mamy magazyn kobiecy eter przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest już nasz gość dr Justyna Melonowska filozofka dobry wieczór dobry w przednią mi leży w specjalne wydanie Newsweeka bez p t . ludzie z tytułem okładką in, kto się boi Franciszka ETS wydane wydanie specjalne, które ukazuje się z okazji tzw. każdemu światowych dni młodzieży radio TOK FM jest Patria patronem medialnym niż klikamy już wchodzimy z tego slangu dziennikarskiego, bo będziemy
Rozwiń »
rozmawiać się bardzo poważnych sprawach wśród wielu wielu innych artykułów w tym wydaniu Newsweeka jest również artykuł pani autorstwa zatytułowany poprawność seksualna wg księży i mimo takiego lekko skandalizującego rysunku innym mimo podtytułu, w którym dowiadujemy się, że katolickie zasady dotyczące seksu tworzą głównie mężczyźni, którzy go nie uprawiają księża to artykuł, by wcale nie jest małe oparty na na banał, ale czy na jakiś powierzchownych skojarzenia z tym inny, kto decyduje o tym jak etyka seksualna katolicka wygląda i co księża w sprawie seksu mają do powiedzenia w teorii w praktyce tylko przyznał, że ona dosyć zaskoczona wymaganiem od czytelnika poważnego skupienia Ewy nawet pewnym tonem akademickim i bardzo bardzo pogłębioną refleksję na ten temat, ale zanim, zanim wejdziemy w ten świat mam prośbę dla naszych słuchaczy, żeby wiedzieli kogo słuchają ne i jest pani osobą, która od lat wypowiada się z tym w temacie powiedziałabym kościoła od obecności kobiet w kościele jest pani wychowana w duchu katolickim kształcona w duchu katolickim m. in. skończyła pani Anny liceum przy klasztorne, ale w zasadzie wydaje się, że gdzieś pani cały czas szuka swojej własnej drogi niezależnej w tym kościele czy dobrze to rozumiem i tak nie to jest tak, że myślę sobie, że poszukuje słusznie ortodoksji istnieje bardzo cienka granica między ortodoksją z herezją i tak jest je mam bardzo łatwo jest on przekroczyć granice oczywiście najbardziej niebezpieczna herezja to będzie zawsze ta, którą najłatwiej pomylić z ortodoksją to co jest fascynujące w kościele dwudziestowiecznej Unicorn co mnie jako zaproponowało to tor niż ta ranga, jaką ten kościół, zwłaszcza za pontyfikatu Jana Pawła II przyznał problemom płci problemu kobiecości męskości w alei jest to o tyle ciekawe, że oczywiście żadne wyznanie wiary ani żaden skład apostolski nie zawiera żadnej rozbudowanej NLP wspomina kobiecości męskości, a już z pewnością nie zawiera żadnej rozbudowywanej dydaktyki kobiecości męskości kobiecej roli męskiej roli, a więc można powiedzieć, że jest coś co z pewnością dzieje się na obrzeżach, a dom głównego nurtu uczy pewnego rodzaju takiego wyrafinowanego myślenia doktrynalnego, ale jednocześnie tego co jest tak naprawdę najbardziej obowiązująca najbardziej powszechne w co co, dlaczego katolicy się zgadzają pakt oznacza zgadzają się co do tego np. że MO, że doszło do wcielenia w ten fakt może być uznawany za operacyjne nieskończenie w naiwny albo jak gdyby nie była relacją nie był tak bardzo prawda sankcje to by tak no, więc możemy powiedzieć, że mimo, że jestem pewnego rodzaju absurd tym niemniej w tym niemniej nawet w granicach tego absurdu zawsze się mówiło, że Bóg przyjął ciało człowieka może nie do końca wiedzieć co to znaczy szukać tego sensu tym należy się zajmować natomiast w tej dwudziesto wieś mitologii zaczęła następować bardzo ciekawe przesunięcie, która podkreśla on płacz Chrystusa tego nie robili ojcowie kościoła znaczy dowiadujemy się, że to prąd ścieranie nastąpił w człowieka, ale przede wszystkim czy również istotne jest to, że mężczyzna do tez bardzo ważny komunikat dla kobiet w 2, jeżeli Chrystus nie przyjął ciała kobiety to nie możemy być może być pewni czy ją odkupił albo jakie wówczas odkupił miejsce jest bardzo interesująca przejście w tej teologii i filozof i kościoła dwudziestowiecznej go jeść zajmuje badaniem właśnie tego przejścia, ale MMA, ale interesuje mnie teraz kobiecość jako taka interesuje mnie bardziej powiedziałabym tak naprawdę interesuje mnie wolność ludzka interesuje mnie podmiotowość istniej interesują mnie takie najgłębszy żal czy najgłębsza charakterystyki człowieka, zwłaszcza Alta charakterystyki często tu dyskusja kościelnym mniejsze odnoszą do kobiet niż dla męża do mężczyzn dlatego moja uwaga automatycznie przenosi się na kobiety, ale te cechy, która by tak bardzo panią interesują wolność podmiotowość naj głębsze cechy człowieka bardzo często podawane są jako argumenty przez ateistów, który skłonił ich do tego, żeby w ogóle odstąpić od od wiary, a nie szukać tych dobrych ortodoksji, a ja myślę, że istnieje bardzo dużo nieporozumień co do tego czym jest doktryna katolicka roboczego kościół tak naprawdę naucza mu muszę powiedzieć, że nawet Newsweek, na które się pani powołała jest bardzo ciekawą impresję i bardzo ciekawą fantazją z mojego punktu widzenia na temat tego nam nasza świadoma i radarowego wyobraźni widzimy kogoś cele i doktrynie kościoła tak naprawdę mnie piśmiennictwo kościoła jest piękna wielkiej fascynująca, ale ich ma takie momenty bardziej można powiedzieć płynie pod własny prąd czy gdzie autor i upłynie pod prąd pod prąd doktryny takim motorem był Jan Paweł II w tym niemniej nie zmienia to faktu, że to, że piśmiennictwo kościoła gwarantuje naprawdę karmiącą i piękną przygodę intelektualną i jeżeli nie duchową to przynajmniej do tych walorów intelektualnych warto do tej rzeki wejść w oczy to jest trudne, bo łatwiej jednak posłać księdza z ambon jest to bardzo różnorodne piśmiennictwie musisz to i tak z 1 strony w nabyciu możemy się, że w ogóle stosunek RM polskiego społeczeństwa do kleru jest problematyczne, ale również stan ten status kleru w kościele katolickim miast jest problematyczne tym niemniej wydaje mi się, że tutaj jest jeszcze element innego rodzaju trudność mianowicie my się od uczyliśmy, a wnikliwego czytania czytamy powierzchownie euro czytamy w LM byle jak i może katolicy chcą się odciąć od protestantów, którzy z kolei tak wielką wagę przywiązują do czytania dosłownego własne, ale inż. Marek Woźniak taką zasadę sola scriptura tak czy samo pismo natomiast Janie znam jako tako twórczość teologów protestanckich bardziej rzeczywiście interesuje mnie to co się dzieje w łonie kościoła katolickiego i myślę, że nie to znaczy nie jest to może tam są nie wiadomo, jaki rezerwuar głębiej, a katolicyzm to Puścizna w nim naprawdę myślę, że my po prostu zatraciliśmy taką zdolność Schola stycznego czytania i scholastycznej do pisania to znaczy naprawdę z rozróżnieniem, kiedy myśmy nie jestem zdolność no myślę, że za czasów powiedziałbym, kiedy królowały dobre praktyki są elastyczne, zanim stał się złymi skostniała jak już elitami elitarne Górnicza start do praktyki oraz czy możliwe, że wówczas wiele praktyk było z elastycznych, a wyszło elitarnych natomiast wydaje im się, że wie pani myślę, że nie, wypominając wieku myślę, że pani ja jeszcze potrafimy uprzytomnić sobie czasy, kiedy istniała pewna kultura obcowania z tekstem i pewnego rodzaju jakaś tekst i poczucie głębokiej odpowiedzialności za słowo i to na czym nim bardzo zależy w mojej pracy badawczej polaryzują i popularyzatorskiej do torby, a rzeczywiście, jeżeli podejmuje polemikę z doktryną to naprawdę z doktryną ani z moim wyobrażeniem doktryny oczywistym co naprawdę ci autorzy mówią ani z tym co mi się wydaje, że oni mówią po pośpiesznych czy powierzchownej lekturze elki wydają się, że po prostu zatracamy pewnego rodzaju umiejętności różni autorzy LM wskazują różne źródła tych kompetencji np. jak się czyta prof. Legutkę ton podkreśla, że coś takiego, a że stajemy się powoli kulturowymi analfabetami przez to, że nie uczymy się języków klasycznych, ponieważ wówczas jesteśmy w stanie obcować z najważniejszymi tekstami naszej własnej kultury, a z drugiej strony traktujemy to lektura ta literatura nie dociera do nas inny sposób za pośrednictwem one i ona nagle jawi nam się jako za pośrednika on to znaczy możemy powiedzieć, że kiedy nasze dzieci czytają Antygona Antygona jest dla nich czymś zewnętrznym, a nie czymś absolutnie tak samo wewnętrznym i tak samo pracującym w ich dusze jak dajmy na to nie wiem to dla mnie były to treny Kochanowskiego nie wiem co wymieniłem nieco zmieniły latorośle kobiet w naszym wieku, ale jednocześnie, że gdzieś we mnie jest Antygona to znaczy, że gdzieś we mnie jestem konflikt Antygony i znany można powiedzieć, że wówczas literatura klasyczna też część zewnętrzną uczonym często jest na półce niczym co jest we mnie, więc wracam do tego, że różni od 8 z muru różni autorzy wskazują różne przyczyny tego tego niedostatku wszystkiego trochę też rozleniwienie duchowego rozleniwienie takie myśli, że rozleniwienie duchowe podąża za rozleniwia nie intelektualnym także, że jak kiedyś im u nas jednocześnie, że winę naszego naszego ducha tak Stefaniak w ten sposób jeszcze chciałbym doprecyzować się to balansowanie na granicy herezji potomni bardzo interesuje czy ma pani jakiś rodzaj wewnętrznego czujnika, a może są inne instrumenty dostępne, aby osoby, która bada inny teksty bez kultury katolickiej tak to ujmijmy, że wie pani albo czuje pani, że oto zbliża się do tej granicy oto być może już muszę zrobić krok wstecz, a może ta pani już była 1 niską to mnie to Niewiem to zależy jak ustalono odpowiadał na to pytanie jeszcze przed herezją mamy takie stadium m. in. jak ramię w Byczynie w nie w pełnej komunii kościoła grzechem nie jest takie jest pewna gradacja jest to pewna gradacja tak natomiast ja się nie tyle zajmuje tym, kiedy ja przekraczam jakieś granice czy kiedy zbliżamy się za bardzo do herezji tylko raczej badam czy autorzy, których uważamy za najbardziej miarodajnych najbardziej Niewiem nominalnie związanych z katolicyzmem sami nie balansują na swych granic między oczy albo czynią one herezją Buttona z takim banalnym wskaźnikiem raczej oczywiście może tak nie są oddzielnych tekstów na ten temat teraz jakby wyrywa mnie pani w MF to są takie rejony, na których w, który jak porusza się w tych rejonach myślowo, kiedy siedzę w zaciszu swojego gabinetu jest on zgaszone światła prawda i obok stoi lampka dobrego wina nie są takie myśli którymi się dzielę powszechnie, ale tak jak w Hiszpanii nie tak tej wyrywa to nie zamierza jest bardzo ciekawa, by poznać zachwycić grą z delikatną różnicę między ortodoksją, a reż Ben ja bym powiedziała tak, że ANR i jeżeli czegoś nie ma tak jak mówiłam wyznaniem wiary to znaczy, że jest pewnym naddatkiem i teraz ten naddatek naddatek jest pewnego rodzaju zaproszeniem do badania jak się komponuje się w jaki sposób, ale się na łączy treściowo z tym co jest celem tym co z tym co jest w tych wyznaniach wiary, ale np. istnieje takie szalenie ciekawe napięciem ME pomiędzy powiedziałabym taką na nazwę to 2 rodzajami ortodoksji ortodoksją grecką ortodoksi hebrajską w myśleniu o podmiotowości ludzki w kościele katolickim mianowicie ortodoksja grecka auto będzie się mógł FR my będzie się odwoływał do pojęcia osoby te zdjęcia, które się wywodzi z teatru antycznego się potem wykrystalizował w czasie pierwszych sporów teologicznych Penn oczywiście dzisiaj to jest taki komunał Bano film Och, to jest taka osoba taka cudowna osoba, ale co tak naprawdę mam namyśli dług może ktoś jest osobą jest 1 z najbardziej sfeminizowanych jednocześnie takich najbardziej dramatycznych pojęć, ale naszej cywilizacji, ponieważ osoba opisuje BBC wszystkie od człowieka wzwyż można powiedzieć to znaczy byty wyposażone w wolność rozumność oraz w zdolność do kochania zdolność do miłości i tutaj można powiedzieć, że ta ortodoksja grecka stawia te kwestie podmiotowości taki bardzo częsty sposób no bo zakładam, że to macie jest tak oczywiste wypłata z natury wolność wolność jest tym czym jest albo nie ma jej wcale, a zatem nie może być jakiś oddzielnej wolność kobiet i inni wolności męskiej MON prawda on coś jest wolnością, bo nie jest wolnością do Jasnej ciasnej notka nie ma żadnego jakiegoś marginesu my natomiast napierają na to tak ortodoksję na to orzeczenie takie bardzo podstawowe mówi z Konina to ono służyło przecież wypracowaniu koncepcji osób boskich co to znaczy, że w Chrystusie jest niezłożenie naturę, że spełni bowiem w pełni człowiekiem jednocześnie i na to napiera ortodoksji hebrajska, która nie dysponuje pojęciem osoby, ale dysponuje takimi ogromnymi, jakby prerogatywa mini John wypracowywania i narzucanie socjalizmu płci, czyli przekonania, że istnieje natura kobieca jakaś inna natura męska i można powiedzieć może tą Profi kurację natury kobiecej będzie Ewa Klich kurację natury męskiej będzie Adam i wówczas dochodzimy jednak gdy jakiś koncepcji 2 natur ludzki teraz jest NKW natury kobiecej natury Made in tras jak pogodzić te 2 natury czy kobieca i męską z tą 1 z naturą, czyli jednak wolno ludzką jednak wolnością rozumność i miłością no to się nie da się nie zawsze da zrobić moim zdaniem to się właśnie udało zupełnie autorowi, którego badam, czyli Karolowi Wojtyle Janowi Pawłowi drugiemu jest o tyle przykre, że poświęcił tym zagadnieniem wiary personalia właśnie nie tylko miała dotyczyć, a ona zasadniczo tego dotyczy i on sobie próbuje z tym radzić na różne sposoby, ale wg pani od ceny nie podołał no zupełnie nie podobało im nawet 1 z recenzentów mojej książki stwierdził, że wykazała to ponad miarę nie, więc oznaczać, że można przeprowadzić dowód ponad miarę, ale myślę, że rzeczywiście ten wywód ma rangę dowodu, a mówimy tutaj, by o książce wydanej przez wydawnictwo Difin osoba z osobna osoba kobieta, a personalizm Karola Wojtyły Jana Pawła II doktryna i telewizja to jest książka pani autorstwa, która powstała na bazie pani doktorat w Groznym wieloletniej pracy badawczej 10 lat tak myślę, że w poświęciłem 10 lat temu zagadnieniu, ale to tylko mrzonka tylko pokazuje, że to nauczanie jest u nas część tego Warty i ani ja mam na nie wiemy nie umiałabym się zajmować niczym, w czym nie ma jakiegoś powiewu absolutu czy musi to być musi być to co chcą co mnie przerasta i wszystko co potrafi pomyśleć w sposób nieskończony, ale jestem w stanie się na serio zająć i z tego co rozumiem czytałam, ale rozmowy z panią książki nie przeczytałam jeszcze ani stosunek do Karola Wojtyłę jako filozofa jako myśliciela jest ambiwalentny tak myślę, że można tak powiedzieć im, a on, a ten Absolut w badaniach nad jego pracownik, gdzie indziej udziela Ania się znajdują w nos wszędzie to znaczy w tym sporo w tym sensie, że za tym wszystkim stoi takie obwieszczenie czym można powiedzieć, że ten wywód Karola Wojtyły Jana Pawła II, ale w ogóle antropologia katolicka zawsze się powołuje na Boga Bóg jest mu Bóg jest jakby naczelną hipotezę, która za tym stoi kościół mi mówi o takim punkcie uczynił, a oto, jaką się zamierzył oto co dla ciebie umyślił taki został gracz był myśląc o tym, jaka jest twoja natura, a jednocześnie w, a jednocześnie ten Absolut jest też obecny w tym, że się rozglądam wokół po świecie i widzę miliardy kobiet, których sytuacja się po prostu nie podoba i uważam, że jest do przyjęcia i LM uważa pani, że dzieje się to za przyzwoleniem kościołów różnych Kornel uważam, że religie wytwarzają niesamowite niesamowite uniwersum symboliczne tak to się fachowo nazywa, które sprawia, że coś takie czy to jest cały zestaw można powiedzieć cały zesta w interpretacji, a symboli, ale oznak władzy oznak tego o ruchu z WHO oraz kto jest, gdzie kto ma jakie prawa, kto majaki powinności wszystko w tym w tej chwili takiej otoczce właśnie symboliki, ale że religie wytwarzają to wszystko, a osiągają taki skutek, że kobieta jest przede wszystkim problematyczna dla samej siebie w ich w tym sensie idą inni jak wylicza osiągają ten sam efekt, który osiągają struktury patriarchalne nie, orzekając religie są patriarchalne większość bez wątpienia są w ale minął można powiedzieć, że w tym sensie wspierają zwycięstwo pech pewnego rodzaju zwycięstwo to robić cudzysłów wszystkich mężczyzn nad wszystkimi kobietami mam namyśli coś takiego, że uczymy kobiety i religie robią to w sposób szczególny, że kobieta jest nieoczywista, a że kobieta wymaga jakiegoś wyjaśnienia jakiejś definicji, że ona jest plaża wolności nawet definicji w dopełnieniu do drugiego człowieka oraz tego pierwszego w chlewie szarego człowieka właściwie tak, ale do dziecka, ale to idzie bardzo bardzo daleko właściwie trudno sobie trudno sobie wyobrazić jakąś wspólnotę kobiecie nawet przypadkowe spotkanie kobiet mam tu przechodzimy do głowy taka sytuacja kiedyś jechałam pociągiem i zdarzyło się także dosiadał się kolejne osoby każda z nich była kobietą i w sumie siedziało w tym przedziale z 5 kobiet nie zamienił się ze sobą żadnego słowa ale kiedy drzwi otworzyły Ernst i stanął jakiś pan, a w istocie może wsiąść i na swoim powiedziała przyp mamy tu podróżujemy z takim kobiecym gronie w i potem zaczęły się te wszystkie kobiece rozmowy, które tak naprawdę odkrywał też dramat bycia kobietą, ale różnego rodzaju dramat jedno i nie wiem pamiętam, że 1 z tych pani, która była najbardziej urokliwa siedziała do nas tyłem, a jednocześnie było widać, że słucha, a bardzo wyraźnie tego co jest mówione okazało się, że może była leczona z raka części intymnych przez wiele godzin miała naświetlania będąc, jakby wypełnione aparaturą w swoich miejscach intymnych aparatura ta przypominała kształtem no wiadomo co musiała przypominać kształtem i wszystko i to promieniował także na organem, który się znajdowały w okolicy więc, jakby Skrobisz leciutko to to powódka i tak się, odsłaniając nieprawdopodobny dramat bycia kobietami, ale w pewnym sensie Malty, który z kodem zgubił wątek tak, ale ten dramat bycia kobietą polega też na tym, że siadamy w tym, żeby kobiety zawsze się zajmują kobiecością to znaczy zawsze zajmują się tym faktem, że są kobietami, że są w jaki sposób szczególne, że trudno jest kobietą spotkać nie rozmawiać o swoim szczególnym kobiecym doświadczaniu prawda trudno im nie z problematyką dawać tego faktu, że od siedzimy jako kobiety, nawet jeżeli zaraz za nim się polityką i czy to wynika z tego, że te kobiety zanurzone się są w kulturze religijnej, ale ten ten problem ma tys ma tożsamość kobiety myślę, że nie tylko myślę, że nie tylko myślę, że mu tak działa coś co jest dla mnie nadal tajemnicą co jest tajemnicą dla bardzo wielu badaczek to znaczy rzeczywiście i pewnie badaczy nie potrafimy do końca odpowiedzieć na pytanie jak to się dzieje, że we wszelkich kulturach mężczyzna jest także w oczywisty zrozumiały sam przez się jak patrzy w lustro widzi po prostu człowieka, a kobieta zawsze jest niejako odniesiona do niego i rozumie siebie przez relację do niego jak patrzy w lustro to wić przede wszystkim kobiety nie do końca wiemy, dlaczego tak jest uważam, że religie grają w tym procesie rolę przemożną, ale być może nie tyle nawet on oczywiście działo działają w ten sposób, że wytwarzają to, ale wydaje mi się, że byłem tutaj przynajmniej w odniesieniu do katolicyzmu groźniejsze jest innego mianowicie to, że katolicyzm ma wszystko, żeby temu przeciwdziałać z tego nie robi ma wszystko, czyli ma to co należy do orędzia, a przede wszystkim nad tą koncepcją osoby to znaczy bardzo go Borys Jerozolimy lat mamy w bardzo głębokie rozumienie wolności bardzo głębokie rozumienie rozumienie podmiotowości co więcej na Szkota co jest szalenie ciekawe to, że w swojej pracy osoba ojczym Karol Wojtyła podawał typologię postaw autentycznych i nieautentycznych RM i do postaw autentyczna zaliczył m. in . sprzeciw i mówił o czymś takim, że sprzeci w jest w pełni fundamentalną rolę w ustroju każdej wspólnoty, że wspólnota jest dla prawidłowo prawidłową organizację tylko tyle, o ile szanuje słuszny sprzeciw słuszność sprzeciwu ustalać w dialogu prawda mówi tego rodzaju rzeczy co więcej mówi o czymś takim, że człowiek, który się sprzeciwia nie wycofuje się z uczestnictwa we wspólnocie, ale co więcej jest gotów wziąć na siebie bardzo niewygodny wymiar uczestnictwa we wspólnocie prawda w działalności zwolnionej działalność w tym się różnie np. od konformizm co prawda czy wie, więc przeciw jest jak najbardziej pozytywną pozytywną, a po mnie pozytywną postawą w łonie kościoła i pożądaną w łonie każdej wspólnoty, a jednocześnie patrzymy na praktykę kościoła na to mam przepraszam, ale nie widzę związku pomiędzy tymi kartami osoby liczymy, które mam namyśli, a tym co oglądam wokół i tym co się znajduje i w dokumentach kościelnych w praktyce samego kościoła w nabyciu może, by ta postawa bierności wobec tekstu wobec dorobku Kościan dotyczy nie tylko wiernych, ale też kleru może nim nie wykonaliśmy taki dziesięcioletnich badań wysiłku intelektualnego, jaki pani ma za sobą rzeczywiście jest często odnoszę takie wrażenie i nie wiem na ile to jest na ile to jest specyfika kościoła polskiego, które rzeczywiście nie mam wysokiego mniemania o on o podróżach intelektualnych jak pani pięknie swych liderów polskiego kleru się, że są to podróże raczej bliskie i raczej bezpieczne LM w tym niemniej myślę sobie też, że kler żyje w takim razie w takim bardzo naiwnym i naskórkowe w przekonaniu, że jakoś da się pogodzić się też przecież zakład nie godzi, że jesteśmy jednocześnie osobami i w tym jesteśmy jak uniwersalni jesteśmy jednocześnie zróżnicowany inni kobietami mężczyznami to się żadną miarą nie godzi tak jak wcześniej tłumaczyłam musielibyśmy przyjąć, że istnieje kobieca wolności męska wolność kobiet rozumność męska rozumiesz przecież to jest absurdalny może jeszcze dziś na końcu przyjmują, że istnieje kobiecy wynik działania 2 + 2 i męski wynik działania 2 + 2 Nataszę kompletnie nie składa w całość nie trzeba na tym długo się domyślać, ale trzeba się jednak domyślać się 6 oczek nie umieją to znaczy rzeczywiście uczciwie postawić sobie tego problemu i pełne zniesienie osią tego robić co znaczą mają taką pozycję, że trzeba zrozumieć, żeby kler czy mężczyźni w ogóle zajęli się na poważnie problemem podmiotowości kobiet to dla nich jest to pewien wysiłek arystokraty, który się po prostu jak to mówią biskupi pochylnia umożliwi im w tym problemem i ten tak znaczeń musieliby się naprawdę bardzo poważnie przejąć przejąć ludzką wolnością i tym co naprawdę głośno i zastanowić co naprawdę głośno, ale zajęć specyficznie w tym wszystkim problemem kobiet z pewnością wymaga odsetek od nich takiego arystokratycznego zainteresowania, która jest naprawdę zbędne jest wiele po prostu pilniejszych spraw, tym bardziej że wierni niekoniecznie w swojej masie wszyscy chcą tej wolności, ale to już sam na temat, bo my obiecałeś, że państwo przecież rozmowę o seksualności Bella katolickiej etyce katolickiej dotyczącej seksualności mnie w artykule przypominam, że mówimy dzisiaj nie partykularne, który ukazał się w specjalnym wydaniu Newsweeka wydanym z okazji światowych dni młodzieży opisuje pani Stanny mogłabym powiedzieć, żeby katolickiej etyki seksualnej Lynn też korzenie Betty jest taki jak ona powstawała no i różnego rodzaju wyzwania stojące przed Franciszkiem z w wydawałoby się, że taka osoba jak pani prawdopodobnie będzie zachwycona Franciszkiem tutaj pani pisze, że on właściwie się ślizga rząd lawiruje faktyczna techno Car wręcz, że uprawia dezynwoltura w zakresie używania pomijania czy przemilczania pojęcie twierdzeń, na których stoi etyka kościoła w bardzo mnie to zaintrygowało tak ja przede wszystkim jestem pani wdzięczna nieskończenie Zatorza jak zauważyła pani tę ilustrację, którą okraszoną mój artykuł o obniżce powierzona rzeczywiście niepoważne rywalizuje jak nie powinna ukierunkować się sposobu lektury mam nadzieję, że Czytelnicy są bardziej wnikliwi i dojrzali niższe niż autor ilustracji, które nie wiem skądinąd przeczytałem tekst czy nie po prostu zilustrował co chcą się wydaje w każdym razie NFZ tak ja rzeczywiście nie jestem nie jestem jakoś zachwycona tym papieżem Franciszkiem w przeciwieństwie do wszystkich innych autorów, którzy się wypowiadają w tym w tym konkretnym numerze Newsweeka, a to, dlatego że wie pani wpisze padają takie potężne słowa i ERM Apostoła wiem komu uwierzyłem, ale pokazują, że jak ten pierwiastek wiarę Fides łączy się z pierwiastkiem intelektualnym wiem co znaczy musi wiedzieć komu wierzy ale, żeby wiedzieć co to osobom się ze mną komunikować w sposób jasny sposób, ale musi używać pojęć co, do których się zgadzamy pewnej dyscypliny intelektualnej co, do których się zgadzamy dyscyplinę wypowiedzi nie może być tak, że ktoś sobie rzuca pojęcia, a to powie, że Och, ci, którzy się nie zgadzają na masowe ruchy migracyjne nie są chrześcijanami to powie Och, przecież połowa małżeńst w jest i tak mnie nie na katolickich jest i tak nieważna nie chodzi o to, że nie może być także odbiorcom się domyślać co ktoś ma namyśli czy ktoś musi mnie w tym wypadku papież, zwłaszcza że jest liderem największej wspólnoty religijnej świata chyba wciąż jeszcze na nim ciąży ogromna odpowiedzialność i ten ma po pierwsze a on się wpisuje jednak wielowiekowe magisterium kościoła przede wszystkim swoich bezpośrednich poprzedników to oznacza, że on ma jakoś się, że nie może się z takiej dezynwoltury, że on musi zachować pewnego rodzaju ciągłość, a odróżniają stają się, że nie chce zachorować deklaruje znajomość no tak, ale to musi mi powiedzieć jasno, gdzie był błąd i co on zamierza zmienić co zamierza zrobić, ale w kwestii, a nie poruszać się w sferze niedomówień niedomówień i rzucanych od tak Anatol Obuch to już nie jest chrześcijanką dłużnicy chrześcijanin, a wasze małżeństwo domyśli się czy jest ważna jest nieważna, bo to nie jest on poważny sposób traktowania doktryny i dyscypliny kościoła w kwestii etyki seksualnej, czego brakuje pani w działalności czy niedopowiedzenia w Franciszka ja myślę sobie, że to zdanie w szczególnie trudny temat, ponieważ rozumiemy jak trudnej on jest w sytuacji tak naprawdę myślę, że mam pewne wyobrażenie o tym jak wygląda kościół jak można zmieniać kościół Basiak nie można zmieniać kościoła myślę sobie, że też o wielkości kościoła w pewnym sensie świadczy on czy świadczy ten ogromny opór mas wiernych, którzy właśnie nie chcą żadnego poluzowania doktryny i dyscypliny, że to też mówi o czymś szalenie ważnym, ale jeżeli papież katolicy zakładają, że od towarzyszy mu duch Święty tak, który czuwa nad kościołem chce coś zmienić powinien jasno powiedzieć co jak, dlaczego w, jaki sposób, jakie przewiduje konsekwencje tymczasem on robi taką jak tutejsze w tym samym numerze ksiądz Prusak rewolucja bez rewolucji pierwsze sygnały można takie zwiastun, a może, ale to jest problem także ja ja w ogóle, jeżeli miałabym AM, ale jeżeli bym się dowiedziała, że umrę nim Franciszek złożę urząd i musiałam z wyobrazić jak będzie wyglądał kościół w mojej śmierci rozpędziła bym raczej, że dojdzie do pewnego rodzaju usztywnienia na następnym konklawe no i że zostanie wybrany papież bardziej konserwatywny właśnie, dlatego że żeby zahamować te zmiany nie zmiany, które próbuje wprowadzać Franciszek, chociaż oczywiście optymiści zakładają, że nominacje kardynalskie, które do tego czasu nastąpią zrobią zrobią swoje nie jest ani specjalnie optymistycznie mniej entuzjastycznie przed wsią, ale dla wymiaru tego pontyfikatu, ale nie nie jestem, ale też myślę, że lęk być może w ogóle nie wskazano niewłaściwe obszar zmiany to znaczy myślę, że nie należało zaczynać od tak jak to się z 2 LM potocznie komunię Goniądza rozwiedzionych w Rzymie nie odpowiada tak no bo naprawdę stanowi on w doktrynie, ale to nieważne i czy dyscyplinie, ale np. myślę, że naprawdę pilną sprawą jest reforma kleru i myślę, że to co się działo o tym, czasie mało mówi rzeczywiście leży to co się działo w ostatnich latach AAA celem jest argumentem za tym, że taka reforma powinna się odbyć dla dobra wszystkich wiernych bezprawia, że sytuacja jest politycznie w znaczeniu wewnętrznej polityki kościoła sprzyjająca ku temu to znaczy po po tym, ile dzieci zostało nadużyciach i z czym mieliśmy do czynienia z tą poziom ohyda i pewnego rodzaju zaburzenia, z którym mieliśmy do czynienia właściwie sprawia coś takiego, że obrona dotychczasowego status quo byłaby bardzo trudna i tu też rzeczywiście wydaje mi się otwiera przed dobrem i zręcznym politykiem, a przy tym móc mętny sposób można za papieża zasady jest również politykiem, a Fiat użyłam polityki słowa polityka w takim znaczeniu, a człowieka, który musi stosować pewną strategię, żeby osiągać swoje cele myślę, że w lidera lidera po prostu się, że w tym sensie, że w tym sensie tak myślę że, gdy papież powiedział wydarzenia, a kościoła zmuszają mnie czy każą im, żeby dopuścić, żeby poświęceń nie ma jest, aby było absolutnie za dużo to była rewolucja, a straszna i wydają się bardzo destrukcyjna Otóż nie byłby ten sam kościół, ale dobry może w ogóle obszarem, a może byłby gorszy tego nie wiemy, więc jeżeli nie wiemy to nie wolno to jest jego podstawowa podstawowe pryncypia zasad będziemy wiedzieć za nie sprawa jest właśnie chodzi o to, że to jest podstawowa pryncypia zasady konserwatywnej moim zdaniem bardzo słuszne to znaczy, że nie może generować zmianę, dopóki nie jesteś pewien czy pewność będzie zmiana na lepsze jestem pewna, dopóki nie masz no tak, ale kościół jest jakby wspólną rozumiem, że o swych nagrań z Łodzi założyła niechętny błahych mniej niech mnie ta jednak pewność nie wystarczy, ale to co można, by zrobić być może można, by wprowadzić zreformować mu posługę kapłańską w ten sposób, aby część księży co oczywiście muszą się wiązać z jakimi możliwościami włącznie możliwościami awansu dla nich następnie Strug w strukturach hierarchicznych hierarchy kościoła ale, żeby część księży np. mogła niższego i mieć niższy stan LM mogła być po prostu zawierać związki małżeńskie oraz bez wątpienia można dopuścić kobiety do posługi diakonatu dostosowuje się broni na IT są rolnikami starożytnego kościoła to różnie bywa on syrop prawda tak jak oni się z samej szkoły przy dźwiękach żyć dosyć długo wedle moich ustaleń, chociaż mówisz, że syn odbiorą sztorm innym godnym to dosyć szybko uczą warto docenić sprawność zależy co mówimy co rozumiemy przez długą niedługo tak moim zdaniem była to dosyć długo kilkaset lat w kościele na pewno tak i wy i widzi pani i tutaj o osiągnęli byśmy bessy w wydajną sieć, burząc tylko to co konieczne uzyskalibyśmy też to efekt, o których pani chodzi to znaczy większą obecność kobiet w strukturach kościoła, ponieważ źli księża mieliby żonę od żony również mogłyby oddziaływać RODO można powiedzieć, że na razie z drugiego fotela, ale no, ale to już wydaje mi się nie byłoby mało, jeżeli mielibyśmy osłonę ani wierze to jest zmiana, która zgodnie z zasadą konserwatyzmu nie miała z leasingiem należą się regresu to jest ta jest minimalne ryzyko myślę, że tutaj bardziej że, ponieważ wiem, że ktoś kiedyś było złe cele to to jest pierwsza odrażającego kościoła był utrudniony, a w nowo dziś wiadomo, że dlatego stąd pochodzą m. in . m. in. ale to już są pewnego rodzaju kwestie organizacyjne prawda jak miałoby wyglądać potem dziedziczenie bądź wręcz brak tego dziedziczenia, gdy im się, że ta nie może te kwestie nie mogą ograniczać spra w ducha, a z drugiej strony pani pytano jak to pogodzić z pryncypiów konserwatywnym, a więc może to pogodzić w ten sposób, że wiemy, że to co jest jest niedostateczna nawet złe, a nawet prowadzi dostaw czystej postaci nie wiemy i może mu być może nie potrafimy wskazać dokładnie co jest źródłem zła, ponieważ celibat jest źródłem świętości jest źródłem wielkości źródłem siły kościoła również, a więc ich broń Boże różnie interpretować moich wypowiedzi zasugerowała, że ich bym uważała, iż twierdziła, że celibat prowadzi do, a tata jest zupełnie nieprawda, ale myślę, że inny myślę, że obowiązująca organizacja posługi kapłańskiej jest po prostu niewystarczające, że mamy tego jaskrawe dowody w tym pani artykuł dotyczy tak jak teraz też ma nasza rozmowa była również tego, kto tak naprawdę w grę całej wspólnocie osób wierzących, czyli zarówno wiernych, jaki kleru mam prawo wpływać na głosy dotyczące np. etyki seksualnej tutaj pani artykule ner pada porównanie do sportowców i komitetu olimpijskiego, kto tutaj może jakieś role w odgrywać no i że w zasadzie księża jednak tym komitetem olimpijskim nie są, dlatego że księża nie mogą się zasady przynajmniej uprawiać seksu komitet olimpijski może, więc członkowie komitetu olimpijskiego mogą być sportowcami, ale my jak tutaj zawsze słyszałam takie argumenty zna, ale przecież trener koszykówki czy trener boksu dobry efektywny wcale trener koszykówki nie musi mieć 2 m, żeby bardzo dobrze drużynę poprowadzić ani trener bokserski nie musi być bokserem musi widzieć jak poprowadzić zawodnika no więc, dlaczego podważanie tutaj tej roli kleru oczywiście mówimy o tych wyższych Stanach w stanowieniu zasad etyki katolickiej, ale dobrze trener nie musi mieć 2 m, ale zakładamy jednak, że każdy trener potrafi zrobić nie wiem kasować piłkę i inni może spróbować rzucić się do kosza, tak więc tym sensie sport nie jest on ma trenować z zawodnikami, ale widzianej alkomatu zarobić, a tak, ale inne tak, ale nie tłumaczy na czym polega posłowanie ani na czym polega wrzucenie do kosza tak to znaczy w tym sensie, że jej, że może, że może wejść na boisko i to zrobić, a ksiądz nie może wejść do łóżka i bezrobocie jak pani już zauważyła w bardzo często trombity z tym problem, ale to nie jest tak z tym, że to też czas zastanowić to jest rzeczywiście argument przeciwko katolickiej etyce seksualnej sposobowi ustalania przede wszystkim chcę powiedzieć, że moim zdaniem etyka katolicka seksualna katolicka etyka jest echem w ich z etyką, a może będzie pani zaskoczona, ale moim zdaniem estetyką bardzo dobrą słuszną i szereg norm włącznie z normami, które budzą największe kontrowersje społeczne są wysokie normy wyprowadzono w sposób prawidłowy i na szkodę bardzo długo analizowała norma zakazującą stosowania antykoncepcji i muszę powiedzieć, że moim zdaniem ta norma jest niepodważalna to znaczy, że rzeczywiście może się przyjmie taką koncepcję natury ludzkiej jakoś przyjmę, jaką przyjmuje kościół to jest tylko konsekwencją przyjęcia tej tej koncepcji jest to, że należy no właśnie co należy należy uznać, że antykoncepcja jest całkowicie niekonieczna to znaczy, że ma nie wnosi niczego do ludzkiej wolności znaczy, że sama ludzka wolność wystarcza i rozumność, aby zarządzać starą płodności natomiast moja wątpliwość wiąże się z tym czy rzeczywiście oznacza to, że należy się posługiwać językiem zakazu to znaczy, że kościół, jakby nie znała zupełnie niuansów to znaczy, że czym innym jest powiedzieć powiedz na Katarzynie i Stefanowi nie powinniście stosować antykoncepcji to nie jest konieczne wytłumaczyć, dlaczego to nie jest konieczne niźli powiedzieć nie możecie tego zrobić znalezienia, że ktoś musi zdecydować też grzech czy nie taka luźna jeśli przekroczą znacznie wzrosną to ksiądz dna w konfesjonale mając na sprawach grzech no tak, ale można powiedzieć to także przekroczyło się zakaz, ale może w Mrzeżynie będzie nagradzało Maryi, że nie będzie zakazu to być może nie będzie nie będzie zakazu, który można, by przekroczyć, a zatem nie będzie grzechu będzie jakaś po prostu ludzka niedoskonałość pewnego rodzaju droga, na której na, której ludzie są i o której zmierzają natomiast wydają się czas powiedzieć, że tak naprawdę, żeby zrozumieć, że to jak kościół katolicki działa trzeba zrozumieć, że on się posługuje pewnymi procedurami intelektualnymi czy też nie nie ciąży powstało takie wrażenie, że uważam, że o seksie może się wypowiadać tylko ten, kto go uprawia to tak nie jest to znaczy, że kościół wnioskuje o naturze ludzkiej czy przyjmuje pewne istnienie natury ludzkiej i z tego wyprowadza pewnie też szereg wniosków i co jest operacją czysto intelektualna i kościół ma do tego prawo i tak jak mówię tak naprawdę bardzo sprawnie mu to idzie dobrze mu to idzie natomiast rzeczywiście jest pewnego rodzaju problemem to, że tutaj w ogóle LM i innym nie ma jakiejkolwiek partycypacji wiernych np. wiemy, że przy niektórzy księża też w swoich wypowiedziach zauważają, że wielu ludzi się w ogóle nie spowiada zastosowania antykoncepcji to znaczy, że nie uważają tego za grzech prawda i teraz powstaje bardzo ciekawa bardzo ciekawa sytuacja, jeżeli nie uważają tego za grzech w swoim sumieniu to znaczy, że nie powinni nie mają obowiązku się z tego spowiadać, ale z drugiej strony można powiedzieć, że wówczas jak grzechami starzenie mając świadomość, że nie wykonali wysiłku, że mają oni prawidłowo uformowane sumienia, ale to już coś nie jest im proces ich niedoskonałość, ale można powiedzieć, że jednak istnieje pewnego rodzaju uchwał już we wspólnocie to znaczy, że mamy bardzo jasno obowiązująca przepisy n p . w dziedzinie seksualnej, które są jawnie ignorowane i nie jest wnoszone prawda w czasie sakrament pojednania, więc wówczas można powiedzieć, że powstaje wewnątrz tych wspólnot jakieś pęknięcie być może, gdyby było więcej rozmowy z wiernymi to moglibyśmy lepiej zrozumieć motywacje i przeciwdziałać nagroda czeka, bo ta doktryna, który ani teraz mówi dotycząca, aby stosowania antykoncepcji jest oczywiście bardzo dobrze znana i bardzo powszechnie przestrzegana natomiast zupełnie nieznana jest inna doktryna, której dowiedziałam się z panią artykuł nie wiedziałam, że w kodeksie etyki seksualnej jest być może, gdyby się zastanowiła tobym wpadła na to, a może właśnie nie jest zapis o tym, że mężczyzna ma pewne powinności wobec kobiety w akcie seksualnym i one dotyczą jej przyjemności wie pani to jest zupełnie nieprawdopodobne lnu fragment miłości odpowiedzialności Karola Wojtyły, do którego pani nawiązuje bodajże na stronie 200 pięćdziesiąty drugie uśpiło widzę, że rzeczywiście te lata wraz z PL w i zrobiła swoje tam jest taki fragment, który jest szalenie niebezpieczne powiem pani do czego prowadzi mnie to co już takie aneksy bardziej seksuologiczne i roznoszenia seksuologiczne Wojtyły, gdzie on m. in. podkreśla taką asymetrię między mężczyzną kobietą, która to asymetria polega na tym, że mężczyzna, żeby współżyć potrzebujemy tak rzec włączyć wolę no bo musi zaistnieć warunek erekcji ALU z kobietą można współżyć przy wyłączeniu jej woli czy warunek Wolinie Skonieczny, a zatem opisze w niej przytomność nie on draniu jest to możliwe, że jest to możliwe i jest to absolutnie potworne fragment, z którego łatwo wnieść coś takiego, że mamy od tej de facto jakiś obraz gwałtu z czego papież nie zdaje sobie sprawę, że i odczytuje te fragmenty o zalety Franza stanie ma bowiem w sposób absolutnie kuriozalny, ale najpierw powiem coś takiego, że w następnych akapitach Wojtyła jasno wyjaśnia i mówi że właśnie na tym polega ogromne ryzyko użycia kobiety w relacji seksualnych właśnie, dlatego że można z nią współżyć przy wyłączeniu jej woli, a zatem można je po prostu użyć, a zatem, kiedy nie jest włączona Wola u kobiety nie wolno ich Heimat Heimat grał normy i samej strony nie pełnią one ładnie nie powinno dojść do stosunku po prostu koniec rocka, a jeżeli do stosunku dochodzi to jak co jest gwarancją tego, że 1 osoba nie będzie używała drugi Ano to mówi Wojtyła, że obie będą miały swój cel to znaczy, że kobieta również we współżyciu musi mieć swój cel, a poznacie drogi mężczyzną mówi Wojtyła, że ty masz respektować krzywo podniecenia seksualnego kobiety, która ma inne drogi Łużna szerzej niż ta niższa niż krzywa podniecenia seksualnego mężczyzny i masz zadbać o ich satysfakcję seksualną, zanim zaznasz go znana niż powszechnie znana wśród katolików nie słyszałam żadnych rozmów wśród swoich bliskich znajomych katolików, którzy w ogóle mieliby świadomość antykoncepcji mówi się bardzo dużo i innych dr Bach etyki seksualnej katolickich o tej dowiedział się do rozstania artykułuje, dlaczego tak wszyscy bardzo piękna zasada bardzo piękna doktryna nie wiem to jest to metoda jest bardzo ciekawe pytanie wie pani, ale może księża mają prawo miastem, żeby przekazywać je pani pojazd księża mają problem 1 z największych apologetów w LM myśli papieskiej absolutnie bezkrytyczna w stosunku do tego autora, który się zajmuje właśnie non stop kobiecością i teologią ciała nowym feminizmem i t d. widział ten fragment w swojej książce to logiczna semantyka płci mam namyśli jej ojca dominikanina Jarosława kurczaka i wyprowadził z tego taką zasadę, że w i nie uwierzy mi pani, ale że istotą kobiecości w rozumieniu wręcz kosmicznym jest recepta pewność co znaczy, że obiecano wszystko przy bierności efektywność to nie jest to samo można, by powiedzieć, że o, której LO no właśnie, jakby powiedzieć nie wiem kim są nasi słuchacze, a wykształceni inteligentni, a dzieci nas słuchają czy nie o tej porze ważne nie dasz, więc chodzi o to tutaj uczymy zasad zastrzeżenie recepty odnośnie musi oznaczać bierności, jeżeli pani sobie wyobrazić kobieta w tym nie mówią boimy się nie tylko referuje pani myślenie tych wzorów kobieta, która jest na Górze to ona ich zdaniem nadal jest praca aktywna, ale nie jest wierna ronda, więc rzec donośnie zawsze mogą oznaczać rozwój w każdym razie fakt, że kobieta może współżyć przed możność ich używać przy wyłączeniu jej woli zdaniem tego autora ilustruje kosmiczną kobiecą zasady race aktywności, a męską kosmiczną zasadą jest aktywność i on to wiąże proszę pani z deszczami spadającymi na Macierz agrarną, którą te deszcze zakład mijają z wszelkiego rodzaju kulkami płodności z religii z religiami naturalnymi ze skurczami głęboko przed chrześcijańskimi, więc tak naprawdę to prosta Włoch Wojtyły prowadzi nas w czeluść czy jakiegoś pogaństwa, by tak i czego nie widzą jego najbardziej oddani Apollo agenci, ale i oni na tym stwierdzeniu budują po prostu tego rodzaju księgi, a pani mnie pyta jak to możliwe, że nie rozumiemy o duże, dlaczego nie mówimy o tym, że tu chodzi po prostu o to, że mężczyzna ma dać pierwszeństwo satysfakcji seksualnej kobiety ja nie wiem ja bym bardzo chciała, ale ja podróżuję z pewnymi autorami przez kosmos wie pani kosmos po prostu ułożył kobiecego i męskiego norm nie potrafię to jest właśnie w wie pani to jest zadziwiające dochodzimy do tego dlatego od czego wyszłyśmy to znaczy gdzieś zagubiła umiejętność czytania tak naprawdę, a też ich chęć rozmowy, bo to to byłoby wyzwaniem dla polskich księży właśnie wprowadzić jako nowy wątek w dialogu z wiernymi, ale też niech pani zobaczy jak też prosto powiedzieć aborcja jest złem, jakie jest trudne wytłumaczyć mężczyźnie nakaz jego rola w akcie seksualnym wobec kobiet no myślę, że tak myślę, że wszyscy byśmy na tym skorzystali na msze to było po prostu dobry, żeby o tym, mówić, ale wydaje, iż to los ilustruje jeszcze 1 rzecz niech pani zobaczy, jakim niesamowitym ten temat płci, a w obrębie płci, zwłaszcza temat kobiecości jest materiałem projekcyjne przecież tam można wymyślić wszystko i pani to jest nieprawdopodobne jak pani czyta najbardziej wnikliwych filozofów jak oni nagle zaczynają, jakie aberracji przychodząc do głowy jak oni Ellen i jak już nie pozostaje ślad rozumu mamy dla państwa na lekturę do polecenia wydanie specjalne Newsweeka jak to się boi Franciszka, aby z takim tytułem składkowe to jest specjalne wydanie zakazu światowych dni młodzieży Radia TOK FM jest patronem medialnym tego wydania specjalnego polecamy też państwu lekturę książki osobna kobieta, a personalizm Karola Wojtyły Jana Pawła II doktryna rewizja też książka również autorstwa Justyny Malanowski również takie artykuły, o którym się rozmawiało się my ja tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę nie wyczerpał się wszystkich tematów, więc koniecznie musimy się spotkać jeszcze za jakiś czas, a naszym gościem dzisiaj była dr Justyna Melonowska filozofka dziękuję bardzo dziękuję zapraszamy na Info
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA
-
46:43 W studio: Małgorzata Nocuń
-
43:01 W studio: dr Barbara K. Lipska
-
44:40 W studio: Klementyna Suchanow
-
45:13 W studio: Julia Fiedorczuk
-
39:01 W studio: Ewa Chalimoniuk
REKLAMA
POPULARNE
-
26.01.2018 23:00 Wieczór Radia TOK FM46:52 W studio: Agnieszka Stein
-
17.04.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM47:03 W studio: Piotr Babiński
-
01.05.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM49:40 W studio: Renata Kim
-
27.03.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM42:09 W studio: Grzegorz Piątek
-
08.05.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM42:20 W studio: Jacek Karczewski
-
22.05.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM46:43 W studio: Małgorzata Nocuń
-
10.04.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM43:01 W studio: dr Barbara K. Lipska
-
26.01.2018 21:00 Wieczór Radia TOK FM40:21 W studio: Andrzej Gryżewski , Przemysław Pilarski
-
24.04.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM46:32 W studio: Janina Bąk
-
29.05.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM54:07 W studio: Hanna Zielińska
-
15.05.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM43:53 W studio: Stanisław Łubieński
-
03.04.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM53:02 W studio: Katarzyna Tubylewicz
-
15.05.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM45:13 W studio: Julia Fiedorczuk
-
03.04.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM46:09 W studio: Maja Kuźmicz
-
29.05.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM39:01 W studio: Ewa Chalimoniuk
-
27.03.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM51:04 W studio: Michał Kociankowski
-
17.04.2020 23:30 Wieczór Radia TOK FM23:15 W studio: Marta Tittenbrun
-
17.04.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM25:20 W studio: Joanna Kubiakowska
-
01.05.2020 21:00 Wieczór Radia TOK FM48:02 W studio: prof. Dominika Dudek
-
20.03.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM49:15 W studio: dr Ewa Jarczewska-Gerc
-
22.05.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM42:20 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
01.05.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM49:24 W studio: prof. Dominika Dudek , prof. Izolda Kiec , Renata Kim
-
13.03.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM44:50 W studio: Dagna Ślepowrońska
-
09.03.2018 23:00 Wieczór Radia TOK FM42:14 W studio: Dorota Próchniewicz
-
10.04.2020 22:40 Wieczór Radia TOK FM26:14 W studio: Monika Kotulak
-
20.03.2020 22:30 Wieczór Radia TOK FM29:05 W studio: dr Alicja Urbanik-Kopeć
-
06.03.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM43:16 W studio: Dorota Warakomska
-
24.04.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM44:40 W studio: Klementyna Suchanow
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL