REKLAMA

Czy Bóg może być i miołsierny i sprawiedliwy?

OFF Czarek
Data emisji:
2016-08-11 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:55 min.
Udostępnij:

"Bóg ma dwa oblicza - sędziego i dobrego rodzica". Prof. Stanisław Krajewski rozważa jeden z największych paradoksów wiary - czy Bóg może być sprawiedliwy i miłosierny?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w studiu prof. Stanisław Krajewski prof. Instytutu filozofii Uniwersytetu Warszawskiego i współprzewodniczący polskiej rady chrześcijan Żydów z niedoborem wita serdecznie panie profesorze najnowszy więzi z w dziale dzieci Abrahama bardzo interesujący tekst, który serdecznie państwu polecam to jest wystąpienie pana profesora na sympozjum z okazji dnia judaizmu w Rozwiń » Instytucie kultury Europejskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Gnieźnie w styczniu tego roku na jej tekst zatytułowany i sprawiedliwość i miłosierdzie w nowo właśnie dług i sprawiedliwy i Miłosierdzia to pytanie na ustach wszystkich jak można połączyć sprawiedliwość miłosierdzie no bo przecież 1 tor to sprawiedliwość się kieruje pewnymi zasadami, a drugi to miłosierdzie boi albo jedno po drugie, jak można te 2 rzeczy ze sobą połączyć oczywiście wszyscy wyczuwamy napięcie i sprawiedliwość to jest w gruncie rzeczy jakaś proporcjonalność odpłaty za złe czyny prawda, a miłosierdzie to jest rezygnacja z opłaty, ale każdy marzy o proporcjonalnej odpłaty, a dobrze, ale jeśli to stosujemy wobec Boga to zakładamy, że rządzą się da zrobić tak normalnie jak też jest to stosuje wobec ludzi i innych przedmiotów tego świata tymczasem o Bogu nic nie wiemy tak naprawdę i jest bardzo mocno jej nijaką nie udostępniła tradycją w tradycji żydowskiej religii że, że Bóg jest całkowicie miłosierny do życia całkowicie sprawiedliwy w naj pytanie jak to jest możliwe odniesienie do Boga, a przede wszystkim jeśli Bóg jest spoza tego świata Moto wtedy te wszystkie połączenia, które osiadają na sprzeczne no i mogłoby się stosować będziemy to jestem inny świat, w którym nie ma takich ograniczeniach w naszym świecie, ale po, ale są inne sposoby podejścia do tego problemu, które są jak najbardziej zrozumiałe dla każdego z pierwszej jest takie, że Bóg ma różne oblicza, że jest oblicza, że to tego sędziego jest oblicze w dno tego Miłosiernego rodzica i że one są oba równie ważne i to właściwie sobie bardzo łatwo może uzmysłowić bo kiedy pomyślimy o sytuacji rodzica wobec dziecka są wśród nas ludzi Noto mamy z taką sytuację może są w pewne jest z sytuacji, w których dziecko trzeba jakoś sprawiedliwie ukarać tak robią prawda rodzice im trudno, żeby jednak nie robili z drugiej strony no to miłosierdzie jest czymś co jest podstawowym z wymiarem w stosunku do rodzica dziecka w normalnej sytuacji, więc mięso no to czy jeśli ma być kara to ona musi być robiona jednak w duchu miłości, czyli to jest możliwe nawet w takim zupełnie ludzkim sensie ale kto zatrzyma się przy tym ludzkim sensie no bo przy w taki sposób jak pan profesor to opowiedział co do doskonale rozumiemy jako dzieci czy jako rodzice znamy to problem zaczyna się w momencie, kiedy człowiek, a przecież człowiek temu luki w opcjach, które Bóg mu zostawią dostrzegł już na samym początku jest, gdy człowiek Rosji rozpoznaje, że no właśnie mając do czynienia z Nysą ze sprawiedliwością, a z drugiej z miłosierdziem właściwie można tutaj grać tak, czyli matka czy ojciec, który powinien ukarać sprawiedliwie odpowiednio zmanipulowany jednak postąpił może miłosiernie dla Szwedów MF fajnie udał się sprawić, że zamiast sprawiedliwego rozwiązania było miłosierny i na moją korzyść, a więc trochę niesprawiedliwe i promujące się zaczarować, kiedy pojawiają się inne dzieci tak dla i wtedy patrzymy jak w jak któreś dziecko czy to bardziej sprawiedliwie towarze miłosiernie to teraz może być przyczyną zgłoszenia w oczywiście zaczyna pan na pewno tak jest dlatego jest to zawsze bardzo trudne inna sprawa jak Prada wyważyć jedno z drugiej jak wyważyć sprawiedliwe, bo za Sasów z usług w ustosunkowanie się wobec dziecka powiedzmy tylko głośno kona mamy osądzić jeśli jesteśmy sędziami czy to formalnie czy nieformalnych sytuacji, a podejście dna, które jest litości wre, w którym chcemy odpuścić, którym chcemy prawda miał wziąć pod uwagę wszystkie możliwe okoliczności łagodzące na dobre sędzia to dobry rodzic powinien wszystko to brać pod uwagę, ale jednocześnie nie rezygnować z jakiegoś rodzaju odejścia z sprawiedliwego, ponieważ zupełna rezygnacja z tego prowadzi właśnie do obozu w konsekwencji nawet kiedy to nie jest sytuacja staje się porównuje 1 osobę to jedno dziecko z innymi, ale nawet w sytuacji, kiedy w wersji w odniesieniu do 1 osoby wszyscy to rozumiem jest dziś, choć żydowską teologię co to jeszcze jest inny sposób ujmowania tego way 2 i 107 różnych oblicz prawda różnych Boga równych tych stron, które Bóg pokazuje i wreszcie sąd za 2 obraz 1 obraz jest to, że są różne imiona Boga forda obok nic nie wiemy właściwie to taka tajemnica, której zawsze można mówić tylko metaforycznie no ale mamy jakieś opowieści mamy te teksty święte, więc coś na tej podstawie budujemy, jaki sobie wyobrażenia na, ale to wszystko, żeby nie było prymitywne prawda musi jeszcze mysz pogłębione, a 1 ze sposobów ujmowania tej niezrozumiałej rzeczywistości jest to, że właśnie są różne imiona nadawane Stwórcy świata na jej jedno takie najbardziej znane imię i ogólne to jest LO im to jest imię, które właśnie się odnosić do sprawiedliwości Boga Boga jako sędziego, który jest stworzyciela mi przez to sędziemu stworzenia MSS to drugie imię, które się na zabicie Boga w Resku za modą zyskami odjechał WHO, którego nie Wymawiamy tzw . Tetra g, czyli cztero litrowe imię Boga i to jest imię własne jak gdyby Boga taka jest tradycja nie bardzo wiemy, jakie wymawiać inie nawet jego sens nie całkiem jasne, choć żona jak ten sens jakoś się odnosić do czasownika istnieć i to jest imię, które właśnie łączy się z przymiotem Miłosierdzia i na bardzo ciekawą rzeczą jest to, że można ten najbardziej może znanej powszechnie znany werset słuchaj Izraelu pan Bóg nasz pan 1 można właśnie zinterpretować biorąc pod uwagę to, że tam są użyte w i w różnych miejscach tam, gdzie może Bóg czy pan właśnie te 2 imiona i jeżeli 1 sprawiedliwy oblicze, a inne sprawy miłosierne rys powiedziane, że słuchaj Izraelu pan nity jest to imię cztero litrowe, czyli miłosierne mieli przy nadmiarze działa występuje na pierwszy plan przy tej interpretacji LO najlepszy nasz dług i to jestem obok z sprawiedliwe i potem znowu jest to inne jest 1 z przywożone jest także ten dług, który ma i to i to oblicze jest 13 SA jest jedność tego właśnie aspektu sprawiedliwości aspektu Miłosierdzia w tym czym to jest ujęcie poprzez imiona i u nas też możliwość nawet właśnie interpretacji takiego Warce, a drugie ujęcie jeszcze bardziej obrazowe jest w Talmudzie to jest opowieść o tym, pewnego rabina o tym, że Bóg się modlić jak to może być, żeby się modlić no to świat jest to odniesiona do pełnego resetu, że tam piłkarz marzę mogą znaleźć w tej chwili nie pamiętam, ale nie w tym, że nie jest powiedziane u Izajasza, że przy prowadzeniu na moją świętą górę i rozwesela w moim domu modlit w za nas, że ich domu modlitwy czy ludzi jest powiedziane w moim mówi Bogna czyli jakby znaczy, że Bóg ktoś ma dom modlitwy, że Bóg się modli Magda jest właściwie na czym ma polegać modlitwa Boga na odpowiedź jest bardzo ciekawa mianowicie, że Buk modli się o to, żeby jego atrybuty Miłosierdzia przeważył nad jego atrybutem sprawiedliwości jest tutaj to można się z tym utożsamić właśnie myśląc o sobie jako rodzic co prawda dosyć to jest łatwe, że rzeczywiście nas obraża też chcielibyśmy właśnie z tą strony i żeby to tak rozumieć w ich, że w Mielnie to, żeby za zanikła sprawiedliwość pyta nas to stosunek sprawiedliwy, ale zależy, by jakoś jednak przeważyło to podejście miłosierny litościwy wybaczając wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje, że kilka minut o godzinie dziesiąty 20 prof. Stanisław Krajewski z Instytutu filozofii Uniwersytetu Warszawskiego współprzewodniczący polskiej rady chrześcijan Żydów z państwa i moim gościem formacje po informacjach wracamy do programu Owczarek z Cezary łasiczka program Owczarek prof. Stanisław Krajewski Instytut filozofii Uniwersytetu Warszawskiego współprzewodniczący polskiej rady chrześcijan Żydów jest państwa i moim gościem właśnie Bóg i sprawiedliwy i miłosierny jak sprawiedliwość miłosierdzie może występować razem o tym, dzisiaj rozmawiamy, ale się sobie, że rząd mógł i Izraela w ogóle taki wielowymiarowy to znaczy taki w trendy ekonomiczne, bo właśnie i sprawiedliwy miłosierny i bliski i daleki tak, że tam to się właśnie składa takich, które przeciwności, a tak jest dokładnie tak jest, że z 1 strony no właśnie jest są przeciwnościami jest pewne napięcia, ale z drugiej strony przez to jest uniwersalny trochę taki, że może zaspokajać różne potrzeby, które pojawiają można tak powiedzieć że, jakkolwiek to, że może jest to logicznie wątpliwe no bo obok nie podaży zaspakajać potrzeby uczucia to jest podejście religioznawca włodarze ligi powstają ludzie mają ich potrzeby nie autorytet albo opieki albo gra wzwyż 1 albo jest sens albo czegoś co jest Sejm i powstają religie Noblem, że ciekawszy jest podejście inne takie bardziej na religijne, że NATO jest pewna rzeczywistość któregoś, a taka spoza tego świata zaś jakość wdarła na świat i jest im w dosyć chwiejnej równowadze i nie bardzo pasuje czasami na nie musimy jakoś ją uwzględniać nasze normalne zachowaniach i i że to jest nonsens religia przynajmniej religii objawionej, ale dziś można powiedzieć, że ta wieloznaczności czy wielostronna 6 boskich przymiotów właśnie to jest bliski bardzo jednocześnie tak dalekie, że spoza tego świata i Jerzy właśnie jest sprawiedliwy miłosierny i że jest z Unii uniwersalnej jakoś specjalnie związane z Żydami z Izraelem to jest prawda żydowska religia to wszystko jedno jest trudne do zrozumienia, ale no jest to wyraz z tego, że to właśnie jest jednak coś co spoza naszego świata przystępuje do nas to ta rzeczywistość inna i wtedy jeszcze na to, że zgodzimy NATO jest troszkę łatwiej o tym w ten sposób myślę że, że to nie jest coś normalnego w żywotnym problematyczne dla dla ludzi jest taka właśnie próba przełożenia to, o czym pan profesor mówi nie tego świata dla jakiej zasady tego świata jak przy pomocy narzędzi, które mamy nie wiem logika wydawałaby się no ale właśnie tu się wszystko rozpada no bo jak 1 coś może być równocześnie takiej taki raczej fizyka kwantowa, aby na odprawie pomogła właśnie, więc tutaj nawet pewne teorie dotyczące materii mają ten problem, ponieważ wiemy materia jest jednocześnie, że korpus Ula na czym taka czy składające się z cząsteczek po o osobnych, jaki falować, jakby z falą i IT jest podejście fizyki współczesnej, chociaż nam się wydaje, że to jest sprzeczne jedno z drugim po zdarzeniu mogą nabyć i cząstką falą jednocześnie, ale tez dokładnie to samo mówi obecna fizyka i rozszerzeniem potrafimy tego zrozumieć co to znaczy, że czegoś nie rozumiem albo, że wszystko odnosimy do sytuacji, które są znane znam normalne z życia naszego z naszych zachowanie i kontaktu z przedmiotami z tego zwykłego świata, z którymi normalnie się kontaktujemy AMS Świdnica świecie to wygląda jakość zupełnie inaczej, więc nic dziwnego, że w tym innym świecie poza świecia to też wygląda inaczej nie powinno nas aż tak bardzo dziwić w, a to są wszystko metafory ja odpowiedział, że podstawowym przesłaniem żydowskiej dialogi jest to, że obok się mną mówi różne rzeczy to jest czysta metafora i zawsze i na zawsze to jest wątpliwe można to zawsze uzupełnić jakimś innym stwierdzeniem, a miasto co jest istotne jest to, jakie z tego płyną wnioski dla naszych zachowań na naszego życia jak mamy żyć jak mamy funkcjonować i dodaje już niemożna nie może być takiej wieloznaczności mamy robić to albo mnie to co prawda zachować się jakoś zawiedli, bo miłosiernie no tak, ale inaczej nowe wracając do tego NATO to jest także mamy jednak strony zachować się i sprawiedliwi mi się nie znaczy nie możemy rezygnować z żadnego z tych wymiarów, bo jak będziemy tylko sprawiedliwiej co możemy będą nad krzywdzić ludzi wiem, że tak jest prawda ktoś jest surowo sprawiedliwy i niczym niczym więcej nie jest to ona może zachować bardzo niedobrze wobec innych niby zgodnie z literą prawa, a ktoś, kto jest miłosierny, że wszystko wpuszczano też doprowadzą do sytuacji, w których nań żadne reguły, że nie liczą i można prawda pozwolić sobie na wszystko co jest ewidentnie również niedobre są to rozumiem fraz jak można zarobić na podst za każdym razem trzeba wybierać nie ma na to jakiś uniwersalnej metody natomiast wskazówka, że należy jedno drugi łączyć i ta terminologia hebrajska trochę też to co na to wskazuje na szabli to łatwe, ale nie ułatwia tylko na to wskazuje mianowicie, kiedy mówimy o sprawiedliwość mam rodzić różne słowa one dotyczą sądów właśnie czy sądzenia czy instytucji sądzenia, kiedy mówimy o miłosierdzie mamy słowa, które tak jak Graham gmin, które się wywodzą z zarządzenia mówiącego o o ARR hałdy złomu tak jak łona matki prawda, czyli miłosierdzie to jest coś takiego taka postawa, jaką ma matka wobec swojego dziecka i są różne inne słowa również, ale jest termin, który stawia znany po polsku, który nawet dla wszelkich interpretacji w najbardziej łączy oba te aspekty tester Vincent CD, które tak jak cadyk prawda się dla nich okazać mająca Dyka, czyli takiego prawego Żuraw przywódcę tłumaczy, że oprawy sprawiedliwe zasady polskie tłumaczenia natomiast o to samo to słowo to właśnie ma wskazywać jak mówią o interpretację, ale ludzie którzy, próbując wyjaśnić na torze się właśnie łączy oba aspekty czy to jest sprawiedliwość ZMID wydawana przez współczucie czy Miłosierdzia właśnie, a zarazem prawda jest miłosierdzie, które jednak nie jest pozbawione tego aspektu sprawiedliwości 31 i drugie naraz, a my mamy jakoś próbować dostosować w naszym życiu i za każdym razem trzeba na o w konkretnej sytuacji decydować i na czym to po Polaka jest chyba jeszcze jedno słowo, które zresztą w Polskim języku znaczy zupełnie coś innego, chociaż pewnie bym się do niej przełożyć można skorygować oznaczałoby to Niewiem osąd tory prawo tory, gdy dojdzie moda to jest to nic innego, więc rada dziś jest dosłownie sąd tory i to po polsku w 2 przez tę gwarę złodziejską czy jakąś taką wolę półświatka to nabrało zupełnie sam z innego znaczenia jako rodzaj takiej zemsty brodawek krwawej porachunki rachunki w środowisku mnie kryminalistów na ten cel jest życie zupełnie z wyznaczeniem frezowania odwrotne od o tym, pierwotnego no nie wiem pewnie w jakiś proces prawda takiego używania tego w sposób Study w cudzysłowie, że tak powiem w sposób ironiczny badam się oderwało i zmieniło znaczenie to 1 z takich przykładów prawda ma nie jedyne zmiany znaczenia, ale ogólnie to oczywiście oznacza sąd doręczy ci w stosowanie zasad sprawiedliwości zasad prawa religijnego, ale ci, którzy je stosują mają wykazywać postawę w miłosierdziu, bo inaczej, bo będziemy w porządku w dzień składa się z 12 godzin przez pierwsze 3 Święty nie będzie błogosławiony zajmuje się Towarową przez następne 3 sądzi cały świat z a gdy widzi, że świat już jest winny, że należy się o zniszczenie przenosi się stroną sprawiedliwości na tron Miłosierdzia przez trzecią ćwiartkę dnia karmi cały świat od rogatego byka torba czka, a przez czwartą ćwiartkę zabawia się z Lewiatana to jest piękna opowieść z Talmudu na pod wieloma znana odmiana jest oczywiście ciekawa i właściwie urocza prawda, bo stożek z, że Bóg zajmuje się Toronto w świat o tym jak bardzo ważne nestora torze sądzi świat no pokazuje jak ważne i jest dla Boga to co się dzieje w świecie w ich w ogóle w świecie nasz, a zwłaszcza wśród ludzi w torze karmi cały świat no to jest oczywiście wskazuje jak bardzo ważne jest troska oto ten świat, w którą wykazują mamy go naśladować, więc też powinniśmy zatroszczyć o ten świat aż do Robak czeka natomiast Orzesze zabawę z Lewiatana przez czwartą Siarkę dnia jest oczywiście najbardziej dziwne i jakie unikające zrozumieniu jadam jest taki morski potwór, który mityczne w gruncie rzeczy, na którego pokonanie Manas to ma być zwiastunem czasowo ostateczne utrzyma się zda, jakie ta ostateczna walka się światowa ma się odbyć latem po co Lewiatan zostanie pokonany i stanie się jego mięso udziałem sprawiedliwych to jest taki obraz zasadniczy to, że Bóg się bawić z Lewiatana świadczy o tym, że prawda nawet te potężne jak złe moce tego świata są jakość jakiejś relacji wobec Boga co jasno być może jakimś wyrazem przeciwstawienia się jej rada ideą dualistyczny dodam, że jest dobre boki złe, bo prawda, że tutaj inna tak nie jest to jest mnóstwo zła na świecie, ale to nie jest jakby osobnym Bóg, z którym ten dobry Bóg może mógłby walczyć tak nie jest teraz główną rzeczą jest ten obraz przesiadania się strona fronty zjeść czy jest oburza tych o rzeczy, o których mówiłem, że są różne imiona, że to jest tak jak rodzic wobec dziecka to jest właściwie bardzo dobry i jej łatwo chyba do VAT do wyobrażenia o obraz z tego, o co chodzi z tymi aspektami Ziemianowicz 1 człowiek mógł prawda zwykły człowiek czy ludzki król, a co dopiero prawda król świata może albo siedzieć na tronie sprawiedliwości albo na tronie Miłosierdzia i jedno jest także, kiedy widzi, że stroną sprawiedliwości musiałby nad tak, kiedy wydać zarządzenia czy takie wyroki, które by właściwie ten świat musiały pogrążyć to wtedy przesiadać na tron Miłosierdzia im to, że my wszyscy moglibyśmy też tak robić i to zabrzańscy gra tam też świadczy o poczuciu humoru utworów to niewątpliwie duża jest takich nie ma lekkich czy właśnie dowcipny sformułowań w Talmudzie należy to zrozumieć tylko znając dogłębnie tradycje Narew to jest zupełnie osobna sprawdzeniem Reja zna dogłębnie tradycja, ale na tyle bowiem, żeby tak powiedzieć my wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dziesiątej 40 prof. Stanisław Krajewski z Instytutu filozofii Uniwersytetu Warszawskiego przewodni z puszek życzący polskiej rady chrześcijan Żydów jest państwa i moim gościem w najnowszym wydaniu więzi bardzo interesujący tekst o tym, się rozmawiamy autorstwa prof. Stanisława Krajewskiego i sprawiedliwość miłosierdzie, jeżeli czytają państwo więź to na pewno państwo zaś, że jeżeli nie czytają państwo no to myślę, że to świetna okazja, żeby sięgnąć po więź potem tekst, ale także po inne teksty informacja o godzinie dziesiąty 40 po informacjach wracamy do programu off czarek z Cezary łasiczka programy Owczarek prof. Stanisław Krajewski z Instytutu filozofii Uniwersytetu Warszawskiego i współprzewodniczący polskiej rady chrześcijan Żydów jest państwo moim gościem w najnowszej więzi artykuł pana profesora zatytułowane i sprawiedliwość i miłosierdziu polecam ten tekst bardzo ciekawy, choć niełatwy w oczy i łatwe, bo od 2 Sopot to przystępnie pisze no ale trzeba jednak trochę zastanowić się uszy też zatrzymać przemyśleć sięgnąć po źródła przewertować różne pisma i dopiero wtedy dojść do różnych wniosków na bardzo dziękuję za tak niesłychanie pochlebną opinię o transferze znalazły się takie pochwały, bo Chajzer wystąpiły w bardzo rzadko wpada po to, częściej wpadać do Radia TOK FM przyjemność obiecuję, że uczynimy z tego jakiś zwycięży Arosa ryzykować życia będzie bardzo miła można mówić o różnych rzeczach i różnych sprawach niedawno grał w parlamencie, żeby w Polsce właśnie, a więc im dałam się bardzo ciekawą rzeczą, że pierwszego dnia on powiedział coś, czego normalnie nie słyszymy od ludzi kościoła w każdym razie w Polsce mianowicie to, że należy go przez swoje zachowanie świadczy świadczyć o wartościach humanistycznych chrześcijańskich on użył takiego sformułowania zwykle w chmurze ściągnął chrześcijańskie uważają, że wszystko co dobre dusze ta zawiera on wyraźnie powiedział to taki sposób, żeby po pierwsze, włączyć ludzi, którzy nie są chrześcijanami obręb swojego myślenia i tego, że mogą równie dobrze działać prawda na rzecz wartości, ale po drugie, być może wskazywało na to, że są wartości, które są bardzo ocenne, które nie są chrześcijańskie tak po prostu i tam się wydaje on tego nie rozwinął, więc może to było tylko powiedziane tak opasany nie jest aż tak ważna dla niego, ale wręcz, że to jest bardzo ciekawą wskazówką, na którą oby ktoś podchwycił nową nadzieję, że teraz przez to, że pan profesor to określają co mówi Noto teraz już niema niemożna przejść obojętnie koło się teraz SLD to źle wspomina pan profesor z w poprzednich częściach naszej rozmowy o tym, piśmie, które żyje, dlatego że on jest ciągle komentowany interpretowane jest interpretowane w tradycji żydowskiej chrześcijańskiej czy może w rzymskokatolickiej tradycji to działa trochę inaczej jest także, że są osoby, które wydarzyły monopol ościenne interpretacje teraz interpretują słowa taki, jakim to jest potrzebne tylko, że często bywa dla celów chyba politycznych bardziej niż religijnych no cóż się w żydowskiej majątkiem ziemskim świecie jest tak Salomona ludzie to interpretują często dla swoich celów politycznych albo religijne albo jeszcze jakiś innych partykularnych także to jest niebezpieczeństwo, którego się nie da uciec, a miastem tak żyje, o ile na próbujemy to moja tekście tory, czyli biblijny pięcioksiąg Mojżesza i wobec całej Biblii Hebrajskiej jego narosłych na nim prawda w tekstach komentarzach rozważaniach i Jerzy i one żyją jeśli się moje czytanie po prostu jako literaturę dawno albo jako wyraz tego, o czym kiedyś ktoś myślał, ale jako sprawa o mówienie mu, że bez mówienia o sprawach, które nas teraz dotyczą wójt miał taką myśl przed chwilą wpadł do głowy panie profesorze zastanawia się czy co pan opowie, że Polski kościół rzymskokatolicki idzie w kierunku innych religii żydowskiej już wiedzą na myśli, bo do tej pory rzymskim katolicyzmie w taki pomysł że, że jest 1 Centralna figura, która mówi Godos rozpływa i wszyscy biskupi mówią tak mówi papież jest w ogóle działa w tym kierunku, a Polski kościół idzie tak trochę w kierunku właśnie żydowskie, że jest 1 rabin, który mówi tak inny mówi taka trzeci mówi tak i to wszystko to stworzy taki ciekawy konglomerat różnych myśli opinii i tradycji, w których religijny Żyd możesz przejrzeć tak i teraz wały biskupa takiego, który mówi o pierwsze lata, a szyja to ma własny pomysł na życie jest inny, który mówi nie jest tam w ogóle jacy uchodźcy z Wisłą w islamie zagrożeniem inny mówi przyjmujemy, iż robi taki trochę bardzo robić powiedziałabym no może żądać nazwać, chociaż to jest rozwiązywana potrzeby tej rozmowy, bo można dobrze można powiedzieć, że to jest tak jak są różne kościoły chrześcijańskie prawda poza katolickie pełno w nich też są różne opinie nawet o tych sprawach, których n p . w kościele katolickim w zasadzie nie jest jednolita np. jeśli chodzi o aborcję czy czy kapłaństwo kobiet i t d. jak wiemy to można również zamach chrześcijaństwa inaczej ujmować także to, że są różne opinie to nie jest nic dziwnego, że są w kościele katolickim też zawsze były różne opinie nałogów to jest dobrze też ogólnie jest dobrze natomiast na Osową takie osoby jak papież Franciszek, które nam jednak wnoszą coś innego niż po prostu w opinii jakąś 1 z opinii 1 z wielu opinii o znosi bierną postawę, na którą przecież ludzie czują dlatego te setki tysięcy się zbierają żeby, żeby go słuchać, żeby jakoś coś od niego czerpać bez postawa ma właśnie bardzo głęboko miłosierna powiedział o postawa otwarta na ludzi inna na wszystkich na wszystkich ludzi, czyli wartości humanistyczne, czyli do sektora podkreślenie, że w 11 kościół nie ma monopolu, a jak to jest takie powiedzenie, że właściwie te wartości, które sąd cenne one gdzieś tam są pomimo różnych ścieżek także, że być może nie jest także w 1 instytucji można pomieścić całe dobro prawda tak można rozumieć jeśli tak to zrozumie to mi się wydaje jest bardzo cenne i ma daleko idące konsekwencje jeśli chodzi o relacji między religijne, ponieważ mną ta otwartość akceptacja innych religii jest możliwa tylko wtedy jeśli się uzna, że może nas nie tylko, że wartości mogą być inne realia woda zaleje wszyscy uznają, ale że no nie jest także w mojej religii wszystkie najważniejsze wartości są w pełniej obecna, że są inne religie czy inne jakieś tradycje, w których być może pewne wartości są obecne bardziej albo lepiej czy jakość poważni i że dopiero przez to, że są różne, marząc o oszustwo w stwarza się wyższa jakość prawda taka, że rzezie z lepiej na świecie przy 1 słowem, że wielość religii jest w pewnym sensie no zgodna z tym co to powinno być, a nie jest taki przypadek wynikający z tego, że ludzie są głupi czy skłóceni czy mają różne potrzeby nadal jest bardzo radykalna już interpretacja, ale ona się pojawia w myśleniu różnych ludzi, którzy myślą o różnych religiach ma również wśród Żydów może dla żydowskiej mówi Najder łatwiejsze, ponieważ w zasadzie rada żydowska teologia nigdy nie zakładała, że wszyscy powinni być Żydami prawda jasne, że mowa w dużo ludzi, że znakomita większość widowni są Żydzi rzadko z nich, że jak nic mnie i nie jest złego, że Żydzi mają szczególne obowiązki szczególną rolę szczególną funkcję, ale że wszyscy ludzie są równie wartościowi i o tym, ostatnio zresztą bardzo ciekawie i dziś w odniesieniu wprost chrześcijaństwa napisała grupa rabinów ortodoksyjnych faktor świadczy, ponieważ były to przetargi na świadczenia różnych rabinów i nie tylko rabina żydowskich myślicieli i ale właśnie w kilka miesięcy temu w grudniu 2015 roku się pojawiła świadczenia dla ortodoksyjnych na temat chrześcijaństwa też nazwa tak czynić wolę naszego ojca w niebie ku partnerstwo Żydów chrześcijan i tam jest powiedziane m. in. że na razie dużo zmieniło, że chrześcijanie wyciągnęli rękę i myją chcemy przyjąć, ale i powiedziane jest potem wprost odnieść nie zdecydowałem się cytuje też pewne dawniejsze średniowieczna autorytety, że mianowicie cytuję chrześcijaństwo nie jest wynikiem przypadku ani błędu, ale jest rezultatem woli Bożej i darem dla narodów SS bardzo mocne stwierdzenia, że nie wszyscy Żydzi się z tym zgadzają, a w świecie ortodoksyjnym bardzo wie może dałoby się z tym zupełnie nie zgodziło, ale to, że tak jest w teksty powstają takie oświadczenia powstają świadczy o nowych czasach i świadczy o tym, że na posuwa się z trudem, ale jednak w tym kierunku wzajemnie od wartości i wzajemnego szacunku i papież Franciszek bardzo dobrze moim zdaniem to wyraża nawet w pewnym sensie obecnie symbolizuje wolność to fascynujący jest czynny co pan mówi się moje doświadczenie jest interesujące, bo właśnie z doświadczenia szczególnie w tam, gdzie jest to napięcie co toto dba cała sztuka jest w doborze słów, żeby wiele powiedzieć, używając takich słów, żeby to właśnie tu nie urazić, ale też i te najbardziej eks ekstremalne przestrzenie nie poczuły się tak, żeby można było znaleźć jak najwięcej przestrzeni do do współpracy to było bardzo bardzo pięknie ujęte w złotych, więc jednak uważam oczywiście natomiast no bardzo wielu ludzi mu się w rycie żydowskim temu przeciwstawić przedstawiło, a bardzo wiele osób w w świecie chrześcijańskim uznać to jest tylko takie mówienie, ale nie zraża prawdziwej postawy ja myślę, że jedni drudzy krytycy się mylą bardzo dziękuję panie profesorze na rowerze reż Stanisław Krajewski z Instytutu filozofii Uniwersytetu Warszawskiego współprzewodniczący polskiej rady chrześcijan Żydów był państwa i moim gościem na naszych więzi bardzo interesujący artykuł pana profesora utytułowany i sprawiedliwość i miłosierdzie dziękuję panie profesorze informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej i ich w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA