REKLAMA

Stan techniczny pojazdów a bezpieczeństwo na drogach. Adam Bielakowski był gościem Krzysztofa Woźniaka

Skołowani
Data emisji:
2016-08-27 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
43:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani kolejna część naszej audycji o bezpieczeństwie w ruchu drogowym dzisiaj proszę państwa o tym jak stan techniczny pojazdów wpływa właśnie na to bezpieczeństwo w ruchu drogowym, jakie różne ciekawe rzeczy są wykrywane przy przewozie osób o transporcie publicznym ze mną w studiu Adam Bielawski zastępca mazowieckiego wojewódzkiego inspektora transportu drogowego dzień dobry dzień dobry dzień dobry panie Rozwiń » inspektorze jak pan tak jeździ po polskich drogach to się zastanawia czasem czy nie żyjemy w kraju, gdzie ach, bardziej liczyć się pieniądz niż stan techniczny i bezpieczeństwo na drogach muszę powiedzieć, że derby takiego wrażenia, że ten stan techniczny pojazdów, które się poruszają po naszych drogach jest fatalny to ja nie mam mu gościło obserwujemy z roku na rok poprawę w tym zakresie 3 i jednak transportowcy, czyli przedsiębiorcy, którzy tym transport drogowy wykonują mają coraz bardziej jest sprzęt nowoczesny zadbany rzadko się zdarza, żeby po drodze jeździł jakiś taki kolokwialnie mówiąc zupełny złom takie ma pan wrażenia boja czasem jak patrzę to czarna chmura przyciągnie z różnymi pojazdami wie pan co z to może być też takie odczucie subiektywne, dlatego że przy kontrolach w posługujemy się urządzeniami zlokalizowanymi jeśli chodzi o zadymienie spalin tak, bo rozmawiamy o silnikach wysokoprężnych i wiem pan, że w normy, które niektóre są w przepisach prawa są takie, że naprawdę rzadko się zdarza, żeby ten samochód badany tą normę zadymienia spalin przekracza 0 tak czytam, że w Zastowie zabrano na 120 samochodów 90 kilka dowodów rejestracyjnych badano tam właśnie jakości spalin to większość naszych na liczbę samych kontroli oczywiście maszyny z 44 badania przeprowadzono w Rzeszowie i 95 dowodów rejestracyjnych zostało zatrzymanych, który tak, ale to jest statystyka dotycząca zadymienia spalin Mann nowy pan to nie to może w Rzeszowie tak dymią natomiast w województwie Mazowieckim 1 na pewno takiego zjawiska nie ma miedziowe my kontrolujemy to na bieżąco i jakby na mogę z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że o kim naprawdę przypadki zatrzymania dowodu rejestracyjnego jeśli chodzi o przekroczenie norm zadymienia nowo to są przypadki rzadkie wojewódzki Inspektorat transportu drogowego i Główny Inspektorat Transportu Drogowego czym się zajmuje ta instytucja ta instytucja została powołana do życia w 2002 roku, jeżeli dobrze pamiętam różne ona przeprowadza to jest służba mundurowa służba cywilna nie jest to jest służba cywilna my jesteśmy urzędnikami zajmujemy się w skrócie podział czy kontrolą transportu drogowego, a to wszystko jest na nasze kompetencje wpisane są w ustawie o transporcie drogowym no to powiedzmy troszeczkę to co liczyć się zajmujecie wychodzić na ulice widzicie właśnie, że ktoś nos powiedzmy dymi ten samochód tak z leci czarna chmura zatrzymuje się jak wyglądają kontrole kontrole naszych inspektorów są takimi kontrolami dosyć specyficznymi, dlatego że jest to kontrola kompleksowa od kontroli wymaganej dokumentacji w określonym rodzaju przewozu stan techniczny, gdy badamy również kierowcy jego stan psychofizyczny i właściwie Novum z takiej kontroli powstaje protokół, który w, którym zawierają się te wszystkie regulacje, które myśmy kontrolowali czy opis tych regulacji tej zależności od tego czy stwierdzimy naruszenia tych przepisów czy nie, bo dalej albo toczą się postępowania albo kończy się to postępowaniem mandatowym to oczywiście główną naszą głównym naszym zadaniem jest sprawdzenie i w analiza czasu pracy kierowcy ci czasu prowadzenia pojazdów i czasu pracy, ale nie tylko na tym możecie w razie wyraźnych naruszeń bezpieczeństwa ruchu drogowego zatrzymywać także n p . za przekroczenie prędkości albo przejeżdżają na czerwonym świetle tak oczywiście takie kompetencje mamy i jeżeli tutaj jesteśmy świadkami takiego zdarzenia, które w sposób drastyczny narusza przepisy ruchu drogowego, bo to wtedy nasze kompetencje są takimi samymi jak policjantów, czyli każdy rodzaj pojazdu każdy rodzaj transportu możemy skontrolować w małe wyglądają te kontrole w jaki sposób to się odbywa zaglądać pod podwozie sprawdzacie taksometry kierowcy oczywiście no wy wiadomo, że taka kontrola samochodu ciężarowego rzadko się odbywa na poboczu z racji tego, że jest to duże duże auto tak i nie chcemy zakłócać ruchu drogowego w związku z tym przeważnie te kontrole odbywają się na takich specjalnych punktach kontrolnych, które są przygotowywane przez właścicieli dróg po zatrzymaniu pojazdu pobierane są dokumenty od kierowcy wymagane czy w określonym rodzaju transportu, dlatego że my zajmujemy się kontrolą przewozu rzeczy przewozu osób przewozu towarów niebezpiecznych przewozów odpadów przewozu artykułów szybko psujących się w mojej nie wiem czy wszystko wymieniłem ale jakby całe wszystkie te gatunki można powiedzieć przewozu są wszystkie regulacje są przez nas kontrolowane w pobieramy dokumenty odpowiednie danego rodzaju transportu sprawdzamy przestrzenią ładunkową mocowanie ładunku my przystępujemy do analizy czasu prowadzenia pojazdu, czyli analizy zapisów tachografu w tachografach cyfrowych również analizy zapisu karty kierowcy co to jest karta kierowcy karta kierowcy jest to karta elektroniczna, którą teraz każdy kierowca, który wykonuje transport drogowy i porusza się pojazdem tachograf cyfrowy mini taką kartę musi posiadać i jakby zapis czynności podczas jazdy samochodem odbywa się, jakby na 2 nośnikach 1 to jest właśnie tachograf w samochodzie, a drugim jest karta kierowcy, która umieszczona jest w tym w tachografie w momencie, kiedy kierowca prowadził pojazd ten zapis odbywa się, jakby równolegle zapisuje tachograf i kierowca, jeżeli kierowca przesiądzie się do drugiego samochodu oczywiście to swoją kartę wkłada, bo do tego w tachografu w drugim pojeździe i potem przeanalizuje mamy pełny obraz pracy tego kierowcy przez określone dni, które my kontrolujemy czy tez 29 dni do tyłu niż ta jest tam zapisany czas pracy, ale też liczba przebytych kilometrów za naiwnych w tachografie jest to wszystko zapisane natomiast na karcie kierowcy jest czas pracy często zdarza się, że kierowcy przekraczają ten czas pracy dozwolony bez przerwy, jeżdżąc w naszych przekroczenie, jakby można przekroczyć różne rzeczy, czyli dotrzymać Moore Nor tak albo można przykryć albo skrócić go skrócić można odpoczynek i kredyt jest nieprawidłowo, a przekroczyć może na czas prowadzenia prowadzenia pojazdu dzienny tygodniowy lub czas prowadzenia pojazdu bez przerwy, w które kontroluje się również firmy przewozowe, jeżeli dostanie się taki sygnał, ale możecie wejść do takiej firmy i z waszej inicjatywy przeprowadzić kontrolę tak oczywiście przede wszystkim w każdego roku określany jest taki współczynnik ryzyka jej lider współczynnik, który w odpowiednim algorytmem każde naruszenie w bok bierzcie się powiedzieć, że wszystkie nasze kontrole umieszczane są w centralnej ewidencji naruszeń czy każda kontrola jest zapisana w programie informatycznym ogólnopolskim Inspekcji transportu drogowego każde naruszenie stwierdzone przy takiej kontroli jest również zapisane i dopisane do odpowiedniego przedsiębiorcy i w ciągu każdego roku określany jest tzw. współczynnik ryzyka i ten współczynnik każde naruszenie ma przypisaną określoną ilość punktów, jeżeli określona ilość punktów przekracza pewien próg to taka firma jest automatycznie typowana do kontroli w przedsiębiorstwie w następnym roku ale na jakiej podstawie jest przekraczany ten próg niebezpieczeństwa ryzyka i jest algorytmy i tak jak powiedziałem i każde naruszenie wykryte tak ma przypisaną odpowiednią wagę, jeżeli zbierze się odpowiednia ilość punktów, czyli w przekroczony jest ten wróg to wtedy ta firma trafia do koszyka kontroli, a zdarza się, że właściciele firm z własnej woli proszą o taką kontrolę czy Gdyni, gdzie chce żyć albo właściciele zmian wraz z własnej woli to jeszcze mi się chyba nie nie zdarzyło natomiast zdarzyło mi się, że kierowcy pracujący w określonej firmie, a wasza w obu uprzejmie informują, że w tej firmie dzieją się nieprawidłowości i proszą o kontrolę jak to wychodzi w takich sytuacjach jeżeli, jeżeli kierowcy sami proszą o kontrolę wychodzą różne dziwne smaczki zna pan co jest dosyć skomplikowana prowadzenie firmy transportowej i przestrzeganie przepisów w taki i są to bardzo przepisy ścisłe i nowa firma musi być bardzo dobrze zarządzana i prowadzona, żeby tych wszystkich normy dotrzymywać oczywiście w kontrolowanych firmach można spędzić może naruszenia się zdarzają a jakie to są naruszenia przeważnie przekroczenie czasu prowadzenia pojazdów brak, czyli skracanie odpoczynków tygodniowych dziennych te wszystkie te wszystkie naruszenia, które jak wymagane są od kierowcy podczas wykonywania transportu tak to to dotrzymywanie tych norm nowo to jest największa liczba uchybień w jakiej jakich firmach teraz odkrywamy w Adamie Rakowski zastępca mazowieckiego wojewódzkiego inspektora transportu drogowego jest państwo i moim gościem za kilka minut skrót informacji Radia TOK FM, a po nich wracamy do rozmowy w tym noga część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Adam Bielawski zastępca mazowieckiego wojewódzkiego inspektora transportu drogowego i rozmawiano o stanie technicznym w transporcie drogowym w transporcie rzeczy ludzi, a panie inspektorze da się zastanawiać wracając jeszcze do tego artykułu z Rzeszowa, gdzie bowiem w pierwszej części, że na 144 kontrole, które były od początku roku oczywiście dochodzi cały rok nie niedziel nie są kontrolowane z ne te rzeczy sporo tych dowodów w został zabrany z tą było za pomocą Dynamie Jeża czy miasto urządzenie ono zostało zakupione dla policji rzeszowskiej policja rzeszowska 3 bada jakość spalin w tym mieście dzięki tym mierzy na jak sama nazwa wskazuje możemy zbadać dym, czyli urządzenie bada produkt końcowy ruchu samochodów z silnikiem wysokoprężnym, czyli zadymienie zadymienie spalin natomiast jest jeszcze jedno urządzenie, które się nazywa analizatory spalin i tym urządzeniem bada się silniki benzynowe natomiast z racji tego, że się zajmujemy transportem drogowym i kości w 100 % ten transport napędzany jest silnikami wysokoprężnymi my dysponujemy demon wieżami i idą do badania silników wysokoprężnych napędzanych dieslem w 2 w jakiej skali, jaką skalę transportu drogowego główny Inspektorat transportu czy też wojewódzkie inspektoraty są w stanie zbadać no i ja mogę chodzić na przykładzie naszego Inspektoratu, czyli wojewódzkiego Inspektoratu transportu drogowego w Radomiu dysponujemy w tej chwili w grubą około 50 inspektorów w tym, że nie wszyscy jakby cały czas robią kontrole drogowe, bo mysie zajmujemy się kontrolą w siedzibie przedsiębiorstwa kiedyśmy wspominali my wykonujemy około 23  000 kontroli rocznie to mówi grupom inspektorów 2323  000 kontroli, bo w związku z tym można powiedzieć pewnie jakoś dokładnością, że pewne auto zostało skontrolowane 2 × tak, czyli tyle samochodów poruszających się po województwie Mazowieckim zostało zostanie skontrolowanych przez inspekcję transportu drogowego to niewiele około 23   000 do zalet zarząd na skalę w ogóle, wyobrażając sobie w ten sposób liczbę przejazdów liczba firm transportowych to nie tylko oczywiście te firmy, które przewożą zaczyna też ludzi tak dalej na 3 wypłacono tu trzeba powiedzieć na czym to odnieść do ilości pracujących inspektorów albo właściwie Nord czy 455 inspektorów na całe województwo Mazowieckie to naprawdę jest to ilości jak nieduża natomiast tak jak mówię no te kontrole odbywają się tymi ludźmi około 23  000 kontroli rocznie wykonujemy plus oczywiście kontrole w siedzibie przedsiębiorcy Jet w siedzibie przedsiębiorstwa kontroluje się w dokumentację związaną z czasem prowadzenia pojazdów należy rok do tyłu także i w zależności od liczebności zatrudnionych kierowców może jest to taka dosyć żmudna i pracochłonna praca uważa pan, że ta liczba inspektorów powinna być rozszerzona 3 czy wystarczające jest liczba kontroli, jeżeli chodzi o nasz kraj na pewno ja uważam, że znając problem i widząc poprawę sytuacji, jaka nastąpiła czyste naście lat, kiedy ta Inspekcja zaczął pracować no myślę, że ilość inspektorów powinna się zwiększyć, a powinna główny inspektor transportu drogowego Inspektorat transportu drogowego powinien być włączony w to sekcje służby publicznej służby mundurowej i wie pan co czyni to żeby, chociaż takich co dalej idących w Alejach są podzielone ja myślę, że nasze zadania w tej formie, jaka w tej chwili jest nowy KON jem w sposób naprawdę dobry i widać to, dlatego że w i właśnie poprawa jakości pracy kierowców poprawa jeśli chodzi o uczciwą konkurencję między firmami transportowymi i warunki socjalne zatrudnionych ludzi przy transporcie, czyli szczególnie tutaj chodzi mi o prowadzących pojazdy MOW nastąpiła takie ucywilizowanie tej sytuacji tak to to już jest wolna Amerykanka czy nie potrzeba tak rozszerzać zbytnio te nie mogą uwierzyć właśnie potrzeba bardzo, ale oczywiście, dlatego że boi przybywa firm transportowych przyp przybywa taboru natomiast na inspektorów raczej nie przybywa w tej chwili w tak rozmawiając trochę o tym, właśnie nadużyciach czy tych złych rzeczach, jeżeli chodzi o transport drogowy to, jakie najczęściej usterki są wykrywane przy kontrolach podczas kontroli, bo głównymi naruszeniami są naruszenia jeśli chodzi o czas prowadzenia pojazdu o stan techniczny ostan techniczny od dna, jeżeli chodzi o czas i kierowców to jeszcze porozmawiam z dobrze stan techniczny główne główna przyczyna zatrzymania dowodów rejestracyjnych w tej chwili na, jakby można powiedzieć, że wycieki płynów eksploatacyjnych man to chyba jest taka najczęstsza przyczyna ogumienie i później właściwie takie drobne rzeczy pęknięcie szyby czołowej w polu widzenia natomiast nowym tak jak mówię rzadko się zdarzają, chociaż bywają takie przypadki i jako uszkodzenia konstrukcji nośnej pojazdu, czyli pęknięcie ramy n p . tak zły stan tarcz hamulcowych ma on musi mieć tylko świadomość, że takie badanie, czyli przegląd tego stanu technicznego w odbywa się w miejscu kontroli organoleptycznie aktu jest to cel to jest oświadczenie inspektora to co zauważyli zobaczy ignorant mówiący, że to co do marca pan ręką i właściwie to jest jak ta wiedza tego inspektora, bo ma nam dać to, że taki pojazd, jeżeli zagraża bezpieczeństwu ruchu zostanie podczas kontroli drogowej wyeliminowany to wie pan wszystkie pojazdy przechodzą badania techniczne tak dopuszczające pojazd do ruchu i myślę, że zawody zjazd porozmawiamy także, że te badania powinny dawać nam gwarancję tego, że ten pojazd najprawdopodobniej przez okres jakim, jakie to badanie dopuszcza do ruchu, czyli przeważnie jest to rok lub 6 miesięcy nowy ten stan techniczny nie pogorszy się na tyle zły że, żeby tutaj był jakiś dramat, ale jak widać różne są przypadki dlatego mówię, że ta kontrola jest to jest to taka kontrola wizualna doraźne taktownie nie możemy się upierać, że inspektorzy czy policjanci wyeliminują z ruchu wszystkie Lenin niesprawne zagrażające bezpieczeństwu pojazdów jest kontrola tak jak sama nazwa wskazuje jej kontrola przypadkowa nie każdy zostanie skontrolowane taki, że tej kontroli to co widać to co słychać wtedy zostanie jak będą wzięte pod uwagę i ewentualnie tempo zostanie wycofany natomiast pan powinniśmy opierać na tym badaniu w rocznym, które wykonywane stacji na dokładnych przyrządach przeszkolone i jak kierowcy reagują, jeżeli zostanie coś wykryta jakaś usterka techniczna w ich pojeździe to oni zdają sobie z tego sprawę, że faktycznie coś jest nie tak w tym samochodzie czy jednak jest to zaskoczenie i pan różnie no przeważnie jest to zaskoczenie, ale czasami jest to takie zaskoczenie, o którym już wcześniej kierowca kierowca wiedział tak często uwarunkowane tym może jak kultura techniczna u nas Gowin nie jest jeszcze na bardzo wysokim wysokim poziomie i z tego prawdziwy kierowca prawdziwy profesjonalista który, który wykonuje ten zawód, a tacy są do nich nie pozwoli objechać samochodem, który z góry wie, że ten samochód jest sprawny technicznie, a jeżeli chodzi właśnie te przekroczenia czasu pal Dariusz napisał do nas, jeżeli to możliwe to proszę zapytać pana inspektora, dlaczego polscy inspektorzy po przekroczeniu czasu pracy nawet jedno minuta od razu nakładają kary to wynika z przepisów i czy tak jest, że od razu po przekroczeniu mi nawet minuty już jest kara nakładana syna myślę, że tutaj pan Dariusz troszeczkę przesadził no chyba o minutę jeszcze nikt nikogo, bo nie ukarał natomiast czy są w PIT i jest to wszystko określone w ustawie o transporcie drogowym z załącznika tak są takie 2 załączniki i można w cudzysłowie powiedzieć taryfikatorem takie, które określają ściśle, jaka kara za jakie wykroczenie się należy je za nic innego my jej kary nie nałożymy tylko za to co jest zapisane nogi, dlatego że z jedno jesteśmy urzędnikami państwowymi nie możemy do jak do tej interpretować inaczej mniej niż mamy to my w ustawie, a te przekroczenia czasu pracy to są na wysoką skalę czy to faktycznie tak jak napisał pan Dariusz zdarza się 23 minuty nie 10 minut więcej niż to jest dozwolone wpłacono, jakby zgodnie z przepisami nie nie tylko o polskim rwą się opieramy na przepisach unijnych rozporządzeniach do przekroczenia o minutę tonik tutaj jeszcze nikomu nie będzie karał natomiast przekroczenie już 10 minut jest to jest to przekroczenie takie, za które no niestety już urzędnik, czyli inspektor tak powinien powinien i właśnie musi nałożyć karę szanse są przekroczenia przepisy przewidują z sprawy które, których nie da się przewidzieć takiej zatory drogowe brak miejsca na parkingach i wtedy, jeżeli takie przekroczenie nastąpi można opisać to przekroczenie na wydruku z tachografu lub na wykresówce i wtedy jakby jest to wytłumaczenie sygnałem dla inspektora, że za takie naruszenie Karaś nie należy Iza za takie naruszenie to jest opisane wystąpiło z przyczyny nagłej nieprzewidywalnej w Gdyni kar nie ma to to wynika z przepisów w 2 w jakie są widełki kar od 3 w jakiej kwoty do jakiej kwoty są nakładane mandaty i kiedy można zabrać, kiedy jest już tak wyraźna od kiedy się zaczyna tak wyraźne nadużycia, jeżeli chodzi o stan techniczny i przekroczenia czasu że, że inspektorzy zabierają dowód rejestracyjny pojazdu czy inspektorzy nie zabierają, zatrzymując moją najbardziej nam jeszcze, bo za przekroczenie czasu prowadzenia pojazdów myjnie zatrzymujemy dowodów jest w innych jest to albo mandat karny dla kierowcy w i na tym się sprawa kończy lub jest to, iż mandat karny i wszczęcie postępowania osób w stosunku do przedsiębiorcy lub wszczęcie postępowania w sprawach o wykroczenia w stosunku do zarządzającego przedsiębiorstwem zarządzającego transportem w przedsiębiorstwie lub załadowcy np. że czasami jak duży, jakby trochę drażni mnie nie za czas prowadzenia pojazdów w Belgii jak pan ocenia naszą świadomość, jeżeli chodzi o o te zagrożenia wynikające ze złego stanu technicznego pojazdów czy my już coraz bardziej, dzieląc tę stronę, że chcemy jeździć dobrymi sprawnymi pojazdami czy jednak dalej u w nas funkcjonuje byle by przejechać z punktu ADO punktu UB i jakoś to będzie pan co ja panu powiemy naszym etosem myślę jeśli chodzi o transport drogowy tak nie mówimy o samochodach prywatnych osobowych tych, które jeżdżą jeżeli, jeżeli przedsiębiorca prowadzi biznes tak prowadzi ten transport to on nie może sobie pozwolić na jest zobligowane umowami nie może pozwolić na to, żeby nic, żeby ten towar nie dojechał na czas i tak zatrzymał się po drodze on naprawiał samochód w związku z tym ten ton zlotych, którą posiada i ta Flota pracuje na jego zyski to w tej chwili naprawdę ten stan techniczny samochodów jest dobry tak jak już powiedziałem to rzadko się zdarzają pojazdy są jeszcze mnie 7 lat temu nową, jakby nie było sztuką zatrzymać jej pojazd, którym tak naprawdę nic nie działał, czyli albo działało źle klubu popsute w tej chwili takie przypadki zdarzają się rzadko i samochody ciężarowe, które poruszają się o naszych drogach są naprawdę w coraz lepszym stanie technicznym tak miał pan ocenić czy to pod względem samochodów osobowych czy właściciele tych prywatnych pojazdów, które jeżdżą na co dzień po polskich miastach między miastami na pana oko są w dobrym stanie czy jednak, byleby właśnie to miałoby chodzić z racji tego obozu jej jako też kierowcy samochodu osobowego, który duet, który widzi tak pewne rzeczy w myśl, że w getcie ja rzadko wyjeżdżam poza Warszawę może tak tak no no no jest w Warszawie no to zbyt pewnie go pan też jeździ po Warszawie jest statek sunie tak dramatyczny no widzi zauważa pan w Warszawie samochody rzeczywiście takie takiej kompletnie jak to mówią zdezelowane w willi, gdzie pan co nie wiem, ponieważ często tych usterek technicznych nie widać, ale właśnie to jest fakt także samochód może być ładny lakier natomiast to co w środku, ale to, jeżeli my tego nie widzimy not ja też do środka nie zagląda tak mówię to co widzę na ulicach natomiast o to co jest w środku i to jest jakby serce taki i klubu tego problemu, bo my tego nie zobaczymy tak nie damy rady to to musi zbadać jej diagnosta Adam Rakowski zastępca mazowieckiego wojewódzkiego inspektora transportu drogowego za 3 minuty skrót informacji Radia TOK FM po nim wracamy do rozmowy trzecia część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej studia Adam Bielawski zastępca mazowieckiego wojewódzkiego inspektora transportu drogowego nie dostaliśmy kolejny głos od słuchacza jak z pytaniem, kto bada stan techniczny autokarów PKS często na drogach widać stare kopcące autokary, które przynajmniej z zewnątrz wzbudzają podejrzenia, że ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia skoro mamy specjalistę to bardzo proszę, kto bada stan techniczny to poszerzanie gamy pojazdów do ruchu, czyli stanem technicznym pojazdów sprawdzeniem tego stanu i dopuszczeniu ich dopuszczeniem pojazdu w ruchu tym zajmują się stacje kontroli pojazdów planowali upoważnieni diagności, którzy w tych stacjach pracuje jak pan ocenia prace w stacji kontroli pojazdów, bo to też jest ciekawy temat skoro czytam takie informacje jak chociażby z Rzeszowa jak jak też na stronach głównego inspektora transportu drogowego, że część dowodów rejestracyjnych została zatrzymana z powodu złego stanu technicznego co nie naprawia od optymizmem pojazdy przechodzą badania techniczne jak w określonych terminach tak przed takim najdłuższym terminem, pomijając pojazdy nowe jest rok no i ten stan techniczny przyjmuje się, że po zbadaniu takiego takiego samochodu jego stanu technicznego na stacji diagnostycznej może te wszystkie podzespoły elementy powinny przez rok funkcjonować w miarę prawidłowo zdarzają się sytuacje, że w ciągu tego tych 12 miesięcy coś w samochodzie ulegnie awarii popsuje się no i wtedy jakby jej do 2 i jedyną możliwością jest reakcja prowadzącego ten pojazd także zareaguje i tą usterkę naprawić na drugą sprawą wyeliminowania takiej usterki właśnie taka doraźna kontrola drogowa, czyli tych ocena tego stanu technicznego, jeżeli uda się to zauważyć po to, wtedy funkcjonariusz za, zatrzymując dowód rejestracyjny poleci naprawę tego elementu doprowadzenie tego pojazdu i zbadanie go właśnie powtórnie stacji diagnostycznej, która ten pojazd dopuścił do ruchu, jakie oceniam pracę stacji diagnostycznych powiem, że różnie różne przypadki się zdarzają czasami podczas kontroli pojazdu bywa także pojazd wykazuje mało cechy jej tych, które zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego i można powiedzieć, że nowy ocena nasza jest taka, że ten samochód i badania techniczne zgodnie z pieczątką w dowodzie rejestracyjnym przesiadka 3 miesiące temu natomiast po to, uszkodzenia wskazują, że na 3 miesiące temu nie powstały jak powstawały powstały dużo wcześniej w takich przypadkach informujemy organ, który nadzoruje stację kontroli pojazdów to są starostowie, że taki przypadek żeśmy nie zanotowali tak, żeby dało w ramach swoich kompetencji zadziałał, żeby sprawdzić degustacje Johna funkcjonuje prawidłowo myśli pan, że te kontrole się odbywają rozmowy z odczytu to już, jakby pod wykracza poza kompetencje Inspekcji transportu drogowego natomiast o swoich zadaniach starostowie mają prowadzenie rejestru udzielanie zezwoleń na prowadzenie takich stacji kontrole takich stacji no myślę, że dobrze, że swoje zadania wykonują przynajmniej powinni wykonywać w liceum z panem porozmawiać też naszych prawach, jeżeli chodzi już o pasażera jej bycie pasażerem, bo co jakiś czas, zwłaszcza przed feriami czy to przed wakacjami również Główny Inspektorat Transportu Drogowego w przez prowadzą akcję badania właśnie stanu technicznego i stanu kierowcy, którzy prowadzą autokary na wycieczki na koloniach różne wyjazdy co my powinniśmy o tym, powinniśmy jako pasażerowie pamiętać przed przed rozpoczęciem podróży właśnie w takim autokarze cóż myślę że, a w ubiegłych lat kultura transportowa drogowa nogę w praktycznie przeważnie w grupie osób, które wybierają się na podróż autobusem czy autokarem, gdy nocą ludzie, którzy posiadają prawo jazdy rzadko się zdarza, żeby jej, chyba że dzieci prawda Nalepy, ale dzieci przeprowadza przeprowadzane są przez rodziców, którzy też takie uprawnienia posiadają, więc myślę, że takie rzucenie okiem ogólne tak jak normalnego kierowcy tak na na na opony tego pojazdu dla stan kierowcy jedno można pewne pewne symptomy, jeżeli coś mamy coś jest nie w porządku tak właśnie zobaczyć, więc 1 samochód podjeżdżając bardzo dymi nie bardzo dymi skrzypi nie skrzypi coś w nim syczy, jeżeli takie wątpliwości mamy to w służbę która, która dokona dodatkowej kontroli, czyli albo policja albo Inspekcja transportu drogowego należy powiadomić jest w miarę możliwości na taki punkt przyjedziemy i taką kontrolę przeprowadzimy no dobrze należy pan w rozmowie z kierowcą pytamy się, mówi że coś usłyszeliśmy jak pan to nazwał skrzypi w tym pojeździe, a nie no to co tak chwilowo tylko było wszystko będzie w porządku nie chcemy robić problemów, a poza tym przyjazd odpowiednich służb jak właśnie główny inspektor transportu drogowego czy czy policja na to przedłuża wyjazd do rozpoczęcia tego wyjazdu przeciągamy start, a chcemy już dojechać na wakacje no tak no ale to właśnie musimy się zastanowić czy na pewno chcemy dojechać aż jak chcemy dojechać no to myślę, że te parę minut tutaj nikogo nie będzie aż tak uciążliwe, żeby tej kontroli dokonać Inspekcja transportu drogowego prowadzi takie już szereg lat taką akcję bezpieczny autokar akcja prowadzona w czasie ferii zimowych i wakacji w mamy takie specjalne punkty wyznaczone, że w momencie nasilonych wyjazdów na tamie inspektorzy cały czas czekają i jeżeli organizator wycieczki czy czy przewoźnik życzy sobie dokonania takiej kontroli jeszcze przez inspektora lub policjanta Szkota nie musi nigdzie dzwonić, więc mówić tylko na stronach internetowych jest to ogólnie dostępne informacje, gdzie takie kontrole się odbywają od od jej, którego rzecz, do której inspektorzy tam będą kierowca czy organizator prosi przewoźnika, żeby podjechał tak do butów takie miejsce i tam jest przeprowadzana taka kompleksowa kontrola z oceną czasu prowadzenia pojazdu przez danego kierowcę i oceną stanu technicznego autobusów, a jeżeli chodzi właśnie Przewozy ludzi to często się zdarza, że kierowcy przekraczają dozwolone godziny pracy takie rzeczy się zdarzają, ale zdarzają się rzadziej niż przy przewozie rzeczy to to na pewno czy myślę, że już presja tych, którzy mają jechać jest taka, czyli organizatora przejazdu na przewoźników jest tak duża, że on nie może sobie pozwolić na na zabiegi takie rażące naruszenia w tym zakresie jak pan myśli w jakim stopniu podczas wypadków drogowych to właśnie stan techniczny miał znaczenie, że do tego wypadku doszło idą do skali tego co później się wydarzyło w tym wypadku drzewach faktycznie coś poszło nie tak usterka techniczna była na tyle tyle znacząca, że doszło do tego wypadku drogowego, gdy wypłacono to Time Inspekcja transportu drogowego nie prowadzi statystyk zdarzeń drogowych ani wypadków drogowych, dlatego że my, jakby tym się nie zajmujemy tym Zaj zajmuje się policja myślę, że my takie przypadki i jedno mają miejsce wtedy, kiedy to uszkodzenie, jakby nastąpi nagle tak no przeważnie co to może być może być to uszkodzenie układu kierowniczego lub uszkodzenie układu hamulca zasadniczego tak wtedy jest, że jeżeli to nastąpi to tak nowym czytając różne informacje na temat zdarzeń wypadków drogowych winno powiem szczerze, że nieczęsto jest napisane, że przyczyną był zły stan techniczny pojazdu no właśnie bardzo rzadko moje to jest chyba odpowiedź, ale to wynika z tego, że faktycznie młodszej czy jednak tych kontroli dalej jest za mało i ich wracający właśnie do stacji diagnostycznych z tego wynika, że nie mamy pełnego obrazu danych, jeżeli chodzi o stan techniczny pojazdów którymi się przemieszczamy, jeżeli już jest oficjalna przyczyna tego zdarzenia ona jest zbadana przez biegłych tak i wiadomo co było przyczyną ja myślę, że wie pan co ono to różnie bywa na pewno przypadki ja szczerze, że nasza praca, a właśnie przyczynia się do tego, że ten stan techniczny jednak nie jest główną przyczyną tych zdarzeń drogowych nie ma gówno nie tylko pytanie na na ile z, jaka jest skala właśnie tego, że to, że stan zły techniczny pojazdu przyczynił się do tego wypadku nie znam takich statystyk tak jak mówię, bo nasza instytucja się tym nie zajmuje akty te wszystkie statystyki ma policja co do przyczyn wypadków drogowych tam by należało się jak i zasięgnąć informacji, bo ja nie potrafi być natomiast tego co słyszy tak jak każdy tutaj w 2 obywatel no to nie czytam często że, że przyczyną był zły stan techniczny pojazdu, a jak pan ocenia to pojazdy, które przyjeżdżają do nas zza wschodniej granicy kiedyś jak czytałem różne informacje no to fatalny to było faktycznie te pojazdy były w fatalnym stanie to też się zmienia tak jak na naszą poletku polskim naczelnym był był taki okres, że samochody o stan techniczny pozostawiał wiele do do życzenia zdarzało się także tak jak to bywało no 50 lat temu nas, że w kabinie kierowca tego pojazdu miało je z boku leżała i sprężarka i paski klinowe i różne części elementy do wymiany z takiej przez samego kierowcę natomiast w tej chwili nie jest tak jak mówię te pojazdy zna od naszych w wjeżdżający ze strony wschodnich naszych sąsiadów są też w coraz lepszym stanie technicznych technicznym, tym bardziej że te pojazdy wykonują międzynarodowy transport tak dla nas Polska z tym krajem tranzytowym dla nich mojej i liczą się z tym, że te kontrole mogą nastąpić w Polsce i w tych państwach docelowych tylko jadą jednak dbają o to, bo to są taka kontrola stwierdzenie tego tego złego stanu technicznego później naprawa w danym państwie, gdzie można było dalej kontynuować jazdę to są bardzo kosztowne dla nich i myślę, że już ten samochód tak przygotowują się bierze, że z Niemiec z tym problemów z ziemi starają się w oceniają tak jak mówiliśmy państwo także te przejazdy transportu ludzi w liceum z panem porozmawiać na coraz bardziej popularnym systemie przewozu osób czy też współdzielenia przejazdów car-sharingu Anny i od tych wszystkich aplikacjach jak Uber jak blablacar i t d . i t d. z 2 ile Inspekcja transportu drogowego może wchodzić z badania jakości przewozów osób, jeżeli chodzi właśnie tego rodzaju przewóz 3 mecz kontrolny w swoje kompetencje mamy kontrolę zarobkowego przewozu osób niezależnie od tego, jakim pojazdem mi ktoś wykonuje na jej podczas kontroli NIK jest niezależnie, kto się posługuje jako aplikacja z jakim systemem pozyskiwania pasażera dla nas jest ważne czy posiada uprawnienia do wykonywania takiego rodzaju transportu i czy spełnia wszelkie warunki określone w przepisach transportowych, jeżeli nie nie spełnia ono w 2 wszczynać postępowanie administracyjne w stosunku do takiego przewoźnika czy przedsiębiorcy w Vojens na podstawie, czyli końcem tego tego postępowania jest albo nałożenie kary administracyjnej my albo umorzenie tego postępowania, jeżeli się okaże, że ten transport nie był wykonywany, nawet jeżeli mamy taką instytucję jak Uber, która w inny teoretycznie, mówi że jest tylko i wyłącznie tym połączeniem pomiędzy osobą, która chce przewieźć, a pasażerem, który chce skorzystać z tego przejazdu ma to wiadomo, że chodzi o o kwestie zarobkowe groźba tak czy jeśli chodzi o o instytucje i aplikacje, które są udostępniane przez różne różnych przedsiębiorców, jakby akurat, gdy podczas naszych kontroli dla nas ważny w ważne jest to kto kto de facto ten transport wykonuje na niej, kto udziela jakich Platformy do kojarzenia pasażera kierowcą tak dla dla nas jest ważne, kto wykonuje ten transport i ich w ramach swoich kompetencji tylko w stosunku do tego, kto wykonuje transport możemy wszcząć postępowanie administracyjne i co się dzieje kontrolujecie przewoźników typu właśnie Uber czy blablacar i 9 używać Uber czy blablacar ligą teraz wiem to kontrolujemy wszystkich, którzy jej nie spełniają tak czy nie wypełniają norm prawa, które w tej chwili obowiązuje to dobrze na leki idzie właśnie taki samochód nawet trudno nie mówić właśnie o o firmie, ale który może przewozić osoby skąd, skąd może Korony Inspektorat wiedzieć, że to akurat przy następuje przewóz osób rano ba mamy jakby swoje sposoby, by Mar my również współpracujemy z obywatelami, którym obywatel może zgłosić nieprawidłowość tak do urzędu, że akurat jedzie samochodem i już myśli, że jedzie taksówką to się okazało, że nie jedzie taksówką no i proszę o podjęcie jakichś działań w tym kierunku poza tym my, a duże jest takich zgłoszeń zdarzają się jest trochę zgłoszenie z poza tym mieście i Inspekcja handlowa ma takie narzędzie jak zakup kontrolnych i my współpracujemy z Inspekcją handlową, która nie dokonuje takiego zakupu kontrolnego w swoich kompetencjach i m. in . sprawdza, gdy regulacje którymi się zajmuje, a my sprawdzamy w czasie takiego przejazdu takiego zakupu kontrolnego zakup kontrolnych po prostu usługi w tym my wykonujemy jest w swoje zadania określone ustawą, czyli pod kątem zgodności z przepisami transportowymi Adam Rakowski zastępca mazowieckiego wojewódzkiego inspektora transportu drogowego był państwa inni moim gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo nie życzę sukcesów kontroli jakości transportu w Polsce również państwu dziękuję za wszystkie głosy Krzysztof Woźniak za 3 minuty informacji Radia TOK FM do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA