REKLAMA

Jak ruchem drogowym i jego bezpieczeństwem zarządzają Francuzi?

Skołowani
Data emisji:
2016-08-13 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem dziewiąta zdjęcia to znaczy, że porozmawiamy o bezpieczeństwie drogowym o różnych użytkownikach dróg za mną studia Olivier Schneider francuska federacja użytkowników roweru z oraz francuska rada bezpieczeństwa ruchu drogowego dzień dobry kina, by je już słuchać po polsku będzie mówić, ale państwo, którzy słuchają cyklicznie audycji na pewno znają Moliera dobrze proszę państwa porozmawiamy z Olivierem trochę w Rozwiń » odniesieniu do różnych dokumentów, które ostatnio pojawiały się, jeżeli nie przez kilka lat to przez kilkanaście miesięcy, choć oczywiście wszystkie raporty Najwyższej Izby Kontroli dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale o tym co w ogóle się dzieje w Polsce i porównamy Francja raczej Polskę do Francji i myślę, że powinniśmy zacząć od samej góry nie takie właśnie pokazują wszelkie raporty Najwyższej Izby Kontroli, czego brakuje w Polsce przede wszystkim to instytucji dobrze działającej instytucji wiodącej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego ja pamiętam, że w ostatnim czasie chyba miesiąc temu albo troszeczkę dłużej moim gościem był sam z Job z Australii to też jest osoba, która działa ściśle w bezpieczeństwie ruchu drogowym udział w tamtejszej krajowej radzie bezpieczeństwa ruchu drogowego on opowiadał o tej instytucji właśnie wiodący jak tam działa na jak to jest we Francji, gdzie się zaczyna ten najwyższy szczebel oddziaływania na bezpieczeństwo w ruchu drogowym czy tez ministerstwo czy jest może właśnie oddzielna instytucja wiodąca w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego jako nadział coś tak świadomość tego, że wypadki drogowe są czymś takim bardzo ważnego społeczeństwo się pojawiła pod koniec lat siedemdziesiątych i właśnie wtedy wtedy były wielokrotnie ponad 10 × więcej ofiar niż się już dzisiaj i wtedy powołano właśnie widzą, że to jest coś co nie podlega pod jakieś jedno konkretne ministerstwo międzyresortowego koordynatora ds. właśnie bezpieczeństwa ruchu drogowego, który z 1 strony przewodniczy odpowiednikowi krajowej rady bezpieczeństwa drogowego, która w nie wiem dokładnie w Polsce, ale też z radą, czyli on ma role tylko tak może ona tworzy zalecenia, które potem w Realu nie jest prosta zaludnienia w Polsce jest to także krajowa rada krajowa rada Radiofonii krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego składa się przede wszystkim przewodniczącym jest minister infrastruktury czy też minister odpowiedzialny za transport i w tej radzie są na odpowiedź nic albo ministrowie albo zastępcy ministrów Annę z różnych resortów ministerstwa spraw w wewnętrznych Ministerstwa Zdrowia ministerstwa rozwoju i t d . i t d . oraz Rud policja straż pożarna również członkowie różnych stowarzyszeń i to jest parada cała bezpieczeństwa ruchu drogowego no a jakby działem wykonawczym w Polsce jest sekretariat loża we Francji ktoś przewodniczy i tej krajowej radzie i krajowej koordynacji z przeważnie ta sama osoba ona się zmienia cyklicznie w tej chwili od 18 miesięcy jest takim były sędzia, czyli ktoś chce, by z wykształceniem prawniczym Nielba oby i tam nie zasiadają tak jak w wymieniały się ministrowie czy wiceministrowie, ale raczej urzędnicy, czyli raczej osoby, które są związane z PiS i bezpieczeństwa ruchu drogowego od 101520 lat czasem nawet dłużej czasem całą karierę i osoby raczej u schyłku kariery, ale tak rada spotyka się co jakiś czas jest coś coś co parę lat się zmienia komisja w tej chwili są 4 jest do 1000 dotyczące tamy i 1 alkoholu i narkotyków inne dotyczące prędkości inna dotycząca młodych kierowców i czwarta, jeżeli chodzi o w przekaz społeczny kampanie społeczne no i tak nadal jest złożona dużo więcej jest właśnie takich osób jakie, czyli reprezentujących różne stowarzyszenia czy instytucje niebędące zależna od państwa i my wypracowujemy raporty i te raporty są potem przez ten odpowiednik tego sekretariatu przedkładany ministra spra w i spra w wewnętrznych, tudzież premierowi, czyli wójt gminy to nie jest cykliczne, że jest określa, że znak raz na rok, ale co jakiś czas premier organizuje krajową radę bezpieczeństwa ruchu drogowego ostatnie miały miejsce 1 października piętnastego roku i po prostu wtedy on o premii decyduje przykładam się ostatnio było 55 różnych działań oczywiście nie odizolowanych od siebie, ale jako mających jakoś, że tak, by strategię długoterminową w domu 22 działania główny 33 działania uzupełniające ją po prostu decyduje ewentualnie dopytuje, dlaczego to, dlaczego to i potem na konferencji prasowej mówi no właśnie będziemy tak jak taki, że tak powiem plan działań i mieć i właśnie ważny moim zdaniem jest to, że ten proces przygotowywania tej tej narady oczywiście pan premier ma on dużo różnych spra w na głowie nie zajmujesz na co dzień bezpieczeństwa ruchu drogowego to jest ta nie ma jakichś działań takich, że wczoraj samochód potrącił 3 pieszych, więc zmienimy coś dla samochodów to są długofalowe działania oparte na danych w danych, które zbiera takie obserwatorium narodowe wypadków drogowych, które co miesiąc produkuje statystyki raz w roku jakoś tam od pana denerwuje się z nim rozmawiali, które od niego też od tego koordynatora zależy, więc koordynator zajmie się Radom zajmuje się koordynowaniem działań między różnymi resortami oraz zbieraniem danych i też zajmuje się tym, żeby też współpracę międzynarodową, czyli po prostu zbieraniem najlepszych praktyk światowych, a ostatnio od roku gasną kwartału spotykamy się to jest taki klub osób, które zajmują się komunikacją w sensie staje się przekazem, że gazem przekazem i jasna 3 miesiące w opowiadamy sobie nawzajem, że np. odpowiedzialni za bezpieczeństwo autostrad mówią my będziemy od dwudziestego do 25 czerwca robić kampanie są 2 godziny sobie zrób przerwę, bo zmęczenie powoduje wypadki, a więc, jeżeli wy chcecie też, o czym mówić w czerwcu 2 albo skończy się przed dzień przed 20 czerwca zaczną się po występie na tym, żeby nie było także przez 2 tygodnie nie ma nic w mediach OBD, a potem 2 różne tematy się nakładają miasta i ma taką rolę Międzyresortową taką wolę zbierania to zysk, ale też w rolę takiego lidera po prostu różne kampanie społeczne oczywiście to jest wszystko, dlatego że my się zgadzamy i że wychodzimy z założenia, że jeżeli będziemy się dogadywać to będzie lepiej, aby gdynianie, dlatego że też ustawa nas do tego zmusza, ale np. normy jakości prowadzimy 2 kampanie rocznie na jesieni, że rowerzysta świeć przykładem także czy nie nośność oświetlenie po zmroku i na wiosnę kierowcy szanują rowerzystów m. in. zachowując dystans jak wyprzedaż i ja mam dzięki tej koordynacji gwarancji, że w tym tygodniu w tych 2 tygodniach w roku, kiedy ja się tym zajmuje to, że nie będzie innej kampanii BND, która po prostu emitentom, że będzie cisza oraz niedowidzenie BGB, a nawet może być także, który jest innych aktorów np. autostrady przy tej samej okazji do swoich kierowców powiedzą Leszka zaraz zjedzie do miasta to już nie będzie to 30 uważaj na rowerzystów oni mają oświetlenia, ale może ich nie zauważyć tak właśnie w tym roku będziemy z tego rozmowa działaczy nie będzie ani dublowania się kampanii społecznych ani rozmywania poprzez to, że będzie kilka kampanii nad, ale ja chciałbym powrócić do KO koordynatora, bo powiedział, że jest co prawda koordynator, który ma zadanie dostarczać wiedzy zbierać z różnych źródeł z wiedzy i dodatkowo są różne rady, które n p . zajmują się alkoholem na drogach wśród uczestników ruchu drogowego na Solnym drogach butelki z alkoholem nie leżą poza czasami czy też prędkością i t d . i t d. ale jednak nad sobą dalej ma premiera na ile on ma możliwość na jej, jakie są kompetencje jak go w przedstawieniu tych wszystkich propozycji i w tym, że premier przyjmie jego propozycje wypracowane przez wielu wielu członków rad i przez wiele stowarzyszeń na ile to wszystkie rzeczy Song Plant obligujący premiera do wdrożenia tego co przedstawi tym koordynator zacznie on jest tak jak on jest pełnomocnikiem premiera, ale jeżeli rząd premiera nie przekona do czegoś no to oczywiście z jego zwierzchnikiem on ma z kolei, jeżeli premier się o podpisie pod jakąś propozycją to on idzie do poszczególnych gmin minister właściwy ds. transportu czy tak dalej wiceminister zaś mają obowiązek wdrożyć też ma dosyć duży budżet tego niestety nic nie podobały, ale w Kazimierzu dosyć duży budżet chowają go chociażby w dobrze znany koordynacji rowerowej, która ma budżet rzędu 3  000 000 podejrzewam, że Ziobro natomiast kilkanaście razy tyle ta koordynacja jest też coś takiego, że w poszczególnych departamentach, by te są pewni województw są to efektowny, czyli reprezentant państwa w danym departamencie i oni mają też wytyczne bezpieczeństwa ruchu drogowego, które są bezpośrednio przez pana Magda opracowane przez jego zespół i oni n p . robią program bezpieczeństwa ruchu drogowego departamentu x 2 i oczywiście nie mogą zmusić gmin, które samorządów, które mają własną politykę Belweder, ale mogą napisać odpowiednie standardy bezpieczeństwa ruchu drogowego i żeby dostać na dofinansowanie na drogę czy dofinansowanie jakiś projekt to to musi spełniać standardy jest ustawa czy przepisy te zalecenia, a z drugiej strony zalecenie warunkuje utrzymanie dotacji finansowej w związku z tym większość samorządów te dotacje są w ramach budżetu właśnie tego koordynatora całego w pewnym sensie naczynie do ZUS w murze bezpieczeństwa drogowego można powiedzieć, że to jest jego budżet, ale z budżetu z departamentów, aby 1, ale ta część, która nie jest samorządowa, ale właśnie przez państwa w Tychach Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów oraz francuska krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego rozmawiamy w błąd instytucji wiodącej we Francji już za kilka minut skrót informacji Radia TOK FM w skrócie wracamy do rozmowy w druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej w studiu Oliver Schneider francuska federacja użytkowników rowerów i francuska rada bezpieczeństwa drogowego w pierwszej części rozmawialiśmy o tym, najwyższym szczeblu zarządzania bezpieczeństwem drogowym powiedzieliśmy, że jest koordynator, który podejmuje różnego rodzaju działania w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach współpracuję z różnymi wadami i te zalecenia przedstawia premierowi, który decyduje na szczeblu oczywiście centralnym ogólnym, ale też są przedstawiane różne zalecenia Departament tą departamentowi to jest na wzór nasze województwo i pytanie na ile te departamenty, czyli województwa są zobligowane do wprowadzania różnego rodzaju zaleceń czy też po prostu nie nakazu wprowadzenia różnego rozwiąże różnego rodzaju rozwiązań w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego będzie nowy, więc z tego wyszło to o poradę poprzednio to z 1 października 2 tysiące piętnastego roku tych 55 przykładów jest, że niektóre z nich aplikuje się bezpośrednio mają odbicie jakiś legislacyjne np. 3 OBI i wprowadzenie obowiązkowych przeglądów dla jednośladów córce co ciekawe we Francji takich nie było były tylko fakultatywne, więc tu oczywiście to też znana cały kraj ten, a jeśli chodzi o właśnie te sprawy lokalne to często np. także trzeba pilotażowo coś przetestować silna, żeby po prostu zdewaluować przez przez 12 miesięcy aż 4 miesiące zobaczyć czy jest sens to wdrażać w całym kraju w ich np. był taki eksperymentalny obniżenie kar limitu prędkości z 90 na 80 km / h na 3 różnych drogach w 3 różnych sytuacjach w 3 różnych właśnie departamentach we Francji my tutaj jakoś to były drogi wojewódzkie no to zarządca zarządzą byłby efekt, czyli reprezentant państwa centralnego i tutaj co prawda w pierwszej chwili właśnie samorządy mówiono, że jak to, że to dyskryminacja naszych obywateli wciąż jeździ 90 i nie będzie 80, ale po 12 miesiącach się okazało, że to obniżyło się jak i wypadki o 60 % no to już nikt nie krzyczał, ale z rozmysłem Rosja stanie w jaki sposób Tesgas do 2 latek pracuje u nas łatwo łączy FedEx wszystkim wieś w polityce można coś zadeklarować moment w deklaracji służy też do przetestowania reakcji pancerz czy premier coś mówię, że zrobimy to i to, ale jednak cały ten jeszcze pismo o mnie nie zostało podpisane inni jeszcze takie były też nie ziściło, jeżeli nikt na to nie zareaguje na to kto to toto wejdzie, jeżeli zareaguje lekko się z nim porozmawiać z z odpowiednim samorządem i a czasami jest konflikt tym nawet natury politycznej, czyli że już mamy premiera partii socjalistycznej jakiś Departament, gdzie jest większość z prawicy uznali, że sobie może nie na złość, ale jednak nie będą szczególnie ze sobą, że tak powiem współpracować dialogować potem taka wojna medialna, ale ogólnie rzecz biorąc bezpieczeństwo ruchu drogowego jest takim tematem, gdzie w dosyć dosyć jest konsensus nawet ponad podziałami politycznymi czy wewnątrz partii dziś podziałami frakcji innymi tak, bo to te są często nie ma w Polsce we Francji, a on jeszcze gorsze niż niższy niż niszy między partiami, ale w każdym razie te zalecenia one czasami są takie być kwalifikowane do pewnego obszaru geograficznego, czyli że koordynator mówi chcielibyśmy na drodze tam wojewódzkiej numer toru niem 115 na tym odcinku, bo tam jest taka szerokość, bo tam jest tyle pojazdów dziennie obniży z 9080, a czasem jest jest oczekiwanie na informację zwrotną, czyli krajowy koordynator mówi mam 10  000  000 EUR i to tak wesele był grany strzeli na 10 najlepszych projektów nie wiem o poprawę bezpieczeństwa pieszych moi niech samorządy się, zgłaszając projektami wybierzemy 10 najlepszych jest finansujemy wtedy to Tomek jest dialog testy testy właśnie na tego typu tego typu, że tak powiem metoda też była m. in . jako rowerzyści wywalczyliśmy pilotażowo właśnie rozbudowano w rozbudowany program nauczania poruszanie się rowerem po mieście i to też tam było, że to było dla szkół, które na najciekawszy projekt pedagogiczny zgłoszą oczywiście we Francji wychowanie komunikacyjne na poziomie jakimiś tam uraz, ale ich odchodzenia od 8 chodziło o taki, że łóżka każde dziecko będzie w stanie na końcu pastorów się na tyle dobrze nauczyć jeździć rowerem, żeby od pierwszego roku gimnazjum mieć kompetencje do jeżdżenia samemu nie w grupie po mieście między własnym miejscem zamieszkania, a w 100 gimnazjum podstawówki są na tyle blisko, że przeważnie elity, chociaż mogę powiedzieć, że pomiędzy pomiędzy miejscem zamieszkania, a gimnazjum jak to jest sprawdzane czy nie wyjedzie gdzieś tam po drodze w inne uliczki, a tylko mecz pomiędzy miejscem zamieszkania Gimnazjada nie chodzi o to chodzi o to, że nie mamy w tym programie z założenia w tej bazie programowej najpierw musisz złożyć tylko śnieżna rower potem w środowisku ochronie bez tak przynajmniej rok przed konkurencją podstawówki następnie jest nauka już wyjeżdżają na ulicy, ale przeważnie w grupie od emisji, że nie samemu plus orientacji to tak jak już 4 etapy przejdziesz to oczywiście nasz region będzie się można tak jak i dziś pojedzie na kwotę, ale chodzi o to, że jest, ale to twoje pytanie jest bardzo ciekawe z chodzi o to, że często właśnie te w tym w ramach tego projektu było także w czerwcu organizacje lokalne mojej federacji IBF w relacji użytkowników roweru spotykały się z rodzicami prawda uczniów ostatnich klas podstawówki, które pójdą do gimnazjum rok później i mieliśmy taką mapę i patrzyliśmy mieszkają państwo dług dziecko pójdzie do tego gimnazjum najlepsza trasa jest trendy i potem raz jechaliśmy z rodzicami z dzieckiem i mówi się losom wakacje kilka razy pojedź cie ale, ale almery ale, żeby dziecko jechało z rządu Ewy obserwuje dzieciom ścian patrzył wprawo trzon chcą mieć rację trzeba i t d. i właśnie chodzi o to, żeby naprawdę doszło do tego, żeby dzieci zamiast być tak jak niektóre naszych czasach jeszcze teraz pokonamy go doszło, ale ich takie niepełnosprawne komunikacyjnie rzecz że, że dowożone samochodem nawet nie umieją przeczytać rozkłady autobusowe to właśnie kompetencje nie tylko jeździć na rowerze wznosi się nie wywrócić, ale również orientacja plus no dobra znajomość tej tej trasy dom szkoła co do naszych czasów i pokémon go to to ja pamiętam, że w latach mego dzieciństwa popularne było to ma go Chi-Chi Ude ty też tak też pamiętać w wychowywanie zwierzątka, ale bezpieczeństwo ruchu drogowego, a co jeśli umie to troszeczkę nurtuje co jeśli, jeżeli faktycznie ten koordynator zarządzi wprowadzenie pilotażowych programów czy też jakich zmian w tych departamentach co jeśli to działanie ma skutek odwrotny, czyli nie poprawi bezpieczeństwo, ale pogorszy to właśnie wszystkie te pilotażowe i głównym celem jest najbliższe 3 przygotuje program przygotuje się również wskaźniki, które pozwalają po prostu badać na bieżąco skuteczność programu już nawet można go przerwać w trakcie nie, doprowadzając do końca inicjowanie wybranej długości trwania projektu, jeżeli się okaże, że Tomasz negatywny wpływ też tak nie jest także, że tutaj wrócimy faktycznie to ograniczenie ich zobaczymy jak to będzie wcześniej zrobimy pewne analizy jak to może wyglądać wolny wracając do przypadku tych tych 33 odcinków, gdzie jest ta prędkość obniżona do 10 km / h w ogóle z wysp czuliśmy swoistego eksperymentu wniosek że, gdyby w całej Francji na drogach drugorzędnych tak jak tych głównych obniżyli z 10 lat 80 oszczędził oby to 150 do 300 istnień ludzkich mięśni oraz innych wypadkach, ale skąd my to właśnie jak to zostało obliczone Dyzmy najpierw te drogi bardzo długo obserwowaliśmy bardzo dokładnie puszczane były ograniczane 90, czyli tzw. prędkość miarodajne też rozpad dokładnej prędkości w zależności od ognia w zależności od pory roku w zależności od tego czy padał deszcz czy niezależności od obecności pieszych rowerzystów wszystko było bardzo dokładnie monitorowane w i specjalnie wybraliśmy 3 odcinki różniące się gdzieś mający właśnie ten wspólny mianownik brzegu jednak na poziomie 1000 do 5000 pojazdów dziennie ta sama prędkość i ta prędkość na 90 zawodowo poza obszarem zabudowanym inwestor nie chcieliśmy to 80 i sprawdzaliśmy wszystkie te wskaźniki, które wcześniej mierzyliśmy no bo tu nie chodzi o to, żeby 1 wskaźnikiem była liczba zabitych czy liczba wypadków chodzi w ogóle zobaczyć jak to wpłynie na rozkładanie się prędkości też na całkowity czas trwania pukanie na nią odcinkach dróg wojownicy rzeczywiście tracą aż tyle czasu usynowił prostota tt tt rada UE w ogóle przepustowość od czasów pokonanie odcinka jest dla mnie nie jest trudno też sama może okazać za chwilę no i właśnie ten wyszło na to, że nikt na tym nie tracić czasu, że test ono pół minuty, a że bezpieczeństwo jest bardzo bardzo bardzo doprawione, czyli na 1 z tych odcinków był, na którym raz miesiącu czegoś tam dochodziło nie doszło już do niczego, czyli te to obniżenie o 10 km / h wystarczyło, żeby całkowicie zniwelować praktycznie ryzyko wypadków oczywiście te nie znaczy, że na każdej drodze wystarczy obniżyć 10 km / h, żeby nie było wypadku, ale są pewne sytuacje pewne drogi 90 wzrostu za szybko idzie, obniżając do 80 i gwarantując w to, że ta prędkość będzie przestrzegano no bardzo istotnie poprawią bezpieczeństwo ruchu drogowego im o tym wiemy nie, dlatego że w wzięliśmy pierwszego pana na ulicy czołgów w mundurze policyjnym uczony z jakąś instytucję i po prostu tego dnia miał taki humor, że tak powiedział, że trzeba, by zrobić to i to, że głównym problemem jest, że piesi coś tam się rowerzyści coś tam nie zrobiono badania naukowe samą metodologią jest porównanie z bardzo dokładnym monitoringiem co było przed lico było po i są wnioski o niekwestionowanym SOS są wyniki naukowe i po prostu tak staramy się to polityka prowadzi zresztą koordynatorzy np. ci, którzy są pod premierem nie zmieni się, kiedy była zmiana władzy z z prawicy na lewicę wzięli oni są podpowiem sensie, że mu podlegają, ale oni nie są znane szczeniak politycznego, bo to mają być ekspertki i właśnie te osób przychodzi, ale mają kadencyjność pewnego rodzaju nie obniży premię odwołuje i kiedy chce ruszył przeważnie zresztą wszędzie także to oni sami odchodzą, bo jakiś względów jest, ale nikt nie ma kadencyjności kadencyjność Maradony, który jestem członkiem czteroletnią, ale sam sam ten koordynator ten szef tych kilku instytucji wiodących w Polsce jest powoływany i on albo choćby z odwoływane albo przechodzi na emeryturę, ale nie zmienimy kadencyjności na koniec tej części, a na ile reszta tych departamentów, czyli województw, a jeżeli coś się sprawdzi chętnie wdraża te same zalecenia czy też przynajmniej stara się i testuje te same zalecenia, które sprawdziły się w innych apartament w wiadomo, że one poprawiają mi wznieśliśmy się też taki właśnie przypadek po tych Ciechocinka, że do krajowej rady francuskie i napisali efektownie z kilku kilku departamentów, że oni, by kwalifikowali drogę tą datą do do podobnego rozwiązania ma przy czym akurat w przypadku obniżenia prędkości do 80 to to nie jest żaden wyjątek od prawa ruchu drogowym wystarczy tam postawić znaki drogowe tak zwartość 80, ale dzięki temu możesz to Włosi dostali właśnie środki na to, żeby tam to by nie wystarczy za postać leasingu jak trzeba zrobić odpowiednie postawy zasygnalizować tak dalej więc, ale w dno po prostu w patrząc na to, że nie mają na celu poprawić wskaźniki wypadkowe i widzę, że coś dziś działa to szukają, która droga, by unieść do tego kwalifikowana Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów francuska rada bezpieczeństwa drogowego za chwilę wkrótce kilka minut skrót informacji Radia TOK FM ma po nich wracamy do rozmowy trzecia część audycji kołowania tym samym ostatnia ze mną w studiu dalej Krzysztof Woźniak przed mikrofonem za mną stoi dalej Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów francuska rada bezpieczeństwa drogowego nie gra w dzień dobry ponownie jakże oni tak rozmawiamy o tym, zarządzaniu systemowym bezpieczeństwem ruchu drogowym nie zapytam się o podstawową rzecz czym się szczególnie teraz ten koordynator czy też rady bezpieczeństwa ruchu drogowego zajmują we Francji co jest najważniejszym czynnikiem poprawy wg francuskiej radny od wielu wielu lat różne światowe instytucje zgadzają się, że kluczowe sprawy dość, że obniżenie prędkości jest tym najskuteczniejszym sposobem na zmniejszenie liczby wypadków na zmniejszanie się tak ponurych konsekwencji negatywnych w tym wypadku, do którego chodzi i teraz była taka ofensywa na początku lat dwutysięcznych jak w Sarkozym wreszcie minister spraw wewnętrznych i beżu gadania automatyczne takie, że o tym, rozmawialiśmy nie negocjowało z no ale już mamy tych radarów z powyżej 5000 i t d . i teraz fotoradary w rajdzie Dakar, ale właśnie menel bank pomyślał, że z Koroną być może nie tak, by być może nie tędy droga w i nic, że trzeba stworzyć akceptację społeczną do tego, że wolniej nie znaczy gorzej i i że tak naprawdę to po niej nie powoduje konwersji, czyli korków tylko poprawę nie tylko bezpieczeństwa drogowego, ale również ogólnie jakość życia, zwłaszcza w miastach i tutaj nie wiem jak w Polsce Itaki Itaka taka instytucja wiodąca mogłoby wyglądać, ale 1 z głównych jednak takich jak z głównych zadań pana Bagdad jest żoną Żeromiński 2 wywiadów dziennie do różnych stacji radiowych telewizyjnych do mediów i właśnie on cały czas powtarza, że musimy zrozumieć wsiąść do wiadomości, że prędkość i jest właśnie tym tematem najważniejszym czynnikiem dla dużych miast rozmawiamy o prędkości to od razu nasuwa się pytanie, jaka jest skala nie stosowania tych ograniczeń prędkości jazdy powyżej prędkości we Francji to jest duży odsetek takich w Polsce około 70 % jeździ niezgodnie z ograniczeń prędkości oczywiście w różnym stopniu przekracza ten trend, więc duże ekscesy te duże szczękę kości pożyczy 30 km / h w, za które już można bezpośrednio straci prawo jazdy bardzo wysokie mandaty i t d . od kiedy tej pierwszej fali początku dwutysięcznych to już praktycznie zeszło rozegra już praktycznie nie ma czym czy ewentualnie w mieście, gdzie się przekroczyć 40 bezcennych renty wyniesie aż 130 zamiast 380 od straży, by zjechać na 90 dziś jest 50 to tam się zdarza z kolei jest taka tendencja, która bardzo martwi zarówno niejaki Panek koordynatora ETS, że od kilku lat w te przekroczenia 1020 zaczęły wracać mam i bez żadnego poczucia winy, czyli że kierowcy są przekonani że, owszem, wolno tyle czyli jaka troszeczkę ciągle są to co nic się jej zdaniem to nic się nie stać ich było w ich jednak badania właśnie tak jak to, które mówią ten eksperyment 80 pokazuje, że właśnie mnie, że tam są efekty takie podłogowe i dziecko jest 90, dlatego że stopy już jest niebezpiecznie, a i t d . i skok z 50 miastach i coraz częściej 30 też nie bez powodu no i dlatego tutaj i staramy się zidentyfikować czy pytasz o skałę tych dużych już praktycznie nie ma to jest coś bardzo sporadyczne ego, ale tak do 10 prób z faktu 100 % Francuzów przyznaje, że do 10 przekraczają od 20 uczniów nie będą dokładnie, ale wykute 7080 powyżej 20 różni się nie przyznaje co nieznane są w ocenie na złożeniu przeze mnie razi mnie zobaczyć, ale do 20 złe takie takie przyzwolenie społeczne takie wnętrze po prostu grożąca aktorom przyznanie gminie nie ma obowiązku co raz tylko, że lepiej patrzeć na drogę, aby takie powiedzenie czas, ale wolę patrzeć na drogę nie znali nie zawsze powiedzenie, że to jest dostosowanie prędkości do warunków na drodze, że jeżeli jest piękne słońce pusta droga Radom, dlaczego nie można jechać szybciej, a to jest zgubna NLP to z baz rozumiesz, bo 1 właśnie takich badań to jest to, że bardzo cię coraz częściej dochodzi we Francji do wypadków w sytuacjach, kiedy właśnie było takie błędne przekonanie, że nic nie jest tak dobre warunki, że na pewno się nie grozi Easter se pozwalamy na więcej wtedy, jeżeli dojdzie takie sytuacje nieprzewidziane i niekoniecznie w wypadku dennej samą w sobie to, że ja pojechałem tam szybciej to, żeby zapewnić innym wieczorem pewnie powoduje, że właśnie miał ten wypadek tak jak w Polsce często także spada śnieg i wszyscy wierzą tak ostrożnie, że dochodzi do kilku tam sztuczek, ale nie do wypadków poważnych no, więc ogólnie rzecz biorąc, więc wracając do tego pytania czy do tego jak ludzie przekraczają bardzo dużo osób przekracza o bardzo o te mniejsze wartości dziś 20, a mamy od kilku lat zastój w sensie takim, że zeszliśmy do 3000 ofiar wypadków śmiertelnych mając jeszcze 7015 lat temu kim był cel bardzo ambitny 2 tysięcy ofiar zawsze sznurów cel WI lidze, ale że najszybciej dojść do 2 tysięcy i mamy taki po prostu przestój chwilowo, czyli że nieraz nie rośnie ilość wypadków przy każdej jest to, ale należy, że to już nie spada, bo taką uznano rzeczą w bezpieczeństwo ruchu drogowego i w ogóle w rożnych działaniach tez, że pewne działania się zużywają, czyli już ludzie przyzwyczajają do tego, że są nadal tracą czas wymyślać kolejne bodźce, żeby zmuszać ludzi do koncentracji, żeby prawda, żeby po prostu dlatego też różne powody wypadków i już nie mogę go, żeby zastanawiające jest wpływ na spalonym po naprawie się znaki drogowe uwagi oraz pokemonów z tym moim mieście i to właśnie rejestr państ w w mieście pojawią się uwaga łowca pokemonów z takim piłkarzu i na tym skrzyżowaniu kierowcy jak zauważają że, aby wszędzie tak postawić należy, że żartuję oczywiście, ale to też dobre pytanie co nie zwalniają i uważają dlatego, że to jest dla nich sygnał, że gdzieś może jest jakiś pokemona w niej nie myślenie w przypadku stopach biodra wracając do Meritum z tą prędkością i naprawdę staramy się wytłumaczyć ludziom, że to nie jest jakaś kara, że naszym celem jest zebranie mandatów w ogóle menel jak często powtarza w wywiadach ja bym chciał, żeby te moje 5000 radarów nie przynosiło ani grosz przed moim celem jest, żeby one stały i żeby on nikogo nie fotografowały, bo wszyscy tak będą bezpieczniejsi, a wieżą, bo alei gwiazd jak u nas u nas jest fotoradarami tak, że to jest maszynka do zarabiania zresztą pozbawiono straże gminne straże samorządowe możliwość kontrolowania w ten sposób i była w główny argument za skasowanie tej możliwości odebranym niem tej możliwości, bo to, że to jest maszynka do zarobienia pieniędzy dla samorządów, że ludzie wierzą w to, że fotoradary w Azji, poprawiając bezpieczeństwo jest po pierwsze, kiedy we Francji samorządowe samorządowe służby jakieś policje municypalne rzekłem straż miejska prowadzi takie działania to i tak pieniądze idą do kasy państwa, a nie samorządów, więc nie można ich oskarży robią to, dlatego że żeby wzbogacić o swój samorząd, ale oczywiście znajdują się samozwańcze niebędące reprezentowane w radzie stowarzyszenia, twierdząc że bronią interesu kierowców start, które mają takie śmieszne nazwy typu 40  000 000 kierowców typu Stowarzyszenie wkurzonych i to nawet jest mocniejsze słowo on motocyklistów po francusku rolnik tak i oni właśnie oczywiście mówią bardzo podobne rzeczy jak można usłyszeć w Polsce, czyli test tylko maszyna do robienia pieniędzy że, że to jest piętnowanie kierowców, że to jest zabieganie prawda wolności indywidualnej, którą jest poruszanie się uczyć motocyklem samochodem niż choćby gówniarze Dave, a ta wolność jest odbierana w ten sposób, że nie można szybciej jeździć czy w ogóle, że też skomentowała, że rzezie w dal wolnoć Tomku w swoim domku w swoim samochodzie i ale one one są tu samozwańczy prezes tej zmiany w kierowców czy IT to oni nie odbija i jak się pytać zawsze to samo i spytać czy chciałby, żeby wszyscy jeździli wolniej to tak czy ty będziesz jeździł w Wolinie tak męczy, bo oto wszyscy dobrze tylko o tylko niejakiego ujawnili że, zrywając w Polsce i nowe działy się z tym wszystkim co pan mówi o strefie tempo 30 też z tym w tym wszystkim podpisuje tam pod warunkiem, że tam będzie tabliczka nie dotyczy pana Zdzisia, czyli mnie myślę, że zna się tutaj byłoby inne pytanie czy chcesz, żeby wszyscy w Polsce jeździli bezpieczniej to na pewno wszyscy wiedzą tak oczywiście, ale czy wierzy to znaczy, że to musi być też boli to już, by było zupełnie co innego i rozwoju, ale wysoka, jeżeli rozmawiamy o fotoradarach tu chciałem zapytać, bo ostatnio pojawił się taki informacja, że we Francji cały system zarządzania tymi fotoradarami mają przyjąć, że firmy prywatne tak jest taka sprawa dotyczy ze względu na -li na skalę, jaką jest odpowiednie służby jako miejsce tego oceniać uznały, że jeżeli to będzie robić firma prywatna LO to po prostu będzie to robione skuteczniej nie chcę tutaj tego szczególnie komentować to jest po tym, szkle stopień młodzieńczym czy czy też na bramkach poboru opłat na autostradach mają odbyć się, że tak bym z generalnej dla generalnej Dyrekcji czy z zarządza autostradą i kto będzie na 3 te instytucje nie miałyby wystawiać same radarów i kontroli chodzi o to, że te automaty robią zdjęcia i pomost replik tak Bóg jest przesłany do centrum w tym centrum, a oni mają dostęp z 1 strony do bazy danych jest zarejestrowanych było nas sprawdzają o widać takiej tego koloru samochód taki zgadzają się z tym co mam hobby wysyła mandat, bo tyle kilometrów na godzinę taryfikator i w tej chwili np. przez 10 lat istnienia tych radarów było tak, że osoba ta, która odbywa to dosyć prostą pracę, bo ja mówiłem musiała być policjantem po zaprzysiężeniu i zaprzysiężeniu i po prostu hańba w bagażniku w bardzo został zaatakowany przez wszystkich, że to jest takie podwykonawstwo prawda poważnych zadań państwa i t d. od głosu stwierdził, że nie ma sensu osób, które są mu pod przysięgą tak mówią na nią, żeby tylko kojarzyć czy jest to co zdjęcia tablicy i wygląd samochodu się zgadza z tym co jest na nas, ale oczywiście zrobiono aferę bo, bo zawsze jak można zrobić flaga jak można będzie tam jakieś pieniądze wielkie oczy bolą, bo oczywiście to instytucje prywatne nie będą tego robić za darmo wyjazd, więc coś ktoś na tym zarobi no ale te osoby, które w tej chwili są zaprzysiężony są jakimiś tam poziomie będą mogły być zwolnione do innych zadań więc, więc to co ogólnie moim zdaniem wpłynie bezpiecznie nad nim nie ma jakiegoś ryzyka, że oni zaczną stawiać radary pułapki, a tam, gdzie można grać nie ma miejsc teoretycznie, więc brzmi Zdzisiek, że można bezpiecznie dojechać szybciej niż ograniczenie marż mogą być tożsame, ale taniec także nie będą stawiać dziś w krzakach i z tego zbierać jako prywatna firma, ale oczywiście afera taka ocena taka była w w Polsce przy rozmowie o bezpieczeństwie ruchu drogowym i o przyczynach bez wypadków jest głównie podawana 1 przyczyna niezależnie, jaka to jest przyczyna to jest prędkość czy nieustąpienie pierwszeństwa czy przejeżdżanie niezgodnie przez przejście dla pieszych nieważna, ale zawsze jest z reguły podawana 1 przyczyna jak jest we Francji czy sprzedaż jest takie w Polsce, że z reguły skupiamy się skupiać się na podanie 1 przyczyny czy jednak próbuje się przekonać społeczeństwo i pokazać społeczeństwu, że przy wypadku drogowym jest tak naprawdę wiele przyczyn różna oczywiście zakresie tak jak oddziaływania właśnie teraz mieliśmy taką kampanię, która pokazywała 2 rzeczy po pierwsze, że każda ofiara wypadku drogowego to jest bardzo dużo ofert w rzeczywistości, bo w procesie toby stanie to twoja dziewczyna rodzice dzieci jak dalej, więc to było jedno, że tak, jakbym mnogość ofiary przy 1 ofierze i też ekwiwalent mnogość przed wystarczyłoby, żeby jechał wolniej wystarczyłoby, żeby tego dnia nie padał deszcz wystarczyłoby, żeby i jest 10 krzyży tak jak zresztą w wypadkach lotniczych tak i gdyby chociażby 1 z tych czynników usunąć te już nie doszło 3 i żaden z nas nie zrezygnuje z, a mniej szkodliwe, ale mogłoby w rundzie mniej szkodliwy i ogólnie rzecz biorąc staramy się bardziej opisywać wypadki niż wskazywać na 1 z przyczyn i w bok, a potem wynika Ano właśnie podajemy te przyczyny wypadków jeśli wszystko zsumuje wychodzi dużo więcej niż 100 % mgle i na robienie zaś obrączka z torze ja np. napić alkoholu pijany rowerem zostałem potrącony byłem pod wpływem alkoholu, ale czy to był w ogóle jakikolwiek czynnik wypadku, jeżeli jest śmiertelnie zawsze bada we Francji i na innych alkoholi na marihuanę, ale testy to tak jakby dla informacji potem jest, że 20 % w ofercie ileś tam procent ofiar było pod wpływem, ale to nie wskazuje jednoznacznie, że to była przyczyna, bo to byłoby zbyt łatwo, ale też jednoznacznie nie pokazuje, że to nie mogła być przyczyna absolutnie, ale to w ogóle w ogóle jest wydatkami poważnymi przeważnie stan pojazdów z działu IT tak dalej powoduje, że nie da się wskazać, iż 1 przyczyny i przeważnie nie ma w ogóle tej przeważający przy czym GPS zbiór po prostu powody to u nas wypowiedział na jakiej podstawie wiecie co trzeba robić lody właśnie to jest takie empiryczne, czyli że działamy na mamy różne intuicję patrzymy co się dzieje na świecie i potem eksperymentalnie patrzymy co działacze nie działa na tor to jednak o obniżenie prędkości plus świadomość tego, że to nie jest jakaś kara tylko w interesie wszystkich to jest coś co coś co w tej chwili bardzo różne powiedzmy im musimy kończyć, a chciałem się jeszcze zapytać o o kulturę na drogach, ale to innym razem jak ponownie przyjedzie do Polski Żubr Schneider francuska federacja użytkowników rowerów i francuska rada bezpieczeństwa drogowego bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję dziękuję również państwo za 2 minuty informacje Radia TOK FM serdecznie zapraszam dziękuję Krzysztof Woźniak do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA