REKLAMA

Rewolucja w edukacji? O reformie oświaty PiS Katarzyna Lubnauer i Krystyna Szumilas

A teraz na poważnie
Data emisji:
2016-09-01 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
29:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
piszę po godzinie dwunastej nasze państwo Mikołaj Lizut, a ze mną studia goście Katarzyna Lubnauer jest nas widzą w 2 tys wiceprzewodniczących komisji w edukacji nauki i młodzieży witam panią serdecznie witam państwa i druga wiceprzewodnicząca tejże komisji pani Krystyna Szumilas była minister edukacji narodowej i dostać dzień dobry państwu mam kłopot muszą panią to szczerze powiedzieć, ponieważ nikt w zasadzie powinniśmy się spotkać tu jest szerszym gronie ranny w Rozwiń » czeskim już jest ministerstwo edukacji kto by nam wyjaśnią meandry nowej reformy ale, ponieważ ministerstwo nie jest łaskawy z nami rozmawiać, więc pozostaje mi tylko w zapytać czy może pani coś wiedzą w tej sprawie Jon dziecko właśnie, które rozpoczęło dzisiaj szóstą klasę i w doprawdy nie wiem na czym wiem, że nie pójdzie już do gimnazjum, ale nie wiem czy doczekamy cała co jest czeka z Syrią w Czechach dokładnie zaczniemy od wyrazów współczucia wyrazy współczucia panu jako ojcu i dziecku jako uczniowie tak naprawdę po pierwsze, myślała pani minister Zalewska nie wie do końca co ją czeka w UE po pierwsze w przyszłym roku ma już bardzo różnej klasy za zabrzmiało zabrzmiało trochę metafizycznie oczywiście wszyscy wiemy co nas czeka, ale z dobrze w USA i dziś wiadomo, że wg koncepcji pani minister Zaleski przyszło do siódmej klasy, ale nie wie, w którym budynku się od siódmej klasy może się okazać, że zostaje w tej samej szkole podstawowej, że mają miejsca może się okazać się w jakim gimnazjum w okolicy utworzą siódmą ósmą klasę, której będzie kontynuować edukacji w zakresie tego dowiemy tak, ale więcej niż, w jakich programów, dlatego że nie ma jeszcze żadnej osłony program nie ma żadnych podręcznikach odbędzie sią podręcznikiem tymczasowym to tylko dla kilku pokoleń, a najważniejsze w 2019 roku czeka ją konkurencja jest razem z uczniami, którzy poszli tras do pierwszej gimnazjum i miejsca w liceum będą równoległe co prawda kasyna lewica nie słucham pani minister Zalewska zacznie mówić w tej chwili, że w wygaszania gimnazjów będzie przebiegało bardzo spokojnie i ewolucyjnie i że nic w oświacie nie może być rewolucyjne zmiany muszą być przemyślane to są przemyślane pani starszym i to są zmiany nieprzemyślany chociażby pana reakcja na 1 LO im ten temat tutaj pokazuje, że rodzice dzisiaj nie wiedzą szczegółów w bardzo trudnej sytuacji są rodzice i dzieci właśnie, które poszły dzisiaj do szóstej klasie aut klasy szkoły podstawowej i to nie jest jej także pani minister wie co się stanie od 1 września 2017 roku bo gdyby pani minister wiedziała to dzisiaj stanęłaby przed rodzicami stanęłaby przed nauczycielami i bardzo wyraźnie powiedziała Słuchajcie nie martwcie się mam taki Itaki plan i ten plan będzie realizowany w takiej taki sposób chroniona, mówi że jest to ewolucja a jaka jest realny, ale dzisiaj dzisiaj nie odważyła się pójść do szkoły gimnazjalnej tam, gdzie nauczyciele i wzrost konsumpcji i rodzice czekają na informacje co dalej z tą szkołą mnie nie powiedziała rodzicom klas szóstych, w którym miejscu to dziecko będzie jeszcze uczyło się nie powiedziała wg, jakiej podstawie programowej trudno jest mówi mjr mogą one bardziej, że nauczyciele stracą pracę ci z gimnazjów tak rzeczywiście będzie, bo ja rozumiem, że my wracamy do czegoś co co my pamiętamy z naszego z naszych czasów naszego systemu szkolnego, czyli do ośmioletniej nazywanych już dializowani minister zapomniała, że żyjemy w 2001 . wieku, że zmieniła się nie tylko jej szkoła, ale zmieniło się przede wszystkim otoczenie dzisiaj już niedługo już tak zmieniła się młodzież mamy komputery mamy internet co mamy w siebie jeśli wyrzucają dzieci dojrzewają już świat idzie do przodu, a my wracamy do peerelowskiej szkoły do szkoły, w której myli nie było wolności my go było narzuconej jednolity program i wiemy, że zaskoczy szkoła się nie sprawdziła po to, też walczyliśmy o wolność, żeby mieć wolną szkołę autonomiczną szkołę natomiast dzisiaj pani minister i prawo i sprawiedliwości były próbuje nam zafundować szkoły, w której jedynie minister wie co jest ważne i gra zgorzelczan jest słuszna linia historyczna jest mało tego dzisiaj ten inny Gminny uczeń, który jest w szóstej klasie nie wie od 1 września, czego się będzie uczył jak wczoraj byłam na spotkaniu z nauczycielami nauczycielka zapytała czy jest zapowiedź pani minister, że w podstawówce uczniowie będą się uczyli całej historii oznacza, że dziecko w szóstej klasie od przyszłego rozrzutności dowód własności w ciągu 2 lat będzie musiał zrobić 4 lata, czyli gimnazjum i pierwszą klasę szkoły podstawowej liceum liceum to są to są niewiadome to jest to jest naprawdę chaos jest jazda bez trzymanki w tej chwili dla uczniów dla dzieci dla samorządów jeszcze dzisiaj dowiedziałam się przepraszam pani poseł, ale to jest bardzo ważna informacja, że prawdopodobnie budżet na przyszły rok dla edukacji będzie na poziomie roku 2016 nie zwiększy się subwencja oświatowa nie zwiększy się dotacja dla przedszkoli, a wiadomo, że te zmiany do życia założeń budżetowych, a to wynika z założeń budżetowych samorządy nie wie jak zorganizować sieć szkolną rodzic nie ma kogo zapytać co czuję, ale nie o zamordowanie razem pytały o to, ponieważ prace w 2 tego jest m. in. nową rozumiem, że ta reforma przeszła przez UE to znaczenie w Mosinie cały problem polega na tym ja nazywam się ministerstwo edukacji ministerstwo chaosu Narodowego nie ma jeszcze ustaw ustawa ma wpłynąć dopiero w połowie września mamy sytuację, w której proponuje się nam reformy, którą tak naprawdę nikt z nich nie konsultował Jano Frohlich nadzory jak można będzie ustawa wdroży ustawy nie ma jeszcze niema projektu ustawy proponuje się reformy, której przeciwko, którym protestują samorządowcy reform, przeciwko którym protestują nauczyciele i reform, przeciwko którym protestują uczniowie rodzice mamy reformy, które tak naprawdę nikt nie konsultował pani minister mówił konsultacjach, ale realnie one nie skonsultowała projektu reformy tylko prowadziła konsultacje p t. być może będę chciał coś zrobić nie wiem co skonsultujemy to w związku z tym mamy sytuację, w której tak naprawdę zmiany w edukacji są potrzebne tylko, że zmiany powinny stawić na jakość nasza nasza edukacja okazało się gimnazjalnych dobrze się sprawdziły jeśli chodzi o wiedzę akademicką uczniów testy siostry piętnastolatków pokazały jasno testy Pisa pokazały jasno zrobiliśmy niesamowity skok w natomiast jest równocześnie te same testy Pisa pokazały, że nasze szkoły nasza szkoła spiszą to dziewiąta husyci wśród 65 krajów OECD jeśli chodzi o kwestię tego czy uczniowie się czują szczęśliwi w Polskiej szkole, dlaczego nie znalazła opresyjna o nie jest przede wszystkim nudna, ale jest niepraktyczna w PE jest bardzo często przestarzała jest bardzo często nie, stawiając na to umiejętności, których się co będzie się rozwijać w stawie tylko na zdolność akademickim stawia na zdolności talenty artystyczne sportowe te dane i w tym kierunku powinna się zmieniać Polska szkoła natomiast w tej chwili cała para pójdzie w gwizdek, bo cała para pójdzie zmiany struktury szkoły ja powiem jeszcze 1 rzecz, która to wszystko głównie zapłacą samorządy w mają projekty europejskich są przeznaczone dla gimnazjów będą musiały za nie zwracać pieniądze mają nowe budynki srebro często na kredyt budowały na gimnazja co mają zrobić w tej chwili z tymi budynkami będą tworzone są założenia mniejszego zła, bo zwierzę mają być po 8 lat nie pozwala zwolnienia za ciepło zapłacą też samorządy będą musiały powiedzeniu powiedzenie dla nauczyciela to zwykle 6 miesięcy mamy sytuację, w której wszystkie te koszty poniesie samorząd, a ministerstwo nie przewidział na to NATO środków, czyli mamy szansę Zaleska chyba do pań posłanek mówi niektóre osoby zupełnie niepotrzebnie niepokoją nauczycieli w Chinach powiedział, że właśnie wręcz odwrotnie z pełną świadomością ostrzegamy i apeluje w nowoczesną poluje wszystkim o jedno co najmniej o to, żeby o rok odłożyć to reforma, ale najlepiej z nich zrezygnować zupełnie to jest reforma, która tak naprawdę nas cofa nie tylko do PRL-u jest oczywiście taka nostalgia za czasami, który już się nie wrócą to jest jeszcze sytuacja, w której my odbieramy szansę na wyrównywanie szans młodzi młodzieży ze wsi pamiętajmy o tym, że gimnazja powstały głównie dla nich powstały po to, żeby je wyciągnąć z tej szkoły często nie doposażony ze słabymi nauczycielami, które u, którzy uczą więcej niż 1 przedmiotu czasami złączonymi kasami i przenieść do dnia szkoły gimnazjach 8 lokali poseł Lubnauer jest cała to ja chciałbym zapytać właśnie o taką rzecz bardziej znad natury filozoficznej groźby nieuznania w tej sprawie znaczeniem jak to tak tak pedagogiczny jest lepiej rozumiem, że różne są doświadczenia różnych krajów Azji czy lepsza jest właśnie ta oświetla Sowa podstawówka plus liceum czy trzystopniowy system edukacji z gimnazjum zrozumiał, że w tej sprawie też jest spór jak Wild złożył to oznacza, że to jest to jest generalnie także gimnazja dlatego po polepszyły Paul wyniki, że jest u polskich uczniów w Pizie w badaniach międzynarodowych, że nie jest aż się w OFE, ponieważ podciągnęli się ci najsłabsi, ale też o rok wydłużył się czas wspólnej nauki mieli w skojarzeniu zieloną, by szkoły podstawowej i 3 lata gimnazjów i kiedy jej dyskutuje się o zmianach w systemie edukacji w innych krajach to mówi się o tym, że gimnazjum należałoby jeszcze o rok przedłużyć czy tak, by szansa na rozwój dziecka leży w tym, żeby jak najszybciej i jak najdłużej wyróżnił 9 × jedno Natalia najpóźniej segregować proszę zobaczyć Finlandia, która przoduje od lat w wynikach międzynarodowych badań właśnie w ten sposób uczy, że dzieci nie są nie są poddawane selekcji nie są dzielone na te lepsze i gorszy w złym momencie ich rozwoju i jej dlatego należałoby raczej wydłużać ten okres wspólnej nauki niż golf nie jest skracać i to już samej sprawie konsensu w euro, ale często jedyna w pani minister często powołują się na przyszły np. fiński urząd mają ośmioletnią szkołę podstawową, ale zapomina o 1 z nich 95 % dzieci na wchodzi do przedszkoli oraz ten współczynnik zdecydowanie mniejsze szczególnie wśród młodszych dzieci w potem jest 8 lat szkoły podstawowej, ale ona z bardzo wyrównany na poziom niezależności od nich niezależnie od miejsca u nas jest, gdy tak nie jest w dalszym ciągu mamy dużo słabych szkół podstawowych wiejskich, które mają zupełnie inny poziom edukacyjny szkoły miejskiej pokazują to test szóstoklasisty pokazują to zróżnicowanie w i gimnazja właśnie służyły temu wyrównywaniu szans rzeczywiście jak się patrzy wypisali się patrzy na to pod kątem tego testy Pisa są 3 lata robione to po widać, że najbardziej się pociąg mieliśmy dołem, czyli właśnie wyrównywaniem szans i teraz, ale coś najlepsi zawłaszcza, ale to tak, ale w tym ciągle się też podnieśli swoje kompetencje Boga, ale najśmieszniejsze jest to, że nie przedstawiono nam żadnych argumentów żadnych argumentów branych po co z tą reformą jedyny argument, jaki padł to po to, żeby lico było czteroletnie, gdyby pochopnie pani minister nie przesunęła dzieci sześcioletnich do przedszkoli to mogła spokojnie zrobić sześcioletnią szkołę podstawową od szóstego do dwunastego roku trzyletnie gimnazjum do roku piętnastego wtedy czteroletnie liceum do roku dziewiętnastego przesunięciu rok spowodowało, że nie ma pomysłu co z tym zrobić, a co np. z gimnazjami niewinnie publicznymi prywatnymi tymi, które są przy ulica na motorze to przekształcenie minorowe zostanie zniesiony niestety albo zostaną włączone do szkoły podstawowej albo albo albo więzione są one zlikwidowane, a te niepubliczne, które są w zespołach mają jeszcze jakąś szansę te, które działają samodzielnie przy szkołach ponadgimnazjalnych już tej szansy nie mają wrócił, ale z umowy za chwilę posłuchajmy informacji Radia TOK FM być może informacjach coś więcej od pani minister Zalewskiej Katarzyna Lubnauer z nowoczesnej i Krystyna Szumilas z Platformy Obywatelskiej są moimi gości, ale teraz na poważnie i nikt inny tomów mówi dyrektor w moich szkolnych czasach wakacji jak z bicza strzelił tak co roku Katarzyna Lubnauer z zajęć nowoczesnej i Krystyna Szumilas z Platformy Obywatelskiej są Gosia vel programu rozmawiamy oczywiście edukacji z okazji rozpoczęcia roku szkolnego na jej w telegraficznym skrócie, a więc w tym roku ministerstwo znosi obowiązek szkolny dla sześciolatków jest bardziej skomplikowane jeszcze jeszcze bardziej w sferach nadużyć co dalej problem jest nie to, żeby bronić go zniesie obowiązek szkolny dopłaty dla sześciolatków to moglibyśmy się z tym pogodzić z założenia, że coś się zmienia, ale dom większy wybór rodzicom natomiast oni zmienili się wiekiem obowiązkowej edukacji stało się 7 lat i że do tego 7 lat mają być dostosowane programy co więcej, że w tym roku np. pójdzie do szkoły w około 860  000 sześciolatków, które zaczynają edukację siedmiolatków, które nie poszły w zeszłym roku i około 40  000 dzieci siedmioletnich, którym będą powtarzać klasę, czyli obowiązek nie obowiązek szkolny zaczyna się od siódmego roku życia z tym, że w tym roku rodzice mają wybór, jeżeli przyszły też mają mieć wybór gość programu będą dla inaczej zbudowane dobrze to jest 1 sprawa druga sprawa to jest oczywiście wygaszanie gimnazjów bardzo był on -li Chiny używają dość, że zaangażowanie Adidasa obrazu o liderze gimnazjaliści z Lille Paris Nord Stream narzędzi i gimnazja, ale zmieni się nie tylko ta noc w tym roku nie będzie już testu zakresie szóstoklasisty w właśnie takiego sprawdzianu dużego bardzo krytykowanego dotąd w ich rodzice uczniowie, ale także nauczyciele mówili, że te dzieci bez przerwy tylko znają testy egzaminy w co jeszcze się zmieni, a więc on maturzyści będą mogli się odwołać, o czym jest jedyna dobra zmiana odpowiedział w ten sposób jeśli chodzi egzaminy pisemne mogą się odwołać do Kolegium arbitrażu egzaminacyjnego do tej pory takiej możliwości nie było u nas tak jest tych zmian, które pan wymienił to można pochwalić oczywiście ministerstwo za 1 za kwestie tych odwoływania się od matury to chyba wszyscy post pozytywnie ocenili szkoły może to przyniesie zaskakujący skutek bene ze skutków, które może przynieść może się okazać tak naprawdę, że więcej osób nie zdało, dlatego że dotychczas wszystkie wykresy zdawalność szybko są dość jednoznacznie dziwny skok na wysokości 30 % w momencie, w którym będzie dodatkowe w dość sugeruje pani poseł, że ktoś pyta się do pyta nie sugeruję tak nie może być zdaje się, że zostało zablokowane możliwość obniżania wyniku natomiast chodzi raczej o to, że sprawdzający będą wiedzieli, że będą poddawani robieniu zdjęć będą poddawani dalszej kontroli w związku z tym nie będą skłonni do naciągania tam, gdzie dotychczas naciągali, ale to jest rów dobrym kierunku w każdym razie rzeczywiście jest, że powinni mieć siłę licealiści możliwość wglądu w swojej pracy pani minister Szumilas, dlaczego zza waszych rządów nie wprowadzono takie możliwości, by rozważaliśmy inne sprawy jawności w ogóle egzaminu gimnazjalnego egzaminu maturalnego, ale u wprowadzaliśmy wiele innych zmian, które w które poprawiały jakość systemu tak, bo to co jest ważne w systemie egzaminów zewnętrznych to to, żeby on inny nie był takim egzaminem testowym tylko były egzaminem, który bada umiejętności uczniów, a więc to co powinno się robić w systemie to zwracać uwagę na zadania otwarte na innym budowanie tak arkuszy organizacyjnych, żeby to nie był prosty tekst na zasadzie w zakresie w nim właściwą odpowiedź ale, żeby to był test, który bada umiejętności uczniów analiz i umiejętność analizowania wyciągania wniosków im nie w tym kierunku niż ten system został zmieniony i teraz obawiam się, że przy tych wszystkich zmianach znowu minister wróci do takiego prostego systemu testowego, bo przy tych zmianach, których są proponowane może się to tym może się to tym, by skończyć i to jest czy wie, jakby patrząc na nas na całą zmianę, która jest proponowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i przez PiS to ta zmiana idzie w kierunku centralizacji ubezwłasnowolnienia nauczyciela i narzucenia 1 sposobu myślenia i to jest bardzo bardzo niebezpieczne pani poseł mówiła o tym, że mnie nie wiem, jakie są programy nauczania i aż się obawiam, że te programy nauczania idą w takim kierunku, żeby zrealizować zliberalizował Iza ich realizować w zalegalizować, żeby Polska szkoła była podporządkowana 1 modelowi 1 sposobowi myślenia, a przez 20 ponad 25 lat od czasu odzyskania wolności marzyliśmy i szliśmy w tym kierunku, żeby jednak szkoła była autonomiczna, żeby nauczyciel mógł podejmować swoje własne decyzje i żeby rodzice mieli większy wpły w na szkoły to co się dzisiaj dzieje w szkole to jest styl przedsionek tego, że za chwileczkę będziemy mieli nie tylko PRL-owską szkoły, ale będziemy mieli szkoły, która będzie uczyła 1 modelu tak jak mamy dzisiaj tych, którzy są po stronie PiS -u i oni są tymi dobrymi obywatelami tak również możemy się spotkać z sytuacją, że szkoła również będzie dzieliła ty jesteś dobry but myślisz tak jak narzuca to minister edukacji to jest jeszcze bardziej niebezpieczne niż mówienie o strukturze szkoły dzisiaj winni likwidacja gimnazjów powoduje naturalnej upór i nauczycieli rodziców lęk przed nieznanym, ale ona i w jaki sposób przykrywa to co jest prawdziwą rewolucją szkole, czyli zmiany programowe, czyli sposób podejścia do ucznia i inni to, że szkoła teraz będzie wymagała bezwzględnego podporządkowania się jedynie słusznej idei szyja koja w ten sposób klamoty zmianach w tym roku wchodzą tu zapomniał pan powiedzieć jeszcze 1 zmianie o to, że strasznie wzmocniono pozycję kuratora w opisie tym kurator już w tej chwili decyduje o tym czy można zlikwidować jakąś placówkę czy nie, ale również np. opiniuje arkusz organizacyjny szkoły w to oznacza, że właśnie mamy to centralizacja decyzji szkolnej ma także górale nie chciał z nami rozmawiać w sprawie tej reformy Ireneusz i rozwiązań związanych z wielu obawia się, że Wałęsa i oni nic nie wiedzą o tym ile będzie ono 1 rzeczy, które nie wspomnieliśmy dotychczas zamieszkują z zawodowych mają powstać szkoły branżowe nazwa zmiana nazwy nie jest problemem natomiast problemem jest idea, że mają mieć inną maturę, z czym mają być po 2 etapach szkoły branżowej inna matura niż matura dla liceów czy techników co oznacza, że ci uczniowie mają móc podejmować tylko studiach na studiach licencjackich zawodowych dobrze albo rozdzieli komisja ligi potem będzie musiał wrócić do zdawania matury, więc właśnie w tym sporze być albo jak to rozwiązać zwróćmy uwagę, że są na tym licencja cie Bień napisał, że to jest jakiś gorszy inny licencje przyznamy system boloński licencja drugiego sortu do władzy, więc mamy ich ceny mamy system boloński on umożliwia naszym psem światem studiowanie w dowolnym miejscu w Europie ćwiczy tylko w Polsce nie będzie mógł studiować z tym licencjatem na stopniach na studiach magisterskich Niemcy wycofują się obniżenie mówią o błędach w swoim systemie szkolnictwa zawodowego, który znał uchwalone ze względu na ten system dualny to jedyna rzecz, którą skrytykowano testu żonie za wcześnie dzielą uczniów lekcja w Brzeźnie następuje segregacja i właśnie idą w kierunku tych 2 matur, a my powtarzamy ich błąd czyli jakby chcemy też są trochę się wycofali się wobec osoby chore ambicje rządzenia w błąd, który nie widzą, że powinni wycofać, ale zostawmy na moment sprzyja przykładach europejskich w pływaniu mogły, więc wyjaśnić po i słuchaczom jak to wygląda w Europie znaczy w ilu krajach jest ten system trzystopniowy edukacyjny, a ilu dwustopniowy to znaczy czy tutaj w grę chciałbym chcą wiedzieć czy w jakiej natury z nauczycieli jak oni już dzisiaj nas wczoraj rozmawiałam i były spotkam się w Rybniku z nauczycielami i rodzicami i samorządowcami i ich miejscy wiceprezydent mówi pies po wizycie w Grecji i tam w nocy wstęp jest taki sam 36 letnia szkoła podstawowa trzyletnie gimnazjum i trzyletnie liceum Ogólnokształcące i jak my rozmawiali o tym jakie zmiany czekają ją okazuje się, że itu i tam mają być zmiany tylko, że w Polsce my likwidujemy gimnazjum, a w Grecji myślę o tym, żeby je przedłużyć do 4 lat, czyli idą w tym kierunku, który jest takim kierunkiem w jakim ten planowany trend obowiązujący Dukan nie powiem, że obraz zjawiska, bo każdy rajcy mają praktycznie każdy kraj ma wolności w wyborze swojego systemu edukacji, ale badania i doświadczenia ZUS w zakresie mentalnego prawda w Mediolanie i doświadczenia wszystkich krajów pokazują, że ten model wyznaje najefektywniejsze jak najdłużej uczyć wspólnie jak najpóźniej selekcjonować i dać się i liceum, czyli tyle to przygotowanie do studiów już rzeczywiście takie były bardzo wyrafinowane profilowany siedemnastolatek 16 latek 17 latek już mniej więcej wie co ma co będzie w życiu robić my cieszymy mamy 2 paradoksy mówimy tak po ósmej klasie tych decyduje czy chcesz do zawodówki czy chcesz do liceum im nie mówimy wtedy, że to jest za wcześnie a kiedy mówimy, że w drugiej klasie liceum uczeń powinien się zdecydować na to na jakim kierunku będzie studiował mówimy, że to jest za wcześnie, by z 1 z Tychami i to tych najsłabszych, którzy po potrzebuje lub najem podnajem najwięcej pomocy wpychano ich wy tak komu ścieżkę kształcenia zawodowego praktycznie bez wyjścia i mówimy ty masz podejmować decyzje bardzo wcześnie, a tym, którzy powinni od, których powinniśmy wymagać umiejętności podejmowania decyzji, jakby odsuwamy w czasie to znaczy te dane z Rosją i podejmują uważam, że błędem było uprzednie zgłoszenie o reformie zrobienie tej pierwszej klasie wszyscy liczą jeszcze ogólnej włączone gimnazjum, ale dlatego, że z bardzo skróciły ten skrócił rzucił się do 1 , 5 roku praktycznie tomy edukacja targowa, ale chwilę zwaną tak bardzo profilowane natomiast w tej chwili rzeczywiście to co się dzieje to jedno z bzdur jest to, że my zmuszamy to dziecko po ósmej klasie do podjęcia decyzji, gdzie ono chce iść na cieku prace chce wybrać na to, że ono w tym momencie musi zdecydować czy my do tej szkoły zawodowej czy ktoś ma swoje branżowe czy do technikum czy do liceum w narzeczonym tak było no tak, ale problem leją nas, że my chcemy wrócić do naszych czasów, dlatego że w naszych czasach tak było proszę sobie przypominają, że badania Antal pierwsze badania Pisa pokazały, że bardzo duży procent społeczeństwa był w Cisy wpychane w taką ścieżkę bez wyjścia takich właśnie się odbiło się na rynku pracy i my na nas również w życiu tych ludzi i porównujemy bardzo się często do Finlandii mówimy no przepraszam Finlandii mają 8 to dobrze funkcjonuje, ale tu trzeba zwrócić uwagę na cały system edukacji u nas te gimnazja sprawdził między in, dlatego że bardzo różny poziom szkół podstawowych w natomiast w Finlandii oni bardzo dbają o to zrównanie edukacyjnych chanson łączą rząd, zaczynając od tego, że 1 na 10 się dostaje na studia pedagogiczne bardzo wysoki prestiż zawodu nauczyciela to, że zadaniem nauczyciela osobistą porażką myślę, że nie wyrówna szanse tych najsłabiej sobie radząc, by wszyscy na najgłębszej prowincji mówią tak tak to nie jest gra i co więcej wszyscy się uczą wg tych samych programów na tym samym mniej więcej poziom u nas tak nie ma w związku z tym do gimnazjum wyrównywał szansę, a teraz z tego rezygnujemy, czyli zrezygnujemy z tej ubytek szansę na wyrównywanie szans i w tym momencie mamy wrażenie, że prawo i sprawiedliwość ma to w ogóle nieprzemyślane, że to cała reforma powstała z punktu widzenia chyba od góry oni wyszli z założenia, że idea FIZ ma być czteroletnie liceum i że wszystko podporządkują temu Faktowi bez analiz bez rozmowy z radnych i zastanowienia się czy bardzo tę rolę w Wilnie liceum w dzisiejszych czasach jest pod folią na na zawirowania i tak na zapotrzebowanie nowo cofając co rok to edukacja zły podział to taki zły rząd się do siedmiolatków, bo po jakimś czasie rodzice protein doszliby do wniosku, że jeżeli wszystko dostosowane do sześciolatków, którzy posyłają sześciolatki do szkoły mamy 1 z systemu, gdzie dzieci później kończą edukację kończą Live View akurat 19 to się w tym momencie znów dalszym ciągu będzie co to oznacza mają mniejszą spoty na rozwój dalszy mniej szans na w tej chwili bardzo często uczelni to jest etap 3 etap edukacyjny licencjat magisterskie i trzecim etapem jest jednak studia doktoranckie, które coraz więcej osób zdobywa przedłużamy ten okres który, zanim oni wejdą w życie dorosłe to wszystko powoduje, że my cofamy się jako jako kraj szanse rozwoju na przyszłość bo by powodujemy, że tak to co dobrze zadziałało oczek, czyli gimnazja wycofujemy powodujemy, że my wcześniej nastąpi selekcja powodujemy, że ta selekcja będzie drogą bez wyjścia, ponieważ te szkoły branżowe dają jedno rodzaj inne rodzaje matury niż te szkoły ideowość zwiększały swoją drogę dla lekarzy mrugają w Trójmieście w dodatku nikt nie przedstawił nikt nie przedstawił żadnych zalet tej zmiany w ten wasz najciekawszy żegnał się co zrobić jakąś reformę to się mówi co chcemy uzyskać, jakie efekty są mu uzyskać i że dzięki temu uzyskamy jakieś efekty, ale zrozumienia, że widzą państwo pytacie, gdzie młodzież z regionu i wyszłam 20 kilka interpelacji do pani minister o około miesiąca temu nie otrzymamy żadnej z nich odpowiedzi właśnie wydarzenia mają 1 000 000 zlote rozumiem, że nie poszła do gimnazjów nie spotka się z samorządowcami nie nie odpowiedziała na te podstawowe pytania tak, bo odpowiedzi wszystko się odbędzie ewolucyjnie jest żoną jest żadną odpowiedzią na razie między tutaj tutaj popatrzmy w Wilnie realnie na to co się dzieje co się dzieje moja ja rozumiem panie pozory mylą 1009 . roku, kiedy powstawały gimnazja do miast tylko dla Łucja i powiedział robimy gimnazja, ponieważ chcemy oddzielić starsze dzieci od młodszych chcemy wyrównać szanse wyrównać szansę zagraliśmy przede wszystkim na dziś szansę w nogach, a ja wiem, jakie są argumenty dzisiaj po raz czy ZUS usłyszycie pani jakiś argument jest rannych nie ma śladu w 1 z argumentów pani minister ucieka proszę zobaczyć w Toruniu na ogłoszeniu w Rio fitness paraliż grozi też Cormaya tam byłam album był to wyreżyserowany spektakl pani minister wyszła na scenę opowiedziała swoją kwestię i wyszła i tak się żaden z samorządu najważniejsze, aby nauczyciel żaden rodzic nie mógł zadać Krauzemu, że po kilku nieudanych wykonaniach publicznych panika się zarazić od każda reforma powinna służyć czemuś tego co do czego potrzebuje Polska szkoła to zmiana jakości jakości, ale nie struktury tylko jakości zmiany może budzić praktycznie zmiana tego, żeby uczyć języków tak jak w tej Finlandii, gdzie skutecznie uczą języków zmiana tego, żeby rozwijać inne zdolności dziecka nie tylko akademickiej na co stawia świat w Finlandii w tej chwili wprowadzać je np. przedmioty artystyczne dołem przedmiotów szkolnych to są kierunki, w których idzie świat cyfryzacja Hall w Londynie przedmioty aut artystyczne obawiam się, że przy zapowiedziach pani minister, że tylko będziemy się historia uczy się czyimś kosztem, jeżeli jakiegoś Linea trzeba będzie zrobić dalszy jest to by powrót do szkoły, która ma być szkołom uczenia pamięciowego ani uczenia przez praktykę przez doświadczenia przez komunikację jest to po prostu powrót do głębokiego każde państwo słyszą że, gdy pytań do pani minister edukacji narodowej mamy sporo być może uda się nam uzyskać jakieś odpowiedzi bardzo na to liczę dziękuję paniom za to czekanie na to jak pani minister się, że pani minister wraz z nim grać ładnie spotkaniu wzmacniały małe szanse mam nadzieję, że ustawa pokaże, jakie firmy i zrealizuje innych zmian w pani Katarzyna Lubnauer w dziejach państ w nowoczesnej i pani Krystyna Szumilas normujący zyski były mimo wszystko rodzicom rodzicom nauczycielom i uczniom dobrego roku szkolili się, że wszystkim samych sukcesów dołącza się do tych życzeń niż za chwilę informacje Radia TOK FM, a o nich raport gospodarczy i Maciej Głogowski w program przygotował Tomasz Gałka realizował Krzysztof Woźniak ja się nazwą Mikołaj Lizut kłaniam się do widzenia dziękuję wreszcie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA