REKLAMA

Ludzie, którzy nie mówią – jak z nimi rozmawiamy? Opowiadają Małgorzata Bal, mama Agnieszki Bal i Katarzyna Cichocka-Segiet

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2016-08-27 16:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu Ewa Podolska Rubensa w dzisiejszych wysokich obcasach ukazała się rozmowa rozmowa Sylwia Szwed jest z Agnieszką bal jest rozmowa szczególna bowiem gdy czytamy rozmowa jak każda inna, ale dla Sylwii niebyła łatwa rozmowa ci, którzy z państwa czytali ten tekst wiedzą pewnie, dlaczego tytuł tej rozmowy lewy łokieć lewy łokieć, ponieważ ich rozmówczyni, czyli Agnieszka bal lewym łokciem pokazuje literki na tablicy te literki składają się słowa, a w Rozwiń » słowach składają się zdanie jak bardzo ucieszyłam się, że powstał ten tekst, ponieważ nie wiem czy tez przypadek państwa, ale dopiero drugi raz w życiu zetknęłam się, chociaż nie osobiście z osobą, która rozmawia właśnie w ten sposób pierwszy raz to był filmy pana Macieja pieprzy ca chce się żyć myślę, że on także, bo odkryciem dla wielu wielu widzów, którzy zorientowali się, że są te osoby wśród nas w, a właściciele rzeczywiście coś od nas skoro nie możemy ich z odkryć lub rzadko spotykamy w życiu Zenonem, a to jest druga sytuacja wyszła na stronę stowarzyszenia mówić bez słów znalazłam tam i komiksy krótkie filmiki i na tych filmikach są pokazane sytuacje, w których osoba w ten sposób się komunikujące uzyskuje to co chce potrafi się zapytać, a wcześniej i jest tam kilka zdań i jaj zacytuję podejmij wyzwanie, by zwyczajnych miejscach poznać osoby mówiące bez słów miliony dzieci dorosłych na świecie doświadcza poważnych problemów porozumiewaniem się wiele z nich uczy się porozumiewać za pomocą obrazków gestów liter komunikatorów zamiast mowy używa wspomagających sposobów porozumiewania się i nie pomyślałam, że to trochę źle świadczą nasze społeczeństwo, że tak naprawdę tak naprawdę w tych zwyczajnych miejscach w nie nie poznajemy osób mówiących bez słów, dlaczego tak jest tu znajdziecie państwo też odpowiedź w tej rozmowie z panią Agnieszką bal w ja przedstawię teraz my gości jest z nami mama Agnieszki Czyżby pani mama pani Agnieszki Gil pani Małgorzata algi dobre i tam tanimi państwa serdecznie jest pani także pedagogiem specjalnym Krak po Uniwersytecie warszawskim jest pani założycielką i wiceprezesem stowarzyszenia po pierwsze, rodzina to też Sprawka to Stowarzyszenie powstało na Agnieszki ze względu na Agnieszkę 20 lat temu już wtedy nie było miejsc, w których Hannę mogłaby dostać pełną zintegrowaną, czyli na wszystkich tych całej siebie i Cieszynie mówi inż. Teresie nie chodzi jest pani także dyrektorem szkoły specjalnej od lat prowadzi Stowarzyszenie tak, bo teraz te ośrodki składają się z 2 podmiotów poradnie rehabilitacji neurologicznej szkoły, które pracują razem jako 1 system dla tych dzieci którymi kamykami drugim naszym gościem jest pani Katarzyna Cichocka Segiet dzień dobry dzień dobry ani też graczom od wystawienia pani Małgorzaty z mamą Agnieszki to koniec z koleżanką Agnieszki, ale oprócz tego jest pani specjalistką w zakresie klasy pani prezes stowarzyszenia mówić bez słów zgadza się mam przyjemność państwu i nie jest ani nauczycielką w zespole szkół specjalnych nr 109 września jest pani także asystentem w zakładzie pedagogiki terapeutycznej Akademii pedagogiki specjalnej tak 1 słowem pani pracuje, pomagając tym, którzy komunikują się z nimi ów czas i komunikacji, a także uwagę w otoczeniu, ucząc otoczenie jak jak ma się porozumiewać zgadza się jest także zastanowiłam się, dlaczego to dlatego zaczęłam też, dlaczego tak rzadko spotykamy to osoby, bo one, bo one wcale nie nie wychodzą na ulicy Agnieszka, mówi że w pewnym momencie zaczęła mniej wychodzi niż dawniej Agnieszka porusza się na wózku, ale ludzi na wózku i WBO w MŚ w Aninie koncern nie ma komfortowego łatwego ruchu włoska Obamy nad etosem, więc coś co daje uznaje za mimowolne ruchy w każdym momencie każdy imienia mięsień może się zachować jak chce wrócić, ale nie może tak do końca przewidzieć swego ruchu i ta powoduje, że na wkład nie może sama obracać kół wózka może sama jeździ wózkiem jak już na miejscu i miała taki okres, kiedy miała kilkanaście lat i wiele tu taki kandydat wsiadł jak dostała pierwszy wózek elektryczny tak nie mieści się wszędzie w PRL spotykała się właśnie z taką sytuacją, że ktoś się nagle zatrzymywał też zaniemówiłem nie umiała odpowiedzieć bez tego otoczenie myślało żony jest albo nienormalne albo albo chore albo coś strasznego dzieje kiedyś nawet wezwano policję, która chciała ją wziąć nasz dal posterunku, żeby jej pomóc dojechać do domu i od tamtego momentu właściwie dalej od donośnie wyrusza bez asystenta na uczelni porusza się w miarę SMA natomiast tak w świat nie jeść bez asystenta, ale z drugiej strony jak i jak to było na samym początku, gdy Agnieszka się urodziła dziecko zaczyna gaworzy i zaczynam mówić tak się nie stało i nie Agnieszka można powiedzieć Agnieszka wydawała różne dźwięki są natomiast nie była ani ubrania ani gaworzenie TGE SA miały moje starszaki Agnieszka oblepiony tym moim dzieckiem jest zmiana odniesienie do starszaków, a nawet Presco albo milczała albo płakałem albo wydawała dźwięki, które nie były w żaden z osób z podobnym do dźwięków dziecięce i wtedy państwo o państwo wiedzieli żona cierpi na porażeniu mózgowym tak wiedzieliśmy, że na porażenie mózgowe, ale nie dalej nie wiedzieliśmy nic, ale Agnieszka pomału nie robiła tego co w jej wieku inne dzieci już robią i wtedy dopiero okazywało się, jakie ma deficyty czy Agnieszka idzie do przedszkola Agnieszka Holland oraz nazywają się z wędką, a dziewczynka studentką pedagogiki do przedszkola integracyjnego, ale ja byłam szczęśliwa, a my pedagodzy psycholog z dużym doświadczeniem zdjęcie matki dziecka założyłem 1 z pierwszych integracyjnym w gali w Warszawie Stowarzyszenie Esteka i Agata mogła tam być i była na początku było dalsze któregoś dnia przyszła Kasia wyszła już jest stan wiosenna i nagle Agnieszka zaczęła szlochać tak jak jeszcze nigdy nie szlochała AJA nie wiedziałam co jest wtedy Annan NIK wskazała na lalkę taką GU gania MMA mieszance MF słyszę już rozbrzmiewały i ona powiedziała, że przedszkole skał uwalniana lalkowe pytanie, dlaczego im ani nie mogła nic robić dzieci biegały bawiły się należy raz w roku, ale klient była jak tak myślę, bo nie dopytywałam jej dokładnie ona określa siebie tak jak ją bezwładną, a ze śliczną, ale w UE hali Dalin była tak ładne, ale lekarz naczelny, ale nieczynna w tej grupie była zupełnie pomijana zostawione sobie nawet jeśli dzieci jeśli mogła w jaki sposób być podczas zajęć zdaniem uczestniczyła w nich panie mogły, ale jeżeli mogący też się ma takie wrażenie, że brak możliwości komunikowania jest cel występ jego powoduje najwyższe wykluczenie społeczne to znaczy rzeczywiście jak ty nie mogę powiedzieć nie mogę wyrazić myśli, gdy nie mogę zgodzić się uczuciami bardzo łatwo jest taką osobę pominąć w grupie nie nieznający, gdyż często sprawy z tego, że ona jest uczestnikiem tej grupy, bo brak komunikacji właśnie tego prowadzi Jeanne nawet dziecko, które jest bardzo niepełnosprawny ruchowo czy ma inny rodzaj niepełnosprawności, ale mówi z nim znacznie łatwiej nawiązać kontakt i dostrzec, że ono ma jakich potrzeb niż się z dzieckiem, które może bardzo wysoko funkcjonować intelektualnymi park 18 potrzeby społeczne bardzo różne potrzeby ani mu zakomunikować ich diety i mogę zapytać państwa o o przedszkola szkoły integracyjne, bo ja byłam zaskoczona, gdy kilka lat temu pani Anna Sobolewska, która jej córka cela prawda zespół Downa ona być ja jestem przeciwnikiem integracyjnych oddziałów, ponieważ moja córka tam z nikim nie może się zaprzyjaźnić ona tego potrzebuje Agnieszka przestała wychodzić tak do przedszkola nie na jej bazie dla i wtedy założyłam pierwszy ośrodek, w którym nabyła i była jeszcze kilka rodzin dla 510 dzieci i całej grupy, a i poziom już takie otoczenie terapeutyczne, ale i możliwość zabawy i kontraktów po meczu kont, a co pani sądzi na temat właśnie integracji jeśli idzie o przedszkole szkołę właśnie dla dla dzieci, które mają ten problem Agnieszka odpowiedź na to pytanie dla mnie bardzo niejednoznaczne to znaczy, że jeżeli w środowisku znajdują się osoby, które rozumieją potrzebę komunikacji rozumiejąc, że komunikacja jest podstawą funkcjonowania człowieka otoczyć dziecka jest w oddziale integracyjnym w szkole specjalnej nie powinno mieć znaczenia natomiast rzeczywiście jest tak, że szkoły specjalne leki są na to przygotowany z drugiej strony środowisko rówieśnicze nad nim dziecko wzrasta liczba nowo poddają i wraz z analiz KO powiedzmy sobie na dzieci sprawnych, w którym znajduje się dziecko nie mówiąc, jeżeli znowu jest osoba i osoby, które sprawią, że komunikacja dostrzegają powagę komunikacji ważność komunikacji to wydaje mi się, że to też jest dobre środowisko dla dziecka, które ma trudności w komunikowaniu się, więc nie mogę podać taki przykład i oczywiście w szkole specjalnej nastawionej na po dziecku będzie o wiele łatwiej prawdopodobnie odnaleźć się natomiast spontanicznej komunikacji także potrzebne jest grupa rówieśnicza dzieci mówiących wydaje mi się i tutaj właśnie, przywołując przykłady dziewczynki nie mówiąc sej, która po długich wahaniach mamy i o edukacji w środę po po czasie edukacji w szkole specjalnej akcji miała wypracowany stabilny system komunikacyjny narzędzia komunikacji z baśni w biegach poczuła się bezpiecznie w środowisku bezpiecznym mama poprosiła nas, żebyśmy uciekli z taką możliwość, żeby ta dziewczynka Andrea znalazła się w grupie rówieśniczej dzieci zdrowych czy jest na to gotowa, a Ilona Wołyniec ze Stalą znalazła się w grupie gromadzie zuchowej i w tej gromadzie zuchowej okazało się, że dzieci w pełni sprawne są bardzo zaciekawione i że ona bardzo komunikacyjnie rozwinęła się poprzez kontakt z dziećmi zdrowymi też natomiast środowisko muszą być przygotowane źle przygotowany przez internet i ja mam pewnego rodzaju wątpliwości, ale to już żadnych wiążących zabytek, ale to już, gdy wrócimy do naszej rozmowy czy państwa my wracamy do naszej rozmowy i odsyłam państwa do tekstu w dzisiejszych wysokich obcasach to jest rozmowa z Levi Szwed z Agnieszką bal z Agnieszką bal, która porozumiewa się z otoczeniem, wskazując literki, a on jest literek budujemy zdania całe w studiu obecnej jest mama Agnieszki pani Małgorzata bal założycielka wiceprezes stowarzyszenia, bo pierwszy rodzina pedagog specjalny, a także obecny jest pani Katarzyna Cichocka Segiet prezes stowarzyszenia mówić bez słów mówić bez słów, czyli właśnie tak mówić i jak mówi Agnieszka myśmy mnie poruszyły przed chwileczką Dyja zadam pytanie jak wyglądała droga Agnieszki kwestie tego, że przedszkole integracyjne co nie było to miejsce, w którym ona się dobrze sytuacja miała przekazać jej pani powiedziała, że wtedy stworzyłam taki, że takie miejsce, gdzie miała kontakt ze specjalistami były też inne dzieci te, które wymagały takiej pomocy, ale już do szkoły średniej posłać do klasy integracyjnej Agnieszka tak tak do gimnazjum mogła już zniszczona była gotowa, choć znała swoją wartość wiedziała jak i mijając cała podstawowa zawodowa była kontynuacją przedszkola czy nas byśmy założyli przy ośrodku naszą szkołę i tam była do końca klasy szóstej temat była egzamin po klasie szóstej pełen egzamin dostosowanie z przedstawicielem komisję egzaminacyjną jako 1 na serwerach nas i to dało jej przepustkę do gimnazjów klas integracyjnych i tak i tak różnicę Czesław gimnazjum też zdawała egzamin nie może jako osoba niepełnosprawna nie musi działać, ale ona zawsze dąży do euro do tego źle to co robi powinno być normalnie zrobiony tylko i anonimowi Agnieszka jest dla nas niezwykłą osobą zastanawiam się nie aż tak Agnieszka skończyła studia posła na Uniwersytet warszawski w skończył politologię prawda tak licencjat zrobił licencjat zrobiła magisterium z Agnieszka i zdobyła tytuł człowieka bez barier przyznawany przez Stowarzyszenie przyjaciół integracji i zastanawiam się na ile droga Agnieszki to jest pytanie do do pani Katarzyny Cichocki Segiet jest drogą nietypową, a nie spotyka się z osobami, które nie mówią jest dziećmi małymi i co takiego było w wypadku Agnieszki, że my teraz postrzegamy to co ona zrobiła jako coś niezwykłego, ponieważ znam myślę, że to ograniczenie, które prowadzę ten brak możliwości mówienia jest olbrzymim ograniczeniem jeśli idzie o nią o edukacji, że rozwój człowieka to jest pytanie ważne na kilku poziomach po pierwsze, rzeczywiście jest tak, że w Polsce cały czas brak mowy werbalnej nie jest postrzegany jako rodzaj niepełnosprawności w związku z tym ma szkoła nie zapewniają dziecku nie mówiąc temu, ale takiej komunikacji w i nie ma takiej grupy zawodowej jak terapeuci komunikacji między sacrum et Roma za to do zaproponowania system, jeżeli w wieku 3 lat np. 32 lat, a data i diagnoza już wiadomo, że dziecko nie będzie można co nas do zaproponowania system w Polsce związana jest nagrzana i jest ta, choć dziecko, które ma jeszcze jakiś inny rodzaj niepełnosprawności on jest orzekany inni wyszczególniony w orzeczeniu o niepełnosprawności czy potem Woźniak potrzeby kształcenia specjalnego inaczej podstawić dziecko może zostać uczestnikiem może zostać przyjęte do zespołu wczesnego wspomagania rozwoju tak jest teraz nie wiem jak go, gdy Aga była mała, a w słyszałam, że zaczęła od przedszkola dawno to było 20 wejście akurat tę część kobiet na świat niech się natomiast nadal jest także nie wszystkie zespoły wczesnego wspomagania rozwoju są przygotowane do prac z dzieckiem z trudnościami w porozumiewaniu się o potem jest przedszkole szkoła i tutaj myślę, że przede wszystkim, ale to co sprawiło, że Aga jest miejsce, w którym jest ta jest ogromna praca i rodziny ogromne wsparcie, jakie otrzymała poszukiwani i to jest krwią teraz rodzice znacie rodzice poszukują czas docierają do naszego stowarzyszenia czy do placówki, która zajmuje się dziećmi z trudnościami w porozumiewaniu się natomiast celem co jest też istotne tutaj to poza zapleczem traktatem w rodzinnym wsparciem terapeutów, która na wynik nie jest możliwa i na tym torze szkoły nie zawsze mają możliwość sprzedaży wiedza o tym, że dziecko, które nie mówi może wysoko funkcjonować poznawcza uczelni albo jest dziecko, które jest wyłączone powiedzmy sobie z realizacji programu nauczania takiego ogólnie przyjętego na albo jesteś dziecko, które zostanie we właściwym momencie rozpoznany jako dr będzie realizował ten program wtedy trzeba zapewnić mu zajęcia rozwijające komunikacji i cele związkowe w Arce no ICO tak ważne uwagi to po pierwsze, wsparcie rodziny po drugie, rektorzy AGH wysoko funkcjonuje poznawczo potrzecie torze znalazła się myślę tak właściwych miejscach we właściwym czasie czy i że mogła, a uczyć się Asia mogła dostać wsparcie na takich, które umożliwiają potem samodzielna edukacji i jednych są wzywani na Uniwersytecie Jacques a jakby przecierała w pewnym sensie ten szlak tylko pokazywała samą sobą, że jest człowiekiem, który ma trudności w porozumiewaniu się, ale że nie jest niemożliwe, żeby ona realizowała studia tak powiedzmy sobie z dużymi bardzo trudna, bo też wiele historii też stoi za tym fakt, że to niebyła łatwym wyzwaniem natomiast, a dziś udało i to jest myśl takie bardzo wyjątkowej to jest to co jakby tego, aby nas też uciec oznacza ona nam pokazuje w jakim sensie nam Rafał domyśla taki kierunek naszego postępowania to znaczy do czego my faktycznie przygotowujemy dziecko nie mówiąc nie przygotowujemy go do tego, żeby funkcjonowało w szkole specjalnej, a oczywiście, jeżeli niepełnosprawność intelektualną to tak, ale my generalnie przygotowujemy człowieka z trudnościami w komunikowaniu się do życia w społeczeństwie i to osiągnęła Anka z ogromnym szacunkiem dla języka z ogromną umiejętnością korzystania z języka, bo tutaj też ważne jest, że nasi użytkownicy oni nie mówią, ale żyją święci języka mówionego i to bardzo widać w komunikacji z Agnieszką dzięki temu sanitarnych dzięki temu, że Enea była umiejętność czytania i monitorowania AK jest człowiekiem, który użytkuje swój język na poziomie młodej kobiety raz traci ona potrafi zacząć się wypowiedź od Big SA, a wiesz co, ale zdali ważny wyznaniowa dla nich wartością, że ona zagada, że tak powiem w sposób tak jak jak mówi adekwatną grozę sytuacji nie ma swoich diet i faktów tak tak bliska jest jedyną osobą Trumpa nie znacie, która poszła na studia uzyskał licencjat pewna jest też kilka takich osób jest o jest wyżej funkcjonujący ruchowo od Agnieszki Michał Woźniak w Warszawie on jest zadbana i za wizytę w jest Tomek Grabowski na Śląsku, który z kolei jest turystyczny jest wiemy jak i skończoną ale, ale tych osób wysoko funkcjonujących jest niewiele i w ich żadna z nich nie nie szły łeb ekolokata zwyczajną drogą edukacyjną Tylka w różnych miejscach lubowali, jakie są systemy porozumiewania się, jakie są systemem mowy itp, czego państwo uczyć się Wiater zbiorczo nazywamy alternatywnymi wspomagającymi sposobami porozumiewania się i te są wszystkie sposoby umożliwiający komunikowanie się w sposób będący alternatywą dla mowy a, czyli mogą to być znaki graficzne lub gesty znaki graficzne mają taką zaletę, że mogą być używane przez osobę o znacznym stopniu niepełnosprawności ruchowej, dlatego że za pomocą znaków graficznych różnych systemów, ale są o takim bardzo abstrakcyjnych jak systemy Visa po bardzo konkretne także mamy Polski system znaków graficznych, które nazywa się mówi Kik jest w systemach karton jest system jest prawda jest kilka są słowniki tak jest my budujemy za ich pomocą książki do komunikacji tak o nich mówi Maciej narzędzie komunikacji znaki zamieszczone są na stronie zwykle formatu A 4 i osoba, która z nich korzystać każdy znak oczywiście musi poznać 400 całą noc metodyka wprowadzenie znaku gwiazd może wskazać taki znak ręką pieszczą wzrokiem w dowolny sposób Agnieszka taksy za tak zaczynała gnieździ wraz z was Agnieszka z nami się rozumie działa tak nie wiadomo jak Eliasza oraz my daliśmy natomiast już od nowa era komunikacji zewnętrznej Torre pani Hania i Lech Lechowicz nauczyła ją Empik, ale takich znaków Lisa w system OnStar system, który chyba bohaterek wyżej miastach tak teraz takie adresowane jest niestety w którymś momencie zaczęło przeszkadzać Bahdaja wiedziałam rysujemy to tak jak i jak chiński alfabet ona znaleźć też coś złego i 1 LOK relaks miała ich anemia wtedy grać myślę, że stało się już w dniu 9, ale inni, a wróciła Marta poznała piktogramy, czyli ten system obrazkowy były obrazki i w pewnym momencie potrzebowała gramatyki, a funkcję dosłownej w swojej wypowiedzi mimo aż 6 np. niech chciałbym wam opowiedzieć jakąś niesamowitą historię tych związaną z tym lisem Agnieszka chodziła miała jakieś lekcje religii dla niej to była zawsze ważna i chciała iść do komunii z rówieśnikami no to różnie przebiegała w naszej parafialnej ksiądz dopuścił się da do pierwszej spowiedzi poszłam do księdza ksiądz z siostrą popatrzyli na nią i chrzestna widocznie rozmawiała z księdzem wcześnie zakon, który prowadzi jakieś środki i książce w pewnym momencie w obecności Agnieszki, która stała trzęsąc czekała mnie każdego biurka powiedział, że na AG, ale czy ona rozumie na pewno wlać ją 1 Aga rozumie wszystko wyciągam tę książkę wie się porozumiewamy się wzmożenia spowiadać się do nas 2 książki i ksiądz wtedy GER mówi Agnieszka na czas tymi odpowiedz czemu chcesz iść na hamowni czy, dlatego że chcesz mieć sukienkę tak na mnie wrażenie czy, dlatego że koleżanki algami wrażenie to dlaczego nie znałam całej jej książki to taki wielki segregator foliowane ale gdy przewracam kartki nam cofnęła Brands Onet odpowiedź jest na co utknęła na i antenę, która znaczyła chrystusową i wtedy miała 10 lat, ale także to jej pomagała w sferze tej walce o siebie swoje zdanie o swoje rzeczy oprócz normalnego codziennego używania w tej sytuacji mogła później ta sama była z obrazkami były w różnych sytuacjach pomocne i w którymś momencie potrzebowali dosłowności litery nie była to łatwe i kto leczy miano nauczyciela to myśmy nie tak anemia Ornety zatrudnionych przez nas w szkole w naszej szkole i w poradni Aga pedagogów specjalnych logopedów, ale też dużo takiej domowej intuicje była i tak naprawdę PRL Aga przeczytałem jak przyszła do nas praktykant Kan do pracy w ośrodku przyszła dziewczyna modelach inna historia studiująca w Uniwersytecie warszawskim i mówi nam dał się Agnieszka słuchaj to przeczytaj Mitta jak zawsze czytała Świtezianka znad też łokciem, pokazując nie przeczytała akta przeczytała Świtezianka po swojemu znaczy RAF ma swoje modele z ogniem ZS Note, a ona przeczytałem całość gnieźnian razem czytają ze wyjazdami bądź nierealny, ale w Wierzchowie w Wierzchowie już tak jak czytać teraz duże litery z internetu też najem czy teatr ognia nie wypowiada, ale czy te a kiedy przez ten moment że, gdy zaczęła mówić przy pomocy liter, składając mniej więcej w tym samym czasie tak w USA z tym, że najpierw były to krótkie wypowiedzi na okres ten długi tekst tak nagle przed Danny White o tym, zadaniu bez tej dziewczyny to była pierwsza pierwsze takie ogarnięci języka pisemnego z desek naturalna droga cywilna osób będących zupełnie w normie intelektualnej, zaczynając od jego dzieci od rysunków od znaków graficznych żabotem, ale oczywiście równolegle z wprowadzeniem znaków na taki, kto w edukacji wczesnoszkolnej, jeżeli dziecko właśnie poznała wciąż jest w stanie opanować się system gitary Tommy oczywiście te Inter wprowadzamy i na takie widzimy w Azji komunikowanie się za pomocą liter składanie swobodnych ca w całości własnych wypowiedzi jest o wiele doskonalsze niż korzystanie z zamkniętych znaków graficznych, które narzucają interpretacje, bo to też strasznie ważne, że jednak jest osoba, która nadaje komunikat jest odbiorca tego komunikatu i kiedy dziecko pokaże znak kubek tak to jak mogę powiedzieć pokazujesz kubek chcecie 5 masz ochotę na sok w 2013 to ja narzucam numeracji i tym trzeba się strasznie pilnować, a jeżeli dziecko może korzystać z Inter może ułożyć chce ten kubek i nasypać do niego kaszy, bo robi na pracę plastyczną prawda na to co daje mi ten charakter jego ojciec mi się zmienia, że państwo przeczytajcie rozmowę w dzisiejszych wysokich obcasach, a rozmowy z Agnieszką bal, a za chwilę wrócimy do winy za chwilę wrócimy do naszej rozmowy do trzeciej części wstydzi obecne są pani Katarzyna Cichocka Segiet terapeutka komunikacji prezes stowarzyszenia mówić bez słów oraz pani Małgorzata bal pedagog specjalny założyć wiceprezes stowarzyszenia po pierwsze, rodzina mama Agnieszki bal, z którą rozmawia Sylwia świat dzisiejszych wysokich obcasach o największym chyba dramatem osób, które nie mogą mówić jest to, że myje gwiazda mam namyśli społeczeństwo wiedzy taki stereotyp taki schemat, że te osoby są równocześnie niepełnosprawne intelektualnie i jest tak bardzo mocno nas, że partia SLD ja mieszkam swego czasu z moją ukochaną ciotkę starszą wtedy tanio, która nagle dostała wylewu sparaliżowały ją prawe stronie przestano mówić i po powrocie do Danuty cię mówiła my to była ta sama ciotka Ela Ada, która tak samo dobrze grała w brydża, która tak samo z zainteresowaniem słuchała Radia i muzyk i w nim i kochała nas komentować też skalę mówi działacz LGBT i trzeba było ją jak zrozumieć i najgorsze w tym wszystkim treścią, a nami wymigał się to były znacznie przed Agnieszką była też, że ona wiesz mam taką świadomość, jakbyście myśleli, że ja zgłupiałem ja nie zgłupiałem Mielko ciągnę prawą nogę i nie mogę mówić o zeznał w czasie pisać lewą ręką, ale naprawdę większość z nas się ją sam miałem takie czy, a przecież czas do końca wszystko z tych zmieniała, ale ilustruje to to co pani pokazała, czyli karteczki, które Agnieszka ma przy sobie na wózku prawda, na które nikt wprost przeczytać Agnieszka SMA odprężenie wymyśliłem, a ba po tym zdarzeniu z Sevres jako interwencję społeczną, że one nie zdąży powiedzieć jak już ktoś pomyśli kim Lane jest IT ma taką karteczkę np. nie mam padaczki dobrze wszystko rozumiem czuję się dobrze mamy ruchy mimowolne Aten Charlesa dotyczą one Running in rock potrafią być bardzo silne dlatego proszę uważać na własne bezpieczeństwo i zachować jak styl później jak mi podać i mówię mówię napisałem Kaszub w prasie może będzie w stanie bez okularów trudno przy pomocy tablicy umieszczonej na wózku wskazujemy te role demokrację lub prawą dłonią proszę jakoś potwierdzić Inter, który wskazuje n p . wymawiając nagłos wskazaną literę lub, wskazując im palcem proszę poczekać aż się wypowiem wskazówki na ogół sieć jest, gdy od zapowiada się wyrazy czasami na końcu słowa nie robią przerwy czasem spieszy się zapominam o stacjach, a i to Aga wozi ze sobą na blatach tylko alfabetyczny włoska i pomaga jej co w takiej daje taki spokój Jeana w razie czego pokaże w stół przeczytaj sobie i nie myśli się jest szalona, ale nawet w tym pierwszej w tej pierwszej wypowiedzi, a na kongresie uśmiechem emotikony to jest znowu taki wariant społeczny Okaj wiem mam świadomość wysoką tego, że mam trudność porozumiewanie się, ale zobaczy jest fajna z nich się do mnie nie żart, ale to na mnie nie w faktach, a jednocześnie jest takim posłużenie się prawda pewnym kodem kulturowym dna absolutnie adekwatnym poziomie i to pokazuje właśnie tędy bardzo ronda na listę RCL, że udało się rzeczywiście na tyle Telekomunikację z nami mówiącymi sobie zagospodarować się ma własne miejsce może wypowiadać własne zdanie jak pisze im jest traktowana serio przez wszystkich co jest dla mnie wielką radość Agnieszka chce wejść do Sejmu tak mówi doc. Hanna Lis z początku chcemy je bez ME do lat 14 lat, kiedy chciałem wejść do Sejmu dlatego żona uważa Lech jest prawdą do dzisiaj zasady nie ma, więc nie mają żadnych dodatkowych praw solą, a osoby niepełnosprawne, bo nie widział, by nie słyszę natomiast marzeniem mówi Antoni 6 to nie wzmacnia tego co państwo czy system może im dać nic nie daje system Agnieszkę, żeby dostać wielospecjalistyczne są pewne wsparcie musiałem dać tego rozpoznania niepełnosprawność ruchowe, a dodać zaburzone pole widzenia pani okulistka stwierdziła, bo on np. w swoich ruchach nie ma walnych nie miała, ale i prawdziwą potrzebą była wsparcie rozwoju komunikacji, ale czy tak jak pani mówiła co znaczy, że to, że ich dziecko osoba nie mówi nie jest u nas w Polsce klasyfikowane jako przyczynę jako niepełnosprawne jako rodzice bardzo dodatkowego wsparcia zabiorą na nogach uderzenia nie wydamy dostaje laski Głuchych staje aparaty prawda, a nie mówiąc nie dostanie aparat to my za wszystkie tablice płacimy jak za zboże tak, a co więcej na teście specjalistyczne wsparcie jednak osoba niesłysząca czy głucha masło do logopedy resort pedagoga osoba niewidoma tys zlotemu w deptak zima może wyrazić ubolewanie w miejscach Izraela jak ekolog natomiast rzeczywiście osoby nie mówiąc sam poza tym nawiasem niepełnosprawności chyba dokładnie nie wiadomo ile innych jest jak to umyka statystykom no tak to nie jest w związku z tym, że nie ma tego rodzaju niepełnosprawnych z metra pod nim także statystyk, które oddawałoby ile takich osób jest w Polsce i co więcej, toteż rozbija się na poziomie oczu bardzo istotną kwestią tutaj jest element oraz system orzekania o niepełnosprawności to znaczy ich określania poziomu funkcjonowania intelektualnego dziecka, dlatego że wszystkie, ale teraz chce od których, które są stosowane zawierał skalę werbalną, jeżeli nie mówię to niema możliwości natomiast o wiedzę nabytą nieprawda i pragnie zwykle radzą sobie w gminnym z tym zagadnieniem na 1 z 2 sposobów broni albo dostajemy informację, że dziecko jest niezdiagnozowana Villeneuve realizowany jest jesteśmy bezradni jesteśmy bezradni i w związku z tym nie ma stwierdzonej niepełnosprawności intelektualnej, nawet jeżeli taka występuje, więc nie ma również środków dodatkowych pieniędzy, które by za dzieckiem poszły w ramach subwencji oświatowych na albo dostanie będzie, gdy orzeczenie dziecko ma wpisaną znaczną głęboką niepełnosprawnością intelektualną i w związku z tym, nawet jeżeli działa wysoko owi funkcjonuje intelektualnie to my nie możemy realizować w nim założeń podstawy programowej ogólnodostępnej prawda czyli jakby obie te sytuacje są bardzo niekorzystne mimo tego, że za tym dzieckiem pójdą dodatkowe pieniądze na ten cel chcemy powiedzieć chcemy złożyć Agora studiując na Uniwersytecie ma taki bonus tam biura osób niepełnosprawnych kupiła jej nowość tegoż dają jej tam asystentów pracujących w Ernst g Super, ale toteż, dlatego że prowadzący nie pozwalają nagrywać nie chcemy nagrywać Smiley stoi to nie jest komfortowe możesz mieć jakiś lapsus językowy czy cokolwiek da się, więc nie chcą boją się leczyły notatki, a i natomiast druga rzecz Uniwersytet zakupił jej program, który pozwala pisać i odczytywać tekst sygnału IR da na komputerze i aparaturę taki czas jest idea jego obsługiwania ME na to co musiałyśmy wygrać bardzo duże pieniądze, ale to jest Uniwersytet o, jeżeli jest Uniwersytet, ale to jest dobra Unii w dobro Uniwersytetu, więc jak Agnieszka skończyła studia licencjackie musiała coś wyróżnia nas, ale na całe szczęście roli magisterium DSS wraz z, a nie jestem tak dodatkowe jak np. okulary dla czytamy aparat słuchowy też innych, by odnoszą się do tego co mnie co pani powiedziała pani Katarzyna Cichocka Segiet jak i sobie tutaj system radziłby raczej nie dali z takimi osobami to taka zdroworozsądkowa refleksja jest taka dziecko mające w doktrynie mówi z Jerzym jest postrzegany równocześnie jako mający pewne defekty intelektualne ważyć poniżej normy to jesteś wrzucane w taką szufladkę, a i teraz z faktu, że nie mówi z 2 samo napędzająca się trochę mechanizm prawda, że ono wrzucone w szufladkę nie i nikt radni nie pracuje, żeby mówiło to rzeczywiście jego rozwój intelektualny siłą rzeczy będzie gorszy niż bez ich wyrwanie dzieci boją się też orzec potwierdza i teraz to doktor nauk o 1 uprawnienie, które wynika z braku możliwości komunikowania to co bardzo ważne, żeby pamiętać o tym, że zdrowe dziecko prawidłowo rozwijający się ona zadaje szereg pytań prawda adres nasze dziecko nie mówiące, ale nie ma szans, żeby te pytania często zadać w momencie, w którym coś taniego interesujące, jeżeli dodatkowo dziecko ma niepełnosprawność ruchową prawda to też nie ma możliwości, żeby podejść, żeby dać im, żeby zobaczyć co rzutuje na dalszą edukację bardzo mocno, żeby uczyć matematyki potrzebujemy rozwiązywać problemy wspinanie się chodzenie z kanapy prawda i tutaj też możliwości komunikowania bez korzeni ostatnio także ze mnie śmiał się koleżanki ze studiów nie podjęłam pracę drzemał w nim wykazać im, więc mieć czas gadam i dlaczego tak gadam gadam, że to taki cel czas głośno, a ja tam sobie sprawę czy, dlatego że jestem dzieciom wyjaśnić rzeczywistość, bo w którymś momencie zrozumiałam, że one patrzą, ale że są dziećmi i ta rzeczywistość wymaga wyjaśnienia tak jak mama mówi dla dziecka takie małe dziecko zaczyna pytać naszych dzieci zaczynają pytać, więc naszym obowiązkiem jest po pierwsze, wyjaśnić, a po drugie, dać im to narzędzie, które umożliwi to, żeby rozwijały swoją budowały swoją wiedzę o świecie BSC chce wrócić na korelację my dyrektorom trudno sobie wyobrazić w sytuacje, które nie mówimy w, a osoby, które się komunikują w ten sposób Agnieszka w tym wywiadzie na i jest dużo właśnie o o relacji z ludźmi przeczytajcie państwo co mówi Agnieszka, ale pani tutaj zwracam się do pani Małgorzaty barmana Agnieszki Kani robi coś takiego jest bardzo wiele osób w dobrych czułych żywych, a ich życiu mogliby wiele wnieść, ale nie są w stanie przekroczyć barierę komunikacji co pani miała namyśli odczytanie tego co mówi Agnieszka wymaga czasu skupienia i cierpliwości i nie ma czasu na UE i często osoby Niemki nie są w stanie tego z siebie dać dobry wyobraźmy sobie prawdę, że trzeba wskazać każdą literę k nie w pełni sprawnym ciałem brata jak bardzo wiele wymaga to samej takiej fizycznej pracy, a jednocześnie właśnie odbiorcy, który będzie śledził krok po kroku całą wypowiedź, ale trzeba mieć wprawę nabywać ani TK, żeby też szybciej szła lepiej pięknych określeń używa pani redaktor Szwed się Agnieszka haftuje zdanie, gdy jest z 1 jest moralnie wdzięczna za zatem eks dziękuję pani przesłała mogłem przeczytać wcześniej niż zabrać nam ten wzrośnie, ponieważ my rozmawiamy z analiz rozmawiamy kilka dni wcześniej, a ona w rzymskie 1 pani redaktor przepięknie tę nazwę rzeczywiście tak ramowe Agnieszki powstaje jak akt każdy ładny haft w Lublinie każdy jest w stanie wystartować chcesz pięknie, w którym ciągle mają mieć powraca ku temu jak jego zachowali byśmy się spotykają w Agnieszka, gdy patrzy się na filmy, które sama się na stronie stowarzyszenia młodzi bez słów na to są takie są filmy edukacyjne ludzie, z którymi Agnieszka rozmawiała traktują ją jak i swoich znajomych taki był nasz cel, żeby oddać hołd tekst no właśnie że, żeby pokazać, że to, że człowiek nie ma możliwości werbalnego porozumienia się z otoczeniem to nie znaczy, że on nie ma nic do powiedzenia to znaczy to są na tych filmach na tych nagraniach stowarzyszenia są rzeczywiście prawdziwi użytkownicy z prawdziwymi przedstawicielami grup zawodowych Tamiza prawdziwy lekarz prawdziwe trawnik prawdziwa, ale prawdziwa osoby te są naturalne sytuacje, z którymi te osoby powinny spotkać się i tak naprawdę ta jest też to co dzieje się, gdy wracamy z Arką zarządu zdarza się, że wracamy razem autobusem wsiadamy do autobusu agama głowę pełną pomysłów, więc korzystamy z tego czasu ja staję mówi Anna lideruje i cały autobus ludzie trzymają swoje sprawy zamiera wszyscy patrzą na nas i wjeżdża pan do mnie podszedł mężczyzna znęca się z Czech czy pani rozumie kampania Home, a czemu pani tak mówić do siebie i Rakowie to nie mówię do siebie, a pani, z którą rozmawiamy rozmawiamy o pomysłach i przepraszam, ale zakłóca pan naszą prywatność w tym momencie krawat tutaj i Jan to co, bo bank lub bardzo tym zaskoczone i właśnie potem Aga oczywiście z posłami uśmiech, więc wiedziałam, że mam prawo do tego, aby wyjaśnić, o co chodzi prawda czy nie wypowiedzieć ani mówić, bo jak badać taką wartość inną misję edukacyjną prawda, że porozumiewać za pomocą tej tablicy, więc lider wymyślnym dialog przerwa tak mu są kwestie jak i w tej chwili myślę o sobie nie mówiąc są w tym punkcie, kiedy 20 lat temu były osoby niepełnosprawne dzieci niepełnosprawne, które zachodziły i wtedy zrobiłem taki konkurs przy pomocy Chrisa Niedenthala on był jurorem, ale jak twórcom pomysłodawcom tego przegadane gaz w tytule konkursu fotograficznego, a dziecku niepełnosprawnym kochanym takie jak jest, dlatego że jest i nagle ludzie wysłali zdjęcia dzieci pokazali dzieci w dni, dlaczego to zrobiłam, bo jest uchwyciła spojrzenie z tramwaju ani na Angelę ona nie chciała źle patrzy ważne jak ona była zaskoczona, a gol, a przecież, gdyby ją poznałem pokochały ją tak samo myślę, że wasze Stowarzyszenie jak zrobić cokolwiek pani redaktor wszyscy będziemy MEN będziemy się oswajać z tym do władzy związane z godła mieszkamy wybacza się nam jak na osobliwość prawda o ten tramwaj w rodzie w tym tramwaju co wynika stąd, że oni i bierzmowanie w bardzo wielu z nich pierwszym razem na rozwiązanie takie nowości tak nie było też było nie nadają dziwnie niewolę nie gorzej jednak wywołał brak jest dużą sensację, ale dlatego w zeszłym roku, ponieważ październik miesiącem, a c i my w październiku i w ogóle cała Polska w październiku wszystkie ośrodki list krajów starają się pokazać właśnie użytkowników, a w zeszłym roku był w twarz moc, ale w metrze centrum zapraszaliśmy osoby mówiące do tego, że rozmawiał z danymi mówiącymi także za pomocą tablic trasowych było wyjście w całej Polsce 1 dnia ludzi niemówiących czy to samo czyste raportami ENA miasto, żeby załatwić sprawę, więc to miejsce żal, że to możemy robić i dlatego też to Aga nam pokazuje jak strażnicy z ważnych i w jakim sensie do czego zmierzamy i wiele z tych pomysłów ten realizujemy te są też pomysły które, która proponuje styl nie były obecne pani Małgorzata bal mama Agnieszki i pani Katarzyna Cichocka Segiet terapeutka nauczycielka pedagożka dziękuję bardzo panie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA