REKLAMA

Czy przestępcy podatkowi będą karani jak mordercy? 25 lat więzienia dla wyłudzających VAT

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2016-08-08 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:12 min.
Udostępnij:

Za wyłudzenia podatkowe przekraczające 5 mln złotych może grozić kara do 25 lat więzienia. "Kara ma odstraszać, taki jest jej sens; nie przewidujemy zatem jej łagodzenia" - mówi PAP wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka Maciej Zakrocki dzień dobry dziś gośćmi nie są pani dr Lidia Adamska była członkini zarządu giełdy papierów wartościowych prezes i współzałożycielka starta tu każdy nowo tak wygląda ten dramat w dr Janusz Steinhoff były wicepremier minister gospodarki rada krajowej Izby gospodarczej Chin, aby pan Andrzej Malinowski prezydent pracodawców, że go brzydzi dobra waszego kamienie, mówi że też dr Andrzej Malinowski Ano właśnie on bardzo Rozwiń » przepraszam ja ja też najdalszy tutaj starzy w 0 i po względem doktoratu oczywiście zwojować nie wiem już już już po świetnym wytłumaczeniem będzie musiał się już mówi prezydent goście będą w klasie mówi przewodniczący to może być doktor, ale mówimy, że pan prezydent Andrzej Duda, a nie mówił, że doktor prawa może się nie chce przyznawać w mądrość w każdym razie dr Andrzej Malinowski prezydent pracodawców Rzeczpospolitej, ale wrogów pana prezydenta, bo mieliśmy dużo gościa pana Marka Magierowskiego dyrektora biura prasowego kancelarii no i jeszcze była 1 rozmowa dotycząca tej rocznicy urzędowania w pana prezydenta i wątek związany z przedstawioną niedawno ustawą, która ma pomóc tzw. frankowiczom spłacaniu długów i po ogłoszeniu tej ustawy rzeczywiście jest prosta dyskusja ci, którzy mają te kredyty albo zrzeszeni właśnie w tym stowarzyszeniu stop bankowemu bezprawiu uważają, że prezydenci zawiódł i że ta ustawa idzie za życia nad wszystkim, że zbyt płytko, ale co ciekawe i od tego, żebyśmy zaczęli prof. Witold Modzelewski, który stał na czele zespołu ne doradzającego panu prezydentowi w tej sprawie non również stwierdził, że właściwie ta ustawa to jest kolejny dowód nadmiernego wpływu sektora bankowego w systemie politycznym i dodaje jak też, że banki mają, więc wpły w na kształt ustawodawstwa i są w stanie przeforsować swoje interesy, którym niestety podporządkowują się politycy SP szczerze, że już jestem trochę zagubiony to w takim razie, kto przygotował ten wchodzi w pani doktor nauk tak wydaje mi się, że na temat frankowiczów ustawy frankowej i tych wszystkich kontekstów związanych z tym zagadnieniem powiedziano już wszystko czy prawie wszystko ja w tej chwili postrzegamy, a sytuację jako odzwierciedlenie pewnej pułapki przede wszystkim politycznej w jakiej znaleźli się decydenci i to, o czym pan wspomniał o te napięcia i różnice zdań różnice pomiędzy tym co powiedział pan prezydent później to co w swoim czasie zostało sformułowane przez zespół doradców pana prezydenta z udziałem pana prof. Modzelewskiego oraz trzeciej strony wątpliwości i wyliczenia skutków finansowych takiej decyzji dla całej gospodarki skutków finansowych liczonych od 40 do 60 miliardów złotych w wersji pełnej do 56 miliardów jeśli ograniczyć się do tego co ostatnio zostało powiedziane to znaczy tylko dom zwrotu spreadów wydaje mi się, że w tej chwili racjonalność ekonomiczna takiego posunięcia w pełnym wydaniu została jakość oceniona i oszacowanej dla mnie w tej chwili pytanie jest takie, jaka zostanie decyzja Poli, jaka zostanie podjęta decyzja ze względu na uwarunkowania polityczne to znaczy obietnice wyborcze, które zostały złożone w siłę różnych grup, które lobbują za różnymi rozwiązaniami dodam tylko, że ten taki pewien chaos interpretacyjny i niejasność także dla ucha tzw. przeciętnego Kowalskiego zapewne jest spora co się w tym wszystkim w tej chwili dzieje, bo przeczytała my wczoraj czy przedwczoraj artykuł analizę prawną prawniczki, która reprezentuje interesy frankowiczów, którzy na drodze sądowej dochodzą swoich praw i ona była bardzo krytyczna również, że jeśli chodzi o to ostatnie rozwiązanie, które w jej opinii ograniczała i na zbyt niskim poziomie ustanawia te odszkodowania czy zwroty, jakie mogliby uzyskać frankowicze, ponieważ w procesach cywilnych podobno jest szansa na to, żeby więcej do starych banków wyrwę w zobaczymy też jak wiemy tylko projekt, który musi przejść przez parlament zresztą dzisiaj pan minister Magierowski zwraca uwagę tym wszystkim, którzy krytykują, że to jest właśnie tak, kiedy jest spełnienie obietnicy wyborczej, a przynajmniej niektórzy mają dysonans między tym co twierdzą usłyszeli od kandydata Andrzeja Dudy w kampanii o tym co dzisiaj otrzymali komisy Majewski podkreśla, że to jest pierwszy krok w domyśle panie redaktorze, że różnica powiedzieć jest oczekiwania były zbyt daleko idące podobnie jak zbyt daleko idące były wypowiedzi szczególnie w kampanii wyborczej i przestał kandydata na prezydenta również niektóre wypowiedzi pana prezydenta innym, gdyż zapewnia osadzonym w realiach ekonomicznych myślę o SC ten projekt czuje się pojawiło jest w miarę racjonalnym kompromisem cieka w jestem, jakie stanowiska rządu, bo to jest jak rozumiem projekt prezydenckiej do tego projektu musi odnieść sierżant, a ostatecznie o kształcie tej regulacji zdecyduje parlament materia jest wyjątkowo trudna skomplikowana teraz odnoszę wrażenie, jakby jedynie w w opinii publicznej funkcjonowałaby interesy kredytobiorców, a nie depozytariuszy banku trzeba mieć świadomość, że tutaj jest gra różnych interesów różnych kreacji tak dalej i t d. moim zdaniem niewątpliwie całą tą sytuację w części spowodowała nieracjonalna działalności brak decyzji organów państwa myślę o lokalne akcje myślę o urzędzie ochrony konkurencji konsumentów we właściwym czasie naraz trzeba mieć świadomość, że tematem jest wyjątkowo trudna i tak sądzę, że ten projekt prezydenckiej jest racjonalnym kompromisem dr Andrzej Malinowski jak generalnie byłem od samego początku przeciwnikiem regulowania tej kwestii drodzy w generalnej ustawowej, dlatego że będziemy gości otwierali przysłowiową puszkę z Andorą, dlatego że będzie pewnie za chwilę się pojawią kolejni, którzy będą bardzo z tego powodu niezadowoleni jeśli uważa, że jeśli regulować w ogóle to kwestia to co najwyżej, żeby się z stworzyć warunki nad rozwiązaniem tego w sposób możliwie szybki to znaczy przede wszystkim chodzi tutaj o funkcjonowanie sądów jeśli nastąpiły określone błędy czy nadużycia pomiędzy bankiem, a tym, który ten kredyt Braun to niech to rozstrzyga w tym momencie po jest sąd natomiast podejrzewam, że każda z tych sytuacji jest prawdopodobnie sytuację indywidualną, gdybyśmy się przyjrzeli tym umowom do tej umowy też również mają jakiś tam stopniu charakter indywidualny w związku z tym wszystkie regulacje poza, bo jest sądowe będą oczywiście regulacjami, które będą wymagały wielkiego do stacji, dlatego że będą zadowoleni niezadowoleni będą wzajemne oskarżenia tak jak to jest efekt tego, kiedy polityka wpycha się po jest w relacje i związki ekonomiczne dzisiaj megahercom można przeczytać o o kolejnych wątpliwościach związanych z tym projektem m. in. Puls biznesu pisze, że posiadacze kredytów indeksowanych mogą dostać kilkakrotnie wyższe zwroty spreadów jeździ, którzy wzięli kredyt denominowany wciąż dzieli się wychodzić do 061, ale rzeczywiście pokazuje, że nawet w tym projekcie też mogą być rzeczy, które nowy, ale może będą poprawiane w w tzw. procesie w dalszym procesie legislacyjnym ekonomia kapitał gospodarka no nie sposób nie skorzystać z takiej okazji jak jest pan premier Janusz Steinhoff, żeby nie zapytać króciutko węgiel w minionym tygodniu wiceminister energii, a Grzegorz Tobiszowski poinformował na Śląsku, że rząd nie planuje zamykania kopalń na dzisiaj m. in . w Dzienniku Gazecie prawnej na pierwszej stronie czytamy sytuacja kopalni Makoszowy w Zabrzu jest nietypowa w połowie ubiegłego roku została oddzielona od gliwickiej kopalni Sośnica i przeniesiona do spółki restrukturyzacji kopalń Sośnica dostała szansę w Polskiej grupie Górniczej jednak w ubiegłym roku bez Makoszów przyniosła około 130 zł straty na każdej tonie węgla i grozi likwidacja, a załoga Makoszowy chciałabym, aby zainwestowano nasilić na to że, że będzie mogła sprzedawać specjalny materiał dla mieszanki dla ciepłowni i że może w ten sposób wykupi się ze spółki restrukturyzacji kopalń załoga zapowiada protest na 2008 . środki na to jak on już, że moim zdaniem sytuacja w górnictwie jest pokłosiem wielu lat nie podejmowania racjonalnych decyzji nieuwzględnienie Ania ekonomię kondycja całej branży jest również funkcją zaniechanie likwidacji kopalń trwale nierentownych kopalń uczących się zasobach, ale były utrzymywane ze środków inwestycyjnych kopalń dobrych i w ten sposób pogrążona całą branżę natomiast w tej chwili no trzeba pamiętać o tym, że intencją żadnego rządu nie jest likwidowanie kopalń to nie jest cel sam w sobie likwidacja kopalni wynika z przyczyn ekonomicznych ideologicznych natomiast jest środkiem do celu, czyli celem jest rentowny w branży czy stworzenie przyszłości dla branży Górniczej no SI ja bym się nie odważył na deklarację, że nie będzie likwidacji kopalni kopalnię kończą swoje zasoby w niektórych występuje nad koncentracja górniczych zagrożeń nie mają one żadnych szans na uzyskanie rentowności te kopalnie muszą być zlikwidowane likwidacja może odbywać się poprzez włączanie poprzez likwidację niektórych pól, czyli w części kopalni i t d. tak dalej też konieczne tutaj głównie Kamen trzeba stworzyć możliwość dobrowolnego odejścia i ten program dobrowolnych odejść obecny rząd już z partnerami społecznymi wynegocjowało on zaczyna funkcjonować trzeba rozważyć możliwość przyspieszenia redukcji zatrudnienia tam, gdzie to jest konieczne no, a w kopalnie dobrze inwestować pieniędzy oczywiście spółek węglowych i t d . taka sytuacja jest bardzo trudna przez Romana nie wynika tylko ze spadku cen węgla one jest również efektem niepodejmowania racjonalnych działań w nadzorze kopalni przez ostatnich co najmniej 7 lat w ubiegłym tygodniu wspomniany wiceminister Grzegorz Tobiszowski przedstawił plan naprawczy dla drugiej największej firmy produkującej węgiel energetyczny w Polsce katowickiego holdingu węglowego no i jest pytanie czy ten kolejny plan naprawczy ma szansę rzeczywiście zdjąć temat nierentownego górnictwa za agendę, bo o tym rozmawiamy już od od od wielu wielu lat, ale czy to szansa jest to wrócimy do tego po informacjach ekonomia kapitał gospodarka Maciej Zakrocki witam ponownie zaproszono drugą część, jaka jest studiowanie dr Lidia Adamczyk pan dr Janusz Steinhoff dr Andrzej Malinowski skończyliśmy informacją i tylko jeszcze w państwowym prosiło kilka słów komentarza o tym, że pan minister Tobiszowski zajmujący się węglem w rządzie przedstawił program naprawczy dla katowickiego holdingu węglowego zapowiedział m. in. utworzenie spółki celowej Polski Holding węglowy, do której przeniesione zostaną aktywa katowickiego holdingu oraz aktywa 3 inwestorów na ich pierwotne zakładano, że Holding będzie wymagać wsparcia 300  000 000 zł, ale wygląda na to, że jeszcze dodatkowych 40  000 000 i t d . mówiąc krótko klasą do pytania czy skończy, że kiedyś temat nierentowności polskie Górnictwo może teraz na utrzymanie w Jarocinie podzielam w pełni poglądy pana dr. Steinhoffa powiem nawet więcej, że zdrowy sektor górnictwa węgla kamiennego jest w obliczu innych działań rządowych w tej chwili niezbędny do utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa energetycznego z racji oczywiście wytwarzania większej zdecydowanej większości energii elektrycznej zwęgla kamiennego z węgla brunatnego wspomniał pan redaktor o w restrukturyzacji Otóż w taksie składa, że całkiem niedawno, bo w ubiegłym miesiącu w do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego oraz niektórych innych usta w tzw . druk sejmowy nr 722 i tu się zwrócić uwagę na pewien ciekawy moment mianowicie projekt wpłynął do Sejmu 15 lipca b r . na 21 lipca komisja Energi skarb państwa rozpoczęła jego rozpatrywanie projekt nie został poddany konsultacjom społecznym w związku z tym żadnym kompletnie żadnym i jak państwo myślicie, dlaczego Otóż, by odpowiedź jest bardzo prosta czyta dokładnie w uzasadnieniu projektu stwierdzono, że brak konsultacji wynika z faktu realizacji w ramach ustawy zgodnie ze stroną społeczną związkami zawodowymi, czyli można powiedzieć żartobliwie w takim razie ja proponuję, żeby może w ogóle w czasie dyskusji sejmowej, a może w czasie uchwały tego projektu w ogóle spróbować zastanowić się na tym, żeby np. państwo za przysłowiową złotówkę nie udało po prostu to był rządowy program rządowych projektach rządowych projekt mówi to również jako wiceprzewodniczący rady dialogu społecznego ten, który jest odpowiedzialny za politykę gospodarczą wir pracy w tej kwestii akurat to się wszystko tutaj w erze wizja wie może byśmy zaproponowali rządowi, że za przysłowiową złotówkę plus oddał zarządzanie w tej kopalni ciotką zawodowym jeśli uważasz, że to w zupełności wystarczy na to oczywiście ma pojawiający się co jakiś czas się z złośliwe lub o błysk, bo wiele osób uważa, że właśnie związki zawodowe, które z czasami oczyszczenie z ich punktu widzenia utrudniały proces restrukturyzacji to rzeczywiście najlepiej w takim razie oddać im w remizie i uważa, że Janusz Lewandowski Malinowski Wołosz bardzo istotny problem to jest kwestia procedury legislacyjnej w radach pojawiają się często w tej chwili nader często projekty przygotowane przez rząd, które są projektami poselskimi w Polsce, aby skrócić czas już do konsultacji społecznych fundacji i t d . i t d. zdecydowanie też Ben ta droga bardzo często szybkość legislacji jest odwrotnie proporcjonalna do jakości bardzo często bierze się ustawy na kolanach użył w uchwale sieje nadal szybko, a potem nader szybko się je nowelizować prawda także szczególny ustawy o gospodarce muszą być szeroko konsultowane pamiętajmy o tym, że istotne jest to co nazywam wiarygodnością i państwa dla przedsiębiorców takim przykładem fatalnej ustawy, o której kilka razy już w tym programie umówiłem, która naruszała wiarygodność państwa są do przedsiębiorców wydobywających kopaliny była ustawa o opodatkowaniu miedzi srebra w lekko napisana bardzo szybko bardzo szybko uchwalono po to, aby obciążyć kombinat Górniczo-Hutniczy miedzi w Lublinie kwotą ponad 1 , 5 miliarda złotych mówi pani doktor z przysłuchujących się od lat dyskusja na temat polskiego górnictwa i jego przyszłości i problemów, które przeżywa ja mam wrażenie, że często ta dyskusja ma charakter takiej wycinka owe natomiast Jan mam świadomość, że jest to problem kompleksowy globalny i aby rozwiązać problemy górnictwa trzeba też bezpośrednia górnictwa trzeba wiedzieć więcej rzeczy dla mnie to jest kwestia nie tylko rachunku ekonomicznego, ale także odwagi politycznej w rozwiązywaniu tego problemu, który ma kilka, jakby pięter czy kilka elementów jest tam z pewnością kwestia restrukturyzacji jej załóg i osób i jej przekwalifikowania i zagospodarowania osób, które dawno straciłyby pracę w nierentownych kopalniach kwestia tego w jakim zakresie jak długo i na jakich zasadach budżet państwa powinien wspierać i czy powinien wspierać kopalnie nierentowne to nie jest pytanie odnoszące się tylko do sektora górniczego, ponieważ jeśli to za budżet wspiera funkcjonowanie takich firm to jest to pytanie ogólne i wszystkich Polaków wszystkich podatników dla mnie jest to pytanie jak wygląda strategia energetyczna Polski i polityka bezpieczeństwa energetycznego Polski w dłuższej perspektywie czasowej z uwzględnieniem tego co się dzieje na świecie i tych regulacji, których powinniśmy przestrzegać związanej z ograniczaniem m. in. emisji dwutlenku węgla, a także kolejna rzecz jak rozwiązania dotyczące górnictwa na dzisiaj wpisują się w szerszy plan zwiększania innowacyjności polskiej gospodarki, a więc dla mnie w te konkretne decyzje nie zawsze potrafię je ocenić czy one odpowiadają na te wszystkie pytania, a bardziej widzę je jako no tak jak do tej pory zdobywało krótkookresowe bardziej rozwiązania zapewniające no i spokój społeczny tak tak jeśli i z tej perspektywy widzę także, że z 1 strony bowiem restrukturyzacja z drugiej strony zapewnienia ministra, a wobec górników, że nie absolutnie nie ma żadnej listy, na której byłyby wymieniane kom pale nie da likwidacja likwidacji zobaczymy do tego wszystkiego oczywiście potrzebne są pieniądze i tak koło zresztą powtarzaną od dawna metodą na zwiększanie dochodów państwa jest lepsza ściągalność podatków no i właśnie mamy potwierdzenie informacji potwierdza pan wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł, że do końca roku powinna zostać wprowadzona ustawa, która będzie przewidywała nawet 25 lat więzienia za wyłudzenia VAT ma oczywiście chodzi właśnie o to, żeby odstraszyć tych, którzy kombinują i rzeczywiście wszystkie dane pokazują, że z punktu tata ściągalność z tego podatku mogłaby być dużo wyższa i przynieść skarbowi państwa znacznie więcej dochodów czy to jest botoks taką mamy teraz część audycji czy tez dobra wiadomość wezwanie do złożenia uważa, że absolutnie nie jestem prawnikiem ani specjalistą z tematem wina zamiast uczono mnie wielokrotnie żenię represyjność kary, ale nieuchronność kary ma znaczenie dla likwidacji patologii to, że patologie podatkową trzeba likwidować co jest poza sporem, ponieważ po pierwsze, patologie podatkowe Małysza konkurencje w gospodarce i to również jest wspierane przez środowiska w gospodarce środowiska gospodarcze we własnym interesie zabiegają o to, żeby za nowsze patologii były jak najmniejsze prawda 1 przedsiębiorca płaci podatki drogi nie płaci w związku z tym nałożona jest konkurencja oczami tego świadomość to, że system podatkowy musi być uszczelniony to też nie budzi żadnych wątpliwości na nasze pytanie czy da się uszczelnić tak skomplikowany trudny do interpretacji system podatkowy i dlatego ja osobiście uważam, że będziemy mogli mówić o większej ściągalności skuteczności ściągania podatków jeśli system podatkowy poddamy rewolucyjnym zmianom ten system wszyscy kontestują bardzo trudno się go interpretuje najtęższe głowy prawnicze dyskutują o tym jak przepisy XYZ zinterpretować i dlatego też osobiście uważam, że trzeba iść dwutorowo systemu uprościć maksymalnie ułatwić jego interpretacje i poprawić ściągalność również poprzez sprawność aparatu ścigania i nieuchronność karane w ten zaś ta dwutorowość się pojawia, bo między nimi dziś Rzeczpospolita pisze o tym, że ministerstwo rozwoju chce skrócić czas rozpatrywania przez sądy administracyjne właśnie tych wniosków o interpretację przepisów podatkowych, których jest kilkadziesiąt tysięcy rocznie i rzeczek czasem się czasami 2 lata i służyć ma temu taka idea, aby sądy zajmowały się interpretacjami na posiedzeniach niejawnych co Bystra znacznie przyspieszyło ceny inne zagrożenia źle, bo już raz rozstrzygania roszczeń przed sądami powszechnymi w sprawach gospodarczych też w tej chwili około 800 dnie w Polsce to dowodzi niesprawności systemu sądowniczego pan dr Andrzej Malinowski czy przedsiębiorcy uważają, że to dobra wiadomość, że taka kara może być za wyłudzenie VAT w ogóle wszelkie działania, które będą piętnował czy kanały te osoby, które nigdy wyłudzają VAT są oczywiście bardzo dobrzy przyjmowane przez środowisko przedsiębiorców, ale problem tkwi nie tylko w samym samej karze, ale także i tego kogo ona dotyczy w jaki sposób ona jest orzekana i t d . czyli diabeł tkwi szczegółach myślę, że ta propozycja Ministerstwa Sprawiedliwości o nasze niestety nie wpisuje w bardzo ważny element planu odpowiedzialnego rozwoju pana premiera Morawieckiego, który wyraźnie zapowiedział, że 1 z jego warunków powodzenia będzie skończenie z polską resortową to jest przykład tego, że to nie pierwszy przykład, że Ministerstwo Sprawiedliwości chce mówiąc kolokwialnie być najlepszy i najszybsze we wsi prawda i proponuje pewne rozwiązania nie oglądając się na to co jest faktycznej co jest zresztą np. 3 do do tego momentu jej do gminy do dochodzi również działanie Ministerstwa Finansów Otóż np. państwo wiecie, że ostatnio państwo polskie przerzuciło w ramach outsourcingu, gdy oboje odpowiedzialność na przedsiębiorców jeśli chodzi o zidentyfikowanie przestępców skarbowych tych, którzy wyłudzają ten VAT jeśli przedsiębiorca nie wskaże inie złapie powiedzmy takiego przestępcy czy taki zorganizowanej grupie przestępczej to samo oczywiście odpowiada to jest bardzo to jest to, że to w kontekście wszystkich pilnych działań, które podejmuje się jeśli chodzi o skuteczność działanie służb i t d. myślę, że bardzo chętnie byśmy się zgodzili na karę 25 lat więzienia pod warunkiem, że organy państwa pomogłyby zidentyfikować jego faktycznego przestępcy tego organizatora wyłudzeń podatku VAT, a nie jest tak jak w tej chwili w chwili obecnej, czyli krótko mówiąc dobrze by było, żeby tego typu działania były skoordynowane także działaniami, że innych resortów i pani doktor problem istotniejsze może tutaj podam trochę liczb, które uzmysławiają jak wiele traci państwo budżet państwa na oszustwach podatkowych wg raportu Price Waterhouse Coopers za 2015 rok straty państwa z tytułu oszust w na Warcie sięgają więcej niż 50 miliardów złotych także jeśli się statystyki Unii Europejskiej to Polska jest w niechlubnej czołówce tych, gdzie ta luka podatkowa jest największa i która w okresie ostatnich lat 3 wzrosła do 27 % to znaczy 27 % należnego podatku VAT nie trafia tam, gdzie powinno także to ma znaczenie jako źródło zasilania budżetu, ale także jako miara sprawności państwa w egzekwowaniu obowiązków, które ciążą na firmach i obywatela natomiast jeśli chodzi o konkretne rozwiązanie to dla mnie 25 lat, bo to, jakby budzi takie emocje jest krokiem odstraszającym tak to widzę to znaczenie tyle związanym ze skutecznością identyfikacji przestępstwa, ale obliczony na to, że ci, którzy będą mieli taki zamiar, aby oszukać państwo wystraszą się tej wysokiej kary wydaje mi się, że taki efekt jakiejś mierze może być natomiast uważam, że dalece nie rozwiążą problemu, że za pomocą samego pusty roszczenia, ale oszustów nie uzyskamy tego pożądanego efektu, zwłaszcza że większość strat budżetu z tytułu niezapłaconego podatku VAT to nie są działania indywidualnych osób, które być może łatwiej przestraszyć, ale jest to efekt funkcjonowania zorganizowanej przestępczości struktur, którzy są, które są być może mniej ich bojaźliwe wyprzedziła też mają szukać wyróżnili przedsiębiorcy mają już szukać także nie jestem przekonana co do tego, że jest to najwłaściwsze rozwiązanie odstraszanie być może tak natomiast gdyby miała na tym, gdyby regulator miał na tym poprzestać to nie spodziewam się oczekiwanych rezultatów, zamykając temat VAT -u warto się tylko może przywołać fragment dzisiejszego wywiadu z panem Henrykiem Kowalczykiem szefem komitetu stałego rady ministrów w pulsie biznesu pytano o stawki podatku VAT w przyszłym roku mówi obecnie stanowisko jest takie, że pozostaną bez zmian zobaczymy czy w drugim półroczu nastąpi znaczący wzrost wpływów podatkowych co byłoby podstawą do obniżki w przyszłości także należy was zostaje taki sam, a przed nami informacje w radiu TOK FM elka 2 lub w pewnych ekonomia kapitał gospodarka ma zakaz witam zapraszam na trzecią część tak sądzi pani dr Lidia Adamska dr Janusz Steinhoff dr Andrzej Malinowski to jest ciężkie, w której zwykle są zdziwienia, ale pozwolą państwo, że ja się dziwię pierwszy panel w dzisiejszej Rzeczpospolitej przeczytałem cotygodniowy felieton naszego gościa w pana dr. Malinowskiego, który zaczynał ten tekst niemalże jak polityk obecnie rządzący, bo mniej więcej pisze tak za 50 śmigłowców Caracal mamy zapłacić tyle co Turcja za 109 amerykańskich rachunków, a to wg ekspertów wyjaśnia Banach formalnie wnioski są bardzo podobne maszyny i Żydów cytuje to ignorancja urzędników czy działania zahaczające o obszar zainteresowania prokuratury no i teraz proszę właśnie wyjaśnić, bo dobrze wiemy, że jeszcze w ubiegłorocznej kampanii wyborczej wówczas opozycja, a dzisiaj rządzący zarzucali no generalnie ministerstwo obrony w prowadzonym przez ministra Siemoniaka z Platformy Obywatelskiej, że coś tam w tym kontrakcie na caracale rzeczywiście było nie tak to do mnie to Janusz Gołąb nasilał Wisły wymierzonych w, więc religia generalnie byli od samego początku byłem przeciwnikiem w formy w jakiej ten przetarg się odbył od razu z powodów tzw. formalnych oddelegowania na zieloną trawkę 2 potężny producentów helikopterów w Polsce jeśli porównamy to się z innymi krajami one w pierwszej kolejności oczywiście zwraca uwagę na swoje swoich własnych wojsk z producentów tektury, ale dzisiaj dlatego tak w tym mówimy o Mielcu Świdniku natomiast dane dotyczące tych słów są to dane, które zostały oficjalnie opublikowane także pozostaje tylko zastanowić się są co jeśli zdaniem ekspertów te obydwa helikoptery są porównywalne z resztą już poza tymi rachunkami również mieliśmy dane dotyczące jej zakupu z Brazylii, gdzie także było to na zdecydowaną korzyść policję polską jako się okazało, że nigdy polscy eksperci polscy przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej nie byli uprzejmi nam wyjaśnić opinii publicznej w końcu są to pieniądze publiczne to są pieniądze podatnika, ale myślę, że najbardziej optymistyczna w tym jest inna wiadomość, że wreszcie ta sprawa zostanie wyjaśniona w ciągu miejmy nadzieję najbliższych tygodni w końcu będziemy wiedzieli czy kupujemy te caracale czy też nie, dlaczego z, jakiego powodu w no i dlatego pozwoliłem się dziwić właśnie pod jarzmem dość ostro pan zasugerował, że być może w tej decyzji o kupnie 50 śmigłowców Caracal jest coś co, po czym powinna zainteresować się prokuratura także pana, by to nie zainteresowało, że mamy prawie, że prawie 100 % więcej praw do płacimy za za za byt również 100 % więcej helikopterów w niego oczywiście chodzi się pewnie ja za mało wiem na ten temat jak wiemy przy tego typu kontraktach się uwzględnia jeszcze inne rzeczy jak tylko cena maszyny zresztą pan o tym, też pisze, że nie można zwrócić uwagę czy porównać również propozycje offsetowe, czyli temu, kto to wszystko co towarzyszy takiej takiej decyzji, aczkolwiek dno pisze pan, że i tu również można mieć wątpliwości czy offset proponowany przez przez Francuzów jest tak atrakcyjny, ale pan minister Morawiecki, ale no wyjaśniał w końcu ubiegłego tygodnia, że te negocjacje offsetowe trwają mówił są bardzo trudne, ale negocjacje lubią ciszę, więc szczegółów z Airbus Helicopters nie mogę jeść co do zabaw może jedno zdanie zrozum ja opalam się realnymi, a ja się na tych na tych danych, które Airbus przekazywał opinii publicznej co on zamierza tutaj zrobić tak dalej tak dalej porównywałem to do danych, które uzyskaliśmy jeśli chodzi o kontakt tureckich inny wymieniamy się także oczywiście jak każdy kontrakt z dyskusyjnym pojawiło się za kontrowersje czy wybory 1 śmigłowca, czyli 1 Platformy dla tych 3 potrzebny naszej armii śmigłowców jest racjonalne, bo przy stracie przesądziło o te jak ani innej firmie również offset myślę przynajmniej sygnałów, które napływają, że te rozmowy są bardzo trudne trzymam kciuki za stronę polską te rozmowy muszą być prowadzone dość długo bardzo często, żeby wynegocjować racjonalne rozwiązania no nie możemy się zgodzić na offset, który zapamiętaliśmy z projektu FS 16 prawda, który był zdecydowanie na odbiegający od naszych oczekiwań od naszych możliwości także tu trzeba mieć świadomość, że cena jakość sprzętu inne porozumienie offsetowe to wszystko wpływa na wybór na wsi najlepszego dostawcy sprzętu i mam nadzieję, że tak będzie natomiast minister gospodarki liczy obecnie minister rozwoju powinien mieć wpły w na negocjacje offsetowe powinien współpracować z ministrem obrony narodowej ma wszelkie decyzje w tej materii przypisane 1 ministrowi bez uwzględnienia naszych interesów ekonomicznych gospodarczych bo gdy nie ma na co wpływ ma jak twierdzi negocjuje twardo pani doktor i wiadomo, że ja chciałabym zwrócić uwagę na fakt, że rozmawiamy o kontrakcie i o towarze tych w śmigłowcach, które nie jest zwyczajnym towarem i dlatego poza kwestiami funkcjonalności sprzętu lotniczego jest od ceny z pewnością należy patrzeć na rozstrzygnięcia z perspektywy politycznej i relacji o charakterze nową państwową militarnym i dlatego ja uważam, że bez uwzględnienia tego wątku wyjaśnienie takiej ani innej decyzji tego, gdzie jesteśmy w tej chwili z przetargiem na caracale jest niemożliwe trzeba też mieć świadomość, że zmiana tej decyzji oznacza też z pewnością zmiany pewnych po uzgodnieniu parametrów, które w jakimś czasie obowiązywały z jakiegoś powodu i to jest jednak kwestia, która musi być brana pod uwagę i która w takim przekazie publicznym również powinna jakoś zaistnieć, że to nie jest tylko kwestia tego, że mamy 2 jednakowe helikoptery 1 kosztuje 5 drugi kosztuje 10, a więc wybór jest jakby oczywiste i druga rzeczy nie jestem ekspertką w tej dziedzinie natomiast wydaje mi się, że też trochę więcej potrzeba informacji jeśli chodzi o porównanie funkcjonalności 1 i drugiego helikoptera go z tego co dalej, kiedy stan czytałam te caracale są sprzętem i o wiele bardziej uniwersalnym, a więc jest pytanie najlepiej równanie 1 i drugiego śmigłowca jest uzasadnione na ile wybór n p . tego bardziej uniwersalnego oznacza, że nie będzie potrzeby uzupełniania wyposażenia polskiego wojska w dodatkowe śmigłowce, które mają dodatkowe funkcjonalności no, gdyby zobaczymy mam nadzieję, że jak już zakończą się negocjacje wówczas poznamy szczegóły, bo rzeczywiście w trakcie trwania pewnie jest on nie trudno to było moje zdziwienie nie wiem ile nam jeszcze czasu zostało nadzieję, że zaraz bowiem aż morze po kilka krótkich zdziwieniu państ w pozytywnie czy negatywny, ale pan chce proszę bardzo jesteśmy otwarci, więc pozytywny oczywiście jest to, że w bezrobocie ja muszę jako pracodawca o tym, wyraźnie powiedzieć, że bezrobocie rejestrowane w lipcu wyniosło 86 % to oznacza, że syn w razie w sezonie letnim sam spadek bezrobocia nie jest wielkim zaskoczeniem, ale jest to mimo wszystko sygnał, aby Polska, że Polska gospodarka ma się dobrze planuje się 84 do końca roku oby kolejne przepisy m. in. wydających kobiety z rynku pracy jeśli chodzi o pracę tymczasową tego po prostu nie zepsuły, a jej zdziwienie negatywnym czy teraz można negatywne, że aż takie 2 rzeczy z tutaj po pierwsze, głębokie zdziwienie powołuje wywołuje ją u mnie nielegalne kontrole kierowców Ubera Niemcy się państwo o tym, słyszeli Otóż prowadzone są przez miasto Kraków wręcz nowe zjawisko przypominający wody w wojnach, gdyby hybrydową z firmą oferującą nowatorskiej wygolony wygodne dla klientów rozwiązania przypominam, że UOKiK nie ma doszukał się w jeśli chodzi o działalność Ubera powiedz niczego tutaj nagannego i druga sprawa Niewiem boja mam dane z z piątku, ale pewne zdziwienie wywołuje fakt, że nie odbywała się u nas posiedzenia rady ministrów z czynami w piątek, kiedy sprawdzałem to jeszcze na stronie internetowej to w nie było zapowiadane na stronach rządu nie ma żadnej informacji o planowanym kolejnym posiedzeniu rady ministrów być może dzieje się to tak jest z powodów wakacyjnych z powodu przerwy w pracy Sejmu, ale to chyba by było niedobrze byłoby gdyby, choć może być czasami było to irytujące szczególnie w szczycie tzw. kryzysu migracyjnego, kiedy wiadomo było, że potrzebne są działania czy do komisji Europejskiej czy Radia, ponieważ to był okres wakacyjny cała Unia Europejska jest na wakacjach i wszystkich wtedy za przeproszeniem szlag trafia, że właśnie w wakacje okazały się ważniejsze niż w niższych rozwiązywanie ważnych problemów, ale w jak sam pan powiedział dane dotyczące czy bezrobocia czy wskaźniki gospodarcze są niezłe, więc niech rząd sobie, chociaż 1 tydzień nie przeszkadza DF 8 Jagiellonia ma też wolne Janusz Steinhoff w jak połączyć dobre wiadomości z 9 z ziemi nie da się do nas nowe wiadomości są 2 z zakresu elektroenergetyki i zakresu w ogóle energetyki wpłynął szósty gaża Bielic do portu w Świnoujściu w przewiózł 211 z tysięcy ton gazu skroplonego co znaczy, że będziemy mieli w bilansie 126  000 000 m ³ gazu więcej w naszym systemie także to dowodzi 1 jest gazoport funkcjonuje w tej chwili coraz lepiej ten nałożył został przeprowadzony racjonalne będziemy krajem coraz bardziej suwerennym energetycznie wszystkie inwestycje sieci przesyłowych transgranicznych Rewers na gazociągu jamalskim, czyli kwestię regulacji, które wynikają z regulacji unijnych oraz transgraniczne połączenia dają nam możliwość importu gazu z innego niż rosyjskiej kierunek, choć czas dojazdu rozbili Dallas, ale no właśnie rewersu odkupywać od przypomnijmy chodzi o to, że można pompować w obie strony płaciliśmy panie redaktorze miałem też za brak alternatywy przez wiele wiele lat w tej chwili ta sytuacja się zmieniła w efekcie racjonalnej polityki rządu od dłuższego już czasu związanej z budową transgranicznych połączeń druga dobra informacja jest taka, że zapadły decyzje środowiskowe co do budowy farmy wiatrowej morskiej przy zespole Energie tam powstanie 1200 MW docelowo mocy w elektrowniach wiatrowych w w turbinach wiatrowych także oczywiście w 2 to po jakimś czasie, bo ta inwestycja zostanie zakończona w roku 2 min 2022, ale będzie to istotna część odnawialnych źródeł energii w naszym miksie energetycznym także Polenergia tak powiem realizuje ten projekt inwestycyjny coraz większym natężeniem ruchu musimy po poganiać, ale skoro pan, że ma pan też złe no to nie możesz jedno szybko powie, bo na razie były same dobre złe informacje dotyczą inwestycji na kolei wielokrotnie zresztą o tym, mówiłem tutaj, a groźba, że nie ględzenie wyznanie zalety tanie orzekli, że na problemy nałożyły trasa Katowice Kraków wiele innych teraz remontowana jest w tempie niespotykanym nawet w poprzednim systemie, czyli w wsi mamy regres w stosunku do PRL -u i umowie cel wielką przykrością, bo mamy pieniądze inna nie będzie rozwijał się przemysł w Polsce, jeżeli nie będzie dobrej infrastruktury drogowej kolejowej 1 droga jest bardzo ważna i trochę pokrzywdzona pani Natalia Adamska, ale nie czuje się pokrzywdzona Melbourne zabiera uczniów owocuje Feldman krótkie zwolnienie takie Europejskiej trochę z perspektywy grupy Wyszehradzkiej chodzi o dyrektywę unijną w sprawie wynagradzania pracowników oddelegowanych do pracy na terenie Unii Europejskiej pamiętamy w kwietniu tego roku była taka lampa mocna inicjatywa ze strony Polski, która jest byłam i jest przeci w nam w tym unijnymi regulacjami już nieważnych kart tak w ich szukaliśmy wtedy sojuszników dla przeciwstawienia się wprowadzeniu w życie tej dyrektywy i wśród tych sojuszników ówcześnie informowaliśmy, że są Węgry i że premier Orban zapowiedział, że i będzie przeciwny temu rozwiązaniu natomiast jak wygląda sytuacja dziś, więc po 3 miesiącach 8 lipca, a więc, kiedy to było w nową rolą po raz dziewiąty miesiąc tak weszła w życie na Węgrzech ta dyrektywa i obowiązuje i wczoraj z kolei była informacja, że MSZ polecił ambasadorom Polski, a we włoszech i jej na Węgrzech w Budapeszcie zwrócenie się z prośbą o wyjaśnienia w tej sprawie i Węgrzy mają się odnieść do tego naszego zapytania bodajże do jutra, a więc są, że tak powiem słowa papier wiele zniesie dociekamy co Viktora Orbana, który zawsze słynął z tego, że rywale zmierzą się w planie albo jest elastyczny ta zależność dr Beda w bardzo państwu dziękuję, że gośćmi dzisiejszego nie byli pani dr Lidia Adamska pan dr Janusz Steinhoff i pan dr Andrzej Malinowski bardzo dziękuję dziękuję zaś informacja po nich program Owczarek, na które zaprasza Cezary łasiczka AJA dziękuję wydawcy, którym był Tomasz Kopka i organizatorowi, którym był Krzysztof Woźniak ekonomia kapitał gospodarz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA