REKLAMA

„NIE dla chaosu w szkole”. Mówi Zygmunt Puchalski

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-08-28 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny poranek w radiu TOK FM w 19 min został do godziny 12 słuchamy Radia TOK FM w naszym studiu gość pan Zygmunt Puchalski prezes społecznego Towarzystwa oświatowego dzień dobry dzień dobry czternastym, czego zacząć rozmowę z panem, bo to tt tematów jest bardzo wiele związanych z edukacją z czwartkową konferencją premier Beaty Szydło, która też do edukacji dużo mówiła, ale najpierw poprosi, żeby pan w paru zdaniach podział czyny społeczne Towarzystwo Rozwiń » oświatowe społeczne Towarzystwo oświatowe też Stowarzyszenie obywatelskie, które zostało założone w roku 81007 . a 882 siódmym zarejestrowano i jest to Stowarzyszenie, które już w roku 80 w dziewiątym zakładało społeczne szkoły na terenie całej Polski, a złoto w grze to swego rodzaju duża organizacja pozarządowa, która zajmuje się edukacją to jest duża organizacja pozarządowa, a tak siebie widzimy prowadzimy 80 środowiskach ponad 150 placówek edukacyjnych, choć również z troską Obywatelską przyglądamy się systemowi edukacji i co pan pomyślał, kiedy premier Beata Szydło powiedziała w czwartek rząd jest przygotowany zdeterminowany, żeby wprowadzić w życie reformy systemu oświaty a kiedy dzień 1 z dziennikarzy zapytał czy warto wprowadzać reformy edukacji czy może lepiej zaczekać ją do doprecyzować to premier odpowiedział, że szefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej od kilku miesięcy prowadzi konsultacje w ramach, których we wszystkich województwach spotykał się z różnymi środowiskami czy ZAK z panem i ze społecznym towarzystwem oświatowym spotykała się minister edukacji w KRS minister edukacji bezpośrednia nie udało nam się spotkać na rzeczywiście niektóre osoby z naszego środowiska brało udział w spotkaniach trudno je nazywać do końca rozmowami, bo np. żadne 17 spotkań w nie dotyczyło struktury, a główne ogłoszonym konkursie zmiany dotyczą nagle struktury systemu edukacji jak szczęście takim oświadczeniem pani premier mimo wszystko jestem bardzo zaniepokojony myślę, że nie tylko ja tylko osoby w ze środowisk myślę, że także rodzice, bo po pierwsze, są bardzo ogólne kierunki i bardzo duża rewolucja podczas gdy Polska edukacja chwalona na świecie odnosi sukces i to szczególnie w tym elemencie, który nagle się w chce się wysadzić w latach rozumiem, dlaczego akurat szczególnie, gdy z państwem nie chciała pani plany pan pani minister konsultować ją pan uważa jak rozumiem, że tutaj strukturalne zmiany nie są konieczne oczywiście jest tak, że uważamy, że te strukturalne zmiany nie są konieczne jest dużo szybciej i dużo bardziej efektywnie wprowadzać zmiany i poprawy systemu na strukturze, która jest, która jednak wiele przyniosła pożytku mało tego mamy doświadczenia jak pracować z tymi uczniami, ale oczywiście szkoła winna się zmienia w związku z tym zmiany i kierunki język niektóre z tych kierunków zmian są rzeczywiście cenne natomiast nic nie uzasadnia zasady wywalenia systemu i to w czasie w całości, bo wywalamy środek, przesuwając do dołu do góry w inne ataki, ale na pewno spotka się poza argumentami nauczycieli, którzy mówią, że lepiej przez 8 lat będzie mieć dziecko w tym samym miejscu w szkole, ponieważ można je poznać w ten sposób lepiej zrozumieć nawet w ostatni raz do Rzeczpospolitej plus minus wypowiada się z pedagogów mówiąc to prosta to dziecko przez 8 lat widzę mówi jestem w stanie w pełni poznać zrozumieć towarzyszem oraz rozwojowi nie ma sensu dzielić tego na 6 plus coś kustosz kustosz, ale też wiele zmian pokazuje, że to, że warto tak podzielić, że tam młodzież w wieku 1315 lat bardzo dobrze funkcjonuje w większości gimnazjów w obecnie, bo rzeczywiście bardzo często rzuca się argumenty, które są sprzed 15 lat jak te gimnazja powstawały w ale efektywnie skoro dzisiaj pojawiają się już pierwsze badania, że agresja i przemoc wśród uczniów klas piątej szóstej jest większa niż w gimnazjum to znaczy, że tam udało się nauczyć pracować z tymi młodymi gośćmi i wychowywać w dal to był 1 z argumentów, żeby właśnie odseparować młodzież gimnazjalną od młodzieży ze szkół podstawowych TEN -T to właśnie bezpieczeństwo jak Grecja to był 1 z dnia idzie pan i drugi argument, który z, a ten pewnie przemawia się sprawdził to jednak zrobić komunię molocha mniejsza o UE moim zdaniem to się znakomicie w systemie zaczęła sprawdzać służyło zarówno szkołom podstawowym liceum jak i gimnazjum gimnazjum, które tak naprawdę to jest to co byśmy o tym nie powiedzieli twarde wyniki OECD badania edukacyjnej wartości dodanej mówią, że w tych szkołach dzieje się najwięcej zapowiadany i słusznie takie zmiany jak prowadzenie cateringu i wolontariacie projekty edukacyjne najwięcej tego typu rzeczy w ostatnich latach dzieje się na poziomie gimnazjów w ale wracając jeszcze do do proponowanych zmian to jej jeśli nawet rozumiem i słuchaczy słodkie znają pana argumenty za tym, żeby struktura organizacja systemu kształcenia w Polsce nie ulegała radykalnej zmianie, ale jako zło dopuszcza pan w przyszłości takie tak dużo zmian, które może nie wiążą się z tym, że zmienia się jej czas przebywania w szkole na konkretnym poziomie nauczania, ale np. tworzenie swoistych branżowych szkół czy Czech, gdzie czy coś co może ewolucyjnie wpływać to mnie oczywiście wiele tych kierunków jest bardzo potrzebnych tworzenie branżowych szkół, czyli odbudowanie szkolnictwa zawodowego, która rzeczywiście jest po mocnym tąpnięciu jest jak najbardziej zasadne kierowanie się z współpracą z przemysłem tańsze natomiast najbardziej niepokojące i to już na poziomie diagnozę są zmiany dotyczące szkolnictwa Ogólnokształcącego, a cóż za zmiany, które budzą takiej na pierwsza pierwsza i bardzo istotna zmiana to jest tempo tych zmian, czyli nagle wygaszane szybko gimnazja, a jednocześnie tworzymy nowe podstawy programowe dla klasy siódmej klasy ósmej rano po roku, ale to dopiero przecież startuje we wrześniu 2017 roku no dobrze, ale to jest naprawdę bardzo mało czasu, żeby to jakoś poukładać, a poza tym nie odkładajmy kolejnych trasach po roku to może zróbmy taką standaryzację co chcemy osiągać jak chcemy zmieniać jak chcemy pracować w i nie róbmy na razie poważnej rewolucji strukturalnej, bo to wywoła mimo wszystko i niepokoi chaos organizacyjny po prostu to powinno być i już jesteśmy skłoni za tego typu zmianami programowymi, bo one na pewno polskie szkoły są potrzebne to powinniśmy to robić rozsądnie powoli, próbując na modelu, który mamy to nie wymaga trudna prawda od razu wywalenia całej zmiany strukturalne wręcz na czym polega akcja, która ma się tu nie dla chaosu w szkole od czytamy, że oprócz związku Nauczycielstwa polskiego również państwo biorą udział w ćwiartce co to za inicjatywa to jest inicjatywa spotkania się różnych środowisk przede wszystkim można powiedzieć zaniepokojonych zaniepokojonych bardzo ogólnymi kierunkami zmian nie możemy rozmawiać o konkretach po tych konkretów ciągle nie ma, a Chance, a czas nagli zaniepokojonych również tym, że ten wypracowany dorobek mnie edukacji tak jak funkcjonowała ostatnie kilkanaście lat tak naprawdę od 2 lat mamy dopiero stabilizację i nagle ma być szybko zmieniane tu pośpiech naprawdę jest złym doradcą ba, gdybyśmy chcieli pracować merytorycznie wypracowywać kierunki zmian tam, gdzie są potrzebne, ale nie od razu burzyć to tak jak w domu do takiego, który może zapytać o to w skoro minister Zalewska zaproponowała portal, na którym można się zalogować się wysłać swoje swoje pomysły w zasadzie każdy nauczyciel w Polsce mógł się tym zająć państwo brali udział w tych akcjach tak KRS ruszyliśmy w ramach konsultacji dywan nawet cyfrową, bo zgłosiliśmy swoje swój taki dokument na temat głównych kierunków zmian, zwłaszcza dotyczących bardziej Meritum bardziej tego o moje wychowanie jakich młodych ludzi należy zadbać o ich uspołecznienie tak o tak jestem rzeczywiście wartości natomiast jest jak widać tych konsultacji odbyło się wiele, ale tak naprawdę niewiele z nich z tych konsultacji przyniosła wymierne efekty skoro ceny środowisk mówiła zwracał uwagę na wyniki merytoryczne na prace i gimnazjów ten został wysłuchany, kiedy zwróciliśmy się rzeczy się domeną zapytaniem dostaliśmy list, że aktualnie w ministerstwie edukacji nie są prowadzone żadne prace dotyczące gimnazjów i następna informacja, jaką dostaliśmy to była informacja toruńska w no, więc jeżeli tak traktujemy te konsultacje sam byłem na 1 z takich spotkań dotyczących akurat nauczania fizyki wraz z wykształcenia jestem fizykiem w gminnej przedstawiciel ministerstwa prawdę mówiąc o uzupełnienie przygotowane i tylko mówię na poziomie ogólników w którymś momencie odbyła się dyskusja tego zespołu my spisaliśmy czegoś oczywiście jako fizycy oczekiwalibyśmy w edukacji młodzieży polskiej i za istotnie ważne 1 z takich przedmiotów, które na innowacje ma na pewno istotny wpływ i nie zobaczyłem żadnego dokumentu, w którym jedno zdanie w ze spotkania tego zespołu zaproszonego do menu może być frustrujące, ale to być może powód, żeby się w razem zorganizować ze związkiem Nauczycielstwa polskiego w 2, a okazja dla tą są wszystkie osoby i ta koalicja jest otwarta, która jak widać same nie zdołały się przebić i być może w takiej koalicji rzeczywiście będzie nam łatwiej również zwrócić obywatelom społeczeństwo taką porządną kampanię informacyjną co jest zagrożone tak, ale pan jako fizyk trzeba tak mówią, ale pan jako fizyk mogą na pewien taki dobry dystans ds. związanych już nikt nie tyle za edukację co z wychowaniem i z pewnym systemem wartości, w których można wychowywać młodych ludzi jest taka popularna teza, że obecny rząd chce mieć przede wszystkim wpły w na wychowanie po to, żeby położyć nacisk na wartości patriotyczne na szeroko pojętą politykę historyczną, a mniej na takie wychowanie obywatelskie, które by z bardziej budowało właśnie społeczeństwo obywatelskie w sensie takiego Europejskiego społeczeństwa obywatelskiego, gdzie liczą się więź społeczna aktywność Obywatelska na czas organizacji pozarządowej tak dalej tak, a bardziej w kierunku patriotyzmu czy daleko fizyczna forma zdanie na ten temat i pan uważa, że to jest też część tej reformy istotne czy to jest coś go do pominięcia spotkania tych głównych założeń, czyli struktura organizacyjna ani nie jest to do pominięcia, bo już tak powiem wychowanie i patriotycznej znajomość historii swojego kraju cały czas domagają się tego, żeby w tym podstawowym momencie edukacji powszechnej, którą dzisiaj jest gimnazjum była cała historia Polski ani kończyła się na pierwszej wojnie światowej, bo to było rzeczywiście nieporozumienie w reż uważam, że to jest 1 ze zmian do poprawy zakończenie etapu edukacyjnego w całości i historycznie i z punktu widzenia pokazywania takich aut jak fizyka czy biologia ja rzeczywiście reprezentuje organizację Obywatelską to obywatele w którymś momencie zaczęli w ramach zmian, które w Polsce zachodziły w osiemdziesiątym dziewiątym mówić o edukacji jest ważna spróbujmy mieć na nią wpły w prowadzimy Linette szkoły do dzisiaj mało tego trzeba powiedzieć, że to są szkoły szczególnie w dużych miastach płatne, a jednak rodzice zapisują dzieci do tych szkół nie, chcąc korzystać z bezpłatnej edukacji dokładają do edukacji kolejne pieniądze, bo to subwencja już nie wystarcza, ale wracając do pana pytania obie sprawy są niezwykle ważne pamiętania o swoich korzeniach, ale i wpływanie na aktywne na aktywne społeczeństwo otwarcie na innych ludzi owa działalność 1 i uczestniczenia w zmianach w coś naprawdę daje bardzo łatwo połączyć kieruje od ponad 25 lat szkołą, której patronem jest Jan Nowak-Jeziorański człowiek, który działał dla dobra polskiej w kraju i za granicą ma człowiek legenda tak naprawdę legendarny Kurier w Warszawie nie da się wcale nie kłócić ani z jego wykładami o patriotyzmie z ówczesnym Aniston, żebyśmy uaktywnili się Obywatelską na całość, więc można być i patriotą i pamiętać o swojej historii i ich, że tak powiem szanować tę historię zwracać na nią uwagę i być aktywnym obywatelem takim, jaki poczet, jakiego potrzebuje współczesny świat, a te są obywatele, którzy muszą być aktywni otwarci na zmianę gotowi do wyzwań to tak jakby pan ją wraz z natury klasy proszę pana opiekuje i późne 1 z 2 filmów albo historia Roja o żołnierzach wyklętych albo dajmy na to szukam w myślach i dobrego filmu, który reprezentowałby właśnie taką stronę społeczną Obywatelską pozarządową i t d . i t d. nie znajduję takich ustaw lub w każdym razie albo na historię Royal bowiem na film o odkryciach z we współczesnej fizyce oscylując ktoś zrobi nam się za rok bozon Higgsa thriller prawda Michał wybrał w historię Roja czy bozon Higgsa szczerze mówiąc z tą spróbował to ani jednocześnie, ale doprowadzić do tego, że uczniowie poznają i 1 i drugie muszą być gotowi do współczesnego świata, ale i pamiętać o takich bohaterach jak żołnierze wyklęci wójcie chociażby z cichociemnych, których rok teraz obchodzimy w tańcu nasz patron jest 1 z chodźcie po, ale musi jeszcze jeszcze korzystają z pana obecności w studiu zapytać o to, jakie stanowisko ma inicjatywa nie dla chaosu w szkole jeśli chodzi o odstrzały ważną trasą rodzący się ruch jest dyskutowany, który wyszedł z samorządów, kiedy niektóre samorządy powiedziałem też chce mieć wpły w na edukację to jednak miasto dotyczy czy to jest także z czytaniem czy bez końca 2 będzie wchodziła jakieś porozumienie z samorządami, na którym jesteśmy na to otwarci ja uczestniczyłem niedawno w spotkaniu zarządu miast polskich, gdzie strona samorządowa bardzo wyraźnie apelowała do pani minister Zalewskiej biorąc nawet dane ankietowe wśród samorządowców 64 prace, bo przeciwko likwidacji gimnazjum, bo tam stworzono nowoczesne miejsca pracy boję wyposażono oboje zbudowano nie mówiąc już o tym, że w Polsce to jest bardzo istotny problem jak mówimy o w skali kraju, ponieważ jednak to bardzo ważne z punktu widzenia przede wszystkim tego, o co w tej dyskusji z pomijane dobro dziecka fakt do gimnazjum jest znacznie bliżej każdemu uczniowi NIP i w związku z tym znacznie bliżej dotyka bardziej nowoczesnej edukacji mając lat 13 niż, gdy będzie miało lat 15 to też jest istotny problem, który chyba przy okazji może być smutnym efektem ubocznym wyrównywania szans edukacyjnych Zygmunt Puchalski prezes społecznego Towarzystwa oświatowego był naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również kończymy dzisiejszy program, który wydawał Małgorzata Rucińska realizował Jacek Kozłowski za chwilę informacja o nich Anna Gmiterek-Zabłocka i jej program twój problem moja sprawa to za 3 minuty godzina dwunasta po informacjach Radia TOK FM zaprasza Anna Gmiterek-Zabłocka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA