REKLAMA

Anna Wacławik-Orpik o pokrzywdzonych grupach społecznych

Zrozumieć Świat - najciekawsze rozmowy
Data emisji:
2013-02-04 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam państwa nudząc się Wiktor Osiatyński zapraszam do audycji zrozumieć świat moją rozmówczynię dzisiaj jest pani Anna Wacławik-Orpik dobry wieczór dobry wieczór pani odwróciliśmy się rolami kilka miesięcy temu rozmawiała pani ze mną mojej książce rehabilitacja dzisiaj chciałbym z panią porozmawiać o pani książce życie zderzenie czołowe jest to zbiór rozmów z panią Elwirą Klonowski z księdzem Adamem Bonieckim z panią Krystyną Starczewską Anda Rottenberg i Rozwiń » siostrą Małgorzatą Chmielewską wcześniejsze, ponieważ pani chyba o innym jest skromna, żeby to po miejscach naszym słuchaczom powiedzieć, że ani Anna Wacławik-Orpik w 10062012 roku dostała nagrodę Grand Press w kategorii wywiad najbardziej prestiżową nagrodę w Polskim dziennikarstwie za rozmowę ze znaną blogerką chustka ona na swoim blogu opisywał walkę z rakiem pani Anna już dostać drugi raz tę nagrodę Grand Press poprzednio w zeszłym roku w poprzednim roku dostała nagrodę za rozmowę dotyczące dzieci z domów dziecka ani Anno proszę powiedzieć z kont te zainteresowania przegranymi odrzuconymi słabymi umierającymi chyba bym ich tak nazwała w obszarze miasta w złym nastrojem my zaś z walczącymi o jest rzeczywiście znajdujący się w różnych niezbyt ciekawych sytuacjach czy odrzucamy są przegranymi tak, ale to narzeczonymi tak często, ale odrzuconymi w takim szerokim kontekście, czyli odrzuconymi przez społeczeństwo też może takimi, którzy specjalnie nagminnie interesują ludzi, bo dzieci z domu dziecka nikogo nie interesują to ustaliliśmy definicja, a teraz pytanie skąd, skąd chce pani zainteresowanie trudne pytanie mi pan zada pani prof. Michała Probierza wchodzili z egoistycznych pobudek oczywiście liczyć głównie z tego powodu, że chce mieć poczucie, że wiem, że jako dziennikarz robił rzeczy, które nie są sensownej i komu służą głównie tym osobom, o których pisze że, gdyby fakt, że ludzie się dowiedzą o tym, że domy dziecka to nie są jakieś fajne sanatoria dla dzieciaków w jaki sposób w jaki sposób poszerzyć świadomość na temat Możejek jakoś cicho wrażliwi czy to przejęzyczenie Anglia tym osobom, o których pisze były reportaże czy pani ma też wrażenie, że rozmowy ani posłużyły czy miały posłużyć pani Kochanowskiej pana panie ksiądz Boniecki Emu Starczewski Rottenberg i pani siostrze Chmielewskiej to trochę inna kategoria, bo tutaj rzeczywiście rozmawiam z osobami publicznymi, więc mamy trochę inną sytuację, ale również zasobami, które sytuacjami granicznymi mają do czynienia albo na co dzień albo gdzieś już takie przeszli w życiu i również zapisy, o czym świadczą Kozioł z uporem maniaka wrócę do pierwszego pytania czy ma pani stronę czuje się pani czuje pani, skąd u pani zainteresowanie sytuacjami granicznymi podróżowanie po co pani robi reportaże i pisze, że ludziom pomóc może, żeby swojemu życiu nadać sens o tym za chwilę, ale z kont sytuacje graniczne ludzie najczęściej unikają tych pytań i unikają tych problemów ja nie jestem tego pewna, że najczęściej znikają po prostu z Rudnika w rozmowach z innymi chyba unikam franków, kiedy mówi o sobie albo myślą o sobie nie unika napisał pan kilka bardzo intymnych książek dlatego z sytuacji Granicznej mówi o sobie nie unikam natomiast rozmowy z innymi pewnym byłoby mi trudniej niż widzieć tu ani tak byśmy dach no bo ja mówiąc brutalnie trochę się w tym specjalizuje to jestem dziennikarką to jest mój zawód, ale w rozmowie z Rzeszowa wypychany do NATO Anders ona bardzo stanowczo chciała mówić o sztuce chciałam mówić o malarstwie chciała mówić o Zachęcie i o swoim organizowaniu sztuki ta pani jednak dosyć uporczywie wiedząc o sytuacjach granicznych w jej życiu Hałaj mógł tę stronę i wepchnęła ją pani bardzo pięknie i bardzo głęboko stąd to moje pytanie chcieliśmy panika potrzeba jest ta potrzeba siebie, że chyba z potrzeby poszukiwania odpowiedzi na pytania naiwne, albowiem jestem tego zdania, którego jest również Wisława Szymborska, że nie ma pytań pilniejszych od pytań naiwnych tak pisała w wierszu schyłek wieku jakoś niespecjalnie się tego wstydzę ciekawiło mnie odpowiedzi na pytania naiwne i można nazwać naiwne można nalać ostateczna albo jak po angielsku PML kłaść jest takie pytania, które właściwie są początkiem i końcem, bo dotyczą seksu, bo dotyczą okresu dotyczą Boga wiarę w jak inni twierdzą, że każdy ma jakąś gwałtowną potrzebę odkładania sobie na takie pytania, ale niektórzy miewają pani redaktor pani wybrała 5 osób 4 kobiety i 1 księdza czemu pani wybrała akurat tych ludzi do rozmów z, bo o nich wiedziałam, że te sytuacje graniczne przeżyli in o nich wiemy również z wieloma z nich spotka się wcześniej nikt tutaj w studiu Radia TOK FM zdaniem było także był to dla mnie osoby całkowicie anonimowe i próby patrząc na ich życie widziałam świadectwo jakiejś drogi to nie są ludzie, którzy przemyśleli głębokiej systemowej są koniecznie z tymi przemyśleniami na nowym wieloletnich studiów filozoficznych dzielić się ze słuchaczami tylko są ludzie, którzy tym co robią świadczą o tym, kim są to bo zanim ani ich wybrała i za czas mi rozmawiać, a czy po zakończeniu rozmów zobaczyła pani oprócz przeżycia sytuacji granicznych jest coś więcej wspólnego między nimi moi bohaterowie często dochodzą do wspólnych wniosków, startując z zupełnie innych pozycji to tych wnioskach co chwila jest pana zapytam, kiedy pani wsiadała do rozmowy z nimi albo do pomysłu książki już pani wiedziała, skąd te 5 osób, które były blisko albo na granicy albo za granicą sytuacji granicznych będzie pani pytać, czego pani od nich w czasie dowiedzieć co to znaczy być człowiekiem tułał się dowiedziała się pani w FF wszystko, czego się dowiedziałem na ten temat to są w kolejne przybliżenia kampania się nie dowiedziała, bo to jest cały czas otwarte pytanie nie potrafiłabym wydobyć z siebie definicji, która w Sędziszowie miałaby, czyli jest człowieczeństwo ja jak podobne pytania zwierzaka w odpowiedzi modna pytania, które ja stawiam twórcom znajdą wskazówki także pani znać odpowiedź, a żeby mi odpowiedziała powiedzieć pani chętnie w osobie tylko wyłącznie we własnym życiu tak to się wydaje dlatego nie ma na to jednak odpowiedź czekał odpowiedź znajduje człowiek z własnym życiu i ci wszyscy, których pani słuchała strój pani rozmawiała Sylwia z zaciekawieniem przeczytałem mogą być wskazówką albo budulcem, z którego w mniejszym pewne jest to już własne przeżycia, ale w połączeniu z własnymi przeżyciami można kiedyś część odpowiedzi sobie zarysować to jest otwarta kwestia to jest bardzo ciekawe, że można zadawać pytań jest to razem sobie długofalowo jest codziennie aż sobie codzienne pani rozmawia w sprawach o sprawach, o których ludzie tak też się wydaje na ogół są często nie myślą albo wolą o nim myśleć myślimy, ale wolimy nie myśleć jak okazało się, że ja wolę nie rozmawiać pani lubi rozmawiać z molem może myśleć o śmierci miłości o Bogu honorze ojczyźnie, choć szef działu pułk wzięło pani pytania o Bóg honor ojczyzna, ale to było oczywiście trochę przewrotne tequili wzięło się z buntu, ponieważ tak się składa, że pracując tutaj w radiu mamy jestem zalewana w tym co przynosi nam życie codzienne polityczne, zwłaszcza w Polsce i uważam, że honor ojczyzna patriotyzm to są hasła, które zostały skompromitowane Boga też sporo życie codzienne polityczne przynoszą u nas chyba też go bardzo nadwerężyła tak jestem tego samego zdania, a z kolei ta druga część się ją jest trochę żartowałam pomyślałam, że chce rozmawiać o Bogu honorze ojczyzny miłości śmierci sensie życia, bo to brzmi po prostu tak ma w potwornie górnolotnie, że aż zęby bolą praw do Alp doszła do wniosku, że może jednak nie będę się bała z takiego poczucia bądź też czas ludzie mnie o to pytają czy to właśnie nie jest takie nadęte coraz gorzej jest adwent jest, więc właśnie, gdy kiedyś pili pierwszy raz w na kartach pani książki z tym pytaniem obok Homo Boga honor ojczyzna się zetknąłem pomyślałem będzie w żart kpina albo nuda nuda nuda nie pewna ironia natomiast zobaczyłem, że są swoimi rozmów z Chinami i rozmówcą pani za każdym razem dochodziła do ciekawych bardzo niebanalnych odpowiedzi, które były inne niż te, które przynoszą codzienne dzienniki albo wypowiedzi polityków czy nawet duchownych tak samo dobrych rozmówców to się w ciekawe wnioski bowiem brutalnie wzięłam sobie rozmówców takich, do których byłam przekonana, że ludzie, których lubię, których szanuję, o których wiem, że nadadzą tym hasłom jakąż rangę być może taką, jaką one zasługują i to się chyba rzeczywiście udało, nawet jeżeli ksiądz Adam Boniecki mówi honor wielkie słowo bez treści to też mnie, ale też innym resortom finansów odpowiedź, ale są też inni rozmówcy prezes Małgorzata Chmielewska mówi o honor ma sens, jeżeli Bóg jest na pierwszym miejscu jeśli nie ma bogatą wtedy dojdziemy do wniosku, że można zabić córkę inny albo w zakopać żywcem w jakimś akcję honorowego mordu rodzinnego tynk, a czym dla pani Jethon dla mnie to jest tak jak mówi Elwira Klonowski my dzisiaj rodzą jednak chcę pustego bomb MK stenogram pani Hall czy tak jak nie mamy, ale jak sprawdzić czy mi się obrony przed pojęciem honor, kiedy słyszy, że mordy w imię honoru albo wzywania do honorowych postępków poświęceń samo poświęceń czy ten honor poległych albo zmarnowany żyć powstańczych z drugiej strony ciekawymi pojęcie honoru codziennego tam jest mowa o honorze grup zawodowych tak to zarówno Wilczewska Krystyna Starczewska i to i to jest chyba dobrze zaadresowane pojęcie do do właściwej grupy pań i Fiat to był bardzo lubił może nawet cykl audycji, a na pewno jakąś próbę stworzenia od dzisiaj kodeksów honorowych mnie w ogóle, bo w ogóle to niema nic w ogóle jest wszystko winić, ale Szczech z kodeksu honorowego dzisiaj polityka kodeksu honorowego dziennikarstwa kodeksu honorowego duchownego kodeksu honorowego krótko mówiąc tych grup zawodowych, które są obdarzone szczególnym lekarza ten szczególnym autorytetem i w związku z tym odpowiedzialność i w tym znaczeniu honor dla mnie ma sens jako król nawet nie zbiór zasad tylko regułą postępowania zastanawiałbym się czy rzeczywiście tutaj to słowo honor jest trochę za dużo czy może kodeks etyczny też w sumie skompromitowany volvo mówi się o etyce zawodowej albo źle pojmowanej Solidarności zawodowej, która coś tam po drodze się skrzywiła, ale powiem pani czemu ja bym bronił honoru, dlatego że przy takich kodeksach po pierwsze, jak umie pochodzi z reguły ją uzasadnić to dla mnie ogromnie walki rozluźnienie zasad nie o reguły nie o zasady zasady dzielą ludzi, jeżeli mamy jakieś zasady pani ma inne zasady nabycia trudno pogodzić się też spór w życiu publicznym, zwłaszcza w pluralistycznym społeczeństwach powinno się opierać wątku reguł ani zasad reguły też zbiór norm, które pozwala ludziom współżyć przewidywać, jakie będą skutki działań i co inni mogą wobec nich zrobić niezależnie od tego, że możemy mieć odmienne zasady jest jak mój honorowy kodeks n p . lekarza czy dziennikarza czy duchownego mówił były bardzo szczegółowo co się godzi klatek dług honorowy, bo to wiąże się z pojęciem godność słowom godzi się na ten stan to ten sam ten sam ten sam źródłosłów ktoś godzi się robić co nie, a honorowy potrzebny jest, dlatego że jedyną sankcją wtedy byłaby sankcja aprobaty dezaprobaty bądź ostracyzmu mnie strasznie tego brak jak mówi oderwały ten sposób swą honor od powstań narodowych kwot od słowa ojczyzna, a nawet, chyba że mówimy o takim praktycznym działaniu na rzecz ojczyzny Kimem zastanawia się nad tym co się w konkretnych zawodowych grupach sytuacja w Łodzi czynić teatralne to nowe światło podrzucił nam to pomoże nam, trudno więc coś takiego byśmy zaczęli się rozmawiać z ludźmi z tych grup i ich wyciągać od nich coś takiego może Boże się to przydało ciekawą, ale bez przeczytania pani książki bez tego co właśnie mówili mówiły o honorze czy pani siostra Małgorzata Chmielewska 3 pani Starczewska czy ksiądz Boniecki tobym tego sam nie wymyślił, ale dlatego pani dziękuję i morze po chwili przerwy wrócimy do kolejnych szczegółowych spra w związanych z pani książka Wiktor Osiatyński rozmawia z panią redaktor Anną Wacławik-Orpik w cyklu rozmów zrozumieć świat dobry wieczór witam ponownie proszę pani rozmawialiśmy poprzednio o pani książce życie jest zderzenie czołowe dalej będziemy o nich rozmawiać może już trochę bardziej systematycznie pierwsza rozmowa mnie właściwie nie tyle zniechęciła co co bardzo bym była dla mnie bolesna to jest rozmowa z panem Ewą Elwirą Klonowski trzeba mogłaby słuchaczom trochę więcej o tej rozmowie powiedzieć, a potem powiem, dlaczego miałem taką reakcją koniach jak powiem kim mowa to mniej więcej będzie wiadomo czy w miał pan taką reakcję fani profesorze bohaterka moja dr Ewa Klonowski Sandro porażką sądową od kilkunastu lat mieszka w Sarajewie, gdzie pojechała na zaproszenie haskiego Trybunału karnego ds. byłej Jugosławii dla byłej Jugosławii, który to Trybunał zajmował się dokumentowaniem ludobójstwa w Srebrenicy, ponieważ ona reprezentowała zawód wtedy raczkujący niewiele osób na świecie miało takie unikatowe umiejętności ogona, czyli była antropologiem i to sądowym innym z tego powodu to się znalazła poniekąd ją wybrano natomiast pojechała tam również, dlatego że czuła, że musi zrobić coś dobrego czyli by pomóc pomoc na miejscu oczywiście cały świat wtedy obserwował dostał się dzieje wszyscy byli poruszeni na miejscu okazało się, że Trybunał haski nie jest zainteresowany identyfikacją tych ofiar jest zainteresowany wyłącznie liczbami po to, żeby móc później w procesach wykazywać, że mieliśmy do czynienia z ludobójstwem i dr Klonowski tak się tam losy potoczyły się trasy będą szczegółowo wnikać w to jak to wyglądało z własnej woli została tam mieszka do dziś, gdzie do dziś zajmuje się właśnie tym identyfikowanie najpierw to jeszcze kilkanaście lat temu metodami tradycyjnymi ta kość pasuje do tej kości, a identyfikowała rym el ta ofiary, a teraz już są zaawansowane technologie badania dna i można szybciej łatwiej znaleźć, kto jest czyim synem ojcem bratem mężem Wiola to robi z przekonania bez wiary i uważa, że to jest sens i cel jej życia po to, żeby zwrócić kości rodzinie trzeba zwrócić człowieka są wartego w kiedyś w tych kościach czaszki człowieka, a temu człowiekowi również imię nazwisko, bo on Serbowie dokładali dołożyli starań, żeby tożsamość Tychów również została zatarta przynosi to działa z grobów groby wtórne pierwotne dr Klonowski nie pamiętam czy to się w finalnie znalazła w tym wywiadzie czy nie, ale pamiętam, że mówiłem, że czasami 4 w 4 różnych miejscach znajduje tego samego człowieka jeszcze to nie jest kompletny szkielet takich i ten element mnie odepchnął rozumiem zidentyfikowanych kości pod hasłem identyfikowanie się ktoś rzeczywiście zginął rozumiem zebranie tych kości natomiast z trudem mogę zrozumieć ogrom pracy włożony w to, żeby zrekonstruować kompletny szkielet, żeby prawą rękę, która liczy, iż była u kogoś innego przełożyć na inne miejsce do tego poprzedniego tego po prostu nie rozumiem dałem się tak, iż mord rytualny ryt chyba chyba odpychający powiem tak wbrew woli w imieniu swojej bohaterki oczywiście o VAT w tej rozmowie pani musi ją reprezentować boja to świat podważamy nie tyle sensu silić się robi wspaniałe rzeczy wielkie, lecz wielki szacunek natomiast sens pełnej szczegółowości im takiej zawziętości w tym, żeby cały ludzki szkielet zrekonstruować mienie tak nie jest ona nie dąży do tego, żeby cały ludzki szkielet zrekonstruować z tych nie zrozumieliśmy się ona wie, że to nie jest możliwe, bo to rzeczywiście nie jest możliwe również z tego powodu, że na początku jeszcze dużo tych pochówków odbywało się w kompletnym chaosie i doszło do bardzo pomyłek gęsto w Gniewinie jest na pewno celem jej życia natomiast ja bym broniła prostych rzeczy profesjonalizmu ona, mówi że jej honor mówił Jach mówił pan przed chwilą o honorze zresztą bardzo mi się podobała i tam jeśli ten pomysł Pono, ale ona, mówi że jej honor antropologa nie pozwala na to, żeby właśnie to prawa ręka tego mężczyznę, by mógł kogoś innego on jest zawodowcem oddalone jest zawodowcem i zajęła Oliwia w ten sposób trafia się w nich się tanim oczywiście każdy czytelnik może mieć inne odczucia na ten temat, ale dla mnie to właściwie zbagatelizował już mniejsze zło ten ogrom spora ich strata została popełniona, ale co z analizą ta to układanie szkieletów doprawdy, dlaczego nie wiem w odczuciu czytając o tym, coraz bardziej idąc w głąb tej rozmowy ja sam mam stosunek do zbrodni popełnionych byłej Jugosławii bardzo silny bardzo emocjonalny uważam to za potworność oba są to za potworne, że stało się to bank 60 lat po zbrodni ludobójstwa w czasie drugiej wojny światowej co stało się to w cywilizowanym świecie zastrzelił Zone świat nie kiwnął palcem mam bardzo silne uczucia potępiające to co się stało i ten ogrom tego zła i ten ogrom tej z trafności właściwie w tym procesie, który panią słyszał profesjonalizmem antropologicznym mchem niekiedy to się tam malał to czułem się mama, a występowało takie uczucie czy ja chcę patrzeć wyobrażać sobie tę układankę i wtedy weszło drugie uczuciach coraz silniej mamut paru lat to oczywiście mówię teraz słabiej tylko w Chobielinie chce tego generalizować, ale pani książkę napisała jak sądzę dla każdego pojedynczego czytelnika nie dla ludzi w ogóle wszystkich w i Pomóż ja mam 68 lat widziałem dużo zła w Polsce i też na świecie widziałam dużo grobów masowych w różnych krajach ojciec mojej żony zginął w Katyniu ja tu są tego wiem, że zło jest na świecie i jak dzisiaj już chce między sobą, a złem jakiś taką szybę z przedmieść już np. biblioteki oddałem książki, choć czytałem kiedyś o Holokauście o Rwandzie o tym czy złe, bo ja się w drugi raz nie chce czytać ja wiem, że trwają nie chce żadnych innych nie brnąć tak pewnie wchodzić na głęboką raczej szukam tego co w życiu jest piękne i co między ludźmi jest dobre i absolutnie jestem pewien, że dobra w świecie jest więcej zła, bo inaczej, by nas nie było, chociaż to zło jest jest to straszne zespołowi bardzo subiektywna bardzo subiektywna reakcja na wspaniałą rozmowę rozmach świetna, ale takie wrażenie wywarł na wydział pan 1 w absolutnie cudowną rzecz przed chwilą, a mianowicie taką wyspą przekonany, że dobre jest więcej niż zła na świecie była również pytam o to moich bohaterów ostatni raz wczoraj pytałam 1, ale w F 1, by była to mówią i atomu oni mówią mówią bardzo różne rzeczy n p . jak to zmierzyć no w każdym razie, toteż jedno z moich pytań o rezultatach poznać się zmierzyć, bo jesteśmy wojsk najemnych, bo jest nas jednak więcej może lepiej, ale jak istniejemy no właśnie jest błaga MF w boju z żywicy wypisy rejony abstrakcji wysokiej, odnosząc się do tego co pan powiedział o tej rozmowie z dr Klonowski dla mnie to jest to co pan powiedział przede wszystkim informacja o panu i ona też jest bardzo ciekawa o torze tak pan na to reaguje, że mówi pan rzeszy chce pan postawić między sobą, a złem być może to aż dojdą kiedyś do tego momentu, kiedy powiem dobra wystarczy skompromitowała się już wiem, jaki jest, więc odczuje wiem, jakie wnioski wyciągną po tej konfrontacji na razie dziękuję ta rozmowa z dr Klonowski była dla mnie również bardzo ciekawym przeżyciem jako dla dziennikarza, ponieważ nowo dziwaczną od początku do końca, dlatego że Kraków siedliśmy naprzeciwko siebie zaczęliśmy rozmawiać to właśnie przez to czym dr Klonowski zajmuje to egzotyka ugości od razu wyskoczyła na pytanie kim pani jest szybko wylądował już w temacie kości o winie na koniec gwiazda niektórych wątków zabrzmiał w moich oczach zupełnie kuriozalne mianowicie zakończyła wypowiedź na ten temat, mówiąc że gdyby ją znaleziono tu można było identyfikować właściwie nawet bez badań dna, ponieważ ma tyle złamań, że łatwo ją rozpoznać ewentualnie można by, choć jeszcze zidentyfikować po ubraniu i to było tak niezwykłe i ja się dosyć szybko zająć zorientowałam, że tuż za rozmowę z profesjonalistką rozmowy również z z pasjonatką antropologii po prostu ita rozmowa to co pana oddychało mini w ogóle pozwalało przyjąć do treści w pewnym sensie myślę, że to jest jej również jakość taktyka obronna też były tak nazywa to, że ona musi to sprowadzać do pracy i że ona, mówi że ona nie konfrontuje z każdą z tych historii, chociaż bardzo wiele ich zna wiele ich tutaj cytuję one są trudne do przeczytania brzmienie przepisu, ale to, że ona robi to jako profesjonalista to żona mówi tu była tak kosztu łatwo to był taki krąg tu błoto to podejrzewam, że to pozwala jej w ogóle to robić ami jako słuchaczowi pozwalało przyjąć to błąd miał zostać tylko wyłącznie skonfrontować z czymś tak wielkim jak ludobójstwo byłam niedawno w Auschwitz to była bardzo trudna konfrontacja, bo się nie do tego przyjąć, więc to był taki wytrych klub, w którym nie pozwoli zrobić z nią rozmowę AJA mam intuicję taką żyje pozwala być dalej w Sarajewie prochu nie mniej Avia przecież nie oceniam ani pani widok pani profesor pani Ania ani też rozmowy rzeczywiście tak jak pani powiedziała powiedziano swoich uczuciach może tyle dodam, że był pasjonatem antropologii w czasie studiów i po studiach 1 z najciekawszych rozmów, jakie w ogóle przeprowadziłem to była bardzo dobre 2 długie rozmowy z wybitnym antropologiem Andrzej Wierciński, więc czytam ciechanowskiego i tych wszystkich antropologów z wypiekami na twarzy i też byłem pasjonatem, ale dopóki to były kości zwierzęce ludzkie wykopane przez po milionach 3 po tysiącach lat to dopóty to było inne niż w momencie, kiedy nagle kopie się dzisiaj okopuje się te kryte ofiary i jakże niedawny świeże z prochami stale ktoś, kto musi zrobić rozumiem rozumiem cieszę się, że już ja tego robić coś, że znaczy, że cały czas pozostaje to moje pytanie, gdy jakiś wpływ dochód do jakiego stopnia należy to dokładnie poukładać, ale rozumiem, że można i że i, że i, że chwała pani Kochanowskiej, że taką takie takie zadania podjęła jeszcze chciałabym dodać coś się to do tej, bo to rzeczywiście jest szczególna rozmowa nie tylko ze względu na na jej temat ale, żeby państwo Sejm nie pomyśleli, że to jest takie mechaniczne ona w danym roku jednak zwracają swe imiona nazwiska w jaki sposób to jest właśnie ta konfrontacja z czymś tak drastyczne jak ludobójstwo może na stopa realizować im możemy zamykać oczy co oczywiście nie spowoduje, że to zniknie, ale najważniejsze jest chyba to co z tej konfrontacji zostaje czyli, z czym my z tej konfrontacji wychodzimy na nie jest to już się stało i z tego niezmiernie wizja pytaniem o swoją odpowiedzialność nie jest też nie za tę zbrodnię, bo przecież nic następnie wychowanie zamordował, ale odpowiedzialność na bardzo szeroko pojętym kontekście na odpowiedzialność zgodnie z codzienną i Bojana czy inaczej odebrałem pożytek wielkich tego był ogromny pożytek, którym pani mówili pani dr Kochanowski też mówi to jest ta oczekiwania rodzin i to ogromne u boku ukojenie uspokojenie rodziny Elżbietę rodziną była potrzebna jest ta właściwa prawa ręka w szkielecie i to rzeczywiście jest nie tylko z uzasadnieniem tego, ale nadaje temu pewien wymiar etyczny w pani książce jest sporo w innych miejscach też mowy na temat zła jest mowa na temat zła, które i nieszczęść i dramatów i władz, które spotkało się innych rozmówców wszystko mi się musieli w mierzyć 1 żeśmy zaskoczyła subtelnych pani pyta księdza Bonieckiego to problem to od celi pogodzenia zła świata z dobrocią Boga to on odpowiada, że NATO nie wiemy ufamy natomiast ani u niego ani w całej tej książce nie pojawia się pojęcie szatana dlatego nie mogę zrozumieć mi się wydaje, że z OSP świecie, dlatego że mamy obecność niekiedy wcielonego zła jest dziełem szatana modny pan zaskoczył dla tych gmin nie ma tego pojęcia nie wiem, dlaczego nie mogą moich rozmówców, bo może ksiądz Boniecki powinien posiada ona sięgnąć może w system Małgorzatę również, ale w moich pytaniach go nie ma dlatego żyją tym pojęciem operuje na co może, dlatego że tak naprawdę nawet mówiąc o tym czy złe pani poszukuje i dobroci miłości takich obrażeń i może do tego wrócimy za chwilę Wiktor Osiatyński w rozmowie z panią Anną Wacławik-Orpik dobry wieczór to co z tym szatanem no właśnie tak w taki rywal zaskoczył panie profesorze plus za panem, że ja nie operowała pojęciem szatana w tej książce, ponieważ tak jak powiedziałem nie operuje nie obracam w tym słowem w głowie na co dzień używam zamiennie słowa zło w tańcu zdefiniowała, a czemu ksiądz Boniecki nie nie użył szatana nie wiem, ale odpowiedział mi pięknie na to pytanie odpowiedział nie wiemy ufamy tutaj wchodzimy w obszar pewnej tajemnicy, że są takie rzeczy, których nie potrafimy wyjaśnić niezależnie od tego czy jesteśmy wierzący niewierzący nie potrafimy tego wyjaśnić osobom wierzącym niewierzącym no bo jak nas, że dobra odpowiedź na to pytanie to jest dla mnie letnie odpowiedź dlatego, że to dobra odpowiedź dla teoretycznego rozważenia albo dla księdza, który ma komuś powiedzieć synu musieli wierzyć ufać, ale dla kogoś, kto tym złem jest dotknięty boję się, że ta odpowiedź nie wystarczy, ale także będzie pytał czemu Bóg na mnie to z 6 puściły szczytu wyrywa do obrony ksiądz Boniecki nie mówimy, gdzie syna musisz wierzyć ufać ja powiedziałem w rozmowie z księdzem Bonieckim dokładnie to samo co pan teraz powiedział, czyli rozumiem, że w jakimś ogólnym zarysie może ma to sens, ale w przypadku jednostkowym komuś umiera dziecko ktoś umiera na raka ktoś cierpi, gdzie jest jakaś tragedia to co wtedy Ion wtedy mówi ryzykował bym mu, próbując odpowiedzieć na to jakikolwiek sposób jedyne co mogę ofiarować temu człowiekowi swoją obecność Doda hale mówi też, że pan Bóg ma taką właściwość, że ze złych rzeczy potrafi wyciągnąć jakieś dobro to powiedziała umierające na raka Dominika rok plan woźnego wskazano bowiem rozwiązywała Hel Boniecki Ion powiedział wcześniej, że się jednak, że ludzie którzy tam dotyka jakieś nieszczęście, że trzeba znaleźć poszukać dobra, które niekiedy z tego wynikają z 16 lat jest fakt jak biały uważam, że bez pewnych strat bez pełnego bólu nie ma korzyści natomiast dramatyczne straty dramatyczne zło dla mnie który jakoś dziwnie Annie Hall głęboko nie kościelny, ale wierzę w Boga to bierze też Szatan to w takim sensie, że los spotyka się z takim złem, którego nie uda się wyjaśnić nasze wytłumaczyć genetyczne biologiczne inaczej myślano, jeżeli chce coś zrozumieć to Szatan, ale dużo piękniej w tej gnał na kartach tej książki pojawia się dobro i Jezus Jezus, który jest właśnie pani Ostaszewskiej kapitalny SM Jan Paweł II, który jest bieżnia lawinę Andy Rottenberg to są dla mnie niezwykłe zupełnie fragment tej książki, zwłaszcza że one nie są wymyślane są one są żywe zielone są życzliwe i że tutaj jednak jest to czy w takiej perspektywie miłości co pali się dowiedziałam o miłości skoro pani wiedziała wcześniej z miłością jest ten sam problem jak ze wszystkimi tymi pojęciami albo z większością z nich, o czym tutaj to jest blisko i też tak było mi bliska instynktownie, zanim zaczęłam te rozmowy z moimi bohaterami było do tego, że jednak w hymn o miłości to są szczyty tego co ludzkość na temat miłości wymyśliła i że to jest punkt definiujemy miłość przez negację przez negację, czego miłości nie zazdrości nie szuka poklasku nie unosi się pychą nie dopuszcza się bez wstydu i t d. ten dach tak jak to zrobił Święty Paweł maj dla mnie miłość jest negacją przede wszystkim 1 uczucia, kiedy byłem młodszy domyślam się zaprzeczeniem miłości jest nienawiść aż ktoś powiedział, że nienawiść to jest już postawiono na głowie w dlatego tak wiele jest rabuś Wisła między ludźmi, którzy kiedyś kochali albo wydawało mi się, że się kochali natomiast niezaprzeczalnym miłości w otchłań głęboką Jana Pawła widać w słychać było jest lęk jest lęk, że tak naprawdę przez miłość ma przezwyciężyć lęk podoba mi się 1 rozmowa, w której pani rozmówczyni definiuje Miłosz w 3 wymiarach to bodajże pani Starczewska doktorat napisał wraz z miłosiernym uruchomiło wchodziło w FIFA, że miłość, która jest posesję w na 3 Miłosz, która jest posiąść drugiego i KNF jest miłość miłość, która jest jednością, że mam się zjednoczyć być 1 i toteż nie bardzo jest miłość miłość, który chce największego dobra kochanej osoby tyle dopiero też miłości do łez piękne określeń zgadzam się, a miłość dobro telekomy są potrzebne czy w oczy mogą funkcjonować jako zamienniki w pewnym sensie tak ewentualnie w dobro jest tylko funkcją miłości to pytam o to bo kiedy czytam w rozmowie z księdzem Bonieckim, który mówił, że miłość można żywić do pojedynczego człowieka ani do całej ludzkości do wszystkich ludzi przypomniał sobie fragment książki, która mną jako młodym może dwudziestoletnia przed pierwszą stara się ten fragment wstrząsną to było urząd Tadeusza Brent Bieruta jest taki fragment, kiedy bohaterek to jest realistą i szuka pieczęci w Watykanie pijecie gdzieś to tylko w jakiś ksiądz bierze go na wycieczkę do kościoła i oglądają obrazy i tam jest portret 1 z kardynałów i mówi że to był wspaniały człowiek, ponieważ ujmował ludzi dobrocią i ten bohater pyta tego księdza czy jest dobroć pana odpowiada i to utkwiło wymiana całe życie i zaraz na małą księdza Bonieckiego, że dobroć cytuje to jest myśl po drugim człowieku przeważnie ludzie myślą tylko o sobie i to jest zaprzeczeniem dobrać odchodzą od cytatu to jest ta pierwsza miłość u pani w książce w doktoracie pani stan czeskich chce poszukać kogoś z myślą o sobie czasem zdarza się, że ludzie myślą o wszystkich i to też nie jest dobra czy tylko niekiedy rzadko ktoś pomyśli o innym pojedynczym człowieku i to właśnie z dobroci koniec cytatu i to właściwie tamta formuła dobroci forma miłości, której mówi pani książce ksiądz Boniecki wydają się niemalże identyczna wysłany z gazami też zgodzą się z księdzem Bonieckim, który by wiele z tych pojęć na przebudowę niektórych wniosków udało się dojść takiego do tego przed chwilą, ale dałem mu wiele kwestii zostawia otwartych to jest bardzo ładne nie tylko on inni, bo moi bohaterowie również Anda Rottenberg mówił karci mnie mówi chce pani prostych odpowiedzi na pytanie czy Bóg istnieje tej pani nie dostanie w bo definiując różne pojęcia zamykamy je, ale wie pani Ania operuje takimi pojęciami właśnie jak miłość kres życia sens życia i t d. które zamkną czy nie dadzą cudownie, bo ja mam poczucie, że na co dzień spotykam wzrostu masy apologetów Tychy 8, którzy chcą jeszcze w dodatku wcisnąć kitu oraz pani rozmówcy mówili, że wtedy w przeświadczeniu goście z państwa czeska z przeświadczeniem, że ktoś ma rację absolutną rację pełną rację weźcie tę reakcję obalają przestaje być czytelna staje się dogmatem to jest Krystyna Starczewska tak po Krystyna Starczewska z filozofem poza tym jest polonistką i własnym doktorat z Chełma z filozofii ale, chociaż przepraszam, że jeszcze dołoży do mojej bohaterki Krystyny Starczewskiej, która na pewno nie będzie miała mi tego za złe ja miałem takie podejrzenie żona, udzielając takich odpowiedzi właśnie z, bo widać było to przygotowanie filozoficzne unika odpowiedzi na niektóre pytania nie wiem czy też miał pan takie wrażenie miałem wrażenia, bo nasz posła trochę pani Krystyna Starczewska może wyjaśnijmy słuchaczom jest filologiem polonistką nauczycielką miała zakaz wykonywania zawodu przez kilkadziesiąt lat PLN potem założyła pierwsze społeczne liceum Bogusz i Ogólnokształcących Bednarska nadal uczy w 1 ze szkół należących do tego zespołu jest jest wybitnym pedagogiem i miałem wrażenie, że myślę, że to nie jest tak żona odmawia tworzywem w tej rozmowie i przez to jest taka ciekawa trochę ich dzieci własnymi torami własnymi drogami, że to się niekoniecznie przecina podobnie zresztą spaniu Anda Rottenberg w rozmowie jest, ale to, kto to jest właściwie piękno tych rozmów mimo miłości ksiądz Boniecki powiedział, że miłość jest jedyną rzeczą, która może, bo główną rzeczą, która może nadać życiu ludzkiemu sen sprawiał, że tak pięknie, że to może warto zacytować, kiedy pani zapytała go o o sens życia, a to co mu ostatecznie nadaje sens sens nadaje też miłość drugiego człowieka nie bliźniego w ogóle ale, żeby się to komuś na coś przyda, bo przed testami jutro nadaje sens piękne prawda bardzo pięknie jak prosto kontuzja jeszcze 1 rzecz, że bezinteresowny piękno nadaje sens życiu i to była fantastyczna myślę oczywiście natychmiast przyswoiła ich roli mężczyzny natychmiast zgodziłam oczywiście zapytam, dlaczego ksiądz Boniecki powiedział, dlatego że wyrobienie piękna też jest wychodzeniem poza siebie i dzieleniem się ze światem czymś w sposób zupełnie bezinteresowny artysta ktoś rozmawialiśmy wtedy ustosunkujemy powodowie go do artystów, ale i sens życia np. dla siostry Małgorzaty Chmielewskiej nadaje śmierć dla człowieka wierzącego ona mówi bardzo wyraźnie, że jeżeli nie ma Boga to w chwili śmierci, że ktoś wierzy w bogato w chwili śmierci okazuje się, że życie nie ma sensu przeżycie nie miał sensu tak mówi, a co pani od Hanki pojazd lub nie zgadzam jak szybko, a chwilę media oczywiście od razu przywołała inną osobę Jacka Kuronia mieliśmy wielu naprawdę wybitnych Polaków, którzy mówili wprost, że są ateistami wtedy miał poczucie, że trochę mi się było siostrę Małgorzatę Chmielewską złapać, które i wykonała taki unik i powiedziała, a czy pani wie, skąd czerpał inspiracje Jacek Kuroń z ewangeliami oraz powiedziała wróciła na swoje tory się z ogrodzeniem Chmielewskiej w toto w tomie imponowało, że ona jest tak szalenie konsekwentna w tym, że to jest tak przemyślane, że jest to tak prawdziwe jest to tak widzialny z walk i drogi życiowej i wyboru i wiary, że trudno jest tutaj jest czymś dyskutować, a finalnie mamy dobro zgadzam się, ale to oczywiście pozbawia sensu życia ludzi, którzy z, decydując się nie wierzyć w Boga albo być wierząca wiele takich ludzi znam, którzy mieli ogromne poczucie sensu pisać służyć pozbawia sensu życia wg siostry Małgorzaty w co innego może ludzkiemu życiu nadawać pewnych proszę mi odpowiedzi na to pytanie w Janie wiem, ale wiem co mi powiedział kiedyś poseł Jan Szczepański wiele lat temu 30 parę lat temu, kiedy robiłem oryginalne rozmowy p t. zrozumieć świat Fiony, choć w obu po ciężkiej chorobie i przez chwilę nie zajmował się socjologią napisał piękną książkę polecam sprawy ludzkie od tych sprawach, o których pani rozmawia ja o tej książce z wrocławianami on powiedział, że najważniejsze w życiu na początku znaleźć swoje lata zadatki potem trzymać za twarz, żeby zrealizować te zadatki, odrzucając inne 33 i żałuje to znaczy co 5 tel ni pies do tego celu mój tak co i jak się zrealizuje ten cel to ponad absencji da szczęście, a ponadto powiedziały nie potrzeba na ten cel trzeba mieć, żeby wiedzieć, dokąd pie z, ale szczęście i sens polega na tym, żeby rozkoszować się pełnią sił podczas tego biegu to bardzo odpowiada w tym może być Bóg oczywiście, bo może być tym celem, bo może dla kogoś, kto wierzy w inny przyświecać nam dawać światło oświetlać ten rok, ale nie są konieczne po to, żeby znaleźć sens życia, a jej i IT w poczuciu szczęścia fantastyczny piękne i w jakimś sensie opisujących urodę życia jest to, że każdy może swoją odpowiedź znaleźć na te pytania i że ona będzie tak samo prawdziwe każda inna, bo tak jak wcześniej mówiliśmy też odpowiedź własnego życia i tam nie ma rodziny prawdziwych one są inne, ale są oczywiście różne rozmawiając z panem, a raczej pan rozmawiając ze mną natchnął mnie taką myślą, że chyba łatwiej jest mi odpowiadać na te pytania jednak tak jak w przypadku miłości przez negację łatwiej byłoby mi pewnie powiedzieć co odbiera sens życiu niż co nadaje i to odbiera ten musiał się tu posiłkować znów księdzem Adamem Bonieckim, ale również z nim zgadzam mówi strata czasu bezsensowne i wytracanie czasu puste przebiegi GM Grajewo bestii, ale dzisiaj marzyłby o tym, żeby poczucie, że musi stale coś robić nie tracić czasu, ponieważ fajnie szkoda, bo mój tata, któremu wiele zawdzięczam takie powiedzenie rób coś pracuję nie rdzewieje wymarzył, żebym mógł sobie wewnętrznie pozwolić na stratę czasu i na puste przebiegi dlatego wolę pozytywną definicję utworu Jana Szczepańskiego, który rozkoszować się pełnym siłach to piękne momenty to potem jeszcze pojawić drugi cel, ale marzę o tym, pustym przebiegu więcej na temat ludzkiego życia pani może też tego życzę wszystkim naszym słuchaczom i dziękuję bardzo dziękuję pani jest zatem rozmowę dziękuję za niezwykle inspirującą książkę polecam słuchaczom książkę również życie zderzenie czołowe, jeżeli ktoś chce się zamieścić nad własnym życiem nad światem nad losem to jest to naprawdę wspaniała inspiracja dziękuje i do usłyszenia za tydzień mija bardzo dziękuję za te wysokie słowa panie profesorze po usłyszeniu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZROZUMIEĆ ŚWIAT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA