REKLAMA

Jak media przedstawiają rowerzystów?

Skołowani
Data emisji:
2016-08-06 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
46:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nowożeńcy z mikrofonem dzień dobry kolejna edycja audycję skołowani zapraszam do wysłuchania ich do udziału oczywiście można pisać holowanie małpa to krok KFM skołowani małpa to krok razem profile Radia TOK FM na Facebooku profil Skołowanych na Facebooku to za chwilę będzie można również dzwonić pod nr 224444044, a temat spieszy z wyjaśnieniem rowerzyści proszę państwa o dziwo, bo ostatnio rzadko skołowany, choć rowerzysta mówimy tak Street o rowerzystach będziemy Rozwiń » mówić o sytuacji rowerzystów na podstawie rynny raportu Najwyższej Izby Kontroli temu ukazał się już 3 tygodnie temu na bezpieczeństwie pieszych rowerzystów na drogach publicznych, ale także w kontekście ostatnich doniesień medialnych i wizji rowerzystów, jaka jest on rozpościera nam w mediach nie tylko i ogólnie na ulicach pomyślę, że kilka ciekawych rzeczy jest do wyciągnięcia na ten temat i myślę, że kilka się wydaje przekłamań również pojawia się w tym też salon w tym celu przekaże ze mną w studiu Rafał Muszczynko zielone Mazowsze oraz miasto dla rowerów dzień dobry dzień dobry witał słuchaczy również Ramsau było 1 z organizatorów masy krytycznej, więc wie, o co chodzi no i tak prężnie działa w stowarzyszeniach rowerowych na raport Najwyższej Izby Kontroli uderza zarządców dróg co do projektowania bądź nie projektowania w ogóle infrastruktury drogowej dla rowerzystów ten raport jest mierzący nie tylko dla zarządców dróg, ale w ogóle dla całego systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w zasadzie można, by to raport Sol streścić 1 zdaniem nie ma takiego systemu to już wiemy, dlaczego nic nie działa, jeżeli każdy element jest sobie nikt tego nie koordynuje poszczególne rady nie rozmawiają ze sobą zarządcy dopuszczają tolerują i renciści ciche przyzwolenie, żeby drogi logicznie zgodnie z przepisami, żeby były błędy w oznakowaniu nikt nie sprawdzała pasa drogowego nie kontroluje tak jak jest to w obowiązkach nocą mamy odpowiedź, dlaczego na tych naszych drogach giną ludzie nim nic z tego wynika, że tak naprawdę w tym omawianym okresie przez Najwyższą Izbę Kontroli co 2011 roku do 2015 roku pierwsze półrocze 2015 roku liczba z udziału ruchu rowerowego to wzrosła nieporównywalnie do okresu 2011 roku infrastruktury brakuje, w czym jest największy problem, w czym jest największy problem w budowie infrastruktury dla rowerzystów planują dyżury w katalogu zbudujemy w ja myślę, że problem jest uwaga nie tylko pieniądze, bo pieniądze oczywiście też infrastruktura kosztuje i nie ma się bujać, a że jest inaczej nie ma co nie ma co udawać tutaj i trzeba pamiętać, że jeżeli mamy w Warszawie kilka tysięcy dróg krajowych i kilometrów dróg krajowych kilkanaście pewnie tysięcy dróg wojewódzkich sama Warszawa ma ponad 2000 km ulic to musimy troszkę zmienić podejście do odbudowania infrastruktury nie możemy sobie pozwolić, żeby budować po kilka-kilkanaście kilometrów rocznie ma nie skończymy tego przez najbliższe 50 lat muszą być naprawdę programy i to zarówno na stopniu z rządowym ogólnopolskim, jaki nastąpił lokalnym, żeby ta infrastruktura powstawała, żeby ona powstawała w całości trasy ani od 9 g, bo to akurat 500 m, ale pozwala naładować wybudowanie nożem potrzeba czasu i to jest jakby drugi temat, dlatego że dzisiaj urzędy wydają się być w ogóle zbyt słabo przystosowane do prowadzenia takich inne inwestycje w Warszawie dyrektor zarządu dróg miejskich w Warszawie może może akurat mniej, bo faktycznie za dyrektora Puchalskiego to przyśpieszyło, ale Polska to nie tylko Warszawa mamy tzw . Polskę powiatową, gdzie no niestety, ale ta zarówno wiedza na temat tego jak budować co budować dla pieszych i rowerzystów, jakie możliwości finansowe jak i możliwości urzędowe w sensie mam tutaj namyśli przygotowywania inwestycji kontrolowania są dużo dużo mniejszej należy też też pamiętać o tym, bo w nos spora część wypadków to to nie tylko miasta, chociaż oczywiście większość wcale nie mamy zabudowanym ale jakby na tym się Polska nie kończy trasy rowerowe stanowiące w Polsce zaledwie około 3 % łącznej długości sieci dróg publicznych właśnie budujemy ile 25 lat tak na dobrą sprawę bawimy się w budowanie czegoś co w niektórych miejscach na świecie byli w stanie zrobić 510 lat i to jest tak na dobrą skalę widoczna dopiero o dopiero poziom zaniedbań, a w przypadku pieszych jest i jeszcze gorzej namoczyć mieliśmy nauczkę był taki ogólnopolski projekt gabinet, w ramach którego miały być budowane chodniki i ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż dróg krajowych o to, żeby nie trzeba tam dzieje idzie na największy tranzyt tam, gdzie chodzą ludzie na przystanki tak, żeby nie musieli tego robić po jezdni co co mamy zamiast tego oczywiście nic w ramach tego projektu nie powstało, ponieważ ktoś nie przyznał pieniędzy natomiast zamiast tego mamy obowiązek chodzenia w kamizelkach odblaskowych po zmroku po drogach wojewódzkich co w ogóle nic nie dano, bo większość wypadków zadnia poza obszarem zabudowanym tak tak, że nikt, ale pytanie jest czym może to jest także te wszystkie dzieci wszyscy zarządcy dróg powiatowych tych mniejszych i nie mają odpowiedniej wiedzy to pytanie czy faktycznie tak jest nie nie ma odpowiednich periodyków z 2 nie wiem dokumentów różnego rodzaju podpowiedzi dla zarządców dróg jak to infrastrukturę rowerową i dobrą budować znaczy no na pewno jest problem z wiedzą na transfer wiedzy jest w zasadzie jednostronne w Polsce od Engie osób zajmujących się infrastrukturą pieszą rowerową do wszystkich innych uczelni nie mają wiedzy jak projektować bezpieczną przyjazną infrastrukturę rowerową, ponieważ tej wiedzy sama nie pozyskały poza granicami Polski na wyjazdach integracyjnych czytając zagraniczną literaturę w związku z tym tej wiedzy też nie przekazują projektanci, którzy skończyli Politechniki w Polsce budują drogi rowerowe zakrętami od ekierki i schodami na scenę na środku i to chyba najlepiej świadczy o ich kwalifikacjach w tym temacie jest, że w Gdańsku sobie na poziomie oczywiście naszym krajowym doskonale radzą z infrastrukturą i z podejściem do rowerzystów Gdańsk przyjął zupełnie odmienne od reszty Polski i podejście do tego tematu po pierwsze, że najpierw uchwalić sobie standardy standardy bardzo wysokiej jakościowo jak na lata to wiedział o tym, silosów, ponieważ współpracowało z m. in. z miastami dla rowerów z Marcinem żyłą z te standardy były były dla Gdańska robione i one były takie, że wszyscy fachowcy drogowcy inżynierowie pukali się w czoło nie tego się nie da zbudować to jest zatem na czym ma są tanie kostka, a ich w ogóle, czego od nas chcecie okazało się, że to jest dobra droga do ciśnień to inżynier musieli długo budować wg tych standardów musieli budować całe klasy, a nie odcinać dróg rowerowych z metra dziś i 15 lat temu nie jak to jak to zrobiono to teraz mamy rezultat tego, że Gdański SO nie wiem 1015 lat do przodu w stosunku do reszty Polski, która albo takie standardy wdrożyła później albo ich w ogóle nie wdrożyła albo nie wdrożyła i inżynierowie tylko patrzą z którejś strony to obejść je ominąć, ale tak się zastanawiam, bo mówi, że faktycznie ta budowa infrastruktury rowerowej jest kosztowna czasochłonna potrzebuje też miejsca oczywiście w mieście, a jak wiemy stąd też jest problem, bo przepustowość tutaj bardzo mocne słowo to może jednak inne sposoby może jednak nie warto tak na siłę pchać to on oddzielną odseparowane infrastrukturę dla rowerzystów tylko chociażby uspokajać ruch tak, ale uspokajanie ruchu to nie jest panaceum na całą na całe zło są jak infrastruktura oczywiście, że tak oczywiście, że tak natomiast pamiętajmy, że jakby ludzie w większości nie giną na małych uliczkach oczywiście są takie jakieś wypadki, że cofająca śmieciarka zgarnęła jakoś pierwszą pod koła i zginęła ona są oczywiście bardzo tragiczne też nie należy, jakby ich pomijać natomiast, jakby regułą jest to, że ludzie giną na większych ulicach na wylotówkach w Warszawie były takie takie badania dotyczące bezpieczeństwa rowerzystów okazało się, że rowerzyści oczywiście wypadków najwięcej jest to jest w Śródmieściu tam jeździ najwięcej rowerzystów, ale i ludzi najwięcej ginie nasz tzw. szybkich wylotów kach w te same popatrzymy na to ostatnie wypadki tragiczne co były w Warszawie one mają wspólny mianownik pierwsze były pierwsze dziecko, które zginęło na Gocławiu ulica dwujezdniowa 2 pasy ruchu w każdym kierunku piesza, która zginęła na targowej dziewczynka ulica dwujezdniowa 2 pasy ruchu Reymonta piesza, która została przejechana, stojąc spokojnie na chodniku czekając na zielone światło ulica 2 × 2 pasy ruchu 2 jezdnie my ostatni wypadek dosłownie parę dni temu rowerzystka oczekująca na zielone światło na drodze rowerowej na Fieldorfa 2 jezdnie 2 pasy ruchu wokół ciemno można byłoby połączyć te plotki, że coś z tymi ulicami jest nie tak, że coś z tą infrastrukturą jest nie tak ona pozwala się rozpędzić na tyle, żeby przelecieć przez wszystkie słupki barierki i inne takie rzeczy, które drogowcy robią tzw. wybaczając Infrastrukturalna wybacza kierowcy, bo sięgnięto zamiast zatrzymać samochód natomiast potem taki rozpędzony bolid wpada na chodnik na drogę rowerową na przystanek autobusowy no niestety to już znaczenia nie ma dla dla pieszych i dla rowerzystów no kto nie ma szczęścia nie zdążył odskoczyć ten ginie w tutaj te miejsca są ciekawe, ponieważ faktycznie te wszystkie wypadki działy się przy skrzyżowaniach tych miejscach czy też przy przejściach dla pieszych, czyli miejsca, gdzie faktycznie kierujący pojazdem powinni zwalniać co obligują ich, iż przepisy ruchu drogowego, ale także rozporządzenia odpowiednio taka znowu popatrzmy na to wsiąść w świetle nie da jak rok temu wszyscy zdążyliśmy się na to, że znikają nam fotoradary zmiażdży, że straż miejska radzi inż. Buzek nie do końca, ale to jest prosty rezultat tego co się właśnie stało z daliśmy wyraźny sygnał był kierowcą można jeść dużo dużo szybciej fotoradarów będzie bardzo mało wiadomo, że Inspekcja transportu drogowego nie przyjdzie nie przejęła fotoradary uzna, że nie ma z miasta z Niejestem przekonany czy ciągnięcie nie mogła czynić działaczy zabrakło NATO NATO pieniędzy, jakby nie zamierzam tego tego wytrzymać, ale fakt, iż taki, że nie przejęła, że mamy ileś fotoradarów w Warszawie, które w, które stoją rdzewieją w tej chwili nad na ulicy, a tuż obok kierowcy przekraczają prędkości zabijają ludzi inni to jest tak naprawdę smutna, bo okazuje się, że jakby ktoś nie umiał nieugiętych, by kropek połączyć i aby wyciągnąć wniosków już widać, że liczba genetyka najbardziej tragicznych wypadków rośnie nam od momentu, w którym tylko żeśmy dali zielone światło do tego żeby, żeby jeździć z nadmierną prędkość, ale wiem na pewno czy w tych miejscach, gdzie fotoradary zostały zabrane mówi o tych stacjonarnych ponieważ, lecz nie muszą być tylko nowe miejsca to, że dziś stoi ona nadal powoduje np. że nie musi tam stać patrol policji suszarką kotem patrol policji może zająć czymś innym, więc to nie jest tylko także, że jeżeli zlikwidujemy dane z fotoradar to nagle okaże się, że tylko w tym miejscu będzie więcej wypadków, jeżeli zsumujemy wszystkie fotoradary w całej Polsce którymi zarządzają gminy to dajemy wyraźny sygnał kierowcom, że chcemy, żeby jeździli szybko i to nie tylko w miejscu, w którym były te fotoradary, ale wszędzie ja myślę, że i posłowie mieli inny cel, żeby dać jasny strzegła sygnał, że na kierowcach można zarabiać na Gdańsk Rosjanie to przedstawiana tylko w związku z tym pytanie czy tak na dobrą sprawę to bułka z dobrą stronę bo owszem, może nie zarabiamy dzisiaj miała z makiem owcach, ale z kolei z kolei nasz budżet jest obciążany zwiększoną liczbą Osjan zarówno śmiertelnych, jakie rany, które trzeba leczyć, które z 3 pochować i i jakiś tam odszkodowania do tego dochodzą wielo generalnie, jakby wylaliśmy dziecko z kąpielą teraz pytanie co zrobić, żeby ten problem zlikwidować to jest ciekawe z tym zarabianiem, ponieważ jak sprawdzimy sobie dane dostępne zresztą na stronach inspektora transportu drogowego z, a głównie centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, który jest operatorem wszystkich fotoradarów w tym momencie wszystkich fotoradarów maszty owych w Polsce to zobaczymy, że w tych miejscach, w których ustawione są fotoradary i te fotoradary po iluś latach pokazują, że z mandatów wystawianych z fotoradarów jest coraz mniej, ponieważ ludzie się przyzwyczają do tych miejsc jest, że trzeba jeździć wolniej w tych miejscach oczywiście, gdzie są fotoradary, a z tego co wiem nic z tego co patrzyłem te fotoradary i właśnie te oficjalne fotoradary Inspektoratu są ustawione w dobrych miejscach tam, gdzie to jest bardzo potrzebna, żeby zmniejszyć to prędkość tak samo zresztą większość fotoradarów czy innych była ustawiona też w dobrych miejscach bozon bliżej nam 2333 gminy, które sobie zrobiły z tego z i źródło dochodów do do budżetu, ale kucia gmin, o ile mam w Polsce 4000 Moto, jeżeli zlikwidujemy coś co się dobrze sprawdza w znakomitej większości, bo ci co ci co sobie dorabiali to nawet nie jest 11 ‰ to co się robi myślę Rafał Murawski musi tylko zielone Mazowsze miasto dla rowerów koszt państwa rozmawiamy o sytuacji rowerzystów, ale nie tylko ją różnego rodzaju systemach zarządzania ruchem drogowym bezpieczeństwem poskąpił informacji wracamy do rozmów to ważne przed mikrofonem druga część audycji skołowani ze mną dalej w studiu Rafał Muszczynko zielone Mazowsze miasta dla rowerów rozmawiamy też państwo sytuacji rowerzystów o dziwo, Skołowanych, bo dawno tego nie było od sytuacji rowerzystów na podstawie raportu Najwyższej Izby Kontroli na podstawie tego co w ogóle dzieje się na drogach, a propos rowerzystów z pierwszej części rozmawialiśmy o tej infrastrukturze to właśnie jest wynik pora portowy Najwyższej Izby Kontroli NIK skontrolowała zarządców dróg głównie no i wychodzi na to, że słabo słabo to wygląda i chcieliśmy na chwilę powróci, ponieważ on próbujemy jakoś to usystematyzować i pytanie brzmi na ile infrastruktura dobra poprawia bezpieczeństwo w ruchu drogowym mec Tomasz my robiliśmy takie badania lokalnie w Warszawie okazywało się, że tam, gdzie ta infrastruktura rowerowa hura, bo to badaliśmy jest dobrać 57 % rowerzystów zachowuje się zgodnie z intencjami inżynierów, czyli n p . jeżeli jest droga rowerowa to jadą po drodze rowerowej, jeżeli gdzieś tam taki sposób trzeba się zachować to oni się właśnie tak zachowują natomiast kiepska infrastruktura rowerowa generuje użytkownika, który zachowuje się źle dlaczego, bo taka infrastruktura często jest np. nieczytelna co z tego, że mamy drogę rowerową, jeżeli na tę drogę nie można wjechać oczywiście będziemy mieli wtedy osoby, które zachowują się inaczej infrastruktura rowerowa musi nie tylko być jakakolwiek i w ogóle infrastruktura nie może być jakakolwiek infrastruktura to jest taki piękny zwrot po angielsku powinna być salmex dla nich samo, tłumacząc się ja zawsze mówię, że jeżeli drogowiec musi postawić znak to jest to już jakaś porażka, dlatego że już musi coś tłumaczyć kierowcy, czego nie widać na pierwszy rzut oka natomiast infrastrukturalną powinna być ogólnie budowana w taki sposób, żeby tego nie trzeba było robić znaczy, jeżeli nie można skręcić w lewo to po prostu nie powinno się tam skręcić w lewo, jeżeli dziś chcemy, żeby kierowca jechał pięćdziesiątką nie możemy mu budować szeroki prostej autostrady z pasami po 3 ,5 m ruchu jak na z jak na autostradach drogach ekspresowych to musimy budować drogę tak, żeby ona po prostu wymuszała jazdę z prędkością 50 km / h, ale i tak jest ze wszystkim, jeżeli chcemy, żeby kierowca ustępował gdzieś pieszemu pierwszeństwo np. skręcając wprawo w drogę osiedlową zaznaczmy to o tym, że chodnik będzie miał ciągłość, a jezdnia będzie przerwana i kierowca będzie czuł, że to on przejeżdża przez chodnik ani, że pieszy przechodził przez limuzyny raczej nie prześle, jeżeli Rosjanie, ale też zachowanie ciągłości z jakim nie nazywać ciągłości nawierzchni i niwelety, ale taki sposób jest dużo dużo więcej jak popatrzymy na zachód się okazuje żonie robią naprawdę bardzo dużo rzeczy, których w Polsce nie robi nikt albo trawie nikną w taki dobry przykład to są chociażby ulica typu łunę z na pewno tutaj już w Skołowanych one one one występowały i toto to jest świetny przykład to jest coś co przyszło z Zachodu mieliśmy szczyt komunikacyjny w Łodzi ulica, która służyła głównie do parkowania nie było tam żadnego życia, a zrobiono z panią ulice bezpieczna ulice, ponieważ kierowca jest po prostu wciąż swoje ustawy nowelizowane przez infrastrukturę jemu do głowy nie przyjdzie, żeby tam jechać bardzo mocne słowa bo, ale cóż to jest właściwa droga no niestety no skoro mamy kierowców, którzy jeżdżą po mieście 150200 na godzinę zdarzają się z takim przypadku trzeba projektować ulicę w taki zwrot obu fizycznie niemożliwe, żeby kierowca rozwalił sobie samochód, jeżeli próbuje w ten sposób jechać i tak się to robi na Zachodzie oczywiście tam są autostrady tak jak ci u nas tam są drogi ekspresowe tak jak i u nas, ale już w momencie, w którym zjeżdżamy z tych dróg na drogi niższej kategorii to mamy infrastrukturę taką, że jeżeli na wjeździe do miasta stoi 50 i spróbujemy tam pojechać 60 godzin to po prostu wypadniemy z drogi inna jest bezpieczna to jest bezpieczna dla pieszych dla rowerzystów dla tych wszystkich, którzy w mieście żyje oczywiście to jest niebezpieczne dla kierowcy, ale pamiętajmy, że kierowca jest chroniony z każdej strony ma w metrze 1,5 m blachy w związku z tym, nawet jeżeli gdzieś tam wyjedzie w krajobraz to nic się prawdopodobnie nie stanie my w Polsce natomiast uwielbiam stosować infrastrukturę wybaczają są błędy, ale jak zupa z drogi wpadnie np. na drogę dla rowerów albo na chodnik NATO to nie jest bezpieczne dla nich jest zbieżne z oczywiście natomiast trzeba zaprojektować także, bo wypadł, gdzie indziej taki gracz NATO i jest to możliwe oczywiście, że jest to możliwe natomiast w Warszawie popatrzmy nasi drogowcy Events malują się hasłem infrastruktura wybaczają sad i ostatni wypadek ten, który był na na Fieldorfa Meissnera z skończyłby się zupełnie inaczej, gdyby do infrastruktury wyznaczającej tam nie było, bo auto wjechało w rowerzystów dopiero po tym, jak skosił słup słup tzw. wybaczają trzeci taki, który ma się odkształcić absolutnie nie zrobić krzywdy samochodowi po tym, jak zdarzyło się z innym samochodem tak Stasiak stąd też, jakby bali nie, jeżeli kierowca tego auta wypowiada się wypowiadał się potem w mediach rząd jechał przepisowo sta, jeżeli ktoś po odbiciu się od innego auta skoszenie zupa ma jeszcze dość siły energii pojazd, żeby zabić kogoś te nie mogą być 50 na godzinę nie trzeba tutaj, że tak powiem żadnego biegłego że, żeby mówić to z pewnością będziesz stuprocentową ja widziałem to miejsca zdarzenia, bo akurat też wtedy przyjeżdżałem tam i widziałem obydwa samochody to faktycznie nic nie wiem czy to jest adekwatna, ale na oko nie wyglądało, że obydwa samochody jechały z dozwoloną prędkością 50 na godzinę nawet to nie wyglądało, jakby uderzyły z tą prędkością tylko do władz większa prędkość na pewno no ale tym zajmują się odpowiednie służby więc, więc o tym nie nie rozmawiajmy oczywiście na przykładzie tego możemy rozmawiać o infrastrukturze na ich właśnie w tych miejscach wszystkich ta infrastruktura była zarówno dla kierujących pojazdami mechanicznymi rowerzystów, jaki pierwszy i całkiem tak, ale znowu, ale dobrze, że rodzina żona była na pewno na pewno dobra, bo tak się zastanówmy parę miesięcy temu dosłownie na sąsiedniej ulicy na Umińskiego mieliśmy znowu potrącenie śmiertelne dziecka na pasach i oczywiście zarząd dróg miejskich, choć długo krzyczał, że nic się tam absolutnie nie da zrobić w końcu postawił drogi poduszką owe przystosowane do autobusów, które uspokoiły ruch, ale uwaga postawił tylko włącz się przed tym przejściem na dalszym odcinku tej ulicy już tego nie zrobił na identycznie wyglądające ulicy Fieldorfa i Meissnera mam nadzieję, że nie my nie mamy ulic, gdzie teraz było identyczne zdarzenie związane z przekraczaniem prędkości również tego nie zrobi wniosek w nowo myślimy punktową ani systemowo nie ma żadnego systemu dotyczącego bezpieczeństwa i jeżeli gdzieś się może zająć zadam inne pytanie czy w każdy na każdym skrzyżowaniu przejść musimy mieć tylu Zanie trupa, zanim ktokolwiek spojrzy co można jeszcze poprawić czy może doczekamy się już podejścia systemowego uzyskano to mieliśmy wypadek na identycznie wyglądające ulice, a my tu trzeba coś zrobić nie tylko z tym miejscem na ulicy, ale z całą ulicę a, a także identycznie wyglądającą ulicą NCBiR no dobrze to może to zmienić faktycznie podejście systemowe może nie zarządcy dróg powiatowi, którzy teraz zarządzają tymi właśnie drogami, ale jednak centralne władze powinny zorganizować wymyślić jakiś podręcznik dla dla innych zarządców dróg i kazać im wdrażać te właśnie rozwiązania systemowe, które oni wymyślą i opracują ja nie chcę tutaj wskazywać, jakby 3333 czy to powinno przyjść z gumy czy od dołu, a ja wiem tylko tyle, że to powinno przejść i że czekamy na to 20 lat oboje, by o ich pamiętam jeszcze pierwsze programy Gambit pierwsze rozmowy o bezpieczeństwie w latach dziewięćdziesiątych, jakby tam też się powtarzały pamiętam raport dotyczący działań policji, bo leży w 2013 roku NIK badał co właściwie robi robi policja, jakby tutaj te wszystkie wnioski pisze się powtarzają, że problemy są cały czas te same więc, jakby pytanie kogo należy zmienić, żeby coś się coś ruszyło ja nie znam odpowiedzi na te pytania być może zmienić trzeba po prostu wszystkich wszystkich wymienić nos w Gdańsku to raczej nie może brać przykładu właśnie Gdańsk rozegrają w Gdańsku na pewno nie w Gdańsku na pewno nie Gdańsk jako pierwszy z zajmował się drogami rowerowymi ma 70 % zdaje się już trzeci mecz 2 uspokoi one i jakby tego problemu może czuć się tego Gdańska faktycznie ja czytając różne opinie w różnych miastach i niektórzy właśnie pytają, dlaczego nie Dead zarządcy dróg w innych miastach i biorą przykładu właśnie z Gdańska to odpowiedzi pytam padają takie, że jest inny układ drogowy w mieście i po prostu nie dałoby się wprowadzić takich rozwiązań z Gdańska jako oczywiście to ja bardzo się między rodzinami ofiar volvo wodociągowcy jak pokazywaliśmy im, że nie trzeba ludzi nie jak przy krawężniku owych na przejściach dla pieszych, których treningach to to utykają potem kółka wózków inwalidzkich i wózków dla dla dzieci ani, mówi że niema absolutnie tam się, owszem, dała, ale nikt się nie da, bo u nich to jest inna fizyka i woda będzie płynęła pod górę i to to są argumenty, że ludzi, którzy mają dyplom inżyniera po Politechnice i ten to jak może już czas na emeryturę, ale nie tylko infrastrukturą ponieważ, jeżeli nawet nie ma tej infrastruktury odpowiednio zbudowany odpowiednio zaprojektowania i to jednak duże znaczenie ma mają zachowania użytkowników dróg i ja patrząc co się dzieje na różnych forach czytając opinie komentarze co do artykułów mam wrażenie, że coraz więcej negatywnych emocji skierowanych do rowerzystów w dni niekiedy słusznie niekiedy mniej słusznie kilka przekłamań nie jest myślę, że warto jest wrócić do statystyk drogowych za 2015 rok i porównać do 2014 roku co do wypadków drogowych z udziałem rowerzystów 2015 roku ogólna liczba wypadków drogowych z udziałem rowerzystów to była 4834 w 2014 dla porównania 4850 śmiertelnych wypadków było 30320142922 osoby zginęły Speed rowerzyści spowodowali 1644 wypadki w 20152014 roku 1786, czyli mniej wypadków spowodowali 2015, a w wyniku z kina mało osób 1332015, a w 2014146, czyli też widziane widzimy że, że powodują mniej wypadków rowerzyści to mniej osób ginie właśnie zwinne i rowerzystów, a jednak w przekazie medialnym mam wrażenie, że w dużej mierze skupiamy się nawet mówiąc o tych bardzo oczywistych wypadkach, kiedy to powodują kierujący samochodem pytam, jaka była wina rowerzysty tak to prawda to przerażało mnie by w przypadku właśnie tego wypadku na nas na Fieldorfa, jakby rozpędzony bolid ścina znak odbija się od innego auta i zabija rowerzystka, a pytania na forum przybyła w kasku, a tak, jakby miało jakiekolwiek znaczenie dla dla sytuacją na moment stała w miejscu, w którym ten samochód w ogóle nie powinien pojawić także tutaj oczywiście takie pytania się z jakieś takie komentarze się pojawiają i mnie pacierza tylko jedno, jakby internet to nie jest cały świat, jakby ogółu internautów, czyli tych co piszą te komentarze to nie jest na szczęście guz poły społeczeństwa i nie wydaje się, że wojna, jakby w internacie jak trwa nagonka na rowerzystów faktyczna nagonka, a która być może jest odreagowaniem tego, że w świecie rzeczywistym miał być rowerzyści są moim zdaniem coraz lepiej jednak postrzeganiem przypominam sobie z jak mam perspektywę troszeczkę dłuższą niż przeciętny rowerzysta, bo codziennie jeżdżę od prawie coś ponad 20 lat więc, więc jak pamiętam co było w latach dziewięćdziesiątych, kiedy nasze drogi można nazwać było naprawdę dzikim Wschodem i mam wrażenie, że teraz zarówno kierowcy, jaki rowerzyści na tej drodze dogadują się lepiej jest nadal nie znalazłem się to bierze, skąd się bierze rozwód roku jest więcej tzw. hejtu w internecie na morzu może ci, którzy muszą wałów nie mogą już tak powiem zachowywać się jak o hasło za przeproszeniem nagrodzono muszą dziś sobie to odreagować bardzo dobrze robią to w internecie, a nie na drogach natomiast ja chciałbym wrócić do czego innego, bo mówiliśmy o statystykach zwróćmy uwagę jak wyglądają działania np. policji graczy w tej chwili mamy sytuację taką, że znakomitą większością wypadków zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów powodują kierowcy w ostatnio sytuacja na Fieldorfa rowerzystka zabita czekając na drodze rowerowej na 1 na zielone światło, jaka jest odpowiedź policji od kilku dni trwa w Polsce akcja wyłapywania i rowerzystów natomiast czy ktoś tutaj może nawet sól z potu pokuszę się o z o zajęcie się o bycie redaktorem przez moment jego nogami zapytam Złoczew czy też może widział kiedykolwiek policjanta, wypisując jego mandat za niezatrzymanie się przed zieloną strzałką nie nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu na tym to są tak rzadkie przypadki, że można je traktować w kategorii rzadko jest występ w występującego zjawiska astronomicznego, które być może za nasze życie się już nie powtórzy no tutaj właśnie jest efekt skali, jeżeli widzimy, że wypadków drogowych z rowerzystami jest w znaczący sposób mniej w widać gołym okiem na liczbach, że faktycznie jest ich mało w porównaniu do tych wypadków spowodowanych przez kierujących samochodami to, skąd się bierze to podejście, że jednak trzeba na rowerze kija, ale o tym o tym w skrócie informacji Rafał Muszczynko zielone Mazowsze i miasto dla rowerów proszę państwa jestem ciekaw państwa opinia zwykle z holowaniem auta to próbka sam z holowaniem auta to krótka SM i profile Radia czas ten sam na Facebooku będzie można dzwonić po dziewiątej 40 zapraszam po skrócie informacji Szczoczarz audycję skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Rafał Muszczynko zielone Mazowsze i miasta dla rowerów rozmawiamy o ogólnym stanie w stan bezpieczeństwa rowerzystów na polskich drogach i od tych zachowaniach, bo faktycznie jest także coraz więcej tak jak mówiłem hejtu jest w internecie, a ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści, owszem, różnie bywa z ogólną liczbą wypadków z udziałem rowerzystów oraz jest w 1 roku jest mniejsza w drugim większa ale, ale stałą jest to, że rowerzyści powodują coraz mniej wypadków drogowych i coraz mniej z ich winy osób dziennie w 2015 roku rowerzyści przyczynili się do śmierci osób trzecich, czyli nie rowerzystów tylko w 3 wypadkach drogowych to też jest wymowne także głównie rowerzyści wypadł z rodziną, nawet jeżeli ZUS identycznie zresztą z kieszeni, bo to, nawet jeżeli te osoby giną tu giną sama nie ma takiej sytuacji są co często zresztą na tych polach pada, że pierwszy wychodzi na przejście na czerwonym czy rowerzysta wyjeżdża dziś tamten, a z, a kierowca skręca, żeby go nie potrącić roluje zabijać 4 osoby bardziej się po prostu nie zdarza, więc są, więc to jest jakby kolejny powód, żeby tych niechronionych uczestników właśnie zacząć chronić zacząć chronić zarówno w prawnie do dzisiaj mamy jakby temat senatora po dziejach, który zepsuł nowelizację prawa o ruchu drogowym wprowadzając, jakby jasność w temacie pierwszeństwa pieszego zarówno na przejściu, jaki przed przejściem i to jest coś co co być może nawet ważniejsze w tej chwili niż rowerzyści, bo ostatnie badania wskazują, że np. taki w Warszawie już ponad połowa ofiar na drogach to są piesi to uwaga bardzo często piesi na przejściach i to jest tak na dobre coś co chcą coś co powoduje, że powinniśmy bić na alarm w dno właśnie i propos przejść dla pieszych to jedno z najczęściej omawianych sytuacji złych ludzi przez rowerzystów robionych to właśnie przejazdy przez przejście dla pieszych to jest 1 z głównych 1 z głównych przyczyn wypadków nieśmiertelnych od razu mówi, ale w wymienionych chyba na czwartym miejscu, jeżeli dobrze pamiętam, że wśród złych zachowań pieszych, którzy powodują jakiś tam zdarzenia wypadki na drogach to właśnie przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych jest bardzo widoczna i bardzo frustrujące niektórych JATO doskonale rozumiał inaczej są oczywiście Wit osa nieraz grającego młodszego z nich była zbieżna z być może dopiero czwarta pozycja tak źle i trojga i opozycja, że tak powiem ile dobrze pamiętam ze statystyk od dużo dużo o niższym odsetkom niższy najczęstsze przyczyny zdarzeń, czyli po prostu wymuszenie pierwszeństwa, a wynika ona jakby tylko wyłącznie z tego, że to po prostu często się zdarza, a często się zdarza, dlaczego dlatego, że znowu z małym pędzących kierowców na jezdni, których nic nie nie hamuje w związku z tym rowerzyści niektórzy boją się jeździć jezdnią pomijam czy słusznie czy nie, ale jest to problem, który trzeba rozwiązać, jeżeli chcemy, żeby monitor jest jeżeli, a po drugie mamy często infrastrukturę rowerową, która po prostu się przed skrzyżowaniami używa to jest bardzo duży duży problem natury zresztą zwróciła uwagę także Najwyższa Izba Kontroli w raporcie swoim, że bardzo często ta infrastruktura osoby pomiędzy skrzyżowaniami jest na skrzyżowaniach nie nie ma jej albo jest ułomna z Ligoty mamy taki efekt tak jak mówię infrastruktura kreuje użytkownika, jeżeli mamy dobrą infrastrukturę rowerzysta to infrastruktura potrafi zrozumieć jechać zgodnie z założeniami projektanta życia infrastruktura jest zła ona zmusza rowerzystę do tego, żeby się zastanowić jest znak skończyła się droga prowadząca ją właściwie teraz mam zrobić to część rowerzystów zjedzona jest niczym zaskoczyć kierowcę, bo on nagle zjeżdżając na jezdnię w latach może być zaskoczeniem 3 rowerzystów przejedzie przez przejście dla pieszych 3 znowu zaskoczyć kierowcę, bo ma święte prawo kierowca ona w przejściu dla pieszych spodziewać się pieszego, który porusza się to troszeczkę inną prędkością niższe niż owal z Radomia chciałbym tych rowerzystów aż tak nie demonizowałbym tak mówię są widoczni na pewno są problemem natomiast nie jest to kto to problem przez, których kierowcy giną w samochodach jest to kierowcy samo, ale na pewno nie dobrze pamiętałem na czwartym miejscu nieprawidłowe przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych wypadków było 112 lat, jeżeli nie jest to mamy 6 osób zginęło już mowy na pierwszym miejscu jest nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu poprosić o założenie słuchawek, ponieważ słuchacza tak jak mówię można dzwonić 224444044 i pan Piotr z Krakowa czeka już trochę czasu dzień dobry panie Piotrze dzień dobry widok, ale wartość, dlatego że akurat o prawie rok poruszony wątek, tym bardziej chciałbym komentować bardzo proszę słucham i troszkę troszkę się nadziwić nie mogę, dlatego że Klonowego i LO jedno w mojej opinii w Argentynie odczytuje wszelkie AP teki el wszystkie lata, czyli jedyne, jakie mamy policyjna dobre dla oka i to tak radzi, aby taki ruch i bardziej wyłapuje z niej, że idziemy w kierunku kontemplowania ziołach i 1, a takich błędach kierowców pojazdów czterokołowych ani na piersiach nie na rowery, a jestem kierowcą samochodu i Adam Robak mój ostatni przypadek leniami, przemierzając obiekt centrum miasta w Krakowie dojeżdżam do paktu do przejścia dla pieszych, a pan sobie wiersz dla, a dobitka na rowerze i Annie Hall jajka, po który do tańca dr inteligentnie będę musiała dołożyć sama nie wiem oni zatrzymać się ona po prostu sobie jasno i EU int przepraszam, bo chcę dopytać, jakiego rodzaju jest to droga zarówno dla kierujących i to jest n p . tam droga dla rowerzystów nie było ich nie było nie było na rower to niebyła ona jechała po pierwszej ligi po pomiarach i pojechała sobie chodnikiem o auto wjechała na przejściu dla pieszych i ich naprawdę nie upadł rząd obrotu i 1 a o ile bo nie, zatrzymując się już oczywiście powinna być do nich dojść tego roweru i przejść od 3 jedno pierwszego 2 i rowerzyści naprawdę 80 rok w PLKK PL AK, a i tak jest, ale to 80 proc bank RO Lu ty mnie jak ja bym, jeżeli tak bym miał też, aby być jak nie siada rowerów tylko przez rok chyba inny przypadek pierwszego, który robi nie wiem kto by po albo przed pokemonami, ale po prostu ma on słucha i i choć Lady Pank i ja dojechałem do paktu, ale w Belgii, gdzie pani przeszła otworzyła szybę i mógł je, że wypadałoby się obawiać Bravo 1 rok później jedzie jak i usłyszałem komentarz, że ona kątem oka widziała jak widać moja to może być ona go w Jałcie po tak, ale na prawo robić tak skonstruowane rozumiem, że Robert Kalbarczyk pierwsze nie musi jak dochować szczególnej ostrożności przecież trzeba jeszcze musi chyba obie strony muszą prawda, ale dobrze idą idą dalej pan pan powiedział zaproszonych gości powiedział, że najlepiej wymienić, bo tak, aby tak, aby mieć przed ich, jeżeli ktoś nie potrafi budować infrastruktury i ona była ich wymieniać, ale może weźmy pod uwagę to, że już jakąś wiedzę posiadają i LO no ja jako przedsiębiorca a gdyby ktoś powiedział, więc niech pan wymienić się i w nowych opraw w oparciu o sile wieku tak po prostu ekonomiczne, jakie są koszty zatrudnienia nowych i nauczenia się jego porządku mogę tylko wie pan zadaje się tak to jasne jeśli tak zastanawiam, że jeżeli to do tej pory to osoby, które są odpowiedzialne za planowanie infrastruktury za bezpieczeństwo naszych drogach miejskich i tutaj głównie się skupiam, bo oczywiście tych dróg bezpiecznych tras więcej powstaje, ale głównie poza miastami toczy nie jest to wynik właśnie tej niewiedzy bądź jakiegoś rodzaju niechęci do nie wiem jak to nazwać tak naprawdę niechęć niemożności bardziej myślę, że niemożność będzie lepszym słowem niemożności do działania w sferze poprawy tego bezpieczeństwa na drogach, a czy to jest pytanie czy ty sten w ten sposób oni wypełniają takie zadania, jakie mają wypełniać, jeżeli mogę się jeszcze odnieść bo gdyby palę palę rzeczy było, że tak powiem dla mnie oczywiście nie próbuje twierdzi to także było jasne, że rowerzyści czy piesi są święci nie zrobi to jednostkowe przykłady, które pan wiedział jak rozliczać pewnie drugie drugie tyle o tym, natomiast pamiętajmy od różnimy i 1 rzecz datę Anny dane anegdotyczne, czyli widziałem coś na jezdni od twardych danych policji statystyk z całego kraju one mówią wprost większość rybaków zarówno z pieszymi, jakiej rowerzystami powodują kierowcy samochodów i toto to są dane, z którymi nadal jest bardzo ciężko dyskutować natomiast dobrze, ale być jak pan Tadeusz Pyka statystyka to nie jest taka pełna rzeczywistość stanu faktycznego layout pełna zgoda nie chciałbym, by nie chciałbym tutaj chodzić jak i wątki bada byłby duży margines tego tematu jak buduje lekarz i jak można budować bolid i apteki naprawia i uważam, że nie można jednoznacznie tak jak tutaj błędów kierowców jak terapia BU stadami, czyli te błędy po Tomasz Kaczor mam nadzieję, że rozmawiała z nami przez zesta w głośnomówiący Bachor i ja dziękuję bardzo źle Monster jam jest ich pies jedzie jedzie do kadry biegaczek dla nas problemem, a lidera byłoby, by do niego odniosę się jak go do pana też wypowiedzi o Zielonej strzałce, dlaczego policja nie wyłapuje regionom diamenty poprzedzają meldunek działkach no wie pan tak samo jak ja jadę na autostradzie i widać kierowcę, który jedzie piekarz i dla nas problemem apele, a i wyprzedzał RI Bohra prawym pasie nie ma nikogo i tak jak ja pytam, dlaczego policja jego, a obie dlaczego, ponieważ policja nie ma na każdym skrzyżowaniu z Kijowa działka i polityki nie ma na każdy kilometr auto, a panie pośle, Piotrze odnalazłem się odpowiedzi dobrze bo, bo faktycznie jest tak, że na autostradach ludzie jeżdżą nie zjeżdżają na prawy pas co obliguje do czegoś obliguje prawo i nie tylko na postrach nie tylko na uraz, ale oczywiście najbardziej gróźb jest pewna różnica, ponieważ jadąc lewym pasem oczywiście może to być w jakim stopniu przyczyną jakiegokolwiek przypadku, ale w większości wypadków jest, ale w większości przypadków jest to, gdy tylko i wyłącznie sfrustrowani innych użytkowników drugi druk, a także no w jakim stopniu można nazwać blokowaniem przejazdu jednak przejazd na Zielonej strzałce jest zupełnie innym, ponieważ w wyniku złego zachowania się na skrzyżowaniu z zieloną strzałką skręcania możemy spowodować wypadek z pieszymi rowerzystami, ale też spowodować jakieś zagrożenie dla własnego bezpieczeństwa kierujący samochodem oczywiście o tym, mówię, więc to jest innego rodzaju innego rodzaju niebezpieczeństwa i raz tylko mówię i od razu tylko dopowiada w tym miejscu, gdzie zginęła dziewczynka na warszawskiej Pradze dzień później tam też byłem zresztą też można było zobaczyć w internecie dzień później policja była na tym skrzyżowaniu i można zobaczyć na filmach jak szczere kierowców samochodów przejeżdża na Zielonej strzałce nie, zatrzymując się czy nawet nie, zwalniając przednia ma pochodzić z Francją wierzy, że tak, ale policjanci łapią pieszych i rowerzystów, którzy nieprawidłowo, przechodząc przez przejście no to jest taka różnica między różnego rodzaju są przypadki oczywiście nie chce żaden sposób tłumaczyć rowerzystów, bo rowerzyści nie są święci jak też mam szereg różnych doświadczeń negatywny z rowerzystami, zwłaszcza na chodnikach co my też bardzo denerwuje bardzo proszę tylko jest kilka, ponieważ następny gości czeka słuchaczy trafiono już od lat była tak oczywiście możemy powalczyć, o ile Bardiniego jak nadzieja w lewym pasem przypisywanie ogromnej działce pewnie większa, ale prawdopodobnie pojazd potrącił pieszego na mapach dziejowej chciałby ich powodujemy KO na autostradzie, ale nie bardzo bym tego, dlatego że w Wasilkowie badali była już jak latem, aby nie był sfrustrowany jak ognia go prawem i marynat odrzuca ich samochód po studiach odbija w lewo i mamy gotowe wypadek od drugiej stronie autostrady jak dotąd kierowcy tych, które pomogą tu gapiami i obserwują wypadek na przeciwnym pasie i powodują KOB na tym pasie, na którym Jagą i obserwują go, więc tutaj trudno by powalczyć o klienta a, odnosząc się, ale niestety musi go ogłaszam przerwę opony, ale niestety musimy lecz była, bo tak jak reaguje pan Jan powiedział po prostu nie mamy polisy na każdym kilometrze i musimy niestety zadecydować rzeczy się zajmujemy bardziej o tym, się zajmujemy mniej panie Piotrze bardzo dziękuje szerokiej drogi życia jego apelację od kolejny nasłuchać się pan Tomasz z Gdańska dzień dobry kilometr, a ja dzwonię w wyborczym herbu Ślepowron imię Michał Sikora wiecznie Bogusław Piwowar o taką pogodę, bo nikt, by Ron i dba ona na kamiennych o krok po 1 par 1 miliard takie Orbán owi, a potem do niego wliczany, ponieważ wiele mnie tak pachnie PRL -em plotkowano, że ich kreować prowokuje, a inne zdarzenia próbowała ich po takie niewinne war to przejaw programie ramowym wiernych, która powodują, że kierowca wyszedł już tam nie widzi ogromną wiarę od dobrych genach po wyborach albo chcemy albo ich tak skonstruowany, że w ogóle dziwię tango libido Mario nie widać od nowa no i prowizjami podatnik lokatorom chleba nie ma mnie jak i robi się dotrzymać po przejechaniu ukrywania przed przejechaniem drogą rowerową i RO, bo jak i choć ma albo dobro samochody jadą do liczby nie jest z boku albo mścił, ale kilka różnorodnych chętnie akordeonu i balonami OJ, oratoriach w głąb piekła jednak położyła drugi gol Robaka tylko na potrzeby schematu przed skrzyżowaniem nieomal jak liczny jak rowerzyści w większości przypadków jadą dalej, bo uważają, że mają pouczać lalki i posiada rygor, jaki logiki trzeba jeść, ale goście odnosi się, bo jak i chodnikach między rowerzystami, a samochodami, bo od sielanki, żeby kupić bilet lotniczy na długie lata oraz ich problemami to ludowy bank ma ono od momentu ich możemy obawiać tak łatwo większość, bo albo ich uiszczania niedziel AK 51 jako zwrot tych młodych mieszkańcach ubierały mnie, dlaczego dla siebie tylko dla pieszych Diamond i higieny i kto kogo trafi Łukasz dla pieszych by, choć pechowo po chodnikach i powód ortopedia onkologiczna w umowach o głos, bo podobno baby Jagi Andrius Skerla, który od kilku dni od klubowych to chyba pierwszy gol padł gol dla chorych opornych jeśli chodzi o obiektywnych takich zakupów dokonuje się może zdarzyć, choć nikt nie oni wyczekują wymiana kadr PKO BP nie tylko Pogoń Lwów Igor, bo to jest dla niego, ale do tej z kobietami, a jeżeli zgłoszenie to jest odnotowane tylko musi zostać zgłoszone, ale nie będzie, bo od tego gdzie uderzył mnie rower to tam działalność hodowlana, ale nagle, choć gdyniankom Belgowie, a na dobry ani ich ideologii, a i to nie jest ono oblegane, bo obok ich gronie, bo tak naprawdę o takie dane o tragedii tak wątłych barkach Angel di on mówi o głębokiej hipnozie wymuszają lokowanie tak, ale Otóż pokonał Werder Brema ścieżkę rowerową pragnieniach Euroligi w Gdyni do Gdańska od dziś posła Górskiego i Arroyo Ocampo 3 zlotych nylon namalowane el Chapo graliśmy na ich szyi albo niech pani marszałek w UE po pierwszej po naszych domach mojej wiedzy o małe pochyły wielki 78 rok od dobrych epok nawet mniej wolnych, więc może w budowaniu takich par 1 Piotr Borowiecki polioli zdjęć nawet, że dalsze wymagania i masą sobocie, czyli jeszcze o Gdańsku tam celowo, jakby jeździłem tą drogą rowerową nawzajem zupełnie inaczej wygląda w Gdańsku, gdzie są, że tak powiem za holowanie nawierzchni drogi o ziemi, wymuszając na znak x LO mieli tu 1 Kamil na odcinku np. na wysokość kilkoma panie Tomaszu musimy kończyć niestety kilka zdobyłem tam ponad ich roli Marcin Koper i śpiewania, którego by Google, a ja bym prosił, żeby oraz osoby, które muszą być tak promowaniem ruchu rowerowego było już jednak ani odszkodowań i rowerzystów dla szybkiego ruchu drogowym i tu pełno zgodnie z pana żona zajmuje się tym także tak to jest to jest prawda że, że niestety rowerzyści mają bardzo dużo na sumieniu coraz więcej mają coraz więcej mam żal i różne są przyczyny tego, ale faktycznie uważam, że rowerzyści powinni też spojrzeć na siebie bardzo jeszcze oczywiście, zwłaszcza względem pierwszych co stoi się od razu odniosę 100 % racji na 3 pierwsze na chodniku to jest osoba święta i tu nie powinno dochodzić do żadnej sytuacji z grona zostali na koniec apel do rowerzystów, żeby sami siebie pilnowali, żeby uświadamiali jest niebezpiecznie jadących rowerzystów, że to jest po prostu niebezpieczne, a czasami powiedzieli jak faktycznie wygląda to w przepisach prawa ruchu drogowym Rafał Muszczynko zielone Mazowsze miasto dla rowerów bardzo serdecznie dziękuję dziękuję również państwu już za chwilę informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA