REKLAMA

"Nie możemy pozwolić na to, żeby rzeki zdziczały do reszty" - kapitan Andrzej Podgórski o planach rozwoju żeglugi śródlądowej

Post Factum
Data emisji:
2016-08-12 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:32 min.
Udostępnij:

Polskie rzeki były kiedyś żeglowne i warto je z powrotem użeglownić – twierdzi gość Agaty Kowalskiej kapitan Andrzej Podgórski wiceprezes Rady Kapitanów Żeglugi Śródlądowej. Jego zdaniem w XVII wieku Wisła jako szlak transportowy miała większe znaczenie niż Ren. Dopiero w drugiej połowie XIX wieku doszło do olbrzymich zaniedbań w tym zakresie i obecnie Wisła jest w wielkim stopniu zdziczała. Dlaczego tak się stało? Czy warto wrócić do idei jej użeglowienia? Ile by to kosztowało?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie proszę państwa dawno żaden temat tak nie zaciekawi jak ten pomysł po polskiego rządu, żeby rozwijać śródlądowe drogi wodne, a konkretnie chodzi o Wisłę i Odrę rząd chce wydać 60 miliardów złotych nie tylko naszych pieniędzy również unijnych banku światowego na to, żeby łóżek blok Znicz te zwierzaki i spłacać nimi różnego rodzaju towary w wczoraj rozmawialiśmy za 1 z ekspertów, który był w Ernst Rozwiń » stanowczo przeciw mam nadzieję, że dziś się nam się uzyskać argumenty drugiej strony jest z nami Panka to one kpt Andrzej Podgórski wiceprezes rady kapitanów żeglugi śródlądowej łączymy się telefonicznie dzień dobry panie kapitanie pytał radny PSL nie udało nam się uzyskać wypowiedzi ministerstwa, które stoi za tym pomysłem, ale mam nadzieję, że pan, chociaż częściowo w 2 Staniewicz w imieniu wytłumaczy, dlaczego warto użyć bloków Znicz od graczy Wisła i co to właściwie oznacza może zacznijmy od tego, że rzeki polskie były żeglowne były regionalne i nie trzeba ich jak go od nowa u tego dać tylko oto przychodzi im poprzednio funkcję zgłasza, bo było dobrze wykorzystano transportową było ono blisko ośrodka gorzej, ale to wynika, że doszło historycznych i podział na 3 zabory i takie cechy charakterystyczne odcinki na Wiśle da się można zauważyć, że najlepiej rzekoma Wisła w dolnym odcinku, czyli tym bliżej morza, bo dobra od krótkich najgorzej w zaborze rosyjskim witało ich Środkowo ta, która to najbardziej ekologom się podobać i najbardziej dzika, a właściwie ich ciała trzeba mówić wyraźnie, że to nie jest ostatnia dzika rzeka w Europie jako pierwsza i cała trójka z 2 od jakichś powodów do raczej wątpliwy, a my natomiast Odrzańska droga wodna, bo tak tak to określę, gdy chodzi o ekologii i była wykorzystywana od końca siedemnastego osiemnastego wieku jako lokatę sportowo i kiedy od wieku do hodują prawie do stanu obecnego budżetu wieku już niewiele poprawiono, jakkolwiek to miała powody tego wieku to niestety już niestety mogę to z przekąsem specjalnie do tych naszego położenia na tej i olbrzymie zaniedbania i strzelali na pytania, bo min, kiedy słucham pana to mocno rozbieżne z puszczą Białowieską, o których wielu mówi żona od wieków była oprawiona uprawiana czy urządzona przez człowieka w i moście trzeba wrócić do tego momentu, w którym ta gospodarka człowieka tam dominowała i trochę tak to podobnie słyszę mówi pan o tych 2 rzekach, ale przecież, zanim tam rozpoczął człowiek działalność tej rzeki były dzikie i z tego co rozumiem przynajmniej częściowo Wisła ten swój stan utrzymała, więc zasnąłem na ile tam w mejlu też się także musimy przywrócić coś co w pana optyce jest od było od zawsze lepiej nie powie lub, owszem, ale trzeba powiedzieć to był wyraźny i 7 od wieku Wisła jako szlak transportowy miał większe znaczenie niż pan euro z palety wyznawca dyliżans miał duże znaczenie nabyć świat się zmienia zmieniam sposoby transportu, więc znam się, dlaczego pana zdaniem warto przywrócić taki charakter trans portowy Tychy tym, że pakt na rzecz, dlaczego w 2001. wieku rzeki pana zdaniem powinny zostać 1 z tych kanałów do przy prze my przewożenia towarów, ponieważ jest to najtańszy i najbardziej ekonomicznie uzasadnione i ekologiczne Eko org doszukać się argument pewnie jako lot do OSiRu górą, ale niestety jest to najbardziej ekologiczny KO generuje najmniej zanieczyszczeń najmniej od słuch i o dziwo, najmniej ingeruje w środowisko we wszystkich rodzajach transportu może zwrócić uwagę, że po podwodny porusza się po drodze jedynych jako jako jedyny porusza się pogoda, której norma i jego Obamy użycia natomiast autostrada A 2 betonowa ma przestrzeni ach, eliminuje wszelkie próby odtworzenia linie kolejowe Tsutomu mało tego linie kolejowe jak otrzymać normalne to nie leje się to całe tony herbicydów na tle na te podtorze doniosłych fakt, że do nich rosło o tym, się, jakby nie mówi NIK i nie rozpatrują każdy, kto wie pan od razu zapytam, a to jak te towary, by trafiały na te rzeka nie koleją nie samochodami no oczywiście i tak było przed upływem lat mówi nam, że 1 transport jest nieekologiczne drugie ekologicznych razem, żeby ten ekologiczny działał to musi ten nie ekologiczne funkcjonować oczywiście musimy przyjąć jakieś proporcje równowaga i rozwijać równomiernie wszystkie lub ich o to, bo nie ma od tego odwrotu musimy powiedzieć przewozić nasze produkty, ale niekoniecznie musi to być tylko i wyłącznie transport samochodowy takich ostrych i 3 dla chorych i orzeka chciwość wynik niższych od dosłownie wszystko boisz się tak on potem Zachodowi w kraju autostrad i tańczyła no i tu miejsca są też wylicza dokładnie nawet procentowo jak to wygląda z rzekami do 0 , 3 % ponoć się tyle wozi się po po dużych rzekach w Polsce, ale chciałam jeszcze zapytać, bo ekologiczne sprawy to jedno, ale nic tutaj inni eksperci czy przyrodnicy czy naukowcy wskazują, że nie chodzi tylko o to, że stracą zwierzęta na regulowaniu rzek gdy, ale również ludzie, ponieważ może wzrosnąć zagrożenie powodziowe i cel w Topolnie oba turnieje w sobotniej walki do końca ja wiem doskonale, że lobby ekologiczne ma o wiele większą siłę przebicia niż każda inna lobby i to naprawdę nie mam zamiaru kopać z koniem i zaprzeczać oczywiście lot na trasie szczególnie na takich lekko ekran 3 i nadążam to poprawia się ich wpły w człowieka ma na nasze środowisko, ale czy rozsądnym lokowaniu jej zachowaniu proporcji w dochowaniu pewnych uwarunkowań to się pogodzić krajowy i od żywych mieszkających przed nawet tych migrują, których mogłoby się przepławki odpowiednie nowoczesne i na konto SA jako wodnosamolotu bierną do tego, że we wszystkich krajach zachodniej Europy tak głośno to funkcjonuje w sumie ma dobrze, że n p . ile na korygowanych i Niemcy rozbierają wszystko to tam siedzieli nie będzie już wiem ile Cogito ocieplono coś takiego uboju zwierząt takich głosów jeśli pan słyszał to to rozumiem, że nie konsultuje FIFA, ale chcemy się na chwilę wrócić tych do tej z do tej powodzi, bo wczoraj na naszej antenie 1 z ekspertów mówią, że chodzi o to, że woda będzie spływać, ale dużo szybciej z górnych odcinków rzek w momencie, kiedy się jest w prostuje przyspieszy ten nurt czy rzeczy jest z poszerzył pogłębi również koryto z naszej Anna i jednocześnie w momencie, kiedy będą nagłe opady mamy teraz straszny straszny wariactwo wpływ pogodzie to po prostu nie będzie, gdzie tej wodzie uciekać po takich tego typu regulacji i to pan uważa, że to nie jest prawda uważam, że to nie jest prawda i ich domu, choć muszę kiedyś, że ktoś, kto tak mówi o zgodę mało na temat regulowania rzek do celów żeglugi, ale to nie polega na prostowaniu taki 8 zlotego niższe od China jakichkolwiek, na które nie nadawałyby się do żeglugi, ale do spożycia sił w polu to jego jako biotop dla lokali mogą one są dokonywane w czasie wysokiej wody i t d . tak dalej niedaleko od moczu po stole nie tworzy się do rzeki jakiejś kwoty jednak umorzono, lecz przeciwnie wręcz przeciwnie Jacques, a najlepiej się zachowuje wtedy, kiedy łagodnie przechodzi 1 do kolan drugie, bo najłatwiej wtedy w sposób przewidywalny utrzymać tak panu Janowi w Kotlinie największe głębokości do upadku UE sprawa zagrożenie przeciwpowodziowe nad prosi, by zweryfikować anomalie dokładnie dziewięćdziesiątych siódmym roku, czyli kilka lat po transformacji ustrojowej, kiedy zarząd nad rzekami przejęło Ministerstwo Środowiska, bo wcześniej to lot nad rzekami, zwłaszcza tymi okropnymi dobową ministerstwo sportu i wykonywane to utrzymanie owe zbiorniki retencyjne służyły przede wszystkim do tego, żeby zabezpieczać ludzi przed powodzią dotarli chodnik jak i nie ma ani nie zaczęły służyć wyłącznie tylko lęgowisk ptaków i ekologia rozwojowi krytykowi rozwojowym ptaków po prostu odcięta od zbiorników retencyjnych i do nich nadal jednak, że on pełnić jakąkolwiek funkcję, do których autor złożono ich zabezpieczenia przed powodzią i zabezpieczenia przed suszą jednocześnie tak rozbitym ten argument też się pojawią wczoraj na naszej antenie, że gość mówił, że z moment, w którym rzeki będą tak regulowane zmieniane pogłębiony poszerzone wyprostowane w to los sprawił, że woda mróz z górnych odcinków szczególnie w tych miejscowościach, które są położone w górnych odcinkach może je po prostu zabraknąć i że zbiorniki NATO nie jest ostateczne rozwiązanie się boją większym problemem naszym polskim to żadnych wielkich miast tak wielkich aglomeracjach położonych nad rzekami mamy ich sporo i Warszawą na czele z Wrocławiem Opolem i t d . ale powstają olbrzymie centra handlowe wybetonowane i powierzchniami parkingami i t d . w których woda albo ich bezpośrednio do rzek nie ma żadnej naturalnej retencji gruntu nie ma żadnej żadnej metody którą, którą można, by było to on tą ETA, których to jak powstrzymać i właśnie przy gwałtownych opadach nad notujemy gwałtowne wzrosty poziomu wód wszystkich, ale my, a przyczyną jest m. in . to i tak wiele, ale co jakiś problem, ale do wymiany zwrotu z gotowaniem rzekomy brak Anety rozumiem, ale tutaj rozumiem, że też, że gen trochę na to nie ma z rady, chociaż ja pewnie bym była zachwycona, ale tu wsłuchać się domyślają, gdyby było mniej jezdni mniej, ale z centrów handlowych w miastach raczej chyba nikt nie będzie rozkładał miast natomiast, żeby problem pozostaje jeszcze ściana chcę wrócić do tej ekologii w bo mnie z tego co rozumiem tego programu, który przez Sojusz na mierzącej strategii wynika on, że meandrów fani Wisły zostanie zlikwidowane w łańcuchy, które się tworzą naturalnie poprzez nanoszenie przez wodę takiego takich osadów też, bo no, bo właśnie chodzi o to, żeby te statki z większym zanurzeniu mogły swobodnie bezpiecznie podróżować, więc ról, ale te łachy to znów o miejsce Hendel życia roślin i zwierząt różnorakich, więc jednak problem nie jest będziemy też musieli wg poświęcić i oczywiście Yamaha od początku mówiłem, że potrzeba, ale jakiś rozsądne proporcje między 1 dni, a drugim, ale widziałem tego tego zagadnienia, czyli ekologią i wykorzystanie transportowe przedtem Wisła miałaby być wykorzystana tylko do Warszawy nie było mowy o tym, żeby regulować czy w jaki sposób likwidować naturalne powietrzne w naturalny bieg Wisły powyżej Warszawy chodziłoby raczej o, czyli Google Voice słuchaczom, którzy mnie używających sformułowań, czyli od morza do Warszawy i Janik Rudawa strony dolny bieg Wisły mówimy dolnego Wisła płynie Kordian Góra zadymia opływać tuningu odwrót w stolicy aż tam do do Gdańska to czy jak pan myśli, jakie towary, by mogły tylko miał Żegluga śródlądowa świetnie nadaje się do przewozu kontenerów, które są najliczniejszymi elementem tej chwili do do transportowania powietrzne wyrobu ludzkich wysoko przetworzonych, bo pokutuje przeświadczenie, że Żegluga śródlądowa tylko do przewozu węgla piasku cementu Janek czegoś ich jeszcze jak logo i była świetnie nadaje przede wszystkim do ładunków takich, które mogą się nie mieszczą na kolei ich nie mieszczą, czyli wszystkie ponad gabarytowych, ale ten odcinek przyzna pan sam między Warszawą Gdańskiem, chociaż ważny to jednak nie jest dużo, ale rząd też mówią o tym, że jeśli już inwestować takie pieniądze, a to sprawi, że Polska dołączy do takiej Europejskiej sieci dróg wodnych, a jeśliby ten odcinek będzie taki krótki na to dam w nie wyłączymy ich krajach europejskich sieci dróg wodnych, ponieważ Odra jest połączona z całym systemem dróg wodnych na chodnik przynajmniej 2 chodziło o wykorzystanie tego nadzoru ten ogon oraz ich transport między FOT Wojciech połączona z dobrą drogą Odra Wisła Odra, która kompletnie zaniedbana jak to określa położone na Warcie Noteci i na kanale bydgoskim chcieli do nas, by trzeba było udrożnić śluzę dla zdrowia bo, bo to jest chwalimy się wszędzie wszem i obecnie mamy międzynarodową drogę wodną 70 o niej właśnie mowa o hotelowe i 70, a pod Łodzią turystyczną ciężko przepłynąć, ponieważ ich wielką, który żąda od komentarzy śluby i ich powrotu żadnej wagi tego turystycznego wykorzystania tego odcinka nie ma podobno permanentnie się remontuje się od Podwala to co najmniej podczas gdy na Zachodzie taki remont bieżący rok wykonuje się w ciągu 1 tygodnia wszyscy oni ani przed molo wraz z Legią 0 mocy, aby zacząć właśnie protestom ekologów buduje się prawie 20 lat na Odrzańskiej drogi Wodnej i można tak przykładem może być rozumiem, że inna ręka jest to, żeby kalekich witały go reszty, ale dzikie rzeki, ale nie zabezpieczą nikogo przed powodzią wręcz przeciwnie co było wyekspediować nekrologi wszelkich nadrzecznych obszarów o mamy takich mieszkańców Polski przynajmniej 78  000 000, choć mieszkam bezpośrednio nad rzekami proszę zobaczyć te wymienione w metropoliach 7 i Wrocław Warszawa Kraków można było wyliczać jasne panie kapitanie musimy teraz już kończyć, ale temat jest absolutnie fascynujące dla mnie dotyka bardzo wielu wątków naszego życia i decyzji politycznych, więc będziemy do tego wracać ogromnie dziękuję za spotkanie, chociaż telefoniczne panel kpt Andrzej Podgórski wiceprezes rady kapitanów żeglugi śródlądowej w czekano państwo opinia może złamane serce hydrolodzy albo ekolodzy proszę pisać post factum małpa to klub KSM w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA