REKLAMA

Klasyki dla Grzeszników: "Ostatnie kuszenie Chrystusa". Bartosz Staszczyszyn w rozmowie z Karoliną Głowacką

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2016-09-01 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
41:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM zaczynamy od klasyki dla grzeszników muzyka, którą państwo słyszeli wprowadziła nas już biblijne nastroje, aczkolwiek autorzy tego filmu, o którym się będziemy mówili nie zaznaczają, że nie chodzi im bezpośrednio ekranizacji Biblii wszystko to państwo dokładnie za chwilę wyjaśnimy Karolina Głowacka przy mikrofonie Bartosz Staszczyszyn dobry wieczór wieczór krytyk filmowy redaktor portalu Culture PL to także 1 z autorów serialowego bloga polityki p t. Rozwiń » syreni no i członek klubu klasyków dla grzeszników ostatnie kuszenie Chrystusa film Martina Scorsese z 1988 roku film, który oczywiście już swoim tytułem powoduje, że część osób zaangażowanych religijnie nie może się na jej rzecz powiedzieć co to w ogóle ma być miny tymczasem wydaje mi się, że jest to film, który ma, który trudno jest oskarżyć o porze byłby anty chrześcijański jako taki to jest raczej film, który stawia jakieś GM pytania no właśnie mamy na początku tego filmu takie znaczenie, że to nie jest ekranizacja Biblii, że to się nie opieramy Ewangelia chłodni tak dalej tak dalej, że test tylko taka, a mój eksperyment intelektualnym, ale przecież jednak są ewidentne nawiązanie mamy wszystkich mamy Maryję Marię Magdalenę Jana Chrzciciela jej sceny wrzucania kupców ze świątyni i t d . tak dalej to jak ten film traktować na pewno nie jest to adaptacja Ewangelii wprost go w oczy świadczą choćby reakcja właśnie kościoła dawnej dzisiejsze to jest adaptacja powieści wywrotowej powieści zakazanej powieści Nikosa każące Issa greckiego pisarza dyplomaty podróżnika dziennikarza w ogóle był bardzo uniwersalnego człowieka, który człowieka renesansu, który napisał do powieści w 4 w pięćdziesiątym piątym roku, o ile dobrze pamiętam już będąc autorem Greka Zorby, czyli inny bardzo znanej powieści warto w ogóle bardzo znany pan myśli wyczarowuje z grecką myśl taka jest niezwykła postać właśnie poza tym, że znany głównie jako pisarz to był też filozofem prawnikiem skończył prawo w Atenach później filozofie u Oli Bergsona w Paryżu związani z 1 słowem tak, w którym mieszkał na całym świecie podróżował po całym świecie bardzo ciekawy człowiek, który walczył w armii greckiej podczas wojen bałkańskich był był korespondentem wojennym, kiedy wybuchła wojna w Hiszpanii 3006 . to bardzo barwny człowiek na pewno rośnie mu w myśl każda historia literatury przeszedł głównie za sprawą tych 2 książek Greka Zorby reakcji nie wzbudza kontrowersje przemienia w takie nudne no i ostatniego kuszenia Chrystusa, które sprawiło, że grecki kościół prawosławny jego eks komunikował z, a co za tym idzie odmówiono mu, kiedy już ma odmówiono mu pogrzeb prawosławnego nie są złe to martwiło, bo był człowiekiem był chyba ateistą, a na pewno Koral deklarował nijakość taki dystans wobec wszelkich religii instytucjonalnych na jej nocnego nagrobku znajduje się napis, który słusznie tłoczony, ale mu, o ile dobrze pamiętam na jego nagrobku jest pisane zdanie nic nie wierzę Mariusz Wollny, więc w mundurze to mówi też o tym, człowieku, ale właśnie ostatnie kuszenie Chrystusa jest jasno napisane jest powieścią napisaną na motywach biblijnych czym jest to opowieść o Bogu człowieku o tym, to co widzi jest traktowane w sposób taki oczywisty Techland przechodzi do porządku dziennego, każąc tak jest rozpisuje i rozwój raka w pewnym sensie runęły przygląda się temu napięciu między boskim pierwiastkiem Jezusie i ludzkim dodaje psychiki jest to i tak jest wreszcie schodzi z tego Świętego obrazka zdejmuje aureolę okazuje się człowiekiem, który ma swoje cierpienia, ale dobra, ale nadal jest blondynki z psychicznymi włosach, a dusza kwestia dotacji w nie przesadzajmy tak jest i tak adaptacja skorzysta ze jest dosyć ciekawa w sensie rasowym, bo tam np. sposób pokazania tubylców jest jest imponujący Thompson różnych ras pokazywanie też w sposób dosyć śmiały ruch legend jest to adaptacja powieści Annie nie widzi co nie przeszkodziło w powieści tato w latach sześćdziesiątych w stanach wywołała takie kontrowersje, jakie się okazało, że religijni przywódcy wysłali pisma do bibliotek chrom, żądając wycofywania tej książki i tych ciast towarzyszyło odium, jakie widziałam przedtem tego, zanim jeszcze w ogóle z KSS pomyślał o jego notowaniu, ale fakt, że podjął się takiej adaptacji próbował ją doprowadzić do, a do końca też nie nie uczynił Hampel był ulubieńcem religijnych radykałów czy sam Scorsese mówił, że po ostatnim kuszeniu Chrystusa, że to jest mój akt wiary tym staram się wytłumaczyć boskość Jezusa człowieka kogoś można usiąść do stołu i zjeść obiad rzek interesuje to jest fascynujące w tym filmie rysunek Jezusa jako człowieka, który próbuje zrzucić odzew koncepcja, by ten kielich, czyli człowieka, który czuje w słyszy w głowie boski głos, który mówił, że jest mesjaszem, że czeka go taka ani na przyszłość teraz on sam wzbrania się przed tym przecież jest w Ewangelii scena w Ogrójcu bał dach się nie bierze znikąd znowu to co pisze Kazan walki z tak przy czym notebooka z wykazem takich jest proste ten dylemat boskości człowieczeństwa jest rozpisany na nos w niewygodne dla chrześcijan tych, którzy lubią właśnie Jezusa co do świętych obrazków niewygodne role i momenty życiowe to znaczy jest przedstawiany jako człowiek właściwie na pograniczu schizofrenii, który cierpi z powodu lekkiego z powołania, które Bóg mu trochę mniej rzeczy nie zwariował, bo słyszy głosy, ale nie wie czy adres głos bogaczy szatana czy w ogóle jakiś konkretny tak i rozmawia o tym z matką, którego pyta słuchaj jesteś pewien, że to jest głos Boga każdy głos szatana do głowy będziemy najem ten mówi Anna się Jezus my możemy używać określenia Chrystus w cudzysłowie jeśli nie jeśli tak będzie wygodniej mówi się też głos Boga to co tu przecież nie przepędza i w tym momencie Ion takie wrażenie, że Bytom się przyznać, że ten dialog z matką powoduje spowodował we mnie, kiedy firma oglądamy w takie przetłoczenia w tym krótkim zdaniem inny bohater wyraża to i z czym się mierzyć także nie ma się, żeby stać go przepędzić takiego te tego rodzaju powołanie na właśnie te stoczyło się, że to denerwuje tak, bo w monitorze to później z rencistami także erotycznej tak dalej tak dalej tu się wydaje, że to jest trochę obok tak jest z pokazane jak wojna mięsnej, który wyłącza, którego łączy jakiś czas na pokusy tak to pokusy, którym miał związek z Marią Magdaleną, którzy przez niego został zerwany, ale który cały czas ma szansę się odnowić od tego do której to ma wymaganą cały czas odczuwam pożądanie miłość, ale nie spełnia tego, że pewnego momentu przy czym to jest też obrazoburcze dla chrześcijan, że poznajemy Jezusa zupełnie innego jestem winny jest z tego spotykamy w pierwszych ujęciach jest cieślą, który wykonuje krzyże dla Rzymian krzyże, na których później zawisnął przeciwnicy, że młodszy jego bracia Żydzi jako jedyny zgadza się co robi tak jako jedyny przez co otrzymuje wyrok od od rewolucjonistów żydowskich, a c z takiego ruchu oporu radykalnym, który postanawia go zabić w związku z tym, że jest kolaboranta na pokazanie Wrzosek kolaboranta rzymskiego, który też bierze na siebie teraz głównie po to, że Bóg się na niego obraził to jest fajna przewrotna figura Jezusa, który uczestniczy w tym złym tylko po to, że Bóg przestał go widzieć w nim swojego syna przestał widzieć w nim kogoś, kto może pełnić biblijne posłannictwo WI LO też genialną postać Judasza i skargi od zupełnie inaczej przedstawiono bojowe ściska wyjątek ten zdrajca 33 srebrniki tak dalej tak dalej tutaj mamy jako najwierniejszego towarzysza tego, który uwierzył, ale tego, który potrafi wspierać się Jezusa, a nawet potrafi być od niego wielu wielu mniejszych od samego Jezusa w bardzo ciekawie skonstruowana postać ta zaś, że też Judasz, którego poznajemy jest tutaj mordercą zostaje wysp poznaje została przez to, że zostaje wydelegowany do tego, że go zabić w ramach wykonania wyroku realna zdrajcy plemienia żydowskiego w UE jest to bardzo przewrotne i rozumiem, że mogło to oburzać, po czym pszczół podejrzewam, że większość głosów oburzenia pochodzi od osób, które nigdy tego filmu nie obejrzały albo obejrzały go bardzo tak niedokładnie i niemądrze, bo ten film mimo wszystkich różnic w faktach graficznych stylistycznie fotograficznych to czy mniemać może możliwość takiego określenia no tak ale jakby Lwów z posłanek różni się to opowieść jednocześnie przekreśla tego, że jest to bardzo bardzo głęboko chrześcijański chwilami bardzo głęboko chrześcijański tekstowo, który patrzy na Jezusa z innej perspektywy, ale w pewnym sensie ten jest wydaje się ciekawszy jego jego też poświęcenie wydaje się ważniejsze cięższe na zyskuje dodatkowy ciężar, kiedy wiemy ile ona kosztuje no właśnie, bo jest moment też nie chce, żebyśmy czegoś absolutnie wszystko państwu zdradzali, bo jednak, kiedy ten film się oglądać najzwyczajniej w świecie jest ciekawym jest co będzie dalej w hotelu Sydney historia alternatywna wobec tego co wszyscy jakoś damy znamy czy jesteśmy wierzący czynie World w tej kulturze się wychowaliśmy, ale mówiąc krótko jest to moment, kiedy Chrystus jest kuszony, żeby dać spokój, że już Uszoka i on w pewnym momencie to robi po to, się okazuje błędem i w związku z tym, że Tosię okazuje być błędem tak bardzo właśnie nie rozumiem tego oporu wobec filmu 3 inne krytyki jak inne firmy spada przecież były takie historie, że podobno podpalono teatr w Paryżu nawet niepodobną do tego podpalono teatr w Paryżu mieście właśnie w latach osiemdziesiątych, kiedy była projekcja tego filmu to ludzie byli poparzeni jakiś takie rzeczy od tych była jedyna tak mocna sytuacja, ale jedyną gwiazdą finału był o tym, to czas w ogóle osobna opowieść o tym, dużo zachętę może teraz nawet powolny temu filmowi od początku, jakby rzucano kłody pod nogi tak naprawdę, bo z koncertem nosił ten scenariusz przez 10 lat nie mógł znaleźć producenta, który odważyłby się wziąć na siebie takie ryzyko wiedząc jak jest to trudna książka, jakie towarzyszyły emocje i siłą rzeczy, jakie emocje towarzyszyły adaptacji, więc on z and on się na początku posługiwał się tytułem pasja to funkcjonowało w ramach produkcji jako pasja, żeby nie nie wzbudzać seks skojarzeń nie nie przypominać książki, każąc taki sam z najmu pierwotnie miał ten film produkować cydr Paramount, ale po osiemdziesiątym trzecim roku się wycofało po fali protestów po dzików tam producenci postanowili pójść, jakby taką łagodną ścieżką wysłali do przywódców religijnych scenariusz potajemnie go skonsultować się dowiedzieć się co sądzą i jak, jaka ewentualnie obejść jakieś miny, które są w tym tekście skończył się to także zorganizowany został wielki ruch oporu przeciwko temu filmowi w ogóle religijni ryzyko myślę, że mogę w tym filmie jest będzie przedstawiany jako homoseksualista, że będą to sceny erotyczne, a na ich ten sam sprzeci w doprowadził do tego, że się z Paramount podział nie jest aż tak pełen entuzjazmu, żeby ryzykować i żeby mu decydować się te problemy, więc odpuściły i w osiemdziesiątym siódmym roku ten tekst trafił do wytwórni Universal i tam też postanowili oczywiście, że zrobią to po bożemu, by wynajęto takiego specjalisty do marketingu chrześcijan chrześcijanina zdeklarowanego bardzo to kojarzonego z siedliskami, który miał pomóc wprowadzić ten film jakoś się na szerokie wody tych schodów tak, że facet odszedł Mach odszedł z firmy i potem był 1 z protestujących w ogóle tego, że po temu filmowi od początku towarzyszyły mu się różne problemy są chyba w Polsce były dopuszczone tylko do kin studyjnych jakieś takie drobne byłych pokaz to naprawdę nie wiem, kiedy ją były dystrybuowane czy w ogóle był dystrybuowany w kinowym obiegu poza festiwalami mam wrażenie, że to się doczeka u nas wydania DVD, ale nie są sprawdzałem tego co znamy ten film trochę z innych innych źródeł telewizyjnych z wydań zagranicznych ważnym, bo on później bardziej współcześnie był już 7 pokazywane w telewizji nos ostatnio wielki czwartek tego roku TVP kultura to spowodowało protesty, ale nie wszędzie bez specjalnie szukałam inne z różnych stron na różnych portalach katolickich czy prawicowych tak to ujmijmy ni i owszem, część była komentarze taki, że to jest skandal skrajne i w ogóle należy to spalić wszystkie kopie, ale były także bardzo z dużo komentarzy taki, że Hej, poczekajcie obejrzycie do końca zobaczcie co tam jest tak naprawdę powiedziane, więc to też nie jest także zagrać taka blokada klapki na oczach mnie raczej faktycznie jest także ten opór wobec filmu wynika chyba z tego, że się go w ogóle nie obejrzał też trwa 2 godziny 44 minuty wcześniej ktoś ma problemy z racji własnego nie oberwał masła jeśli ktoś ma słabe nerwy to może generować jednych powodziowe w momencie, kiedy widzi tego Jezusa jako czystego człowieka w dużej części filmu właśnie tego miotając czegoś rzucającego się gdzieś tam tego, który nie chce wziąć na siebie tego co jeść co mu los czy też pan Bóg zgotował może stąd to wszystko wynika, że w Polsce w interesie, by idealnie się wpisuje w pewną taką kamienną wojenkę, więc niedzielnego złość jest ze strony prawicowych publicystów pojawiały się głosy to potrzeby zwolnienia dyrektora TVP kultura, który jest niewystarczająco prawicowy skoro Puszcza film tak obrazoburczy i antychrześcijańskich zdaniem, a przy tym miałeś też przygotowujący to 1 z uszkami kilku osób oczywiście jest też test na głosy ludzi związanych z kościołem nie jest krytyk filmowy ksiądz Andrzej Luter znakomity krytyk, który uznaje ten film jako ksiądz jako człowiek o dużej wrażliwości znajdą się za wybitny film nie może sunęły przez kościół oficjalnie nie był zakazany w pewnym momencie w oczy wymyślił, że to jest wybitny film, bo ja mam wątpliwość nie mam wrażenie, że ten film, że rozgłos wytłumaczyć tym, który towarzyszył temu filmowi jak te kontrowersje przesłoniły fakt jego jakości artystycznej i regionalnych serwerów widziałem wiele lat temu miękkie pierwszą zgodę na miarę byłem nastolatkiem jakoś, tak więc na mnie ogromne wrażenie, ale później, kiedy wracam do niego to jakby człowiek widzi wszystkiego niedostatki formalne, bo mu przez długi czas można odnieść wrażenie, że jest to jest kilka takich sekwencji, które jak się ogląda mam ja miał groźnie wygląda, kiedy bestie, że do Best off, gdzie wraz z pokolenia tak jest przy przejściu bardzo szybkie przez wszystkie najważniejsze przypowieści całej historii Jezusie w 2 te są efektownych gęstą mgłę oświetlają, ale i nie znoszą szczególnie wiele do tej historii imam poczucie, że rzecz dysk SSD Jeff Bezos dużo chaosu wprowadza do tego filmu ten film nie jest, mimo że Scorsese jest przecież mistrzem opowiadania stary Tallin go jak układanie nowych racji bardzo spójnej, a tutaj mam wrażenie, że jednak czasem kiwa się sam z Sową i nie wychodzi na dobre filmowi co więcej nie umniejsza jego jego ważności, gdyż ma wrażenie, że się składa właśnie bardziej ze sceny niższy z konkretnych syczy czy czyn daje całą opowieść to na pewno wynika z tego jednak z czego one czerpie, czyli z Biblii tak dalej tak dalej natomiast wiesz co ja w tym filmie na pewno podoba się to, że wszyscy tam są bardzo ludzcy co znaczy Święty Piotr Selim z takim prostym chłopem, który w tym naprawdę trochę nie ogarnia ale by chciał jest dobrym elementem w porządku chcę się właśnie ten nie jest także oni są pokazani jako, a to Super odważnie albo jacyś tacy, którzy teraz chwilowo mają wątpliwości, ale za chwilę już gminy będą wielcy i odważnie oni się zmieniają ci apostołowie 1 tęskni za swoimi owcami drugi to by chciał jednak do ryb Judasz i skargi oto jest bardzo zatwardziałe w swoich poglądach nie lubimy go przez jakiś czas wojny tajną poczeka już niemal taki twardy AZA chwilę okazuje się, że to one były w co do zasady zużytej ogółem w głębi miał rację winny Jezus jest człowiekiem Maria Magdalena jest ludzka bardzo Maryja jest ludzka ona przeżywała to przecież dostaje no, dlaczego mówiąc kolokwialnie Gągała swojego syna truje nie mam matki zmarłego ojca w niebie no to ona tak trochę w górę, o co chodzi czemu tak się dzieje to żonie wszyscy są tak bardzo ludzcy, że te sceny są takie natura -li styczny jak Jezus się denerwuje w świątyni to jest chyba ten jedyny po ile dobrze kojarzy z Ewangelii też motyw, kiedy Jezus się naprawdę wkurza, czyli doprowadza dochodzi do rękoczynów można tak powiedzieć to Scorsesego też pokazane bardzo wyraźnie wściekła się do miota albo siada i trochę nie wie co powiedzieć albo opowiada przypowieść daniny, gdy patrzą, ale co o tym, że w zasadzie wymyśli, ale nie rozumiem artysty to jest świetne akurat w tym filmie w krajach, gdzie na co UMC jest też wart podkreślenia, że ósmy sezon juka odsetki za Jezus jest rewolucjonistą poza tym, że jest człowiekiem pełnym wątpliwości w interesach pokazany jako polityczny rewolucjonista, który tak naprawdę jego apostołowie nie ruszają, zanim do tego, że w jej widzą, że jest synem Boga i mesjaszem, który wszystkich bawiło, kiedy się o tym, dowiadują, kiedy słyszą to historie sami patrzą po sobie z zdradzając spore wątpliwości w tym temacie z dnia, ale podążają, zanim widzowie lidera widzą w nim przywódcę też politycznego właśnie test co jest interesujące, że Scorsese pokazuje Jezusa jako znak jako Boga miłości, który ma ochotę ma chce przyjść kupić chce nieść na ziemi przesłanie miłości, a później pokazujemy jako takiego Mesjasza miecza, który mam zamiar wyplenić zło i które po prostu chwyta za topór, który chce walczyć ze złem, a często też, jakby podwójna z tego portretu, a to co mu to mówiło się bardzo interesujące to mi imponuje Scorsese leżę w domu opowiada weteran inscenizuje też sytuacje, które doskonale znamy z biblijnej przypowieści jak funkcjonują w kulturze u niego one zyska zupełnie inny wymiar przez to, że są pokazane w sposób bardzo naturalistyczny, kiedy obserwujemy jezioro Genezaret w tomy wydanych kiszoną muliste bagno to on nie jest to piękne jezioro, które solistą wyobrażaliśmy pewnie jako dzieci słuchają, więc mieliśmy na obrazek namalowany wraz z 15 a gdy się, że ludzkie ludzie którzy, zanim podążają to są naprawdę prości miałem, którzy nie do końca rozumieją całego przesłanie, choć sam nie do końca to on sam nie do końca 2, jakie słowa padną z jego ust kiedy, bo Bóg mówił tylko renoma po prostu mówić miały te słowa spływają na niego to jest wyraźnie zaskoczony chętne, ale i tak n p . jest scena, w której bardzo ważne jednak ryzykowna, za którą podziwiam te z SLD i pokazuje spotkanie z Janem Chrzcicielem gdynian Chrzciciel pojeździć na scenach, które otoczone jest przez jakich właściwie wiernych, którzy wyglądają jak ta kie opętany ofiary sekty jakiś rytualnych krańcach półnagie kobiety lub też całkiem nagie to jest tak zupełnie, gdzie w poprzek ikonografii chrześcijańskiej pokazuje coś, czego kościół nie widzieliśmy nigdy mnie nie wyobrażaliśmy sobie zostawienia z tych opowieści o Jezusie trwałyby do końca ją oglądać, a podejrzewam jednak żądacie wyglądały tak jak kuskus zeznania 4 nowych świętych obrazach, które są, na które są projektowane w wyobrażenia współczesnych albo malarzy, którzy stworzyli kilka wieków później kilkanaście wieków później w derbach wrócił do tego do tych cenzuralnych mogę nawet cała historia długa bo kiedy już Fin jednak ruszył produkcja ruszyła dociążenie nie skończyły się protesty tych lat od religijnych radykałów był taki pastor dolatuje MON, który na wieść o tym, że ten film powstaje rozesłał jego organizacja wezwała 2 pół 1 000 000 gotowych pozwów, które trafiły do chrześcijańskich do wyznawców, którzy mieli składać pozwy przeciwko twórcom filmu i 170  000 past torów deklarowało zaangażowaną w walkę w czasie produkcji rak 70  000 ludzi plus ich i ich wyznawcy w tej chwili wierni w a kiedy już się okazało trafił jednak będzie mimo wszystko mimo tych protestów będzie w fazie produkcji trafi na ekrany to ten pastor łyżwą powiedział, cytując brudnego Harry ego no tak dalej zróbcie mi tę przyjemność w Chełmży tutaj właśnie, strasząc producentów był też była też dosyć ciekawa anegdota z człowiekiem, który już przewodniczył tak jak katyńskie krucjacie na rzecz Chrystusa, który zgłosił się po osiemdziesiątym ósmy roku jeszcze przed premierą zgłosił się do studia do Universalu niedopłat tak, by Universalu z propozycją rząd pokryje wszystkie koszty, które ten film pochłoną w zamian za wszystkie kopie tego filmu, który chciał zniszczyć deklarował, że zwróci wszystkie pieniądze, które ten film kosztował, ale chciałby mieć dostęp wszystko, by uroczyście spalić prawdopodobnym także na ten film rzeczywiście miał pod górkę, a jeszcze ciekawiej było, kiedy już się wreszcie ukazał, kiedy trafił do kin zresztą miał pierwotnie trafić we wrześniu po osiemdziesiątego ósmego, ale przez te protesty też przyspieszonego jego premierę w zawieszonym 20502 Włochy atak jakoś było mu oczywiście przy domu kategorie o, czyli filmu obrażającego moralność przez radnego wszak zegarek może sobie wyobrazić instruował swoich wiernych, żeby następnie nieśli kwoty nie dostałem tyle pozostało protestowało 25  000 ludzi pod studiem filmowym w jesieni była to mała plakietka córkę na porządną demonstrację, a szefowie niektórych sieci kinowych zastraszeni w ten sposób deklarowali, że nie będą tego filmu pokazywali i dotyczy to nie tylko małych średnich sieci, a też jedno z największych, czyli gmachy Artist i dla nas nie ma Corporation 2 największe długi to ponad 1300 kim w całych Stanach odmówiły w ogóle przyjęcie tej firmie dystrybuował go nie pokazywały, ale my była cała ta jest cała długa litania tych przypadków, kiedy albo radni w nowym Orleanie przegłosowali zakaz pokazywania albo South Lake City ukradziono kopie po i pocięte kino ubezpieczyciele i inne wypowiadali się wymieszali kre w będzie dystrybuowany tonie wypowiada umowę, bo nie chcą grać z życia chociażby to podpalenie w Paryżu w ewidentną, że innym krzywdę fizyczną przecież tak, że ten film film wzbudzał ogromne są kontrowersje, ale myślę, że dobrym podsumowaniem jest to co powiedział Roger Ebert wybitny krytyk filmowy amerykańskich powiedział, że zastanawia, dlaczego tak się dzieje, że cenzorzy zwykle atakują znaczące dzieła jakoś mierne potrafią wygenerować ciekawe, ale z przecież Scorsese musiał wiedzieć, że tak to będzie wyglądało szczególnie w społeczeństwie i na rynku amerykańskim, które jak wiemy potrafi być dość szybkim głośne w wyrażaniu swoich poglądów i tam jest tyle kościołów chrześcijańskich, że zawsze się znajdzie któryś z trefnym, czego będzie bardziej dynamicznie protestował ARM to dlaczego tak bardzo mu zależało na cierpieniu się tego tematu i tego filmu czy to coś wiesz na ten temat, dlaczego to tak uwierało ten problem on, mówi że wolny to jest nam w napisach początkowych film nie jest ekranizacja Ewangelii, ale fabularnym zgłębienie wiecznego konfliktu między tym co boskie i tym co materialne tak twierdzi mówi, że to go jakoś tam męczył mnie chce lepiej realizować, bo nie wiem po prostu nie pamiętam jak i wypowiedzi konkretnym ludziom w jasno to wykładał, dlaczego akurat ten tekst i ten film tak bardzo powinien wg niego powstać uparł się z Lechem nie rozumieją to jest artysta, który zawsze było po ważny on zawsze potrafił łączy też takie przeciwności brawurą komercyjne projekty bardzo autorskie projekty jednocześnie, więc podejrzany trafił gdzieś głęboko nie siedział może też ze względu na jego katolickie wychowanie gdzieś pytania, które ZUS z tego wychowania i wynikały z faktury, na które Biblia nie odpowiada urlopu odpowiada bardzo o tak pobieżnie natomiast karząca Kiss rozrywając z tą nagranej rozpisując to wszystko rynek się osobno dramaturgię uczłowieczyć do historii rozumiem, dlaczego ona mogła tak pociąga z SLD to jest ciekawe, że scenarzystą tego filmu był Paul Schneider człowiek który, toteż ciekawe filmy, które tak zarzucano antykatolickie wydźwięk obrazoburcze bluźnierstwo oszustwa są przez Schrödera wcześniej scenarzysta taksówkarza i wściekłego byka, który też napisać taką książkę, a czasem Dent zostaje im film org poświęconą kinu religijnemu, który ewidentnie jest zafascynowany tym kinem niemym kinem wniosek o złu Prestona czy Dreyera, który tutaj też ewidentnie dotyka tego są dla niego samego jest istotne, więc podejrzewam, że to te wspólnoty to też jakaś intelektualna duchowa tych 2 panów sprawiła, że oni się wzajemnie wzmacniali w w tej intencji robienia robienia filmów wykazał w serwisach wydaje mi się, że ceny filmem, który chyba zgadzamy się co do tego, że kiedyś ligowymi z całego kontekstu i tych kontrowersji tak dalej tony nie jest taki bardzo wybitny jest na pewno ciekawy, ale niesie go jednak Defoe odtwórca Jezusa to jest rodzi też oczywiście jego wnętrz z bardzo specyficzne wygląd fizjonomia i to wszystko też, żeby to powoduje, że trochę nie można od niego oderwać wzroku na takim jest aktorem, ale potrafi dociągnąć genialnie od tego właśnie Jezusa, który w sektorach, o co tutaj wszystko chodzi po tego Jezusa po przemianie w tym styka charakterystyczną sekwencję, gdzie jest dziś na pustynię zamiast kuszonych tak dalej tak, by i pół wraca odmienione widać, że była, więc i wreszcie seks z tego obrazka Chinek godzin droga dłuższa włoski tak dalej tzw. też twarz ma taką pewną siebie w nią w ujemne von dawno nie było oczywistym z czasem wtedy, ale ta jest karą Scorsesego zaproponował Motorola, kiedy jest Defoe był na początku goście swoje kariery Joanny miał dopiero na koncie kilka filmów z czego 1 są bardzo ważnych znaczących Pluto ambicją grał takiego współczujący sierżanta znajoma ja tego tego sierżanta skrócono z Wietnamu obsadza w roli Jezusa mógł to na pewno było to ważne, tym bardziej że doszło miał wtedy uczniem nominacja za drugoplanową rolę do Oscara w tym tonie, ale warto też oczywiście też zagrał w tym wizerunkiem wizerunkiem współczującego człowieka z problemami tego, bo w bardzo często bez tego sekwencja, gdyby Jezus filmowej Jezus, mówi że jak patrzę na ludzi to przede wszystkim jest mój żal, że są mu przykro jak widzi Mrówka też mógł przekreślić rzemieni anty mu przykro, gdy w 1000 w miłosierdzie hałasują gra niezbyt modne w, a chyba tak w, a to on poniesie prawda taką mamy taką energię na inne rzeczy też to postać takiego szaleńca człowieka rozgrywanego targanego sprzecznościami jest idealna dla tych FOT Anna de facto ma to ma bardzo charakterystyczną twarz po prostu go i spojrzenie, które jest wprost, które jego oczy są mu są szalone upraszczając zaatakowali zresztą z podmiotami wiąże się anegdota Niemcom sprawdziła leżę na planie ostatniego kuszenia Chrystusa na 3 dni nie ma stracił wzrok, gdy chorobową zakrapianą oczy specjalnymi kroplami, dzięki którym miało w 1 z ujęć na pustyni, gdzie słońce świeci on miał mieć powiększone źrenice, więc związku z tym zakrapianą WTO oczy tymi kroplami co doprowadziło to rozsądne dochodziło do jakiegoś pewnego jednak nad wyrażenia tak powiem w tym gałek ocznych w ale też z SLD w ogóle w tym filmie ma ciekawe wybory obsada owe dosyć nieoczywiste bo, choć Maria Magdalena, którą pierwotnie miała grać Sally Fields, jakim jest handel był przymierzany, ale nie pominie, w jakich powodów nie zagrał w tym filmie, wioząc nas Barbara Hershey, która właściwie trochę się okazało później aktorką spełnioną mam wrażenie jednak po latach z Lechią wtedy była na sali była wdową po nagrody Bafta za Hanny i siostrze, ale na nie miałeś na koncie cichych ludzi Konczałowskiego towarzyscy interesująca aktorka, która rozpędzała się wątki te żonaty w tej Marii Magdalenie odnalazła coś jakoś kusić LKS demona trochę trochę ofiarę ofiarę jakich niespełnionej miłości zawsze mnie fascynuje ta ta postać, jaką jest stworzona opowiedziana bardzo bardzo dobra rola aktorki, która potem jednak mam wrażenie zniknęła, ale może mocniej niedawno oglądać w czarnym łabędziu chcę mieć gromadkę Natalie Portman jeszcze jest zaskakujący moment, kiedy Jezus rozmawiał z Poncyljuszem Piłatem Poncjusz Piłat stoi trochę dalej i swoistych patrzył Visnakovs koszty w haśle Lech wygrał te, na które halo halo i nagle zacieśnienie David Bowie i wymaga Poncjusza Piłata, a nie były pierwszym kandydatem podobno Sting miał być uśmiechem upiła wypiła tanie, więc końcówka losowego akurat ZIT w tych w tym boksie tak, bo jest poszukiwanie aktora do odegrania tej roli, ale jest to genialne nie wiem, dlaczego genialne, ale jest to genialny syn Filip boi gra Piłata ona bardzo mocną taką reklamą obecność w testach facet co nie musi grać też nie bardzo umie robić, ale po prostu tam dobre miejsce latem bardzo niemal jest dobry ma właśnie przez to, że ma taką siłę ekranową coś, czego się nie da nauczyć niektórzy to mają niektórzy nie, ale w ogóle w ostatnie kuszenie jesteście to jedyny muzyk, który wystąpił, bo ja też do Mandżurii, który grał Apostoła Jakuba zdaje się w erze tam ewidentnie z SS miała ochotę popracować z muzykami też w, a skoro muzyka teatr też powiedzieć, że dosyć interesującym wyborem i liczę na to patrzeć to jednak bardzo odważnym było wyjęcie Petera Gabriela jako autora muzyki w sam Trako do tego filmu są tak niezapomnianego każdy, kto obejrzy ten film to właściwie później hersztem ścieżkę dźwiękową pamięta na zawsze Wr Pa pierze w Polsce szczerze mówiąc większość filmów biblijnych ma podobny klimat muzyką tylko to w większości miast tylko taki trochę Cepelia łowy, a tutaj jest to Cepelia Woś TKKF regionalną została podlana cechy współczesnym sosem to jest ciekawe, że to nagle po to, szereg bardzo popowe w pewnym momencie to sąd dźwięki takie są czyści jak płyta Petera Gabriela no, który 100 osiemdziesiątym szóstym omawiał, a z płyty, a skąd ta miała taki kilkukrotnie platynowa była w UE i mam wrażenie, że od lutego to przedstaw środkiem drogi, że jednocześnie grał swoje i grało to co się kojarzy właśnie z regionem, że tak oględnie dla nas czuje powiedz czy twoim zdaniem ten film spełnia kryterium uniwersalności tak jak rozumiem, że chciałby no bo właśnie mówiliśmy o tym, że Scorsese w napisach na początku filmu zaznacza, że to nie jest ekranizacja Ewangelii, że to ma być zgłębienie konfliktu między tym co boskie na tym co materialne i to jest także, kiedy ten film się ogląda to jest ciekawe co będzie dalej tak, bo mamy historię alternatywną tego co powinno się zwykle wiemy jak to powinno wydarzyć no bo wszystkie firmy biblijnych, których nawet czy ktoś chciał czy nie chciał to na pewno widział, bo przecież w okolicach świąt zawsze są puszczane, a tutaj jest coś innego czytamy, w którym momencie to jakoś się zbocze, więc to jest ciekawe jeśli chodzi o oglądanie historii, ale ja mam wrażenie, że to nikt nie dźwiga tego tematu nikt nie nie znam książki może w książce jest lepiej przedstawione dane z firm nie wydają się, że nie nie dźwiga tego tematu i nie jest uniwersalny je dlatego nas wyciągnie i dlatego zagłębiamy się w ten film, dlatego że mamy też całe to on, że olbrzymi bagaż część osób ma bagaż emocjonalny związany z tą historią Jezusa mi tak dalej część po prostu inny, a wszyscy jesteśmy w tym jako tako zanurzenie, więc tylko, dlatego że mamy ten bardzo szeroki kontekst to jest film interesujący ale gdyby zrobić go nie wiem o hinduskim bóstwie czy jakimkolwiek innym, które też może dokonuje podobnego poświęcenia Niewiem tutaj strzelam zupełnie i zrobić film o takiej jakości jest takimi zdjęciami nie jest takim klimatem to to by się nie udało ana nieco się nie udało co na pewno nie rozmawialibyśmy teraz o tym, np. teraz po latach nie jestem aż tak pewien nie wiem do końca jak ludzie spoza UE i judeochrześcijańskiej kultury właśnie oglądają ten film, ale mam poczucie, że jest to film to się wpisuje w temat dla Scorsese ważne nie tylko jakby z punktu widzenia religijnego rząd zaś opowiada o ludziach, którzy walczą z własną idealizmem, który wszyscy zdają sprawę, że ich jakieś idee mogą być szkodliwe co ciekawe powiedziała, że to, jakbym oglądał filmy zrobione o innej kulturze skosy zebrały takie filmy kondomy życie Dalajlamy wiele Dalajlama jest przedstawiony jako kapryśne dziecko, które dopiero o ZOZ w dół wraz z dojrzewaniem zaczyna rozumieć swoją misję posłannictwo co ty kupujesz tamten film to działa tam działa dla mnie na pewno niż ostatnie kuszenie Chrystusa miał 44 i to jednak temat jest paraliżujący, ale i, o ile w ostatnim kuszeniu Chrystusa, jakby tam oraz bluźnierstwa tak swoje niosła ten film trochę działanie takie myślenie krytyczne o religii o tyle w kąt dążyć dodaje mamy to jest jednak dużo słabszym, bo też myślę, że z tą kulturą dużo bardziej obca po prostu Scorsese, a trudno jest projekt ten film rzeczywiście broni się dla kogoś nie znam żadnych opracowań krytycznych stworzonych winnych jak w innych kulturach o bardzo jestem cieka w jak to jak to wyglądało też zwiększanie dostał szansy, żeby się zmierzyć z publicznością tak naprawdę, bo ono miało w w stanach ma kosztować 7 milionowa w stanach zerowych, bo 8 z haczykiem i tam zwrócił się z maleńkim układem, ale jeśli wierzyć w zestawieniu takiemu w te można znaleźć w internecie on na świecie zarobił raptem 500  000 USD czy to mu bardzo to oznacza, że nie był mi dystrybuowanych tak naprawdę stać to jest słuszne są nie może też poważniejsze szeroki i celne o tym, że to jest paraliżujący temat zarówno, dlatego że zaraz będą protesty, że wytwórnie, że na razie z sieci kinowe nie będą chciały i t d . ale też właśnie chyba jednak dla twórców naprawdę wydaje mi się, że TR, lecz że nie udało się przekroczyć tego, że nie udało się wejść na ten poziom uniwersalny i to mówienie, że to nie jest Ewangelii, że to nie jest Chrystusie tylko jest to tym co jest boskie czy Nie-boskiej to nieprawda, że to jest zmaganie się z tym właśnie tylko dlatego ten film się może bronić, ale ona absolutnie nie wychodzi jakoś tam dalej znaczy wolno i kiedy skończyłam seans pamiątek JOW ciekawe łamał tak dalej, po czym po 2 godzinach miał właśnie takie poczucie, że nie, że to jest jednak dość prosta rozpisane nie wiemy, jaka jest książę wraca do aptek z bardzo podobało nam adaptacja jest dość wierna to oczywiście są pełne pewne różnice, ale generalnie wąsko Sezam jest wierny temu tekstowi, ale mimo tego naszego krytycyzmu no to skoro to jest audycja klasyki dla grzeszników, w której przypominałem państwu te filmy, które warto znać to zgodzimy się, że ten film znać warto tak chociażby dlatego, żeby móc dłużej uczestniczyć w potencjalnej dyskusja o tym, że one są obrazoburcze cienia z Brazylii, gdzie chwilami na pewno zmierzenie się z tym filmem jest się do zmierzenia się z nim jest interesujące niezależnie od tego czy uznamy, że jest to arcydzieło, a raczej arcydziełem nie jest ci w dorobku Scorsese jest kilka filmów na pewno lepszych pod artystów sceny artystycznej, jakby ich walorów, ale jest to film, który to warto obejrzeć, by zderzyć się z tym punktem widzenia i też, żeby zobaczyć co tak naprawdę kryje w sobie film wywołujący tak wielkie emocje przez tak wiele lat, który przed laty wywoływał protesty wśród amerykańskich widzów, a dziś w prawie doprowadzą do zwolnienia dyrektora TVP kultura i przede wszystkim warto zobaczyć te przerażone oczy Willema Dafoe niepewność i z pewnością Bartosz Staszczyszyn krytyk filmowy redaktor portalu Culture PL 1 z autorów serialowego bloga polityki p t. seryjni znają nasz Klubowicz klasyków dla grzeszników dziękuję bardzo dziękuję bardzo pogadaliśmy o filmie ostatnie kuszenie Chrystusa Martina Scorsesego z roku 1988 to była audycja klasyki dla grzeszników kończymy dzisiejszy wieczór Radia TOK FM jak zwykle przygotowała go odrapane niecka zostawiamy państwa z muzyką z filmu, a za chwilę będą informacje Karolina Głowacka to usłyszy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA