REKLAMA

Czy gorsząca dziś "humanistów" kategoria "niewolników" dobrze opisuje współczesny świat? O nauce płynącej z filozofii starożytnej Grecji mówi prof. Piotr Nowak

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-08-28 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
30:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny poranek w radiu TOK FM w jest 5 minut po godzinie jedenastej niedziela 28 sierpnia jeszcze dzień dobry mówi Paweł Sulik w naszym studiu zapowiadanej gościom prof. Piotr Nowak Uniwersytet w Białymstoku kwartalnik filozoficzny Kronos dzień dobry Szczecin European studiu Radia TOK FM na stole książka, a profesora p t. umieram, więc jestem wydawnictwo Kronos to jest wyprawa w świat w starożytnej filozofii greckiej na stronie 215 i ta wyprawa wygląda tak, że zacytuję Rozwiń » fragment w sejmie kobiet Arystofanesa robić demokracji ateńskiej karykatury wyolbrzymiają do absurdu zasady którymi się na kierunki pozwala mu to pokazać granice porządku demokratycznego czy też problemy z jakim się on boryka w świecie PAX Agory w świecie demokracji egalitaryzm niszczy piękno bez serca aż w człowieczeństwo i jeszcze pozwolę sobie w fragment zacytować Sejm kobiet wydaje się bardziej krytyczny wobec demokracji niż komunizmu ktoś może zapytać w 2001 . wieku pan profesor przywołuje i Sejm kobiet Arystofanesa i starożytną filozofię, a i o to, żeby powiedzieć coś w tym, którzy interesują filozofią Grecji starożytnej czy po to, żeby coś powiedzieć o nas samych tu i teraz, żebyśmy po lekturze książki pana profesora umieram, więc jestem spojrzenie na rzeczywistość oraz otacza inaczej ja nie jestem filologiem klasycznym prawda więc, że nie bardzo nawet z mam tytuł do tego, żeby wypowiadać się z innym jak jakiś taki pojawi ME w drastyczny sposób ograć prawda, rozważając takich pojedynczych słowach akapity nie nie ja w PIT posługuje się z Grekami czy też jak wielki filozof filolog klasyczny prasa Juliusz Domański nie wypowiedział się na mój temat jestem użytkownikiem, a prawda i pamiętam, że parę lat temu przeprosiłem rozmowę z kim nowojorskim i intelektualistą polem barmanem na temat napięć międzypokoleniowych i od niego dowiedziałem się wtedy, że zawdzięcza mu właściwie nie tyle mu coś co całemu pokoleniu jego pokolenie, czyli dobrego popu pokoleniu sześćdziesiątego ósmego roku, kiedy obecne położenie seksualne co znaczy cały ten seksualny luz, jaki mogę się o pomoc to znaczy przepraszam kim możemy się wszyscy wreszcie cieszyć i dowiedziałem się jeszcze, że jestem za to winien gorące podziękowania i wtedy też dużo czytałem Arystofanesa m. in. właśnie Sejm kobiet, które dziś mówimy o i pomyślałem więc, że powód aktualności Sejm kobiet były właśnie takie, aby nie dać sobie wmówić, że wolność polega przede wszystkim na wolności do swobodnych zachowań seksualnych ta to, by Paul Berman próbował mnie namówić, żeby jednak trochę takich jak taki los seksualnych testach w wolność którą, choć idea nie Arystofanesa mówi to nie odchodź trwa więc, o co chodzi o Rumunii mówimy tylko o wolności seksualnej, ale o, jaką znamy karykaturze demokracji ateńskiej to już jest to wykracza poza kwestie swobody seksualne jest prawda to prawda w komedii ty chyba najbardziej przerażający jest demos tłum ma, który odmawia uznania jakichkolwiek granic dla władzy, ale też dla pożądania, ale w tej komedii słychać tak się śmiech roztropnych rad ateńczyków, w którym dochodzą do głosu i własne myśli, że jak Islandia to do pewnego stopnia wypierane problemy proste jak np. stopniowe dopuszczanie kobiet do władz albo seks ludzi starszych albo podrzędności mądrości o tym, się dzisiaj nawet nie niechętnie mówi prawda się wydaje może o dopuszczaniu kobiet do własnych i krzyż mówi, ale o seksie ludzi starych już nie raz mówi, a powinno ktoś zapytał osiedlać się pan krzywi prawda to znaczy, że to czy coś prawda nieestetyczne no może i jachty i właśnie na pewien aspekt społeczny takich nie komiczny aspekt tej tej sprawy wskazuje m. in. Arystofanes po bo w sejmie kobiet jest jest mowa o świecie, w którym niewinność młodość stale zagrożone decyzjami ludzi starych i najczęściej od owych odciętych od branży się ona o tym, jest, a gmina i oczywiście, że ma pan racji pro w trakcie w sejmie kobiet, a że w sejmie kobiet Arystofanesa robi z demokracji RTG oraz karykatury prawda wyolbrzymiają nic do absurdu niekiedy zasady którymi ona się kieruje w świecie praca gorzej prawda od rzeczy Pepe powiedział w mieniu to imię to jest taki w komedii to jest żeński odpowiednik Peryklesa prócz daty te ataki na psie przy zabawnych zupełnie, więc jest w świecie procedur święcie demokracji egalitaryzm my niższe piętro bez wstyd bezwstydnie niższy człowieczeństwo system polityczny zmniejszający każdą wartość, zgłaszając się nie do poznawania po prostu nie jest wart pielęgnacji, ale są cofane wskazuje na odpycha idący charakter derby w demokratyczny egalitaryzm prawda gdzie, gdzie ty ty w tym egalitaryzm nie ma nie ma o nich wyzuty z humor prawda jest takim moralizowanie napędzanym na dodatek przez sentyment i jałowe hedonizm i opisywane przez niego demokrację nie ma Czyż nie zna żadnych przyjemności poza tym, jakie podsuwają bezpośrednio zmysły frustrat znaczy taki najbardziej powiedziałbym trywialne przyjemności inną zatem asów on napisał taką komedię polityczną komedię totalną on się na siebie naśmiewa się w poszczególnych składników porządku demokratycznego proste jak dziś źle działającą sprawiedliwość czy też jak w chmurach, bo w, których w tej i w innym rozdziale pisze po o innej komedii Arystofanesa chmury jest tam z kolei atakuje Arystofanes instytucje tzw. autorytetów w UE, a więc tym razem wbrew ich w sejmie kobiet Arystofanesa nic nie wyśmiewa się ani z Sokratesem niż demagogów konkrety nic nie krytykuje też w poszczególnych decyzji strategii strategów ona atakuje wprost samochody i istoty demokracji z jej rozumieniem spolegliwość jako równość runda tych już Arystofanes pokazał, że duże, że są to jest ta w fałszywy fundament rocznie jesteśmy sobie równi, a także, ale fascynujące jest to co pan profesor wyciąga z, a Arystofanesa i wkłada swoje książki zacytuję fragment, a mianowicie jak to robią Otóż, używając właśnie tej figury notabene przed naszą rozmową zastanawia się przez chwilę, gdyby ktoś ze słuchaczy słuchacze kompletnie nie wiedział, o czym mówimy to film Felliniego miasto kobiet w bazie uświadomiłem sobie nad Bosforem powtarza to figura Chrystusa Masłowską mało tego Polski film Machulskiego, który miał w założeniu komedią nomen omen Seksmisja powtarza to figurek, która wygląda tak u Arystofanesa kobiety lękają się tu cytuję pana książkę u Arystofanesa kobiety lękają się światła dziennego dążą do przejęcia władzy w mieście do zastąpienia starych wolności starych praw przez wolności prawa nowe kobiece lampa służy, więc Chatce, tyle że nie kochanków, lecz spiskowcy, czyli kobiety, które o zmroku tuż przed świtem przebrane w męskie ciuchy co się w nich dostać na Agorę, podszywając się pod mężczyzn dążą do zmiany politycznej, ale bez odwoływania się do przemocy brany za szewców przejmują miasto lege Artis za pomocą głosowania lub Balot aż ktoś mógł być słychać jestem zaszokowany faktem, że Arystofanes, chcąc pokazać rządy jak rozumiem nawet nie demos lud tylko o itd itd, gdy tłuszczy tak używała tutaj kobiet dla dlaczego, bo to jest nieskończenie zabawne, kiedy kobiety biorą się z Rz zarządzenie prawda, dlatego że kobiety chcą rządzić państwem rządzą państwem jak domena w zasadzie narody ustawienie tej sytuacji właśnie w ten sposób z wzbudziła czy też budziło Grekach nawet nieokiełznany prawda śmiech no czy humor to, ale warto umówić w mieście, którego prezydentem jest kobieta z kraju, którego prezydentem premierem jest kobieta i oczywiście w chyba nie mamy złudzeń, że żyjemy w ustroju zbliżonym czy też w klimacie zbliżała się w klimacie politycznym zbliżonym do Grecji klasycznej na Niemcy bliscy wszyscy z naszym świecie przecież wszystko na opak ale, ale studia adresowane jest mówisz tegoż w ogóle nie da obronić znaczy po co proponuje partia generałowa Gronkiewicz Waltz starożytnych Aten na ja w mówi konieczny jest standaryzacja potrzeb zniesienie własności prywatnej unieważnienie wszelkich dotychczasowych relacji, zwłaszcza relacji rodzinnych, która w gminne, ale także estetycznych tutaj chodzi o taką podpis pod podskórną apologii brzydoty demokratyczne schlebianie najgorszym gustom no, więc to jest wszystko taki wstrząs, ale dla fundamentów człowieczeństwa dlatego mówi Ars Stephane jest tu należy być bardzo ostrożnym w tym, o co się prosi do czego zmierza w 2 i jeśli ta komedia obchodzili jeszcze komukolwiek to dzieje się będziemy myśleć tak już w nos z paru powodów no to o tym pierwszym już mowy mówiliśmy prawda, że to jest krytyka źle działającej demokracji, ale drugi powód, dla którego warto co jakiś czas sięgać po tę książkę myślę tutaj rok seksem kobiecy jest zawarta w tym w tym utworze krytyka feminizmu jeśli przez feminizm będziemy rozumieć taką szeroko zakrojoną akcję afirmatywny prochem mającym na celu wprowadzenie do życia politycznego kolejnych pań kolejnych parytetów czy się okaże, że seksualizacja czy też twardą typowych umów uda się lepiej mówi gender stacja sfery publicznej opłaca się to nie oni nie państwo mężczyznom też nie opłaca się kobietą niestety starzejącym się i brzydkim co do tego się opłaca kobietą to w przy tej definicji feminizmu chyba ze 3 do tej definicji dnia coś co do tej definicji zgadza się wszyscy są do tej drugiej części pana wypowiedzi to myślę, że można podyskutować co może nam się przydarzy za kilka chwil, bo teraz czas na skutek informacji Radia TOK FM znamy z prof. Piotr Nowak Uniwersytet w Białymstoku kwartalnik filozoficzny Kronos i Polski z informacji powrócimy do rozmowy niedzielny poranek w radiu TOK FM w 21 minut po godzinie jedenastej dziś w niedzielę 28 sierpnia słuchamy Radia TOK FM za nami pierwsza część przed nami druga część rozmowy z naszym gościem Kongresu Piotr Nowak Uniwersytet w Białymstoku kwartalnik filozoficzny Kronos jeszcze dzień dobry dzień urodzin i c mówiący, pisząc pana książce umieram, więc jestem o innych artystów, a nasze i w sejmie kobiet przypomina pan wizję, kiedy te kobiety sięgają po władzę brane za szewców przejmują miasto lege Artis za pomocą głosowania lub walutach spiskują są kobiety to żadne inne narody to na ogół młody znudzony życiem rodzinnym mężatki jeszcze nie wiedzą, że nikt nie staje się mężczyzną samego nakładania męskich ciuchów co w tym czasie robią mężczyźni, dlaczego nie pilnują swych rząd tylko pozwalają się włączyć pomocy przedstawia pan taką interpretację temu kobieta Arystofanesa, z której wynika, że mężczyźni trochę oddali władzę polityczną, a kobiety sprytnie to wykorzystały po to, żeby, żeby zacząć coś znaczyć dotychczas miały pozycją w Osiu posiedzą w każdą feministkę, która para, która słuchała i każda feministka zgodzi się z panem tak tak to wygląda tak wygląda próba walki o jakiekolwiek w miarę równe miejsce w społeczeństwie i przy okazji mężczyźni nie bronią się w i oddają pole no to schronisko wypowiedziało mu na to no to dobrze po raz na dlaczego by miała się ze mną nie zgadza się no, jeżeli miałbym powiedzieć, jeżeli mówiłbym, że słońce wchodzili na Wschodzie to dlaczego feministkami, aby lecieć filmów Lśnienie Nowak, mówi że na schorzenia na Zachodzie i trojga dniach od plebsu pewne rzeczy, które nerek które, które są warte od dziś odświeżania no do takich rzeczy należy kanon czy też święte księgi mniej greckich filozofów tragedię pisarzy i komediopisarz czy też komediopisarza w tych mej książce w zasadzie wyłącznie koncentruje się da, a Arystofanes się stara ciekawy autor no tak to ma jakieś przeczucie prawda jakiś taki boja wiem jak to nazwać feminizacji ne mężczyzn, a to znaczy pokazuje, że akcja jak i od jakiegoś punktu mężczyźni to, czego się już nie nadają prawdę, a już najmniej do uprawiania polityki, że kobiety będą od nich niebo skuteczniejszy, odkąd rzecz w tym, że jak się kobiety bieżącą politykę to one z kolei patrzą na mnie na nią jak ta szereg kwestii socjalnych, które należy rozwiązywać z tymi seksualnymi na czele praktykach w sądzie ktoś może pomyśleć o Margaret Thatcher była mężczyzną ona na pewno ta chce, by krętaczy, a Angela Merkel nie wie pani wyciąga taki dzisiaj w średnim firmom, które tam studiowałem, a jak się no właśnie właśnie z tego powodu, bo to jest takie pierwsze skojarzenie, kiedy słucham tego co pan, mówi że Angela Merkel przecież Niemców traktowany tak właśnie taka smutek to ktoś, kto lubi pokazuje kobiece opiekuńczy cechy i raczej ta figura wspólnego domu, w którym jesteśmy bezpieczni, bo dobrze nim zarządzamy jest obecna w jej dziejach retoryce w związku z tym nie tu praca doradcy protagonista Netii komedii ona ona nie chce być matką w planie nie nie ma żadnych matczyne instynkty tu z ma wiedziałbym, że jest nadpobudliwe seksualnie, jakby w cały ten pomysł odbudowania miasta poprzez, jakby zainstalowanie komunizmu seksualnych co jest presji pisze i pomysły na oczy też pomysł Arystofanesa i ja ja jestem temu popatrzyłem na moc tym, że centra akurat ten rozdział, które zaczerpnąłem z książki Johna c na litera, a mianowicie nie można pogodzić z dnia miasto nie nasycony pożądaniem kobiet na coś w tym jest szczególnie w czasach, kiedy w niektórych miejscach we Francji nakazuje się muzułmanką zdejmowanie burkini, czyli zasłony cielesne i to jest do stołu decyzję władz samorządowych co by oznaczało, że absolutnie jest absolutnie nie jest to co wisiała wystawa jest banalny aktu aktualny jako powód przypomnę, że w pierwszej części wspomniałem cieszycie się wspomnieniami miasto kobiet Felliniego film, gdzie podobna wizja funkcjonuje Polski film Seksmisja, że w ten sam sposób się go o feminizmie o feminizmie mówi i pisze, ale musimy przejść do kwestii, które nie mniej zaskakujące dla mnie przynajmniej myślę, że dla części Czytelników również czy się z tym zgodzą Czyż nie czytam na już pana książce umieram, więc jestem w księdze pierwszej polityki Arystotelesa omawia problem niewolnictwa, które dla nas humanistów alf zastosował pan cudzysłów wydaje się zwykłym skandalem niesprawiedliwością również zastosował pan cudzysłów, niemniej niektóre z jego uwag nie straciły moim zdaniem nic ze swej aktualności, ale jak mas to rozumieć ktoś, dla którego to w cudzysłowie są zaskakujące dla mnie, w których się uważa zachód chyba za humanistę jednak to jest niewolnictwo jest w straszliwą było jest i będzie ona nie zniknęło straszliwą nie minie nim niesprawiedliwością i Atal mówi, a trzeba wrócić do polityki Arystotelesa się z czytelnią oraz jeszcze w tryb życia w jak opowiedzieć się nabyto bardzo dobrze pan oświadczył, że prawda ma pan serce po lewej stronie i Jana ono bije prawda bardzo silnie, ale ich ale, ale w Ars to naprawdę znaczy ja też się oburzamy na Nanda fakt niewolnictwa natomiast nie można ignorować te ignorować faktu, by do opisu samego Arystotelesa, który mówi, że rzecz, że istnieje pewien fakt niewolnictwa, z którymi musi on, z którym musimy sobie jakoś dać radę mówi tak człowiek, który z natury nie należy się też do drugiego z natury niewolnikiem prawda to są jego prawie dokładnie z Alstomem Witosław, więc jak człowiek jest ich to z natury niewolnikiem, więc taki, który jest zbyt głupi byk pokierować samcom Gallup Getty potrafili wykonywać prace ich nie niewiele trudniejszy od tych, jakie wykonają zwierzęta ptactwo zwierzęta pociągowe, a więc niewolnikiem jest 3 bez charakteru ktoś, kto nawet niż nie stara się zapanować nad swoim życiem już znamy takich przyznały takich osób ta tak pan, że stać się taką osobą, gdy pan wziął kredyt na samochód okazuje się, że nie może go z spłacić, bo nie ma pan pracy przyszedł komornik zabrał panu mieszkanie i my byśmy, słysząc o tym, powiedzieli no cóż ktoś, kto nie jest w stanie pokierować hasło leczyć ze swojej natury jest niewolnikiem oczywiście ma pan rację nie, jeżeli gdzieś cele lokuje poza samym sobą prawda przestaje należeć już do siebie po tarczy to jest mój pakt, który w, które podpisuje ze światem i jakby zaczynał się zdefiniować idee czy też własne swój własny los zaczyna definiować w kategoriach bardzo pana przepraszam za brzydkie słowo patronem licznych punktach to jest orbicie niż w coś mi wyprowadza poza mienie samego, więc nie w Polsce na taki ktoś je zależy rzeczywiście od trochę taki typ siły wiatru pan mówi kredytu od tej dacie to coś zewnętrznego co popycha go w plecy w tym sensie mnie niewolnictwo jest wrodzony to znaczy nie można się z niego wyzwolić tak jak nie można wyleczyć pustej głowy i układ prawda i tutaj na Spartakusa niczego nie ja nie pomoże w, a więc w innym miejscu Arystoteles dopowiada cały czas tym razem mówimy o polityce brytyjskiego taka trójka sztandarowa książka z dziedziny polityki mówi niewolnikiem jestem, kto może być własnością drugiego, a my tutaj znów pan trafił źle powiem w dziesiątkę, bo obok, której mowa jest o kimś, kto pozwala tak traktować jako rzecz, a nawet więcej, kto samego siebie przedmiotach Hyundai określa swoją wartość w gotówce jest niewolnicza natury, ale on mając do siebie, że chronią się w nadmiarze prawda z nie umiarkowania i ich teraz, żeby to dobrze zrozumieć trzeba wprowadzić jednak greckie w pojęciu tym pojęciem jest rok aż, odwołując się do prognoz odwołujemy się do tego co wspólne czy bez logosu jesteśmy taką tym pojęciu mówiąc wiązka zmysłowych wrażeń prawda że, że jesteśmy w stanie odczuwać przyjemność ból a, ale takie postrzeganie, który jest postrzeganiem włącznie zmysłowym empirycznie miło nie łączy jeszcze ludzi w całość to znaczy nie łączy ich w takim samym stopniu lekkim w jakim to robi świadomość n p . ci zaś próbują grać mamy świadomość tego co sprawiedliwe niesprawiedliwe poza logo czasem można się urodzić poza Logos można zostać wypchnięty n p . przez nadmiar wszystko jedno czy to będą przyp red czy to będzie nader bólu jak w torturach czy nadmiar przyjemności jak w dostatku prawda, więc serem nadmiar odbiera człowiekowi rozum nadmiar spycha go między reagujący wyłącznie na bodźce zewnętrzne zwierzęta poza Lotosem nie ma, więc miejsca dla zachowań sprawiedliwych, ponieważ nie ma różnicy między tym co sprawiedliwe i niesprawiedliwe czy poza Lotosem obowiązuje język pragmatyki wyłącznie dla 1 SA i w tym sensie mamy rzezią nie tak tt bez tego nie zrozumiała jest jednak Marek ma kilka innych nie dotyczy nie dotyczy kwestii wypowiedział moralnych czy 3 czy kwestii dotyczących szeroko pojętej sprawiedliwości pra w do naczyń do nich nie byłby dobrze jest brak ryb pod młotek przybił gwóźdź prawda to zrozumie każdy komu można zlecić je Grześ niewolnicy potrafili po grecku to nie nie oni w tym sensie prawda, że oni byli pod lupę poza Lotos Wybrzeże mówili po niemiecku prawda nie oni o nich jest doskonale doskonale w tym tylko, że nie rozumieli sensu tego co co robią prawda im stres był niedostępny dla tego, dlatego że jest to mówi się bardzo często zwłaszcza, gdy psychologowi banki takie określenie kodu ograniczonego co znaczy że, gdy do do ludzi czasem można mówić nic nie nie trzeba mówić pełnymi zdaniami, żeby zrozumieli prawda wreszcie Belka przyrównuje zosta w przejęć sprawdzono czy coś takiego czy to są to są jeszcze to wszystko można zaprawić gestem mimiką krzykiem taka rozmowa jest bez reszty przewidywalny pro w Danii i dlatego że że kończy się zawsze bardzo konkretne wymierne rezultaty w postaci wykonanej na rzecz pana pracy i inni czyli, czyli niewolnik byłby kimś takim, kto po prostu nie rozumie tego co robić, ale czy pan ocenia w takim razie tych wszystkich, którzy pana teraz słuchają mówią to jest nasza wina społeczeństwa to myśmy źle zrozumieli ten Logos, pozwalając niektórym rodzącą się wśród nas popaść w taki stan niewolnictwa, czyli uzależnienia od, których znowu pana cytuje od czegoś co jest poza mną, czyli bez zostaniesz i w efekcie stanie się bezbronnym narzędziem, by przypomnę tutaj, że w ubiegłym roku Nobla dostał pan ich Angus Deaton, który rozpoczyna swoją książkę wielka ucieczka wielka praca na prawdę na temat zdrowia i tam bogactwo ja zacznę od zaskakujących rzeczy jest ekonomistą i oczywiście w tej książce ciągle pokazuje, jakie dane statystyczne tabelki raz, ale wyczynu swojego pradziadka, mówiąc że jego pradziadek szczerze, mówiąc że bardzo umiał dobrze czytać mówi to człowiek, który dostał Nobla w ubiegłym roku w związku z tym chciałem zapytać czy to nie my jesteśmy odpowiedzialni trochę za to myśleniem o niewolnictwie i 3 do odczytania Arystotelesa i nie mogłoby rodzić w niektórych takich takich myśli, że skoro część ludzi z natury swojej zniewala to już to już niech tak zostanie nowocześnie części jest jakby byśmy powiedzieli za wolność da się pokroić w dal dla plan dla dla części osób z wolności w żaden sposób Edison wartościom, które są koszenie wymierna znaczy w żaden z naczyń i nie nie wyobrażają sobie, że można wolność się kupić sprzedać 3 czy w ogóle negocjować co do co do co do jej, a powiedział nie nosić ciężaru wielkości, że można mieć trochę mniej wolności albo barszcz bogatym nie są ludzie nie przekupieni prawda i nerek i o nich nikt nie powiem, że co są i czyjejkolwiek niewolnicy co znaczy mogą być wolni nie niewolnikami prawda, ale nie są niewolnikami z natury dać mogą wpaść w niewolę taki Platon prawda, których później trzeba było wykupować jest z PiS z niewoli, ale z auta, dlatego że mają taki kod genetyczny, dlatego że ich autorytet na niedzielę może może rodzice nie na działalność wiąże się ono na pewno nie będę tutaj teraz zastanawia się nad dna takim czy innym natomiast ich nie robi tego Arystoteles stwierdza, abym powiedział od konkurs PN fakt są ludzie, którzy dla, których wolność jest opowiedział o absolutną nie negocjowali z wartością są tacy, którzy dla, których wolność jest ciężarem, a ich niewolnikami, ale nas na końcu nasze rozumienie nie miałby pan problemu czyste emocjonalnego powiedzieć komuś prosto i patrząc prosto w twarz tak pan jest, ale rozumiem, niemniej trzeba mówić od lat dręczy mnie nie nie należy być niegrzeczny wobec euro wobec bardziej męska rzecz jest nadnaturalnej nie mogą ingerować w namiotach ta legenda mówi Arystoteles myślę, że ma wiele zaś, korzystając z pana obecności w studiu faktów chyba zareklamować tym wszystkim, którzy są zainteresowani i tym, którzy powinni nie tylko zainteresowania, ale powinni przeczytać drugą część historii filozofii politycznej pan wstęp napisał i i pan jest redaktorem naukowym tego tegoż wydania jest to zbiór tekstów dotyczących historii filozofii politycznej, ale tak naprawdę dotyczących postaci, dlaczego akurat te postacie został wybrany w bardzo dziękuję panu, który przypomniał ten tytuł książka ma, by w ponad 1000 stron opinii byli 35 autorów piszących rozdziałów nastaną stanowi w jaki w jakimś sensie kontynuacja historii filozofii politycznej zrobionej dawno temu przestali już w trosce i Josepha krótszej, którą wydałem wraz z moimi kolegami z Michałem Wiśniewskim 5 lat temu i ta jest jakby kontynuacja, dlaczego ci Arki autorzy euro w serwisie nie zajął już rozjemcy pomyślałem że, żeby włożyć w polskich autorów album rówieśników Straussa, którzy w jego czasach nie byli nic nie wskazywało na to, żeby byli myślicielami klasycznymi dziś są non, by takie powody były, ale przede wszystkim ta książka ona ona ona wypełnia lukę w ich wpisy w swych odkryć kto by LO lukę na rynku bym powiedział idei myślenia prawda w Polsce, dlatego że aż takiej książki do tej pory nie było były jakieś prawda w w rubryki dla studentów prawa, ale ale, ale ta książka poza tym że, że jest instruktor fitness urodziła są te i inne zaprosiłem do współpracy pierwsze pióra, więc poza tym, że jest on chce po prostu dobrze napisana, a więc latami rzecznikiem tego, że dobra literatura i jest filozofią, a prowizja za znaną literaturą, a wie pan, nawet jeżeli możemy coś czasem skłamać prosta, ale jak to jest dobrze napisane to warto to zrobić później tak się to wszystko wyprostuje Nowak Uniwersytet w Białymstoku kwartalnik filozoficzny Kronos był naszym gościem bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmową dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA