REKLAMA

Millenium, czyli jak świętowano rocznicę chrztu Polski w 1966r

Światopodgląd
Data emisji:
2016-08-26 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a światu podgląd itp mówi Agnieszka Lichnerowicz w studiu jest już Zbigniew Gluza prezes ośrodka karta dzień dobry witam państwa przede mną najnowszy numer karty osiemdziesiąty ósmy numer re będziemy też jest dla państwa 2 egzemplarze tutaj Zbigniew Gluza przyniósł ze sobą do rozdania, więc jeżeli rozmowy będą państwo zainteresowani tematem a, chociaż jest w numerze ich więcej to proszę pisać wtedy podam jeszcze wtedy adres nr 80 ósmy karty poświęcony jest Rozwiń » Milenium 1966 roku, a więc tym obchodom 1000 lecia chrztu Polski i ta jest od pierwszej o tyle ciekawe, że ich też w tym roku mnie ta rocznica była świętowana etyczny taki charakter to propagandowy czy polityczne o tym, może one dziesiątek lat ileś będą historycy rozmawiać, bo mecz będziemy o tym, Tysiącleciu i o tytuł próba sił tak byśmy wrócili do tego zdarzenia sprzed 50 i nieco więcej lat, dlatego że chcieliśmy zrozumieć co się wtedy w Polsce zdarzyło to znaczy jak można, by zinterpretować to starcie państwa i kościoła w latach poprzedzających Milenium, czyli od pięćdziesiątego siódmego roku, kiedy zaczęła się wielka nowenna zdefiniowane przez kardynała Wyszyńskiego do sześćdziesiątego szóstego roku, kiedy nastąpiło takie okno w pewnym sensie propagandowe starcie z obu stron czy Robak propagandowy, bo na ulicach i kościół i państwo próbowały się mierzyć co prawda kościół nie rywalizował z państwem, ale państwo zaczęło rywalizować z kościołem to się zrobiło tak jak by jak i jakby starały się 2 idee powierzy nam się wydawało, że wtedy doszło do pewnej takiej reinterpretacji państwa powojennego to znaczy, że ich zdefiniowała neon został inaczej i po pierwsze, chcieliśmy się zorientować jak sam Stefan Wyszyński nazywał sytuacji, jaki był i jako tłumaczył z wielką nowennę, czyli te lata poprzedzające przygotowanie tak on rozpisał to od pięćdziesiątego siódmego do sześćdziesiątego szóstego roku rok po roku inny temat miał być tak kim, jakby przy przestrzenią modlitewną, ale też czymś rodzajem namysłu nad nad jakimś wymiarem rzeczywistości państwo się zresztą czynnie włączyło i i bez sprzeciwiał się też i tej działalności kościoła przez różne takie represje i instytucjonalnej bitwy to różnego rodzaju w każdym razie jest to starcie następowało przez praktycznie całą dekadę z apogeum sześćdziesiątym szóstym roku jesteśmy po pierwsze, poszukali, w jakich wystąpień kardynała Wyszyńskiego od momentu, kiedy pojawił się, iż śluby narodu polskiego, czyli taka deklaracja zbiorowa wyznanie wiary polskiego narodu co zdefiniowane zostały jeszcze za czasów jego uwięzienia w Komańczy i potem potem wygłoszenie tego w pięćdziesiątym szóstym wypuszczenie prymasa na wolność i ten cały ciąg do sześćdziesiątego szóstego kiedy, kiedy się, jakby obie strony przygotowywała dał do tego Tysiąclecia, bo to co mu przykro mnie tak najbardziej zaciekawiło, dlatego że gdzieś coś wpisuje w różnego rodzaju dyskusje, które toczą się dziś jest to opowieść ludowej religijności takiej masowej tradycyjnej emocjonalnej religijności czy, na którą mogą mówić kolokwialnie postawił kardynał Wyszyński i potem bardzo ciekawie pisze prof. Szyszko o tym jak to się wychowuje 33, dlaczego to stawia w pewnym konflikcie te masy ten lud z intelektualistami czy inteligencją w Polsce nawet katolicką, bo tam, bo my tutaj cytujemy dodana czy najpierw cytujemy szeroko kardynała apotem różnych ludzi, którzy pisali w 6331006 . roku dzienniki nagle się okazało, że prawie wszyscy byli przeciwni takiemu takiej religijności wyprowadzonej na ulicach w tym znani publicyści katoliccy oni uważali, że to jest jakby w pewnym sensie prostytuowanie kościoła to znaczy, że doprowadzenie do tego, że kościół się wyraża najprostszym migracjami, czyli w sumie tak jakby odwołuje się do takiego banalnego przeżywania chrześcijaństwa i takie powinno być boję, bo wtedy katolicyzm będzie czytany jako coś coś takiego jak w re z o muzyce disco polo ma za to, że to jest najprostszy przekaz Al Gore to jest masowy i masowy, ale co w sumie tarnobrzeskiej tutaj cytuję cytuje pan w swoim wstępnym tekście taki, żeby taki fragment jak Polska się u chrześcijan nic stanie się tak wielką siłą moralną, że komunizm sam przez się upadnie losy komunizmu rozstrzygną się nie rozliczy w Polsce przez katolicyzm Polska przekaże całemu światu jak się ubrać do komunizmu no to jest cytat z Wyszyńskiego na poufnym spotkaniu z księżmi polskimi, które działa mówił jak to widzi to jest kluczowy moim zdaniem cytat, ponieważ widać z tego, że on z wód z takim zamysłem budował pod glebie antykomunistyczne w Polsce i teraz zastosował metodę, którą który, o której współcześnie też nie rozumieli do końca właśnie, dlatego że ona była skrajnie masowa na sam koncept, żeby obraz matki Boskiej częstochowskiej kopia tego obrazu Pyrek trenowała po całej Polsce Dycha do każdej parafii, żeby każdy wierny mógł się z tym obrazem psy komunikować co wydawało się po bite są katolickim też dziwaczne to jest tak jak pogańskie zobaczy takiego by jak, bo katolicyzm przyjął no i zbyt proste formy, a jak się patrzy po latach to właśnie widać, że to miało cel zupełnie fundamentalne to znaczy, żeby po stalinizmie, bo cały ten proces dokonywał się pod tymi w jakiej niby kraj zmienił się w pewnym sensie zmieniona, bo nie było represji tak brutalnych jak za czasów stalinowskich, ale totalitarne wymiar państwa się nie zmienił i kościół w LM był jedyną co prawda instytucją opozycyjną wtedy, ale instytucją niemającą, jakby mocy sprawczej, a to co się zdarzyło tym przesąd całą drogę etapowo w latach poprzedzających, ale przede wszystkim wielka mobilizacja to było coś takiego jak zadanie pytania każdemu z osobna po jakiej stronie, jeżeli człowiek wychodził na ulice, a w wielu miastach te 2 gigantyczne z z zbierał blisko ludzkich zbierały czy jesteś po stronie matki Boskiej częstochowskiej czy komunizmu po stalinizmie postali nie po tych wielkich represjach i niszczeniu kraju tak tak wiele wiele ludzi na ulicy wypowiedziało się przeci w państwom i zresztą przedstawiciel państwa to rozumie i dlatego jest tak brutalnie próbowali to jakby zakrzyczeć przez noc w 2 KW ilość rzeczy łącznie z defiladą wojskową Tysiąclecia na 3000 szóstym roku c za dzień zobaczyć jak skrajną Groteska, bo to i szczególnie, gdy dowiedział się, że robią to w odpowiedzi Kościołowi Nate w pewnym sensie, jeżeli po mszy sądzić po tych masażach pomogły, ale mówiąc znów kolokwialnie można, że kardynał Wyszyński odniósł sukces, bo zmobilizował też masy również przeciwko systemowi ma mniejsze dodaje, że to tak było, że właśnie wtedy na tę masową skalę pierwszy raz po wojnie, bo w ogóle nie było tego typu zbiorowisko ludzi innych momentach poza październik i pięćdziesiątego szóstego, ale to się nie zbierały religijnie, że te rzesze ludzi jak Best zdeklarowali i co prawda sam kościół po sześćdziesiątym szóstym roku nie odwoływał się do tego specjalnie rzeczy tak jakby nie wykorzystywał tego tej manifestacji nie wspólnotę, bo tak można odbierać, ale to miał wielki wpływ na bieg rzeczy dalej, dlatego że nic mam wrażenie, że to co się zdarzyło w latach siedemdziesiątych czynne też powołanie opozycji w zorganizowanej i jawne i potem papież, który z 570 w dziewiątym przyjechał z PIT z pielgrzymką i wtedy Temer masy wyszły na ulice znowu, tyle że pod innym hasłem i one były zdecydowanie bardziej demokratyczne one wyrażały się już inaczej to ktoś był było inne społeczeństwo, ale wydaje się, że to co się zda talent niesamowity sukces w osiemdziesiątym roku że, że wygrywamy jako społeczeństwo przed czy władzy komunistycznej miał te 2 wymiary niezbędne musiała się, żeby zorganizować opozycję nazwać polityczne cele i musiał uchylić o poz. 60 ósmy rok i t d. łączy jest, ale przed spichlerzem nogi Musiałek 70 szósty zdefiniowanie opozycji potem to wszystko to to około i otoczenie nazwało mechanizm polityczny, który się stało w sierpniu i musiały być te masy, które wyległy tak jak 60 tymczasem te 2 rzeczy zbiegło się naraz nie byłoby Solidarności, gdyby któryś z tych nóg nie było i potem te psy, a ja uważam, że to, że my apogeum zwycięstwa mieliśmy w marcu po osiemdziesiątego pierwszego roku, kiedy nagle władze została izolowana na 4 godziny, bo Solidarność zapanował nad całym krajem, a potem się to odniosło w wyborach to się po osiemdziesiątego dziewiątego, czyli robot czasami można usłyszeć w między wierszami łatwo minąć sporo wrażeń taki spór trochę o tym co przed sobą kluczowe dla pokonania w Polsce czy gdyby powietrznego systemu właśnie 3333 tysiące szósty roku demobilizacja LG w Indiach, gdzie przed obrazem matki Boskiej czy jednak właśnie organizacja organizowanie się po sześćdziesiątym ósmym już jest w struktury i przyjaźni znajomości pan mówi o sobie nie ma sporu, jakby nie było tej tezy tego absurdalnego podziału politycznego społecznego współcześnie to my jako wspólnota byśmy oczywiście zauważali, że wszyscy byli potrzebni, aby we wszystkich tych miejscach od wspólnie uzyskaliśmy jakiś niesłychany sukces to przecież to widać to po to, historia świata już to po to, pokazuje bardzo bardzo wyraziście, że mieliśmy 2 wielkie sukcesy w dwudziestym wieku dwudziestej osiemdziesiąty rok na tych sukcesach wybudowała się struktura także Europejska nie tylko krajowe i inni nie jest także to wszystko było w jakiś Próżnej kolejne doświadczenia nakładał się na siebie i to warto warto zrozumieć to jest bardzo ciekawe ja rozumiem tak, że po pierwsze, karty przypomnę mamy 2 egzemplarze proszę pisać na adres światopogląd czy z wiatą pod blat ma potok grupkę fanek zwykle metodą karty pan tutaj jest przede wszystkim opowieść czyta cytatami z 14 września kontynuacja tej dyskusji te nad tą interpretacją i tymi wszystkimi wątkami tu w Warszawie tak w domu spotkań z historią 18 BM będą rozmawiać i historycy m. in . Andrzej Friszke np. ludzie kościoła m. in . Wacław Oszajca topól poprowadzi wszystko Dominika Kozłowska z redaktorką naczelną znaku mamy nadzieję, że to będzie rozmowa o sensie tego procesu bardzo ciekawe też wtedy można też te wątki narodowe katolickie egoizmy w głowie poukładać czas bardzo dziękuję Zbigniew Gluza prezes ośrodka karta lub państwa gościem i tyle co z komendy miejskiej dla państwa przygotowaliśmy program realizował Krzysztof Woźniak informacje po informacjach co się stało goście Macieja Zakrockiego będzie dziś wiceminister spraw zagranicznych Konrad Szymański kwiatów pod blond billboardem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!