REKLAMA

O "Orestesie" opowiadają Daniel Przastek i Michał Zadara

Kultura Osobista
Data emisji:
2016-08-25 17:40
Audycja:
Czas trwania:
25:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat kultura osobista witam państwa bardzo gorąco do osiemnastej SN słyszymy świat tak jak w tym tygodniu w przyszłym tygodniu kultura osobista nieco wydłużona Daniel Przastek jesteś ze mną w studiu dzień na grę w i czekamy na Michała Zadary, który ponoć zmierza do nas tutaj na rowerze, tak więc jeśli nas słyszy nasz gadżet w słuchawkach to suwerenne totolotek delikatnie apelujemy też o trochę więcej energii w nogach, ale oczywiście wszystko Rozwiń » w ramach bezpiecznej jazdy po 1 z miejsca wiadomo, że jazda po Warszawie na rowerze nie jest do końca prostym zadaniem w każdym razie czekamy z dnia będziemy rozmawiać o spektaklu Orestesa oraz Eurypidesa w PiS takie dość mylne wyjątkowe przedstawienie, które nikt tego nie zobaczymy na deskach teatralnych zobaczymy na Zachęcie narodowej galerii sztuki w najbliższą sobotę premiera tego na spektakl, zanim porozmawiamy o tym, skąd ten oraz te z remisem, by wziął w Zachęcie Bob one właśnie my czekamy też na to, żeby Michał Zadara tutaj swoje z 2 gr dorzucił do tej dyskusji chciałabym się skupić na tym tekście, bo zadaniem jest dramaturgiem i jakoś wspólnie próbowaliście Th Ales Besta marży ugryzł, bo tu pierwszy raz ponoć w ogóle w Polsce Natalia razem z PiS pierwszy raz stolica polskiego teatru wystawiany, jakby cały zamysł owego wystawienia Orest ESA i odnosi się obradom tragedii antycznej do dramatu greckiego i stąd sąd trójka aktorów klasycznym teatrze greckim trójka aktorów co prawda wspartych chór statystów oraz wszystko trójka aktorów będzie wykonywała zarówno partii statystował jak i partie chóralne przygotowaliśmy ów spektakl taki trochę specyficzne specyficzny sposób tego, że jest cham nie pracuje pierwszy raz pracowaliśmy również nad inną tragedią grecką co prawda wersji operowej i była to kwestia jak sekcja nauki SA i wówczas wykonywana w grece wymagała również przygotowania tłumaczenia libretta, gdy wyświetlano go nad sceną w teatrze wielkim Operze narodowej innej wówczas dokonaliśmy takowego zabiegu mając takie tłumaczenie prawie jak z Googlea interpretacji owego tłumaczenia, żeby było ono przyswajane z punktu widzenia wydarzeń, które dzieją się na scenie i akceptowalny z punktu widzenia odbiorcy w i powinniśmy owe wezwanie po raz kolejny mecz tylko teraz nie godzinnej opery tylko całego dramatu, jakim jest Orest ESA, który liczy w tłumaczeniu polskim i 80 stron i wspólnie z trójką aktorów Barbarą Wysocką Bartkiem orczykiem oraz Mariuszem Kilian kompozytorem producentką panią Czerniawska Marta Kuźmiak i Michał Zadara moją skromną osobą wspólnie siedzieliśmy posiadający 45 polskich tłumaczeń 2 gry, ale te 2 angielskie i dochodząc do sensu słów, które są w tłumaczeniach interpretując je na swój własny użytek jak on dziś mogą funkcjonować współcześnie, żeby można było odbierać podjęliśmy próbę owej interpretacji reputacji również brzmieniach, bo to doświadczenie z Dziadów pokazuje, że czysta wersja Adama Mickiewicza bez znaków interpunkcyjnych różni się drastycznie od kolejnych wydań każdy inny kolejny wydani posiada własną interpunkcji we znaki przestankowe i Melindy ona całkowicie z całkowicie zmienia sens interpretacji dlatego też, żeby była to czy były to Orestesa jej nie celem na pewno współczesne, ale też, żeby był on takim spojrzeniem ale gdy bardzo komunikatywnym, bo czytając np. tłumaczenia Kasprowicza bardzo poetyckie naprawdę nic nie można zrozumieć ale, ale tak naprawdę dało to szansę to tłumaczenie przygotowane przez nas interpretacji współczesnego odbioru IAI komunikacyjnego dla dla odbioru przez widzów, którzy przyjdą zachęt jest Michał jest i to one tak jak retro plany KSM pojedzie Michał Zadara do nas Chiny dołączyły krótkie rozumy tego, o czym rozmawialiśmy zapytałam Daniela ten o cenne tekst, czyli o to jak w ten tekst też gotowe przygotowali iście jak ten tekst tłumaczy liście Nigel dowiedzieliśmy się, że to oczywiście go tak naprawdę wszyscy razem, z czym translatora Google, a tutaj też inne zdanie wymianach zdań, że bez już nie było nawet w takim razie to co usłyszymy na scenie to co odróżnia czy to nie będzie właśnie ten nawet języka antyczny może sztucznie przystosowywany język współczesnego języka antycznego tylko to będzie jakaś hybryda tego co o tym co wam wyszło w tym tłumaczeniu nie ma to jest ja bym powiedział, że to jest po prostu tłumaczenie tekstu Eurypidesa w UE możemy rozmawiać o tym jakie to jest tłumaczenie to jest tłumaczenie język współczesny to nie jest tłumaczenie wierszem Maćkowiak z Maciejem poetyckie piosenki są już do gruntownie przerobione przez Jacka Szymkiewicza Budynia, który napisał rockandrollowe piosenki, ale są to naprawdę te same pieśni chóru, który chór śpiewał w 2 ,51000 lat temu więc, jakbym oba komunikaty są dla nas ważne, żeby widz przychodzi wiedział, że to jest naprawdę współczesna sztuka, niemniej jest to jak już prezesem języki mówione nie jest specjalnie wzniosłe, ale równocześnie, że miał świadomość, że dokładnie tak samo od tych samych rzeczach w tych samych emocjach 3 aktorów i mówiła 2 pół 1000 lat temu no to dla nas to jest dosyć wzruszająco rzecznik Reina i najlepiej działa, kiedy są oba w we współczesność i ta antyczna się, że jest on połączony w tym samym momencie na głowie wzrusza mnie to trochę przeraża, że niczego się nie nauczyliśmy przez tyle set lat tyle tysięcy lat i ja myślę, że najważniejsza nauka, jaka wynika z tego tematu i w ogóle zajmowanie się kulturą grecką jest to orzekł, że demokracja to zawsze jem zmaganie się z demokracją, że rzecz, że nie ma czy czegoś takiego jak skuteczne demokracja, że rzezie, jakby demokracja niczym to jakby co tu problemy w Europie właśnie budować od tych od tych tysiącleci już właściwie to jest stan, w którym jakby każda racja jest poddawana wątpliwość ten stan, w którym nie mówimy pani Ewa ma rację, a pan Daniel nie ma racji i koniec tylko, że pani Ewa ma rację, ale są inne będzie stać, że nie ma racji i ona nie będzie w stanie przeprowadzić tego co chce tak nawet w świecie, bo w 1000 jest dużych utrudnień to jest demokracja to jest system, w którym jakby próbujemy sobie ułożyć ułożyć życie i telebim w Europie od od bardzo dawna i nieskażone na porażkę byli na czarno w tym sensie, że nie jest zagra piękna rozmowa z 1 z niemieckich rewolucjonistów 3008 . roku wyjechał do Ameryki tam walczył w wojnie rewolucyjnej potem spotkał z Bismarckiem, by chyba w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych dziewiętnastego wieku i Bliznego pyta jak to możliwe, by działać w tej Ameryce jak tam nie ma autorytarnego rządu jak to nie zorganizowane jak może działać i ten rewolucjonistą powiedział lato w demokracji to jest także, że im fakt, że żyję rzeczy pojedynczy właściwie się tam nie udają są bardzo trudna bardzo trudno cokolwiek przeprowadzić, ale ogólnie rzecz bardzo wielkiego, ale w autorytarnych reżimach odwrotnie, że bardzo dużo da się zrobić bardzo dużo da się szybko bez załatwić Putin dzwoni i od razu może coś załatwić, ale da się przez Paryż nieuzasadnionych ładnie, ale ogólnie to co nie prowadzi donikąd w IT IS IT są też piękne diagnoza oczywiście taki system rodzi frustracje w tym sensie zawsze rentgena zawsze tęsknimy i tęsknisz już 2000 lat temu dzisiaj niektórzy z nas tęsknią do skuteczniejszej rządów do Dody rządów silnej ręki do takich rządów co by rozprawił się, że co, by rozwiązały problemy w NSR mogą tez inne bardziej daniem czarno-białe wiadomo co jest co mamy robić coś myślę, że tak bardzo zastanawiać wiemy co zakazane z nim zakazane pytań zadawać sobie nie trzeba no ja myślę, że to jest także, że drużyna, która w człowieka Zachodniego jest właśnie taka, że o tym jest też ta sztuka że, że moment, w którym przestajemy dyskutować z momentem euforii lata trzydzieste są w związku Radzieckim akcje opisywał przez 6 ekip opisywał też dopisywać ginekolodzy karnawału czytałem, że to zabijanie tt czystki ta jest za karnawał prowadzi droga do pewnego stanu euforii czy nazizm był to on pewnemu euforią był karnawałem w i decydować o konkretnych dat dokładnie ale, ale ale, ale jest też u nas co chce tego od typu skuteczności STS i w Filadelfii Lecter zaczynają zabijać mnóstwo niewinnych ludzi w pewnym momencie w tej sztuce i to jest dla nich poczucie wyzwolenia, że nareszcie przestaliśmy gadać zaczęliśmy coś robić w świecie taka jest natura ludzka i teraz dobrze jest, jeżeli mamy instytucje typu mistrzostwa świata w piłce nożnej, żeby te, jakby te tereny na remont skrzyżowania w złej jakości przywożonych gdzieś poszły w jakąś lepszą lepszą stronę, gdzie coś budują konstruktywnego, aczkolwiek nie wiem czy mistrzostwa świata gra coś jest coś konstruktywnego złożone znajdują się w słowach organizowana jest na mistrzostwa świata w piłce nożnej czy budowa tożsamości data, bo każda, tak więc więcej myślę, że to znak jest dużo dużo mam w instytucji wżyciu publicznym, które chce po prostu mogą przejąć tę frustrację jest bardzo ważne, jeżeli przejmujące frustrację wszystkie, że ludzie mają poczucie, że jednak też mogą zarobić, że mogą nie umówić się z sąsiadami na nas na kręgle i że i, że mogą całą swoją wściekłość na nim ręce burmistrza czy coś się, gdyż jej stać przecież na sąsiadów rywalizować w księgach są bardzo bardzo ważne rzeczy i wszyscy wiemy o tym, mnóstwo stylów to pisał, że właśnie tego typu instytucji najbardziej brakuje w Polsce jeszcze nie myślę, że najwięcej byśmy mogli dla Zawiszy wierzą, że Rosjanie byli w analizowanej wściekłości grali nieźle radzi oddolnych dla nas jak w społeczności zawsze razem wiele razy mniej lub pingpongowe kręgle znaleźli sami musieliby chcieć dążenie do wszystkiego można się inspirować np. komitety blokowe komitet dalej dokładnie dokładnie w unii w bloku drużynie nie udało się namówić rodzinę kompostu wspólnego ENA, ale będziemy darzyć ten temat tych osób tylko w ślad za chwilę wrócimy do do do naszej rozmowy tak weszliśmy do re SA do kompostu nocnych ciekawe, gdzie czekały finał naszej rozmowy z tras informacji Radia TOK FM wracamy zaraz po nich Michał Zadara Dani danie ciastek są ze mną studiowało rozmawiamy o spektaklu, który będzie miał na swoją premierę już w najbliższą sobotę w kontaktrony wyjątkowo nie w teatrze, a w galerii narodowej galerii sztuki w Zachęcie kultura osobista Patrycja Wanat witam państwa gorąco raz jeszcze Michał Zadara Daniel Przastek są ze mną w studiu dzień dobry i z goryczą Michał Zadara reżyser ozdoby jest jasna wywłaszczeni z innych Michał Zadara reżyserem spektaklu Orestesa, o których rozmawiamy Daniel Przastek dramaturg z najdłuższym powiedzieliśmy my trochę o o tym co za tym dramatem się kryje to, o czym chcielibyście, by powiedzieć za bezcenne tutaj też padła padł tytuł oraz z tej idei może powiedzmy jutro o tej różnicy między stresem oraz dają porosty zestyki pesymistyczny w tym w swoim wydźwięku, że właśnie Danielem nigdzie się dogadać dodaje to są 2 zupełnie różne działa to znaczy, że stoją jest, gdy trylogią tragedii napisaną przez Ajschylosa, w której opowiada z klas o tym, że w tym, żeby założyć skuteczne państwo trzeba pewne rzeczy zapomnieć co znaczy, że dwoje czy pewne trzeba przestać o nich mówić się w ale stres zabija tam swoją matkę, po czym go prześladują bardzo długo boginie zemsty, po czym wkracza Pete najmu wysłać nie możemy tak kontynuować możecie chcieć się mścić po prostu jest zapominam o tej sprawie jest ułaskawiony i od tego momentu powinie, jakby wprowadzamy sprawiedliwość czyli, czyli po prostu, więc będą będą sądy, gdzie jeździ się coś złego zrobiła po 11 idzie do sądu jest najlepsza droga jest najlepsza droga, żeby rozwiązać spory nie nie nie zabijamy się nie mieścimy się nie urządzamy protestów to może tak już powoli należy złożyć druk RMUA lub tylko tylko udajemy kogoś do sądu i niech sąd rozstrzyga o tym, jest, ale stają to jest mit założycielski, a ten, wystawiając Danielem Molesty w teatrze wielkim Operze narodowej mówiliśmy o Polsce i właśnie o tym, że w Polsce też trzeba było w pewnych rzeczach zapomnieć, żeby móc budować nowoczesne państwo i że dokona tego równolegle z wygrania jest grubą kreską chwilami wrażenie, że o Edward Gierek, a jeżeli razem z modelem dla nas z tej tej gry, a zatem przeżyje Tektura która, jakby niosącej nadzieję, że nabywca nie może nie może nic nie da się Borsuk dalej kontynuować, jeżeli ciągle będziemy budować tożsamość, a także wojnie światowej, że w tym momencie trzeba po prostu zacząć jeździć polonezem ta ma i oczywiście w to równocześnie wie, że nie wierzę, żeby było jasne GM z -li, ale stres Eurypidesa, czyli sztuka, którą teraz wystawiamy z 1 tematem nie jest melodią tematów takiego jest jak Ajschylosa, więc jest dużo skromniejsze w pewnym sensie jest to sztuka, która opowiada o tym, że jest zabił matkę RM, bo trzeba wiedzieć, że w, ale w greckiej tragedii greckiej mitologii tak jak i z Biblii w UE nie ma obok 1 wersji zawsze są 2 wersje te teksty w zamek toreb jest bliżej mamy 2 wersje stworzenie świata w 4 ewangelie w zasadzie opowiada swoją historię i CIT i tak samo jest jakby w Grecji, że przez siebie historia o stresie, ale również o tym, mówić niektórzy mówią, że n p . gdy Agamemnona zamordował swoją córkę dźwiganie i inni mówią, że w ogóle nie zamordowano przykład Homer, że nie ma ani słowa o tym, że groźba domena narodowa Ifigenii w, a z kolei siła jest las jest najważniejsza rzecz, która w ogóle od odniesie zaczyna w odniesie zaczyna cały spór MF, a więc je, więc są różne historie jak oni szli nam ona na nas na nowy dramat o stresie to tak jak my idziemy na nowy film o Batmanie bierze, że już znamy historie o Batmanie, ale chętnie się bowiem jeszcze inna historia może to jest ta scena powitania inaczej opowiedzą oni są to inaczej jest sobą coś takiego jest i ŁRL desa ona opowiadała o stresie, który w, którym morduje swoją matkę tylko, że to powoduje straszny kryzys polityczny w państwie to powoduje, że parlament goście już wiadomo, kto z wysp przemawia w tym elemencie to co te są za ludzie, kto decyduje czy oni mają prawo decydować i t d. z i ten parlament obraduje takie zgromadzenie narodowe się tworzyli oni skazują, ale jest tez na śmieci w LM i to się też dzieje przez jakiś takie różne sztuczki prawnicze o tym, się też mówi Gerard ma dużo wspólnego z adwokatami którzy, którzy z kolei się mszą za różne inne sprawy w i to powoduje, że stres i elekta są skazani za śmierć za te zaś, że wspólnie zabili swoją matkę, ale oni zamiast się zabić zaczynają zabijać wszystkich innych zwariować powodują stres twarzą niech ktoś mówi zagrożona znaleźli kre w dokonują ma sens lira pewnego rodzaju zgromadzona wiedza i na końcu w teatrze Apollo, który to przerywa i mówi, ale nie drzew, gdyby to było coś złego, mówi że wszystko bez dobrze się wydarzyło IT SSC będzie królem na cyferblat ZLA z jej i że załatwi, że sędziowie oczyszczą go ze wszystkich zarzutów w LM więcej w tym co mi się wyraźną usta pytanie czy to również ma jakieś odniesienie do do Polski na jedno jasność, ale jak każdy chyba każdy każdy, kto słyszy i każdy, kto widzi przy czym miałby to nie on w ścieżek z Danielem pracujemy nad literaturą to jednak w stawką jest literatura to jakby stawką nie jest gejem przy przy wale nie władzy albo dawnej władzy albo nowej władzy w bo miasto, jakby nie interesuje nas interesują Rosjan elit zrozumienie track tego tekstu też, jakby co daje w ogóle generalnie uniwersalnie, jeżeli chodzi o kwestię tego co z nich można wnioskować, bo jakby, pokazując Oresta jej Orestesa dla mnie taka różnica, że ta właśnie zbudowanie budowanie nowego pojednania, do którego się dąży atuty inwestycji jest to dramat racji poglądów myśli i czy jest tak też klucz, dlaczego jest istotny nieważne, o czym można doszukać wielu analogii do dnia dzisiejszego np. bijąc się w lewo studiując, czyli idąc na nas na spektakl oparty na greckiej tragedii dowiadujemy się czegoś demokracji jest wiele się czegoś od nas samych, ale to nie jest także np. ale system jest Ziobro, a te nie ona jest inna menele miasto jest Tusk, który dostał pracę tam we wsparcie psychodelia, a chwilę F1 to nie jest już tak tego typu myślenie jest nie zmieni jak Bay w kompletnie obce, które za to jakby dla mnie też będzie równocześnie co się dzieje równocześnie wtedy i dzisiaj RM też widzę że, że jakby, że w pewnym momencie pewne instytucje demokratyczne przestają działać i to jest np. odniesień do Polski, żeby wszyscy się zgadzają do tego, które po, który chce byśmy Stali w sporze Trybunał orzekł, że rząd sparaliżował ten Trybunał w tym momencie, więc jak Boże, żeby pewne instytucje są wyłączone to nakręca dużo więcej frustracji, ponieważ już nie wiadomo, kto rządzi i to może doprowadzić do przemocy i uważam, że tak jest w Polsce dzisiaj tak jest, bo jesteście rzeczywiście on zabił on zabił matkę i to spowodowało ona przed tym króla i to spowodowało, że nie wiadomo właściwie, kto rządzi w tym państwie to krótko jeszcze tylko powiedzcie zaraz przejdziemy do jeszcze 1 tematu, ale krótką pozycję, dlaczego zachęta dlaczego, dlaczego nie teraz, dlaczego narodowa galeria sztuki, dlaczego ten budynek o powierzenie tak po pierwsze, jest po pierwsze wtedy jest to projekt centrali, a które współpracuje z zachętą w tym rejestrze produkcji Orestesa i tak naprawdę jak zachęta jest współproducentem jest partnerem owego wydarzenia, ale też znać z naszego punktu widzenia może mieć symboliczny, a pamiętajmy, że zachęci został zamordowany Gabriel Narutowicz pierwszy prezydent drugiej Rzeczpospolitej przez Eligiusza Niewiadomskiego, ale nie ma i koło poselskie mówi o nim, że jest pole pierwszym prezydentem Rzeczypospolitej no bo akurat prawda mówi rzeczywistego jest, bo zależy od zeznań naczelnika państwa czyli, ale dopiero w Rzeczpospolitej oczywiście i jest taki ma wymiar symboliczny, bo to, o czym mówi Michał ta spirala zbrodni Orestesa nakręca się samoistnie i pamiętajmy, że wydarzenia z dwudziesty drugiego roku też list nakręcał samoistnie za sprawą właśnie prasy po ich stroje i braku pale politycznych parlamentarnych nad i to zjawisko w tym miejscu tak przybiera zupełnie inny kontekst tak znani przeanalizujemy, gdzie jesteśmy też był moment historycy demokracji miał kłopoty ze sobą tak rodziła się poniżej urodziła i zdycha zdycha jest, że są równocześnie Lenartowicz urzędowa południa, gdy on ma 1230 wernisaż tak jak dziś zupełnie inaczej to by jeszcze kilka z nich, że przy zdrowych wdało się nieźle, więc żaden tego są wernisaże wieczorem, że zachęcimy jeszcze Sarah Lewis Kaufman ułaskawił nosowe jestem mam nadzieję, że czasowe doceniała tym w 2, a chętnych, którzy nie, ale ich tak samo 400 ósmy roku przed naszą erą, kiedy palestyńscy został napisany przez Eurypidesa tak samo w 2 to był moment, kiedy znowu grecka demokracja jest znowu parlament czytam zgromadzenie zaczęła obradować po 2 latek w tzw. dyktatury stół, kiedy doszło do dyktatury przez jakiś czas przed tym też była chwila demokracja przetrwa, ale dyktatora 1000 więcej, by te są te są różne okresy, kiedy ta demokracja wzdychała i znowu się obudziła i znowu Louie obywatele głosowali za autorytarnymi rządami w grę Ateny wprowadziły trzydziestoletnią wojnę ze Spartą, którą właśnie przegrywały znaczy, że nie było pieniędzy stawało się jasne, że Ateny już nie mają szans w tej wojnie nie było pieniędzy na, nic więc to był taki bardzo trudny czas, kiedy powstawały arcydzieła arcydzieła dla dramaturgii znów zapraszamy bardzo gorąco w sobotę wieczorem premiera z urządzenia są już mieliśmy okazję do domu z Milanu znalazł się właśnie była Ewa Minge na mnie zrobiła wrażenie znowu przede wszystkim ta muzyka grecka armia grecka tragedia to było coś między między Carlem operetką operą on jest tematem tabu wszystko razem, więc u nas też jego forma jest bardzo muzyczne są pieśni chóru chór się wykonuje chór, czyli 3 muzyków rockowych znaczy trójka naszych aktorów gra jest skok wykonuje piosenki rockowe jest też bardzo jak na Wyspach, czego uczy się u nas grać, żeby na gitarze basowej szyberdach dobrze tam wypaść no tak twierdził nam próbie medialnej Natalia zobaczyć jak w bardzo ważnym Jacek Szymkiewicz budyń łączył wszystkich graczy, więc jej, robiąc test bardzo dobrze i LM w mojej wiedzy, więc ma takiej bez czekano wydźwięk staramy się w tym spektaklu co robimy staramy się, żeby one były bankowe, żeby one były antyrządowe, żeby wydźwięku jak i żeby jednak inne doświadczenie w teatru jak zrobimy nie jest tak tak w centrali niższy jak i jak się idzie do teatru, gdzie jest tak dobrze są ponumerowane miejsca jest bufet tak dalej to tutaj staramy się jednak dawać widzom jak te ostrzejsze bardziej zajmujące też dość doświadczenie i też nie wiem czy mówiliśmy, że w poniedziałek wtorek środę jeszcze po rozbracie są spotkania, gdzie będziemy rozmawiać właśnie tego typu sprawach, o których teraz rozmawiamy właśnie czy może dwoje studentów zaprosimy tam mogą zależeć na wszystkich zapraszamy wszystkich, ale teraz jeszcze 1 z PL jedno sprawa jutro o godzinie dwunastej we Wrocławiu z innym manifestacja na obronie teatru polskiego czy przeciwko zmiany na stanowisku dyrektora teatru powszechnego od Rosji polskiego tematy, którym w tym tygodniu rzeczywiście bardzo głośno, którym też wczoraj trochę rozmawialiśmy z i radny chciał Michała ma zapytać przede wszystkim zdaniem w tej spawie Michał Zadara robił w zeszłym przez ostatnie lata nie mniej w zeszłym roku przez ostatnie lata wystawiał tam Dziady w całości ranny, więc dość mocno, bo ta współpraca z teatrem polskim z Krzysztofem Mieszkowskim też jak patrzysz na to co teraz nam się dzieje czy jedziesz na protest do UE Wrocław nie doświadczyłem w swoim życiu 3 tezy trzecie trzecie umieranie takiego zespołu teatralnego wspaniały teatr, który w, którym był ważny na mapie kulturalnej Polski z błękitem istotne wydaje mi się z punktu widzenia teatru spektakli w teatrze Wybrzeże za Dyrekcji Macieja Nowaka i w dni w ostatnim sezonie masy Macieja Nowaka Wałęsy jest Paweł Demirski to była pierwsza druga pierwsza duża sztuka Pawła Demirskiego ważna sztuka powaga Tymańskiego i tam przed tym dla siebie pierwszą sztukę w ogóle Pawła Demirskiego, czyli from Poland traf RM i potem też pracowałem w Jeleniej Górze kiedy, kiedy Wojtek Klemm dyr Trytek chcemy też się udało ożywić bardzo to miejsce razem artystycznym był wyrzucany z z Jeleniej góry też to była został pobity na ulicy i t d . to było bardzo przykre tym i wydaje mi się też śledziłem te wszystkie inne też momenty kiedy, kiedy kończyły się takie wspaniałe wspaniałe dyrekcje tym wydaje mi się, że walka z władzą jestem jego obywatel wściekły na władzę, że niższe te miejsca jako artysta uważam, że walka o te miejsca z urzędnikami jest bez sensu jest bez sensu, że należy jak najszybciej jako artysta się stamtąd wycofać pójść mówi dotychczasowa w zespole RM i szukać innych innych możliwości, ponieważ nasza energia jest potrzebna do tego, żeby ludziom w tym sens tworzyć sens w rzeczywistości zrobią spektakle, pisząc książki w PRL, grając muzykę takie wydają się, że taka jest nasza nasza rola i też opisywać to co się dzieje opowiadać historie opowiadać historie myślę, że jak ludzie zaczynają steki i te strajki okupacyjne takie też głowy w Łodzi przecież to jest bardzo przykra historia browaru grobowcem co się działo w arenę z Krupińskiego ciasnej kuli, a więc działanie to było też tak samo został wykończony, tak więc moim zdaniem, jeżeli mogę z ja uważam, że teść powinien też się stamtąd wycofać je założyć, gdzie indziej poziom, gdzie indziej szukać innych możliwości można tworzyć te bezwartościowe tracili teatr jako ludzie niekoniecznie go po prostu mniej autentyczna w Michał Zadara reżyser Daniel też rozmawiamy z Dolcanu Mateusz, jeżeli słuchają innych, że teraz mnóstwo mnóstwo wartościowych adres do wzięcia specjalistów, którzy myślą, że się bardzo cieszą z z propozycji pracy to chociażby Bartek Porczyk z lektury z Wrocławia do Warszawy tak sobie, że państwa zapraszamy oraz prezes zachęta przygotowany przez przez grupę centrala bardzo gorąco zapraszamy na Jana jutro zaprasza 1720 kultura osobista Patrycja Wanat do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA