REKLAMA

Czy źle się dzieje w polskiej kulturze? O tym Grzegorz Jarzyna

A teraz na poważnie
Data emisji:
2016-08-23 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
28:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień świąt o godzinie dwunastej kłania się państwo Mikołaj Lizut, a moimi państwa gościem jest Grzegorz Jarzyna 1 z najwybitniejszych twórców polskiego teatru dyrektor TR Warszawa w i reżyser teatralny witam się bardzo serdecznie dziękuję państwu chciałem, żeby zapytać o w zbliżających się sezon w TR Warszawa szykują się naprawdę ważne ciekawe wydarzenia teatralne w planach na swoich deskach jej i przede wszystkim chciałbym zapytać o twoją adaptacje spektaklu Rozwiń » Witold Witolda Gombrowicza, którą robisz w koprodukcji z moskiewskim z teatrem narodów co to będzie Iwona księżniczka Burgunda to i tak to będzie spektakl zrobiony jest z rosyjskimi aktorami w Moskwie nie powróci jeszcze raz do tego tytułu nie wydaje mi się, że to jest historia, która została zapisana przed wojną w Polsce, a idealnie opowiada sytuacji, która ma miejsce teraz w tamtym społeczeństwie i mieście tematycznie ten dramat i dobrze się wpisze w taką myśl społeczno-polityczną tamtego kraju i mam nadzieję, że ten spektakl trochę zostanie refleksji na ten temat gdzie, gdzie to społeczeństwo jest i na temat relacji międzyludzkich i kim jest człowiek w kontekście systemu będzie można ten spektakl zobaczyć w Warszawie na razie się nie wiadomo też jak na razie też nam drugą dostał parę zaprosił do Polski już, ale na razie Moskwa jeśli odmawia numer taki trochę poczuć się też oni są na na wieś na Górze na szczycie góry w związku z tym, że każdy spektakl zagrany głos jest o wiele ważniejszy niż zagrany z zagranicy ofert być może tak jest Hunter nie zobaczymy może jakiś tam już trochę nas, że ten rynek może przyjść do Polski czekamy z niecierpliwością druga twoja premiera w także w 2 i reżyserię to idioci wg Larsa von Triera film, który w, którym okazał się totalnym skandalem w Europie na świecie, gdy teraz postanowiłeś podjąć się jego adaptacji na scenę teatralną co cię urzeka idiota ach, no wiesz, bo po po tym okresie pracy nad tym tekstem się już można powiedzieć, że to będzie jak by przewidzieć to przede wszystkim inspirowane tym filmem urzeka mnie ten rodzaj rewizjonizmu w stosunku do USA społeczeństwa są co jest u nas takiego i istotne jak jest nasza wartość jak my możemy polepszyć sytuację zewnętrzną ta ta opcja się świat zewnętrzny i wewnętrznym świecie artystycznej i dlatego spektaklu maski, które robią i wolne i tutaj też na mnie test i istotne w budowanie inni w tym wypadku, jakby mikro współ wspólnoty mikro grupy osób, które jeszcze raz wychodzi od oskarżenia wstyd świata zewnętrznego systemu, który panuje na zewnątrz i obyczajów i pewniej do pewnego pruderii zachowaniach i a z drugiej strony rewizja tego co my mamy środków i tytule z jakiego wrocławskie ujęć dała się zgadza, bo w UE zarówno Gombrowicz, jaki von Trier są wielkimi buntownikami to znaczy, że byli kondensatora i zastanej rzeczywistości zarówno tej politycznej historycznej, ale także społecznej w ruinę w Walencji jedno byli ich twórczość była obrazoburcze do tej pory Gombrowicz budzi mieszane uczucia szczególnie w jeśli chodzi o prawą stronę sceny politycznej no tak nudne wraca do pani postrzega nawet wyższy, ale trudno mi nazwać buntownikami dla mnie psom artyści, którzy gdzieś tam mu nogę, którzy mówią prawdę, którzy są szczerzy w samym z sobą i staram się opisać świat w takich kategoriach które których, które nie są związane z pewną koniunkturą znaczy oni są dla mnie to są indywidualiści, którzy nie podchodzą mnie mieszają się z tym głównym nurtem tylko zatrzymują się i zacznę sami myśleć w Sudanie ludzie myślący, którzy analizują to co widzą na zewnątrz realizują swoje emocje swoje doświadczenia i przekładają to na na nas za pomocą właśnie sztuki, ale na szaniec tematów takich właśnie wyż jako ojczyzna jak normalność w przypadku idiotów wódz apetyty ta akcja maty ja właśnie ojczyzna to są takie akcje maty, które gdzieś tam w historii rozwoju ludzkości powstały i nagle MEN my sobie wyobrażamy, że kategoria typu naród albo przyzna, że to zawsze była, więc zagrać historia, która powstała 200 lat temu i nagramy doniesie kurczowo czy czepiamy jak tego nie ma to udaje nam, że świat się wali w zbyt mocno nie bez kozery, ponieważ jest też dyrektorem w 1 z ważniejszych warszawskich scen artystycznych w GM i niech no mam wrażenie, że Rajoy robi rzeczy, które biegną trochę pod prąd z Nord owi narzuconymi przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Otóż ponoć tak jak czytam program ministra wicepremiera i mamy teraz chwalić wysławiać opiewać wielkość polskiego narodu chwałę polskiego oręża w i stąd np. właśnie w imię tego nurtu poznał filmu historia Roja i właśnie teraz toczy się jakaś dzika awantura w pomiędzy ministerstwem, a Jolie konkursu konkursu filmowego w Gdyni minister napisał list otwarty w sprawie tego filmu może absolutnym skandalem jest niedopuszczenie historii Roja do konkursu taksówkarze widziałam ten film oczywiście jeśli każde działań artystycznych jest niezwykle subiektywne, ale w no ja bym nie dopuścił takich firm do konkursu z prostego powodu to jest trochę opowieść o tym jak siedmioletnie aż sobie wyobraża fajne czasy wojenne w no wiesz to to chodzi głównie właśnie on, że były to instytucje ministerstwa kultury, że to jest taka takiej spadochron rozpięty nad tą sferą wolności i wyobraźni no tak, ale Grzegorz w 2 jest pewną ceną jak ktoś, którą zawsze teatr, ale film też została wpisana Otóż teatr jest ta jest instytucją drogą bardzo trudno robić teatr wartościowe artystycznie bez mecenatu państwa czy kogokolwiek na przedgórzu robić to dla nas na zasadzie wolnego rynku po pokrytej podaż to się to się nie udaje się jedno i z 1 strony mecenas z państwa jest bardzo potrzebny nad sztuką, a z drugiej strony sztuce potrzebna jest wolność, więc wszelkie naciski ze strony tego mecenasa są w sądach sztuki fatalne pomysły myśmy zostali doprowadzeni Betacom jest ślepą kiszkę takie dyktatu ekonomiczną politycznego to znaczy były ekonomia i polityka chce zarząd zarządzać naszymi naszą wyobraźnią i to jest co też nigdy nie uda to znaczy to niemożliwe to zawsze będzie do doprowadzał do pewnych napięć i w afekcie tego dość takiego momentu, kiedy rozpocznie się w rodzaju rewolucji to znaczy takiej mocy kontestacji nabyty sfery wyobrażeniem owej ludzi i artystów no nie uniknie stanie i kontrolować czy jak gdyby ta sfera polega, że właśnie ona zapładniania naszą wyobraźnię poprzez różne możliwe trudne do sprecyzowania w realnym życiu tyran rzeczywistości rozwiązania IT jest sfera, która pracuje nad naszą wyobraźnią i tworzyliby nowe kierunku i nowe kierunki nowe relacje, które jest na twórczą przestrzenią strych, który czerpiemy w związku z tym taki rodzaj kontrolowania tego inna jest jakby inną jest z góry skazane na niepowodzenie na zawsze, ale mamy już takie takie przykłady część dziewczyn n p . w teatrze we Wrocławiu straszna awantura przypomnijmy, że także minister Gliński interweniował w tej sprawie chodziło o to, że dyrektor Mieszkowski zrobił taki taki trik trochę reklamowym, w którym zapowiedział, że w tym spektaklu wezmą udział aktorzy porno w SO, bo nieprawdą w 2 chwyt reklamowy w 2, ale minister się bardzo zdenerwował i chciał ten spektakl zdjąć z afisza no ale jeszcze pamiętasz historię Golgota Picnic z kolei w argentyńskiego twórcy, która tamten spektakl także wywołało protesty jakiś autocenzura wtedy zdaje się dyrektora Malty, który zdjął ten spektakl zrób z afisza no, więc ktoś już dzieje w polityce czy ido ideolodzy interweniują w sztuce w reż trochę trochę to taki owoc, który zbieramy po tych latach wolności i pocięta na karę za to za taki rodzaj pewnego typu narcystycznego samozadowolenia znaczek po tym okresie transformacji uważa, że bardzo mało kładło nacisk na edukację społeczeństwa na oświatę my jesteśmy narodem, który dziś w momencie, gdy oświecenie wybuchło też odpocząć zabory i temu nurt narodowo ojczyźniany był ciągle wałkowany i de facto mną Polacy nie są jakimś narodem oświeconym mieniem przez Fed oświecenia i może jest tak, że w ogóle sztuce szkodzi ideologię, że sztuka zideologizowane tak jak nie socrealizmu wroga czy w ogóle sztuka lansowana przez różne ruchy totalitarnemu z założenia jest skazana na na klęskę, bo sztuką rządzi wolność w Nysie to co teraz dzieje to nie jest ministerstwo kultury tez ministerstwo propagandy to jest bardzo istotna różnica, jakby nie nikt nie czuje jest z mojego środowiska jakieś mecenasów tego od instytucji przez ministerstwo propagandy czyli, czyli bardzo za jak za pomocą tzw. kultury, czyli dawnego wiedzy manipulować myślami mas ITS to jest ta duża różnica że, że właściwie nie mieć trochę bliższy zawsze boli jak się mówi ministerstwo, któremu minister kultury no to jest coś takiego co święte tortur zmierza właśnie do tych z systemu bardzo blisko totalitarnych i i Ka ten rodzaj jak interwencjonizmu w Polsce w tym momencie zwiększy nawet niż w w Moskwie od zwiększała się masz teraz na bieżąco porównanie wróciły nasze rozmowy już za chwilę w posłuchajmy informacji Radia TOK FM Grzegorz Jarzyna reżyser teatralny dyrektor artystyczny TR Warszawa jest moją i państwa dość Grzegorz Jarzyna reżyser teatralny dyrektor artystyczny TR Warszawa jest moimi państwa gościem rozmawiamy o teatrze i polityce to znaczy chciałbym, żebyśmy w obozie w zaczęli głębiej o tym, rozmawiać, ale też taki esej Konstantego Puzyny o teatrze politycznym z lat osiemdziesiątych jeszcze w i tam Nathan wybitny krytyk polskiego teatru apelował o teatr, który jest ściśle związane z polityką on nawet gdy twierdził, że teatr ze swej natury musi być polityczne w, a ponieważ tak naprawdę to jest jedyny język, który może obchodzić współczesnego widza jak ja chcę dowiedzieć czegoś co nam przede wszystkim myślę, że każdy ruch na scenie politycznej to znaczy każda deklaracja każda manifestacja temat, który bierze on nie jest on już wszyscy panom politykom on manierze samą ideę i te idee no mają charakter polityczny znasz określają nasz polityczny nie publicystyczny dla was nie doraźnych no tak nad takim się bardzo szerokim rozumieniem nadzieję że, robiąc Czechowa dzisiaj to jest to jest to jest wypowiedź polityczna też uznać odwołuje się do pewnych tradycji i nie dojdzie do konserwatywnych tradycji czy ten tego ciała przerabia się mu życie to krytykuj jeszcze swoją interpretacją zawsze jakby znaleźć pewien taki taki obszar, który może być politycznie interpretowany i w Bośni i by chcieć zapytać rząd o temat współczesnego teatru no bo Lyon w jest powszechnie wiadomo, że już za teatr sprzedali ten teatr wybitny artystyczne 6 przestał się ścigać z Chinami jeśli chodzi o o swoją efektywność raczej na pewno ważna jest ważna jest treść ta tak jest dużo też ewolucja polskiego teatru, która w ostatnich latach też, że najważniejsze, że w teatrze jest w myśl i to to mysz, którą zapłodnić widza niż ta przystał przestał być taką manifestacją artystyczną stricte typu sztuka aktorska sztuka reżyserska piękno te kategorie estetyczne odpadły nowość dlatego tak niezwykle ważny wniosek jest temat no owszem, opowiada Gil man Toma BMW cieka w jestem jak by się z tym zmagać się artysta, mówi że przede wszystkim mam także, że najem ma swoją drogę i opowiadam pewnej taką swoją narrację, która związana z jest tym jest inny z Chin zysków był dość artystycznie zaczyna rozmowę ze mną same to znaczy jak ja doświadczam rzeczywistości i co z tego czerpie jak to widzę i ten proces rozwoju ciągle jesteśmy w rozwoju w ciągłym, jakby poszerzaniu swojej świadomości i innego rozumienia rzeczywistości też ciągle zmienia jesteśmy w ciągłym ruchu i związku ten cel ten ruch i ten moment, w którym miejscu ty jesteś to to dla mnie, zwłaszcza droga artystyczna, bo wiesz co pamiętam z lnu twój taki okres dużo bardziej publicystyczne w 23 no n p . w za poprzednich rządów PiS -u w serwisie takich spektakli chyba ze słodkich krakowskim wszyscy ubrani wg wg Witkacego w 2, który był bardzo doraźny to znaczy no bardzo łatwo było rozeznać, że tam jest minister Ziobro, że ta jest to co konkretne postaci z w NATO był to był to była wieś to była też propozycja Sęk dyrektor teatru starego Janka Klaty i on tak spowszedniał taty i wtedy w na polskim rynku było to co sił świeżego wyznaczy po po okresie transformacji Polski tata odszedł od polityki takiej doraźnej właśnie itu został właśnie byli z założeń takie głosy, że jest potrzeba tego mówienia o tych sprawach, ale może teraz znów potrzeba wieś, bo ta sama formacja powróciła do do władzy zresztą dom historia powtarza się tylko jako farsa albo w jako coś znacznie bardziej koszmarnego niż ich było mam wrażenie, że ta ekipa bardzo się nauczyła w no no wiesz ta nieetyczna zła szerzy szczerze mówiąc dla mnie temat jest wartością o wiele wiele wyższą o wiele bardziej abstrakcyjną niż polityka źródeł niż ekonomia jest takim bankiem takim zbiorem myśli ludzkich i przeżyć i doświadczeń, które mając zapłat wieczna w 2 i długą drogę to znaczy mają wyposażyć nas takie narzędzia, które my poprzez swoje życie możemy to podjąć refleksję na ten temat ten rodzaj taki doraźną mści to znaczy krytyki np. obecnego rządu no no dla mnie to jest coś ci mu w zgodzie z gdańskich armat, ale z listu jest zbyt doraźne dla mnie znaczenia, gdyż krytyki oraz wyobraża sobie, że twórca teatru jest wideo w konflikcie ze swoim mecenasem w nią zresztą nie tak bardzo często było ono też 2 × byłem poza nim był dyrektorem teatru im ciasto tak bywa zaś tt interesy męża może to sytuacja oddał właśnie znaczy może właśnie mecenas powinien ideologicznie spierać się z artystą no tak, ale czy to jest właśnie ideologiczne wspieranie teraz czy to jest po prostu zarządzanie wiesz, że trochę nam jednak taki komunistyczny zarządzanie z 1 strony no z jego strony, jakby ta trauma wśród obozu rządzącego wieś po komunizmie, a z drugiej strony traumatyczne jak po prostu chore dziecko powtarzają te same schematy, których styl po prostu oni nie mogą się otrząsnąć i ITS coś dziwnego, że jakaś aberracja następuje często stosują się przynajmniej w obszarze kultury są te same mechanizmy, jakie stosowane za z za w czasach komuny i to jest taki most rodzaj dziwy dziwny zwierzak był ich historii i dumy i nawet tak też, a z drugiej strony coraz mniejsze nawet poszanowanie artysty i dyrektorów właśnie przede wszystkim jednak w tym wypadku tnt teatrów, bo go komuniści Szołtysek już oni z tymi z tymi dyrektorami istnieć system się tam próbowali dogadać to znaczy jest coś takiego, że tu mamy teatr stary TCO obserwowała z ciasta stary i oczywiście można tam trochę krytykować rząd, ale to musi być takie, iż dowód na 2 poziomach nie może tego robić oficjalnie i wtedy był taki protekcji to znaczy komunistom była potrzebna i ciągle komuniści, gdyby wierzą w sztukę, że to jest po prostu aparat taki, że narzędzie oświatowe i tak samo to włoskie wygląda, że to może wszystko Trytko, mimo że po brykać expressis verbis nie można powiedzieć Putin to i t d. albo jego zdjęcia pokazać się śmiać właścicielowi samochodu teraz robisz duży spektakl w moskiewskim teatrze narodów cieka w jestem często rozumiem, że trochę oderwane od od polskiego środowiska artystycznego aż o systemie wypada to porównanie współczesnego środowiska artystów rosyjskich w i Polska inność przede wszystkim to co środowisko wg mnie taka sytuacja na strych hermetyczne co znaczy zamknięte na tym wielkim obszarze wieś kontynentu i oni trochę z Carmen tym co tam powstało swą tradycją się obraca tam jest mało, ale i prezydent Putin i środowisko jakoś wpływa na na rosyjski teatr na zysk rzędu należy mu zależy bardzo do zalewu ma na to, żeby błędy dobra, żeby jak, gdyby w tym, żeby się rozwija kultura i żeby on był tym mecenasem kultury i jest bardzo duży nacisk na to, że on pokazuje się jako ten władca, który dba o artystów i stwarza grunt i rzeczywiście tak jest że, że przeprowadza bardzo dużo remontów teatrów inwestuje bardzo dużo w kulturę a gdy kierują merytoryczne co można różne można w Rosji krytykować Putina w teatrze można krytykować Putina w teatrze natomiast tak powiedziałem nie może być to zrobione wprost był 1 twórca zewsząd słyszy reset w i filmowy, który miał prowadzi ośrodek Gogol Center i wprost w spektaklu męczennicy krytykował Putina i kościół i ich rzeczywiście spotkała kara została również odsunięto tego teatru na zasadzie dotacji został wykonany wyrok na 1 aktorze, który grał po raz został znaleziony pies zadźgany szkłem należy zaliczać je albo lampa jest niebezpieczna leżała tam jest bardzo niebezpiecznie to znaczy jest taki moment, że oni raz tam na parę lat drugą pokazowy pokazowy nic no karę po prostu pokazową dla całego środowiska i jestem to powiedziane coś takiego, że jak w ten będzie mógł zapalić czerwona lampka to oni bardzo mocno ingerują natomiast ta sfera drenaż nie wania się z rządu trochę, ale dopuszczalna czy też, jakbym wiesz no ale wiele znanych nam taki silny nurt apologeta wstęp na Maczka Nikita Michałkow drobne w przyjaciel Putina powód do Tamizy wyższy współczynnik ten jest po prostu ogromna korupcja w w Rosji i to wszystko odbywa się na zasadzie znajomości inni tt dziś wszystkie duże pieniądze, które tam przepływają między nimi przez kulturę wszystko zależy od tego kto kogo zna też tak tak ten system kontrolowany tego są bardzo mocny systemy podatkowej skarbówka, która ma bardzo dużo emocji każda instytucje i państwową i prywatnym w każdym momencie mogą zlikwidować, bo nikt nie stanie zrealizować wszystkich bardzo opatrzonych norm związanych z rozliczeniem tych pieniędzy za każdy myśli, że w Polsce mógłby się znaleźć jest w ogóle taka kandydatura na apologię te obecnego w obecnej władzy apologeta Kaczyńskiego, który byłby wybitnym twórcom twórcą takich jak i jak Michałkow no wiesz nad trumną zbitą na razie tak wyobrazić o ziemi nie jest trudno znaleźć taką kandydaturę Bohra czynie Antoni Krauze wiesz tato tato ty też zbyt ner w z 1 strony, by ta ten rząd nie dał jeszcze nic środowisko w środowisku rozmyślnie rzucił tego nie nie dał nic z dna, a tylko, gdyby w formule to co jest z tego robi ten patron i szuka swoich ludzi nie ma tutaj gestu stosujemy Zwierzyński zapowiadał, że przy wlotowej przybędzie holi Łódź zrobimy wielkie historyczne filmy należy dziś to to myślenie właśnie holi głodem, bo to bardzo jest w bardzo często się powtarza w różnych gdzieś aspektach rzeczywiście, gdy rząd nad tym pracuję czytam takie pomysły te związane z z propagandą co znaczy chodzi o to, żeby wielkie gwiazdy amerykańskie zagrały w film historyczny polscy Polski, żeby podnieść ten ton dumę narodową i dać tamten teren ten chleb dla dla narodu, któremu powiedziano jej rozmiar stosownych krwistego steka z tych zapowiedzi dziś o nowych, bo to nie są oparte na prawdzie gdzieś i nie jest realne znaczek bytem tam nieszczere przede wszystkim co znaczy dlaczego, dlaczego aktorzy i Hollywood ma przyjeżdżać do Polski robić wielkie polskie filmy jak mnie nie rozumie tego kompletnie dyskoncie to dlaczego nie można zaniedbać DJ k czy mecenas sztuki w postaci państwa może jakimś sensie dyktować jej program program w sensie merytorycznym zaczął układać się tematy tak przechodzi do ciebie twój mecenas czy jak rozumiem Hanna Gronkiewicz-Waltz mówi panie dyrektorze niech pan zrobi spektakl w warszawskim metrze w no wiesz jak my z Eneą FOT KGP ani prezydent Hanna on Innovation nie jestem jakimś takim wielkim orędownikiem może w sprawie kultury natomiast o normalne Super cechę, że ona wprost, mówi że ona, jakby nie jest nasze żony nie znam nie zna się nie wtrąca się ale gdyby się wtrąciła to w ich do roku miał być syn porozmawiać z takim politykiem w 2300 niemożliwe, bo po jedno status teatru spisane, że to jest jednostka samorządowa niezależna to znaczy my jakby, dostając kontrakt Iza RB, którzy tym zaproszeń do tej pracy mamy jak gdyby w swoim obowiązku misji być niezależnym na tym ta instytucja polega czy nie mamy nie być mamy sami tworzyć program, który czujemy i Testa wartość tych dyrektorów, którzy po wymyślają ten ten program tak jak psują TK mają wiedzę takie mają doświadczenie i różnorodność tych teatrów stwarza to, że to jest taka no wiesz jedno z wielości, czyli wielogłos między kutra musi posługiwać się wielu głosem i oczywiście wyobrażam sobie coś takiego, że dziś ministerstwo ma swój ulubiony teatr Idy rzeczywiście jak gdyby na współpracy w ich wpływ tych KT idee po prostu narodowe np. ale nie wyobraża sobie takiej sytuacji, że to jest dzisiaj mamy z muzeum narodowe wyobraża sobie, że w do dyrektora Englerta przychodzi minister Gliński mówi Noto teraz chcielibyśmy tu o Partyzancie oblicza w spektakl no wiesz, że dyrektor Jan Englert jest bardzo doświadczonym artystom i też byś baby no bardzo doświadczony w związku z tym myślę, że potrafił wybrnąć z tej sytuacji, że test taki człowiek dla mnie, który nocą reflektory czy kompromisu i myślę, że Bytom mógł sobie poradzić z tą listą stąd propozycja jakoś to wymyślić z ich strony, żeby niebyła zachwiana ta ta wieś wolność wypowiedzi z drugiej strony też, żeby gdzieś tam u albo w okolicach je, gdy spełnisz te ma marzenie o sytuację swojego mecenasa co na koniec chciałem się Grzegorzu zapytać tak bardzo ogólnie czy nie upatruje też w tej próbie narzucenia kagańca na nas sztuka w Polsce przez obecną władzę w równych szans, że nagle teatr może się okazać naprawdę ważne naprawdę ważnym głosem dla ludzi tak jak było w latach 80 no może też, że to co teraz sytuacja Time najbardziej boli i testerzy kompromituje się ludzi, którzy są naprawdę wartościowi dla polskiej sztuki i rozwoju polskiej kultury i tak ten rodzaj, jakby taki nagą kina na człowieka kompromitacja szukania tak tzw . na niego kwitów wieczne szukanie i wierszy oczernianie te o tych osób szantażowanie ten sposób mnie bardzo boli w i to i to jest coś takiego co jakby nie mogę zrozumieć, że to jak gdyby rząd powiem Polak Polakowi coś takiego robi to on to mnie na razie bardzo boli, że ta wspólnotowość nasza została zachwiana, że nagle dostał, gdy został tak wyraźny podział i szuka się wroga wśród tak powiem na swoich swojego narodu, który jest tak homogeniczne i tak, że tak, bo już wyczyszczony po tej drugiej wojny światowej teraz nagle znów zaczynamy szukać wrogów i ta ten ten rodzaj, jakby strachu, który spisanych z kadry polityczną przez zarządzającą tarza się boją ciągle będziemy szukać spisku i tworząc taką taki taką aurę w tym społeczeństwie strachu i tego, że my jesteśmy gdzieś ciągle mnie, że różni się coś złego robimy, że chcemy coś popsuć, że nikt, że i ten rodzaj myślenia właśnie takiego ludzkiego ani nie mówimy o wartościach zauważy że, że minister obrony nie mówi o wartościach monitor sprowadzają do bardzo banalnych konserwatywnych wartości mówiąc o patriotyzmie Polsce i definiują też te pojęcia tak oni są w bardzo dziękuję za to spotkaniem razem z Grzegorzem k zysk z Grzegorzem ja z żoną dyrektorem artystycznym TR Warszawa zapraszamy państwa do not TRW bardzo ciekawy sezon się zapowiada, iż teraz dzięki już za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich raport gospodarczy, na które zaprasza Aleksandra Dziadykiewicz program przygotował Tomasz Kopka realizował Krzysztof Woźniak Mikołaj Lizut do usłyszenia w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA