REKLAMA

Dlaczego na drogach zachowujemy się agresywnie? Odpowiada dr Ewa Odachowska

Skołowani
Data emisji:
2016-08-20 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
44:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani ruchu drogowym o bezpieczeństwie dzisiaj proszę państwa o psychologicznych aspektach tego ja się przemieszczamy jak rozpatrujemy bezpieczeństwo w ruchu drogowym ze mną w studiu dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego dzień dobry dzień dobry pani doktor ja w Zajac przed dziewiątą zapowiedzi program przed dziewiątą z Karoliną Głowacką przeczytałem kilka komentarzy na portalach Rozwiń » społecznościowych, które pojawiają się pod informacjami o śmiertelnych wypadkach to akurat było o śmierci dwumiesięcznego dziecka i pani pozwoli, że jednak jeszcze raz przytoczę, choć 1 fragment test losowo wybrany pierwszy z brzegu jej ludzie co wypisuje się, jaki złom za ząb facet do końca życia musi z tym żyć nie wjechał wózek specjalnie nie był pijany naćpany przecież przyznał się, że jechał za szybko serio ludzie, jaki pirat jeździ starą skodą ogromna tragedia, ale dajcie spokój z takimi sądami aż mnie skręca jak czytam takie komentarze to było informacja o tym, że kierujący samochodem wjechał w matkę idącą z dzieckiem wwóz ku na wsi po przejściu dla pieszych i 2 i obserwując od kilku lat to co się dzieje nie tylko na polskich drogach, ale około tego, czyli właśnie też komentarza z podpisami pod informacjami o wypadkach drogowych bardzo interesuje po co my robimy polską w nas potrzeba filcowania z 1 strony, a z drugiej strony także usprawiedliwiania w jaki sposób tych zdarzeń wszystkich winnych niewinnych ofiar nie ofiar czy my nie potrafimy zamilczeć nad wypadkami drogowymi w nowożytnej nie wiem czy dobrze mi, że nie wiem czy dobrze nie milczeć z 1 strony znalazłaby zwolenników 12 teorii Realem oczywiście o wypadkach dobrze mówić co jest raczej prewencyjnym na jakim zapobiegać natomiast rozbieranie na czynniki pierwsze wypadku na forum tak im radość publicznym ranny moim zdaniem nie jest dobrem, zwłaszcza rynek był zgadzam się w tym momencie w roli, ale i ofiary sprawcy, dlatego że pracując terapeutycznie ofiarami sprawcami wypadków drogowych niejednokrotnie widzę, że na tego rodzaju ostracyzm społeczny z jakimi spotykają się te osoby jest znacznym obciążeniem psychicznym nie tylko dla nich, ale też, gdy rozgrzebywanie całość sytuacji dla ofiar także MW w, skąd tego rodzaju tendencja na segment w internecie dzieje się wszystko tak jakby analizując takie sytuacje też analizujemy to pod kątem tego jak my sami uczestniczymy w tym życiu czyli, jeżeli ja jestem uczestnikiem życia aktywni w internecie to jak do mnie też bardziej trafne, gdyż na tym gros ludzi w internecie, by mnie nie żyje tak nie uczestniczy też występ niż cała dyskusja w ich omija ewentualnie dyskusja toczy się również w mediach wtedy one są kosztem bardziej dostępne, niemniej jednak MON są dorośli czynniki indywidualne tańczyli toczymy komentuje Emilia komentujemy najczęściej jest to wynik naszych własnych i frustracji mierzonych wcale być uczestnikiem jakiegoś wydarzenia z Anną, a jeżeli nie jesteśmy bezpośrednio w tym uczestnikiem właśnie to może lepiej rzeczywiście zestawić to nie wszędzie jest samo ci ludzie rzeczywiście sami z tymi emocjami będąc jeszcze przez wiele miesięcy, jeżeli lokal palić tytoniu wynika trochę z tego, że potrzebujemy jednak jasnego podziału Jasnej odpowiedzi, kto był winna, kto nie i koniec bardzo często tak jest i to pokazuje historia nie tylko wypadków drogowych, ale wielu innych wielu innych wypadków nie jest taka tendencja do tego, żeby wskazać winnego i wtedy, jeżeli nie jest już to, że tak powiem czarno-biały to element łatwiej jest się do tego ustosunkować, niemniej jednak trzeba pamiętać, że wypadek drogowy to jest zawsze zbieg okoliczności bardzo wielu i najczęściej jest tak, że zarówno kierowca jak i pierwszy, jaki pojazd jak droga, ale gdzieś zazębia się w takich czynnikach, że wspólnie spowodują właśnie wypadek, jeżeli chodzi o to, jakiego rodzaju skutki będą tego wypadku to oczywiście na łóżko nadmierna prędkość nie na zwiększanie zysków konwent ewentualne skutki będą katastrofalne, niemniej jednak od 2 zawsze zbieg okoliczności oczywiście wskazuje się winnego, ale ten winny przyczyniać się w jakimś większym stopniu, ale nigdy jak się wydaje 100 % zawsze znajdzie się coś jeszcze co sprzyja mówiąc kolokwialnie wypadkowi w LM wind dostałem się też, jaka rola w tym wszystkim mediów, ponieważ w każdej takiej informacji jest podawany winnym właśnie z doniesień policji wynika, że kierujący pojazdem mechanicznym jechał za szybko koniec roku, ale jest inny jasny przekaz z doniesień policji wynika na to, że pieszy wbiegł bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd koniec krok ten sposób w jaki się dziwny traf media podsycają ten cały konflikt, ponieważ jasno stwierdzają winę ludzie dyskutuje się, że nos oraz takie sytuacje, że rzeczywiście winny jest ewidentna, czyli kierowca jechał nocą pijany za szybko na tym, że tutaj szukać innej gminy, tak więc rzeczywiście tutaj możemy powiedzieć, że ta osoba przyczyniła się w znacznym procencie do do tego wypadku natomiast by nie dziwi mnie też to tendencja do wskazywania winnego no bo przecież żyjemy w kraju, który nie jest krajem sprzedającym i przepisy prawne regulacje, gdzie oczywiście należy wskazać winnego wdanej sytuacji, gdy nie wyobrażam sobie takiej sytuacji, żebyśmy inni wskazywali w ogóle winnego rysunki zderzenia, ale to, jakby nic nie rola tak nie rola mediów nie Roland TR ludzi tylko rzeczywiście sądu, który bazuje na informacjach od biegłych od świadków i t d. tak dalej jest sama często spotykam się z takimi sytuacjami, że mali goście oczekują także ode mnie tego jak to się stało, kto był winny i najczęściej od ADO z innej strony odpowiedź taka, że po prostu nie wiem tak, dopóki nie wypowie się biegły, dopóki nie wypowie się ranni w biznesie świadkowie, dopóki nie wypowie się sąd to oczywiście nie można wskazywać winnego, bo jest to duże nadużycie and no ale tutaj jednak chodziło mi też taką podpowiedź dla nas wszystkich dziennikarzy jak informować właśnie o głównie tych najtragiczniejszych najtragiczniejszy w wypadkach śmiertelnych czy właśnie wskazywać tego wybitnego tylko po prostu czystą informację było dla mnie temat złej wierze obiektywizm w mediach raczej coś, o czym państwo powinni mówić nie wiem, więc jak najbardziej odbiegać od tego roku od tych wypowiedzi na policjantów zazdrość, że jeżeli jeszcze nie mamy tak, że jeszcze nie mamy Jasnej informacji ktoś przyczynił do tego wypadku wysłannika mówi inny w tym wypadku to zdecydowanie byłabym za tym, żeby informować o skutkach i o całym wydarzeniu sposób jak najbardziej obiektywnym, a jak to jest czy te komentarze, które pojawiają się pod tymi informacjami one w sposób w jaki sposób nie są obrazem tego jak zachowujemy się też na drodze nie znam takich badań, które wskazywały taką korelację, aczkolwiek są takie badania, które pokazują, że osoby, które np. mówią różne inne były ofiarami agresji drogowej części również same po agresję na ten raz się przyczyniają, czyli rzeczywiście tak być może, jeżeli mam jakiś dany sposób funkcjonowania emocjonalnego to siłą rzeczy również na drodze ten sposób mi towarzyszy jesteśmy tym bardzo agresywnym narodem, jeżeli chodzi o przemieszczanie się z Anną, w czym bardzo agresywnym Benno no chyba nie nie nie tak niekoniecznie, dlatego że AM badania pokazują, że ten chyba największy odsetek osób była agresji na drodze ku tak kierowcy agresywnych raczej towarzyszem Stanom Zjednoczonym tamto furia drogowa tzw. czyli ta forma zachowania agresywnego jest chyba najczęściej je na preferowaną natomiast też różne formy w stany Zjednoczone często kierowcy wskazują, jaką obraz tej furii drogowej to, że kierowca np. dogonił i zaczął zachowywać agresywnie my tutaj na tronie Unii Europejskiej badania pokazują, że często wyrazem agresji jest np. oślepianie światłami albo używanie pojazdu do zachowań agresywnych na terenie innej Rosji np. zachowania już zazwyczaj to buty są rękoczyny taki też często też widać inie ma ona jest tutaj dochodzi do takich zdarzeń go zdecydowanie rzadziej, pokazując analizuje statystyki może mniej po prostu obywateli dlatego tak się dzieje z my ale, jakbyśmy mieli zacząć analizować właśnie to wszystko to to jest typowy obja w przenoszenia naszych frustracji na to co się dzieje na drodze i naprawdę potrzeba na małego poczta, żeby wyrzucić z siebie jakiś stres w pracy w domu gdziekolwiek i droga to jest 1 z najlepszych momentów, żeby to zrobić, ponieważ przemieszczamy się wszyscy bardzo często tworzy usystematyzowane sobie w ogóle co co to jest agresja na drodze bowiem od tego by trzeba było zacząć, bo często mylimy agresję z innymi zachowaniami zresztą agresja agresji nierówno i tak and jeśli chodzi o takie psychologiczne ujęcie tego czym jest w ogóle agresja agresja jest takim czynem intencjonalnym związanym z chęcią rządzenia komuś krzywdy teraz, przynosząc czołem ten konstrukt na drogę to wznosi się troszkę to intencjonalne ości natomiast wydaje się tutaj taką definicję, jako że jest zachowanie, który jest świadomy walczyli kierowca agresywnego taki, który świadomie powoduje zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i powoduje on wpływa na krzywdę ze strony innego kierowcy albo użytkownika ruchu drogowego, czyli musimy mieć czym intencjonalne ewentualnie świadomy, żeby była to agresja i teraz, jeżeli chodzi o formę agresji to w zależności od analizy wymienia się 3 takie główne formy możemy mówić o agresywnej jeździe, czyli o takiej sytuacji, kiedy kierowca nie przestrzega przepisów ruchu drogowego jeździ z nadmierną prędkością nie zwracał uwagi na innych kierowców to jest stosunkowo często spotykaną formę, ale druga forma bardzo spektakularne odejście z la furia drogowa uczelni wyrządzania krzywdy innym kierowcom innym użytkownikom przy użyciu pojazdu przy użyciu rękoczynów innych przedmiotów i najczęściej spotykaną formą niż reforma 3 legnie za kierownicą ewentualnie właśnie tam agresję przeżywana w sposób taki handel bardziej instrumentalny, czyli kierowca agresywny to taki weksel in w Gryfinie sami kierowcy do takich, które oślepia światłami nie nadużywa klaksonu używa wrogich gestów, czyli innymi groźnymi zaczyna krzyczeć gestykulować i te zachowania agresywne takie, z którymi spotykamy się najczęściej to najczęściej też podlegają badaniom biegłych pokazuje się najczęściej właśnie takie sytuacje, że kierowca opowiada o tym, że był świadkiem takiego nadużycia ze strony innego użytkownika ruchu drogowego jest mimo tych 3 form, jeżeli skupiliśmy się teraz na tej trzeciej w formie to ona bardzo często wynika właśnie z tych takich frustracji te frustracje dnia codziennego często powodują agresję tylko, że trzeba pamiętać o bardzo istotnym aspekcie, a mianowicie, że chętnych ilu agresja jest poprzedzona frustracją, ale nie każda frustracja agresja się kończy i dlatego, jeżeli mówimy o tym co się kończy agresją i kiedyś kończy agresją to najczęściej już tutaj bierzemy pod uwagę czynniki indywidualne tak czyni z niego Harnaś oraz remont właśnie nie każda osoba będzie preferował tego rodzaju rozwiązania, a i tułów w zależności od tego jakie momentem rozwiązania preferowane etat już teorie psychologiczne w zależności od tego jaka to historia wieszają również różny sposób to od tych różnych sposobach wyjaśnienia różnych teorii porozmawiamy z następnej części dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego zapraszam na skrót informacji po skrócie wracamy do rozmowy druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego i rozmawiamy proszę państwa o teraz agresji na drogach w pierwszej części pani doktor wyjaśniła czym w ogóle jest agresja na drogach dach, słuchając pani dawała pani przykład na temat agresji na drogach tylko włącznie Anny przez kierowców samochodów czy to jest także tylko kierowcy samochodów popełniają ten cel, jakim jest agresja na drogach na pewno nie natomiast wychodząc od realnych neon w sytuacji, która dotyczyła kierowcy siłą rzeczy się na kierowcę skupiliśmy, aczkolwiek jak pokazują badania zarówno piesi jak użytkownicy transportu publicznego są mniej agresywnie niż kierowcy i Iran jest to tej pewną oczywistą oczywistość tak kierowca czuje się bardziej anonimowy w takiej klatce, jaką jest auto, a ta anonimowość się jak pokazują badania jeszcze właśnie tworzę, ale jest niski Pronobis okaleczyli psa nie ma okolicy żadnego patrolu nie ma kogoś, kto mnie obserwuje to też zwiększa u osób, które mają tendencję do zachowań agresywnych musi zachować jadąc no ale jest, by tak wyobrażam, że jednak każdy kierowca czasami jest pierwszym tak i on jakoś funkcjonuje w 2 różnych światach, jeżeli jest zamykany do tej puszki, o których pani powiedziała to osoby nie zdaje sprawy że, że jest inny świat poza tą puszką dlatego wywołuje agresję zdaje sobie sprawę na pewno natomiast, bo też przecież widzi dookoła i pieszych rowerzystów i t d. natomiast jak ktoś mówi jej punkt widzenia zarówno zależą od punktu siedzenia bardzo często kierowca, który przesiada się na rower inaczej obserwuje otaczający świat niż wtedy, kiedy był kierowcą samochodu i rozumie wtedy więcej cieszy mnie przyglądałem się tej dyskusji pomiędzy rowerzystami, a nad roślinami, która gdzieś tam w internecie się toczy i trochę mam wrażenie, że jest to dyskusje, których podsycana przez niektóre środowiska jest wcale nie jest także do tej mamy do czynienia z taką strasznie dużą wojną na drodze, bo jednak widać już częściej, że kierowcy są bardziej wyrozumiali, że rowerzyści też remont, mimo że mają wiele zarzutów do kierowców to inne starają się gdzieś tam dogadać z najczęstszych jest takie żale wzajemne dotyczą tego, że nim kierowca nie zwraca uwagę na rowerzystę, ale rowerzysta wjeżdża n p . na przejście dla pieszych nie powinien, więc dyskusje dotyczą albo przestrzegania przepisów albo tego, kto jest ważniejszy nagrodzono na drodze gorzej tak samo ważne tak, jeżeli ktoś może korzystać z jezdni to po prostu mam prawo się na niej znaleźć też ma prawo się na niej znaleźć to my musimy go respektować tak samo jak u nas w dni, a właśnie jak to jest z naszym podejściem do tego przestrzegania przepisów, bo to też jest pewien sposób myślę, że u niektórych rodzące do agresji, że musimy coś robić, bo przepisy nakazują nam to głównie na myśli oczywiście jazda, ponieważ bardzo często przekraczam dozwoloną prędkość uważając, że to wcale nie tak bardzo przyczyni się do ewentualnego zagrożenia na drodze, ale trochę nam się ta prędkość należy, bo ja muszę szybko przejechać z punktu ADO punktu we i w momencie, kiedy faktycznie idziemy za szybko i ktoś, kto się pojawi na naszej drodze to miasto denerwuje, bo zakłóca nasz pewien rytm jazdy jak się okazuje NHL może to co do centrum mówi 1 ze stanu w kontekście podejmowania lub zachowania agresywne, bo ten to jest bardzo spójne z sytuacjami nie albo nieoczekiwanymi albo zostanę mini czyli, jeżeli się spodziewałam takiej sytuacji tym zatoru drogowego i tam jest tu się z nimi kłócę i nie ma tutaj tak dużej tendencji zachowania agresywnego natomiast jak pokazują analizy właśnie ta nieprzewidywalność ja jadę chcę z punktu ADO punktu UB i przemieścić się jak najszybciej i na mojej drodze jest przeszkoda, której nie przewidział on i to rzeczywiście wywołuje większą frustrację i częściej powoduje, że zachowania agresywność ujawniają czy ta nieprzewidywalność, że jest to istotna, ale takie już rozmawialiśmy wcześniej no nie każda frustracja powoduje agresję nie każda agresja ma właśnie taką drogą formę a jakie są niższe inne formy frustracji na drodze, jeżeli nie agresję coś tam są przepłynięcie pod nosem i tyle, ale to nie to właśnie z agresją poniżali ich rodzin większe i metalowych takich badań ankietowych, które kiedyś nawet jak to tylko brak naukowych, które przeprowadziliśmy wśród kierowców, którzy byli uczestnikami kursów zmniejszających liczbę punktów karnych i tacy, którzy mają tendencję do do tego rodzaju zachowań oni sami definiują zachowania agresywne zachowania ryzykowne ryzykowne uważali częściej właśnie nadmierna prędkość Pendolino to miejsce za agresywne uważali zajeżdżanie drogi najeżdża na tył pojazdu oślepienie światłami, ale nadużywanie klaksonów wrogie gesty krzyczały nie to wszystko, z czym się rzeczywiście nim spotykamy na drodze albo co jest również we takim ujęciu potocznym definiowane jako zachowanie agresywne, ale co ciekawe część kierowców także zachowania agresywne definiuje albo uważa nadmierną prędkość tak brzmią one również jest wyrazem agresji czy też ta forma agresywnej jazdy na morze nie jest tutaj intencją zrobienie komuś krzywdy, niemniej jednak jest agresywna jazda, bo zakładanie zwracanie na innych użytkowników ruchu drogowego w niewielkim stopniu to uważam za agresywne zachowanie na drodze to właśnie to nadmierną prędkość i czy jest zbadana jakiś limit, od którego uważamy, że faktycznie szybka jazda jest niebezpieczne już zaczyna to niebezpieczna jazda w rynnie na badaniach dotyczących tego jakby wskazania dokładnego kilometra dróg tak ewentualnie reklamy tego nie wiem proszę się dany pojazd, dlatego że też my sami analizujemy prędkość rzeczka inny sposób i jeżeli mamy środowisko monotonne do prędkości naszym zdaniem jest już mniejsza niż jest faktycznie chętnych warto też tak wątek poboczny, ale warto też spojrzeć przez gminę licznik, bo nasz wzrok możemy sukcesywnie oszukiwać, ale wracając do do tematu to, jeżeli nic to prędkość jest widoczna jako taka, która może mi zagrozić wtedy zdefiniowana jako agresywną właśnie bez znaczenia czy jest to kwestia nie wiem dwudziesty 335650 km / h w no właśnie to jest bardzo ciekawa kwestia czy my podczas przemieszczania się myślimy o innych czy dopiero zaczynamy coś w sobie zmieniać, gdy faktycznie jakieś zdarzenie dotyka tylko włącznie nas nie mówię tutaj o kierujących pojazdami o pieszych tylko ogólnie czy zdajemy sobie sprawę, że nasze nasze zachowanie to jak my się przemieszczamy po drodze wpływa na na bezpieczeństwo innych osób rzeczy są nie zdajemy sobie sprawę, że nasze zachowanie w ogóle nie wpływa na innych form droga jest jeszcze chyba bardziej oddalone tego, aczkolwiek rzeczywiście ma swoje przełożenie, więc bywa z tym różnie mnie dziwi mnie do środka ta tendencja, bo człowiek dba o siebie samego bardziej jest zupełnie uzasadnione również biologicznie takimi psychologicznie dlatego, by inni są gdzieś tam na nogi na kolejnym miejscu tak i ten wyraz ważna, gdy znajdziemy w ruchu drogowym tych samych będziemy to w życiu codziennym życiu są takie teorie, które mówią, że człowiek prowadzi samochód, w jakich żyjemy, czyli rzeczywiście widać na drodze bardzo jasny wyraz tego jak człowiek funkcjonuje w życiu społecznym, a czy to nie jest przeja w braku takiego stwierdzenia ich roli kapitału społecznego w, czyli zaufania do jednostki żona też myśli o mnie, że my jesteśmy musimy zadbać tylko i wyłącznie na siebie, bo nikt inny nie nie zrobi tego Zana od 2 tak tylko, że jakby jest wiele takich teorii, które pokazują, że człowiek, żeby radzić sobie w otaczającym świecie musi wierzyć chociażby to, że świat sprawiedliwy tak, czyli wiara sprawiedliwy świat jest coś co daje nam bardzo duże zasoby do radzenia sobie ze różnymi sytuacjami życiowymi, więc syna no tak, jeżeli wiek jak mam do siebie zakładam, że ktoś inny dba o siebie wniosku z tym jesteśmy bezpieczni tak natomiast w ruchu drogowym jak wszyscy wiemy obowiązuje zasada ograniczonego zaufania do innych użytkowników w związku z tym to jest pewna specyfika my w pracy nie analizujemy tego, że ktoś inny może być nam nad morze analizujemy tak, ale nie bierzemy pod uwagę takie kwestie, że były ograniczone mieć zaufanie może już znamy kogoś dokładniej wiemy, że teraz nie można ufać Bytomia w ruchu drogowym to ograniczone zaufanie ma towarzyszyć wszystkim dookoła albo my nie wiemy jak ktoś się zachować nie jest aktualnie jest zajęty telefonem komórkowym nie jest aktualnie w gorszej formie może zagrozić osłabieniem jednocześnie przepisy mówią o tym, że uczestnicy mają prawo wierzyć w to, że inny uczestnik ruchu drogowego zna przepisy i będzie zachowywać zgodnie z przepisami w zespół i nie stwarzać zagrożenia na drodze, więc tutaj troszeczkę to rzeczy są sprzeczne ze sobą zgadza się z Indii tak samo jak artykuły w trzecim dodaje, że ustawa prawo róg drugą turę mówi o tym, że każdy ma obowiązek unikania niebezpieczeństw albo unikanie takiego zachowania, które doprowadziłoby w konsekwencji wrogość do wypadku jedno Natalię mógł można analizować tę rozbieżność, niemniej jednak jest to bowiem sens logiczny w tym również tak, bo z 1 strony my mamy zakładać, że ktoś, kto ma prawo jazdy i umie jeździć także uzyskał je, bo miał wiedzę, bo miał pewne umiejętności z kosztem jak nie zakładać, że ktoś te przepisy znowu, a ten, kto nie ma prawa jazdy to znaczy, że nie zna tych przepisów, choć wcale nie musi być prawdziwe ryzyko, że tak nie musi być prawdziwa, niemniej jednak już wchodzimy w kategorie logiczna nielogiczne nadaje jakieś tam filozoficzne dywagacje, niemniej jednak są pewne jasne jak bez niej teorii stwierdzenia, które pokazują, że na wynik ten ruch co jest gdzieś tam znormalizowany Ion ma dać nam poczucie bezpieczeństwa mamy czuć się w nim bezpiecznie, ale też musimy się na tyle bezpiecznie sami zachowywać, by być przewidywalnym tak to przewidywalność grzybowy istotnym aspektem ruchu drogowym pani doktor, a jak reagować na przejawy agresji w stosunku do nas, czyli faktycznie popełniliśmy błąd czy też ktoś w naszym mniemaniu popełnił błąd i przez to naszą stronę skierowana jest agresja drogowa bo, obserwując różne zachowania to najczęściej niestety z moich obserwacji, więc Wrony sposób one nie są jakoś wiążąca, ale z moich obserwacji ta agresja spotyka się z odpowiedzią taką samą agresywną głośniej jest duży problem to bariera komunikacyjna to jest chyba głównym problemem, jeżeli chodzi o relacje pomiędzy uczestnikami ruchu drogowego właśnie, dlatego że jak idziemy sobie nie wiem chodnikiem czy jesteśmy w pracy to, jeżeli ktoś zachował się agresywnie możemy powiedzieć no przepraszam, ale zadziało się to i to i to spowodowało, że czuje się taki sposób wróg wróg nie ma takiej możliwości szczególnie w przypadku, gdy 1 drugi rok wcześniej w swoim samochodzie ewentualnie w samochodzie drugi z rowerzystą w związku z tym, zanim miała na wagę spekuluje na nie wiem przepraszam to ta druga osoba już jest w ofercie dużo dużo wyższym tak dużo intensywniejszym i trudno jest, że jej odebrać moje intencje takimi jakimi, jakie one są tak i to bariera komunikacyjna powoduje bardzo często, że agresja narasta i agresja też rodzi agresję, więc jeżeli już zdarza się nam żal PL jesteśmy w świadkami zachowania agresywnego, czyli nie znaleziono drogę ktoś chce się wcisnąć przez nas lepiej jest powieść oka i dobrze będą zdarzać się zdarzyło się może mi kiedyś tutaj też zdarza lepiej jest realne uniknąć takiej sytuacji niż chodzić konfrontację bieżni zaczniemy wchodzić konfrontacje to ta agresja będzie niestety bardzo cenna dużo wyższa tak jak zawsze będzie wzrastała, jeżeli ktoś będzie zachowaniem agresywnym również odpowiadał to jest kilka takich technik bardzo znanych nie tylko w psychologii lub w ogóle, jeżeli to zaczynam krzyczeć, bo nie jest nie słyszymy już tego co krzyczy na Górze krzyczy, więc nie słyszymy tak naprawdę przekazu to jest bardzo istotne w kontekście nawet komunikacji taki interpersonalny jasne tylko, że czasem ten przekaz, że podczas krzyku jest w ogóle nie jakiś sposób argumentacji na temat zdarzenia tylko to po prostu jest obrażanie związek, ale tym w tym momencie nie mamy jak się odnieść do tego, by miasto nie ma merytorycznych argumentów tylko włącznie obraza naszej osoby z jak nadal go dobrze jest nazwać wtedy emocje jak pamiętam też o sytuacji oba modele również jakimś radiu odjedziemy wywiady jak można prowadzącym jest mi, że był w takiej sytuacji, że ktoś zajechał drogę z niżej Michał, zanim podjechał do niego wyskoczył z samochodu i ich już to miało się to skończyć co najmniej bezpiecznie natomiast ten człowiek wyszedł z działkami jest zdenerwowany i to spowodowało, że to osoba genom, widząc człowieka spokojnego, który dotknął nazywa te emocje zrobił krok w tył renaulta rzeczywiście serwowany jest to jedno z jak widać to sytuacja pokazuje, że jeżeli my pokażemy, że w nas jest spokój i my nie dajemy się również ponosić emocjom im albo powiemy po prostu przepraszam to jest duża szansa na to, że unikniemy złych konsekwencji takiego zachowania nie bardzo ciekawi zresztą dostałem maila od osoby, która mówi, że z instruktorem nauki jazdy bardzo mnie ciekawi jak na zajęciach teoretycznych wyglądają wspominania chociażby o agresji drogowej czy też frustracjach, które mogą wywołać nawet wypadek drogowy jak mniemam, że jesteśmy bardzo sfrustrowani, bo nie oglądamy nie uważamy dobrze na drogach, ale o tym, porozmawiamy w następnej części dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu za samochodowego za 2 ,5 minuty skrót informacji Radia TOK FM po nich wracamy do rozmowy z trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej w studiu dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego jest rozmawiający przez cały czas agresji na drogach nam pani tutaj wcześniej skrótu informacji powiedziała, że często mówimy o tym, że to młodzi kierowcy są najbardziej agresywni okazuje się, że nie Lotos wcale nieprawda no tak właśnie ten statystyczny agresywny kierowca w mniemaniu społeczeństwa do takich, które jest młodym niedoświadczonym kierowcom na nową uzyskało uprawnienia i zachowuje się na drodze agresywnie na nic bardziej mylnego okazuje się jednak nie są te wskazują, że agresja za kierownicą agresja w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego zdecydowanie wzrasta wraz z doświadczeniem zresztą są też badania, które prowadziliśmy to również z wspomniał on line prom, którym było prowadzone przez kierowców uczestników tzw. kursy zmniejszające liczbę punktów karnych on pokazały, że ten zachowania agresywne zachowania ryzykowne w grupach kierowców są najwyższe w kategoriach wiekowych od 26 do 39 lat moralny jestem w tej kategorii niewiernych skomentowali nie muszę też zastanowiłem się zdarzyło, kiedy się przejaw agresji na drogę za właśnie w Mielcu podczas tych badań czy kursów jest większość osób przyznawała się do tego, że kiedyś się zdarzyło agresywne zachowanie w stosunku do innego uczestnika ruchu drogowego to jest bardzo ciekawe, bo z 1 strony i to dotyczy nie tylko zachowań agresywnych, ale np. także oceny tego czy ktoś jeździło pojazdem po użyciu alkoholu naszemu, czyli zdecydowana większość prawie tam powyżej diewięćdziesięciu procent albo około 50 % osób mówi Jean spotyka się z tym, że to jest złe także spotyka się czymś takim jest absolutnie złe, gdy jest jednocześnie około 30 % przyznaje, że się również zdarzyć tak, czyli biały niestety ja tu mówię teraz, gdy się alkoholu natomiast, jeżeli chodzi o zachowania agresywne elementom w Polsce nie między 70 % osób deklaruje, że codziennie jest świadkiem zachowania agresywnego, ale jednocześnie znaczna mniejsza znaczna ich znacznie mniej osób deklaruje, że im się to zdarza się i tzw. luka świadomości, które się pojawia, u której często też w dacie właśnie mówią, że jest zupełnie naturalna tendencja do tego, żeby myśleć o sobie o grze w kategoriach lepszych niż oni w złych, a i tak bardzo ciekawe stwierdzenie, że skoro on większość osób uważa, że w stosunku do nich jest przejaw tej agresji to kto tą agresją popełnią właśnie taki test Drive w państwach i dochodów państwa proszę państwa proszę uważać na swoje zachowania i frustracja, ale jeszcze 1 rzecz mnie zastanawia, która w sposób ewidentny może to właśnie on spowodować agresję na drogach, jeżeli zwracamy komuś uwagę, że coś źle zrobił Seszeli jako rowerzyści np. zatrzymujemy pieszego kierującego pojazdem, który np. nie udostępni nam pierwszeństwa albo pieszego, który idzie po drodze dla rowerów mówimy mu przepraszam panią, by pana bardzo nie powinien palić po drodze dla rowerów i wtedy to jest tak straszne czasami, wywołując agresję typu, a ty wy jeździcie na chodnikach i od razu przerzucanie 1 zachowanie na całą grupę jak i uczestnika ruchu drogowego i tak się zastanawiam czy w ogóle czy w ogóle warto jest reagować na na takiego typu rzeczy czy wartość, mówi że coś źle zrobiło komuś mówić do kogoś coś źle zrobił na drodze i właśnie wiąże się z tym to, o czym z chwilą mówiłam tak my nie lubimy jak ktoś u nas mówi źle, a jeżeli słyszę, że ktoś mi zwraca uwagę na moje zachowanie to jak sobie mogę mieć się gorsze mniemanie, a ja nie lubię mieć gorszego mniemania na swój własny temat jest zupełnie naturalna tendencja w związku z tym Anny i mam wrażenie, że sami, że lepiej unikać tegorocznych konfrontacji mi wiadomo na kogo też trafimy także zdarza się, że 1 powie LOK przepraszam tak zdarzyło mi się, a inny może zachować się zupełnie odwrotnie tak może być nawet agresywny ewentualnie na myśl ta sytuacja w ręku mówi, czyli wskazanie że, aby jeździć gdzieś tam Tokaj jest zwykła wymiana zdań między skusił mnie zdarzyć się może też może powiedzieć, że no nie pozwala na schodach albo albo co gorsza nie wiem przejawiać jakieś agresywne zachowanie w stosunku do nas jest różnie z tym zwracanie uwagi, jeżeli widać, że moment uczynienie z osobą, która może zadziałać agresywnie to może lepiej tej imprezy znikać czy to nie jest w takim razie, jeżeli będziemy cicho przejedziemy nic nie powiem takie ciche przyzwolenie na załamanie właśnie tych przepisów ruchu drugorzędnym tak być może, dlatego że dlatego był wszędzie trzeba wyważyć tak nie mówię, jeżeli widzę, że ktoś może zachować w stosunku do mnie agresywnie to oczywiście lepiej tego unikać natomiast, jeżeli liderzy ktoś zrobił nieświadomie albo niewiele wynika z niewiedzy dobrze jest zwrócić uwagę na na tę kwestię mąż może pozbyć się czegoś nauczą jak pani myśli czy na zajęciach na prawo jazdy na teoretycznych powinna być, choć trochę poświęcone właśnie temu tematowi agresji na drodze frustracji jak sobie radzić z tą frustracją, bo to chyba najważniejsze w tym całym kontekście instruktorzy są mi bardzo często wskazują na to, że jest to bardzo istotny czynnik, że z sami też Gminny tego, że program szkolenia nie wskazuje dokładnie na ten obszar tematyczny to oni sami też poruszają takie kwestie, bo ruch drogowy to jest współuczestniczenie z innymi osobami, jeżeli uczestnik jest współuczestniczenie przybyszom z kimś innym na drodze, czyli czy w ogóle w życiu społecznym to musimy znać zasady tego życia społecznego tak samo tutaj musimy znać zasady, które panują mrozy musimy wiedzieć czym się możemy spotkać możemy się spotkać z kimś, kto jest agresywny w stosunku do nas możemy się z okresową sytuację, że cały miesiąc przeżywać bardzo silne negatywne emocje i dobrze by było, żebyśmy wiedzieli jak sobie z nimi radzić, ale czy to jest także ci instruktorzy wiedzą jak nas wyedukować w tym zakresie czy są jakieś badania pokazujące, jaki instruktorzy podchodzą do tematu agresji właśnie na drodze nie znam tych badań, które by pokazywało jak instruktorzy co myślą na temat niema agresji ewentualnie jak oni ją analizują być może jest jakiś ciekawy obszar tematyczny drogę, żeby było eksplorować natomiast domku czasem są to, że też nie są dostatecznie przygotowani do tego, że przygodę przekazywać te informacje w sposób taki bardzo może nie naukowe, ale taki, który byłby rzeczywiście dobry, niemniej jednak samo zwrócenie uwagi na fakt, że jest to sytuacja z życia społecznego i że trzeba zwracać uwagę również na emocje innych osób i swoje własne to już jest coś co może dać domyślenia to już dużo, a na koniec rozmowy o frustracji, bo myślę, że naprawdę dużo wykorzystaliśmy czasu jest jeszcze 1 temat, którym chciałbym panią rozmawiać jak po nim iść na ile ta frustracja agresja na drodze przyczynia się do liczby wypadków przyczynia się znacznie dlatego, że jeżeli mamy do czynienia z przeżywaniem negatywnych emocji i inni podczas prowadzenia pojazdu to one w sposób oczywisty ograniczają przetwarzanie poznawczo, jeżeli tak to wpływają negatywnie na koncentracje na czas reakcji na koordynację wzrokowo ruchową, a konsekwencją tego jest właśnie w postaci wypadku, ale tego nie mamy ujętego w statystykach drogowych na statystyki Lenovo żonie gdzieś, bo taki projekt, że ważniejszy niż ten projekt takiej frajdy kota, który był też realizowanymi z ministrem transportu samochodowego, gdzie jeździliśmy do wypadków drogowych w momencie zaistnienia i była to nie tylko policja i inne służby, ale także ktoś, kto zajmował się ran drogą pojazdem innym psycholog czy inny przykład ja albo osoby inne, które miały za zadanie rozebrać ten wypadek mówiąc kolokwialnie czynniki pierwsze takie tam sprawdzaliśmy wszystkie możliwe przyczyny zaistnienia takiego wypadku, ale oczywiście są do programu instrumentalne w warunkach polskich kin policja raczej ma takiej kartel pozna kartę podatkową, którą właśnie wypełnienie ma dość ograniczone pole, ale w tych badaniach jak właśnie wypadała ta agresja są to frustrację na drodze przy okazji powodowania wypadków w zależności od kraju w zależności od bomb badania w stanach Zjednoczonych mogą zwiększyć skalę inne uwarunkowania badanie granic Unii Europejskiej też inne, niemniej jednak zawsze jest wysoki wskaźnik c się takim, że rzeczywiście przeżywania negatywnych emocji wpływa negatywnie na pozostałe funkcje, które biorą udział w prowadzeniu pojazdu w postaci właśnie tych czynników, o których już wspomniałam, a to powoduje właśnie dąży jesteśmy na niedostatecznie skupieni na ruchu drogowym, że są też bardzo ciekawe badania wskazujące na to, że już potwierdzone również badaniami w Instytucie badania Instytutu Lawrence, które MF kiedyś pokazały, że tak naprawdę wypadek, bo banki najczęściej nie są w momencie, kiedy jest jakaś przeszkoda podczas jazdy tylko bądź uniknięcia przeszkody i w tym momencie jesteśmy w stanie ich bezrefleksyjne ości jesteśmy bardzo silnie narażeni na to, żeby zderzyć się z kolejną przeszkodą talent i te badania, by ta hipoteza została potwierdzona badaniami prowadzonymi na symulatorach jazdy i rzeczywiście było także w warunkach miejskich, czyli na terenie miasta i list lub kosztów w momencie, kiedy dawaliśmy kierowcy bodziec taki, który go, by mógł uniknąć, a nie ujrzysz komunikat jestem bez bezrefleksyjne osi trochę się znalazł spowodował, że następna przeszkoda w postaci meczu piłki trzydziestka wybiegającego była już właśnie niestety, ale nie do uniknięcia to jest bardzo ciekawe, że w momencie, kiedy uda nam się uniknąć 1 zagrożenia jesteśmy bardziej podatni na drugie zagrożenie z Rud NIK już bardzo się do uwag, dlatego że nie wiem może on też świadkiem czegoś takiego, że zdarzy się panu uniknąć czegoś nagłego na drodze jesteśmy zdolni większe niż nam się wszystko tak jest Szmyd bardzo rozkojarzeni to jest w tym momencie to jest bardzo jasny ranny marże są informacje naszego mózgu, żeby stop, bo musiała tutaj się pozbierać tak idą wreszcie zjechać na poboczu uspokoić dopiero wtedy po uspokojeniu się znów aktywnie spędzać czas rozgonić niestety, ale chyba, gdybyśmy tak imienin położyć na szalę życie i ciasto wygralibyśmy raczej życie tak pani myśli mam nadzieję, że druhowie Henryk ma nadzieję, że jednak proszę państwa proszę patrzeć na swoje emocje, jeżeli faktycznie zaczynamy się denerwować to głęboki oddech i czasem nawet właśnie zatrzymać się zjechać chwilę odpocząć poczekać aż się spokojne, bo nie warto tracić czy też zagrażać bezpieczeństwu innych osób ten następny temat, którym wspomniałem bardzo chciałbym panią porozmawiać o tym jak przebiegają zajęcia z osobami, które były sprawcami wypadków czy to jest także syndrom urazu powypadkowego dotyka wszystkich wszystkich sprawców wszystkich osób, które w, jaki sposób były zaangażowane wypadek drogowy zdecydowanie nie wszystkich badań pokazują, że od 30 tonowe 60 % osób zapada na PTSD, czyli zespół stresu pourazowego albo SD, czyli zespół stresu ostrego w 1 z 1 stycznia są bardzo złożony z bardzo Lennon podobny, niemniej jednak przypadku zespół stresu ostrego diagnozuje się go do 30 dni po wydarzeniu natomiast o PTSD może mówić, jeżeli pacjent ma objawy powyżej trzydziestego 30 dni i powyżej miesiąca okres to pytanie oczywiście nie wszyscy są pewne czynniki, które dysponując częściej Yellen to zagrożenie to, że kobietom częściej, jeżeli mamy do czynienia z mniej Adamca adaptacyjnymi jest wymierzenie sobie ze stresem, czyli strategię skierowaną na mocny przykład wcześniejsze urazy tak, że są takim dosyć istotnym kredytom do tego, żeby znów zachorować Alan i Iran i że wiele czynników indywidualnych, ale też rent w siłach bądź w latach czyli, jeżeli towarzyszyło temu bardzo intensywne zagrożenie niesie zagrożenie życia, bo także zagrożenie fizyczne integralności, jakby nie musimy już bezpośrednio zagrożeni tak, ale też służb ratowniczych, które 10 służb ratowniczych, którzy pracują w momencie takiego wydarzenia albo w nocy z konsekwencjami tego wydarzenia także są narażeni na dno takie sytuacje, że policjanci czy inne osoby, które mogą doznać tzw. wtórnej gromadząc, więc nie wszyscy, niemniej jednak jest to bardzo istotny elementów dróg się często nie mówić albo zespół stresu pourazowego to jest bardzo, gdy istotnej bardzo trudny zaburzenia lękowe, którym pacjenci sobie próbują sami radzić niejednokrotnie nie wiedząc co się z nimi dzieje w Japonii do pracy z gołą pensję pacjentką, która miała pełno objawowa PTSD oponuje wobec prezydenta oto rzekł przeżyliśmy pan takie wydarzenie oraz 2 mamy bardzo intensywne objawy pobudzenia unikania nadmiernego przeżywania po raz kolejny agresję agresja już jest konsekwencja PTSD natomiast tajnych mamy do czynienia z takimi wskaźnikami, czyli bardzo intensywnymi wtrącenia mi też go umysłu jeśli chodzi o ponowne przyznanie tego wypadku i podobnych obrazów w tym wypadku to wszystko związane z tym jak nasz mózg koduje doświadczeń w romantycznej jak hodujemy takie sytuacje, które są bardzo trudne do wody do zapamiętania, ale wracając do tego, kiedy ktoś, dlaczego jak rozmawiać no w zależności od tego jaki miałem przypadek to do tak będziemy rozmawiać to niemożna, by mu wszystkiego w życiu 1 worka pierwszy naczelną zasadą jest normalizacja objawów, czyli dyplomaty jest normalna reakcja na nienormalną sytuację, czyli powierzenie tej osoby na normalne, że tak się czują się ładnie tak to nic nie zwariowałeś nie dzieje się z tobą nic złego po prostu ta sytuacja była tak intensywna SLD tak intensywny, że twój mózg miał prawo tak zareagować co więcej są strategie, żeby pracować z takimi osobami są strategie, żeby pomóc i tę informację po pierwsze, pokazuje on pacjentowi tu wrócę do tej właśnie osoby, która broni się przypomina też kontekście tego na razie samo znowelizowania objawy są powiedzenie nie dzieje się z tobą nic, jakby nienaturalnego to co się może zdarzyć tak te objawy i mają prawo się zadzierać i te objawy to jest właśnie zespół stresu pourazowego i tak psychol edukacja i pacjent akurat ona zareagowała na to taki sposób je Ziemby mam ogromne szczęście, że słyszy coś takiego, bo ja miałam wrażenie, że zwariuję i dodatkowo jeszcze to te osoby, jeżeli mają z 1 strony tendencję do nadmiernego przeżywanie z drugiej strony to przeżywanie jest tak intensywne, że zaczynamy tego unikać, a siłą rzeczy w warunkach polskiego prawa nie ma możliwości unikać za chwilę rozprawę sądową za chwilę mamy spotkania z ubezpieczyciele mogą kimkolwiek fakty związane z wypadkiem nie to bardzo dużo kosztuje, więc znów jest narażony na to przeżywanie, a efektem tego są bardzo duże zaburzenia jej komentować synka taką, która na widok kluczyków samochodu wystawała bardzo silnego ataku paniki, a to było właśnie efekt ten zespół stresu pourazowego są przypadki, że ludzie nie chcą w ogóle wychodzić z domu ze względu na jak najbardziej rysunki są bardzo częste przypadki dlatego, że jeżeli jestem ofiarą wypadku to on nie zostanie są informacją, że nie mam wpływu na to co się dzieje na świecie, tak więc i nikt nie zagwarantuje, że jak ja wejdę na drogę po raz kolejny torze znów ktoś nie za 9 w związku z tym ten lęk zostaje uogólnione na wszystkie inne sfery życia i bardzo często osoby zamykają się do mnie chcących, by wychodzić, bojąc się wychodzić tylko terapia wtedy im komuś czas zbliża się nieubłaganie do końca nasz czas, ale muszę zapytać jak to jest dostępnością pomocy dla ofiar i dla sprawców wypadków drogowych w Polsce ta dostępność jest jak sądzę dosyć dużo natomiast inni wielka jest chyba jeszcze wiedzy na temat tego, że nie jest taka forma pomocy często ludzie sobie próbują radzić samodzielnie i jakoś sobie radzą tak natomiast to jakoś bardzo często ranny jest nie takie jak powinno być, a jeżeli tak to lepiej by było skorzystać z pomocy profesjonalnej terapeutycznej, żeby wrócić do zdrowia zdarza się pani agresja na drodze frustracja, ale bałam się tego dla wisiał nad czym nie zdarza mi się, że przeżywał dość intensywne emocje również w stosunku do innych kierowców ale by już niejednokrotnie też powtarzam, że ten jesienią kursy z rzeczywistością i to jest chyba wynik też, że taki referencyjności turystami wyruszy żyje się zdarza to ja nie przefrunął nad korkiem tak postoje poczekam na korki wykorzystuje bardzo intensywnie do tego, żeby odpoczywać dla mnie świetny przerywnik w taki styl polecono prawdę to strategia bardzo pomoc z dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo mnie również dziękuję Krzysztof Woźniak usłyszenia za kilka minut informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA