REKLAMA

"Gdy zostanę Mamą/Tatą". O projekcie mówią Agnieszka Sikora i Anna Gradkowska (powtórka)

Wieczór Radia TOK FM: Dość Przemocy!
Data emisji:
2016-08-07 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
56:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na grupa głosy przeci w przemocy jak każdą niedzielę po godzinie piętnastej audycja dość przemocy dzisiaj będę gościł 2 panie panią Agnieszki Sikory przez fundację po drugie, oraz panią Annę Kwiatkowską psycholożka z fundacji po drugie, szpitale i nabrałem inny tytuł dzisiejszej audycji jest wyższa tytułem programu projektu, który prowadzi Fundacja po drugie, gdy zostanę mamą tatą imieniem TOZ rozmawiać o sytuacji młodzieży, która przebywa w zakładach Rozwiń » poprawczych i ośrodkach wychowawczych to jest bardzo nowojorska grupa młodzieży, ale taka struktura ma dużo problemów i jej sytuacja życiowa i zazwyczaj jest dużo bardziej skomplikowana niż mogłoby nam się wydawać może zaczniemy remont od tego jaka jest kim kim są młodzi ludzie, którzy trafiają do ośrodków wychowawczych i zakładów poprawczych w Polsce jest Fundacja po drugie, pracuje właśnie z młodzieżą, która trafia do tzw. placówek resocjalizacyjnych to są placówki nie 3 rodzaje placówek schronisko dla nieletnich młodzieżowy ośrodek wychowawczy zakład poprawczy derby 1 mamy tutaj do czynienia z pewnym stopniowanie, jeżeli młody człowiek trafia do młodzieżowego ośrodka wychowawczego w PRL to jest to osoba, która wyznacza się tzw. demoralizacji, czyli chodzi na wagary pili alkohol zażywaj leku narkotyki w Belgii i unikniemy wchodzi w jakiej się konflikty, które często rozwiązuje za pomocą przemocy siły i t d . natomiast, jeżeli mówimy o młodzieży, która trafia do zakładów poprawczych to jest to grupa, która ma już na swoim koncie czyn karalny w GL i to będzie oczywiście szerokie spektrum tych czynów poprzez kradzieże rozboje aż po gwałty morderstwa ta grupa to jest grupa od roku trzynastego do 2001 . roku życia młodzi ludzie opuszczają młodzieżowe ośrodki wychowawcze w wieku 18 lat w zakładzie poprawczym można być do 2001. roku życia natomiast mówiąc o tej grupie Lotos musi pamiętać o 1, że to nie są tylko młodzi ludzie, którzy popełniali błędy w te nie są tylko młodzi ludzie, którzy robili złe rzeczy, ale to są przede wszystkim młodzi ludzie, którym zrobiono wiele złych rzeczy, którzy w swoich domach nie doświadczyli tego co człowiekowi potrzebne do normalnego funkcjonowania to są młodzi ludzie, którzy w swoich domach nie zaznali miłości nie zaznali ciepła nigdy nie mieli poczucia bezpieczeństwa bardzo często nie mieli ich zapewnionych podstawowych potrzeb od jedzenia poprzez ubranie się poprzez wszystko to co jest nam potrzebne do tego, żebyśmy mogli normalnie funkcjonować z tego powodu zwykle, że właśnie w tym domu w tym środowisku działy się złe rzeczy oni również robią złe rzeczy tak zazwyczaj używa takiego pojęcia, że rodzina z jakich się wywodzą czy pochodzą z sądu rodziny dysfunkcyjne to dysfunkcjonalne czy możemy powiedzieć jak je jak jest mechanizm działania tego że mając pewien pewien bagaż doświadczeń nie wchodzą na tzw. złą drogę czy też są właśnie zdali ten trafiają do te do tej części społeczeństwa która, która popełnia przestępstwa już od mocnych lat tych mechanizmów jest co najmniej kilka bomb i wiele z nich wywodzi się z tradycji rodzinnych w pewien sposób funkcjonowania związany jest z tradycją przekazywaną niewiele niejednokrotnie Sol pokolenia na pokolenie, w którym w, której jest właśnie przemoc i drogą do posiadania jest kradzież i drogą rozwiązywania problemu jest agresja to te osoby są wyspecjalizowane FR i tak tego się uczą w domach czy też po to, co pewna metoda wychowawcza, tak więc że w 2 no myślę, że słowo wychowanie w tym przypadku lokali znajdziemy też nie jest duże słowa raczej pewne przystosowanie do do życia, bo też mam wrażenie, że te rodziny, które źle funkcjonują dużo mniej stawiają na rozwój swoich członków dużo bardziej na przetrwanie w, a taki ma sposób taki wzorzec przetrwania w bardzo wielu z tych rodzin to jest 1 rzecz druga rzecz, która dzieje się coś poza rodziną to jest to, że to są złe środowisko bardzo zamkniętej zarówno te zwane zdrowe społeczeństwo zamknięte na te środowiska jak i środowiska zamknięte są na na inne środowiska, więc nie ma tego przenikania tego wzajemnego nie wiemy przeniesie funkcjonowania w przystosowanie się też do pełnienia w sposób prawidłowy zmiana ról społecznych taki gość zaczyna już gdzieś tam gniewnych bardzo wczesnej fazie, jeżeli był młody człowiek z tej rodziny dysfunkcjonalne i w której trzeba przede wszystkim walczyć o przetrwanie idzie do szkoły to idzie do szkoły do tej szkoły nieprzygotowane już tutaj się pojawia pierwsza różnica nie ma drugiego śniadania w UE nie ma czujnika odpowiednio wyposażonego w domu nie ma biurka, przy którym mógłby się uczyć odrabiać lekcje nie ma fajnego telefonu, które mają jego koleżanki koledzy jak to wszystko osiągnąć trzeba ukraść, a źle jest kraść tylko wtedy, kiedy nas okradają ani wtedy, kiedy inny kradnie de MO to znacznym mam dystans nad tą kwestią Jarek, ale bardzo jest to powszechne znaczy zjawisko ten trend taki model, który nazywamy dysfunkcjonalnym modelem rodziny tak było, bo boi bo jakby posiadamy jakich przybliżone bardzo za takie rzeczy są mgliste statystyk na temat poziomu różnych uzależnień alkoholizmu narkomanii i t d . ale czy uczymy czy my wiemy jak bardzo to jest poważny problem i i jak bardzo to co czeka młodzież oczywiście statystyki nie Lu tutaj nie odpowiedzą na te wszystkie pytania tak, bo w dna nie mamy aż tak wnikliwej wiedzy i możliwości sprawdzenia tego wszystkiego natomiast ja bym takiego jest pewne ta młodzież, którą pracuje Fundacja po drugie, czy młodzież zarówno przebywająca w placówkach resocjalizacyjnych leki te placówki opuszczająca dumnie zdarzyło mi się, żeby spotkała podopieczną czy podopiecznego, który ma w domu wszystko poukładane Derek, którego dom funkcjonuje powiedzmy normalnie nie znam takich osób i przez wiele lat pracowałam jako dziennikarka robiłem wiele innych materiałów o tematyce społecznej widziałam różne domy w niejednym często był to wstrząsający widok to jest nic tak bardzo w moim życiu nie przeraziła mnie jak taki projekt, który realizowaliśmy w ramach fundacji projekt zatytułowany po prostu mnie kochaj, którego celem było gdyby, więc naprawianie bądź budowanie w ogóle relacji pomiędzy wychowankami przebywającymi w placówkach resocjalizacyjnych, a ich rodzinami w ramach tego projektu zwiedziła kilkanaście domów dziewcząt z zakładu poprawczego w Falenicy i ten widok tych domów do końca życia zapamiętam to był wstrząsający widok w bardzo smutne i kiedy wyobrażałem sobie, że te dziewczęta w tych domach dorastały rodziły się tamta uczyły się chodzić to oni po prostu bardzo przykro, bo w tych domach było okropnie okropnie długo miejsca, do których człowiek bał się wejść czasem tak, gdzie będą takie mieszkanie, gdzie wydawało mi się, że to nie są drzwi od mieszkania tylko może to są drzwi od zsypu tak, gdyż śmieci wyrzuca to były drzwi o mieszkanie w Ibizie niema sobie uświadomimy, że ci ludzie w takich warunkach się kształtowali to naprawdę nikt ich myśl, że są tym kim są mająca 151720 dosyć przerażający dla mnie to to, że w tych domach nie było służb, które mogłyby pracować z tymi rodzinami wtedy, kiedy dzieci miały 2 latka, bo już wtedy były problemy, dlaczego tego nie chcieliśmy wtedy byłoby nam dużo prościej pomagać i zmieniać to, że pamiętam, że w jedno 100 dni festiwalu filmów dokumentalnych Watch Docs oglądałem film dotyczący organizacji, która pracuje w Chicago m. in. z młodymi dziewczętami, które już chodzą w takiej w ten sukces taką kolej życia, która może się zakończyć właśnie wejście na na drogę przestępstwa albo albo innymi problemami i tam się pojawia właśnie taki motyw, że w prawie każdy rodzic Vegas, gdzie się na szkodę siecią przemocy są one, że to jest to TomTom dobrze, że taki mamy jakby część część ciężką i młodzieży, czyli dzieci się wychowuje w rodzinach, w których gdzie jest kumulowane wszystko co się dzieje najgorsze i tak jak pani mówiła jest w ogóle pytanie, dlaczego te wszystkie instytucje państwowe, które powinny reagować odpowiednio wcześnie reagują dopiero zostanie popełnione przestępstwa przez ETS, który już dorasta albo czasem jest też tak, że reagują, ale reagują trochę za słabo mi ja pamiętam Ania też Korea kojarzy się mieliśmy takiego podopiecznego, który też był ofiarą przemocy seksualnej jako mały chłopiec trafił do domu dziecka wszyscy wiedzieli, dlaczego do tego domu dziecka trafił tam głównym powodem była właśnie przemoc seksualna z tym dzieckiem tak pracowano, że po kolei zaliczał coraz bardziej w coraz wyższe poziomy tak zamkniętych instytucji od młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych przez młodzieżowe ośrodki wychowawcze aż po zakładach poprawczych później szczegół zakład karny w jego przypadku, bo miał 5 lat, kiedy państwo się nim zajęła 5 lat czym pomogli jej czynu życzymy mu pomogliśmy no niestety nie mówił pan o wykorzystywaniu seksualnym bardzo często jest także młodzi ludzie, którzy trafiają do różnego rodzaju instytucji nie otrzymują fachowej pomocy, która będzie odnosiła się do tego problemu, z którym do tej instytucji trafi to otrzymamy jeszcze pomyślą to, że różnego rodzaju granice w domach tych osób są przekraczane goście, bo wszystkie, które wszystkie tabu, które większość ludzi się wydają absolutnie święte są przekraczane stygną, a często niestety zdarza się też Targ LM żonę w jaki sposób są przekroczone też placówką chociażby przez to, że w pewnym sposób, że nie interesujemy się tym w ciemno to osoba trafiła do placówki lekarz to nie jest wygodne zajmować się sprawą wykorzystania seksualnego młodego człowieka to jest okropne i często jest zaniedbana i do SN z funkcjonowania placówki narzuca to w jaki sposób to osoby są pikowane nie jest nie potrzeby tej osoby indywidualne myślę, że to jest dobry moment, żebyśmy zrobili w tym momencie przerwę i przeszli do informacji po powrocie z informacji z z serwisu informacyjnego wróćmy trochę dana grupa głosy przeci w przemocy jak każdą niedzielę o godzinie piętnastej audycja dość przemocy dzisiaj będę gościł 2 panie panią Agnieszki Sikory przez fundację po drugie, oraz panią Annę Kwiatkowską psycholożka z fundacji po drugie, szpitale na grę to do dzisiejszej audycji jest wyższa tytułem programu projektu, który prowadzi Fundacja po drugie, gdy zostanę mamą tatą imieniem z tej pozycji rozmawiać o sytuacji młodzieży, która przebywa w zakładach poprawczych i ośrodkach wychowawczych to jest bardzo nowojorska grupa młodzieży, ale taka struktura ma dużo problemów i jej sytuacja życiowa i zazwyczaj jest dużo bardziej skomplikowana niż mogłoby nam się wydawać może zaczniemy remont od tego jaka jest kim kim są młodzi ludzie, którzy trafiają do ośrodków wychowawczych i zakładów poprawczych w Polsce jest Fundacja po drugie, pracuje właśnie z młodzieżą, która trafia do tzw. placówek resocjalizacyjnych to są placówki nie 3 rodzaje placówek schronisko dla nieletnich młodzieżowy ośrodek wychowawczy zakład poprawczy derby 1 mamy tutaj do czynienia z pewnym stopniowanie, jeżeli młody człowiek trafia do młodzieżowego ośrodka wychowawczego to jest to osoba, która wyznacza się tzw. demoralizacji, czyli chodzi na wagary pili alkohol zażywaj leku narkotyki w Belgii i nie wiem w wchodzi w jakiej się konflikty, które często rozwiązuje za pomocą przemocy siły i t d. KN natomiast, jeżeli mówimy o młodzieży, która trafia do zakładów poprawczych to jest to grupa, która ma już na swoim koncie czyn karalny w GL i to będzie oczywiście szerokie spektrum tych czynów poprzez kradzieże rozboje aż po gwałty morderstwa ta grupa to jest grupa od roku trzynastego do 2001 . roku życia młodzi ludzie opuszczają młodzieżowe ośrodki wychowawcze w wieku 18 lat w zakładzie poprawczym można być do 2001. roku życia natomiast mówiąc o tej grupie na pewno musimy pamiętać o 1, że to nie są tylko młodzi ludzie, którzy popełniali błędy w te nie są tylko młodzi ludzie, którzy robili złe rzeczy, ale to są przede wszystkim młodzi ludzie, którym zrobiono wiele złych rzeczy, którzy w swoich domach nie doświadczyli tego co człowiekowi potrzebne do normalnego funkcjonowania to są młodzi ludzie, którzy w swoich domach nie zaznali miłości nie zaznali ciepła nigdy nie mieli poczucia bezpieczeństwa bardzo często nie mieli ich zapewnionych podstawowych potrzeb od jedzenia poprzez ubranie się poprzez wszystko to co jest nam potrzebne do tego, żebyśmy mogli normalnie funkcjonować z tego powodu zwykle, że właśnie w tym domu w tym środowisku działy się złe rzeczy oni również robią złe rzeczy tak jest dosyć używa takiego pojęcia, że rodzina jest jakiś wywodzą czy pochodzą z sądu rodziny dysfunkcyjne to dysfunkcjonalne czy możemy powiedzieć jak je jak jest mechanizm działania tego że mając pełnię pewien bagaż doświadczeń nie wchodzą na tzw. złą drogę czy też są właśnie znalazł tam trafiają do te do tej części społeczeństwa która, która popełnia przestępstwa już od mocnych lat tych mechanizmów jest co najmniej kilka bomb i wiele z nich wywodzi się z tradycji rodzinnych w ten sposób funkcjonowania związany jest z tradycją przekazywaną niewiele niejednokrotnie Sol pokolenia na pokolenie, w którym w, której jest właśnie przemoc i drogą do posiadania jest kradzież i drogą rozwiązywania problemu jest agresja to te osoby są cywilizowane, ale i tak, żeby się uczą w domach czy też PWPW to pewna metoda wychowawcza, tak więc że w 2 no myślę, że słowo wychowanie w tym przypadku i zmarł w nocy rzeźb jest duże słowa raczej pewne przystosowanie do do życia, bo też mam wrażenie, że te rodziny, które źle funkcjonują dużo mniej stawiają na rozwój swoich członków dużo bardziej na przetrwanie w, a taki ma sposób taki wzorzec przetrwania w bardzo wielu z tych rodzin to jest 1 rzecz druga rzecz, która dzieje się coś poza rodziną to jest to, że to są złe środowisko bardzo zamkniętej zarówno tzw. zdrowe społeczeństwo zamknięte na te środowiska jak i środowiska zamknięte są na na inne środowiska, więc nie ma tego przenikania tego wzajemnego nie wiemy uczenie się funkcjonowania w przystosowanie się też do pełnienia w sposób prawidłowy zmiana ról społecznych taki też zaczyna już gdzieś tam nie bardzo wczesnej fazie, jeżeli był młody człowiek z tej rodziny dysfunkcjonalne i w której trzeba przede wszystkim walczyć o przetrwanie idzie do szkoły to idzie do szkoły do tej szkoły nieprzygotowane już tutaj się pojawia pierwsza różnica nie ma drugiego śniadania w UE nie ma czujnika odpowiednio wyposażonego w domu nie ma biurka, przy którym mógłby się uczyć odrabiać lekcje PL nie ma fajnego telefonu, które mają jego koleżanki koledzy jak to wszystko osiągnąć trzeba ukraść, a że jest kraść tylko wtedy, kiedy nas okradają ani wtedy 1 kradnie to na czym on stanąć na tą kwestią Jarek, ale bardzo jest to powszechne znaczy zjawisko ten trend taki model, który nazywamy dysfunkcjonalnym modelem rodziny tak było, bo boję bo jakby posiadamy takich przybliżone bardzo za takie rzeczy są mgliste statystyki na temat poziomu różnych uzależnień alkoholizmu narkomanii i t d . ale czy uczymy czy my wiemy jak bardzo to jest poważny problem i i jak bardzo to to czeka młodzież oczywiście statystyki nie Lu tutaj nie odpowiedzą na te wszystkie pytania tak, bo w Łubnianach nie mamy aż tak wnikliwej wiedzy i możliwości sprawdzenia tego wszystkiego natomiast ja bym takiego jest pewne ta młodzież, którą pracuje Fundacja po drugie, czyli młodzież zarówno przebywająca w placówkach resocjalizacyjnych, jaki to placówki opuszczająca, by nie zdarzyło mi się, żeby spotkała podopieczną czy podopiecznego, który ma w domu wszystko poukładane, którego dom funkcjonuje powiedzmy normalnie nie znam takich osób i przez wiele lat pracowałam jako dziennikarka robiłem wiele innych materiałów o tematyce społecznej widziałam różne domy w niejednym często był to wstrząsający widok to jest nic tak bardzo w moim życiu nie przeraziło mnie jak taki projekt, który realizowaliśmy w ramach fundacji projekt zatytułowany po prostu mnie kochaj, którego celem było gdyby, więc naprawianie bądź budowanie w ogóle relacji pomiędzy wychowankami przebywającymi w placówkach resocjalizacyjnych, a ich rodzinami w ramach tego projektu zwiedziła kilkanaście domów dziewcząt z zakładu poprawczego w Falenicy i ten widok tych domów do końca życia zapamiętam to był wstrząsający widok w bardzo smutnym i kiedy wyobrażałam sobie, że te dziewczęta w tych domach dorastały rodziły się tamta uczyły się chodzić to oni po prostu bardzo przykro, bo w tych domach było okropnie okropnie długo miejsca, do których człowiek bał się wejść czasem tak, gdzie będą takie mieszkanie, gdzie wydawało mi się, że to nie są drzwi od mieszkania tylko może to są drzwi od fosy Bóg tak, gdyż śmieci wyrzuca z tobą drzwi o mieszkanie w Ibizie niema sobie uświadomimy, że ci ludzie w takich warunkach się kształtowali to naprawdę nikt dziś myślę, że są tym kim są mająca 151720 dosyć przerażający dla mnie to to, że w tych domach nie było służb, które mogłyby pracować z tymi rodzinami wtedy, kiedy dzieci miały 2 latka, bo już wtedy były problemy, dlaczego tego nie chcieliśmy wtedy byłoby nam dużo prościej pomagać i zmieniać to, że pamiętam, że w RN na scenie festiwalu filmów dokumentalnych Watch Docs oglądałem film dotyczący organizacji, która pracuje w Chicago m. in . z młodymi dziewczętami, które już chodzą w takiej w ten sukces taką kolej życia, która może się zakończyć właśnie wejście na na drogę przestępczą albo albo innymi problemami i tam się pojawia właśnie taki motyw, że w prawie każdy rodzic Vegas, gdzie się na szkodę świadczą o przemocy seksualnej, że to jest to kto to żal, że w takiej mamy jakby część część ciężką i młodzieży, czyli dzieci się wychowuje w rodzinach, w których dzień jest skumulowane wszystko co się dzieje najgorsze i tak jak pani mówiła jest w ogóle pytanie, dlaczego te wszystkie instytucje państwowe, które powinny reagować odpowiednio wcześnie delegując Opera zostanie popełnione przestępstwa przez ETS, który już dorasta albo czasem jest też tak, że reagują, ale reagując trochę za słabo mi ja pamiętam Ania też go kojarzyć mieliśmy takiego podopiecznego, który też był ofiarą przemocy seksualnej jako mały chłopiec trafił do domu dziecka wszyscy wiedzieli, dlaczego do tego domu dziecka trafił tam na głównym powodem była właśnie przemoc seksualna z tym dzieckiem tak pracowano, że po kolei zaliczał coraz bardziej w coraz wyższe poziomy tak zamkniętych instytucji od młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych przez młodzieżowe ośrodki wychowawcze aż po zakładach poprawczych później ścieków zakład karny w jego przypadku, bo miał 5 lat, kiedy państwo się nim zajęła 5 lat temu pomogli tłumaczymy mu pomogliśmy no niestety nie mówił pan o wykorzystywaniu seksualnym bardzo często jest także młodzi ludzie, którzy trafiają do różnego rodzaju instytucji nie otrzymują fachowej pomocy, która będzie odnosiła się do tego problemu, z którym do tej instytucji trafi to, o czym mają jeszcze pomyślą to, że różnego rodzaju granice w domach tych osób są przekraczane gości, bo wszystkie, które wszystkie tabu, które większość ludzi się wydają absolutnie święte są przekraczane stygną, a często niestety zdarza się też Targ LM żonę w jaki sposób są przekroczone też placówką chociażby przez to, że w pewnym sposób, że nie interesujemy się tym w ciemno to osoba trafiła do placówki Grzegorz to nie jest wygodne zajmować się sprawą wykorzystania seksualnego młodego człowieka to jest okropne i często jest zaniedbana i do SN z funkcjonowania placówki narzuca to w jaki sposób to osoby są pikowane nie jest nie potrzeby tej osoby indywidualne myślę, że to jest dobry moment, żebyśmy zrobili w tym momencie przerwę i przeszli do informacji po powrocie z informacji z z serwisu informacyjnego wróćmy do tematu witam państwa 3 Elana wracamy do rozmowy z panią Agnieszką Sikorę pewną panią Anną Rutkowską z fundacji po drugie to właśnie zaczęliśmy od rodziny mówiliśmy o tym, że nasi podopieczni mają te rodziny trudno także że, że w tych domach nie jest tak jak być powinno i nawiązał pan też do naszego projektu, gdy zostanę mamą tatą i ten projekt oczywiście wiąże się z tym jak powinna funkcjonować rodzina to jest projekt, który niejako na takie 2 zasadnicze cele z 1 strony chcemy budować kompetencje rodzicielskie w wśród naszych podopiecznych, bo jeśli będą w swoim dorosłym życiu opierać się tylko wyłącznie na wzorcach, które wynieśli z domu wyjść poza oczywiście ogromne ryzyko, że będą te wzorce powielać nie będzie z tego nic dobrego wynikało ani dla nich ani dla ich dzieci, a drugą rzeczą w tym projekcie to jestem budowanie takiej świadomości odpowiedzialności DM co do wchodzenia w rolę rodzica, żeby do rodzicielstwa nie było czymś przypadkowym, żeby to nie był wynikiem fiskalnym imprezy przypadkowego kontaktu seksualnego tylko jednak, żeby to była decyzja przemyślana że, żeby ci młodzi ludzie wiedzieli co to znaczy w tym projekcie wykorzystujemy takie specjalne lalki są fantomy niemowląt lalki są skomputeryzowane i młodzież tymi lalkami musi się opiekować to jest oczywiście bardzo trudna sprawa była lalka zachowuje się jak niemowlę, a co to znaczy no to płacze wtedy, kiedy ma na to ochotę niekoniecznie wtedy, kiedy wychowanek wychowanka ma ochotę się tym dzieckiem zająć w PRL uczestnicy projektu opiekują się lalką przez 3 dni 24 godziny nad opel PL i jest fantastyczne doświadczenie dla nich w netto jest dużo lepsze działanie niż, gdybyśmy mieli tak usiąść sobie z tymi wychowankami powiedzieć, że powierzy, jakby została mamą uciekł został Tadeusz NATO to dziecko będzie płakało toczą się nim opiekować do końca posłuchają 1 uchem wyleci drugim uchem wyleci ale kiedy oni mają rzeczywiście no i konieczność zajęcia się to lalką, która w trzeciej nad ranem potrafi pomagać nawet przez godzinę to nie widzą, że to nie jest taka prosta sprawa, że to nie jest zabawka, że to nie są żarty, że to jest ogromna odpowiedzialność ciężko pracować jest ciekawe przed projektem często mnie zawsze robimy taką ewaluację badamy młodzież przed i po projekcie i przed projektem w często dziewczęta chłopcy mówią da się już mogłabym być mamą już mógłby być tak to oczywiście jak najbardziej, bo to młodzi rodzice fajni fajni po projekcie zmiana o 180 stopni, ale w życiu w ogóle przede wszystkim pojawia się takie głosy, że ja w życiu nigdy absolutnie nie będę mieć dzieci, bo to jest katastrofa Air, ale mimo wszystko na czym oczyszczenie o to chodzi, żeby jej odwdzięczyć zniechęcać Doda do bycia rodzicami, ale pojawia się jednak taka refleksja, że tradycja to gotowe, że psychicznie trzeba być na to gotowym emocjonalnie trzeba być na to gotowym co więcej ten projekt też pokazuje tym młodym ludziom jacy są UŁ i jak sobie radzą w sytuacjach stresowych okresowych czy potrafią sobie z tym poradzić i to jest uważam fantastyczne doświadczenie w i mam nadzieję, bo niestety już nie prowadzimy takich dalszych badań czy ta wzrosła dzietność taka wczesna wśród wśród naszych podopiecznych, ale mam nadzieję, że przynajmniej dla niektórych z nich jednak to było na tyle istotne doświadczenie, że już bardziej rozważnie podeszli do do pewnych spra w w swoim życiu czy w ogóle coś zmieniło od tych czasów tej specyfice reagowania przez państwo na nas takie sytuacje trzeba pamiętać, że to, o czym pan mówi Emil jest konsekwencją systemu prawnego, który mamy w Polsce inżyniera osoba, która jest osobą niepełnoletnią urodzi dziecko to de facto nie ma praw rodzicielskich do tego dziecka w przypadku nastolatek on z w miarę dobrze funkcjonujących w domu Nate domów najczęściej ALT funkcję rodzicielską i tej nastolatki jej dziecka przyjmują je rodzice albo ktoś inny styl z członków rodziny, a w przypadku dziewcząt my mówimy głównie tych dziewcząt, które zostają nastoletnimi mamami są w ośrodkach one często nie mają rodziców, którzy ani nikogo z rodziny, kto podejmie taką GM ma na taką funkcję opieki nad obojgiem często też rodziny są pozbawione władzy rodzicielskiej nad tymi nastolatkami w związku z tym sąd też nie przyzna im władzy czy od tej opieki nad kolejnym dzieckiem, tak więc tutaj też pojawia się tego typu problem w ich także w tych ośrodkach czy ośrodkach wychowawczych czy zakładach poprawczych dziewczyna nie może być razem z dzieckiem, ale jednak sąd nakazał, żeby była resocjalizacja Anny w placówce była w związku z tym mamy tutaj sprzeczności interesów tak macierzyństwo kontra resocjalizacja wygrywa resocjalizację czy słusznie oczywiście naszym zdaniem niesłusznie uznanym w Polsce nie ma obecnie Gminnego ośrodka, gdzie nie ma nas, że Legia malarz cieknie na wieży nastolatka mogłaby mogłaby dalej przybywać ze swoim dzieckiem i zaczynamy domy samotnej matki i w domach samotnej matki mogą przebywać niepełnoletnie matki natomiast z kolei domy samotnej matki nie mają oferty resocjalizacyjnej nie mają oferty wychowawczej nie mają oferty, która byłaby ukierunkowana na dziewczynę 1617 letnią, która jeszcze musi skończyć szkołę, która jeszcze musi się czegoś nauczyć, żeby mogła podjąć prace, które też jest nastolatką w związku z tym, że jest to jej macierzyństwo w DM wymaga pewnej pracy jest jednak różnica pomiędzy dwudziesto paroletnią kobietę trzydziestoletnią kobietę, która rodzi dziecko nastolatką, która jednak nadal jest ich dzieckiem ma dziecko w zakładach karnych mamy możliwość dla przebywanie matek wraz z dziećmi do trzeciego nawet do czwartego roku życia mamy 2 takie nie zakłady karne w Polsce natomiast nie mamy oferty resocjalizacyjnej dla dziewcząt, które są matkami, ale pytał pan coś się w tej sprawie zmieniło, bo myśmy ten problem podjęli bodajże już za 3 lata temu w i o tym, mówiliśmy nie muszę powiedzieć, że pewne kroki zostały poczynione w przede wszystkim dzięki temu, że zaczęliśmy o tej sprawie mówić ta sprawa ujrzała światło dzienne i w ogóle okazało się, że taki problem istnieje tak już wiemy przynajmniej do tych 3 latach, że jest problem i jest to sprawa, którą powinniśmy rozwiązywać w BZ trwa do jeszcze w ubiegłym roku ukazało się nowe rozporządzenie dotyczące funkcjonowania m. in. młodzieżowych ośrodków wychowawczych w rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej, w którym rozporządzeniu są już zapisy odnoszące się do nieletniego macierzyństwa tekst moim zdaniem ogromny sukces bo gdy dostrzegliśmy ten problem już coś zapisaliśmy to jeszcze jakby to co zostało zapisane jeszcze nie otwieramy drzwi do Goethego, żebyśmy mogli ich matki dzieci mieć razem w ośrodkach wychowawczych, ale już wskazuje, że mamy 1 i w tej chwili nie przytoczenie mam tego przed oczami, ale w my mamy to macierzyństwo wspierać tak mamy zapisane, że matka ma prawo do tego, żeby pełnić bieżącą pieczę nad swoim dzieckiem to jest wskazany w zapisach nie wiem jak to będzie realizowany, bo to jest zupełnie nowe zapisy, ale to już jest pewna furtka w te go w ogóle 1 z wymiarów tego problemu struktury tureccy FF i nie ma w fosie w tym art. 2 tysiące trzeciego roku jest ta kwestia, że prawnie dziewczyna, która nie ma 18 lat nie może samodzielnie pójść do ginekologa natomiast prawo uznaje, że wystarczająco dojrzała, żeby mogła się zrzec prawa dziecka i oddać je do adopcji w tych historiach, które są tutaj opisanym tu po pojawia się też to taki silny nacisk ze strony szpitala czy 3 czy właśnie domus samotne matki na to, żeby dziewczyna się po prostu zrzekła z koprem prawa do UE do dziecka czy czy coś w tym myśleniu się zmienia to ogromne mamy w prawie wiele absurdów tak, bo mamy tak tak tak skonstruowane przepisy, że nie może iść dziewczyna do ginekologa jeśli jest pełnoletnia, ale mając 15 lat teoretycznie zgodnie z prawem możesz uprawiać seks, tak więc tutaj jestem absolutnie bardzo dużo różnych sprzeczności z adopcją rzeczywiście jest także nasze przepisy pozwalają na to, żeby pominąć głos dziewczyny, która nie ma zdolności do czynności prawnych, bo nie jest pełnoletnie i to jest oczywiście furtka natomiast my nie wiemy tego nie myślę, że to jest bardzo trudne do zbadania jej sprawdzenia jak wiele jest przypadków, w których takie dziewczęta były nagłaśniane do tego, żeby swoje dzieci oddać się osobiście znam 1 taką dziewczynę w Libii to tych wstrząsająca historia, bo dodaje dziewczyna, która miała bodajże 15 lat, kiedy zaszła w ciążę pochodziła z rodziny takie jakich mówiliśmy na początku naszego dzisiejszego spotkania nie miała nikogo LO chłopak, który nie było, a ojcem tego dziecka jak było mu się okazało, że będzie ta ciąża jakoś przestał być chłopakiem rodzina jakoś przestała się też tym interesować dziewczyna była w domu dziecka i miała już decyzję sądu o umieszczeniu w młodzieżowym ośrodku wychowawczym było pewne jedno, że ta decyzja sądu o umieszczeniu w mowie musi zostać wykonane dziecko się urodziło no i dziewczynom miała taki wybór albo dziecko zostanie w domu dziecka ona pójdzie do rowu albo może oddać dziecko do adopcji ona podjęła decyzję o adopcji, dlatego że ona sama całe życie spędziła w domach dziecka wiele powiedziała jak mój syn trafi do adopcji to może on będzie miał obok siebie ludzi, którzy będą go kochali nowość myślę, że tutaj dochodzimy do gum do kwestii, która jest bezcenna się, że poziom skomplikowania tych w tej sytuacji życiowych i tych decyzji które, które spadają na na młode osoby jest bardzo wysoki czy trener czy my jako państwo społeczeństwo kosz wspieramy i ich w tym w tych decyzjach, jeżeli pyta pan obojętnym wspieranie decyzji o bycie rodzicem na żywo odpowiedzialnym w kwestii odpowiedzialnego rodzicielstwa test ten to takiego wsparcia w sytuacji, gdy nie wiem może już nie mają 1617 letni Szkot ma 19, ale właśnie wyszły z z ośrodka wychowawczego i i jej i są w tym samy są zdane same na siebie tych sytuacji podobno jest podobne wszystkich osób, które nie mają żadnego zaplecza te dane go od rodziny innym, a w sylwestra na inne mają obowiązek zająć się sobą swoimi dziećmi, czyli na wspominała Agnieszka o domach samotnej matki np. jest ważne, że trzeba też dzięki naszemu projektowi i naszym działaniom m. in. nagłaśnianiu problemu w UE tego na nieletniego rodzicielstwa też zostały zmienione przepisy, w których teraz była wychowanka placówki resocjalizacyjnej, która ma dziecko otrzymuje pomoc asystenta rodziny zostało wpisane jako rzecz na stojąco żąda tak także myślę, że to tutaj jest poważna sprawa i ważna forma wsparcia oczywiście nie ciągle jeszcze tworzymy tak naprawdę instytucja asystenta rodziny ciągle jeszcze nie funkcjonuje w takim wymiarze w takim zakresie, jakbyśmy sobie tego życzyli, ale jest bardzo ważne ważna sprawa to jest już jakiś realne wsparcie, które takiemu młode matki mogą uzyskać moment myślę, że to jest dobry moment, żebyśmy przeszli do rozmów do rozmowy o tym, treści, które dotyczy mieszkań treningowych, bo to jest temat rzeka główne grzechy, ale wydaje mi się, że to, że to jest strasznie i istotne ze względu na to, że przebywając w administracji zamkniętej, która w telefonie opisywała często jest otoczona murem albo są zakratowane okna to nie chcesz się na stronie byłaby w stanie się nauczyć tych życia w otwartym tworzy się samodzielnie mamy jeszcze kilka innych formacji, więc może byśmy pokrótce opisali na czym polega ten projekt mieszkania treningowe, które prowadzimy TFI zostały stworzone wyłącznie właśnie na wychowanków zakładów poprawczych ośrodków wychowawczych i ośrodków Socjoterapii dla młodzieży i mają stać się takim miejscem, w którym na świat zamknięty instytucji regulaminu po robienia różnych rzeczy, dlatego że tak należy, że ma być miejscem przejściowym między wyjściem na do szerokiego społeczeństwa jest niezwykle trudno po izolacji wziąć na siebie w jaki się przeróżne oczekiwana od gości już wtedy dorosłych ludzi role społeczne, gdyż oczekujemy też pamiętać o tym, że ci ludzie są bardzo młodzi często dosyć słabo wykształceni oczekujemy od nich, żeby poradzi sobie na rynku pracy, że poradzili sobie w społeczeństwie dosyć poradzili w prowadzeniu domu są rzeczy, których nie umieją, których nie umie bardzo wielu osiemnastolatków nie tylko tych, które wychodzą z zamkniętych placówek, a w dodatku to osoby mają za sobą doświadczenia bycia w zamknięciu wcześniej bycia w w miejscu, które ich tego też nie nauczyło cała idea polega ona na tym, żeby Evans to stworzyć miejsce przejściowe były niezwykle trudno poradzić sobie punktów po wyjściu z placówki z bardzo jednak odpowiedzialnymi rolami które, gdzie oczekiwalibyśmy, że ci młodzi ludzie podejmą wracamy do audycji dość przemocy dzisiaj w audycji jej uczestniczą panie Agnieszka Sikora pani Anna Bratkowska z fundacji po drugie, rozmawiamy o sytuacji i młodzieży, która znajduje się pod opieką państwa w różnego rodzaju ośrodkach resocjalizacyjnych wychowawczych i jej Tesco pomyślałem, że to, że dla osoby, które nigdy się nie spotka z tym tematem jedynym podobnym wzorcem takiego poziomu nagromadzenia promów jest postać z trylogii Millenium Stiega Larssona Lisbeth Salander tylko, że to oczywiście jest to co do zdrowia powieści, w których bohaterka ma supermoce różne, a 0 na gruncie rzeczy dość dobrze sobie radził, aby dojść do dość dobrze formy dość dobrze funkcjonowała potrafiła na tym marginesie tego poważnego społeczeństwa stworzyć sobie jakiś sensowny sposób radzenia sobie z rzeczywistością natomiast jak rozmawialiśmy o mieszkaniach treningowych zaczęliśmy rozmawiać to wydaje mi się, że to jest bardzo trudne zadanie, ponieważ są ogromne zaniedbania znaczy, że w ciągu bardzo krótkiego czasu trzeba nauczyć młodych ludzi, którzy wyraźnie w już już mają prawa w obywatelskie pełne to o tego, czego nie zostali nauczeni przez poprzednie 18 lat albo nadrobić te deficyty, które nie otrzymali jak często też tak w zespole naszym sobie rozmawiamy, że z mieszkaniami treningowymi to trochę porwaliśmy się z Motyką na słońce, kiedy uruchamialiśmy ten projekt szczerze powiedziawszy nie zdawaliśmy sobie do końca sprawy, że aż tak wiele problemów pojawi się przy jego realizacji dróg pomyśleliśmy sobie w ten sposób, że młodzież, która opuszczała placówki zamiast trafiać do tych swoich tez funkcjonalnym rodzina otrzyma taką bezpieczną przestrzeń w naszych mieszkaniach treningowych doceni to w my pomożemy znaleźć pracę ewentualnie jakiś tam jeszcze wsparcie dodatkowe psychologiczne czy terapeutyczne zapewnimy i to pójdzie naprawdę byłam tak naiwne przyznaje w DF, że wydawało mi się, że to powinno w ten sposób za funkcjonować ten projekt mieszkań treningowych jest dla tej konkretnie grupy młodzieży, które sfinansowało w ubiegłym roku miasto stołeczne Warszawa to był pierwszy tego typu projekt w Polsce, w którym my mogliśmy obserwować, jaka naprawdę jest młodzież opuszczająca placówki resocjalizacyjne w tym projekcie uczestniczyło 1515 EUR u chłopców i dziewcząt po tymże placówkach receptę projektom pokazał projekt dom pokazał, że jak to Ania przed chwilą powiedziała jak tutaj była przerwa dobrze, że to jest wypłukiwanie złota tak dawno, że nad morzem Bałtyckim, gdybyśmy chcieli oprzeć się na zasobach grupy, z którą pracujemy tak niewiele jest tych zasobów i naprawdę nie wystarczy znaleźć pracy i nie wystarczy jednak terapia jest wszystko jest po prostu wszystko czym musimy się zająć młodzież, która wychodzi z placówek często nie potrafi poradzić sobie ze sprawami absolutnie podstawowymi od pójścia do sklepu od świadomości tego, że bilet miesięczny trzeba posiadać w mylnym poprzez nie wiem ani zmian, jakie tam jeszcze są problemy tegoż dziesiątki to sam też mnóstwo rzeczy jak ugotować tanią zupę skoro nie mam pieniędzy czy można, by jakakolwiek rozłożyć i zaplanować sobie tydzień także był on był PRL tak, żeby udało się go przeżyć, żeby to był każdy dzień z takim zwyczajnym funkcjonowaniem w gminie jest żądanie właśnie o gotowaniu o tym, żeby było coś w tej lodówce, że kiedy trzeba zrobić zakupy ile będą kosztować to są naprawdę bardzo czasami podstawowe rzeczy, których któryś z in, w których umiejętności ta młodzież nie nabyła to co np. zobaczyliśmy tego dowiedzieliśmy się też naszych podopiecznych, że oni są w stanie w ciągu dnia wykonać maksimum 1 czynność czyli, jeżeli wdanym dniu idę do pracy to połączenie pójścia do pracy z wyrobieniem biletu miesięcznego tuż za dusze to jest dużo ja w tym dniu idę do pracy kropkę ja w tym dniu robi bilet miesięczny Krupka nie może być więcej czynności wykonanych, bo to już ich przerastają często podaję ten przykład z pralką jak pan myśli jak często dziewczęta robią pranie mieszkań treningowych Anię potem ślub to powinno być nie raz na tydzień coś w tym stylu tak dalej, gdyby pan pomyślał tak o naszej grupie młodzieży w krasie wychowała w instytucjach w rodzinach dysfunkcjonalny stąd jak często dziewczęta robią radni nie daje wielką klasę wyżej, atakując dziewczęta robią pranie co dzień, a ich, że to nie bardzo obchodzi teraz już tak oczywiście tak nie robią, bo my z nimi przepracowaliśmy już kwestię pralki natomiast w tym Odry nie myślał, że ta sprawa się także z Plant przed zawodami, że to kosztuje w placówce stała pralka można było do niej wrócić i nikt nie powiedział też kosztuje bilet kosztuje tak w LM po prostu by na prawdę mówiąc o nagromadzeniu trudności lub to myślę, że brak jest w gruncie rzeczy dobrym przykładem Bona pokazuje, że decyzja, że to wszędzie nawet nie jesteśmy w stanie przewidzieć tych problemów które, które się pojawiają, ale on też, by pytaniem jak system działał albo jak działa w 2 w większym obszarze kraju obecnie znaczy, że czy to nie jest tak mimowolnie skonstruowany system, że wychodzą, choć młodzież z ośrodka wychowawczego czy zakładu poprawczego wpada do społeczeństwa, które kompletnie nie chce ich w się nimi zajmować i jedyna droga to jest to, żeby wrócić do kolejnej instytucji zamknięty i tak w sumie mamy w Polsce problem tzw. opieki następczej on bardziej dotyczy jednak tej młodzieży z placówek resocjalizacyjnych, bo myślę, że jeśli chodzi o młodzież z placówek opiekuńczo-wychowawczych coraz lepiej sobie z tą grupą AIB radzimy coraz większą mamy dla nich ofertę, aczkolwiek to też nie jest doskonałe my nie mamy tak naprawdę dla młodzieży po placówkach resocjalizacyjnych żadnej oferty żadnej nasze mieszkania treningowe no to jest 1 projekt na całą Polskę, którym może zagospodarować kilkoro byłych wychowanek i wychowanków nie mamy nic sytuacja taka młody człowiek opuszcza placówkę resocjalizacyjną nie ma pieniędzy no nie mam nie ma jeszcze swojego domu no bo nie mam na mieszkanie socjalne trzeba czekać często opuszcza tę placówkę nie ma jeszcze złożonego wniosku o mieszkanie socjalne więc, zanim te tryby zostaną uruchomione Domino kolejne 2 lata, gdzie pracują wraca do swojej rodziny jeśli wraca do swojej rodziny to zwykle wraca do środowiska, w którym nic się nie zmieniła, bo myśmy z tą rodziną nie pracowali wtedy, kiedy on w placówce przebywał Adolf w tym środowisku, do którego wraca czekają już jego koleżanki koledzy, którzy mówią chodź z nami się nie napisz z nami nie pójdziesz do tego nie zrobić nam tego nie zrobić, nawet jeżeli on miał świetny plan, że już nie będzie robił złe rzeczy to ten plan po prostu się sypie i faktycznie jest także część tych młodych ludzi i to, że to jest z tym bardzo bardzo niedobre, że żal, że tak się dzieje, w których państwo zainwestowało jednak pieniądze w ramach tej w ich resocjalizacji ponownie trafia tak do dołu do zakładów karnych nie wiemy dokładnie, jaka jest to liczba jeśli chodzi o zakłady poprawcze to jest nawet mniej niż połowa dziewcząt i chłopców, którzy trafiają do dołu do zakładów karnych nie ma żadnych danych jeśli chodzi o młodzież z młodzieżowych ośrodków wychowawczych, więc nie wiemy jak wielu z nich później trafia do 7 do więzień, ale ten problem występuje nie jesteśmy skuteczni i nie oferujemy im nic w momencie, kiedy oni wychodzą zatem bramek, a my już wiemy na podstawie naszych mieszkań treningowych czy oni muszą mieć jakąś ofertę lub po prostu nie ogarniają faktycznie poradzą sobie w społeczeństwie samodzielnie w sytuacji, gdy inni młodzi rodzice otrzymają wsparcie ze strony rodziny czy powrót rodziców rodziny itd proszę sobie wyobrazić, że są na trudną sytuację, w której ktokolwiek z nas ma 18 lat jej dostaje taką, ale wiadomo, że teraz masz sobie zaplanować życie no to nawet zwyczajny osiemnastolatek planuje sobie życie w taki sposób, żeby dobrze zarabiać będą bardzo szczęśliwa w wąwozie świetną rodzinę kłopot polega na tym, że taki poziom marzenia na czym w ogóle nie w kłopoty bo jakby wszystko w porządku z takimi marzeniami wychodzą też osoby z placówek resocjalizacyjnych absolutnie z przekonaniem, że będą żyć porządnie uczciwie, że będą częścią społeczeństwa, do którego bardzo często aspiruje też jest marzenie, żeby być częścią reszty społeczeństwa nie różnią się od innych osiemnastolatków pod tym względem no kłopot polega na tym, że u wychodzą zabrana, za którą właściwie mają marzenia i żadnego absolutnie żadnego prawie żadnych zasobów, żeby Tomasz Lis niekonkretna i nie ma nic co mogłoby to marzenie sprawić, żeby stało się ciałem nabył nie mógł on tak jak mówię oni się w ogóle nie różnią wychodząc z od większości młodzieży oni wiedzą, że już zapłacili nieraz za to, że zrobili 1 głupotę drugą głupoty, że komuś zaszkodził jej za to zapłacili najczęściej to wielu z nich to rozumie kłopot polega na tym, że jak mają alternatywę wychodząc tylko marzeniem jako bagażem na nas w na zewnątrz i tata ten brak konkretów to też bardzo ważne, o czym powiedziała, żeby być tak mogę sobie poszukam pracy, a co ty umiesz, ale nic Beck, a jego kosztami pracy, ale nie wiem, ale chciałbym dobrze zarabiać PL najpóźniej oczywiście nie podejmują prace są to zwykle te prace, które są najniżej opłacane bo, bo mówimy o osobach jednak Nisko wykwalifikowanych okazuje się, że nie są w stanie zarobić 1200 zł miesięcznie jak za to wszystko przeżyć tamto to nie jest takie proste, a z kolei czekają łatwe pieniądze z dilerki z jedno w innych atrakcyjnych prostych znanych im rzeczy, w których oni dość dobrze funkcjonują, więc wybór naprawdę staje się niezwykle proste, że wydają się w ogóle, że sytuacja taka, że wyrzucamy trochę małe dzieci w sensie takim umiejętności i takiej gotowości dojrzałość psychologicznie wrzucamy w świat dorosłych jeszcze bez żadnej siatki ochronnej mówimy, a teraz radzi sobie mając na na starcie prawie żaden kapitał w sensie takim nawet finansowym czy czy też umiejętności czy wiedzy i tym potem przychodzi państwo i tworzą się domagać surowych kar, bo tutaj nastąpiło złamanie prawa może taki paradoks donikąd i ja bym bardzo chciała, żebyśmy też tę naszą dzisiejszą rozmowę kończyli jakoś tak smutno, że w tutaj dzieci z problemami się w takie słabe, że ten system taki słaby i chciałbym, żeby to wybrzmiało jednak zaczynamy iść w dobrym kierunku to, że zaczyna się pomału zmieniać rzeczywistość tych nieletnich dziewcząt, które rodzą dzieci, o czym mówiliśmy to, że przebiliśmy się z tym hasłem, że dziś myśleć, zanim pisarzy też w jakimś sensie dzięki naszym działaniom w erze, zanim zostaną podjęte ostateczne decyzje o adopcji to 3 × zostaną papiery obejrzany i 3 × ktoś się nad tym zastanowi myślę, że to, że powstały w tym roku te mieszkania treningowe mam nadzieję, że będą go w ubiegły rok kurze ziele, że w tym roku będzie ta inicjatywa kontynuowane to świetny kierunek to znaczy, że zaczynam się tym zajmować stąd też powiedzieć, że dzieci czym jak mówią o nich dzieci, bo co prawda są dorośli, ale są dziećmi w ciągle leżą dzieci, które były w tym naszym projekcie myślę, że naprawdę z tego skorzystały nawet te, które w nie dotrwały i sobie nie poradziły to jednak pewne umiejętności dzięki naszej pracy i naszej współpracy nabyły teraz pracujemy z 3 dziewczynami 2 z nich mają stałą pracę mają umowę o pracę to jest ich pierwsza praca w życiu chodzą do tej pracy zarabiają może niedużo, ale chodzą na godzinę wskazaną wracają z mają bilety miesięczne, czyli nie łapią mandatów nie będą miały długów minister to do dozowania sprawy tak mamy chłopaka, który dzięki temu, że z nami współpracował uczęszcza znowu na terapię miał przerwę, ale znowu podjął terapię uzależnień, więc to są takie wojny sprawy trzeba o tym, mówić, że to też się udaje, że to nie jest tylko źle, gdyż to pomyślę sobie o takiej refleksji ziarno w nogach gość na każdym etapie życia tych ludzi z całą osoby, które są też zaangażowane w te instytucje, które naprawdę bardzo zależy na tych dzieciakach to co jest mam wrażenie fajnej coś się też, że zmienia to, że na różnych etapach zaczną prowadzić dialog między sobą, bo też do ósmego punktu widzenia pewnym kłopotem jest takie porządkowanie doświadczeń tych ludzi znajdzie jest, by bardzo fajny i wychowawca w ośrodku, ale potem kończy się ośrodek nie ma wychowawcę, że zaczynamy rozmawiać zaczynamy ze sobą się komunikować co by się przydało bardziej patrzeć na osobę niż niż na ruch na grupę 3 czy właśnie w UE z punktu widzenia instytucji dziś zmienia się zmienia też, że w placówkach, które chociażby ze zapraszają nas albo przynajmniej zgodzą się na to żebyśmy, żebyśmy do nich wpadali rozmawiali z młodzieżą rozmawiali Sojusz z kamerą placówek zatem placówki dzwonią pytają jak sobie radzić ten wychowanek czyta wychowanka, która listów z mieszkań treningowych i myślę, że dla tych placówek, które możemy przekazać dobrą nowinę, że sobie radzi chętnych, by nie jest, toteż bardzo ważny on już takie budujące doświadczenie tak, bo to znaczy, że my coś dobrego zrobiliśmy więcej dobrego zrobiliście taka osoba się czy Zosia ma jednak idą we właściwą stronę, podsumowując kierunek zmian jest pozytywny tak, mimo że punkt startowy był gol, jaki był tak i wodę myślę, że w pewnych obszarach życia nie możemy oczekiwać i być tak bardzo naiwnie, że będziemy mieli 100 % skuteczności tutaj każda 1 uratowano jednostka jest ogromny sukces, jeżeli jest jednak na stoku w słupek trzeba robić tak, żeby było 10 przynajmniej w Idolu mistycznym akcentem zakończmy audycje od jego siłę Agnieszka Sikora prezeska fundacji po drugie, dziękuję jej pani Anna Gradkowska psycholożka z nacji po drugie jest część z tych ran ne Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOŚĆ PRZEMOCY!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA