REKLAMA

Nauczyciele historii pokazują czerwoną kartkę minister Zalewskiej

Światopodgląd
Data emisji:
2016-08-11 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
od ducha świąt lub podgląd itp mówi Agnieszka Lichnerowicz w studiu jest już Robert Siuta nauczyciel historii dzień dobry i dobrem jest pan 1 z sygnatariuszy, czyli 33 współautorów listu otwartego nauczycieli przeciwko manipulowaniu najnowszą historią Polski ten list podpisało, lecz tym czym wyjściowo współautorami są właśnie nauczyciele historii języka polskiego oraz języka angielskiego wiedzy o kulturze z kilku polskich miast również tych podpisów tłumaczy tak tak Rozwiń » tak mi wynika z przeglądu jest już ponad 1600 my oczywiście rozumiem, że list sprowokowała nas najpier w minister Zalewska, która nie potrafiła się do szczytu, bo jakoś strasznie, że żadnej odpowiedzi na temat choroby sprawstwa zbrodni w Jedwabnem nie potrafiła i w Kielcach udzielić potem była wypowiedź nauczyciela historii na przesłuchaniu na prezesa IPN, który powiedział rząd nie wie co ma w swoim uczniu mówić o mieście była wypowiedź nowego szefa nie z Instytutu Pamięci Narodowej, który z kolei mord za mord i 2 Biliński odpowiedzialnością Niemców wyłącznie obarczył moje pytanie pierwsze to poco ten list znaczy, że jest on myśli czy coś możecie osiągnąć takim listem ślub tak to znaczy, aby po pierwsze, chciałem by, że adresatem tego listu nie jest pani minister edukacji nie jest Polski rząd nie są politycy tylko to po pierwsze i tu trochę może to dziwnie zabrzmi, ale my nic nie chcemy nic nie nie mieliśmy takiego celu nic nie chcieliśmy osiągnąć myśmy chcieli ERM my chcieliśmy, choć chcieliśmy, żeby opinia publiczna wiedziała, że polscy nauczyciele w tej kwestii mają też coś dopowiedzenia tutaj szczególnie tempem dr Marek Chrzanowski, który jest historykiem uczy historii w szkole podstawowej w Puławach jest też dyrektorem tej szkoły, który no publicznie dach powiedział, że nie wie co się wydarzyło w Jedwabnem nie wie jak o tym, uczyć no, więc my tu właśnie w tym liście mówił, że my nie mamy co do tego żadnych wątpliwości i wiemy jak uczyć na temat zagłady robimy to od wielu wielu lat i po prostu nie chcemy, żeby jak, by opinia polskich nauczycielach po wystąpieniu pana chrzanowskiego pozostała właśnie taka, jaką on on został aut są, jakie są reakcje, bo ten zespół powstał już zdaje się kilkanaście 2 sierpnia zostało opublikowane w tydzień o ponad tydzień temu jest 1 stronę czy Czyżby jak nauczyciele reagują czy macie jakieś opinie, a ZUS -em czy jakąś taką reakcję może mnie nieprzyjemną, czyli krytyków macarthur żużlowców tu niewiele nam do powiedzenia proszę też są wakacje każde 3 szkoły nie pracują nauczyciele je jeszcze póki co są na urlopach zbiorą się w ostatnim tygodniu sierpnia na radach pedagogicznych lub wpisać mogę tylko coś powiedzieć rzeczywiście część dzisiaj rano też sprawdzam ponad 1600 wpisów nie wiem czy to są nauczyciela 333 czy nie my też z tych wpisów, jeżeli mogę tak, jeżeli można w ogóle cokolwiek sądzić, że przejęte osoby, które tam się podpisałem to są takie dosyć pozytywne reakcje natomiast żadnych oficjalnych żadnego oficjalnego stanowiska i sygnałów nie mam nic pies ma stronie petycje on-line to mogą państwo doczytać i ewentualnie podpisać się albo nie ich co się w związku z tym też zapytać właśnie są wakacje Wells Miami czy potrafi pan miał powiedzieć, ale to wzmożenie czy to wzmożona dyskusja publiczna wokół polityki historycznej i wszystko to odsetek od tej inicjatywy rządu czy 33 czy czujecie, jaką jest jak to odbierać jako nauczyciele, w czym trzeba się też nauczyciele czy jednak nauczyciele są bardzo różnych PFR przydatne, bo ja myślę, że nową ach, nałóg korporacje nauczycieli jest tak podzielone społeczeństwo Polski, o czym tutaj to tutaj inaczej nie wygląda są inni wśród to jest dosyć liczna grupa trudno mi powiedzieć, że w Polsce nauczycieli historii ja tam mnie niedawno sprawdzają się w sumie razem wszystkich nauczycieli z 870  000 to są włącznie z wychowawcami w przedszkolach tak dalej na pewno są poglądy podzielone są ludzie, którzy akceptują, którzy włączają się w tym nurcie polityki historycznej, ale jest też bardzo dużo ludzi, którzy w, którym te środki mówiąc bardzo dyplomatycznie nie podoba, którzy podchodzą do gry krytycznie uważają, że jest to jednak ograniczanie autonomii nauczyciela, ale także jest to manipulowanie historią no to jest sprawa ewidentna po tych wypowiedziach, które cytujemy w tym liście i pana dr Szarka i pani minister edukacji no no to jest pewien rodzaj manipulacji przy nich uczniowie chłoną tę debatę to znaczy uczyć na lekcjach widzi pan, że mówią językiem z telewizji tak w dużych tak to jest widoczne i myślę, że zwiększa w dużej części wypadków w szkołach nie wiem jak to wygląda no ja pracuję w szkole w Warszawie to jest perspektywa bardzo dużego miasta po powiedz dość sporów, ale do Gdańska Wrocławia Krakowa nie wiem co się dzieje w Sandomierzu prawda w mniejszych miejscowościach, żeby nie powiedzieć już w zupełnie małych miasteczkach i ale w dużej mierze to wygląda także miała mu się dosyć dużo czasu poświęcać na taką dyskusję z uczniami jakoś bez dyskusji właśnie z kim z tą wiedzą strony przychodzą z domu ze środowiska z Czech spoza szkoły czy ewid to jest to w widełkach zresztą w badaniach w ostatnich kilkunastu lat tak, żeby nie też kilkudziesięciu szkołach w ostatnich 25 latach niezwykle straciła autorytet nauczyciela podręcznik szkolny i szkoła generalnie rzecz w Rosji jest w którymś tam w kolejności źródłem wiedzy ma jakikolwiek temat dla uczniów przede wszystkim to są media na pierwszym miejscu w badaniach, jeżeli chodzi o wiedzę historyczną wiedzą przeszłość i Polski o 333 EUR świata na pierwszym miejscu jest prawie 80 % uczniów tak odpowiada to są media to jest telewizja też internet to są gazety proszę zobaczyć, jaki jest niesamowity wysyp dodatków historycznych prawda do tego odmalowano hol ta wiadomość dla nauczyciela historii znaczy, że ludzie się interesują tak tylko teraz trzeba by zrobić jakąś analizę tej trasy tych źródeł informacji ona jest robiona to jest jakiś sposób monitorowana co wygląda to nie najlepiej tak może powiem dyplomatycznie, ale rok, czyli tych 2 grup prowadzą dyskusje myśli pan, że jest pan zdanie ma jednak przekazać jakąś wrażliwość takoż interpretacje coś tworzyć czy jednak jest Tomasz wolny po niej ja nie jestem na woli do 3, jeżeli chodzi oto zagadnienia w ogóle kwestie dotyczące drugiej wojny światowej w po drugiej wojnie światowej można w bardzo różny sposób uczyć prawda można szukać tak jak ostatnio w wypowiedziach osób związanych z obozem rządzącym w Polsce wojna prawda został tu przedstawione publicznie może być wartość możemy coś pozytywnego i to jest powiem szczerze mnie się włosy na głowie jeży na coś takiego coś takiego słyszałem o opinię zamachu za drogi wymierza, więc właśnie tak przy okazji tak przy okazji muzeum, więc w różny sposób można uczyć teraz problem polega na tym, że my do końca nie mamy w szkole czasu w ramach takiego systemowego zwiększenia lekcja trwa 45 minut wg na dzień dzisiejszy na drugą wojnę światową w pierwszej klasie liceum Ogólnokształcącego, gdzie się co wszystkie dzieci od drugiej wojnie światowej ja mam na całą drugą wojną światową około 12 godzin, czyli około 12 lekcji na całą drugą wojnę światową, więc to jest naprawdę pułapka w tym uczy chodzi o to nam, żeby jak Bytom ogółem tomów nie tylko wiedzę, ale emocje przede wszystkim stąd wiedza związane pogłębić tego się nie da zrobić na lekcji 45 minutowe, kiedy uczeń myśli, że on za 15 minut bieg na klasówkę z fizyki, więc zrobimy to na zajęciach dodatkowych na zajęciach pozalekcyjnych na spotkaniach na kołach zainteresowań oczywiście to nie dociera wtedy do całej populacji młodzieży Hess podobno Robert Siuta 1 ze współ ze współautorów listu otwartego nauczycieli przeciwko manipulowaniu najnowszą historią Polski znajdą państwo na petycję on-line BU państwa, a goście bardzo dziękuję dziękuję bardzo ATA świat lub pod blok w błąd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!