REKLAMA

Merkel i Orban w Warszawie. Konrad Szymański o dzisiejszym spotkaniu Grupy Wyszehradzkiej z kanclerz Niemiec

Co się stało?
Data emisji:
2016-08-26 16:40
Audycja:
Co się stało?
Prowadzący:
Czas trwania:
14:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co się stało ich Maciej Zakrocki dzień dobry na dziś na pytanie co się stało oczywiście odpowiedź jest łatwo w Warszawie na zaproszenie pani premier Beaty Szydło ważne spotkanie liderów państ w grupy Wyszehradzkiej oraz pani kanclerz Angeli Merkel przygotowania do szczytu w Bratysławie, na którym będzie rozmowa o przyszłości Europy no i najlepszy na taką okazję gość pan Konrad Szymański minister spra w europejskich wiceszef resortu spraw zagranicznych dzień dobry dzień Rozwiń » dobry no, więc to co się stało na tym spotkaniu czy te punkty, które znamy od wielu tygodni, które PiS różnią w ocenie wydarzeń w różnych w Europie jak np. kwestia uchodźców czy 30 do zbliżenia czy wreszcie po spotkaniu wszyscy pozostali na swoich pozycjach myślę, że zbliżenie polityczne pamiętajmy, że migracja to nie jest jedyny temat przed Unią Europejską zbliżenie polityczne lepsze porozumienie polityczne wyświetlanie postaw swoich swoich stanowisk w kluczowych elementach żal do przyszłości Unii Europejskiej nastąpiło z dużym sukcesem myślę, że wszyscy mieli poczucie, że to była bardzo szczera bardzo otwarta rozmowa przez zmień swoje obawy jak sądzę co do tego jak siebie wzajemnie traktować się to spotkanie bardzo bardzo pomogło w tym, by szczyt w Bratysławie był początkiem naprawdę procesu, który przyniesie nam w unii Europejskiej zmiany na początek zmiana agendy politycznej skupienie się na tym co łączy to był wspólny to mam wrażenie, że na konferencji prasowej i premier Szydło i kanclerz Merkel powiedział dokładnie tym samym sformułowaniem skupić na tym co łączy to jest rozsądne rozwiązanie błąd, bo w krótkim okresie czasu trudno przeprowadzić jak głęboką reformę, ale w krótkim okresie czasu po brexicie na pewno można przemyśleć swoją agendę polityczną co możemy obiecać obywatelom państwom członkowskim przedsiębiorcom tutaj tutaj było zbliżenie bardzo daleko idące i Niemcy i Europa Środkowa w tym Polska są przywiązane do wspólnego rynku jako czegoś co w unii Europejskiej działa dobrze co przynosi efekty pozytywne bodźce i dla gospodarki dla obywateli druga sprawa to bezpieczeństwo tutaj też Europa Środkowa i Niemcy mają wspólne przekonanie, że to jest rzecz, której można zrobić więcej na poziomie europejskim więcej także w kontekście kryzysu migracyjnego ten kryzys nie jest pozbawiony wątku bezpieczeństwa w błąd problemu bezpieczeństwa w tej sprawie jest oczywistym dziś sięga marketu usłyszała od wszystkich przywódców z osobna, że Europa Środkowa nie jest gotowana uczestniczenie w żadnych programach relokacja alokację już centralnego zarządzania migracją, ale jest gotowa nawet ponad miarę do tego, żeby angażować się w zewnętrzny wymiar migracji do ochrony granic w pomoc humanitarną rozwojową współpracy z krajami trzecimi na wzór współpracy z Turcją to są trudne rzeczy jony przynoszą mogą przyjść bardzo daleko idące efekty przynoszą już dzisiaj bardzo bardzo konkretne zmiany, jeżeli chodzi o prasę emigracyjną, więc jest, o czym rozmawiać można zrobić wiele rzeczy razem i z naszego punktu widzenia lepiej się skupić na tym niż na rzeczach, które być może Jerome gotowości chciałem do dopytać, bo to co mnie zaskoczyło w tym sensie że, że ta sprawa tak silny sposób została zaakcentowana mówił to m. in . na tym spotkaniu z mediami, które było bardziej takim takie zestawem oświadczeń poszczególnych przywódców mówił o tym, Viktor Orbán mówił o tym, Bogusław Sobotka, że potrzebna jest wspólna silna Europejska armia cieka w jestem, jaki jest stanowisko polskiego rządu w tej sprawie, bo przynajmniej w ostatnich latach wyraźnie politycy obozu prawa i sprawiedliwości mówili, że raczej nie rzec, że lepiej się skupić na NATO na jego lepszej zdolności działania właśnie na wzmacnianiu flanki i myślenie o armii Europejskiej czy czy po takich silnych deklarację czy oczekiwania tych chociażby polityków ten temat może na poważnie wrócić na pewno na poważnie wrócił już temat zdolności obronnych Europy Europa partycypują w systemie obrony w systemie bezpieczeństwa Zachodu na cudzym bilecie i to musi być zmienione, jeżeli w stan naznaczony dojdzie do istotniejszych w razie poważniejszych zmian politycznych to być może będzie to konieczne z dnia tak czy inaczej taka potrzeba budowania własnej zdolności obronnej militarnej w Europie istnieje czy to będzie wspólna armia czy to będzie wspólne zarządzanie czy to będą inne elementy pośrednie ewolucyjne i ewolucyjnie idące w tym kierunku to jest jeszcze przed nami armie apel do oddalonych horyzontem dalekim horyzontem po takim takim kierunkowym postulatem natomiast na pewno jest zgoda co do tego, że Europa się większym stopniu kontynuować na rzecz bezpieczeństwa Zachodu, ponieważ czasy, kiedy Amerykanie brali taką dużą część odpowiedzialności za bezpieczeństwo po prostu mijają na naszych oczach czy chcemy tego czy nie w tym sensie oczywiście i ten aspekt jest jest rozwojowy ma oczywiście to spotkanie to jest seria konsultacji przed szczytem w Bratysławie, w które ma być znowuż na początki już takiej poważnej refleksji całej dwudziestki siódemki po referendum brytyjskim, a przed rozpoczęciem tych no i negocjacji jeśli oczywiście Brytyjczycy złożą ten dokument ten temat notyfikacji no właśnie teraz czy pana zdaniem w tym spotkaniu w dzisiejszym był również wspólny pogląd głównie mam namyśli oczywiście panią Merkel z tym co wyraża ona ją politycy w naszej części Europy, że Brexit to jest skutek błędów w polityce Europejskiej w ostatnim okresie wielu zaniedbań odchodzenia też od pewnych zasad, które obowiązują w unii Europejskiej to jest nadmierna ingerencja komisji Europejskiej życzę państwu członkowskich czy w tej sprawie pani Merkel myśli podobnie to jest taka analiza wykraczająca poza układanie planu politycznego to jest to co na to analiza meta takie głosy zlicza się pojawiały myślę, że Angela Merkel dzisiaj nie jest skoncentrowana na tym, by w tak dużym stopniu szukać przyczyn myślę, żeby rząd w Bratysławie będzie znaczna część tych obrad poświęcona temu obyć bez stażu powiedzieć, gdzie jak do tego doszło, w jakich powodów do tego doszło myślę również, że przyczyną są zawsze złożone, bo oczywiście z 1 strony mamy do czynienia z pewnym problemem, który nazwał mnie słuchaniem przez Brukselę tego co jest uzasadnione bądź mniej uzasadnionym postulatem jednak swojego państwa ten problem nie słuchania takiej obojętności na na na potrzeby innych państ w członkowskich w Rumunii istniały, aby być to bardzo silnie podkreślali stan emocji opinii publicznej tam był silnie związany z tym, że mieli przekonanie być może to nieproporcjonalnie duże przekonanie, że nikt nie słucha, że nikt nie przywiązuję wagi do ich dojdzie do ich przekonań, ale oczywiście to nie jest jedyna jedyna przyczyna z całą pewnością było też tak, że przez bardzo długi czas wielkiej Brytani hodowano wyobrażenie obraz także wspólnego rynku co zaskakujące jednak tak prorynkowe od wspólnego rynku wódek w rzeczywistości i tolerowanie takiego takiego takich deformacji do zaprowadziła do do do przekonania wielu milionów osób to jest prawda, że to rzeczywistość, która jest część odpowiedzialności wzrostu brytyjskiego zdobyczne za to co się stało, choć na pewno nie można wskazać 1 winnego, ale z tą pewnością również nie można wykluczyć, że Bruksela i silnie pracowała nad na ten stan pewnego rozdźwięku tak daleko idące gros dźwięków, które skutkowały wyjściem Wielkiej Brytanii w unii pan m. in . we wczorajszym wywiadzie dla Rzeczpospolitej rozmawiając z Jędrzejem Bieleckim mówił, że rzeczywiście to co jest potrzebne w myśleniu o przyszłości Unii Europejskiej to jest to, żeby państwo narodowe znów czuje się odpowiedzialny za za integrację, żeby miały jak pan dopowiedział czy odzyskały poczucie wpływu na wyniki, jakiego od od od wielu przecież lat jak się ze toczy ta dyskusja czy więcej integracji czy mniej jak zareagować na to nie Ewald gorzej już nie tak to zwykle właśnie nowy pan brat Pański obóz polityczny mówi nie ma więcej trochę państw narodowych mniej władzy mniej władzy w Brukseli, bo ta władza Brukseli nie ma legitymacji Demokratycznej, ale czy możemy sobie wyobrazić legitymację demokratyczną i instytucji europejskich bez zacieśniania integracji no oczywiście państwa członkowskie są nośnikami legitymizują demokratycznego legitymizacji politycznej największym stopniu to każdego ministra każdego premiera w każdym państwie członkowskim można odwołać z dnia na dzień przeciwnicy komisarza Europejskiego czy przewodniczącego komisji, więc tutaj odpowiedzialność demokratyczna po każdej ważnej decyzji jest jest jasna każdy parlament ma pełną swobodę, żeby wprowadzić do porządku obrad postulator tam dymisję 1 czy drugiego miejsca nawet premiera i wyegzekwować swoje prawo na tym polega wpły w parlamentu na na na władzę wykonawczą Unii Europejskiej tego systemu nie mamy dlatego nie dlatego z tą legitymizację polityczną czy demokratyczną jest źle oczywiście, że większy wpływ państw to może oznaczać niekoniecznie muszą, ale może oznaczać zawężenia pola oddziaływania Unii firmy w przekonaniu nie ma innego wyjścia wyżej będzie utrzymywać system taki, jaki jest czy takie przekonanie, że co prawda Uniao każdego w jaki sposób uwiera, ale nie mamy alternatywy bateria Tomek jest gdzieś piekło kataklizm no to sprawdza czy później trener ten system po prostu padnie wielka Brytania to co pokazała bardzo wyraźnie, że straszenie, że co prawda to nie jest może najlepsze, ale alternatywa jest jest katastrofalna to nie działa niczym nie boi tego tego tego życia poza Unią ze nie boi się coraz większa grupa obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, jeżeli nie znajdziemy metody, żeby pokazać pozytywne przesłanki popierania tego procesu to ten proces po prostu uwzględniać tak, ale teraz wejdę słowa no bo zlew z 1 strony 2 listę życzeń społeczeństwo łącznie z brytyjskim nie boi się życia poza Unią, bo jeszcze nie wie co to oznacza powagę, a to jest to jest 1 argument, ale drugi czy tak rozumiana przyszła Unia Europejska dołoży rząd o o tej przyszłości właśnie ciągle teraz rozmawiamy i będzie będzie sprawniejsza no bo jeżeli mamy sytuację pan zresztą w tym wywiadzie powołał się np. tej procedury żółtej kartki 1 to akurat niedawno 11 pańscy parlamentów narodowych zwróciła się do komisji Europejskiej, żeby dokona weryfikacji tej dyrektywy o delegowaniu pracowników jednocześnie panowie najprościej komisja wnosi się tym nie przejęła, ale nawet się nie zdążyła przejąć, kiedy już w innych chociażby, które parlament też był w tej grupie jedenastki tę dyrektywę przyjął innymi słowy gminie projekt willi, przy którym będzie stanowisko w tej sprawie jest bardzo bardzo mocne i jednoznacznie negatywny, ale mniej ważnym pytaniem czy nie chodzi mi o to czy rzeczywiście efektywne w momencie, kiedy są tak różne interesy ja nie wstyd Francji spierać były materiały u nas medialne, które właśnie mówiły, że nawet nasze te związki zawodowe są zaniepokojone, że będzie to przyjęli, ale Allen, ale my, choć i Włosi w tym samym czasie, ale chodzi właśnie o to czy przy tak różnych interesach w wielu sprawach taka rozczłonkowane Unia czy rada Europejska złożona silnych suwerennych państ w będzie będzie łatwiejsza nie nie będzie łatwiejsza będzie to wymagało dużo większa odpowiedzialność jeśli szefów państ w przywódców państw członkowskich, ale nie ma alternatywy dla takiego systemu czy przywódcy państ w członkowskich europejskich muszą sobie postawić przed oczami pytanie czy naprawdę chcą być w tej unici nie chcą być w tej rundzie czy naprawdę ich czasami cząstkowe problemy związane z integracją są warte tego, żeby potrząsnąć całym procesem czy też może nie mam przekonania PL będzie jednoznaczna niż w Europie nie będzie chciał tego procesu wrócić do góry nogami natomiast korekta tego procesu ograniczenia tego procesu w 1 czy drugim miejscu będzie konieczne właśnie po to, żeby praca z nim uwierał 1 drugiego piętnastego państwa członkowskiego tak jak to się dzieje dzisiaj oczy czy to oznacza zawężenie efektywności lekarza efektywność podejmowania decyzji nie wraca sama w sobie, że na efektywność podejmowania złych decyzji NATO to lepiej ograniczyć przed tym wspólnym spotkaniem było też spotkanie już bezpośrednio pani premier i pani kanclerz przed tym spotkaniem mówiło się, że poruszana będzie kwestia sytuacji nie na Ukrainie, ale też sprawa odbierania dzieci polskim rodzinom przez władze w Niemczech nie było w agendzie 3 chemie medialnej sprawie Nord Streamu, ale chciałem pana na koniec zapytać czy czyta wątki się też pojawił się w tym bilateralnym dialogu trąbki pojawiły nie Niechciał mi ich rozwijać zanadto Angela Merkel doskonale zna nasze zdanie w szczegółach nasze nasze obnaża nasz odbiór inwestycji Nord Stream 2, jeżeli chodzi o kwestię Jugendamtu zakładu w ostatnim czasie mamy do czynienia z dobrym rozwiązaniem w tej sprawie, ale zwrócić uwagę na to, że są systemowe przesłanki prawie niemieckim, które prowadzą jednak do sytuacji, które są oburzające z polskiego punktu widzenia w szczególności, gdy to trafiona małżeństwa mieszane, kiedy TOK FM narodzin migrujące tu emocje są odpowiednio większa myślę, że po stronie niemieckiej jest zrozumienie, że dla tych emocji dla dla oburzenia ze strony Polski czy włoski, bo to dotyczy również innych rodzin i myślę, że nie stanie jestem pełna świadomość, że rząd byłoby dobrze, aby przyjrzeć działalności tych tych urzędów, które co prawda są one objęte odpowiedzialnością na dowolnie nie Federalną ale, ale przynoszą one niepotrzebne emocje także w stosunkach dwustronnych sprawa Ukrainy na koniec do relacji Wrocław z Rosją, bo niektórzy byli ciekawi co opowie pan premier Fico po spotkaniu z Putinem nie pytaliśmy o spotkanie z Putinem myślę, że wszyscy przy stole miej świadomość tego, że nasze oczekiwania może zabić są skromniejsze na gesty gestami, a my oczekujemy my Polska wobec władz grupy Wyszehradzkiej, ale także jak sądzę my chyba razem z Berlinem wobec Unii Europejskiej, czego my lojalności wobec decyzji próby podjęte wobec wobec Rosji, że nagły wywracanie Dec decyzji w szczególności decyzji operacyjnych wobec Rosji było bowiem objawem słabości Unii Europejskiej słabości Europy co nie przyniosłoby wartości dodanej nikomu żadnemu z Libanu uczestników nawet tych, którzy widzieliby morze dla siebie i wąskie polityczne możliwości i to i to było jasne słyszalne przy tym stole bardzo dziękuję Konrad Szymański wiceminister spraw zakończył był gościem audycji co się stało dziękuję bardzo rdzenia, a już zaproszono informację pani magazyn reporterów Bartosz Dąbrowski Łukasz Sosin z traumy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO SIĘ STAŁO?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!