REKLAMA

Więcej lekcji patriotyzmu, czyli jak zmieni się polska szkoła i lekcje historii? Dyskutują Maria Mach i Aleksander Pawlicki

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-08-31 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
52:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM Szczecin po godzinie dwudziestej pierwszej słuchamy Radia TOK FM dobry mecz mówi Paweł Sulik dziś 31 sierpnia środa to znaczy jutro czwartek pierwszy dzień września urna rozlegnie się w polskich placówkach edukacyjnych i o tym, będziemy rozmawiali dziś, ale za chwilę do tego wrócę, bo jak zwykle środowe wieczory o programie, który dla państwa przygotowaliśmy o pomoc samego końca dzień powodzi po godzinie dwudziestej drugiej 30 program los Polandos, czyli Rozwiń » niepolski punkt widzenia od 2010 roku raz w tygodniu pytamy obcokrajowców, którzy znaleźli się w naszym kraju w sensie w Polsce podoba czym się nie podoba jak to się stało, że tu się znaleźli dziś na terenie Polski punkt widzenia brazylijski punkt widzenia naszym gościem będzie pani Adrianna gola w Brazylii szewska tancerka choreografka nauczycielka reżyserka spektakli karnawałowych o tym jak się znalazła w Polsce i jak widzi nasz kraj opowie po dwudziesty drugie 30, a o godzinie dwudziesty drugie będzie z nami pan Grzegorz Wiśniewski z Instytutu energetyki odnawialnej oczywiście inspirację z zaproszenia kogoś znanym zajmuje się energią odnawialną jest chyba nie dla tych, którzy troszczą się odnawialnymi źródłami energii informacja tygodnia jak miesiąc ratusz sklepie IKEA ma oficjalnie potwierdził, że mogą sprzedawały się osób obok składanych stołów krzeseł panele fotowoltaiczne i do masowej dla każdego i będziemy rozmawiali o tym czy jakkolwiek to wpłynie na nasz rynek odnawialnych źródeł energii w kraju, w którym rząd jest ewidentnie przeciwny takim rozwiązaniem jeśli chodzi o energetykę w UE i o to chcemy zapytać m. in. pana Grzegorza Wiśniewskiego z Instytutu energetyki odnawialnej, ale to po godzinie dwudziestej drugiej, a już teraz nasze studio gościem z nami pan Aleksander Pawlicki nauczyciel historii wiedzy o społeczeństwie filozofii retoryki współtwórca szkoły edukacji polsko-amerykańskiej fundacji wolności i Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór w dobry wieczór słuchać pana kojarzą pan pojawią się designerzy porannych programach prowadzonych przez Jana Wróbla to prawda jest z nami również pani Maria Mach dyrektor biura krajowego funduszu na rzecz dzieci dobry wieczór dobry wieczór, a latają też mogą też słać do swego czasu rozmawialiśmy w znaliśmy zresztą o edukacji nie inaczej będzie teraz proponuje rozpad, zanim przejdziemy do czegoś co w moim mniemaniu z Meritum dyskusji o edukacji teraz może państwo inne zdanie, zanim przejdziemy do do tego trochę chciałem porozmawiać o całym systemie organizacji, które uległy zmianie wg zapowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej, czyli w zasadzie można powiedzieć, że ze ze szkoły w wersji 3 szkół, o których słyszeliśmy od dziewięćdziesiątego dziewiątego roku tak po tym, jak rozumiem podział na szkoły podstawowe gimnazja licea o obowiązuje od czasu tamtej reformy w zrobiło się szkoły, z których 1 będzie ośmioklasowa, a później będziemy mieli szkoły średnie i to się zaczyna dyskusja, która się rozpada na dziesiątki setki różnych tematów, ale pytanie pozostaje podstawowe takie czy samolot strukturą organizacyjną kształcenia, czyli ten, na którym poziomie w jakim wieku dziecko jedzie do jakiej szkoły czy czy to rzeczywiście ma takie kluczowe znaczenie dla dla samej jakości edukacji przypomnę, iż można tak słać otworzyć tam główną dyskusje jedni mówią, że to chodzi o to by pewne dzieci z innymi dziećmi się niespotykaną szkołę, a drudzy mówią nie to właśnie chodzi o to, żeby te konkretne dzieci jak najdłużej były w 1 szkole i tak dosyć prymitywny sposób spróbuje przed przerwą przedstawić sposoby problem ten sezon zmiana struktury rzeczywiście wpłynie na jakość edukacji pani Maria Mach 3 dni zapewne wpłynie w istotny element systemu edukacji więcej przed jeszcze taki istotny element jak zmieni to należy oczekiwać zmiany natomiast podobozu byłoby mi trudno powiedzieć, jakiego rodzaju to będzie zmiana gdy, odpowiadając na na pana pytanie nie sądzę, żeby to była zmiana bardzo zasadnicza, bo wydają się, że nie są podzielone na takie cegiełki 633 czy też 8 i czteroletnie w tkwili istota sprawy oczyści są jakieś konsekwencje nudno po kilkunastu latach od od reformy Handkego widzimy jakie, jakie konsekwencje, które zamierzonych konsekwencji, jakie niezamierzone konsekwencje się szyna objawiły bardzo trudno cokolwiek mówić o tej nowej formie, bo po wszyscy myślą, że włącznie z jej twórcami wiemy nie jest to strasznie strasznie niewiele i kiczu sam podział to tom w moim przekonaniu w tej reformie Handkego decydujące znaczenie miało wydłużenie skrócenie pewnych cykli kształcenia i to łatwa to źle, że liceum przy drobiu w pewnym momencie trzyletnie, czyli stosunkowo krótkie w był w myśl to w dużej mierze niekorzystne dla dla ludzi, którzy też go znaleźli broń przez obłożyć trochę mało czasu i to w takim takim istotnym istotnym życiowym momencie to znaczy to katolikiem wyglądał także, że w pierwszej klasie średniej taki młody człek adoptował w tej szkole w trzeciej klasie zdawał maturę i została mu tylko druga klasa ono zrobienie czegoś ze swoim życiem wszyscy, bo pamiętam, że liceum to był taki moment, kiedy czegoś na rzecz ze swoim życiem w Niszu większym powodzeniem w nocnych oczywiście trudno mu uzyskało to efekt błędu, żeby mieć to 3 lata gimnazjum też specyficznej osobne odrębnej szkoły i tu z kolei są były jakieś korzyści w MON to to też była krótka szkoła, ale bardzo bardzo specyficznym innym momencie życia tych młodych ludzi, więc Monice największe znaczenie ma właśnie to jakoś inaczej organizujemy młodym ludziom czas a kto jak oni będą dzielili własne życie na odcinki na kawałki natomiast jeśli uważamy, że sednem edukacji jest jest kształtowanie młodego człowieka i pomoc w tym, żeby się sam kształtował to ostatecznie myślę, że dużo dużo, że urządzamy tak jest takie czysto czasowy i organizacyjne nie mają to jakiegoś dramatycznego znaczenia w Ołeksandr Babicki lub gdy w tym myślę, że to nie jest tak, żebym długości okresu kształcenia miała znaczenie absolutnie fundamentalne pewnie tak nie jest na pewno składa się do bardzo wiele rozmaitych rzeczy i koniec końców jakość kształcenia rozstrzyga się w klasie, a tam, gdzie ja staję wobec moich uczniów moi uczniowie wobec mnie i dodam tak naprawdę wszystko się decyduje bardzo jak ma rok mniej teraz budżet obronny właśnie od tyłu teraz dojdzie, bo to rzeczywiście nie jest bez znaczenia w tym jest najważniejszy jest chyba taka, że tutaj rzeczywiście bardzo bardzo wiele decyduje się w klasie i w bardzo wiele dobrych i złych reform w tych klasach się załamywał, a to znaczy wielu reformatorów z dobrymi pomysłami i wielu reformatorów ze złymi pomysłami przegrało znała z nami nauczycielami, bo w cokolwiek się ministerstwo planuje to w między nami mówiąc my i tak robimy swoje i niekiedy to bardzo dobrze i tak robimy swoje niekiedy niestety nie najlepiej natomiast, jeżeli chodzi o ten czas kształcenia to jest rzeczywiście w muszę powiedzieć, że w bardzo jestem niespokojny, zwłaszcza pewną grupę dzieci to znaczy myślę o dzieci z mniejszych ośrodków tzw. środowisk faworyzowany, dlatego że z ich punktu widzenia to co zdarzało się zdarzy się w tej chwili po reformie edukacji prawdopodobnie to jest zmiana bardzo radykalne Otóż po pierwsze, one róg później będą szły do szkoły on raczej rok później pójdą do szkoły, bo jeżeli dobrze chwytam to nie jest łatwe dobrze uchwyci zamysł ministerstwa, ale jeżeli dobrze się tam zamysł ministerstwa to zerówka ma być jakoś tak przekornie zintegrowana ze szkołą podstawową, żeby w upraszczają państwo Elbanowscy byli zżyci, a okres, a dzieci szły tak wcześniej do szkoły rzecz polega na tym, że tak naprawdę to integracja zerówki szkołą podstawową dokona się raczej w dużych miastach ani na wsiach, a zatem tych dzieci pójdą rok później do szkoły w przeciwieństwie do moich wielkomiejskich dzieci będą miały czteroletni kształcenie zintegrowane zamiast trzyletniego później tylko 4 lata kształcenia ogólnego i spadną od 4 lata kształcenia ogólnego prawdopodobnie do czegoś co kiedyś było szkołą zawodową dzisiaj tajemniczo nazywa się szkołą branżową co 4 lata kształcenia ogólnego róg później idą w nieżycie wielkomiejskie i 4 lata mają ciocię zintegrowanego dotychczas było jednak także miały sześcioletni okres szkoły podstawowej w tym 3 lata kształcenia zintegrowanego już 3 lata kształcenia ogólnego w i odpowiednio wcześniej szły do szkoły to ten potencjał, który w tym był, jeżeli chodzi o wyrównywanie szans był naprawdę duży podkreśla potencjał, dlatego że jak z rozmaitych badań wynika nie zawsze udawało się ten potencjał wykorzystać kłopot polega na tym, że te badania, do których się najczęściej ministerium nasz odwołuje, jakie badania IBE, które pokazują, że najlepsze wyniki kształcenia uzyskujemy tam, gdzie gimnazja mamy stworzone przy szkołach podstawowych, a zatem, gdzie jest taka ciągłości to jest ta sama szkoła podstawowa i ta sama grupa dzieci przechodzi do gimnazjum oni są gimnazja zbiorcze, które zbierają kilka szkół podstawowych tylko 1 szkoła podstawowa, która przekształca się w gimnazjum i tam rzeczywiście wyniki są dobre, ale teraz pytanie to to nie jest związek przyczynowo-skutkowy jest korelacja re i ja przeczytałem te badania nad którymi są suche niż powód, żeby dowieść, że w stepie dzieciom nie zrobię tylko, żeby je na inżyniera 9 jak to było ponad 8 lat, choć w 1 szkole Otóż moim zdaniem taniec cieni druga równie silna korelacja, która wedle mojej wiedzy o kształceniu jest bardziej prawdopodobnym prawdopodobną przyczyną dobrych wyników to znaczy te szkoły są po prostu mały dołek to szkoły są po prostu małe Otóż Dunin i pomyśleć sobie, że dzieci najlepiej czuł to wtedy, kiedy 9, a co z innymi nauczycielami i w 1 grupie rówieśniczej za bardzo rozmaicie natomiast życzliwym powiedział dzieci lepiej się uczą w małych szkołach, gdzie relacje są bardziej bezpośrednie, gdzie nauczyciele znają swoje dzieci i t d. tak dalej to bez 2 zdań dno tyle tylko, że reforma nie idzie w tym kierunku, żeby tworzyć małe szkoły przeciwnie raczej należy spodziewać się, że powstaną po prostu wielkie molochy US można powiedzieć, że to co pani Ania ma mówi Rz czy jednak czy 3 lata trzy-cztery lata w kluczowym wieku rozwoju młodego człowieka ktoś spędza w swoim środowisku to może być przy przesądzającym o tym, bo to jest szczyt ciekawa rzecz w każdy z nas mógłby się innego swojej wsi do swych wspomnień zastanowić się na rozprawy co było istotne, że w tej grupie ludzi skończą trzy-cztery lata, czyli w mocno wierzyli to dosyć optymistyczne, że żaden nic co wymyślimy w systemie edukacji nie będzie przesądzające dla naszych dzieci i generalnie uważam, że dzieci zniosą to wg reformę edukacyjną najlepiej są za wszystkich zainteresowanych tą są silne w gruncie rzeczy, a z etyką siły witalne, której nam czasem brakuje ich rzeczywistą autentyczną potrzebę potrzebę rozwoju, które jeszcze skutecznie zabijemy na tym etapie to przetrwają bez przerzucić przetrwają natomiast w zoo, o czym pan wspomniał, że los czekałby pokazuje taki mam taki społeczny aspekt reform oświatowych my często rozmawiam z edukacji także osoby to szkoda to organizujemy ją tutaj osobne są osobne problemy tu edukacja tu Otóż społeczną rośnie, bo z sieci rozmawiamy w takim szerszym kontekście edukacja to jest słowo w najgłębszym tego słowa znaczeniu polityczno to znaczy związana z całą istotą życia życia społecznego i tak się struktura społeczeństwa kształtuje w no i oczywiście pewne pewne pomysły reformy Handkego byłby w nakierowane też na to, żeby właśnie m. in. te tysiące społeczne wyrównywać czy czy jakoś ratować sytuację, żeby dzieci bardzo małych podstawówek przypomina, że pieprzy pierwotną myśl tej reformy była taka, że gimnazja otworzymy oczy przy liceach niknie przy szkołach podstawowych dzieci z takich środowisk właśnie zaniedbanych takich, gdzie od tej szansy rozwoju są mniejsze miały po tych 6 latach możliwość odskoczni znalezienia innego środowiska należne także innych aspiracji potem punktem odniesienia nie była lokalna szkoła podstawowa tylko tylko jakiś gimnazjum w monitorze częściowo udało, bo rzeczywiście n p . na tych terenach na tych terenach wiejskich czy to dziecko bardzo mojej podstawówki szło dotąd większego gimnazjum n p . w powiatowym mieście i miał w związku z tym też jakieś atrakcje kulturalne np. związane z powiatowym Asta to była ważna rzecz nocą z dużych miastach miało to dość niespodziewaną, bo dla twórców reformy konsekwencje mianowicie przyczyniło się do tej potężnej segregacji w związku z tym, że gimnazjum już było szkołą, którą można było wybrać do potężnej segregacji no właśnie lepszego szkoły i tutaj rzeczywiście problem takich takich rejonowych gimnazjów, do których nikt nie chciał iść do autobusu to był spory problem w tym, że też nie sądzę żeby, żeby akurat znowu masowo nie tych szkół to, o czym mówić co się wtedy też bardzo trafną intuicję, że żal, że tworzenie takich takich szkół znów będzie więcej dzieci mniej nauczycieli większy poziom anonimowości to w takim związku z tym poziom zagubienia zwyczajnego ludzkiego, że to może być czynnikiem, który w nowość zamiast przełamywać do segregacji będzie będzie jednak sprzyjała czy zagubieni gdzieś u dziecka niż odnalezienie i w jakim składzie dla niego korzystnym rozwojowo środowisku to taki poziom wiezie dzieci mam nadzieję, że wdrożony system bardzo to warto przypomnieć słuchaczom słuchaczką, że my bazujemy nie nad każdym projekcie zmian w edukacji systemu, który będzie wyglądał co do szczegółów nie wiemy jak tylko bazujemy na wypowiedziach na razie Ministerstwo Edukacji Narodowej, ale to również jedno z tych wypowiedzi prosiło, żeby państwo skomentowali, bo wody, bo to szczerze mówiąc moim zdaniem jest coś co chyba najbardziej rozpaliło dyskusję bardzo różne środowiska nawet niektórzy dalekich od edukacji i pytaniem, dlaczego to rozpaliło tak olbrzymie dyskusje chodzi o to, że kilka dni temu podpisano list intencyjny między między ministerstwem edukacji WI lnu i terenem, który mówił o tym, że będzie współpraca z mojej współpraca w ma polegać na tym, że pracownicy IPN -u będą współtworzyli podstawy programowe w mówi się o tym, że będą organizowane z tego co pamiętam nawet tam wycieczki na wsiadł na Kresy będzie można klasy zabrać NATO na taką na taką wycieczkę, ale to będą to nożyczek temu wyszło 2 przedmiotów historii być może to uruchomiło lawinę dyskusji i wiedzy o społeczeństwie bezguście nawiąże zapytać, skąd ta dyskusja, bo z tego co pamiętam w to IPN wielokrotnie współpracował ze szkołami w oczy to oni chyba nie powinny odbyć żadne Novum dla dla dla opinii publicznej o to IPN mając w pracowników wiedzę a jakie standardy organizacyjne możliwości współpracuje ze szkołami tak w wodzie z pana zapraszani są organizowane były różne inne aktywności więc, więc co tak olbrzymią dyskusję wywołało w tym, że Juppé minister edukacji narodowej będzie współpracował w stan Aleksander Pawlicki zagadkę styl potwierdza, że rzeczywiście nie jest tak, żeby ten pomysł współpracy IPN -u z ministerstwem ze szkołami z był jakoś się nowiną tak to jest także w mamy cały szereg rozmaitych instytucji wśród nich właśnie Instytut Pamięci Narodowej, które zapewniają wsparcie szkołom tak albo też tworzą takie równoległe dla szkół ośrodki edukacji prawdę często nowocześniejsze i ciekawszej odwołującej się do rozmaitych rzeczy czegoś więcej zasobów, które ma dla nas zwykłych nauczycieli niekoniecznie są dostępne prawdę n p . w cała seria takich teczek przygotowanych przez tereny dokumentujących rozmaite kluczowe wydarzenia w PRL -u na morzu, dlaczego tych określono dla nich Beskid Góra zgoda ponadto uczniowie mieli być poza wielką obawą przed bardzo pożytecznej pięknie wydane teczki ze zdjęciami archiwalnymi ze Wschodu kopiami dokumentów, ale wcale nie żadnych wrażliwych takich, które pozwalały bez wycieczki do archiwum sięgnąć, bo dokumenty i inne im kto i obcować może z to, że za papiery Muzy lat nie wiem 4351, ale jednak mieć jakiś dostęp do tego na czym polega warsztat historyka, więc to to sama współpraca IPN-u ze szkołami aktywność tego działu edukacyjnego IPN-u nie jest żadną nowiną i trzeba powiedzieć, że w i ten ma dobrą i ciekawą tradycję współpracy ze szkołami i bez 2 zdań w euro natomiast temu teraz to wywoła taką burzę no zgadywać tylko mogę, że aż dech w kwestii bardzo wrażliwej, jaką jest podstawa programowa z historii spotkali się o to spotkał się do 2 urzędy na czele, których stoją chciałoby się powiedzie czołowi polscy bogacze mieści się to znaczy dr Szarek i minister Zalewska, którzy mają tylko pod mój docenić oczywiście nieco żartobliwie no bo czmychnął, żeby być uczciwym to jest słowo, które jednak znaczy to bardzo konkretnego także w porządku prawnym tak i nie zamierzam powiedzieć pani minister albo przeci w byłemu np. powątpiewa Holokaustu w żadnym wypadku, ale chcę powiedzieć, że ich wypowiedzi na temat Jedwabnego szeroko komentowane były rzeczywiście powiedziałem dosyć dziwacznymi praw danej, jeżeli 2 osoby, które składają się takimi wypowiedziami teraz zawiązują Sojusz na rzecz reformy nauczania historii w kraju w w Polsce to w po to, domyślam się, że to być może sprawia, że temu wiozłem mu włos na głowie Dęba Stalin nie ma nie ma, dlaczego taka dyskusja trudno mi zgadywać, dlaczego pewne powody, o których pan wspomniał show są słuszne to natomiast myślę, że to dobrze pokazuje to te 2 tematy, które tutaj zostawiliśmy to znaczy z 1 strony jakoś reformom polegającą na przestawieniu klocków, a z drugiej strony właśnie kwestia takich newralgicznych działań w obszarze tego, czego mamy uczyć obozu pokazuje jak ja jak daleko jesteśmy w naszych dyskusjach lot o edukacji od sedna mu od sedna problemu właśnie obóz zastanawiamy jak to administracyjnie załatwić jak podzielić kwestię budynków szkół długości trwania POŚ poszczególnych cyklów albo się zastanawiamy nad kwestią ruch co ma być na końcu procesu edukacyjnego to tak naprawdę to podejrzenie ktoś to gdzieś Łodzi, które pan wyartykułował to jest takie jak to w kręgu podejrzeń niektórych nadzieja, że do nas około WI PN w porozumieniu z Maanamem wymyślić coś takiego, czego nasze dzieci będą się musiały nauczyć możemy nie będziemy chcieli, żeby to nasze dzieci się tego nauczył Otóż mojej osoby pozwalam będąc poza szkołą myślenia szkoły o szkole w kategoriach poza radykalnych, więc mord przywilej czeka, który bawi się tym z zewnątrz do obozu nie chciała, żebyśmy edukacji myśleli w kategoriach rezultatu myślimy też tak jest od opłat od MOPS w końcu osiemnastego wieku, a może czas przestać, bo obronę naszych pomyliła to ta koncepcja edukacji równego dostępu właśnie z edukacją pewnego rezultatu, czyli w i oczekujemy, że młodzi ludzie gdzieś tam też momencie swego życia, ale pewnie w okolicach kwietniowych nabędą wszyscy widzieli to SA po 23 kwietnia w całej Polsce dzieci krzywdzą dzieci w tym samym wieku wiedzą to samo i jedno bardzo duży przeznaczony lub przodkiem był dużo sił dużo pieniędzy to powodem było to oni już w maju wiedzą, o co innego, a w rok później Borg ścieżki FIBA ZUS chodzą inni idzie IT w kolejnych latach dalej ten fatalny rezultat naszej ciężkiej pracy się rozmywa + 4 gmin chodzi o to, że się za zastanawiamy się jak uczyć historii to porusza się zastanawiali właśnie takich uczuć ani czego finalnie chcemy nauczyć może byśmy się taką wewnętrzną zgodę na to dali mówi może byśmy, chociaż wiem, że tak nie będzie, ale tak co zasiać ziarno niepokoju, że nie będziemy wiedzieli, czego się do dzieci nauczą natomiast będziemy wiedzieli, jaki chcemy pomóc w tym dochodzeniu do do tego, czego się ostatecznie nauczył co dla nas jest niewiadomą dysponowano w teczkach IPN to sponsor obozu czekał wykop ów i pełen jest jednak placówką badawczą, o czym, o czym często zapominamy jako placówka badawcza szkoły bardzo potrzebną szkołę czy generalnie na niedosyt kontaktu z różnego rodzaju placówkami badawczymi zbytek wyobrażam Niemcom nigdy w szkole historii uczą filozofii przez krótki czas jakby się z obwodu uczelnia do uczenia historii w szkole uczy, że najpierw wiedzieć na wycieczkę szkolną dzieci na na wycieczkę kowboj z trzydniową, a potem dymie poprosiła, żeby o tej wycieczce opowiedzieli, żeby każdy opowiedział swoją historię o tej wycieczce w tym mógłby się posiłkować źródłami robi zdjęcia żbiki nagrania może, bo te wspomnienia wymieniane pomiędzy sobą nie wpisy na Facebooku to zapewne i t d. mielibyśmy możliwość zobaczenia, że historia tak naprawdę to nie jest może może w porze bagaż ani paniska oni obciążenie dróg przede wszystkim w stół opowieści to zbiór rozmaitych opowieści to złoża dopuści porównywać można weryfikować 1 z po pewnym względem lepsza inna po pewnym względem gorszy jest jakaś naukowa metoda porównywania tych opowieści to byśmy się bawili, a w i być może byśmy się wszyscy nią nie nauczyli tego co trzeba, bo po to, po konsultowaliśmy się na różnych w tych opowieściach na różnych zabawach na wycieczkę w różne rejony też w przeszłości, ale myślę że, że w ten sposób moglibyśmy się mu mówię z naciskiem na to my, bo chciał się uczyć nas z tymi ludźmi nie nie być o tej stronie w rolę barykady to tylko wie, czego życzą nauczyć polskiego to w związku z tym trochę nie interesuje w BOŚ ma za sobą właśnie może może byśmy się nauczyć tego co chyba najcenniejsze czyli, czyli krytycznego spojrzenia, czyli toczyli otwartości na lato relację drugiej strony właśnie mógłby się okazać, że byliśmy w 1 miejscu w 1 czasie zobaczyliśmy zobaczyliśmy różne rzeczy stąd mogą np. wyjaśnić spory niechęć polityczna wokół wokół różnych kwestii historycznych od, gdybyśmy mieli tak tak sobie stawiać, a może nawet na cele, ale może on chce rysować w edukacji to może byśmy się nie martwili porozumieniem porozumienie menu z terenem po paru szyb windy oraz środków BOŚ otwiera się szansa na stan współpracy z placówką badawczą świetnie, ale schemat FIM oto co chcą pewnie słusznie robot może utrudnić nam w tle jest to coś, czego dzieci muszą się nauczyć znaczy właśnie ten efekt końcowy w i ostatecznie do głowy dzieci biednych i bawiono się takie kubeczki, które się różne rzeczy pomalowano im częściowych lampiony część zostanie stąd jest to ważne z czego ponad prawem jest to swego rodzaju postulat to co przed chwilą usłyszeliśmy, a fakty są takie, że prawdopodobnie bez oliwy do ognia i dobrze się tak wyrażam zgodę dolał w tej dyskusji fakt, że tutaj od razu na założone na początku, że nie wróży nic innego poza właśnie celem nas nie interesuje zacytuję fragment, żeby się w jak najbliżej tej klasy nauczyciele Otóż panie historycy dawana przez gazetę Pomorską mówi tak uważam, że zmiany idą w dobrym kierunku młodych ludzi powinno się i teraz uwaga zostanie w historii wychowywać na patriotów tak byli dumni, że są Polakami, o czym tu nie ma mowy o sposobie o wykształcenie pewnego sposobu patrzenia na świat na przeszło na historię kod jest mowa o tym, że to ma czemuś służyć bardzo wyraźnie to nie konkretnej on nawet wiedzy, którą moglibyśmy ocenić, ale stworzenie pewnej postawy wobec świata w wychowaniu i tu mi się wydaje trzeba bardzo ważną rzecz powiedzieć bardzo nieciekawie państwa opinia w Polsce od 20 paru lat, bo z różnych środowisk narzekały, że szkoła nie wychowuje szkoła właśnie te w jak chce w nim do kubeczka nalać tamtej wiedzy czasami szkoła chce, żeby to, więc sprawdzić bardziej rodzice pewnie chcieli, żeby mieć kelnerzy u dzieci mają taki rodzaj wiedzy, która zapewni pewnie tam karierę w przyszłości, a tymczasem tu się mówi zgoła coś innego zgoła inny porządek się przywołuje bo, cytując jeszcze raz panią w z Bydgoszczy historyczka to jest tak, że ludzie się powinno wychować patriotów i wydaje mi się, że w to jest intencją przynajmniej rządzących co państwo NATO z 1 strony czy państwo nie cieszą, że wreszcie szkoła będzie również kształtowała postawy, a nie tylko włącznie potowa faktami, które trzeba przyswoić zdać na najbliższej placówce Aleksander Pawlicki u myszy tak bo, choć tej struktury jest takich innych taki, jaki taki wybór, kto od, którego być może chciałbym uniknąć taki wybór pomiędzy sobą i jak w el i rozmaitych powodów niż rzeczywiście jest bliższy poszukiwanie w tym miejscu, gdzie podziały odpowiadam na pytanie jak, bo mam takie poczucie, że rzeczywiście wszystkich jakiekolwiek jakikolwiek byśmy udzielili odpowiedzi na pytanie, czego dokładnie uczynić, jeżeli nie zmienimy swojego sposobu uczenia, jeżeli ten sposób uczenia będzie bardzo bardzo tradycyjnym to po prostu czegokolwiek by cokolwiek się zebrali słodycze uczony to i tak się w tych głowach nie nie znajdzie, jeżeli będziemy sobie wyobrazić, że to, że uczeń jest właśnie naczyniem, które się napełnia stojaki z bardzo bardzo ważne w natomiast to co też nie jest bez znaczenia, bo w 1 chciał powiedzieć, że z 1 strony niewątpliwie historia ma wielki potencjał jako nauka uprawiana w szkole wielki potencjał, jeżeli chodziło o umiejętnościach np. właśnie rozwijania krytycznego myślenia np. umiejętność stawiania pytań to jest 1 z tych rzeczy, które w ogóle w historii są najpiękniejsze ja bardzo zawsze bolał nad tym, że jest taki kawałek historii, który się błąka po rozmaite egzaminach mianowicie gdy dostają uczniowie tekst źródłowy i zawsze temu tekstowi głową towarzyszą pytania i zadanie polega na tym, żeby znaleźć odpowiedzi na te pytania, ale przecież, gdyby nie praca historyka polegała na tym, że dostaje też ludowy z pytaniami i ma znaleźć odpowiedzi to niby historykiem nie chciał zostać, bo też po prostu nuda i bardziej intrygujące jest to, że zadaliśmy pytania tekstowi w odpowiedzi, owszem, już faza druga nagroda za ten wysiłek jak stawianie pytań, kto jest intrygujący, zwłaszcza że w przypadku większości dziedzin może akurat historycy najnowszy sondaż trochę innej sytuacji, ale największą w większości dziedzin ten zasób źródeł już je w nie zwiększa im mamy mamy dla średniowiecza Anonima zwanego Gallem Wincentego Kadłubka pary jest rzeczy i pewnie wielu nowych rzeczy nam już nie trzeba będzie tak, bo to już tylko piją, ale raczej nie, jeżeli nadal można uprawiać lingwistyka to przecież dlatego nie dlatego nam przybywa źródeł tylko, że przybywa nowych ciekawych pytań, które nagle zadajemy anonimowi zwanemu Gallem pytań, które jest wynik to audytor ponownie zabrał ją nagle nam odpowiada i to jest niezwykła jest też duży potencjał, ale też nie lekceważyłbym jednak tego, że historia ma pewien bardzo ważny potencjał związany z budowaniem tożsamości wspólnoty, a on na kłopoty oczywiście polega na tym, że w nos mojej perspektywy owa tożsamość, którą rozwijamy nasz lekcja historii czy na lekcjach języka polskiego czy w ogóle szkolę to jest jednak coś co ulega nieustannym negocjacjom tak to jest także w lista polskich bohaterów upraszczając albo, podejmując w sposób bardziej uczony odwołują się do takiej koncepcji francuskiego historyka Bielan nory lista polskich miejsc pamięci przez miejsca pamięci rozumiem nie jakiś konkretny miejsca w przestrzeni tylko takie miejsce, gdzie skupia się nasza pamięć historyczna to ta lista miejsc pamięci takich list Muammar jest ich z Mielna, gdybyśmy sięgnęli do książki, która jestem od Polski odpowiednik 1002 węzły pamięci próbowano ukryć wydało taką książkę grube tomiszcze złożony z listy takich miejsc pamięci węzłów pamięci wydało muzeum historii Polski charakterem tego był Zdzisław Najder zatem bodaj postaci chyba nie nieodległa także dziś obozowi rządzącemu w do ręki teraz sobie nie da mu obciąć, ale wydaje mi się, że to hasło żołnierze wyklęci np. nie ma już książka sprzed paru lat trochę się postarzała w tym sensie, że pojawiło się myli się nowy węzeł pamięć to pokazuje nam, że to jest rzecz zmienna takich miejsc, gdzie debatuje się na listy naszych miejsc pamięci, gdzie doba pisze nasz kanon jest wiele takich miejsc może być szkoła z takim miejscem jest rada rodziców takim miejscem samorząd lokalny, bo ma swoje miejsca pamięci, a trener Michniewicz prasa czy radiu, ale nie, ale tak, ale ten nie może być wyłącznie ministerstwo, które ogłasza kanon tak, ale często wyobrażamy rzeczywisty sposób krytycznym takich lekcji historii lub też historyczka rozmawia z dziećmi o postać Romana Dmowskiego albo o postaci Józefa Piłsudskiego w ten sposób, że inne dzieci wymieniają swoje luźno piratem na temat tego co jest co ciekawego dobrego szlachetnego lub też podłego te postaci z UE uczyniły i w takiej formie bardzo dialogowi rozmawiamy o tym, większa część rodziców zaciek na wypuszczenie robić wodę z mózgu moim dzieciom tak już wiadomo, że wszędzie w kraju są pomniki Piłsudskiego, gdzie tylko można i że człowiek dobry był no po prostu bez niego nie byłoby nas tutaj wszystkich prawda tylko coś innego było coś pewnie strasznego niewyobrażalnego, a tu dziecko przychodzi ze szkoły opowiada, że prawda, bo jeśli mówią o Piłsudskim, że napadał na pociągi rabował sprawdźmy w 2 Jerzy balon był socjalistą aferę no, więc wydaje się, że to jest o tyle nierealne, że skoro pan Aleksander Sawicki powiedział, że istnieje rola wspólnotą twórczość tak to to automatycznie wyklucza krytyczne myślenie mogę, chyba że Siemens czy może nie wyklucza krytycznego myślenia, ale nie można nie można łączyć się silnik nie on nie może ważyć innych relacji z społecznie mówiąc od czasu do czasu niektóre z tych sznurków teraz łączących diagnozuje nerki i od razu widoczna jako lekcję historii pan redaktor do szkoły uczęszcza on ma w sezonie 2 KN z historii, których trudno o wspólnej wycieczki i opowiedzenia z różnych punktów widzenia PAX, czyli właśnie był tutaj mamy bardzo bardzo silnie wbudowany przekonanie, że tożsamości się nie negocjuje z chwilą usłyszeliśmy, że właśnie w uprawianej na serio historia pokazuje się w jaki sposób to tożsamość negocjuje negocjuje na poziomie politycznym społecznym bardzo duży przedziałach czasu w krótszych przedziałach czasu właśnie tożsamość wciąż negocjowany, ale to jest znowu rzecz, którą można podać ex cathedra, bo wtedy to rzeczywiście niepokojące trudne dziecko najprawdopodobniej nawet takie jak młody człowiek nie pozbyli się z taką informację właściwie ma zrobić a, a pewnie najbardziej bym się to skojarzyło z jakim się nad Wisłą czymś równie równie paskudnym natomiast, iż Tusk pokaże kuchnie właśnie po 23 czy to w jaki sposób historię zadaje pytania, jaką otrzymuje już odpowiedzi jak różni historycy w zależności od tego, jakiego punktu widzenia zadają pytania z jakimi uwarunkowaniami czy założeniami za plecami jak dostają różne odpowiedzi jak mimo to potrafią ze sobą rozmawiać no to wtedy troszkę to kwestia negocjowania także tożsamości negocjowania tego, gdzie ja osobiście sytuuje w tych różnych węzłach w pamięci stworzył swoją tożsamość ktoś ma do wspólnoty to podróż takim mocnym trunkiem na poziomie liceum można można o tym, rozmawiać, ale się to jedno już to, że chcą odnieść myślę bardzo ważnej mianowicie do tego pozornego zaniechania pracy wychowawczej w szkole, bo ono jest pozorny Tusk jasno to znaczy myślę, że żona uczelnie czy jak ja bym wolał widzieć, a pomoc w uczeniu się, bo to tak naprawdę człowiek musi się sam uczyć nikt nikt nikogo niczego nie nauczy to ta pomoc w uczeniu się zawsze jest to jest taką czynnością niesłychanie mocno związaną z zachowań to jest 1 z takich najbardziej newralgicznych punktów, w których człowiek się kształtuje, a w momencie, kiedy pomagał, czego się czegoś nauczyć to przesąd ten fakt wychowuje przez to w jaki sposób mógł mu pomaga przez to, czego chciałaby, żeby się nauczył jak biorę odpowiedzialność za to co sama umiem to sytuacji uczelnia nie sposób uniknąć wychowana, więc jeśli, więc jeśli te po to, taka popularna narracja jest taka, że wychowanie to firma mają zająć rodzice, a szkołom neutralnie nauczyć rzeczy, które są pewne jasne niepodważalnych atutów Stwórz Wanat znaczy to wychowanie co, ucząc w szkołach się odbywa pod różnym poziomie od różnej postaci i być może fakt ponoszenia odbywa w post może właśnie takie to zakamuflowana, że nie przyznajemy przed sobą, że wychowujemy dzieci i nie wiadomo już wyłącznie dobrze to może część nauczycieli w związku z tym EMA taki mało krytyczny stosunek do tego co sami robią sobie nie uświadamiają tego jakich powstawała jak ich działania właśnie kształtuje osobowość charakter przyszłość dzieci, z którymi pracuję wtedy, kiedy uczą matematyki albo chemii i na pewno jakaś grupa świadomych tego nauczycieli i to wiem, bo znam takich Albert, który był poważnie właśnie Milito nie wiem pewnie jest pewne jest niedobry, bo co stocznia w stosunek rodziców do kwestii tego czy szkoła ma wychowywać dzieci czy nie ma wychowywać też uśmiecham, bo pod nosem jak jak mówił o tym, że żona przyjdzie takie dziecko do szkoły i opowie, że ten Piłsudski nie dobry znajomy chciał znaleźć się lub rodzica, który miałby cierpliwość wysłuchać operę o powiązania opowiedzenia przez dziecko tego co było histo myślę, że to dosyć dosyć dosyć rzadkie zdjęcie, więc to coś z tego wychowania optyka ziemia niczyja znaczy rodzicom nowo jak nie bardzo źle się nie znam w dodatku tak szkołą wyłonienie e-myto nie mógł się nie możemy wtrącać to jednocześnie wszyscy wychowują technik nie bierze za to odpowiedzialności przyczyniają się też starachowicki myślę też tak o tym, że, w którym też kontekście tego wychowania patriotycznego, który też został przywołany w odpowiedzi nauczycielki z pomorskiego w erze wojen i 1 bardzo istotnym moment to jest rzeczywiście to nieustanne wychowanie, które się dokonuje po prostu, dlatego że dzieci na nas patrzą tak realny i choćbyśmy zapomina na tym polega uroda i ciężar zawodu nauczyciela, że w naszą chyba tak trzeba powiedzieć to nawet nie doczekało zdaje się rozmaitych badań analiz nasza prywatność jest w tym sensie rozumie karzemy rozmaite sposoby nawet w naszym życiu prywatnym, że jesteśmy ograniczani no bo może zdarzyć się tak, że dzieci wraz z zobaczą i co wtedy nazwano zobaczyć sąsiada no np. w stanie upojenia alkoholowego bywa, ale nauczycielom inna historia zatem ten problem tego, że nauczyciel świeci przykładem, że 24 godzinna dobę to nie jest problem wydumany druga rzecz to jest kwestia tego, że wychowaniem kiedyś już uświadomimy żona się dokonuje i kiedy chcemy zaplanować to jest naprawdę niemałe wyzwania problem polega na tym, że mamy pewną tendencję do tego, żeby iść po nim najmniejszego oporu w Tallinie mniejszego oporu polega na prawił Kazań, a on i wydaje nam się, że wychowanie patriotyczne polega na tym, żeby wygłosić kazanie albo zaprowadzić na Akademii, którzy biorąc doprowadzić ucznia służbom mniej lub bardziej sensowny do wzruszenia Otóż w PRL na to też są dobre badaniem sprawdzającym jakość przekłada to co nazywa się w tych badaniach niektórych patriotyzmem erotycznym ktoś przykłada na rzeczywistą gotowość służby ojczyźnie Otóż okazuje się, że to, że ktoś się podczas takiej lub innych uroczystości emocjonalnie podgrzeje ruszy w, a to po prostu tylko to nie widać śladów tego wzruszenia, a później tak to znaczy nie jest tego rodzaju doświadczenie nie jest świadczeniem na dłuższą metę, formując umysł po prostu przeżyciem tak jest dosyć intensywnym przeżyciem emocjonalnym, który jednak nie przekłada się po co na to, żeby ktoś wybrał na siebie po prostu obowiązki mówiąc słowami przywołanego tu Romana Dmowskiego jestem Polakiem nie mam obowiązki polskie Top Toys takich obowiązków w polskich ludzie, którzy są wychowani w takim duchu romantycznego potępione przez Romana Dmowskiego patriotyzmu nie biorą na siebie, jeżeli zatem chcielibyśmy naprawdę fundować wychowanie patriotyczne to nie przez składanie wieńców robienie Uzar lub mniej Zaucha Akademii im mówię, czego jeszcze może to i nie wiem szkodzi nie szkodzi, ale wiele Warty jak z punktu widzenia wychowania kształtowania to nie jest znacznie więcej warte jest tworzenie dla dzieci rozmaitych doświadczeń ze śledczymi np. jedno z służby innym ludziom na co dzień próby przepracowania tego z nimi rozmawiania w tego rodzaju świadczenia formują na trwały postaw odpowiedzialności za innych przedkładania niekiedy interesu wspólnoty nad indywidualne jakiś potrzeby i t d . i t d . ale żeby zaprojektować tego rodzaju świadczenie wychowawcze dzieciom inne niż najbardziej tradycyjny, czyli właśnie tu Akademia tam wiązanka wspólne śpiewanie pieśni to niczego temu nie ujmując, ale atut to to jest naprawdę trud to trudno wymyślić, by to ktoś przed nami wymyślić naprawdę mądre wychowanie w ogóle w tym także w wychowanie patriotyczne polegając na przeprowadzaniu dzieci przez ważny istotny potem omawiane doświadczenia, a cóż stało w takim, że w ciągu ostatnich lat, że kolejne badania koni socjologów pokazywały, że młodzież opuszczająca nasz szkolny okręt może szkolnej w ławki szkolne była z roku na rok coraz bardziej konserwatywna w swoich wartościach czy to jak słucham państwa to nie czytać nauczyciele przy swojej postawy na obczyźnie wychowywali bezpośrednio przez młodych ludzi, którzy swoją postawę przekazywali ten rok zarząd coraz większy konserwatyzm czy też nie przez zaniechanie pewnych postaw to w tak, by zdarza się luka jest w morzu jest rodzina skoro od czasu do czasu jak zostać zasypani, mówi że ważne społeczeństwo obywatelskie Wojanów to element w takim razie wraz z krwi niż ta uwaga kibice chcą się wydarzyło w tej optyce, który w państwo mówią w Krośnie dobre pytanie co się wydarzyło się, że to, że wszyscy byśmy chcieli wiedzieć lasy co się wydarzyło, bo te badania w coś nam bardzo niewiele mówią to mniej więcej w morze pokazują jak w tym tradycyjnym podziale na prawicy lewicy się, że młodzi ludzie stoją, ale ten trend ten tradycyjny podział to, że tak i teraz bardziej dla nas samych niejasny natomiast co powiedział jest, więc może to wskazówka żeby, żeby zrozumieć Otóż on ponadto sztuczek od takiej pedagogiki wzruszeń, że to tak, że w znanym przypuszczam, że jesteśmy tak na oku sądzę dość tych zbliżeni pokoleniowo faktyczną pedagogikę wzruszeń na nie da akademiach ku czci wielkiej rewolucji październikowej możemy pamiętać, więc w każdym razie pamiętam, że się podnosi też to specyficzna doświadczenie uczy mnie nie zbliżyło Floty optyki natomiast ręczy, że jest coś, czego nam bardzo zasadniczy wszystkim brakuje mianowicie w szkole mianowicie, że takiego podejścia do sytuacji to się wzruszamy nie nie przyniósł unikać takich sytuacji ktoś się wzruszam wkurzony nigdy nie mogą być one same są w oczy wzruszenie to jest NATO, do którego dochodzimy jesteśmy zadowoleni, bo po dość, że goście przejęli się z musieliśmy tak dalej to jest punkt wyjścia bądź, gdy się wzruszamy to teraz zaczynamy rozmawiać o tym dlaczego się z ruszyliśmy toczy dotyczy złóż oznacza gaszenie zużyłam toczy tym wzrusza co wzrusza mnie pan, czyli generalnie problem polega na tym, że cała nasza edukacja jest pewnym czasie pustynią jeśli chodzi o umawianie doznań i budowanie doświadczeń z tego z czego tylko doznaniem pracuje na co dzień tzw. wybitnie zdolnymi wieczną rzeczy się to sensu takie pobyty w kulturze zdarzają się od teatru chodzić do kina na jakiś dobry film natomiast prawie się nie zdarza już na pewno nie w szkole po takim wejściu do teatru wspólnie o tym, porozmawiać nie na zasadzie podobało ci się czym nas uczyć się nie podobało się na Zachodzie, o czym to było co tak naprawdę wydarzyło co razem zobaczyliśmy fasonów do tego mojego przykładu wycieczki czy do pytania co razem zobaczyliśmy co zobaczysz co ją zobaczą w tym wszystkim, więc być może tuż przed szkołą czekało Polska szkoła czy Polska rzeczywistość też, ale też polityczną od tego co nam się wydawało właśnie za łatwe to znaczy tych takiej sytuacji, kiedy się wzruszam, kiedy jesteśmy już jakoś wspólnotą pochłonie wymiana pokoleniowa mam takie doświadczenia, że wszystkie sytuacje jakoś tak wydaje się dość podejrzane emocjonalnie intelektualnie, bo lekarzu przyczyna akademie Choto to znaczy tak naprawdę tak nie myślą oto, kto to jest fasadowe podczas jedno to jest nasze historyczne doświadczenie w bardzo możliwe, że można co by się wzruszyć nakładami dajmy ludziom taką taką możliwość takie przeżywanie współ obecność na wiele sposobów, a swoje walory tylko znowu drugi biegun właśnie tak, że ludzie mówią obaj to wystarczy przeżyjemy i zachwycił się zachłyśnięcie się tu swoją współ obecnie goszczą na Tamizie to gdzieś się może usunąć kurz niechęć do tych co tego nie przeżywają w ten sposób natomiast tak naprawdę tym, o co chodzi o wyjście spod tego pkt 2 czy dobra wróćmy do wiązankę, ale porozmawiajmy o tym dlaczego to w ogóle było ważne, jaki sens składania takich wiązanek i tu są naprawdę jest zresztą jest być może jakiś trop, który nas wczoraj po części prowadzi w odpowiedzi na pańskie pytanie po bo kiedy słucham pani Marity wspomina się taki już pradawny z naszej perspektywy, ale z ciągle wspaniały esej Adama Zagajewskiego Solidarności samotność, w którym mowa m. in . o tym, że ku rozmaitym grupom takim totalitarnym czy autorytarnym popychanie, kiedy ludzi rekin ironiczne żywioł liberalny tra, a prawda, że dość że, że te liberalne ironię upraszczając już nieco tak bardzo już nam schładza to środowisko, w którym funkcjonujemy także nasze dzieci nasi uczniowie w uczennicy tak bardzo wzrosła za to środowisko, żeby po prostu człowiek, gdy nie gdziekolwiek skądkolwiek wieje jeszcze pół Czubów wspólnoty i rzeczywiście jest także innym być może jesteśmy trochę tak pokoleniowo skażeni żyją rzeczywiście w każdy tego rodzaju doznań wspólnotowych tak 2 × oblicze w palcach, zanim go tu będą wierzyć, że to jest moje albo, że to prawdziwe i t d. w ale to nie zmienia mojego teatru co powiedziałby tak naprawdę daleki jestem od tego, żeby komuś odmówić i znowu wykładać wszystkich, bo to tobym tu to tu tak, że nie da to znaczy no ludzie potrzebują ciepła wspólnoty tacy jesteśmy Arystoteles to powiedział natomiast równocześnie, kiedy mówi o wychowaniu patriotycznym netto poza dostarczaniem ciepła wspólnoty musi rzeczywiście pomyśleć, jakie są obowiązki mnie jako patriota tak i przez takie doświadczenia w jakiś pracę na rzecz lokalnej społeczności dzieci przeprowadzać to taki patriotyzm następnie będzie następnie będzie dawało owoce, bo inaczej to będziemy to taki różnić, ale na nas pytanie co jest na czym polega patriotyzm zostaje w odpowiedzi, z których każda z nich, że mój tata i 1 taki, że Polski patriota po prostu wzrusza się jak słyszę o żołnierzach wyklętych tu to Uzar i od razu, a druga, że Polski patriota płaci podatki, a w tym nie ma żadnego sensu dążyć do garażu w płaceniu podatków, aby ich, ale z tego co pan mówi rozumiem, że wynika następująca konsekwencja w, że nie musimy ćwiczyć patriotyzm tak, gdy w sensie trenować go tam jak będzie mógł tylko pokazywanie transparentach wspólnych apelach i pochodach no to zamek stanie się tym czym to co było naszym doświadczeniem w areszcie powiedział o 1 bardzo ważnymi ćwiczeń osób teraz trudno pomyślałem już w tym co trzeci wciela się pan jak klocki lego ale bo mówimy o historii jak Piłat w co w euro w klasie mówi o w naszych wspólnot w liceum rolnicze w parafialnej w dłuższym w co powiedzieć, że w historii Polski to są takie 2 przedmioty, które zawsze są na widelcu, kiedy mówimy o taki tożsamościowy muszę powiedzieć, że geografia, niemniej jakość jest tak, że mój patriotyzm kojarzymy z miłością narodu, a ich jak etymologicznie temu przyjrzeć to jest miłość ojczyzny i naprawdę jest jak mam więcej miłości do Polski do Polaków między nami, mówiąc że ich do ojczyzny nie do narodu, ale duch oraz tak AWF, w jakich co ma potencjał dywan gry rozmaite nasze takie ludowe, a to prawdziwy problem ostatnio taki podręcznik amerykańskiego WF -u do takiej edukacji międzykulturowej przez wf będzie m. in. były ćwiczenia gry polskie i była bardzo ciekawa gra Polska tam prezentowana działa amerykański Zosi klasy i dzieci polskich dzieci amerykańskie mogły poznać zasady gry tej tajemniczej gry dziś z odległego kraju dowiedzieć czegoś o tym, dziwnym kraju, gdzie dzieci grają takie i pograć w w tym planie, żeby patriotyzm trenować z 1 słaby punkt wydaje mi się, ale porozmawiajmy o tym w polega na tym że, zanim czy poprzez wycieczki geograficzną turystycznej, gdzie do miejsc ukochanych w naszym kraju ptaki te mogą stać się ukochanym rekordów między lekcjami historii języka polskiego, ale też działaniami na rzecz naszej lokalnej wspólnoty albo za pomocą komuś potrzebującemu pomocy w całym ćwiczeniu patriotyzm jest wspaniałą idealną pogodę żart raczej słuchaczy słuchaczy zdrowia właśnie Radek zaczął o tym jak zacząć mówić, kiedy zaczniemy ćwiczyć ten patriotyzm to musi mieć już wpły w na kartce napisane kilka punktów w oczy co jest filarem tego patriotyzmu weszli jak ich rozumiem, że cię część opinii publicznej jest przekonana, że filarem patriotyzm są żołnierze wyklęci to ćwiczenie tego rodzaju patriotyzmu jest wycieczka do lasu z patykami udawanie, że wstrzymamy się z komunistami w jeśli ktoś uważa, że filarami patriotyzmu właśnie płacenie podatków, a to być może nie wie to co do ćwiczeń takiego patriotyzmu jest powrót do domu i zapytania rodziców czy mało mogą obejrzeć mamo tato wasz PIT tak tylko, że to trzeba mieć napisane gdziekolwiek wcześniej chyba dlatego dyskusja stać się, że nie zgadzam się jako społeczeństwo na 1 kodeksu tych w tt tt taki delikwent patriotyczne, na podstawie którego będziemy mogli sobie w świecie, bo idea, żeby trenować na patriotyzm moim zdaniem to każdy przyklaśnie Kopron jest taki, że nie da się trenować czegoś, czego on i jego powinowatych jeśli mogę troszkę troszkę nas to metafora treningu Boże może z logo pożyczyć sama idea, że rosną też ćwiczy z polską, ale skoro jawnie to po prostu jest to na pozór, że też świętuje nie rezygnujemy z tego też świętuje, ale nie świętowanie życia ciociu ćwiczeniach GROM czy ćwiczeń w ogóle wygląda tak to Toruń ma raczej zresztą po grecku myśląc kojarzy mi się z siłownią pod oczy ja nie wiem, jaki konkretny zesta w ćwiczeń mam na moment przeprowadzić opatrzy moje ciało reaguje Platon debat powiedział, że duszą ma być szczupła muskularna, a więc te ćwiczenia mają doprowadzić do tego, że duszą szczupły muskularny w i znowu przerwą powinniśmy przestać myśleć w kategoriach tego co dzieci będą widziały ostatecznie taką jak i ostatecznie kształt patriotyzmu takie dziecko w sercu swoim wyniesie on najpierw ćwiczymy z młodym człowiekiem różnego rodzaju zachowania potem w optymalnej wersji może dowiaduje się to właśnie pod OJ, dużo to może w patriotyzm to też może być patriotyzm dramat, odkąd rozmawiamy to jest dramat tej przepaści pomiędzy podatkami żołnierzami wyklętymi, ale nie ma nic by łączyło oba te tezy te punkty widzenia podczas gdy takie ćwiczenie dobrego życia mogłoby nam pokazać, że w którymś momencie gdzieś jest taki punkt widzenia dziś spotykają i te nieszczęsne podatki, dlaczego one miałyby się do kanonu patriotyzmu zaliczać ich Gdyni poświęceniem krwi życia w tym cudzego to też ciała tutaj pamiętać tak mnie i nie zawsze bierzemy pod pod uwagę to zresztą po drugiej stronie kabiny też człowiek i nic nie jest takie oczywiste w UE więc, aby ich mniej myśleli w kategoriach tego właśnie co ma być na końcu do czego mamy wyćwiczyć w Zabrzu po prostu ćwiczyli na miarę każdy na miarę swoich sił, a bez tego obrazka kulturysty wzorcowego, który zawieszamy nad łóżkiem teraz ja chcę wyglądać dokładnie jak ten pan AM ktoś obok chce wyglądać jak jak tamta pani tak być na tyle na ile model to soczyście całe ryzyko związane z wychowaniem, bo czas temu młodemu, ćwicząc Emu Clarkowi ruszył przed podpowiada stylu dźwignia w terenie to warto tę niełatwą oto sposób cały dodatek zajęcia warto, bo strach chowaliśmy w edukację z takiego świata, w którym są media są rodzice są w znajomi rodziców jest internet, który już od najmłodszych lat trenuje młodego człowieka w jakimś, jakim świecie być może chaotycznych, ale latających wartości teraz próba powiedzenia sobie, że trzeba zacząć uczyć się dystansu i krytycyzmu, a jednocześnie to też jest właśnie patriotyzm moim zdaniem to, o czym tutaj mówimy od prawie godzinę to jest utopijny projekt pogodzenia z takiego prostego mechanizmu, który mówi, że ludzie od czasu do czasu jak są razem pod 1 sztandarem to się już lepiej czują tej głęboko gdzieś tam zapada duszny z tym, że jednak wspólnie, że jednak żyjemy wspólnie w związku z tym musimy sobie wytworzyć pewne takie reguły w miarę uniwersalne i to i to i to też może być Patriot stosowanie do zrobienia, więc myślenia o edukacji wydrukujemy elementu utopii, którzy czyszczą rząd już tylko skoncentrować na tym czy 4 lata czy 3 lata od 68 dukat to zawsze muszę myśleć trochę utopijny koszty ciut odrobiny w jeszcze pana zaskoczymy w RPA w 2 i tą obietnicą Aleksandra Pawlickiego zakończmy naszą rozmowę z nami Aleksander Nowicki nauczyciel historii wiedzy o społeczeństwie filozofii retoryki współtwórca szkoły edukacji polsko-amerykańskiej fundacji wolności Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję za rozmowę kilku warstw nie była z nami również pani Maria Mach dyrektor biura krajowego funduszu na rzecz dzieci bardzo dziękuję za rozmowę kilka bardzo dziękuje słuchaczom, którzy swoje komentarze pytania opinie umieszczają na portalu Facebook na profilu Radia TOK FM dziękuję bardzo, a za 2 minuty godzina dwudziesta druga za 2 minuty informacji Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA