarek
Data emisji:
2016-08-03 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
30:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po ich Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie wciąż w Gdańsku o moim gościem jest prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego dzień dobry czas od dziś w Zarze wczoraj półmetek można, by rzec przekroczyliśmy jubileuszowej dwudziestej edycji festiwalu Szekspirowskiego także 5 dni festiwalowych za nami jeszcze zostało 5 dni do niedzieli włącznie do niedzieli i powiemy panu panie profesorze Rozwiń » tak w Los Angeles zastanawiam od lat nad Szekspirem w sensie jak bardzo nie za aktualne czy to nie są jakieś takie stare Ramoty, które oglądamy jej to już po prostu to nic nie ma no ale wczorajsze wydarzenia związane z mediami tak to ich fachu obecnie są też seks ich wyłącznie z Łeby, a do ZUS wszystko przyjdzie i napis Zauchy oraz wzrostu norm unijnych z zawsze zawsze go fascynowały kariery wielkiej kariery polityków i monarchów, którzy właściwie są polityka i te kariery wynoszenie i upadek ten upadek jest najciekawszy, bo występ z reguły jest najmniej oczekiwanym momencie jest bolesny i ostateczny także właściwie najbardziej interesowali ludzie biznesu i ich i politycy i pod tym względem to się nie zmieniło, a w i wciąż jest aktualny, a to, że potrafił w sposób poetycki mówić o człowieku o emocjach o o namiętnościach no to uchwała jemu i wielkim poetą był po to nie ulega wątpliwości autorzy że, że można można utyskiwać, że to ramota, że to taki już myszką trąci są na pewno takie fragmenty, które w, którym myszką trąci tak jak powiedzmy, jakby się czytało Reja prawda, a to nie jest dziś język, który by jak pociągną tłumy za sobą, ale na szczęście w Polsce Szekspir istnieje w przekładach i te przykłady coraz to nowe przekłady uwspółcześniania Szekspira i inna Szekspir jest zupełnie inny od brytyjskiego ten brytyjski rzeczywiście coraz mniej zrozumiałe się robić coraz więcej jest głosów, żeby uwspółcześnić ten niewysoki takie próby już są dokonywane zarówno w druku jak i na scenie, ale my tego nie musimy robić z byłych tutaj był w w sądownictwie w przekładach jest oczywiście Hamlet, który ma bodajże 27 przekładów na język Polski różnych przykładów no i ich i dzieła wszystkie mamy w kilku różnych przykładach niestety Stanisław Barańczak świętej pamięci nie zdążył wszystkiego przełożyć się szkoda, bo to byłby na pewno taki pomnik translator Ryki, ale jesteśmy jak mówił w szczęśliwej sytuacji, że Szekspir jest, w którym stoi przykładem auta z knajpek trochę odwiedzam przedstawienia wydarzenia festiwalowe i tak jak powiedziałem, że czym się wydać takie trochę trąci myszką czasami to po tych 5 dniach tak właściwie takiego mam smak kanapek i klasyczne przedstawienie, gdzie z faktury z sektorem tekst jest tekstem zawiłości są z zawiłościami iPoda sobie z winy i trosk minie, bo na razie to jesteśmy w warstwie meta warstwy meta warstwy metra, która będzie wariacje na temat wariacji na temat warstw wymiotowali akcji no rzeczywiście w w Europie kont jest na kontynencie europejskim większości krajów dominuje teatr reżysera, który dobiera sobie teksty i dzisiejszych czasach często to są różne teksty, które są umieszczane w taki taki blender szeroki tekstowe w niszę bezlitośnie klasyków wyłączy kilka sztuk razem dopisuje się tak tam, jeżeli to jest robione, z jaką siłę kulturą Głuchych użyję bardzo nie modnego sformułowania z kulturą literacką chińscy i smakiem to z tego mogą bardzo ciekawe rzeczy wyjść natomiast ja się biorą za to osoby, które raczej przypadkowe no to jest zgroza jak wielokrotnie mówiłem, że poprawianie czy przepisywanie tych klasyków Paszek z wielkich poetów w szczególności to jest tak jakby chłopak z kapeli mocarstwie grzebał w mojej i strat w tym i 2 na szczęście tutaj w pokazujemy nas festiwalu w różne przedstawienia są też takie, a bardziej klasyczna tak jak przedstawienie pory strzelił po karetkę sen nocy letniej z Petersburga na bardziej klasyczne tak, ale tak wyraźna to sporo przemyśleń na ten temat, ale nie było tam do do opisywanych fragmentów nie było w biegu łączenia różnych tekstów szekspirowskich w tym klasy g rak z tak Cezary łasiczka program Owczarek studia w Gdańsku prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego i trwa jubileuszowy dwudziesty festiwal Szekspirowski przed informacjami mówić o śnie nocy letniej indeksy poruszają panie profesorze nie są w ogóle koneserem ani znawcą teatru w zakresie przypatruje od czasu do czasu, ale mamy wszelkie przeświadczenie, że jak sztuka rosyjscy znaczek sztukę robią Rosjanie grają Rosjanie no to muszą być czapki uszatki nawiązanie do konsumpcji alkoholu ponad 4 PL PS normatywnej tak, a jak sztukę robią Polacy no to musi być dużo biegania po scenie i koniecznie dużo palenia papierosów następnie ach, co to oznacza, że wtedy jesteśmy taką awangardowych palimy na scenie w prozie proszę powiedzieć, że nie ma racji, by profesorze w rodzaju dzisiejszych czasach to jeszcze można dorzucić parę takich elementów, ale z piciem to to rzeczywiście u Rosjan nie jest zabaw nie idziemy jeszcze przed wojną była inscenizacja Hamleta, którą odtworzono parę lat temu itd Tety tę odtworzono inscenizacji obejrzałem cha i Jan Hamlet jest pijany od początku do końca jest w piwnicy lub po prostu IT i 3 i cała ta sprawa Amber syn może jest jakimś pijackim maja kim Dzong UN również tam wygłupy jakiś Sontag błazna daty jest i i co mnie najbardziej zafascynowało to była reakcja publiczności w zachodniej Europie przepraszam a jakby Hamlet był pijany to widać byłoby od razu, że nie nadaje się do pełnienia jakiejkolwiek funkcji poważnej w państwie bez nieodpowiedzialnym człowiekiem nie umie kontrolować swojego nałogu natomiast w Rosji widać było Kraków fale ciepły i sympatii bijącą Champion Soły z widowni no jest 1 z naszych PLC swój chłop i to takie było im dosyć dosyć zabawne w linii, w czym tak te cechy narodowe tutaj rzeczywiście pan redaktor nie zaskoczył Seul i tylnych był okres, kiedy w teatrach angielskich z zamiłowaniem naśladowany o żyjących polityków i aktorzy naśladowali sposób mówienia co było czytelną oczywiście tylko dla Brytyjczyków u nas też to bywało, ale u nas miał potem spod politycznej w latach komuny aktorzy umieli naśladować sposób mówienia Gomułki czy później Gierka różnych dygnitarzy partyjnych i z tego z tego potrafili zrobić użytek na scenie ku uciesze ludzi ludzie uwielbiali trotyl ciepły aluzje polityczne mniej czy bardziej skrywane czy w Polsce bieganie może mu może będę chciał zwrócić baczniejszą wymianie papierosy WOS uwaga papierosy papierosy tak, ale to dzisiaj jest modne przerywanie sztuki, żeby podkreślić umowność sztuki teatru, że cały czas bierzemy udział w zabawie i w pewnym momencie reżyser każe aktorom przestać aktorzy mają przerwę i sobie siadają improwizują i palą papierosy z reguły, a niekiedy są to o tak pamiętam zwróciłem uwagę u Kieślowskiego w tych krótkich filmach o, że bardzo często bohaterowie piją mleko z butelki FF wtedy było jeszcze lekko rozwożone po domach w butelkach u mnie też było, ale ja nigdy z butelki nie piłem, a ta może ją role są w nich brak jest wibrator w Blachowni, a pasy AW w jego filmach kobiety też z butelki lekko także tort można takie charakterystyczne cechy wyłapać haczyki no tak bardzo zawładnęła naszą duszą, że reżyser musi przypominać publiczności, że mamy do czynienia z innym mediom, ale jesteśmy w teatrze ryzyko umowne to wszystko zabawa, więc teraz moja, którzy przerwą i zapalimy papierosa, żeby państwo wiedzieli, że to jest jednak teraz to oni to to nie jest to nie jest już wpły w kina to jest raczej wpływ performance ów wpływ gdzieś, gdzie nie ma fikcji nie ma świata fikcji nie kreuje się o wydumanych przestrzeni innego czasu performer i bierze udział w tym samym wydarzeniu co widzowie z uczestnictwa od niej stożek, że ktoś komuś coś pokazuje, ale ta magiczna jak wisiał i mówią magiczna energia przepływa od reformy rad rodziców i 33 do innych obecnych i od nich do performera i to trochę przeniesie znaczy trochę w znacznym stopniu przeniknęło do teatru, by mógł razem ze sztuką ciała różnymi niekiedy bardzo bulwersującymi działaniami artystycznymi dzisiejszego świata to szeroką ławą wtargnęło do teatru zawładnęło nim wymieszał łosi powstaje coś nowego coś nas ogranicza teatrze nie poddał całkowicie 4 ale, ale właśnie z synem słyszy się co rusz nawoływania do prawdy, kto dzisiaj modne w kręgach teatralnych z mówieniem, że bierze, że tradycyjny teatr to gadanie to właśnie ta gra na tradycyjną grę aktorską patrzy się z pobłażaniem, że to jest konwencja to jest nieprawdziwe prawdziwe aktor ma się na scenie zachowywać tak jak w życiu codziennym ima tak mówić i to oczywiście jest też konwencja prawda i teraz nie można od tego uciec i to też jest zadanie reżyserskie aktorskie wyćwiczone na próbach i mitach i tym to też jest konwencja każdy dom dobrze wyszkolony aktor potrafi zagrać na scenie człowieka, który mówi tak jak w życiu codziennym dla widzów jest to niekiedy denerwujące, bo też Boy in dykcja i nośność głosu na tym cierpiał także także bardzo często teatru czekają aż się do lodową pomoc mikro portów i tu jest cały szereg zjawisk dzisiejszego teatru, który wynika właśnie z tego zmiksowane niemal 3 wtargnięcia dzisiejszej sztuki do teatru prawdy prawda aktor ma nie grać kilkoma być tym tym co 3 czy tak jest to jest taki Stanisławskiego skrajności był prowadzony, że aktor swoją obecnością już zaznacza to co trzeba nikt nie musi grać dlatego i w tym ma się wyrażać prawdę, a trojga zlotego w powrócą na festiwal Szekspirowski z 20 lat po myśli pan, że już stare budki przeminął jak długo będziemy z powrotem w Leeds sądzę, że w, jakim stopniu tak, bo nasz teatr z bardzo zapatrzony w teatr niemiecki atak jak w ostatnim roku parę sztuk niemieckich widziałem tam wraca stare i Chin i teksty wraca właśnie to przerywanie tekstu czy miksowanie tekstu wynika z takiej bardzo modnej modnego zaznaczania niewiary w prawdy literatury teatru dzisiejszy tego nurtu, którym mówię odwraca się od literatury literacką gości, ponieważ uważa, że to jest jeszcze jednak konwencja język my tę samą w sobie jest konwencja uregulowany przez reguły gramatyki klasy małe, a tu nie ma zatem powiedzieć trzeba ludziom marnować godziny wieczorne no bo w bardzo się, że może także reżyser nie do końca uważał na zajęciach i właściwie warsztatowe cierpi i mówi no bo wie pan to można tak prawda jak Roth kosili latarnie potem po to, żeby podam 50 latach namalować czarny Kwadrat byli to albo zapowiedź kurde, nie był to niewiele potrafi, więc na moje czarne kwadraty powiem, że to jest poszukiwanie prawdy w swej dobroci niech pan przyjdzie nam o tym, powie, ale zobaczymy może sztuka jest jakąś inną oczywiście, że można to wstyd to co i analizować innej grywać jest z tego i innych państw są to poszukiwanie prawdy zmyślona efekt każdy ma do tego prawo jest za jasno teraz stawiają przed co próbuje przedstawić punkt widzenia osób, które się angażują w tworzenie teatru tego tego typu bardzo często jest to teraz misję ten teatr dlatego ci ludzie często są bardzo poważni bez dystansu do siebie i tego co robił śmiertelnie poważni są, bo misja polega na misji jest w zmienianiu człowieka i sposobu w jakim Percy pod nasz styl mówienia, że ja przyszedłem panie profesorze uśmiechnięty razem znudzony chętnie odwiedzanym miejscem bardzo wyraźne no tak, ale to jest dowodem na to ile jest jeszcze do zrobienia, a także pańskie reakcje negatywne są potwierdzeniem założenia jest rozumienie odróżnia ich rodzice do szkoły z powrotem w Chinach, a oni oni uważają ci wytwórcy, że właśnie jej wychodzący widzowie podczas przedstawienia, trzaskając drzwiami są dowodem sukcesu powszechny aplauz jest klęską, ponieważ do niej nie sprawdziło się nie trafiliśmy w to co trzeba 3 trzeba ludzi zbulwersował, acz otworzyć im oczy pokazać, że świat nie jest tak jak się wydaje, że zbulwersowany, bo wzmożone, choć to jedno oczko mniej odleciało w Popowie drugie tak się chyba udało, a byłem znudzony, bo śmiertelnie znudzony niech powie, na którym ówczesny wygląd, ale w uważny słuchacz wie LO, który przez chodzi nam w papierosy podkreśla strzelano z gali rozdano tak, ale indywidualny odbiór nie może jeszcze decydować o mocy od całości tak jak mówię w nowo dość, że jest to, że ono dla nas Dada chodziło o to, żeby temu, ale żyją ich bić serce to naruszenie wolą Bożą żeglarzy yorki to sztuka z węgla w pozwie stosowny śląską do rosołu z deklaracje i działania i sztuki od lat od akcji ognisty wiedeńskich oto od 60 tych lat no to akcjoniści wiedeńscy byli przynajmniej się krew lała pani profesor w mojej ojej Arte w teatrze też tak bywa, ale zawiera i jest w każdym razie akcjoniści zaczęli coś co co weszło na trwałe przynajmniej w ostatnim półwieczu dołącz do do kanonu sztuki i jest to ustawiczne walka z nawykami percepcyjnych mini Izy zespół ze sposobem widzenia świata wg neuro psychologów 95 % tego jak partycypujemy w świat to są automatyzm SO Polish sztuka z tym walczyć co pokazuje, że niekoniecznie jest świat jest tak jak nam się w te Cezary łasiczka program Owczarek prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego z państwa i moim gościem trwa dwudziesty festiwal Szekspirowski jeszcze 5 dni park ogrodzony, więc rozmawiamy o tym co było na razie na jej wydaje się, że wtorek w wielkim sukcesem do tej pory było sal sala pełne sale pełne w ten nurt offowy rozkwit rozkwitu w ogóle nie fanatyk 237 wydarzeń artystycznych i to przez zawodowców grane to nie jest już zapraszamy amatorskie zespoły które, które teatrzyki, które sobie zagrają tylko to są wszyscy i ptaszysko wypełnione po brzegi tak jak tak się to bardzo cieszy w ramach rezolucji Roma Castello, czyli jest i Sylwii po karetkę opowiada, że w pasie, że rok wcześniej pan za zwrot za wcześnie przyłapano spotkanie z dostępnych tylko chce wyrzec się z tym różnie w Rosji rozumnych była w ekonomiczne sytuację Marek Andruk umawialiśmy się, że nic, żeby się spotkać się zastanowić czy ciągle coś w naszym teatrze nie zrobił co byłoby Wedel wydarzeniem w skali świata te teatru na pewno, czyli dla nas bardzo ważne jest spotkanie mieliśmy się spotkać w Wenecji tam, gdzie pracownik ma nasz architekt, który jako siły nas skontaktował ze sobą ani i wszystko było już umówione, kiedy nagle 2 dni przed wyjazdem się zorientowałem, że albo jest błąd informacje, które mam od niego albo w moich, że tych data się zgadza miejsce się zgadza tylko w dacie inny rok był huk okazało się, że rząd po rok naprzód zaplanował Chin spodziewa się ze mną spotkać w przyszłym roku, a nie w tym minami tak tak nasz pierwszy kontakt z Lechem minął się w czasie, ale jest to niewątpliwie wielki artysta taki bardziej wizualny niż 3 teatralnych chyba to sól to co robi to Lotosu ruchome instalacje z elementem głosu, ale tam się nie buduje fabuły jakiejś rozpoznawalnej raczej sam fakt mówienia komunikowania się albo niemożności porozumiewają się mięsem mądrego interesuje też człowiek ciało tak podatnego na zawodowych aktorów bierze naturszczyków takich ludzi, którzy mają ciekawy ciekawe ciało ciekawą formę po tak tak dlatego w wcześniej wspomniałem że, że również sztuka ciała wkracza wkracza do teatru tak jak i są takie przedstawienia KON trujące pokazy mody czy mamy nietypowych modeli i Choszcznie z ludzi ulicy albo albo kara dla niepełnosprawnych, ale w Azji, ale zrobił nie tylko on nie pierwszy nieostatni pani profesor wciąż postuluje, żeby wysłać tych młodych reżyserów do szkoły w ja mam wrażenie, że oni za wcześnie wyskoczył i że nie nie czytali nie oglądali nie zapomina czytaliśmy nie oglądali, bo trochę próbują te rzeczy które, jakby odkrywają Amerykę atol, która została odkryta 20 ×, a w nowych butach mówi się siedziałem na pewnych przedstawieniach nie była ktoś atakuje to już zrobił ten to już zrobił ten to jest nawiązaniem czy to wszystko już było w sensie z tego co tam widziałem kastę ludzi od tej dobrze coś ktoś gdzieś tam grać, ale w dni, kiedy może zrobić kursy mistrzowskie trofeum niekiedy są to nawiązanie świadome przywołuje się jakiś wcześniejsze dokonania Mistrzów po to, żeby z nimi jakiś dialog prowadzić niekiedy też udaje, ale tutaj pan dialog z Warlikowskim autokarze ożywić dialog z amerykańskich każdemu, aby w młody reżyser zaraz po szkole, mówi że właśnie prowadzi dialog z Warlikowskim czy tak jak tak jak wtedy, gdy biorą się za komedię to zawsze mówią, że mroczną komedia będą robić, bo u Jana Kotta przeczytali, że Szekspir pisał mrocznego komedia, ponieważ niczego innego nie czekali na to aż wydaje się, że tak powinno być jak już kilkanaście takich słyszałem wypowiedzi młodych reżyserów właśnie, że albo z Warlikowskim dialog prowadzą albo albo z mrocznej komedii zrobił należy żarty na bok i jest tych z wielu zdolnych ludzi i znacznie więcej epigonów i bym po prostu miernot, które starają się za wszelką siłę wejść na rynek do obiegu teatralnego, a i tak zawsze chyba było tak zawsze był jutro burza w reżyserii Anny Augustynowicz teatr współczesny w Szczecinie, a w piątek irański Hamlet tak tak bardzo bardzo ciekawy, bo my nie przypomina przedstawienia, których nie widziałem, o których czytałem z lat pięćdziesiątych zaraz po odwilży, gdzie Szekspir był bardzo upolityczniony rozliczał przeszłość inni takie słynne przedstawienie Hamleta było, gdzie Poloniusza jest nie tylko kanclerzem nadwozie Klaudiusza, ale jest szefem służb specjalnych i co rusz biegają szpicli, którzy przynoszą mu różne komunikaty i w tym przedstawieniu wszyscy wszystkich śledztwu i podsłuchują taka jest atmosfera atmosfera lubelscy noże i ten Polonią, z której jest realną siłą i tytuły w irańskim przedstawieniu mamy tego pewne Echa tam cenzura akcji jest z Polonią się również z szefem cenzury i jest złe pan strzelił w ich aktualność w prostych narzędzi do pani no tak orzekł tak także tych z teatrem bardzo lubi angażu angażować się sytuacje trudne politycznie w Iranie ma teraz sytuacja nie do pozazdroszczenia, chociaż w ostatnich latach powstało wiele prywatnych teatrów teatru i teatrzyków, które są tolerowane przez władze przepuścić można, ale dlatego, że władze nie wierzą większy wpły w teatru na masy, które władze wspierają upodobnił nas wpływ teatru jest praktycznie żaden no ale pamiętajmy, że mówimy o Iranie w Iranie, który w ogóle kocha sztuki kochała poezję przede wszystkim ważna każdy Irańczyk to z cały dorobek poezji irańskiej pewnie od tyłu i o swój odlew z przodu tyłu z tym do przodu po bokach może recytować z dowolnej porze dnia nocy z zamkniętymi oczami co prawda to prawda także inną bardzo się cieszy, że udało się to spór to wszystko skomplikowane o nim nic nie muszą wizję Polski zdobyć co nie jest łatwo, bo tutaj inny nasze służby z podejrzliwością patrzą na na przybyszów z tamtego kręgu kulturowego, ale dzięki dzięki pomocy ambasady polskiej w Iranie to owszem, są w Teheranie to wszystko udało się sprawnie załatwić dla nas to to trochę egzotyczne tra w trawy teatrze ministrów z ZUS z Iranu w rolach Łódź w tym roku spędziłem 10 z nich już mówiłem w innej audycji jest w Teheranie i napatrzyłem się na ten teatr irański są bardzo ciekawe, kto może może nie zapowiadają rewolucji w teatrze, ale widać, że bardzo chcą nadążać za tym co się w Europie robi pomimo rozmaitych obostrzeń cenzuralnych i cenzura politycznej cenzura obyczajowa, która jest przecież tam bar bardziej chyba przestrzegana niższy niż polityczna tak pijąc stworzył takie 2 przestrzenie przestrzeń publiczną przestrzeń prywatną i w tej przestrzeni prywatnej zupełnie inny świat danej gminy w dużo więcej rzeczy się dzieje dużo więcej, że jest pan dozwolonych, ale jak przed przechodzimy do przestrzeni publicznej na to, że efekt, ale zmieniamy skórę jesteśmy rolki gminnym tak podobnie saga teatralność życia, aby publicznego powiedziałbym chcę się już trochę bycie aktorem i bycie sobą no tak to jest to też jest temat izraelskiego przedstawienie Hamlet maszyna Hamlet maszyna, ale tam jest, więc znacznie więcej jej tekstu Szekspirowskiego niż można, by się spodziewać też bardzo ciekawe przedstawienie wykorzystujące przestrzeń naszego teatru ach, i też zaangażowane politycznie to jest polityczna sztuka zaangażowana w to co się tam robi teatry teatr w Izraelu są bardzo przeciwko establishmentowi politycznemu chociażby sam fakt szczerze, że bardzo lubią angażować palestyńskich aktor ów jest wymownym znakiem doniesień nie zgadzają z polityką rządu niektórzy aktorzy i niektóre teatry odmawiają występowania na terenach okupowanych tzw. okupowanych mech nim robią z tego jakiś znaczący znak polityczny i także w te kody polityczne w Izraelu gdzieniegdzie oficjalnie nie ma cenzury, ale w swym teatrze bardzo się angażuje sądzę, że u nas też tego mamy pierwsze Jaskółki, bo po okresie, jakby samozadowolenia i uciekania w kierunku sztuki dla sztuki boję się w 2 tys w problematykę genderowe u szukanie tożsamości płciowej wszystkie bardzo ważne dla niektórych tematy, ale to nie są uniwersalne problemy to mniejsi świat nie fascynuje się tym masz do tego stopnia nie żyje tymi sprawami, żeby z tego robić w jakiś jakąś uniwersalną sprawę z drugą część spraw została przerobiona na świecie nadal tak i to jest przewidywalny i tu już wszyscy wiemy co i jak natomiast z innym może zaistnieć sytuacja w Polsce, gdzie teatr zwiększą uwagą będzie będzie rozglądał się dookoła i reagował na nas zmiany polityczne w naszym kraju i to już w pierwsze Jaskółki tego strzału w niedzielne przedstawienie teatru powszechnego z Warszawą czy Juliusz Cezar już jest tego zapowiada Wysocki reżyser Barbary są tak, by w reżyserii Barbary Wysockiej jest zapowiedział już tak jak słyszeli czytam to to coraz więcej takich przedstawień, które budują znaczenia w relacji to do sytuacji politycznej na zewnątrz panie profesorze bardzo dziękuję panu za wizytę dziękuję bardzo zapraszam na nasz festiwal jeszcze 5 dni także w 2 i to bardzo w każdy dzień przynosi nowe emocje nowe niespodzianki prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego, bo państwo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA