exelon Radia TOK FM piąty czołg dla chorych okna zaprasza Wojciech Orliński witam państwa w piosence jak się państwo mogli damy się tematem dzisiejsze rozmowy będą zombie, gdy jest jedno i gości jest Adam Węgłowski dziennikarz opisujący w różnych mediach przed snem wokół się o historii, który napisał książkę żywe trupy nieprawdziwa historia zombie, która to książka jest mniej ogólnym takim pretekstem naszego spotkania w, a także Jakub Majmurek sekret politycznej
Rozwiń »
Dziennika opinii znawca od wad popkultury, tak więc dziś się w ten ostatni wakacyjny weekend zajmować będziemy donośnym tematem Zambii przeważa zadbana tego pytania, ale ale, ale areszt w Adamie możecie zadać pytanie, dlaczego akurat taki temat wszystkich fascynujących historycznych tematów, dlaczego nie wampiry, dlaczego zamki w przemyskim, gdzie dobre dobre dla wszystkich zgromadzonych od Alp dobry wieczór przepraszam dla mandat Lewski zgromadzonych i dla słuchaczy inni dlatego Zambii są zawsze mnie fascynowały zawsze mnie fascynowało teraz zawsze ministra Szczygłę inne jestem z takiego pokolenia, które było wychowywane na nosie ma na wideo i po prostu te filmy nasłuchałem się z tymi Zawisza pochłaniały różnej jakości były to dzieła tak też 1 rzecz, a druga rzecz po prostu na rynku nigdy nie było takie książki w języku polskim, więc pomyślałem, że skoro nikt się nie kwapi do tego myślę, że ludzie mają nieograniczone środki chęci, żeby koniecznie kupować na Zachodzie książki po angielsku, które obarczone są dodatkowo to tym problemem ziemska pięknie mówią o książkach filmach, które kompletnie nie interesują polskich ziem polskich widzów, a nasza niania koło ważnej kwestii okresie odnosił swe talenty Zambia sprawa Polska SA my to wszystko, podsumowując stwierdziłam, że trzeba się za to wziąć wykazać trochę odwagi w obliczu tych nie umarłych i inni tutaj stanąć do boju starły się też Jakuba Majmurka błędem, bo miał nadzieję, że razem będziemy standardy te kontrakty, bo czym jest szczególnie interesuje właśnie oczyszcza aspekty marksistowskiej teorii w Tallinie nieumarłych bombowe na 1 jest taki właśnie my takie klasyczne podejście z rezerwy wampir jako symbole kapitału Karol Marks właśnie w kapitale parokrotnie używa tej 1 tej metafory, czyli Brytyjczycy wampir jako ktoś, kto spoczywa na martwej pracy jak to używał właśnie kredyty metafory my Marks, czyli właśnie na raty takich złotych monetach tak metaforycznym nas ograć zrabowanych kiedyś tam robotnikom używanie do wysysania sił witalnych szkolenie robotników, a zombie to właśnie taki nasz znasz znasz znasz trasę wybrać po prostu 1 z tych zyskiwali bieda no tak ma czas protestów ekipa Wall Street protestujący urządzali zombie włoki podczas, których przebierali się właśnie za ząb, jaki czas to z jakimiś pieniędzmi dotkniętymi w usta maszerowali w lewo wzdłuż tej ulicy, gdzie ten w kapitał zamartwia praca zgromadzona jest takim symbolicznych rozmiarach, która jest symbolem w ogóle globalnego kapitalizmu i przez to ciekawe, że po kryzysie 2008 roku filmów o wampirach nagle stało się jak gdyby mniej w poprzedniej dekadzie np. franczyza zmieszany inne inne produkcje bardzo bardzo mocno dawały tam popkulturze zaczęło się coraz więcej obrazów właśnie właśnie zombie, więc może coś z tą klasową identyfikacją jest tutaj na rzeczy tak na poziomie tego jak w zależności od pewnych wyobrażony identyfikacji odbiorców z defensywnych od tego czy jest akurat hossa czy bessa w globalnej gospodarce popkultura dostarcza tutaj tekstów do odbierania i zombie są bardziej demokratyczna jak już zacznie się atak zombie tonęli nie przebierają czy ktoś jest brzydki czy ładne wampir czasami się przeżyć taką, jaką szyje wbijać kły prawda wybierze kogoś ponętna gra ni zombi w uchu hurtową taka Renaty teraz się w słusznych haseł niż uśmiecha się nic nie jadam, ale w swojej książce, ale swoje szanse też w ogóle sam używasz literalnie takie porównanie, której stan tych rewolucji na Haiti właśnie do dodał, iż dobrze pani użyła w porównaniu do filmu młody Włoch Azji 1 właśnie Disney ma fakt apokalipsie zombie no bo to właściwie tak wyrusza właśnie plądrować te pałace, gdzie tam siedzą jacyś w Szczecinie jest w zasadzie liczyły się tak straszliwie tłum dokładnie dokładnie test nie tylko marsz to było nie tylko atak na dziedzica tu była tak po prostu nawet zyskiwała czy krwiopijców którzy, którzy w zasadzie tych niewolników nowo no zamieniali zwierzęta w bestię gangi opisy tych jak traktowano niewolników w tamtym czasie naprawdę są nocą tragiczna naprawdę są tragiczne obu wszelkie rodzaje kart karmi biczowanie topienie duszenie duszenie, jakimi gazami poza tym będą to rozwiązanie łącznie z stawy jest tak 1 obsceniczne wulgarne kartą n p . jak wpychanie prochów odbyt i podpalanie od tak dla zabawy no, więc 1 bestialstwo TotalMoney, więc on niestety tak jest, że jak ludzie są z sprowadzeni do czegoś gorszego niż zwierzęta, a potem ich gnie w przybiera formę naprawdę masa krytyczna i znaleźli tam też wątek niewolniczej na Haiti zapewne miały taki charakter natomiast co do zombi na to oczywiście na to porównanie z nas tutaj sytuacją prawda obecną nie społeczne polityczne jest cywilnym jak jednak najbardziej sensowne no to po marszach mi sobie też widać nie tylko ona na nowo swoje, ale generalnie na jak spojrzymy sobie na te marsze co 5 dni, które są w Polsce organizowanej w innych krajach świata one nie są tylko taką czczą zabawą prawda żeby, żeby się przebrać to dla wielu uczestników może tak, ale niczym czasami przyświecała mi jakiś rozmaite hasła ewentualnie na dno widać siłę widać wręcz z nich brak jakiejś ideologii politycznej taki widoczny widoczne braki w geologii i świadczy o tym, tak też filmy zawsze no np. teraz usiąść do głowy taka scena z tego film Seana Diddy Ethan Hawke oznaką wysyp zdjęcia pokażemy tam widzimy takie codzienne życie głównego bohatera przed apokalipsą zombie i po apokalipsie zombi generalnie to początek dnia wygląda tak nas nieprzytomny z niewyspania idzie do sklepu robi, jakie zakupy mija 6 biegaczek trop jak bardzo mnie tam brak winy osób jednak jestem jak przed apokalipsą FOT PK spotkali się wszystko nadal tak samo, ale ciągle takich prac nie za ich nie ma kaca jest nie zauważył, że wraz z zastawia apokalipsę teraz dania biegać uprawniające do niczego go jak człowiek ten sam człowiek uciekający właśnie do gorzowskiego język za roboty się pojawia od początku filmu wozom dusiciel żywych trupów George Romero trwale Tomkiem wizje centrum handlowego Franowo 1 z rozmachem, że ze przez zombie to właśnie było to wie, bo jest taka metafora konsumentów z wybranymi mózgami przez społeczeństwo konsumpcji taką jego instytucja, jaką jest jako miejsce centrum handlowe i tam też w zasadzie można, by się na początku zastanawiać, jaka tu jest w zasadzie równica itu itu snują się jakieś osoby niekoniecznie powodowane swoją wolną wolą wpatrują się martwym wzrokiem, jakby witryny sklepowe w no myślę, że to właśnie we współczesnych marszach zombie też to widać nawet ci ludzie idą oni niby nic nie mówią osobom nie noszą zazwyczaj nie noszą żadnych transparentów natomiast właśnie zadają pytanie czy uczymy jesteśmy lepsi od niego do tej obok działań są za krwawień z kobiet dziś Adam mózgami i wyglądają paskudnie, a my obok krążymy tam jak sępy czekając na jakieś obniżki na jakieś okazje, dzieląc czas między pracę między bliskich wiecznie zagonieni i tak naprawdę też ludzie pracujący w takim kieracie, że niewiele niewiele się różnimy od kieratu, w którym jest zombie to znaczy znajdowania pożera Ania szukania dalej otrząsa Ania się z ruchu łapówka uli jest z odpadającym kawałków ciała -li Chiny i ruszania dalej także wydają się na wzór naprawdę zombie poznają w z wampirami, o których mówiliśmy są też bardzo nośne, a jeśli chodzi o możliwość znajdowania znaczenie dla nich samych, jakie są trochę bardziej skostniałe szczytu trudno tam coś wymyśli czasie banki są bardzo skostniała trudno coś wymyślić zombie no to naprawdę jeszcze można nas mówią ci coś im coś wymyślać Romera czy 1 z takich jak jeszcze dziś wygrywa się na temat na temat świętości to, żeby tropów, które uważa za drugiego właśnie z nadania przez wszystkich tych jego filmów rejsy ożywić trupa kilku w różnych porach doby jest on już miał nie wrócić do dat do tej tematyki miesiąc to jednorazowy strzał jednorazowe Good Night noc żywych trupów, która jest na dzisiejszej perspektywy strasznie dacie wzrasta dwu jak się ogląda nowo to jest w ogóle ten wyrok tego pewien stereotyp w Zambii współczesnego się za to więcej już myślę, że za dobę taki jednorazowy właśnie właśnie wybór natomiast fascynowała go właśnie w wiadomość o tym, że centra handlowe są przeznaczane na wypadek w trzeciej wojny światowej napady jakieś apokalipsy jako miejsce właśnie właśnie właśnie schronienia, bo tam zawsze są trzymane w taki, że za żelazny dadzą tak tak Burbon, kiedy można się schować Gene SA z OFE są tak co tak projektowane właśnie w połączeniu z typową gminą z 2 proc handlowego, który rzeczywiście często wygląda w jak zombie staje się kwestia własności tak system bezmyślna taką wnękę potem biegnie z 1 wyprzedaży na banana na drugą, jakby władzy zrodził mu się scenariusz, a my mamy z tego filmu właśnie własnych sitach kilka minut, kiedy ty kiedyś o tym, jest o tym, dowiedziałem się, więc oczywiście filmy Romero właściwie praktycznie zawsze mają w sobie jakiś tam przesłania nowo z kolei ten pies oczywiście, by wybudować jednocześnie na wiadomo, że na czym ten film straszny głęboki anarchista wezwanie, bo ten projekt się we wypycha na lidera tej grupy oni oczywiście pakuje pakuje w kółko tak też komentarze na temat stosunków rasowych Wajdy wtedy w stanach pokazuje do tej bardzo bardzo głębokie napięcia i że ta apokalipsa się kończy źle czy dobrze dla czarnych bohatera i tak jest mi obojętne, bo i tak na końcu stracą pamięć niech was od kuli szeryfa i też myślę, że ta w ogóle też ta metafora buntu zombi, które to metafora ataku ataku zamiast gola w amerykańskim kontekście kosztów nie może być w jaki sposób czytana jako coś co odnosi się do gangów biały wobec buntu w amerykańskich niewolników wobec tego, dlaczego tego buntu przeci w Acta, z którym całe południe Ameryki przez bardzo długi czas niż zniesienia niewolnictwa i nawet trochę potem uzbroił się bało się tej alternatywy w tu chodzi myślę nie tylko nie o czarnych o byłych niewolników, ale w takiej dalszej perspektywie w niektórych firmach to widać takie Echo jeszcze tych czasów walki z Indianami wypierania Indian sposób jak zombi są pokazywane jak to czytam w 1 z czwartku 1 z felietonistów, na których powołuje się w książce nowością czasami są pokazywane te hordy właśnie jak w dawnych filmach pokazywano hordy Indian oni są groźni, ale wystarczy dobra strzelba i tutaj nikt tyle, że to lepsze będzie słał wesoły wysłał gęsto żywi zagrają biali grają i będą tam podwaliny cywilizacji wznosić, ale właśnie rocznych przychodach zabierze większość badań znacznie nieliczne jedenastki, ale większość kończy źle większość kończyła się trupem i to się nie podoba trzeba trochę więcej optymizmu w to wlać zahaczyć o tak, chociaż po niej nie jest im, że nie jest łatwo na pewno, a teraz jeszcze co do co co do filmu Romera co do nocy żywych trupów Long on pod wieloma względami się się wyłamał z tego co było wcześniej już można tak, że publika, a wtedy już była zmęczona firmami zombie, które miały coraz niższy poziom on to bardzo ożywiło być może w duchu właśnie rewolty lat 60 tyle trwa właśnie Śniadek na targach i dostał dostał dostał po prostu takiego wigoru w erze to wymyślił, bo zombi są tam kanibala mi zgarniały one nigdy nikt wcześniej chyba tego nie wymyślił, że zombi mogą być Kani balami jednocześnie, łamiąc tym samym to tabu jakim, jakim dla ludzi jest jedzenie innego człowieka 2 wcześniej zombi były związane od czasów białego zombie z balonów gaz był utworzenie tam było związane z magią czarownik działa z zamiana zamienia kogoś wybranego w Zambii natomiast surowe rano mamy też kwas naukowe takie wytłumaczenie, że katastrofa rakiety lecącej na awans bodajże z promieniowanie i przez to często przez to te zamieszczane stają, więc też jest przesunięcie przesunięcie punktu ciężkości z magistra już mało, kto wie, że w stronę takiej no właśnie nauka to nauka jest zagrożeniem nauka może to sprawić, że rzeczy wszyscy znają znajdziemy się w kłopotach męscy połączenie tego wszystkiego łącznie z tym bardzo pesymistycznym zakończeniem i przebiegiem całej akcji jest właśnie jak mówił pan mówił Syjon z uwzględnieniem też w tej sytuacji losowej wówczas stan i mieć to wszystko budowało modną stworzyło kit kapelusze gitarzysty zrobione też strony formalnej bardzo anarchiści Antonow rotacyjnie mamy jakieś reguły montażu, które wtedy w Kijowie obowiązywały na taką regułę, żeby nie montować służył przekraczać 8180 stopni wtedy się nam kierunek obrazu odwracać się da się w kinie stosują wiele się częściej MOPS jest już bardziej przyzwyczajone do oglądanej, gdyby się domyśla się nagle nie zmieniły kierunki tylko po prostu widzimy ujęcie z innej perspektywy na 4 to było dosyć szokujące środek lata masowo stosuje moim często właśnie na zajęciach z filmoznawcą czy dla reżyser pokazuje, że ten film się pokazujemy w jaki sposób można nakręcić coś co działa bardzo mocno filmową, łamiąc wszystkie reguły, jakie wtedy obowiązywały młodych adeptów sztuki filmowej wtedy się mówił ludziom tak nie wolno robić Romero właśnie nakręcił film składający się z takich ujęć, których się wtedy robić w żadnym wypadku nie powinno stać się nasza rozmowa zeszła na te wszystkie filmoznawca i w Ameryce się, bo jest nam ucieknie to, że ta książka jest remis jednak przede wszystkim książką książka historyczna to znaczy to znaczy ja ze sceny baletowe sprawy z tego na czym niby tak w ogóle nie wiedziała, że histeria Haiti jest krwawa okrutne i t d. a jest na razie to aż tak strasznie będą nadal na mnie koszmarne nadany bardziej przerażające wrażenie zrobiła scenach napisu jest, w którego turysty francuskich generałów jak zaprosić jakieś elity, jaki mieszczańskie zostaje zostali rozdzieleni mężczyźni kobiety i ciepłej wody nagle oznajmił tam kobieta, że właśnie gratuluję paniom uczestniczyliście w egzekucji swojej swoich mężów braci ze współpracy naszych może to jest w Marsy pomiędzy strasznie banalnego ten nie zdawać sprawę, że jest ze żelbetowe są tak dużo okrucieństwa właśnie tym do oświaty zwrócone Francuza jednocześnie mieli wypisane ten wolność równość braterstwo na swych sztandarach, ale nie dla ojczyzny dla wozów wojnę w kolorze skóry i przed laty i to wszystko jestem w ci biedni Polacy wkręceni 2 w 2 wraz z zaciągnęli się do francuskie wojska wywalczyć właśnie dowolność w nosie dla nas to też Tyson strasznie przed siebie to też tak zaskoczyła zaczęli badać ten temat, który stał przed tym wiedziały też to znaczy, kiedy się o tym, dowiedziałem wyłącznie Stróż było wiele lat temu, kiedy akurat co ten wątek wątek poznam się jesień interesowałem no oczywiście, że to, że to było szokujące nota ta wolta, którą przeszli Francuzi prawda, którzy tutaj przechodzą siebie rewolucja na kontynencie niby są wszystkim dać wolność, a tutaj nagle się się okazuje, że to taka jak się to wszystko podliczy to wyjdzie na to, że jednak warto warto zostawić niewolników konania, bo jak mówił na talon do prowadzenia wojny są pod potrzebne pieniądze pieniądze i jeszcze raz pieniądze no, więc w błoto po postępowaniu bez względu na to wszystko co tam robili mnie natomiast nowym było pochodną tego jak traktowano niewolników w koloniach już wcześniej także wszystkie te okrucieństwa, które zdarzały się podczas wojny tej ewolucji haitańskiej, która też miała różne etapy były różne przymierza i czasami dosyć egzotyczne prawda to się to wszystko sięgało korzeniami do tego jak zaprzeczenia niewolnicy byli tam byli tam traktowani nie tylko na Haiti, bo to dotyczyło całych Karaibów na raka piersi użycie słowa Zambii w literaturze pochodzi z książki, która powstała pod koniec osiemnastego wieku na Gwadelupie, bo napisana przez francuskiego zesłańca i tylko te zombi tam wtedy i jest takie dosyć łagodne toto to jest zupełnie co innego to z 2 i też, jakby duch bestia taki bez cielesne bez cielesne duchy, którego może można człowieka zamienić tylko bazował na wierzeniach niewolników ściągniętych z Afryki to jest właśnie on sobie tego nie wymyślił koło bazował na określeniu, które zasłyszałem wśród niewolników którzy, którzy byli tam jeszcze ściągnięcie i jeżeli jakiś rodzaj duchów demonów nocnych straszydeł, które chodzą moje ten zombie od tego czasu pokonał strasznie strasznie długą drogę aż właśnie dzisiaj zrobi się kojarzy jako takie wytwory popkultury amerykańskiej sondy myślę, że nową w i w wielu częściach ciała świata nie jest kompletnie kojarzony jest z tym, że gdzieś ma korzenie na Haiti jakieś wierzenia afrykańskie tam przeniesiona absolutnie nie to jest wymysł wymysłem chodziło od to jest coś co by było zapoczątkowane to tak jak mówiliśmy przez białego zombi i t d . natomiast na Haiti no i punkt jest ciągle żywa na przyszły w badaniach, które zrobiono pod koniec lat dziewięćdziesiątych robi naukowca czy w czasie takim bardzo dramatyczny na Haiti kiedy, kiedy sytuacja była polityczna była tam rozegrana mocno wynikało, że dochodzi do 1000 przyp przybywa przypadków z ubikacji rocznie, a więc ludzie to ludzie to zgłaszają, a że pojawiają się zombie, że pojawiają się Zabrze rozpoznają zamówień czułam policja proszę przyjechać, bo to jest Zambii na wsiach zgłaszają zgłaszają do lekarzy zgłaszają do władz przygarniają jakich ludzi twierdzą, że rzeczy są ich bliscy, którzy zostali zobligowani przez czarownika i teraz oto wracają tylko po iluś tam lat, kiedy miała już teraz w zeszłym roku rozmawiam z Chińczykami na ten temat no to oni nie mogli uwierzyć, że to, że to 1000 kraj liczy 9 000 000 ludzi jeśli się Niemena na to to jest niemożliwe, chyba że ta liczba jest po prostu taką aberrację wynikającą z tego, kiedy robiono badania czy jest druga połowa lat dziewięćdziesiątych bunty przeciwko władzy otwieramy więzienia ludzie, którzy giną się znajdują one generalnie kraj w rozsypce no, więc to sprzyja sprzyja także powstawaniu i plotek i takich tworzeniu się w tworzeniu się mitów przyciąga myślę, że sprawa też tu leży w inny w tym co Haitańczyk z wieżą i jakie mają wartości, bo z 1 strony to jest, owszem, kraj chrześcijański katolicki, ale wodą, czyli ta jest krytyczny religia, która powstała w NATO na bazie wierzeń wyniesionych jeszcze z Afryki jest bardzo silna na jej ona jest tutaj immanentną częścią haitańskiej kulturę, a zombie wprawdzie nie jest częścią religii, ale wiara w Zambii wynika, jakby zabobonów wokół wokół tej tej kultury narosło trochę kuma się z wampirami papierni jest elementem religii czy wiary chrześcijańskiej natomiast łączy się w 2 wiara, że krucyfiks odstraszy wampira prawda, że hostia, że woda święcona to wprost, jaki się wampiry podłączył się pod jakiś takie zabobony funkcjonujące wokół religii chrześcijańskiej są tam zombi są są częścią różnych zabobonów funkcjonujących, bo wokół wodą drewno plus są oczywiście ci czarownicę aktorzy, którzy nadal funkcjonują, którzy znają się na tych ziołach lepiej niż ktokolwiek, do których przyjeżdżali z Zachodu nawet mniej wykształceni ludzie próbują zgłębić cenie takiego mogą podawać swoim ofiarom że, że żony wpadają w taki stan przypominający śmierć można ich pochować ją u nikt nie zauważy, bo w, kto mógł być znakomity farmaceutek do wykorzystania w w różnych celach, a także to tu wszystko jest niesamowicie niesamowicie ciekawe mówi krótko, że my w ostatnim czasie znamy zombie trochę trochę od innej strony to rodzinne strony więc, tym bardziej chciałem pokazać, że w spłacie nawet fani filmu są fajne są bardzo lubię było Kinder i uważam, że fajnie, że taki serial powstał Joanna tylu płaszczyznach rozgrywa to te sprawy związane z załogi z ludźmi z tym jak człowiek podchodzi do takiej mógłby podejść do takiej apokalipsy i w ogóle jak żyć w takich strasznych czasach dobrze, że to tylko na ekranie sobie uświadamiamy natomiast nowym pomyślał, że fajnie byłoby jak sięgnąć wgłąb historii pokazać tutaj szmat dziejów pod tym kątem nie tylko Haiti, które są krwawej fascynująca, ale też odrobina pokazać, że ta wiara, że nie umarli euro wracają z zaświatów mogą narobić szkód wśród żywych mu obecna praktycznie we wszystkich kulturach, a w Polsce była też bardzo bardzo znana judoczka teraz mimo wszystko nie mamy 1000 zgłoszeń rocznie jak to się temat, ale wróćmy do tego wszystkiego bydgoskie po po krótkiej przerwie salon Radia TOK FM piąty rok zaprasza Wojciech Orliński w ich witam państwa po przerwie na nasze Wojciech Orliński moimi gośćmi są Adam Węgłowski autor książki żywe trupy prawdziwa historia zombie Jakub Majmurek dziennik opinii krytyka polityczna znawca popkultury tematem rozmowy są oczywiście Zambii, a zapomniał dodać przedniej części i ja trasy przypomniał, że Krzysiek zapaśniczki mogą państwo dostać, pisząc na adres salon małpa w TOK FM, więc omówiliśmy już mniej więcej właśnie w puli Zambii w ujęciu historycznym krwawej straszliwej historii Chalid i Karaibów natomiast ciekaw Cecylii Jakubiak jeszcze jakieś różnice między między tym jak zombie, traktując Amerykanie tak Europejczycy nowa mieliśmy oczywiście mamy też amerykańskie zombie Romero wstrzymano właśnie bidet to się wszystko idzie, lecz bardzo konkretnych miastach amerykańskich, ale mamy tez Londyn za bardzo ambitne udanie go, bo ile mamy też w zasadzie europejscy zombie w Barcelonie w celi jak wyjęty z delty nasze zamki są inne czy wręcz Wyżynach amerykańska tutaj czym anglosaska popkultura jest jednak bardzo mocno hegemonii, a jeśli chodzi o to od dawna się, że obrazy zamówione one przede wszystkim kształtują to jak te jak te wyobrażenia zombie funkcjonują dziś do Europy do europejskich narracja się gdzieś tam jakoś kwiat dostają jednak głównie wydaje się przefiltrowane przez amerykańską wyobraźnię amerykańską popkulturę po kulturę na pewno głównie w kulturze amerykańskiej zombie stało się tak bardzo uniwersalnym bardzo nośnym nośnym symbolem tych do tej mówiłem, zwłaszcza w tych ostatnich latach to jest coś bardzo ciekawego we na fali kryzysu ekonomicznego na fali teście zaostrzenia się wyobraźni post apokaliptycznej to obrazy żywych trupów stają się jak i takie szczególnie szczególnie atrakcyjne dla widowni szczególnie atrakcyjne dla publiczności, która chce też z przejechać w tym co nie pozornie bardzo fantastycznym niecka mistycznym swoją własną sytuację swoją własną historię i dostać myślę i ciekawy przykład tego jak bardzo po to, obraz oddzieliły się zupełnie swojego oryginalnego kulturowego kontekstu nieważne dzisiaj mówić o tym, jakim przełomem był ten film Romero w tym czasie żona obóz w dziele w jaki sposób pozwala rządowi o wymiarach także oddziela sferę sferę zombie od sfery religijnej w jakikolwiek religijnej symboliki wydają się, że to jest dzisiaj jak najbardziej dominujący sposób tego mówienia o żywych trupach w kulturze Zachodu w ten kontekst religijny kontekst metafizyczny się pojawia bardzo rzadko najczęściej jest właśnie jakiś model wirusa zarazy epidemii modele ewentualnie właśnie tak jak było sześćdziesiątym ósmym roku katastrofy jądrowej dziś coraz rzadziej, bo w tym ta wyobraźnia związana z apokalipsą jądrową coraz mniejszą odgrywa rolę w narrację postapokaliptycznej to jest raczej dzisiaj wirus raczej choroba rak żyje, a raczej epidemie jako jako obraz tego jak ten mechanizm napędzający za napędzający za zombie w wakacje, a te religijne odniesienia prawie zupełnie obrazach zombie współczesnych norm SN taki mam wrażenie jednak w jednak wyparowały takim podstawowym podstawową metaforą, która rozgrywana jest przez przez przez te figura zombie jest jednak właśnie epidemia zarazy epidemia epidemia Kasi jakaś jakaś taka wyobraźnia apokaliptyczna biologiczna tutejsze włączyła jakościowa ze względu na banana na maj jest właściwe wykształcenie już wolę jak mówią magii na własną ręką na wszystkie naukowe zasady nie mają sensu znaczy sama decyzja ta za siebie nie ruszając po prostu sprzeczne z zasadą zachowania terminu nie ma tak w nieskończoność tak straszna, ale za to ogromne to właśnie konsekwentna, a już na pewno w walking Dead tamta data typ faceta tamta tam jest raczej magicy albo dlaczego dlatego, że mają ci, których ujawnienie nie wymienił konsola ale, ale za zabawna rzecz, że właśnie te zombi, które teraz są trochę taki bardziej naukowe, a prawda są efektem epidemii jednocześnie oglądamy to nie wiemy no i żaden organizm nie jest w stanie tak funkcjonować natomiast te stare zombie, że tak powiem to jeszcze bazował na na wierzeniach haitańskich powiedzmy, że z filmu biały Zambię one Bujak bliższe bardziej realne nie da się nie pod tym względem rzeczowniki zaczarował prawda, chociaż są tam rzekomo używa jakiś troci z gminy not, jakby dostępnych w przyrodzie natomiast one były one były niewolnikami one nic nie mogą funkcjonować w nieskończoność żony nie były nieśmiertelne te zombi były po prostu otumaniony mi ludźmi zmuszonymi do niewolniczej pracy, z której można było zrobić wszystko jak stał się normą na ludzi jakoś nie rzucały, chyba że chyba, że właśnie w jakiej się jakichś szczególnych przypadkach mówi Stephen tt tak genialne innowacja Romera zamiast Kani balami rzuca się na nas jesteśmy dla nich tak ale jakby nigdy nie jesteśmy do końca racjonalni Haitańczycy w swoich w tych pierwszych w wierzeniach nie byli do końca nieracjonalnie, bo sama metoda w wskrzeszenia tych zombi była tak jak oni wierzą przynajmniej nie była niewiarygodna natomiast to, żeby ludzi, żeby ludzie funkcjonowali sobie na portalach trzciny cukrowej i i tam pracowali na innych i póki póki po prostu nie padną słowa daj się bardzo racjonalne natomiast my dzisiaj mamy zombi, które powstają w wyniku niby jakiś naukowy na naukowej katastrofy prawda my natomiast jako, a potem funkcjonują, że kompletnie na nim same głowy niemalże chodzą, a już na pewno mogą jeszcze gadać, a tak Unia tak no to Motor jest fachowcem absurdalne groteskowe także to nie myślę, że z wampirami nie ma kąpieli nie przeszły aż takiej aż takiej manii Katarzyna głębokich Maracana zwróciliśmy się to też jest uzasadniane jakimiś właśnie ta epidemia oraz dane epidemiologiczne modelem w co jakiś taki też narrację wampiryczne, które próbują jednak to unieść takim ujęciu na czysto materialistyczne powiedzmy bez jakichś takich też religijnych nadprzyrodzonych LM elementów, więc też ten proces materializacji naturalizacji wampiryzm w popkulturze jak najbardziej zachodzi dobrze to ostrożnie z tymi papierami nie stracić pewne miejsce jest jest paralela którą, jakoby Emu mówi Maciek między ZAK z zanikiem wampirów i renesansem Zambii po 2008 roku potem stać się zastanawiać nad większej opowieści wampiryczne w ASO jednocześnie opowieść na konserwatywna, tyle że pokazują w zasadzie taki sam świata, jaki jest teraz tylko dodatkowym elementem jest to, że 1 z wielu bogatych ludzi dozować ten znak, bo za terapię natomiast w zasadzie nie można opowiadać widzom bez apokalipsa, więc bez takiej wizji tak jest świat jednak ten ten, do którego się przyzwyczailiśmy zawali w Poczdamie i lokalnej apokalipsy, którą ktoś np. próbuje powstrzymać, żeby nie rozlała się na cały świat no ale tak ma wampir może działać też w pojedynkę już sam 1 nie jest w stanie siać grozę w MMA pojedyncze na pojedyncze Zambii to nie jest jakieś szczególne zagrożenie umówmy się wprowadzić myśl przynajmniej jakąś setkę jak nie więcej wprowadziły faktycznych i horror, a poza tym nowe wampiry z reguły nie są jednak remis z nami one żyją tak długo znane są odczytane one są smakoszami bardzo często nas zombi, a nie nie na to przez test istota, która nie jest w stanie sobie przyswoić niczego tak wiemy to się z gier wideo w zeszły z wampirem przeznaczy właśnie wynika ze 105 natomiast natomiast jak mamy groza Rinata Achmetowa się zapobiec takim mięsem armatnim na czym mi jest groźny tylko dlatego za zgodą Josepha odwiedził hanowerskie sytuację matce pociski jak dla widzewiaków przed sobą nie wiadomo co robić, ale tak poza tym właśnie w typowej ZS Bud Haus der CDU twarde dno to po prostu jest taki tłum strasznie biegnących znajdziemy tych zabiegów ale gdy każdy znajdzie w pojedynkę to byłby to w wadze aż do pokonania, więc pewnie znowu potem Emitel ze strony tej metafory tego zdemontowanego tych, którzy wyraźnie się na widok jak jest taki zaszczyt u niego takie jest koń, który jest takim właśnie trochę sami są trochę taki sam sposób groźne jak groźne jest np. Starańczak latem dlatego jest groźna, że jest strasznie było wozić nas nie stanie narobić strasznie troszkę szkoda wam jest tak groźnych np. groźny jest nim jakiś wielki drapieżnik typu nie wiem Pumy albo tygrysa albo czego się, czego się czegoś z czegoś w tym stylu no i gdy obraz apokalipsy zombie bardzo często można dostrzec nieraz zupełnie wprost pokazywanych w nich lęk, który właśnie taką oddolną rewoltę rewoltą, która nie znam te reformy szczególnie racjonalną, która uderza zupełnie na ślepo znów trochę jak szarańcza czy na jakiś gniew Bowl w Ameryce, gdzie wasze metafory tych zamieszek na tle rasowym od czasu do czasu rzeczy się w tematach, które nawet miasta, które nawet już wcześniej wybuchały jeszcze w okresie niewolnictwa, kiedy też właśnie lęk przed rewoltą niewolników też dzisiejsi badacze historii wczesnej Ameryki mówią, że druga poprawka prawa do posiadania broni to ona też wynikało w dużej mierze z tego ze, że ambient Amerykanie bali się po prostu rewolty niewolniczej i to gwarancja tego nie mogą mieć broń miała służyć głównie temu, żeby ta Biała połowa ciasta nawet mniejsza od tej czarnej trzymała w szachu tą czarną czarną ludność tam bardzo czasu te proporcje ludnościowe w stanach południa już na początku dziewiętnastego wieku wyglądały one od 6040 na korzyść czarnych, a dla ciebie taka teza w książce Adam jest właśnie popularnym serialu widać sprawa jest Amerykanin nie ze nie zrezygnują z tej listy tak tak to tak sobie myślę, a na dodatek, a i tak jest tak w tych filmach, że wiecznie brakuje amunicji jak przy nieco do czego prawda imprezy to co w tt to jest dla mnie fenomen nimi sztuk amunicji z dostępnych w Ameryce, ale myślę, że starczyłoby na to, że wbrew, żeby nas szpiegować ołowiem wszystkie ewentualne zawody, które mogłoby się w stanach mogą pojawić nad myślę, że tutaj ciągle wiele do zrobienia tak trochę wjazd na marginesie w Polsce jeśli chodzi o polskie zamówienia, a Amerykanie z amerykańskimi problemami to się na sprawdzony cześć w nas także dotyczą, ale trudno mu myślę, że tutaj Polska tradycja jest ciągle do uzyskania jakoś wypromowania misia po tych naszych wsiach mieliśmy te nieszczęsne strzygą niektóre są nie do końca zombi nie do końca z wampirami za czym nie to, że one ściągają z odbicia od wampirów strzygą niedostrzeganie to są oni umarli, którzy wstają z grobu i w ich potem są bardzo mu upierdliwy i dla swoich biskupów bliskich chodzą kołaczą do drzwi, krzycząc coś czasami nie atakują zwierzęta norm czasu czasami się radykalizują także na innej niż wtedy absolutnie trzeba na niej coś poradzić natomiast wydaje mi się właśnie ten lekko historyczną folklorystyczne też inne od tych tych strzygą oni absolutnie do wykorzystywania NATO to jest nasze własne upiory na naszą miarę na miarę naszych możliwości bardzo odpowiadający naszej historii przeszedł na Grochowie mają całą masę historii związanych z zastrzegania miną łącznie z ZUS opowie sprzed 100 lat bodajże z wileńskiego o o człowieku, który się obudził w trumnie podczas podczas gdy tam wszystkie płatki śpiewałem nie człowiek zaczął się ruszać stawać w wielki krzyk strzygą się budzi wszyscy uciekają potem silna grupa wraca skłonić sami strzegą oni strzygą w cudzysłowie, bo próbuje coś tłumaczyć, ale po kilku szybkich uderzeniach się nie rusza na to oczywiście makabryczny przykład Meryl Streep i wymogów straszny, ale mało myślę, że na polskich wsiach nie takie rzeczy się działalnością nie tylko na wsiach no ci ludzie no i stany śmierci pozornej 333 określania, kiedy człowiek umarł naród to przecież tego sygnału nauczyliśmy się jakoś to rozgrywać stosunkowo niedawno, a wciąż dochodzi do sytuacji przeczytała nie może nie w Polsce, ale w Indiach, ale też w innych krajach już takich bardzo cywilizowany żal, że ktoś używa w kostnicy na 2 proc, tak więc musiało to też zachodzić wcześniej jeszcze wyobraźmy sobie jednak, że na polskiej wsi właśnie ktoś został wzięty za zmarłego po domaga się rusza no niestety nie ma oklasków w tym momencie, bo już, że Onyszko nie być po drugiej stronie, a zatem podzieliła ten spadek tak także jest problemem w tym momencie tego zdaniem to mogło chwycić pod pop kultura tutaj w jakiej takiej narracji jakoś atrakcyjnej jakich dają się zombi zawsze z można, by to wykorzystać wydaje się, że to jest jakaś taka wielka słabość polskiej popkultury stąd tradycja polską etnograficzną zawsze wykorzystywała dosyć dosyć słabo idzie mamy tego jak i wciąż się próby wytwarzania Sapkowskiego mamy właśnie w tych franczyza, które powstają nowe w grze komputerowej wiedźm, gdy jest jest z tego też próba wykorzystania mamy kilka jakiś polskich przekładów literackich czy jeszcze mniej filmowych, który jakiś sposób, że ten folklor i związane z nim takie wierzenia, które można zarobić na atrakcyjne opowieści grozy próbują wykorzystać nie mój ulubiony z tej imprezy, które ujawnią nieumarłych, ale loki z Janusza Majewskiego w litewskiej szlachty, który się zmienia niedźwiedzia nie w Wirku Wilka jak zwykły Wilk koło, ale właśnie właśnie nie widziała tak takiego nie wiedziała nawet tej też z mistrzyniami wydaje się, że potencjał, by ich ciekawej popkulturowej narracji z pewnością jest inna myślę, że może nimi w ramach konserwatywnego zwrotu na innych typowo sięgnie teraz czas może być też romansu mąż wraca w Kcyni niesłusznie pochowany w Bobowej, bo jednak żyje i dalsza rodzina rozdzieliła zbadają to już za mało godzin protesty żony nawet protesty żony nic nie pomogą, bo to jest zbędnym elementem należeć się pomysł się taki, żeby tak teraz dofinansować właśnie z z jakiś fotograf patriotyzm jutra właśnie takie tt sens, że polskie motywy właśnie właśnie z tego strzelania tego, bo nie za ważne, żeby totalną nad pewnie z KNF, gdyby ktoś zrobi to skończyłby się żałośnie, ale to zupełnie szczerze, że z bardzo chciałbym zobaczyć taką historię, bo te tańce do zapisu jest jakiś tych sporów w tej książce objaśniać w ogóle ze sobą aż takie większe poruszenie się na wsi ważna jest organizował jakiś 1 z jakich straże obywatelskie Bobo Bobo gdzieś tam widywane więcej tych strzygą nie da to syn jest bardzo zabawny pomysł, żeby zaraz, bo pisarz no tak ma również w prowadzoną przez coś jestem człowiekiem z Mazur i kiedy na Mazurach szalała dżuma w czasach, w których już nie pamiętamy na początku osiemnastego wieku no to tam faktycznie na drzwi winą winą za tę epidemię obarczano oczywiście głupie głupie co u pszczół pierza, które która, w które przynoszą przemawia przynoszą to na ludzi no bo nie zapominajmy na Mazury mogło być sobie, ale pod panowaniem pruskim MOK mogło być protestanckie na większość ludzi mówiła po polsku ona w tej w tej części oczywiście nie mówię o tym, tutaj o Królewcu czy tam trochę dalej na ne na północ natomiast no to byli ludzie, którzy dzielili pewne przesądy razem stukać mieszkańcami Mazowsza Szczecin 3333 czy innych czy innych miejsc w Polsce no i faktycznie podczas podczas właśnie tej tej dumy na Mazurach nie skończyło się na szukaniu winnych, czyli na rozkopywanie grobów i sprawdzaniu czy tam jakiś któryś z tych trupów nie jest czasem wzdęty odkrywki czy, a jak nie znaleziono na to inni w jedno to i tak tam których, któremu się do szamba na głowę przywożono kołkiem zakopano psa razem z razem razem z tym korpusem przysypano ziemią Wist taki jest taki cmentarz pod węgorza wam, że stary myślę że, gdyby tam przeprowadzić zakrojone na szeroką skalę badania, których oczywiście nie musimy jej może nie ma sensu robić, ale myślę, że znaleziono tego psa jeszcze Zakopanego razem kości psa Zakopane razem z miesięcznikiem i tak to byłby dowód na prawdziwość historii, która tam została zapisana pszenna przez przez ówczesnego pastora zabierze rząd rozważa tego trupa CCC schodziło, żeby to, żeby strzegły pilnowały notes pies stróżujący w Boże ostry był na to kto to wynikało z logiki jest to wynikało z logiki tych ludzi i zagrożonych straszliwie i jak sobie tak na dobrą sprawę pomyśleć ten świat Anno Domini tam 1710 na Mazurach w tej części dotkniętej dżumą test taki trochę świat zdoła Kinga właśnie ludzie 1 dnia chowają swoich bliskich następnego biorą ślub, bo wiedzą, że już pojutrze mogą mogą mierzyć czy historia się powtarza dajmy się nie chciałby w składzie wydaje się, że z ćwierć 1 000 000 ludzi chyba wtedy zginęło co dla takiego małego kraju w ówczesnym czasie docent UW pod potworny cios oczywiście działki ma też szalała wtedy my w Polsce w rożnych rejonach na torach skupiliśmy się się jesienna tym miejscu, które jeszcze dodatkowe z mało zaludnione Mazury ze swoim ciałem tym pięknem z lasami jeziorami ten co robi co robić z tymi trop osiami w ogóle czy może je utopić wiedział, że w fantastycznym dla filmu idealna scena sceneria mam nadzieję, że słuchamy z jakich dawno producent szuka pomysłów mamy teraz ta słynie jako wyborca myśli o potrzebie właśnie takich jak z Narodowego programu ochrony popkultury jak z PSL oceniały, że powinniśmy zestawiać zadbać o to, że to na pewno jest dobry pomysł, żeby pop ruszamy w sięgać po też te wzorce, które są mało wyeksploatowane globalnie, które tkwią korzenie Wyki ciasto pół zapomnianych lokalnych tradycjach i starać się z nich budować takie narracje, w których my się będziemy mogli może lepiej przejrzeć niż 2 np. docierają do nas w Ameryce, który też po prostu mogą być ciekawe dla globalnej publiczności, bo jeżeli globalna publiczność będzie szukała jakiejś polskiej narracji w np. fantastycznie nie będzie szukała kolejnej narracji hrabiego Drakuli albo właśnie albo niemal w kolejnej historii stylu stylu UOKiK dna, bo ma je też pewnie znacznie lepiej wyprodukowany ze stanu z Wielkiej Brytanii 3 czy skądinąd będzie szukała czegoś co jest właśnie w jaki sposób lokalne przez lokalne ścieków może trochę dla widza z nowego Jorku czy czynieniem z San Francisco jakoś trochę szalone dziwaczne, ale przez to też atrakcyjne tym się wydaje na wkład przykład Agnieszki Smoczyński filmu córki dancingu, który jest taką fantastyczną narracją serwerach, który czerpie z takiej mitologii peerelowskiej Warszawy, ale też Andersena trochę też jakich tutaj w lokale lokalnych innych źródeł lej tworzy z tego taki miks, który okazał się w międzynarodowym obiegu wciąż bardzo fascynującym gdzieś tam pokazuje drogę też niekoniecznie muszą to być wątpię, że jakiś plac słowiański odmęty może to być bardziej współczesna popkultura naskórek mitologia nie jest miejska miejska Warszawy jak najbardziej popkultura Małgorzata Bartoszek soki z tego co co lokalnej przetestować atrakcyjnego lokalu moi, gdyby polską kulturą osądzili Monzy konserwatyści to z pewnością w tą stronę w starali się wspierać różnego rodzaju inicjatywy tak są publicznym groszem nawet, że niestety jest za jaki to jest ten temat rzeka, więc już niestety nikomu swych panów fanom istnienie tam dojść do głosu, bo musimy zbierać do końca, więc moimi gośćmi czy Bretania nasz adres, gdzie sam byli chudzi sam by je Adam Węgłowski autor książki żywe trupy prawdziwa historia zombie niektóre egzemplarze mamy dla państwa do rozdania jeśli państwowe chcą napisać na adres salonowa TOK FM Jakub Majmurek krytyka polityczna dziennik opinii znawca popkultury w audycji wydawała Zuzanna Piechowicz zrealizował Jacek Kozłowski jak nazywa się Wojciech Orliński zabrał do zasad do usłyszenia bożyszczem dodatek do ZUS rozdział tej samej porze dziękujemy dziękujemy dobranoc panie z Orawą w rękach PSL -u Radia TOK FM piąty czy Klaudia Kluk zaprasza Wojciech Orliński i
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: SALON - PIĄTECZEK (WOJCIECH ORLIŃSKI)
-
42:35 W studio: Ewa Lipska
-
43:02 W studio: Artur Celiński , Piotr Szmilewski
-
41:44 W studio: Marcin Rotkiewicz
-
38:57 W studio: dr Alek Tarkowski , dr Dominik Batorski
-
43:01 W studio: Jakub Majmurek , Kamil Śmiałkowski
REKLAMA
POPULARNE
-
24.11.2017 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)42:51 W studio: Kamil Fejfer , Olga Gitkiewicz
-
26.01.2018 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)42:31 W studio: dr Agata Stanisz
-
23.03.2018 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)47:53 W studio: dr Dominik Batorski , Katarzyna Szymielewicz
-
-
-
13.01.2017 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)41:30 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
20.05.2016 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)49:42 W studio: Jacek Dukaj
-
16.03.2018 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)40:02 W studio: dr hab. Agnieszka Pollo
-
16.02.2018 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)40:08 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
17.06.2016 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)38:18 W studio: Edwin Bendyk , Miłada Jędrysik
-
05.01.2018 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)43:25 W studio: prof. Stefan Dziembowski
-
25.03.2016 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)45:46
-
19.01.2018 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)44:46 W studio: Katarzyna Wężyk , dr Piotr Tarczyński
-
27.04.2018 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)42:39 W studio: dr Agnieszka Haska
-
11.05.2018 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)38:06 W studio: prof. Piotr Bilski
-
17.08.2018 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)38:57 W studio: dr Alek Tarkowski , dr Dominik Batorski
-
17.02.2017 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)42:07 W studio: Agnieszka Lichnerowicz , Przemysław Wielgosz
-
24.08.2018 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)41:44 W studio: Marcin Rotkiewicz
-
-
12.01.2018 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)43:00 W studio: Marcelina Zawisza , Marek Kossakowski
-
-
-
09.12.2016 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)45:39 W studio: Michał Nogaś
-
30.03.2018 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)39:23 W studio: Jerzy Sosnowski
-
13.10.2017 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)43:24 W studio: Marcin Rotkiewicz
-
01.09.2017 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)44:06 W studio: dr hab. Agnieszka Pollo
-
06.10.2017 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)47:33 W studio: Jakub Demiańczuk , Katarzyna Wężyk
-
-
24.06.2016 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)40:45 W studio: Rafał Trzaskowski
-
31.08.2018 20:00 Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)43:02 W studio: Artur Celiński , Piotr Szmilewski
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL