REKLAMA

Kiedy zaczęliście rozmawiać o seksie ze swoimi dziećmi?

Dobry Seks
Data emisji:
2016-08-07 23:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
49:46 min.
Udostępnij:

Jak rozmawiać z dziećmi i nastolatkami o seksie? Kiedy zacząć? Jakie pytania nurtują współczesną młodzież? Do rozmowy Anka Grzywacz zaprosiła Izabelę Jąderek, autorkę książki „Seksolatki. Jak rozmawiać z młodzieżą o seksie?” Uwaga! W trakcie audycji konkurs.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo przy mikrofonie Anka Grzywacz witam audycji dobry seks w studiu ze mną Izabela jąderek psycholożka seksuolożka edukatorka seksualna również każdy wie to dobry wieczór mówi autorka książki o bardzo ciekawym tytule i bardzo ciekawy układ sceny seksu lat taki jak rozmawiać z młodzieżą o seksie książka ukazała się nakładem wydawnictwa PWN ENA jest właśnie o tym, o czym Adamowi tytuł i o tym, głównie będziemy się rozmawiać, czyli Ałan 1 z moich ulubionych Rozwiń » tematów edukacja seksualna młodzieży, którą też sama się zajmuje i bardzo się, że taka książka powstała, bo rzeczywiście ze strony osób dorosłych, które pracują z młodzieżą albo wychowują młodzież, bo po prostu są rodzicami opiekunami jest bardzo dużo pytań bardzo dużo potrzeb dotyczących tego jak rozmawiać z z z dziećmi młodzieżą o tematach związanych z seksualnością związkami z relacjami z emocjami z przemocą również z tym jak zmienia się współczesny świat, a my tych zadań nie nadążamy z bardzo pani taka książka powstała co jest niedobre szczególnie dla osób które, które pracują z młodzieżą to także takie propozycje gmin planów zajęć lub do sądu termin takie zajęcia, które ty sama prowadziła się na bazie własnego doświadczenia stworzyła to plan zajęć tak to są zajęcia, które prowadziłam i na bazie obserwacji i pracy z młodzieżą przygotował ćwiczenia one w były robione te ćwiczenia lub metodą prób i błędów, bo nie każda grupa reaguje tak samo w zależności od wieków zależności od szkoły w, a natomiast jak wprowadzam te ćwiczenia na, toteż później zdecydowałam się umieścić je właśnie w książce i tematy są takie najważniejsze, które we mnie interesują każdą osobę, która pracuje z młodzieżą czy mamy i dojrzewanie i normy seksualne i ryzykowne zachowania seksualne tematy związane z asertywnością bardzo często trudne i z którymi trudno trudno sobie poradzić, jeżeli same sami takich RM namiętności nie posiadamy przemoc pornografia cyberprzemocy właśnie taki, że takie kompendium wiedzy na temat tego, o czym z młodzieżą przede wszystkim rozmawiać i co sami powinniśmy wiedzieć, czyli wie ile, w jakich dziedzinach muszę się douczyć trochę jak dorośli czy też przypomni sobie wyleczy też sobie jakoś usystematyzować, żeby taką rozmowę przeprowadzić właściwie rozmowy na omówienie od tej 1 wielkiej rozmowy o seksie no to chyba jest 1 wielka pomyłka w 2 jest to 1 wielka pomyłka, bo też trudno ich jak już tak sobie trwogę, gdy nie wyobrażam takiej sytuacji, kiedy rodzic opiekun mówi chodź kochanie teraz porozmawiamy o seksie tylko to jest proces, który się w zasadzie powinien działać z wiekiem dziecka takie konno dojrzewa tak jak zmienia się jego rozwój tak jak ono rośnie również ta wiedza powinna być systematycznie przekazywana w sposób adekwatny dla rozwoju emocjonalnego i poznawczego każdego każdego dzieciaka i jeśli zaczynamy rozmawiać wykład 15 lat jest już za późno, bo dziecko do tego czasu zdążyło sobie wykształcić postaw wobec własnego ciała wobec ciała osób innych wobec asertywności czy wobec tego jak należy traktować się inne osoby w otoczeniu i te postawy czy zachowania jest już trudno zmienić niestety nowa lepsza, ale jeśli zauważamy jakieś jakieś trudności im mniej to co mnie się wydaje jakoś ważne to, że rodzice opiekunowie bardzo często zaniedbują ten temat i zadaje im się, że dziecko samo będzie wiedziało jak powinno się zachowywać w ERM albo, że jeśli AM zakażą, jakiego zachowania to będzie wystarczająca, a tymczasem te postawy przekazujemy nie tylko w sposób werbalny, ale również, pokazując niewerbalnej dziecko też przecież tego uczucia wykładni tych 15 lat 2 silnych ogłosił, że testament, a czasami 15 lat za późno, bo pewne rzeczy pewne inną pewne wzorce zachowań dawnego takie nawet nie mówią one tylko po pokazywane na różne sposoby przez rodziców, a właściwie Jar niemowląt przekazy dotyczące działaczy czy poczucia bezpieczeństwa, czyli należną im szacunku dla dla integralności drugiej osoby no i właściwie powinno się zacząć już taka świadomość tego powinno się zacząć dla rodziców na samym początku, gdy dziecko przychodzi na świat tak powinno się zacząć jej, więc ja mam takie wrażenie, że rodzice bardzo chcą żeby, żeby się zadziało mają wrażenie, że przekazują dobre wzorce, a natomiast w momencie, w którym dziecko zaczyna jakoś się zadawać pytania, których potrzebuje tego wsparcia, w którym potrzebujesz dowiedzieć jak skonstruowany jest otaczający świat w tym również jego ciało, jaką jest zbudowana jak się nazywa i t d. a na to to już jest temat, który jakoś bagatelizują majtek możemy oczywiście wymieniać to tabu, które funkcjonują, że w rodzicom się wydaje, że nie powinni przekazywać wiedzę dzieciakom, bo są one jeszcze za młoda, bo nie powinny znać się naz w narządów płciowych, a przecież skoro dziś nazywamy ręka noga głowa brzuch to równie dobrze możemy nazwać narządy płciowe za grosz poczucia wstydu, bo to nas dorosłych powoduje takie zakłopotanie o jej remont nie wiem jak o tym, powiedzieć prawda dziecko jest ciekawe, bo jest ciekawego próbuje zaspokoić zaspokoić swoją swoją ciekawość poznawczą w Gnojnie stratę mam też też kolegę takim innym tabu jest to, że rodzice się wydaje, że albo, że rodzic 1 płci nie powinien przekazywać wiedzy dziecku, które jest płci odmiennej prawda albo jeśli jest jakaś znacząca różnica wieku pomiędzy dziećmi jeśli jest ich więcej w rodzinie ich potem się twarzą trudności problemy one oczywiście eskalują najbardziej dziecko, jakby rośnie i tej wiedzy mu brakuje na to nie będzie wiedziało w jaki sposób zbudowane jak traktować tą samą począć, by traktować jak dotyk jest dla niego dobry, w czym dla niego w ogóle jest ciało, a i potem ten dzieciak rośnie taki trochę odseparowane od tej rzeczywistości, która go przecież paczek, który jest trochę jest takim podejściem nie męczy mnie to idzie za nami ten to powiedzenie, że mężczyźni są z Marsa kobiety zwano, jakbyśmy żyli na 2 różnych planetach, że rzeczywiście dziewczynki uczą się tylko o dziewczęcych tematach mówiący o chłopięcych i nadal wielu opiekunów wychowawców czy rodziców ma takie podejście właśnie, że z dziewczynką od tego miesiąca, ale już o tym jak zbudowane ciało mężczyzny to to niekoniecznie i rzeczywiście żyjemy w takich w 2 światach w 2 Cosmos SACH tak ja mam wrażenie, że żyjemy w 2 w kosmos ach, i co jest dla mnie jakoś paradoksalny, bo ja mam wrażenie, że kobiety i mężczyzny więcej łączy aniżeli dzieli ita sztucznie robiona dysproporcja Iza kosztom dla mnie trudna trudna do zrozumienia i jednocześnie w UE z takich moich obserwacji zarówno w przypadku opiekunów dzieci młodszych, ale także i starszy zauważam że, a opiekunowie po prostu nie wiedzą w jaki sposób przekazywać wiedzę dziewczynkom, jakim chłopcom Janoszka tak spotykam się z jakimiś rodzicami, którzy przychodzą do mnie do gabinetu z prośbą o edukację to nawet w gabinecie się rynku są odmienieni boty to powinieneś powiedzieć synowi, bo przecież jak długo nie będę mówiła boja się czuje zakłopotania na temat antykoncepcji seksu to powinna być twoja sprawa jej, ale z kolei w przypadku dzieciaków młodszych tata dziewczynki oczywiście uczy się właśnie tego co jest dziewczęce uczy się takiego stereotypy w staro typowego podejścia do płci czy do emocji dziewczynki mają być bardziej skupione w, a 1 i opiece na tych lalka czy właśnie na takim swoim dojrzewaniu, ale tylko w pewnym obręb w takim obszarze, na którym rodzice pozwalają obejść się dotkną n p . o narządach płciowych na to to już jest przecież coś, czego im robić się, że nie wolno i to jest zakazane rączki mają wyjąć z majteczek, a chłopcom chłopcy mają na to większe przyzwolenie w chłopców łup ktoś rzadziej za to zgarniać deszczu ani też są kamienie natomiast zupełnie inny sposób im się bardziej przyzwala na eksplorację na dominację na to, żeby się bawić agresywnie, a natomiast dziewczynki mają być spokojne skromne posłuszne mają się na wszystko zgadzać nikomu nie protestować trudno im przecież nawet powiedzieć własne zdanie, a potem na zajęcia z edukacji seksualnej, które podejrzewam, że i ty możesz mieć jak ze swego dość doświadczenia dziewczynki pytają czy określone zachowanie można zaklasyfikować do formy nadużycia molestowania czy one już powinny zwrócić uwagę asertywność ma płacić co my nie wiedzą czy czy dane innym nie potrafią określić tych swoich granic, a John zostały przekroczone, bo nikt tego nie nauczył to rzeczywiście bardzo bardzo ważne fragment swojej książki właśnie asertywność jak te tematy poruszać jak uczyć w ogóle dzieci młodzież, ale asertywności przypomnę, że rozmawiamy o książce seks matki jak rozmawiać z młodzieżą o seksie, która ukazała się nakładem wydawnictwa PWN jej autorką jest Izabela jąderek, które dziś ze mną w studiu BM będzie można dziś wygrać kilka egzemplarzy tych książek 5 pierwszych osób, które do nas napiszą maila na adres seks małpa TOK TOK FM i podadzą w e-mailu swój adres korespondencyjny otrzyma taką książkę zachęca szczególnie rodziców opiekunów, ale osoby pracujące z młodzieżą w edukacji Annę raczej z tego młodzieżą z innych gmin na razie działa na rozumiała tak przede wszystkim, bo do tego ta tematyka dotyczy akurat w tej konkretnej książce ORD -IN we wstępie, że piszesz coś takiego seksualność to nie tylko seks dzisiejszych dorosłych mało, kto uczył w szkole i domu i czym jest zdrowie seksualne jak dbać o relacje jak rozmawiać o rozwoju psychoseksualnego czy też jak ważną i nieodłączną cechą każdej osoby również model jest seksualność nie dziwi mnie, więc rodzice nie wiedzą, jakim językiem rozmawiać ze swoimi dziećmi seksualności czy czują się zakłopotani zawstydzeni ciasto z trudem dyskutują na ten temat nawet z dorosłymi jak zatem ten przekaz wiedzy jeszcze młodszym no właśnie ci sami zostaliśmy edukacji seksualnej z naszym życiu w naszym związku małżeństwie ten temat jest przemilczane trochę zakładamy, że na Parnasie domyślali partnerka się domyśli jak to ma być jak są problemy to jakby zamysłem i udajemy, że nic nie stało imienia utrzymania rodziny zawiązków poświęcamy się niejako na to jak mogę przekazać pozytywne nastawienie i ich wiedza na temat seksualności naszym dzieciom i właśnie pan wrażenie, że nikt nie ma jak i wiedzy pozytywnej przekazać, bo te wasze tak jak mówimy, że dorośli nie byli uczeni na temat edukacji seksualnej nie znają tego języka czasami się czują zakłopotanie, bo zerowym ciasto nie potrafią się komunikować seksualnie ze swoimi partnerami czy partnerkami jeśli przychodzi później do nich taki nastolatek, który po prostu Orzeł czy nawet dziecko mniej młodsza, ale próbują zdawać pytania to taki rodzic ma prawo czuć się zakłopotany IMI ja z 1 strony rozumiem tego zakupu danego rodzica UE i z tego powinna być szkoła żeber tych rodziców odciążyć, ale i ta edukacja seksualna powinna być obowiązkowym elementem programu nauczania niestety nie jest o edukacji seksualnej w naszym kraju nie ma, a z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie w żadnym stopniu nie zapewnia tej edukacji natomiast to co jest dla mnie jakimś problemem w inkubatorze rodzica nawet jeśli zauważają, że sami nie potrafią na ten temat rozmawiać, kiedy np. zechcieliby poruszyć jest nastolatkiem temat antykoncepcji zastanawiają się kilka razy, ale jak powiedzieć o tej prezerwatyw wiecie jak ją wyjąć z opakowania w, żeby rodzicom, żeby im się właśnie ramce nie trzeba nic nie trzęsły to ja z kolei to się tak długo zastanawiał się, dlaczego odmawiają tego szkolenia, ale i zdarza się także czy te są takie szkoły, gdzie rodzice wyrażają zgodę na takie zajęcia nie ma problemu, aby dane się odbyły, ale jest też, że gros takich szkół i ja spotykam się tak zdecydowaną większością np. euro jest w szkole osób w kasie osób mniej więcej 30 i zdecydowana większość rodziców nie wyraziła zgodę na takie zajęcia, a ja też ostatnio miałam taką sytuację, o której wieża miała zajęcia w umówione w szkole pod Warszawą, a IR na ponad 100100 rodziców 1 tylko nie wyraził zgodę na zajęcia z podstawy dojrzewania psychoz seksualnego, ale i niestety przyszedł dzień przed zajęciami do szkoły ksiądz, który zaczął straszyć, że przyjedzie następnego dnia, czyli w dniu, który miał mieć zajęcia pod szkołę z transparentami i zrobić pikietę każe Jasek słali wuja młodzież i szkoła się przestraszyła dyrekcja się przestraszyła część się raczej z grona pedagogicznego stanęło po stronie księdza i nie tak sobie myślę, że to nastolatek, bo to była były klasy gimnazjalne, czyli powiedzmy 1414 lat teraz bym się w 6 następnych dni w odrębnym były ubek tam on przecież słyszy co się dzieje, ale wie, że miał mieć zajęcia nagle z jakiegoś powodu te zajęcia się nie odbywają to nie jest taka informacja, którą można przekazać na 105 latkowi, że pani się rozchorowała i nie przyjdzie tylko o tu już pojawia się lęk i zarówno Olek ze strony rodziców, bo część cięć część z tych rodziców kilka osób jak również i dziadków dzieci zgodziła się z księdzem Żak przyjdzie pani seksuolog uszka to na pewno będzie namawiała dzieci, a do seksu, bo też edukacja seksualna to przez to niezręczna dla wielu osób słowo seks to na pewno będzie związane wyłącznie z tymi zajęcia się, że nie odbyły, więc jazda Ivica taki podwójny paradoks z 1 strony brak jest brak systemowego rozwiązania z drugiej strony brak przyzwolenia na rodzinę wielu rodziców na to, żeby takie zajęcia się odbywały, ale jak n p . nie znajduje na to rozwiązania, ale wiem próbuje go szukać jakoś sobie w głowie natomiast wydaje mi się, że tu też potrzeba edukować przede wszystkim rodziców opiekunów, że seksualność jest istotnym elementem u nas jest integralnym aspektem uniwersalny dotyczy każdego z nas, że to nie jest związane w ogóle wyłącznie seksem, a że dzięki temu budujemy nasze relacje z 2 na nasze emocje nasze zdrowie społeczne wasze nasze zdrowie seksualne, ale jeśli ci rodzice ci opiekunowie będą tutaj jakoś wyedukowani, toteż łatwiej im będzie zrozumieć, że ta wiedza stąd jesteś jesteś potrzebna ich dzieciom, bo nie chodzi o to, że w, a ja czy inne osoby zajmujące się edukacją seksualną wiemy lepiej co jest dobre dla czyjegoś dziecka życie wtrącała w czyjeś wychowania, ale chcemy sprawić, żeby ten brakujący element również był w szkole realizowany ktoś uczy języka polskiego też matematyki to my możemy uczyć edukacji seksualnej znowu jest takie nieporozumienie pomiędzy edukacją właśnie o wychowaniu w i tym, że może to też chociażby przez nazwę przedmiotu wychowania do życia w rodzinie, który zakłada, że szkoła będzie wychowywać tak młodzież do życia w rodzinie co to w ogóle miałoby znaczyć bardzo dziwna niefortunna nazwa i takie założenie, że szkoła przejmie funkcję wychowawczą podczas gdy ona od naszych oczach uzupełniająca i przede wszystkim edukacyjne on-line znowu kolejny Pol szkolenie młodzieży jest pionkiem w tej ideologicznej politycznej grze tak i traci na tym po takie mówienie to co powiedziałaś to historie może miesięcy właśnie odwrotny skutek jest młodzież słyszy, że coś co jest nie tak z tym seksem aż tak bardzo źle była taka afera w szkole tak no może warto zainteresować jeszcze bardziej Chiny i może właśnie warto poeksperymentować z Grotu taki zakazany owoc nawet nie można nie pozwalają dowiedzieć co to jest tak tak ja niestety mam wrażenie, że skoro tak jesteśmy przez co najmniej wszelkimi informacjami dotyczącymi zakwita seks wylewa się za wsią to z reklam z Radia w telewizji i tam i ten przekaz o nie zawsze jest rzetelne trzeba naprawdę wiedzieć, że są strony czy treści, że taras, który się można wiele rzeczy dowiedzieć trzeba po prostu jest znaleźć ataki nastolatek, które chcesz wiedzieć co to jest seks no bo właśnie tym sensie słyszy, ale i słyszy w różnych sformułowaniach mniej wulgarnych bardziej wulgarnych, ale na to będzie chciał sprawdzić będzie chciał zobaczyć jak pojazd nagle zacznie się seksu prawie, bo będziemy się wydawało, że to jest fajne, a poza tym wszystko co jest sexy związany sprzedaje się najłatwiej, a więc również może mieć taką potrzebę poczucia akt bycia akceptowanym czy przynależne, więc może również poprzez takie swoje zachowanie seksualne mieć wrażenie, że będzie lepiej akceptowane bardziej akceptowane w grupie jeśli się zgodzić na całość, a na jej cóż na tej oddziela się całkowicie seksu w kwestii w ogóle związanych z emocjami strąca trans seks dla nas nie znaczy, że ten udany dobry seks jest wtedy, kiedy on spełnia też potrzeby poza seksualne, kiedy czujemy się akceptowani ważni przynależą ani kiedy ktoś nas dobrze traktuje, kiedy ta nie jest, kiedy ten seks nie jest zmuszany, kiedy nam nie szkodzi kim jesteśmy szantażowani stawiani pod presją tak dalej tak to szczególnie widać w komorze może nie tylko włącznie, ale częściej w różnego rodzaju pytania o młodych kobiet dziewczyn, która gdzieś stawiają siebie na ostatnim miejscu w tych dniach całym w tej całej historii np. związanej z pierwszym razem, gdy pierwszy raz ma spełnić jakąś funkcję, ale ostatnią z tych funkcji jest jej przyjemność dla jej komfort on przede wszystkim jest przyjemność partnera to jak się wygląda jak się zachowywała się spełni wymagania chłopcy też to mają teraz Sparta też ulegają tej presji realny i nie myślę o sobie o tym, że to seks ma być przede wszystkim dla mnie tak tak Ewę i daje to jesteś 1 z takich słów mniejszych elementów, bo jak się czyta badania i sprawdza się motywacja dziewcząt chłopców do tego pierwszego razu to w przypadku dziewcząt jest cały czas tak słynne lex cudzy słowie mówi dowód miłości także ja to robi dla kogo się, bo on chce on nie namawia w AM, a ja raczej powinnam skór, jakby z ulec takiej element takiej propozycji i my cóż tu x jeśli ta inicjacja seksualna nie jest udana czy jest wymuszona trudno się potem dziwić, że taka młoda kobieta, która ma nauczka dla 22722 będzie postrzegała relacja partnerskie w sposób taki dla niej nie nie do końca też no właśnie partnerski taktu, bo widzimy tu mówimy o partnerstwie jeśli seks jest wymuszone czy jest jakimś elementem szantażu taka dziewczyna może mieć dalej przeświadczenie, że powinna się na wszystko zgadzać się będzie trudno mu odmówić będzie zastanawia się wyłącznie czy zaspokoi partnera czy będzie usatysfakcjonowana, gdzie tu jest jej przyjemności jej i potrzeby jej ciało i szereg innych rzeczy z tym związanych z placu z młodzieżą prowadzi zajęcia warsztaty jak swojej perspektywy tak wygląda czy ten seks dla nich rzeczywiście stał się już ten takim tylko on elementem konsumpcji czy czy jednak jest przestrzeń na jakąś naj głębsze rozumienie tego tematu co ich co ich nurtuje najbardziej co ich interesuje mnie to jest trudne pytanie i jednocześnie bardzo ciekawe, bo ja zauważam w zależności od tego w jakim grupach prowadzę zajęcia, że te tematy są różne jak np. miałam zajęcia w w takim ośrodku opiekuńczo wychowawczym dla dla dziewcząt tam przede wszystkim pojawiały się właśnie pytania z zakresu asertywności i pomimo tak orzekł dziewczynę mają codziennie czyta się, jakby regularnie zajęcia z aktywności jeśli zapytać czym jest asertywność to klepią formułka w wyuczoną doskonale wiedzą co to znaczy w teorii, a natomiast jak porozmawiać z nimi na temat zachowań seksualnych asertywności właśnie w kontekście seksualności to mają bardzo dużo trudności n p . pytają czy nić łączącą ciociu mogę sobie pozwolić na nas takie słowa inne podczas audycji Ależ czy od ich obowiązkiem jest np. seks oralny na partnerze jeśli dam sobie tego orzeczenia albo jeśli on powie, że teraz poseł się ona właśnie mam zrobić loda to czy ona powinna to zrobić bierze jest bardzo duża bardzo duża trudność w zrozumieniu czy ja powinnam się zgodzić czy wręcz to wprost przeciwnie czy powinnam zadbać o siebie, ale widz to są takie obszary jeśli np. idę do takich szkół standardowych jeśli tak to mogę nazwać to bardzo dużą bardzo dużymi trudnościami, z którymi też spotykam się od dziewcząt jest właśnie porozumienie o przemocy molestowania, ale tego czy jeśli ktoś dotyka mnie bez mojej zgody to czy ja powinnam już temu czy powinnam zaprotestować czy powinnam zgłosić to jakieś osoby dorosłej, ale czy może to jest jakaś forma podrywu czy ja w ogóle mam prawo bronić swojego ciała, że to są takie elementy, z którym dziewczyna często nie zdają sobie sprawę, a on też zauważam, że u chłopców, ale mało, kto uczy LO im też o granicach, czyli na co oni mogą sobie pozwolić względem tej samej lub odmiennej płci, a IT problemem w jaki sposób nam będą się uzupełniały, bo skoro tych chłopców nikt nie uczy tamte granice będą przekraczać, a skoro dziewcząt nikt nie uniknie uczy o tym, że ma mają prawo pilnować swoich granic to też będą pozwalały sobie na, a na ich przekraczanie, ale też zauważamy dużą zmianę jeśli chodzi o chłopców i dziewczęta w zakresie w takiego, jakby to określić takiego się niania się czy MF krzywi działaniach w tematów związanych z bezpieczeństwem wprowadza od zajęcia z zakresu antykoncepcji w UE i młodzież zawsze może otworzyć prezerwatywa zobaczyć jak ma wyglądać tak dalej to w sądzie w ciemne, które wręcz jakoś tak wyśmiewają obecnych na zajęciach chłopców, że co ty nie wiesz ja ci 2 pokaże jak mi wtedy jako czerwienią się trzęsą się dłonie Żak zauważam dużą różnicę, która kiedyś bardziej, a jak przychodziła ze strony chłopców takie zachowania trochę prześmiewcze, a teraz właśnie zauważam tę presję ze strony dziewcząt jak i ona też coraz częściej próbują namówić wymusić jakieś aktywności seksualnej na nas swoich chłopakach, bo chcą np. mieć to już za sobą, że to się coraz bardziej zmienia natomiast, że on nam wdowom tej budzącej skrajne pasy miejską, gdybym powiedziała, że tej przestrzeni nie ma, bo młodzież łaknie wiedzy ani tego bardzo potrzebują zadają pytania mówią, że potrzebują takich zajęć kiedyś trafiłam przez przypadek zupełne do 1 ze szkół w Warszawie ale gdzie to była szkoła licealna to było liceum i a ostatnia klasa i dzieciaki powiedział otwarcie, że my nigdy nie miały zajęcia edukacji seksualnej i bardzo potrzebował ciąg zdawało pytania no nie jest to jest rzadki przypadek w danym z mniejszych ośrodkach czy też na wsi jest jeszcze gorzej tak zazwyczaj, a nawet, jeżeli tego typu zajęcia są no do urn trzeba trafić na kompetentną osobę, bo zdarzają się też osoby, która albo zostały delegowane niejako do przeprowadzenia tych zajęć w ramach dodatkowych godzin daje zbyt się czują w temacie, a jednak do tego trzeba być przygotowanym albo są osoby, które winno miesza im się jednak ideologię zwiedzą i tutaj tematy, które powinny być omawianego zagadnienia moralne i etyczne na lekcjach religii są nagrody omawiane nad tzw. WDŻ się takiej na tych zajęciach wychowania do życia w rodzinie i gubimy sens takich zajęć tak ja mam wrażenie, że wiele z tych zajęć jest po prostu nacechowane światopoglądowo, a IR w obiegu już pomijam jakieś kwestie w związane czy czy za aborcją czy z antykoncepcją, ale w ogóle nawet kwestie związane z Homo seksualnością i seksualnością trans płciowość się, jakby przekazy są tak nierzetelne te błędy, które są książka, która w ING grupa edukatorów seksualnych ponton a jakby sprawdzała i ICT tez w ogóle to potworne jak ja jak ta wiedza i w jaki sposób się ją przekazuje do tego właśnie osoby, które są do tego nieprzygotowane jak rozmawia ze swoimi znajomymi czy siak młodymi swoimi studentami, którzy niedawno wyszli ze szkół opowiadają historie, ale jak to pani od chemii czy pani od historii uczyli właśnie w zajęć wychowania do życia w rodzinie, którzy w ogóle nie mają zielonego pojęcia jak taką wiedzę o przekazywać co w STS w ogóle w inny jest straszną wczasami studenci opowiadają, ale jakieś takie historie w tego co obserwowali na zajęciach wychowanie do życia w rodzinie to niesie Jerzy Szmit włosy mi się jeżą na okna na głowie, a w tych właśnie mniejszych miejscowościach jest jeszcze gorzej, bo edukacja seksualna tam w ogóle nie dociera lokatorzy seksualni, tym bardziej po te osoby są jakieś tam większych ośrodkach, ale też mają bardzo ograniczony dostęp no i co dalej w tym dowiedziała się też ważne, a propos tematu homoseksualności czy też trans płciowości rynny to torze rzeczywiście i że nawet gdzieś są rozmowy jest edukacja na co ona będzie całkowicie zorientowana na na relacjach heteroseksualne mężczyzna kobieta i i ten temat homoseksualności w większości rozmów rodziców z dziećmi czy opiekunów z dziećmi szczególnie pojawia takiego nie było, a przecież jednak statystycznie może się okazać, że to akurat nasze dziecko jest homoseksualne czy czy też właśnie trans płciowe, jeżeli serwujemy albo brak komunikatów, aby komunikaty homofobiczne jakiś bardzo negatywna na to no to bardzo bardzo mocno skrzywdził już samym początku tego rozwoju seksualnego tak jak tutaj chciałbym przytoczyć taką historię, która spotkała nie tylko mnie, ale też moje koleżanki ze stowarzyszenia akceptacja, z którymi jeździłyśmy, a po szkołach w Polsce to szkło zwiedziłyśmy 10 w ramach redukowania grona podobnie pedagogicznego z zakresu MF nie hetero seksualność nad wszystkim było skupione na tym nam na tym obszarze trafiłyśmy do 1 szkoły małej miejscowości w województwie śląskim, ale i te zajęcia, które poprowadziły szmat do grona pedagogicznego było tak smutnej ja zresztą zostałam zaatakowana przez kilkoro nauczycieli, że ja stanęłam czy też stałam, jakby cały czas przed nimi imię wyleciało potwarzy boja nie była w stanie znieść tego napięcia i agresji, jaką ja się spotkałam, a w Zatorze przyjechałam mówić o tym jak należy wspierać młodzież nie heteroseksualną, ale okazało się również, że w tej samej szkole, jakby był obecny nauczyciel, który kiedyś uderzył ucznia i zastanawiam się jak to w ogóle się dzieje, że osoba, która zastosowała przemoc fizyczną wobec ucznia cały czas pracuje w takiej szkole i dodatkowo atakuje werbalnie mnie i mówi że to co ja przekazuję jest nieprawdą, że homoseksualność z chorobą, że jakieś bzdury opowiadam to niestety jak też dla mnie było bardzo trudne doświadczenie i w MEN pamiętam też taką sytuacje też z 1 ze szkół warszawian to było zresztą jedno z naszych pierwszych spotkań gdzie, ale usłyszałyśmy SS z Anetą Ostrowską i Elżbieta Szczęsna, którego są prezesami stowarzyszenia, że coś takiego homofobia nie istnieje to sobie wymyśliły osoby homoseksualne na co Elżbieta wstała i tego mogę powiedzieć to jest historia, która niby jest publicznie umówiona, że jej syn został pobity właśnie za to gorzej, że jest osobą homoseksualną Jana wstała i mówił o tym, ze łzami w oczach na co ksiądz 1 z pań nauczycielek chwycili się wtedy za krzyż, a którzy mi, którzy mieli naszej powiedzieli, że oni nie będą przekazywać je w szkołach informacji dotyczących homoseksualności, bo szkoła ma do tego prawo i kiedy ja powiedziałam, że szkoła jest miejscem świeckim, a i i że należy przekazywać wiedzę rzetelną i wspierasz nastolatki niezależnie od tego czy są hetero czy są nie hetero to usłyszałam, że nie ma racji, a niestety na jego ręce nam się jak być też możliwości telepracy nam się trochę zamknęły było oczywiście też takie szkoły, które zareagowały bardzo wspierająca z przyjemnością wspominam szkołę w UE to było zdaje się w Kielcach, gdzie był ksiądz, którego zresztą ja nie poznam, że jest księdzem, bo był ubrany jak cywilni jak, a IR ja też nie, widząc na wśród słuchających mnie osób księża też mówiłam bardzo otwarcie na temat tego co zauważam w innych szkołach ze strony księży, ale i ten ksiądz wtedy jakoś tam się w auto wał jeśli mogę użyć takiego sformułowania i powiedział, że do niego przychodzi młodzież nie hetero i okazało się, że z 1 z najbardziej wspierających 1 z najbardziej wspierających osób w szkole często znacznie bardziej niż inne osoby, która w tej szkole pracują, że młodzież do niego przychodzi po poradę po pomoc wsparcie w ogóle w zrozumieniu siebie i onegdaj nie mam mnie przekazuje wiedzę, która miałaby w UE mają na celu zaniechanie przez młodzież podejmowanie aktywności AJA z osobami tej samej płci, a tylko wprost przeciwnie pomaga im, ale to są bardzo rzadkie przypadki tak podstawowa porada czy podstawowy warunek tego, żeby w dobry sposób prowadzić edukację seksualną dla własnych dzieci albo dla dzieci, z którymi pracujemy na rzecz młodzieży no to właśnie jest to, żeby zrobić sobie swój własny przegląd poglądów przekonań nawet od tego należy zacząć no bo jak mamy wprowadzać temat homoseksualności 30 Spółdzielczości jeżeli, a niewiele o tym wiemy tak, bo nie znamy takich osób albo sami myślimy, że nie znamy, bo te osoby legioniści znają, bo tak zazwyczaj jest większość z nas ma i przynajmniej 1 osobę znajomą, która będzie homoseksualna biseksualna czy nawet trans płciowa myślę także się większość z nas taką osobę w swoim życiu poznałam i druga rzecz co my o tym, myślimy jak my czujemy jak my reagujemy tak i tak samo w każdym innym zagadnieniem związana z seksem tak mi się właśnie tak wydaje Żak rozmawiamy czy w ogóle poznajemy partnera czy partnerka decydujemy się na związek, a potem na szkodę decydujemy się na dzieci to warto w ogóle zadać sobie pytania związane z naszymi wartościami przekonaniami co nas łączy co nas dzieli ale jaki mamy do tego stosunek jak właśnie zareagujemy na taką informację ale czyja akceptuje i w jaki sposób rozumiem homoseksualność to jest dla mnie związane, z czym kierują mną jakiś mit TFI stereotypy funkcjonujące w społeczeństwie wobec osób nieheteroseksualnych czy transpłciowych w jaki sposób ja mogę zakwestionować takie przekonania ale, ponieważ to będzie wpływało na mój sposób reakcji, ale inna moja na moje zachowanie wobec takich osób, ale również przekazywaną wiedza w innym osobom i sekretarz gminy przypominam sobie taką sytuację ją, którą mi opowiadała moja studentka, która jest bardzo, ale otwarta i jakby dla nich to dni nie jest żadna trudność, bo to przecież nie jest żadna trudność z kolei jej partner jest nastawiony jak się okazało właśnie w wyniku rozmów na tematy, które się wcześniej w ich związku lub pojawiały, że jest nastawiony negatywnie Jona w tej chwili jakoś byśmy na tamten moment próbowała dowiedzieć się więcej, skąd jego przekonania wypływają jak on może je zweryfikować czy jest szansa na to, żeby on był bardziej, że akceptując i dlaczego nie jest nam się sobie, że to jest w ogóle trudno się, że mamy lat 30 albo nawet lat mamy mamy lat 20 i zastaliśmy jakimś tam przekonaniu, że jest to choroba to jest coś niedobrego NATO o tym w jaki sposób nagle te 2030 lat życia zmienić i przypomina się też, by taka sytuacja, którą miał stosunkowo niedawno były na zajęciach dla wyłącznie dla chłopców oni mieli 1011 lat, ale i oni otwarcie mówili że, że homoseksualność z chorobą używali oczywiście znacznie bardziej nie parlamentarnego tutaj słownictwa, którego nie chce nie chce przytaczać natomiast powiedzieli, że to jest chore i kiedy ja powiedziałam, że mnie i zaczął z nią ten temat rozmawiać oto oka może do 1 osoby do 1 z nich to trafiło natomiast Emilia czają się nie wrócą do domu w UE do swoich rodzin, gdzie powiedzą o tym, o czym rozmawiali z panią na zajęciach, a mama czy tata powiedzą, że nie no bo przecież homoseksualność jest chorobą to co ty gadasz zasięg niż jakiś pan słuchał służę państwu dosyć dobry seks rozmawia Izabela jąderek psycholożka seksuolożka o tym jak rozmawiać z młodzieżą z księdzem przypomnę o konkursie można wygrać książkę seks latki jak rozmawiać z młodzieżą o seksie właśnie ten trzeba wysłać maila na adres seks ma pan to krótka FM pierwszych 5 osób, które to zrobią i prześlą nam również swój adres korespondencyjny taką książkę pocztą otrzyma zachęca szczególnie rodziców opiekunów osoby pracujące pracująca z młodzieżą gimnazjalną licealną są tam gotowe plany zajęć, które można wykorzystać, a podczas podczas spotkań z młodzieżą MEN to co mówiłaś wcześnie o tym, że rodzice tak protestowali przeciwko tym zajęciom NATO wynika też pewnie z tego, że wielu dorosłych powszechnie akceptuje tego, że młodzież jest seksualna w jakie mogę się zgodzić na to, żeby o tym, seksie to młodzież rozmawiała dowiedziała się czegokolwiek, jeżeli zakładam, że ta młodzież pozostanie absolutnie niezainteresowane tematem aż do momentu, kiedy znajdzie tego biednego jedyną stanie na ślubnym kobiercu i strat to może już sobie pozwolić w 1000 zlotym sex wcześniej absolutnie nie powinny ich interesować temat nie istnieje od dawna istnieje i to bardzo mocno w taki istnieje to bardzo mocno takie założenie, że dziecko jest to seksualnej w ogóle pierwszym błędem, który taki opiekun może popełnić albo my jesteśmy seksualnie od momentu urodzenia w zresztą też badania wskazują, że w życiu płodowym ten rozwijający się płód podejmuje rów różne zachowania w postaci chociażby dotykania swoich narządów płciowych, a natomiast w momencie, w którym to dziecko się rodzi, ale to aż do czasu śmierci się rozwijamy i nasz rozwój swych seksualnych trwa przez całe życie jest związany z naszymi emocjami relacjami, które budujemy, ale jest też takie poczucie miłości akceptacji przynależności przyjemności tego w jaki sposób postrzegam swoje ciało testowa się też związana z asertywnością, ale budowanie granic tego jak i w jaki sposób traktujemy tę samą odmienną płeć się tutaj przed przemocą cyber przemoc pornografia, a nasz stosunek do tego nasze przekonania wobec różnorodności oto wszystko jak jest związane z naszym 1 wielkim obszarem, jakim jest seksualności ten w EUR zdrowy rozwój czy też wspieranie tego zdrowego rozwoju i o rozmawianie z nastolatkiem jest szansą dla niego, aby w przyszłości mógł podejmować świadome odpowiedzialne decyzje czuć się bezpiecznie, a że jak będzie potrafił powiedzieć mnie, że będzie wiedział co jest dla niego dobra co zdaniem Kozuba, że nie pozwoli na takie zachowanie, które będzie sprzeczna z tym co on czuje, że będzie się czuł dobrze w związku, że będzie potrafił zareagować jeśli pojawi się taka sytuacja, która będzie jak, jakkolwiek zagrażające, że w ogóle będzie znał swoje ciało, bo przecież to jest też takiej elementy w braku wiedzy związanej w ogóle z budową, kiedy przychodzą osoby dorosłe nawet do gabinetu i nie do końca wiedzą jak są zbudowane Jacaszek prowadzę zajęcia z dorosłymi osobami i pokazuje plansze z PRL w tym mówią o łechtaczce, która jest znacznie większa aniżeli ten mały guziczek w cudzysłowie, które można zaobserwować to się pojawia wielkie zdziwienie na oczach zarówno paniki panu, że tej wiedzy po prostu nie ma, a to jest też element który, który jest ważny dla nas w obliczu tej na braku edukacji tych trudności z uzyskaniem wiedzy na młodzież edukuje się sama jak zazwyczaj lokują nas przez pornografię, a znowu tutaj my dorośli mamy takie trochę właściwie najczęstsze podejście to jest takie, że o, że to jest dla graczy nie mówić o Boże to jest całkowity zło i w ogóle do wypłaty tego tematu nie powinno być podczas gdy moje w ten sposób się uczy jak powinny, gdzie powinny Hernani tak myśleć jak powinny wyglądać relacje między międzyludzkie UR w w tej sferze seksualnej jak powinno wyglądać ludzkie ciało zaczyna się wtedy taki szczególnie popularnej łatwej do ściągnięcia pornografii coraz większe przyzwolenie na na akty, które można za uznać za akty przemocy seksualnej, ale to nie ma mowy o konsensualnym seksie o zgodzie o tym, że partnerzy negocjują, jakie rzeczy, które ze sobą euro robią w sypialni tylko element różnego rodzaju poniżający zachowania klapsy, a te rzeczy, która wcale niekoniecznie musimy akceptować w naszym mózgu sąd na porządku dziennym są częścią scenariusza jest zaadresować ten temat rozmowa z młodzieżą, a ja w ogóle myślę sobie, że jeśli taki nastolatek szuka sobie jakieś treści to w internacie i zauważamy jakieś historie przegląd historii stron historii przeglądania, że właśnie sobie szukał to nie wolno dziecka ganić, bo on nie wierzono zrobił źle, a zresztą co to znaczy rząd zrobił źle taki atak w ogóle mam stawiałbym wielki znak zapytania, ale był ciekawy, iż nasza gdzieś usłyszał o seksie, ale albo ktoś z kolegów koleżanek o tym, seksie mówi albo po prostu chciał dowiedzieć jak basen wygląda, więc sobie stukał coś w wyszukiwarkach i akurat wyskoczyło strony pornograficzne, a to moim zdaniem najpier w warto zapytać o motywacje tego dziecka coś skłoniło do tego, żeby tego poszukać też ci po powiedział czym były zainteresowane w areszcie chciałem zobaczyć jak to wygląda, a co takiego ci w tym ciekawi czy jak miałbym poza dawała takie pytania, które miałyby jakoś sprowadzić też, u którego po, które dały jakąś dyskusję, a jak jest nastolatkiem a bo blokowanie stron internetowych nie załatwi niczego by każdego dnia powstaje kilkaset rejonowych i nastolatek nawet jeśli będzie miał blokady, które i tak nie oni obejmą tych nowych stron to pójdzie sobie do kolegów pójdzie sobie do kafejki internetowe i tak znajdzie to, czego poszukuje ja akurat jestem w takim wieku, że co najwyżej mogącej oglądać ją w Świerszczyk i przez szybę w kiosku, bo miał jakieś 2 młode talenty nie miał takiego dostępu w tej chwili walczył w telefonie komórkowym czy właśnie w innych dostępnych materiałach do treści oraz treści są też warto powiedzieć o różnicach pomiędzy ciałem, które widzimy na materiałach pornograficznych, a tym ciałem takim realnym prawdziwym rzeczywistym, a jaką jest budowane czym się różni, a że tutaj, że to grają aktorzy Żak nie wyglądają narządy płciowe żony są często wygórowane w erze kobieta tak nie krzyczy tak nie reaguje, że się nie traktuje drugiej osoby z przemocą może się nie wykorzystuje tego, że kobieta mówienie opiera się, a potem nagle mówi tak i że to jest standard tak to są takie elementy, które powinny być co w rozmowach z dzieciakami tej nie chodzi o to, że derby rodzic czy opiekun ma zaraz je pokazać film pornograficzny klatka po kładce proszę bardzo obejrzymy tylko, a nawet może wziąć popularne gazety, a te, w których te piękne wypielęgnowane wydepilowane ciała są pokazane w UE i powiedzieć o tym, czego czymś czym się różni taki ciało obcego ciała która, który jest realny jest mnóstwo materiałów takich edukacyjnych nawet w internecie takich artystycznych projektów, które pokazują to te różnice i nastolatek, gdy jest tego czeka von wybito to jest temat krępujący dla osoby dorosłej, która właśnie z uwagi na własne przekonania, a i ich wartości jej może czuć się zakłopotana, ale nas tak po prostu chce chce wiedzieć to znowu chodzi ten temat jednak uczenia przez modelowanie równo, jeżeli w domu rodzinnym i mamy taką sytuację, że mama tata kryją się ze swoim ciałem swoją nagością do granic możliwości także inne dziecko dochodzi do wieku licealnego nigdy nie widziało rodzica nago albo półnago jest bardzo duży Stelmet też nie pokazują swoją bliskość swoich czułości na rok nie mówię tutaj o seksie tylko on -li przytulanie całowanie się, a czynne okazywanie sobie tego, że się kochają albo przez dotyk nie wiem, bo przez trzymanie się za ręce głosowanie Anno oto ono to jak ten przekaz jest dla planów wypłaty dla nastolatka że, gdzie jest ten seks życie jest tak blisko 3 to w ogóle znaczy tak tak no i że w zasadzie tej bliskości nie ma rodzicom często się wydaje, że dziecko nie powinno być świadkiem żadnych aktów czułości przytulania właśnie głaskania są przerażeni w ogóle jeśli miałoby się okazać, że przejdą np. półnago w PRL przed przed takim dzieckiem ani, ale jak ono ma w ogóle poznawać swoje ciało jak ma się czuć z drugiej strony to trzeba im taka skrajność, kiedy np. dzieciaki grają są jeszcze małe czy z mało realne, gdyż mają 67 lat powiedzmy kąpią się mama tata wchodzi do łazienki bez pukania znam takie sytuacje też, by za swojej ZSM bez opowieści swoich swoich koleżanek, gdzie też byłby to poczucie intymności, a jest naruszane, gdzie nie ma przekazu takiego, że dziecko ma ma możliwość ma prawo się być samo poznawać swoje ciało będzie też dzielić tę intymność jakoś się inni nie nie rozmawia niestety w palec z 1 skrajności drugą skrajność mam takie wrażenie natomiast w kontekście tego, o czym też wcześniej umówiła się klimat tego przekazu dotyczącego bliskości uczucie miłości oto jak w ogóle ta relacja wygląda na czym ona jest zbudowana, a ten seks to, o czym on dla mnie wciągnąć w takim razie będzie wyłącznie zaspokojenie mojego bandu tomami również służyć, a do tego, żebym czuł się lepiej, żebym budował więź z ważną dla mnie osobą w niestety na to są takie takie obszary które, która albo jakość są zaniedbywane albo są kosze były trudne trudno mi też określić też odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie, bo dla każdej rodziny coś jest jakoś bardziej charakterystyczne zachęcam państwa do lektury książki seks latki jak rozmawiać z młodzieżą o seksie autorstwa Izabeli Darek myślę, że książka będzie takim dobrym początkiem do tego, żeby sobie przemyśleć właśnie własny postawił własne przekonania jak już dorosłe osoby, która ma w domu dzieci czy też nastolatków też pracuje z młodzieżą Lynn oprócz takich praktycznych porad jak rozmawiać prowadzi zajęcia, które w tej książce są myślę, że te tematy mogą nam pokazać jakich tematach my czujemy się niekomfortowo i pozwolą nam podjąć ten wysiłek podjąć tę pracę, która jest bardzo ważną pracą i zachęcam do tego, żeby jednak przełamać swój stres i takie rozmowy, ale poprowadzić czy też czy też wyjść nam naprzeciw pytaniom, które się pojawiają w ramach rozwoju psychoseksualnego dzieci młodzieży bardzo dziękuję za wizytę w studio jeszcze raz, ale Izabela jąderek psycholożka seksuolożka edukatorka seksualna była w studiu ze mną wzięła udział w UE w tej rozmowie na temat edukacji seksualnej młodzieży my słyszymy się za tydzień żegna się już państwem teraz zaprasza na informacje Radia TOK FM dobrej nocy Anka Grzywacz dziękuję bardzo dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRY SEKS

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA