REKLAMA

Czym był Cukunft?

Światopodgląd
Data emisji:
2016-08-09 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub podgląd itp, a Agnieszka Lichnerowicz 3 w naszym studiu w Krakowie w studiu Radia TOK FM w Krakowie jest dr Magdalena Kozłowska z Instytutu judaistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego poprawka z listy z bliskiego i dalekiego Wschodu Uniwersytet im najmocniej przepraszam, ale ta książka Ewy Witek wszystko prawidłowo książce potem, który będzie rozmaitych ciężko jest chyba przede mną państwa i inny mój gość jest autorką świetlana przyszłość znak zapytania żydowski Rozwiń » związek młodzieżowe co kunszt wobec wyzwań międzywojennej Polski, tak więc, że to jest, który może na początek powinniśmy trochę słuchacza mniej zorientowanym przypomnieć co to było czuć kunszt i co to był bunt w el co Polsce było młodzieżówką partii, a żydowskiej, jaką był bunt bunt partia powstała w 1800 dziewięćdziesiąty siódmym roku w Wilnie, a więc, by w czasie, kiedy jeszcze, że nie było z powrotem niepodległego państwa polskiego mniam potem działała także w drugiej Rzeczypospolitej, ale my nie była to 1 z wielu partii Han żydowskich działających wówczas LM, a w Polsce tym czym się wyróżniał bunt to przede wszystkim na nas była to partia socjalistyczna, ale jednocześnie, podkreślając swoją żydowską ości i podkreślającą el przywiązanie do ERM tu i teraz, czyli el tego miejsca, gdzie Żydzi mieszkają i tej rzeczywistości, którą powinni zmieniać się nos przyjadą z Polski do Polski no tak doskonałych graczy chodzi o ziemię tak, ponieważ była to partia oddolnym przechodziła różne też swoje ewolucje wewnętrzne, ale w PRL początkowo miała bardziej, że taki rewolucyjny charakter, więc gdy, w czym samo mówienie o Polsce no tutaj raczej jej nie o to chodziło chodziło o tę ziemię dopiero my potem w wyniku wewnętrznych różnych rozgrywek i zmiany czynna tego wewnętrznego światopoglądu no by partia bardziej poszła na prawo, że tak UMCS paradoksalne, ale z DM w przypadku partii takich lewicowych i tutaj już, że sympatyzowała z polską partią socjalistyczną natomiast co kunszt też lubi jeść pozwolę sobie zatrzymać na chwilę na boom że, czyli partia socjalistyczna, a nawet rewolucyjna, a niebem komunistyczna nie komunistyczna nie i komuniści znaczy tutaj jest on nic on też do granicy są tak na Sejm robotnicza była, jakby kluczowa dla zdrowia Ewa robotnicza oczywiście była kluczowa dla nich no bardzo była też to partia anty, a klerykalna, że tak powiem w UE i anty syjonistyczna wyraźnie się od tych ruchów narodowych syjonistyczny odcinała idee mówiła pani jeszcze, że było w mówimy o drugiej Rzeczpospolitej Polska ma odzyskuje niepodległość Polacy mają swoją wymarzoną ojczyzną, którą tak wielu, za którą oddał życie Żydzi znajdują się część z nich zostaje ze społecznej z tak podzielona tak cień zostaje część jest w Polsce część jest już na terenie no już tej Rosji przychodzą na azjatyckie tak czy były rewolucyjne chętnie mówią o tym, bo to słowo do ich kart, czyli tutejsze zdaje się ciekawe, bo przy czym strony to jest anty syjonistyczne, czyli oni uważali, że tu jest ich miejsce na tej ziemi zbyt drogie są jak rozumiem wspierali państwo polskie, chociaż nie można powiedzieć, że żebrze to był taki patriotyzm pojawienie się jak to opisać własne no właśnie to jest raczej właśnie przywiązanie do umowy inne lokalne dla lokalnego miejsca tak tutejszego, ale i też pamiętanie o swoim własnym dziedzictwie dziedzictwie żydowskim na tym miejscu w tym przypadku no to będzie dziedzictwo i deszczowe i podkreślanie właśnie tego fragmentu żydowskiego dziedzictwa tego Ludowego fragmentu nie hebrajskiego związanego z religią one sacrum tylko z raczej z ludem z Profanum w taki, że to jest bardzo ciekawe może ponieść tego na koniec było wiele tych partii w tamtym czasie żydowski takich firm te podziały właśnie rozumiem były na linii, a w stosunku do syjonizmu i mam taki typowo żądali nie jest mocny w stosunku do socjalizm władza też i ból był najsilniejszy el bokser był cel był najsilniejszy pod koniec dopiero lat trzydziestych nikt bądź nie nie znalazł się w parlamencie np. natomiast pod koniec lat trzydziestych tutaj w wyborach samorządowych w trzydziestym ósmy roku mamy znaczące sukcesy właśnie tej partii nie wiadomo co będzie się stało Dalin no ale to właśnie Berlin właśnie wtedy w Libanie poświęciła ileś lat badań i ich doktorat właśnie trzypunktowym, czyli młodzieżówce partii bund i coś takiego jest ciekawego nawet jak dziś się spoglądamy w przeszłość tułów rozmawiając o tym co jest dla siebie ciekawe dla pani słuchaczy ewentualnie z chińskim dla mnie jest to ciekawe, ponieważ pokazuje, że ta partia tak jak i też inne partie z tamtego okresu wyraźnie dostrzegły tutaj idolem młodych ludzi i tego, że nie należy się ku nim zwrócić, promując swoje idee i nie był to tylko o fenomen i jak się może tak popularnej świadomości wydawać fenomen partii prawicowych, ale też właśnie partii lewicowych i to spektrum było bardzo szerokie jeśli chodzi o tutaj co jest ciekawego może po córką co też tak się nie nas uwalnia ona na pierwszy rzut myślenia no to jest oczywiście też kreowanie swojej własnej mitologii, ale co ciekawe no to ta mitologia, chociaż lewicowa to też oparta jest nam tylko bramki to znaczy to znaczy na metę rozwagi oczywiście swoich własnych bohaterów tutaj mamy na mam namyśli bohaterów Heleny np. rewolucji 1905, ale też na działaczy różnych Bundu ich w duchu właśnie tego innym poświęcenia z twojego życia za sprawę robotniczą tych ludzi je wychowywano, więc wychowanej w duchu poświęcenia za coś się większego i właśnie MF epilogu sygnalizuje, że być może to też, że mogło się przyczynić się do tego, że część z tych aktywistów, ale potem zorganizowała powstanie w PE na nich getcie warszawskim czy białostocki VIP to jest to jest oczywiście byłbym tu jest bardzo dużo wątków bardzo ciekawe ile dla każdego interesującego się historią drugie myślę że, że to będzie ciekawa opowieść niezależnych poruszyć, ale toczą się wydaje jeszcze jakoś ważnym tutaj pani zarysowuje bardzo klimat, jeżeli mogę hopki i nawet ten tytuł świetlana przyszłość jest trochę, jakby go jak rozumiem w przypomnieniem tego, że po tej pierwszej wojnie światowej no właśnie ludzie chcieli zmieniać świat taki był na sali to jest tak takiemu Tsai w gestii, bo różne my oczywiście pomysły na to jak zmieniać ten ten świat z innym właśnie pomysły socjalistyczne pomysły artystyczne wiadomo, że Anna ornamentem pomysły można sposób były wcielane i niekoniecznie realizacja potem się udała no i pokazuje też to ewolucja co to oznacza też świetlana przyszłość i jak ta idea tej rewolucji się oddalała, a nadchodziła powoli widmo zagłady i świetlana przyszłość zaczyna znaczyć już coś zupełnie innego, ale jak może będziesz, więc powiedzieć no i pod koniec lat trzydziestych po co też zarysowane w książce na atmosferę dosyć się, że tak powiem zagęszcza i mamy ogromny wkład w Przytyku, wobec którego bunt i córką organizują ogólnopolski strajk w dalszy uniemożliwia ona jest emigracja do Palestyny dzięki po brytyjskim kwotom dla emigrantów żydowskich Renaty tereny w więc, gdy Żydzi są zmuszeni jak pozostać po drugiej Rzeczpospolitej, ale ta druga Rzeczpospolita no no tutaj jest już takimi czarnymi barwami malowana, ale z Zachodu, ale jeszcze RL ciemniejsze tutaj barwy dochodzą, więc powoli świetlana przyszłość zaczynał walczyć przeżycia mu Bayer man 3 ten nowy człowiek mają być w mówiący widzisz progresywnym socjalistą niemającym nic wspólnego z syjonizmem rewolucja 1905 roku pokazała, że bunt współpracował z partiami wachlarzu, że słowa o takim jak po PiS robili tak naprawdę to by jak właśnie brak bardzo te partie się różnią no bo to co różniło, wołając władz i etniczność członków tak tak znaczy w ogóle jeśli chodzi o mnie tu mówiliśmy, że było bardzo dużo też partii żydowskich i bardzo dużo talerzy toporem w gwizdek co widać w dokumentach szło to, żeby powiedzieć, że to nasza prawda jest najprawdziwsza, choć cięższy jak się patrzy nel te programy to bardzo często, a one są bardzo podobne, więc to rozbiciem fal w PRL lewicy było bardzo bardzo takie też symptomatyczne i teraz też przerobionego na lewicy w, więc może to jakieś lekcja powinna być się na przyszłość wyciągnięta, że bardzo bardzo dużo o właśnie z inną energię szło w przekonanie, że to my właśnie nasz sposób interpretacji myśli Marksa jest najbardziej, ale najbardziej prawidłowy, gdyż jest to co odróżniało od Pepeesu no to jednak spojrzenie bardziej na te sprawy żydowskie mimo wszystko i odwołanie się właśnie do do całej tej grupy, ale jednak Roman Bijak pisze pani, żeby młodzi ludzie dziś związani z kunsztem, czyli nie ci, by oddać do, odwołując się do tradycji do religii tylko właśnie progresywnie coraz bardziej i rannych w rynku wtapiają się w polskie społeczeństwo tak no to co mu było nieuniknione i tutaj jest inny były pewne procesy społeczne zachodziły mimo mimo deklaracji jak programowych w chórze, że tutaj naszym językiem jest im wyższe realne, ale należy pamiętać, że jeżeli jednak ważniejsze od Syrii do szyizmu dla zabójców kunsztu był socjalizm niech mu, więc pewne rzeczy można było jednak podatek się wydaje poświęcić, mimo że oczywiście deklaratywnie tego nie mówiono ten ostatni rozdział to są losy członków co kunszt już się w czasie wojny i po wojnie tych, którzy przeżyli jeszcze gdzieś tam bunt na świecie istnieje tak w błąd ten cel epi gonił wokół działają jeszcze z Australii inni już może nie nie jako partia PiS nachalne, ale jako etycy aktywiści lokalni działa właśnie socjalisty wszelkim der Fall Band, czyli tutaj taka dziecięca odnoga Bundu, która tam organizuje w medal np. życia dzieci ale bo trzeba pamiętać, że te wszystkie partie, które działały drugiej Rzeczpospolitej, a nie miały tylko młodzieżowe miały też właśnie reorganizację dla dzieci i prowadziły kluby sportowe prowadziły chóry także starały się każdą, jakby cień życia ludzi w PRL zagospodarować to bardzo pobieżnie zarysowały się państwo Anna opowieścią co ukłon w tym co kunszt cie z hal bardzo dziękuję dr Magdalena Kozłowska z Instytutu bliskiego dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego władz państwa gościem rozmowy z mojej książce świetlana przyszłość o żydowskim związku młodzieży co kunszt wobec wyzwań międzywojennej Polski mam nadzieję, że będzie okazja wrócić bardzo dziękuję i informacji ATA świat lub pod blok standardowe Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA