REKLAMA

Miasta bardziej inteligentne

Człowiek 2.0
Data emisji:
2016-08-06 20:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
50:10 min.
Udostępnij:

Życie w mieście bywa uciążliwe i trudno znaleźć kogoś, kto by nie narzekał na korki, hałas, zanieczyszczenie powietrza czy przepełnione autobusy. Mamy nadzieję, że zrozumienie mechanizmów rządzących tymi zjawiskami i nowe technologie pozwolą nam sprawić, iż przestrzeń miejska stanie się bardziej przyjazna ludziom i środowisku. Na tym polega idea miast inteligentnych (smart city), opowiadali dr Magdalena Głogowska i Jarosław Pilarczyk.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
liczba zerówek klas mówi Ks Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa w człowieku 20 dzisiaj zajmiemy się tematem, który na antenie się pojawił, ale warto na niego wrócić panie w miastach, w których mieszkamy miasto, które powstają na świecie ewoluują miasta stają się coraz bardziej zapełnione coraz bardziej wypełnione technologią czy miasta stają się bardziej inteligentne czy koncert koncept smart City jest dla nas zrozumiały czy jest dla nas przyjazne czy miasto Rozwiń » może być bardziej przyjazna dla ludzi dzięki technologiom o tym wszystkim się porozmawiamy o sam moment, bo na początku jest NASA stały ogłoszenia internetowe zapraszam na stan magazynu Fokus pokusę kapel tam państwo znajdą materiały dodatkowe powiązane to uczynić rozmawiamy odnośniki do artykułów tak co do audycji archiwalnych to państwo znajdą na stronie Radia TOK FM TOK FM GK PL wspomina rozmawialiśmy właśnie i miastach przyszłości ewolucji miast o internecie walczy o takiej technologii, które testujemy sporo do powiedzenia, jeżeli chodzi o zmienianiu naszej rzeczywistości miejskiej, by państwo chcieli do nas napisać Andreas człowiek w 2 Sopko zadomowić w TOK TOK FM czekamy na uwagi na opiniach na propozycje kolejnych tematów dopłat do zrealizowania i zapraszam także na Facebooka adres prowadzący na fanpage ów krótki dla ułatwienia w ww kotka człowiek lub karnet zapraszam do interakcji, a wracając do studia do naszego dzisiejszego tematu miasta inteligentna miasta przyszłości w miasto to w większości 18 czy dr Magdalena Głogowska z krajowego punktu kontaktowego dla programu ramowego horyzont 2020 nowych członków i Jarosław Pilarczyk prezes firmy wyciskają łez, która stworzyła system zwanych par Kani zada retro właśnie miasta mówi od miasta ktoś taki ambiwalentny teraz, bo miasto to nam się pojawi jednak są środowiskiem mało przyjaznym człowiekowi wszyscy wiemy hałas do ruchu wskazania środowiska smog np. Doda za obsługę w ścianie takie, które powodują, że czujemy się w tym mieście niezbyt naturalnie jednak wszyscy w tych miastach chcemy mieszkać, czyli miasto są dla nas dobry czas jak państwo sądzą to jest da się jakoś wyważyć na pewno sam fakt, że coraz więcej ludzi mieszka w miastach w skali globalnej 180  000 ludzi codziennie przenosi się zawsze do miasta to oznacza, że coś wciągnięta wielka rzesza ludzi do miast najprawdopodobniej są to były większe szanse własnego rozwoju rozwoju gospodarczego rozwoju ekonomicznego wykorzystywany jest też taki efekt sieci zaznaczono, kiedy wmieście mieszkają w 250  000 000 ludzi o wiadomo, że prędzej znajdą oni innych ludzi, którzy potrzebują ich umiejętności talentów zdolność wniosku tym razem mogą rozwijać się lepiej, w czym główny aspekt to ekonomia dlatego mieszkam w miastach, bo to się opłaca zdecydowanie tak chociaż, kiedy zbadano przyczyny, dlaczego ludzie przenoszą się do miast i co najbardziej cenią miasta okazało się, że najbardziej cenią sobie lepsze szanse edukacyjne czy lepsze możliwości rozwoju takiego no i intelektualnego, które mogą wykorzystać moce do formy jak powiązać sezonowo lepsza edukacja potem lepsza praca w przeszłości lepsza lepsze perspektywy dla dzieci, więc gdzieś tam też ta ekonomia jest albo pytam nieprzypadkowo wnioski czytam takie wyniki badań, z których wynikało ze od miasta, mimo że nam się kojarzą negatywnie to jednak tyle ważą się wszystkie czynniki są dla ludzi ile trwa właśnie chodzi chodzi o dostęp do usług, jeżeli chodzi o dostęp do niczego do edukacji drzewka do służby zdrowia, jeżeli chodzi o gospodarkę zasobami naturalnymi nawet miasta są bardziej wydajne niż w mniejsza aglomeracja mniejsze skupiska ludzkie no właśnie, w jakich się łatwiej jest prowadzić wodociąg kanalizacja łatwiej zapewnić infrastrukturę transportową, która tchnąć nowe bardziej wydajna w pewnym sensie miasto chyba są dla nas dobrymi może nam się źle kojarzą, ale nie wiem nie wiem nie rozmawia wydaje mi się, że my w mieście mamy dużo większy wybór dostępu do wszystkich usług już nie ma małe miasteczko, gdzie żyje niech rodzice zapewnienia jakich kolega wkład transportu przy bliskości szpitala to wszystko są bardzo duże koszty w mieście, gdzie jest większa liczba osób jest też więcej pieniędzy, więc są większe możliwości inwestycyjne i stąd, jakby wszyscy wszyscy ciągną do miast, a z drugiej strony co w ostatnim czasie widzimy z 1 strony większy wybór usług, ale jednak coraz ciężej się do nich dostać nawet transport publiczny czy teraz podwinęła indywidualny drzwi boczne drogi ze stron więcej korków znam, oferując coraz ciężej żyć w tych miastach, a mimo to i tak ludzie do tych miast napływają czy potknąć są potrzebne miasto inteligentne smart City słaby jakościowo sytuację opanować, żebyśmy w miastach stają się dla nas mniej przyjazne mogę jakoś lepiej wykorzystać lepiej nimi zarządzać, tym bardziej oswoić wydają się, że w dzisiejszych czasach, gdy miasto tak rosną, gdy mamy tylu mieszkańców nie ma możliwości sprawnie zarządzać miastem niekorzystanie z technologii to nie tylko w zakresie samej administracji, czyli obsługi naszych mieszkańców, ale też wszystkim w zakresie zbierania danych o tym co się w ogóle dzieje w mieście czy tego natężenia ruchu natężenia hałasu, którym wspomniałeś czy natężenia ruchu przy zbieraniu informacji, które pozwalają podejmować mądre decyzje mogą doszliśmy do takiego dosyć ciekawego sformułowania zarządzanie miastem pani doktor to chciałbym też zwrócić uwagę, żebyśmy zastanowili się chwila przy tak naprawdę są dla nas bardzo inteligentne miasto, ponieważ mam wrażenie, że często rozumiane są one jedynie jako miasto, która w sposób sprytny inteligentny wykorzystują najnowsze technologie tymczasem tak naprawdę inteligentne miasto to takie, które zapewniają jak najwyższą jakość życia swoim mieszkańcom i w sposób rozsądny mądry inteligentny gospodarują swoimi zasobami takimi jak energia woda przestrzeń miasta inteligenta to miasto lepiej zarządzane niezależnie od tego, czego użyjemy do tego zarządzenia właśnie do tego zarządzana powinniśmy używać tych najnowszych inteligentnych technologii, ale nigdy nie powinno być na odwrót to znaczy powinniśmy najpierw znać cele, dla których chcemy użyć tych nowych technologii z tym związane z tego koncepcja inteligentnych miast jada za rok 20 i 30, która została wyodrębniona na podstawie kryterium tego, kto inicjuje przejście do tej fazy inteligentnego miasta w przypadku miast 10 tym podmiotom, które inicjował przejście było w firmach, które miały już gotowe rozwiązania technologiczne chciały sprzedać i na tym etapie władze miejskie ciasto dość bezkrytycznie przyjmowały rolę tę technologię, ponieważ zgodnie z dniem miało kompetencji odpowiednich do tego, aby ocalić nie jest nowością jest zdolność nowoczesne, ale chciałbyś po prostu nowoczesne z na etapie 20 to z kolei władze miejskie, które już są w stanie ocenić własne potrzeby i podejmują świadome decyzje, jaki problem chce rozwiązać w jaki sposób chcą poprawić jakość życia swoich mieszkańców i wtedy zwracam się do firmy technologicznej i proszą o konkretne rozwiązanie tak chce ułatwić parkowanie zwracam się do pana Jarosława i zamawiam, ale jest jeszcze model 30 w kierunku, którego mam wrażenie nasze miasto zaczynają sterować mamy już pierwsze Jaskółki model 3 zaraz inicjowane przez samych mieszkańców i tutaj inicjatywa wychodzi od samych mieszkańców oni przekazują sobie te informacje do władz miasta i razem z firmami technologicznymi wybierają sobie technologia czy mamy do czynienia z demokracją bezpośrednią, która w, którą te są treścią technologicznie właścicielską Stanisław piłkę do pana Jarosława ja zapytam parkę niż 0 to co uchodziło ułatwiamy parkowanie w jaki sposób wszyscy wiemy, że parkowanie jest trudna, choć manewr sam wielu wielu kursantów na egzaminach ma z tym problemu, ale są już opanujemy to to o co chodzi nam się, że sam manewr to jedno, ale przede wszystkim wiedzieć, gdzie ten manewr wykonać to drugie i w dzisiejszych czasach, kiedy mamy taką ilość samochodów w miastach bardzo ciężko znaleźć ten skrawek szczególnie na ulicach gdzie, gdzie możemy ten samochód zostawić właściwych każda nasza podróż do miasta, jeżeli jedziemy samochodem musi się zakończyć zapakowanie tego samochodu dopiero wtedy możemy skorzystać z ruchu w mieście w związku z tym dostaliśmy z zaprojektować rozwiązania, które mogą ułatwić odnaleźć to dotowane miejsce, czyli skierować tam, gdzie na pewno to wolne miejsce znajdzie on na walkę tak dla w pewnym sensie były tego typu rzeczy, bo sąsiad parkingi podziemne parkingi piętrowe, gdzie mamy informację o liczbie wolnych miejsc parkingowych rada jej to nie zdało egzaminu po prostu stoją jeszcze to jestem też nie z tobą się podaży tego parkingu, żeby zobaczyć to nie wpół puste oczy pełne, a państwo zrobić coś co pozwala nam na zdalne ocenienia, gdzie warto pojechać, żeby ten samochód jednak mógł stanąć do komisarza wie, że chodzi o parking zamknięty, a to nie zawsze znajdują się tam, gdzie się udajemy, czyli zawsze pojawia się element zaparkowanego samochodu, a następnie przedostanie się do miejsca, w których chcemy się dostać my monitorujemy miejsca parkingowe wzdłuż ulic czy jesteśmy w stanie powiedzieć czy w kierunku dręczy wybieramy mamy dostępne miejsca parkingowe poza tym dostarczamy do informacji bezpośrednio na smartfony z wakacji mobilny możemy na bieżąco podglądać, gdzie tymi są parkingi to wolne miejsca parkingowe są dostępne to ma, ale przede wszystkim zapobiec temu, żebyśmy krążyli po mieście przejeżdżając kilka razy wokół tych samych miejsc parkingowych w nadziei, że w końcu jakiś kierowca wyjedzie albo zdecydowali się jednak gdzieś pozostawić wcześniej ten samochód nawet, korzystając z tych parkingów zamkniętych i skorzystać z transportu Miejskiego, żeby niepotrzebnie nie tracić czasu i benzyna 8 ta koncepcja parkingów typu park and Ride traktuje tych zlokalizowanych bać się na obrzeżach miasta w pobliżu linii kolejowych czy czy metal czy tramwajów jest fajna no bo to Laska odciąża nam centralną centra miast są stocznie stocznia są zatkane między nimi dlatego każdemu się wydaje rozkaz ma samochód w domu wśród samochodów Baszak wydają w tym samochód to co mogą uznać zwrot mogą wyczuć mógł swobodnie podjechać pod sam urząd pod sam sklep pod sam od samego Cioska nawet czasami, bo na pewno, bo mam samochód to dlatego, by nie no no dokładnie to jest kwestia tego tego braku informacji o roli nie wiem o tym, że tam nie mam po co jechać do tamtych miejsc parkingowych nie ma to i tak zawsze będą próbowały aż do samego końca tak, żeby mi było za to, żeby mógł zaparkować jak najbliżej żebrak najłatwiej dostać do mego punktu docelowego nie wiem o tym, więc próbuje je, żebym wiedział o tym, wcześniej pewnie podjąłbym mądrzejsze decyzje nie tracimy czasu benzynę, żeby jechać do samego końca dałem się studia zarządzanie miastami rywali, choć władze miejskie będą to jest ograniczona pro Bono, bo władze miejskie goście mogą powiedzieć kraj w wydajny pieniądze wybudujemy kolejny parking gdzieś tam, ale najczęściej nie ma na to miejsca po prostu no bo miasto są tak skonstruowana nie inaczej zarówno do tych wolnych działek wolnych przestrzeni zostawiali ich z nieba tez możliwość wykonania jakiegokolwiek ruchu na dosłownie grantów na ty jesteś taka kwestia ma 3 po pierwsze, czy warto przeznaczać cenną przestrzeń miejską faktycznie na parking samochodowy czy w sytuacji, kiedy rano Anny coraz częściej odczuwamy negatywne skutki zmian klimatu i po prostu potrzebują zieleni w mieście, żeby oddychać czy nie byłoby przyjemnie robi w tym miejscu powstał park druga sprawa on chce doświadczenia wielu miast są takie, że im więcej parkingów zostanie zbudowanych w tym bardziej się ona wypełniają w zasadzie nie ma nie ma granic tego wypełniania tak jak z rozszerzaniem ulic i bardziej rozszerzoną ulice w tym więcej będzie na nich samochodów i po jakimś czasie nawet najbardziej rozszerzono ulicach tak czy tak się zakorkuje nim właściwie od tego o zakorkowanie dróg, którego chyba nikt nie lubi uciec się nie daje ono w pewnym sensie jest takim zjawiskiem pozytywnym nowo pokazuje wała osiągnęliśmy pewien pułap tego co możemy zrobić i sygnały takie, żeby więcej tych samochodów na ulicy nie wypuszczać tylko jak to wytłumaczyć kierowcom w myśl, że możemy tylko błąd co zrobić to przez pryzmat pokazaniem korzyści z tego, że oszczędzają czas oszczędzają, więc oszczędzają paliwo muszą być świadomi tego, że podróż tym tym samochodem to indywidualny transport wcale dla niego niezapłacone są różne miasta, które próbują to bardziej drastycznie ograniczy zrzuty samo dni roboczych wprowadzają opłaty za wjazd do centrum miasta zrobił Londyn tak robią miasta w Norwegii u nas oczywiście jest to jeszcze niemożliwe ze względu na regulacje, ale wtedy faktycznie to użytkownik wprost widzi, że jadę do centrum miasta zapłacą dodatkowo skorzystać z raportu z transportu Miejskiego nie poniesie dodatkowych kosztów to co my próbujemy zrobić to jest przez informowanie o dostępności tych miejsc parkingowych w inny sposób pokazać czy jest sens w ogóle do tego centrum stawiać i możemy zaoszczędzić ewentualnie, jeżeli nie będziemy takie próby podejmowali także zasad jest kwestia motywacji niż w FM rozmawiali audycji o bezpieczeństwie drogowym w JSW można z nimi mocować do słów, by jeździć bezpiecznie, jeżeli mamy nie tylko monitoring tego jak oni jeżdżą, bo można założyć aplikacja to sprawdzają ten styl jazdy szybkość to jak się zachowujemy na drodze, ale także jakieś zachęty jakieś nagrody te wiążą się z tym, jakie jest bezpieczniejsza jest ekonomicznie jedzie kulturalnie to w tym momencie ma z tego konkretne korzyści nie tylko kazano lepiej się poczuła się coś tam jakieś punkty tylko Maszy z tego materialny zysk, który nadal jest chyba dosyć silnym motywatorem dla człowieka dokładny tak samo jest oszczędzanie energii większość z nas nie oszczędza energię, bo nie widzi, ale nie odczuwa tego nie widzi to, jeżeli wymieniłem żarówki zwykłe żarówki żarówka LED to ile tak naprawdę został mu kieszeń, czyli zmienią lodówkę z lodówki klasy energetycznej będą lodówkę Krasny widzów, a plus plus liga to jest dla mnie realnie oszczędności i dlaczego mam robić, jeżeli tej motywacji nie ma innej części jest to faktycznie oszczędność pieniędzy to większy niż tego po prostu nie robi to w lesie to bardzo ważnej kwestii, czyli inteligentne miasta mogą istnieć bez inteligentnych i zmotywowanych obywateli, ponieważ tak naprawdę kluczowym punktem idei inteligentnych miast są inteligentni mieszkańcy, którzy biorą aktywny udział zarówno w zarządzaniu miastem a jaki w projektowaniu miasta i to jakby to oni decydują czy inteligentne miasto będzie inteligentna i można oczywiście tanich inteligentne zachowania odpowiednio stymulować jak chociażby ekonomicznie w wielu miastach były stosowane są rozwiązania tego typu, gdzie montowane są czujniki na licznikach elektrycznych w całych dzielnicach w Londynie na przykładzie taki projekt, gdzie zamontowano czujniki na licznikach elektrycznych i jej mieszkańcy mogą sobie online monitorować, jakie mają zużycie młodego wprowadzono w tym wszystkim Alamo takiej rywalizacji w Zabrzu można zostać mistrzami dzielnicy w oszczędzaniu oczywiście pokazuje się też pasek ile punktów zaoszczędziliśmy, ale to jak gdy w pewnym momencie nie jest najważniejsza, ponieważ takie oszczędzanie energii i wraz z sąsiadami mistrza oszczędzania sama w sobie jest przyjemnością jest czymś ciekawym rozmawialiśmy o jeżdżeniu samochodem po mieście bezpiecznym i ekologicznym w Poznaniu wprowadzono coś w rodzaju takiego kursu dla kierowców tak jak i bezpiecznie i ekologicznie jeździć po mieście, więc wydaje mi się, że to jest bardzo ważny aspekt inteligentnych miast, abyśmy zadbali również mieszkańców, żeby nie zagubili się oni w tym subaru zaprojektowanym przez odgórnie przez władze mieście nasz los mieszkańców to się po prostu nie uda taki test to co pani mówiła wcześniej tę koncepcję do 10 Valladolid 0, a koncepcja wzrosną bardziej naturalne tak naprawdę wojewody i zakładam, że miasta są dla mieszkańców przede wszystkim nie dla władz czy dla firm, które stoją tam produkty to oni powinni tej osoby powinny być dane na pewno go pod uwagę na początku potem to czy one są odpowiednio realizowane te podstawy wpłynęły kontrolowanego bardzo łatwo wydać pieniądze, zwłaszcza duże jak się ma coś co potem się pokazała przetnie się wstęga powieść Och, jesteśmy bardzo nowocześni moc to naprawdę działa czy to naprawdę inteligentne miasto o tym, rozmawiają za moment to 2 części audycji człowiek dba zarówno z II z US Bitam w drugiej części audycji dziś rozmawiamy z członków władz rada miasta inteligentnych bardziej inteligentnych lepiej zarządzanych ma być dostosowany do potrzeb mieszkańców domu studzi dr Magdalena Głogowska z krajowego punktu kontaktowego dla programu ramowego horyzont 2020 i Jarosław Krawczyk prezes firmy wyciskają aż twórcy systemu opłat kanonizacja w końcu powiedziała tak my nawet szczurami wpadła do głowy i nie wypadła do tej pory mianowicie o tych rachunkach w po co faktycznie tak jest my wam byłoby fajnie byśmy wszyscy byli inteligentnymi świadomymi konsumentami, ale wiemy wielu z nas nie jest żyjemy w areszcie mamy sporo do nadrobienia da się pytam sam mam dość takiego ruchu wchodzi rachunek za prąd, a w danej dacie się, o co chodzi w tym Krakowa jako kofaktora czy to papierowa elektroniczna i mam stare na polecenie zapłaty w banku ująć się płaci patrzmy na odchodne wzdycha czasami potok to jest znowu tyle natomiast to rzadko kto zadaje sobie pytanie czy czy faktycznie jest więcej niż było to jest mniej czy to co zrobiłem w domu nowego w masie wymieniłem żarówki chociażby tak to jakoś wpłynął na ten rachunek, więc płacimy rachunki najczęściej krzywiąc się przed Szmalem nie myślimy o tym czy czy to faktycznie nam się opłaciło coś robić to z dnia do pomocniczych w tym kończy się już jest fajny tylko nowe to są F2P eksperymenty niecodzienności być może dzisiaj to jeszcze są eksperymenty ja natomiast wiem, że 1 z małych przedsiębiorstw z Polski złożyło wniosek do komisji Europejskiej, aby mu sfinansowano wdrożenie takiego rozwiązania na rynek także bardzo mocno trzymamy kciuki wniosek został złożony w ramach specjalnego instrumentu dla małych średnich przedsiębiorstw, które zostało uruchomione w ramach programu Horizon 2020 w zasadzie procedura aplikacji jest to bardzo prosto w pierwszej fazie składa się 10 stron nieco wniosek, gdzie należy tylko udowodnić, że nasze rozwiązanie jest innowacyjne w skali Europejskiej euro i po prostu potrzebne konsumentom z tego całą wieś wygląda na to, że jest bardzo potrzebne własność 2 lata rozumiem wynika z tego tez, że Polska firma to niewielki koncern tylko firma niedużą stosunkowo może pan takie też rozwiązanie zgłosić może dostać tani pieniądz Europejski zdecydowanie tak komisja Europejska oczekuje właśnie tego typu prostych innowacyjnych rozwiązań, która pozwolą takimi małymi małymi kroczkami zmieniać świat na lepsze, jakkolwiek górnolotnie zabrzmi w 2 we takie rozwiązanie na pewno się psy dają konie rozsławia pana firma dostała fundusze europejskie własnymi funduszami się posiłkują się woli chodzi o system organizatorka ten parkingowy systemów, jeżeli chodzi o rozwój systemu organizator również mieliśmy okazję otrzymać wsparcie siódmy siódmego programu ramowego, czyli z programu komisji Unii Europejskiej w tej chwili również aktywnie staramy się o kolejne środki pochodzące z programów lokalnych, czyli tutaj w Polsce również 8 kolejnych środkach z horyzontu 2020 czy da się nie stało za to środki unijne są tylko dla wielkich firm tylko dla tych, którzy umieją napisać potężny wniosek w dziwnym językiem Milito w ogóle nie dla normalnego człowieka, że najbardziej da się i jest dużo działań, które wręcz stawiają na małe firmy i są dedykowane tym małym firmom, które chcą tworzyć innowacyjne rozwiązania to się tak hamuje tych małych firmach naszego dostawca porwano wymyślają różne ciekawe rzeczy natomiast to są często rytualne wynalazki wszystko co mają to jest prezentacja Matthew 8 maja mają po ukończeniu mają w latach, czyli pokazują wojnę prezentację, ale jak przychodzi do, ale jak się rachunków w składzie finansowych to się okazuje, że tak naprawdę nic takiego się nie dzieje, ale rozumiem państwa firma już ma wdrażania tego systemu organizatorów, a konkretnie w Polsce tak tak mam już pierwsze wdrożenia system funkcjonuje w mieście Piekary Śląskie w tej chwili przygotowywane są kolejne kolejne wdrożenia planu rozwoju czuliśmy jak to działa, bo mówi pan talent ma pan co to jest aplikacja na smartfonie ona on jest bezpłatna rozumiem taka aplikacja dla samego mieszkańca jest bezpłatna to kto płacił też powinien płacić, bo skoro firma powinna zarabiać na tym odczytujemy modele biznesowe, na których firma może zarabiać w dzisiejszych czasach jest wiele dostępnych to co przede wszystkim korektą musi ponieść koszt to miasto w dostarczeniu informacji o dostępności tych miejsc parkingowych miasto jest przede wszystkim inwestycja, który w szczególności ponosi miasto zamiast tego w jaki sposób to robić, bo to zasługa 8 miasto na takie wówczas Bośniak Piekary Śląskie mamy mamy miasto mamy ulice mamy parkingi przy ulicach w końcu z tym wiara w danym miejscu jest wolny Maciej z gniewem kamerę na satelicie ta praca w błąd to miasto Bochnia wraz z tym w tym, że w tym konkretnym zdarzeniu wykorzystujemy czujniki magnetyczne, które są zamontowane w siódme miejsce parkingowe i obserwują czy na danym miejscu stoi samochód wcześniej taką informację otrzymujemy naszego systemu natomiast muszą wcześniej te czujniki kupić założyć tak to euro w tym przypadku posiłkowaliśmy się funduszami, które pozwoliło nam zrealizowanie takiego projektu mieści to rejon to są środki, które to miasto wydało i teraz jest już mniej lub system, który daje wam informacji, by potem nie forsować dostarczać kierowcom, że miasto coś takiego nie ma to znaczy, że musi zainwestować w to co się mu tego się nie da zrobić bez inwestycji taką technologię na początku tak zdecydowanie musimy zainwestować coś co pozwoli nam to dane zbierać, ale takie inwestycje już zaczynają już kolejne miasto i zacząłem inwestować w tego typu rozwiązania, bo widzą realne korzyści z z wdrożenia tego typu technologie pani gotowa na to też wziąć pieniądze europejskie i rozchodów unijnych można mieć jakieś dofinansowanie na to ma takie nocne wilki łączą miasta tak o nim wiemy już firmie, która robi to duch innowacji uruchomi w mieście to by chciał być innowacyjne w tym tak kino dobry sposób dla mieszkańców zdecydowanie tak cała idea inteligentnych miast tak naprawdę powstawała przy bardzo małym dużej aktywności komisji Europejskiej, która w tym pomyśle dostrzegło ogromną szansę no redukcja emisji gazów cieplarnianych i podaż tak naprawdę to miasto są najważniejszym aktorem całego procesu ograniczania emisji RAŚ to w miastach tych emisji jest najwięcej wydają mi się, że władze miejskie ma zdecydowanie więcej możliwości wpływania na ograniczanie emisji niż władze centralne stąd powstał pomysł, aby sfinansować tego rodzaju rozwiązania w miastach w ramach horyzontu 2020 finansowane są duże projekty demonstracyjne właśnie w miastach, których celem jest ograniczanie emisji generalnie wprowadzenie tej szeroko rozumianej idei smart Cities, czyli efektywnego gospodarowania zasobami energią wodą przestrzenią oraz właśnie ograniczania emisji tak mówi się w kadrze na rolnictwo w dużym producentem gazów cieplarnianych i tak faktycznie jest nawet stoisko jest o wiele trudniej coś z tym zrobić, bo rosną rośliny rosną krowy zjadają rośliny i wydalają potem w różne substancje tak wypuszczają tak, by częściowo Gazy cieplarniane tak jak ma tam jednak na to na razie specjalnie pomysłu nie ma potem oczyść, żeby ograniczyć spożycie mięsa, które od wewnątrz samo w sobie to daje taki efekt natomiast miasto w rozumieniu takim organizmem taką strukturą, jaką jest łatwiej wyregulować łatwiej jest w nich znaleźć te miejsca, które dałoby się zaoszczędzić tego środowiska zaoszczędzić w sensie właśnie zmniejszyć wskazanie zmniejszyć zużycie surowców które, które są trudno odnawialne zdecydowanie tak miasto są takimi organizmami, gdzie można, ale jednocześnie wprowadzić bardzo wiele działań, które są dobre dla środowiska jednak dla klimatu w miastach można najłatwiej realizować chociażby idea gospodarki obiegu zamkniętym, gdzie odpady 1 przedsiębiorcy mogą stać się surowcami drugiego to i t d . tego typu projekty te są realizowane czy takie tworzenie zamkniętych obiegów surowców w ramach miasta co absolutnie fascynująca projekcja, gdyż są one obudowane nie tylko innowacjami technologicznymi, ale także innowacjami społecznymi, które często są taką wisienką na torcie dlatego też konsorcjach projektowych pracują razem naukowcy bardzo wielu dziedzin począwszy od ekspertów w dziedzinie planowania przestrzennego energii ochrony środowiska transportu, ale pracują również z socjolodzy psycholodzy wszystkie te osoby pracują razem w celu rozwinięcia słupa innowacyjnych rozwiązań dla inteligentnych miast, a czy jest w tym takich kont takie prace konsorcjum miejsce na na konsultacje z mieszkańcami wkładów mówimy to samo modelu z zakrytą powstałby obywateli są brane pod uwagę odnosił sukcesy w kolejności zastanawiam się czy w tym samy modelu decyzyjnym w takim wypadku mogą w cieniu uwzględnieni Otóż organizacje społeczne, choć drogowcy mają działają lokalnie mają dobry ogląd sytuacji i potrwa tego co należało zmienić Ależ absolutnie muszą brać udział ten zjada złym podstawowych warunków otrzymania dofinansowania z komisji Europejskiej dla tego typu projektów udział użytkowników końcowych takich się sam go Bunozy, ale tak naprawdę w przypadku miast, choć mieszkańcy ja podam przykład projektu, które jest realizowany w ramach horyzontu 2020 oraz z polskich miast bierze w nim udział Sosnowiec PL projekt nosi nazwę klosz Sylvii i polega na tym, że naukowcy przeanalizują stan powietrza w różnych miastach w Europie w Polsce w Sosnowcu zostanie przeanalizowany wpływ, ale w stan wałów i jakości powietrza na zdrowie mieszkańców i zostaną zaprojektowane różnego typu działaniach, które mogą przyczynić się do poprawy jakości powietrza, ale strategię złożoną z poszczególnych rodzajów działań stworzą mieszkańcy to oni zadecydują, które działania wybiorą, które działania będą realizowane i to oni będą autorami takiej strategii będą wspomaganie oczywiście przez naukowców, którzy pomogą im zrozumieć te procesy, ale to oni będą ostatecznym decydentem to oni zadecydują, jaki scenariusz rozwoju miasto zostanie przyjęta w myśl już pewne mechanizmy są jak np. budżet obywatelski w tym mieszkańcy mogą głosować na finansowanie pewnego rodzaju projektów zostały co, więc do tej pory głównie są tu tak jest niektóre projekty infrastrukturalne czy boiska baseny place zabaw Mano Menezes ma taki cel można już pojawiają się projekty to właśnie zieleń miejska tam zwiększenia urządzenia, czyli ilości tych wyłoniła się choćby potop nie tylko budowy było przyjemnie, ale technologii, o czym się rzadko mówi wszystkie nawet trawy tak naprawdę rosnące między szynami tramwajowymi obniżają poziom hałasu o tym, że nie pamięta często, bo dawało się, żeby obniżyć poziom hałasu w mieście trzeba robić jakieś niesłychane rzeczy Otóż okazują roślinność nawet niska roślinność nowe, ale ta rosnąca w synagogach nie słodko słony trawnik na 2 mm to pomaga, więc być mowa w ciąży czasami tylko proste rozwiązania rośnie to takie, które mieszkańcy proponują też są warte uwagi w mowie to dla nas będzie to powiedziała czymś takim samym wysunąć wyszłam podczas akcji jest zemstą coś zdaniem władz oczywiście głupiego tak to co wtedy do mostu władze muszą to zrobić tak po prostu naukowcy powiedzą no i to nie zawsze pomoc dla mieszkańców domu chcemy tak co wtedy to z pewnością będzie wynik kompromisu nie wyobrażam sobie, żeby mieszkańcy wybrali o coś głupiego, jeżeli będą mięli przedstawione plus i minusy poszczególnych rozwiązań wydaje się, że powinniśmy uwierzyć w to, że ludzie są mądrzy ludzie są mądrzy ludzie nie są głupi mieszkańcy są wstanie zadecydować czy dla siebie dobrze przeżyć rozumieją także zły stan środowiska źle wpływa na ich zdrowie zła jakość powietrza w mieście jest spowodowana zbyt dużym ruchem samochodowym w centrum miasta, więc są w stanie podjąć racjonalną decyzję w takim razie dobrze odsłonimy ruch samochodowy trochę dalej prowadzimy inteligentne rozwiązania tak z drugiej strony mamy czas ten taki oddolny ruch trochę mieszkańców, które czy w ogóle obywateli konsumentów torów zaczynają rozumieć czasami właśnie one to jest utwór oddzielić pewne dobra tak mamy cały cały już teraz rozwinięty system kar po ringu i podłożenia się wzajemnie na krótkie dystanse na dłuższe dystanse dość powoli zaczyna jakoś sformułować mamy nawet z jezdni to takie być konkurencyjne rozwiązania kiedyś widziałem to aplikacja zgłoszeniowa i parkomat nie odpowiedział panie Jarosławie coś takiego było to było coś takiego jak ma swoje miejsce parkingowe pod blokiem tak jak jest pana Boga nic nie zapłacił, ale nie ma pana mentor pod tym blokiem przez większą część dnia może pan wypowiadać to miejsca parkingowe komuś innemu komuś potrzebna za Niemcem tak czuły rozwinął, bo to jest pytanie Nigela Nigela takie zapotrzebowanie to coś takiego małe można wysłać oddolnie im lepiej gospodarować tym tą przestrzenią, którą mamy chociażby tak mam się zawiodłem się właśnie dotyku pali koncepcji miasto 30, gdy to oddolny mieszkańcy samodzielnie w kolejnej inicjatywy wspierające to życie w mieście tutaj akurat wspomniałeś o tzw. przez ekonomiczne i współdzieleniu dobro po to, żeby ułatwić ułatwić korzystanie z tego mieć wcześniej czy kart kuligu czy car-sharingu nawet czy udostępniania wolnej przestrzeni i to nie tylko wolnej przestrzeni parkingowej, ale też sami, ale w mieszkaniu tak bardzo popularne są żywi serwis airbnb, które umożliwią nam udostępnienia pomieszczeń naszego miejsca w mieszkaniach w momencie, kiedy nie ma w mieście także takiej inicjatywy jest coraz więcej się tu zawsze jest kwestia jeszcze problemu osiągnięcia skali takie działania, jeżeli tak jak wschodnich nitek w konkretnym rozwiązaniem o możliwość udostępnienia miejsc parkingowych to to jest kwestia tego ile tych miejsc parkingowych faktycznie zostaną naliczone są w tych miejscach, gdzie ludzie są tu korzystać to jest po prostu potrzeba zbudowania odpowiedniej ilości osób, która w, które zaczną te miejsca udostępniać oczywiście mogą się też pojawić z tym problemy takie przykłady właśnie pojawił się w San Francisco, gdzie zaczął zaczęto udostępniać miejsca parkingowe miasta należące do tak naprawdę do przestrzeni publicznej i ktoś zaczął czerpać z tego korzyści okazało się, że jest pewien konflikt, bo mamy przestrzeń miejską, a ktoś zaczyna zarabiać na tej przestrzeni miejskiej, blokując dostanie z innym także teściowa uważać jak daleko w takim w takim stylu w tej polityce car-sharingu czy w ogóle dzielenia składów są dom dom pomożemy może zajść ma się to jest pytanie czy MEN w ogóle rozumiemy ten podział na przestrzeń miejską publiczną wspólną dom prywatną, bo zakładam, że nie ma miejsca parkingowe za to zapłaciły miano faktycznie z mojej tam jest adresowana jest moim numer rejestracyjny czy cokolwiek innego na to wpłynąć kokaina to można powiedzieć, że to jest moje mogę to z kimś dzielić rodzice mogą na tym zarabiać w natomiast my chyba mamy problemy mówi jako Polacy z tym nabytą tą miejską spółką w ocenie kosz nie tylko byłoby ją definiować rezygnują z Rosją mamy gdzieś sobie falować pomylono wiadomo lubimy zostawiać na parkingach lubimy robić na takie rzeczy, które nie są fajne lubimy wyrzucić śmieci na poboczu, mimo że tak naprawdę będzie potem chodzić o tych śmieci to i to i to nie jest dobre rozwiązanie to jednak to co się ma to spotyka niestety w takiej dosyć smutnej skali pani dr Jekyll czy to też jest kwestia tego jeszcze nie jesteśmy nie aż tak inteligencji wbrew woli to nasze miasta były inteligentne myślę, że z jesteśmy coraz bardziej inteligentne, ale inni coraz więcej jest przykładów, że faktycznie udaje nam się razem wspólnie wykorzystywać przestrzeń tu wspomniałeś o Indiach o budżetach partycypacyjnych budżet partycypacyjny funkcjonują coraz większej ilości miast i proszę zwrócić uwagę, że tą osobą tak naprawdę to nie są projekty indywidualnych ludzi to są projekty dług mieszkańców, którzy zbierają się, żeby zrobić coś wspólnie, żeby zgłosić projekt trzeba uzyskać poparcie w różnych miastach teraz to różnie, więc 1550 osób, więc to są takie poletka, na których my ćwiczymy bycia razem wracał razem ćwiczymy dzielenie przestrzeni wydawało się, że to jest bardzo ważne, że test bardzo brakowało rąk dużo iskierka nadziei na przyszłość jesteśmy coraz lepsi w nie jest tak jak mogłoby się wydawać i jeżeli mówimy o nowych inicjatywach nowych technologiach stał tu wydaje się, że mogą one tylko w tym pomóc, a czy tak jest jak to zrobić, żeby to było skuteczne o tym rozmawiamy za moment straci część audycji człowiek w 20 w Brazylii podczas US Bitam w trzeciej części audycji poświęconej dzisiaj inteligentnym miastom miasto lepiej zarządzane miasto bardziej przyjaznym człowiekowi zdolność do Toronto Anna Głogowska z krajowego punktu kontaktowego dla programu ramowego horyzont 2020 i Jarosław Pilarczyk prezes firmy British Sky, choć twórcy systemu organizer poszliśmy do tych technologii dla obywateli pomyślałem co chwila itd czy to co ma my mamy teraz wszyscy tak naprawdę w prawie wszyscy, ale większość z nas w to w miastach dostęp do internetu komputery smartfony czy to pomaga nam to w tym czy może pomóc tym, żeby miasto miało dla psa warunki do funkcjonowania, żeby lepiej działałoby na wkład obywatele jakoś pomagali w ten sposób wystarczająco w kadrze nie wiem jakieś informacje miastom czuć władzom miejskim czy firmom, które tu to miasto obsługują kilka interesów państwa jest zdecydowanie mamy w tej chwili przy sobie bardzo potężne urządzenia, które mogą dostarczać bardzo dużej ilości danych jest uznawany jest pewna bariera mentalna obecnie tę informację czy np. udostępnia informacji tego jak porusza się po mieście czy wykorzystanie tego telefonu do robienia zdjęć przesłania informacji do miast z tego co wiem to sporo inicjaty w Trumpa w Warszawie niezrealizowanych, zachęcając obywateli do do zgłaszania problemów właśnie z wykorzystaniem smartfona oprócz tego też same miasto próbuje być bardziej otwarte dla mieszkańców i udostępniać dane, które rok temu dostępne także jak najbardziej te technologie coraz bardziej pozwalają włączać się z tworzeniem tego tego inteligentnego miasta i też patrząc przez pryzmat rozwoju takich cechach jak IoT internet rzeczy, gdzie za chwilę praktycznie wszystko będzie podłączony do internetu myślę, że tej zdobędziemy ogromną ilość informacji, która w, które pozwolą lepiej podejmować decyzję, że co należy zrobić w, a takie czujniki magnetyczne, o których pan wspominał w Piekarach śląskich faktu nic jest zamontowany na miejscu parkingowym, więc samochód czujnik wykrywa się z miejsca parkingowe zajęte list wysyła w tym momencie informacje do systemu to jest internet rzeczy tak można powiedzieć w ten sposób płatność na taką technologię tak jak najbardziej mamy to jest przykład technologii IT, która po podłącza tak naprawdę miejsce parkingowe do internatu, informując o tym, o jego statusie wyżej, tym bardziej jest to przykład tego dr hab docencie trzeba zadbać o to by te dane trafiały tam, gdzie będą wykorzystywane w sposób sensowny tak nie wolno nie tylko zbierać dane nie mieć tak jak jest to wkład często niestety z miejskim monitoringiem tak mamy ileś hama mieście mieszkam jest pan, który siedzi pani przegląda to monitory natomiast czy coś z tego wynika w sylwestra był bardziej dyskusyjna i część obrońców prywatności nawet mówić za tak naprawdę monitoring miejski jest bardziej straszakiem takim właśnie na tt sąd ją na pokaz taką technologią o inteligentnych miast 10 kupiliśmy kamerę postawiliśmy tabliczki ZCP jest monitorowana i uznaliśmy, że załatwiliśmy sprawę pod miasto czystych danych co wynika to one faktycznie polepszają bezpieczeństwo mieszkańców to kwestia bardzo dyskusyjna wojny tortur, czyli to to nie nie tak powinno być ono co drugą stronę pomyśleć najpier w czy potrzebujemy czegoś, a dopiero potem kupować myślę, że także to jest dobry kierunek, w którym powinniśmy pójść inni tytułu warto pomyśleć o tym jakie praktyczne zastosowania powinny mieć te wszystkie urządzenia ja znam przykład projektu z kolei o z Gliwic, który ma pomagać osobom niewidomym w ich podłoża chorób umieszcza jest to aplikacja na smartfony są czujniki w miejscach, które są niebezpieczne czy trudna i aplikacja, kontaktując się z tymi czujnikami, kiedy osoba zbliża się do takiego czujnika uruchamia głośnik, który głośno ostrzegano taką osobach uważali schody tłumaczy taka swoista mikro nawigacja konika na Finlandię tak tak tak oto zaczął już rozmawialiśmy audycji poświęconej dawnym ikoną, czyli tym naciskom elektronicznym czemu na głównych obiektach w przedmiotach umieścić tak, aby one zgłaszały się do telefonu komórkowego mówił o VAT to jest coś czasami groźnego czasami ważnego, bo to sami takiego właśnie na spoczywało w lepiej o tym, mieście tak osoby pełnosprawne, bo czasami w końcu liczyć w urzędzie pełnym koryta i i pokoi to łatwo się w tym zgubić, ale jeszcze w złotych smartfonów, bo dostałem się tak oczyszczona możemy zrobić zdjęcie dziury wjezdni wysłać je do do urzędu gminy Next one mają już całe systemy głosowania właśnie takich uszkodzeń nawierzchni to się mówi i potem może mieć nadzieję, że coś z tego będzie faktycznie przyjedzie ekipa i to tę drugą naprawi, ale oczywiście są inne takie tego typu przykłady, żeby obywatele mogli sami zaangażować się w dostarczaniu takich danych, które są cenne z jakichś powodów dla miasta podczas oczywiście tak smartfon okazuje się być potężnym narzędziem badawczym, w którą można wyposażyć mieszkańców mieszkańcy w ten sposób mogą przyczynić się również do prowadzenia badań naukowych i wiele projektów naukowych wykorzystuje tę właśnie nową smartfon nową potęgę mieszkańców chociażby przy inwentaryzacji przyrodniczej lub staż przy czymś co fachowo nazywa się wyceną świadczeń ekosystemów od tak naprawdę chodzi o to, aby mieszkańcy wskazali, które z taranem w zielonych w mieście są dla nich szczególnie cenna i dlaczego mieszkańcy mogą zaznaczyć na specjalnej mapie, które tak jak jest dla niego ważne i w jaki sposób z niego korzystają czy spacerują przebiegają 3 obserwują dom przyrodę czy też po prostu odpoczywają wszystko to przekłada się później docelowo na oceanach obszarów zielonych może z takiego punktu widzenia, jakie świadczenia, jakie usługi jako systemowo wegetarian dostarcza to może być bardzo ważna też narzędzie planowania przestrzennego dla władz miejskich ostatnich, o czym pani mówi pewnie się nam zabraknie czasu to rozwinąć, ale nie fascynują oświatowa dopiero stosunkowo niedawno zaczęliśmy wyceniać to usługi, które świadczy nam środowisko usługi takie właśnie jak oczyszczanie powietrza fosfor z fas roślinność usługi takie jak na utylizację odpadów tak, od którego stanie wody chociażby to wszystko da się wycenić to nie jest tak w co robi to zły po prostu my uważamy oka jej nie mamy problemu rynkową jest takie podejście, żebyśmy mówili okryto to nam, gdybyśmy musieli robić sami za pomocą maszyn technologii zakładów i tak by toby kosztowało to tyle satyra to o co chodzi tak dokładnie o to chodzi byśmy ocenili ile tak naprawdę Warta jest nasza przyroda, żebyśmy np. obszarów zielonych w miastach nie wyceniali tylko na podstawie ceny gruntu za hektara, żebyśmy sobie uświadomili, że ten obszar daje nam bardzo dużo różnych korzyści m. in . zatrzymują wodę oczyszcza powietrze rosną domy rośliny w niektórych miastach np. banki wykorzystuje się jako miejsce, gdzie mieszkańcy mogą sobie hodować warzywa są ogrody społeczne tzw. gang one, tak więc musimy mieć świadomość, że przyroda daje nam bardzo wiele różnych korzyści i dym pojawił się w latach dziewięćdziesiątych pomysł, aby wreszcie zinwentaryzować calowych zasoby przyrodnicze i mieć korzyści, która z nich osiągamy i spróbować wycenić tak naprawdę jest kilka metod wyceny można oczywiście porównywać ile by taka usługa naturalna kosztowała, gdybyśmy mieli sami zaprojektować jakąś maszynę, która ją dla nas zrobili, ale można również wycenić ją, pytając ludzi ile jesteś w stanie za to zapłacić tak czy jest w stanie zapłacić za godziny odpoczynku w parku ewentualnie ile jest w stanie zapłacić więcej podatku gruntowego, żeby to miejsce w centrum miasta zostało parkiem i tego typu badania są prowadzone to ciekawe w sumie było to dawałoby nam pełną możliwość wpływania na decyzje władz miejskich dotyczącą, choć właśnie tego w danym miejscu wybudować kolejne w budynek biurowy czy jednak zostawić to miejsce w takim stanie podział na bardziej naturalnym tak zrobić kompaktu zrobić tam plac zaba w czy sposób postawić kolejny sklep w kolejny supermarket albo kolejny parking obok misia FF, a parkingi na co zwracają, ale myślę, że za tę formę mowa o tym, można, by jakoś wycenić ewentualnie to cel zmniejszenie ruchu samochodowego wskutek tego powinniśmy je zarządzane wpływa na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza są takie się z analizy co mówią za zanieczyszczenia powietrza taki na takim stopniu mogą przyczyniać się do przedwczesnej śmierci czy dochód i chorób, więc i to dało się chyba jakoś wycenić myślę że, że najbardziej i nie tylko to efektywne zarządzanie parkingami powoduje też, że jest już można zmniejszyć ilość tych miejsc parkingowych i odzyskać przestrzeń w mieście w tej chwili są takie przykłady na świecie np. w chwili gdy, tym bardziej w coraz więcej miast wprowadza politykę zamkniętego centrum, czyli że wprowadza rozwiązania, w którym dostęp do centrum miasta dla samochodów jest całkowicie zamykany przede wszystkim w Szwajcarii, prowadząc już takie projekty, gdzie wprowadzono nawet samojezdne autobusy, które przejeżdżają przez ścisłe centrum miasta, a wszystkie samochody już do tego centrum miasta nie mają w ogóle dostępu także jak najbardziej takie przykłady są i to odzyskiwanie miasta, czyli odzyskiwanie przestrzeni miasta myślę, że to jest bardzo dobry kierunek nie tylko ze względu na Lesznie smok, czyli czy zanieczyszczenie powietrza, ale też odzyskanie przestrzeni życia w tym mieście widzę teraz przejdziemy z jakimi ulicami pomieści nawet w samym centrum to, że zobaczy, że ta cała przestrzeń miejska jest tak naprawdę nie zaśmiecone czy zagracone przez samochody, mimo że czasami nawet przejść chodnikiem dlatego jestem tam samochody od FSO to kwestia kultury kierowców pewnie pamiętają przepisy zobowiązują do zostawienia pasa ruchu na tym chodniku odpowiedniej szerokości udało się nie tylko w kościele w przejechać wózkiem dziecięcym będąc ojcem bliźniaków miałem ten problem jest wielokrotnie oczyszczeniem forsy wózek niż standardowy no ale w lesie boleśnie przekonywałam, że ludzie nie szanują tej przestrzeni też to wszyscy kojarzymy takie obrazki, gdzie osoby już tak zdesperowany, żeby zaparkować zostawiają samochód zaparkowany na przestrzeni Zielonej niszczą trawniki niszczą niszczą zieleń w mieście także do sądu jest coś się spotykamy się na co dzień w mieście i oczywiście w każdym samochodzie jedzie tylko 1 osobą w hutach znikają mówi wcześniej członków spółdzielni samochodów współdzielenie przejazdów do szkoły mam takie doświadczenia wakacyjna niedawno byłem w Pradze stolicy Czech stolica to jest piękne zdjęcia w coś, tak więc tam się pochwalić się tym moim zachwytem, ale też jest faktycznie bardzo mocno ograniczony ruch samochodowy w tym w tym zabytkowym centrum samochodów jest niewiele gestów miejsc, gdzie można swobodnie chodzić na rywali są miejsca, gdzie samochody wjeżdżające piesi mają tam pierwszeństwo samochody to szanują wysiłek kierowcy nie kłamią, bo obok strumieniowe turyści, których jest cała masa chcą swobodnie chodzić po mieście i tam niedawno 4 w tym mieście byłem był dozwolony był ruch pojazdów elektrycznych takich jak i akcji głębię i faktycznie tych pojazdów było sporo, jeżeli nie mieli ku mojemu chyba nie zaskoczeniu głównie ludzie młodzi zdrowi, kto mógłby spokojnie chodzić po mieście zamiast jeździć niedawno też władze Pragi powiedział, że tych pojazdów teściów nie wolno po ulicach tak po prostu sobie zostawiać wie też mi wszędzie, bo miasto powinno być dla ludzi nawet nie właśnie do ludzi wchodzących pieszo nie do ludzi na 2 kółkach, czyli odzyskanie przestrzeni miejskiej po raz kolejny prawda mamy nową technologię możemy nią jeździć, ale nie wszędzie tam gdzie, gdzie ludzie powinni czuć się dobrze powinno być możliwie mówię naturalnie w nie wiem czy takie są przychody z polskich miast możemy znaleźć, ale oby były tanie własne tak naprawdę mamy te same problemy chyba w każdym większym mieście i tańca w BIK zatem nawet pomysł zamknięcia centrum Krakowa wciąż trwa od ruchu samochodowego budził oburzenie dziś ich wysokość uczy się do tego przyzwyczaili tak można tak trzeba robić mamy dużo dobrych przykładów dla mnie absolutnie zachwycający i dobrym przykładem są rowery miejskie, która pojawiała się w coraz większej ilości miast w Polsce na fakt jest dla mnie absolutnie fantastyczna sprawa i bardzo mnie cieszą komunikaty, kiedy jadę rano samochodem nie dojeżdża nocą miasto zostawiam go na przystanku kolejki miejskiej, ale słyszała jadąc samochodem informację, że uwaga zabrakło już rowerów przy stacji metra takiej odwagi jest dla mnie fantastyczna wiadomość, bo co to oznacza w praktyce to oznacza, że aż tak wiele osób przesiadło się na rowery i jedzie rowerami do miasta, że jest ona zła wiadomość, bo tych zawodów nie być więcej w takim razie powinno być więc, chociaż wiem, że miasto robi co może i starają się bardzo szybko reagować i przewozić rowery z 1 części miasta od drugiej tak nawet w mniejszych miejscowościach jak lotnisko pod Warszawą w Grodzisku Mazowieckim tam czasów system rowerów miejskich i tam też mieliśmy do czynienia, gdy jakiś czas temu w tym co się nazywa właśnie z inteligentnym miastem w zadufanie władzy zapytałem mieszkańców, gdzie powinny być nowe stacje tych towarów, które w, których lokalizacja się bardziej przydały śmiech nie wiem czy już jest taki efekt konsultacji, ale sam pamiętam za to stanąć na mapie zaznaczono optymistą wydawało mi się w słonej wodzie istotne miejmy nadzieję one w co z tego wyniknie mimo to nadzieję, że państwo się przekonać do tej idei zamiast mogą być inteligentne także dzięki nam także razem z nami dodadzą naszemu, jeżeli chodzi o nas udział bezpośredni w tym funkcjonowanie miasta, by się nam na pewno przydałoby nam daleko społeczeństwo obywatelskie jesteśmy dosyć młodym państwami zaangażowanie mieszkańców naprawdę jest nie do przecenienia w miej nadzieję, że są też się zaangażują w coś takiego oni będą takie inicjatywy w okolicy, a dziś państwo w puli dziękujemy za uwagę, że Zamość Łada to Magdalena Głogowska z krajowego punktu kontaktowego dla programu ramowego horyzont 2020 dziękuję dziękuję rozumiem, że można się zgłaszać do państwa w nasze pomysły na na innowacje dotyczące właśnie miast inteligentnych są fundusze europejskie do wzięcia tak bardzo prosimy o kontakt czekamy czy mogę podać adres oczywiście towary www kpk gov pl nowy to państwo z łatwością znajdą informacje, które się przydadzą mi nadziei dziękuję panu Jarosławowi Krawczykowi prezesowi firmy wyciskają państwo systemu park ani za dziękuję bardzo Piekary Śląskie Youth, zanim komentowały na dalsze plany zdradzi pan nadal nie wszystkie informacje mogą już jawnie Thomas receptury rysownicy amatorzy zachwiały uruchamiamy system w tarnowskich górach i tam nie tylko będziemy mówili, gdzie są dostępne wolne miejsca parkingowe, ale również wspierali tzw. strefę krótkiego parkowania, czyli wspieranie skróconego czasu parkowania o to, żeby miejsce parkingowe mogą być wykorzystane przez więcej osób do zasysania pomoc innym swoją rosły wzmacniały się często mówiliśmy o takich inicjatywach wesołość na południu kraju są na Śląsku n p . czyli tam, gdzie faktycznie nie wiemy za środowisko jest już dosyć opłakanym stanie Tęcza to się pojawiają, więc chyba zdrowy obja w staram się ratować to co w tym momencie zakodowane w miejmy nadzieję tak będzie dalej OJ, Stasiu dziękuję za uwagę mówił Jan Stradowski dobranoc człowiek w 20 w Brazylii do Brazylii podczas II 0 i drudzy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA