REKLAMA

Festiwal Filmowy w Gdyni już niebawem! Opowiada Michał Oleszczyk

Do Zobaczenia
Data emisji:
2016-09-03 14:00
Audycja:
Czas trwania:
29:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Alicja w Wenecji w rozpoczynamy magazyn filmowy do zobaczenia w studiu ze mną Michał Oleszczyk dzień dobry dzień dobry dyrektor artystyczny festiwalu filmowego w Gdyni festiwal filmowy rozpoczną się już tuż-tuż za gminne 3 tygodnie niecały dziewiętnastego 1 września 1 i w tym roku budzi on bardzo dużo emocji, lecz cieszę się, bo to nie są tylko emocje polityczne, ale też do tych pewnie też Lwem porozmawiamy i pewnie od nich też zaczniemy, ale to są również emocje takie Rozwiń » po prostu filmowe co znaczy jak patrzymy na konkurs główny w tym roku tam jest wiele tytułów, na które inne kina maniacy bardzo bardzo mocno czekają wiele pokazów premierowych wielu młodych twórców i o tym wszystkim dzisiaj na pewno będziemy też rozmawiać, ale musimy zacząć od OC od swych tego styku polityki i filmu, bo czołowe w ciągu ostatnich inne dni nam tutaj się dość mocno zaznaczyło, czyli historia Roja i to oświadczenie ministra kultury w inny, w którym napisał, że jest on zdumiony tym, że teraz, że historia Roja w konkursie głównym nie mnie nie bierze udziału w noc rozpocznie się oczywiście takie tłumaczenie, że firmy do konkursu są wybierane przez specjalną komisję tych filmów jest maksymalnie 16 no i to nie są wszystkie filmy, które w danym roku zostały inne wyprodukowane na ciebie to oświadczenie zaskoczyło dość dość mocno ministranta ważny poranek ta zasługuje zaskoczyło mnie, chociaż jakoś ta kula śniegowa frazie nie zbierała ścieżka wcześniej tydzień bodajże przed tym oświadczeniem ministra pojawił się tekst Piotra Zaremby w sieci krytykujący właśnie tą decyzję o nieprzyznaniu o historii Roja miejsce w konkursie wolny, więc obserwowałem tę kulę śniegową i rzeczywiście ich kulminacja kulminacja nastąpiła nie spodziewałem się że, że festiwal stanie się no tak w dolnym jest metoda znana z całych Stanów pani w centrum uwagi przez pewien moment, jeżeli chodzi o PZPN takie polityczne spór ja wydałem oświadczenie, w którym wyraźnie stwierdziłem, że jestem zaskoczony i zasmucony tym, że tymi słowami pana ministra Glińskiego przede wszystkim, dlatego że mam wrażenie, że one jakością uderzały z NATO co ja sobą w tej imprezie reprezentuje, czyli pewną merytoryczną ocenę tańczyli też to była jednak takie wskazanie, że nasza tutaj ocena filmów do konkursu nie była w 100 % merytorycznej dlatego poczułem się tym rzeczywiście no no jakoś dotknięty natomiast ja także tego pierwszego dnia zaznaczyłem, że ja, mimo że te słowa mnie zasmuca ją to nie traktuje ich jako politycznej dyrektywy tak, bo to mnie było nakaz włączenia Roja do konkursu to co powiedzieć jasno je nie był to także nakaz włączenia roju dorabia do festiwalu nauki innych w innych sprawach było to po prostu oświadczenia ministra Nowaka szkolne doświadczenia na tak wysokim szczeblu, gdy minister zabiera głos w takiej sprawie może trochę dziwi mnie dziwi mnie dziwić, że publicyści zabierają głos w tej sprawie, bo oczywiście każdy mam do tego prawo w ale tutaj już jest stanowisko ministerialne w talii myślę, że leży tutaj rzeczywiście, wydając oświadczenie na pan minister musiałby zdawać sprawę z tego, że ono spotka się z bardzo żywą żywiołową reakcję, dlatego że ma on jakby w Polsce, zwłaszcza myślę, że w Polsce taka pamięć też pewnych interwencji faktycznych takich, kiedy są rzeczywiście kazano coś włączyć bądź włączyć wciąż bardzo żywa, więc wiedza przenoszono ten festiwal z zarzutem jest zresztą festiwal Gdynia z najlepszymi jak ja od kilku dni nawet mówią, że nie spodziewałem się, że to moja kadencja przypadnie na tak gorący okres, bo umówmy się Gdynia przez wszystkich swych kontrowersyjnych często wokół niej były to jednak wierzymy, że te kontrowersyjne miejsce głównie przyszłość czy znamy historię tego festiwalu jakoś tam ulokujemy te kontrowersyjne sytuacje dodały przyszłość pamiętam takie sceny jak słynna cegła przyzna na dzień przez dziennikarzy Andrzejowi Wajdzie zaciąg z marmuru i t d . natomiast faktycznie przyszło mi także doświadczyć takich gorących politycznych w sytuacji w trakcie tej kadencji z tym, że powiem tak oświadczenie ministra nie wpływa na kluczową rzeczy nie wpłynie wpływa na program festiwalu tak historia Roja na festiwalu nie ma nie ma go w konkursie nie ma żadnego pokazu specjalnego tego filmu winnym, więc dla mnie ta ma troje jest jest zamknięte ze Smoleńska to za to będzie Smoleńsk stawek są już zostało odczytane jako wzorca z kolei akcyz mojej czy z festiwalu strony jakiegoś ugięcia się przed polityczną presją ogromnie szczęśliwy timing polegał na tym, że decyzja o tym, pokaże podjąłem już ponad 4 tygodnie temu natomiast newsa o tym, wypuściliśmy już po aferze radiowej nazwijmy to, więc następcą medialnych zdarzenie takie, że oczywiście zostało odebrane jako na jego polityczne tutaj jest kompromis ja jako osoba, która tą decyzję podjęła wiem, że tak nie było, w jaką decyzję podjąłem w momencie, kiedy się dowiedziałem, że film będzie ukończony i rozmawiają z producentem tego filmu z Maciejem Pawlickim imieniem dowiedziałem się w nieskończoność będzie premiera 0910. września wchodzi na ekrany kin no i pojawił się pomysł hali 10 dni przed rozpoczęciem ruszyli za chwilę przed przerwą w kinach mogli zobaczyć okładziny z i teraz pytanie było takie 3 festiwal w Gdyni, że go tak o sobie my czy on ma udawać, że tego filmu nie ma też to ja uważam, że nie ja uważam, że jeżeli możemy usiąść jakieś rozmowy na temat tego filmu to Gdynia właśnie powinna być takim miejscem to jest film, który już teraz wywołuje ogromne kontrowersje ja sam goście nie widziałem czekam na pokaz w poniedziałek w teatrze wielkim będzie jego premiera z tym, że mam wrażenie, że ja jako dyrektor festiwalu na zostałem postawiony w takiej sytuacji, w której musiałem opowiedzieć po stronie dialogu, dlatego że gdybym doszedł do wniosku, że tak na ten film jednocześnie będzie w polskich kinach na festiwalu Unia to mam wrażenie, że byłby to gest pewnego wykluczenia mamy nadzieję, że ta rozmowa o tym, firmę, która na pewno wybuchnie wcześniej co znaczy zdaniem premiera oczywiście, że ona do momentu festiwalu troszeczkę się już uspokoić, że na festiwalu będziemy mogli trochę innym tonie o tym, kim porozmawiać podejmuje ryzyko Biała jak go jako dyrektor tej imprezy i mam nadzieję, że mimo, że finał będzie ono jakością pozytywne, że jakieś rozmowy rzeczywiście nastąpi była jeszcze 1 gorąca dyskusja przed festiwalem parę miesięcy temu właśnie po ogłoszeniu konkursu głównego tych tytułów w konkursie głównym, że nie ma filmów wyprodukowanych reżyserowanych przez inne kobiety i też tutaj duży szum wokół tego się zrobiono minister oświadczenia w tej sprawie Chmiel wystosował, a może szkoda w inne, ale ale, dlaczego tych kobiet tam niemal sami mężczyźni zasiadali w komisji wybierali jak pojemny slogan, że to ta dyskusja się, że zaczęła od tego, że został dostrzeżony brak filmów wyreżyserowanych przez kobiety w konkursie głównym, bo pamiętajmy, że Gdynia są 4 konkursy w konkurs główny konkurs inne spojrzenie konkurs fabularnych filmów krótkometrażowych i konkurs młodego kina, czyli filmów studenckich w notabene, o czym zapomnieliśmy powiedzieć Smoleńsk jest poza konkursem pokazywane to ważna informacja, że poza konkursem wracam do kobiet ranny tak w tym roku się złożyła ona 45 zgłoszono się do konkursu 3 był wyreżyserowany przez kobietę w taki to był rok 1 z nich miał włączony do innego spojrzenia myślę, że nie ZUT Marii Marty Minorowicz Rennes innym spojrzeniu z 10 Karoliny Breguły biuro budowy pomnika natomiast ten film poprą ten rok pod tym względem był słabszy, jeżeli chodzi o konkurs główny natomiast, o czym już komentatorzy rzadziej wspominali jest bardzo mocny pod 2 innymi względami po pierwsze po raz pierwszy w konkursie młodego kina i konkursu się krótkich filmów mamy z kolei przewaga reżyserek tam jest więcej filmów zrobionych przez przez kobietę druga rzecz wąską część tego zarzutu polega także na tym, że mało, kto zwrócił uwagę na ogromną rolę producenta obecnie w Polskim kinie wszyscy mówimy o reżyserach, bo to taka no i bez względu tak nazwisko na rzecz ZUS taka seksowna rola tak jakby reżyser tak natomiast ma ktoś tę firmę produkujemy w Polsce fantastyczne producenckich bardzo dużo bardzo młodych także producenta i dużo filmów to już Niemen wymieniono szyby jestem mordercą to są nazwiska, które zazwyczaj w Nerze właśnie widzowie czy słuchacze nie znają się interesującym prawda gdzieś tam jego nazwisko producenta natomiast na scenie patrzymy, a moll, a to są to są osoby, których skład także kreatywny jest bardzo duże, więc ja bym kończąc ten wywód powiem tak oczywiście, że głosy kobiet w Polskim kinie są bardzo ważna oczywiście żona zasługują na wsparcie co więcej w zeszłym roku właśnie te głosy triumfowały, bo ciało Małgorzaty Szumowskiej córki dancingu Agnieszki Kuczyńskiej i moje córki krowy śledzić damskiej z kolei nagroda publiczności oto mamy w zasadzie złote Lwy nagroda za debiut i nagroda publiczności wszystkie nagrody w zeszłym roku poszły do re filmów reżyserowanych przez kobiety, a nas powiem prowokacyjnie moja odnosi się bardzo pozytywnie do wszelkich takich równością owych dyskursów natomiast powiem prowokacyjnie z kolei że, układając program młodego kina i krótkich filmów, bo też centrum układam naszym koordynatorem Markiem ziemniakiem i kierowałem się tym, że było z kolei więcej obiecana, jakby w to i tak wyszło tak jakby mówiąc kolokwialnie na jakość tych konkretnych firm była taka żona się do tych konkursów krótkich dostały w nieznanym świecie o mnie byśmy kiedyś pokusili się n p . o taką bardziej przed krajową może społeczna antropologiczną dyskusja, dlaczego jeśli na studiach jest coraz więcej kobiet na studiach filmowych, dlaczego one też produkują bardzo dużo krótkich metraży, a później gdzieś z 1 do tego długiego metrażu, choć mniej kobiet niż mężczyzn czy to jest właśnie związane z tym, że kobiety może wybierają właśnie droga producencką, a może to są jakieś kwestie nie wielorodzinne czy bezpieczeństwa zarobków czy gdzieś, gdzie tutaj jest ten problem, że finalnie tych kobiet jednak jest mniej długich trasach pełnych metrażach no to jest bardzo szerokie pyta też tutaj w zasadzie dotknęła kilku kluczowych możliwych powodów prawda ma on bowiem, że nauczyciel to tylko częściowo się odniosę do tego, bo to bardzo szeroki temat, ale no trzeba powiedzieć, że zawód reżysera filmowego jest wyjątkowo nieprzyjazne, jeżeli chodzi o sprzedaż logistykę pracy w Azji do akt, jeżeli chodzi o też niepewność zatrudnienia tak nas w przypadku kobiet chociażby kwestia związana z macierzyństwem prawda lisy z opieką nad dzieckiem to już nawet nie rozmowa o ewentualnych macierzyńskich urlopach prawa, dlatego że na planie tego nie ma to być może, więc ja myślę ja w ogóle uważam i tu swoją drogą po tych z prawie 3 latach pracy dla Gdyni uzyskamy dziś zupełnie nowy poziom szacunku dla filmowców i mężczyzn i kobiece ze względu na to właśnie ktoś niepewny zawód to znaczy w tym momencie robimy robimy tak i to jest, jeżeli robimy film to jest absolutnie absorbująca czynność w dzień inaczej jest podporządkowana temu, ale potem, kiedy projekt się kończy i pytanie co dalej nie ma na to Jasnej odpowiedzi i wydaje mi się, że na także pod tym względem zawód producenta może być odrobinę bardziej stabilna natomiast w Polsce to też muszą wiedzieć z drugiej strony, że mam wrażenie, że w Polsce, jeżeli chodzi o wybór kariery artystycznej także w filmie dla kobiet to sytuacja i tak jest całkiem dobra w porównaniu n p . z regionem dotrzemy mamy naprawdę sporo fantastycznych reżyserek, która w dna robią karierę na świecie wręcz teraz łatwiej ci sami wskazać właśnie na reżyserkę taka chociażby Małgorzata Szumowska czy właśnie Kinga Dębska, który w filmie moja córka Agnieszka Holland Agnieszce Holland Juliusz Smoczyński, która zrobiła oczy mam wrażenie nadal za mało osób w Polsce mówi film mam namyśli tutaj córki dansingu, który okazał się absolutnym park House owym hitem światowych tak jak to jest 1 z najlepiej przyjmowane filmów polskich od wielu wielu lat on w zasadzie codziennie są też doniesienia o kolejnych sukcesach tego filmu, a na wzrost odprawiono już wytworzył jakiś swoisty rodzaj kultu Michał informacji Radia TOK FM za chwilę wrócimy do ronda do tej rozmowy prześledzimy jeszcze też ten program czy to co w konkursie głównym się ne sta to co się znalazło Michał Oleszczyk dyrektor artystyczny festiwalu filmowego w Gdyni z prędkością ma teraz informacje Radia TOK awans jeszcze witam państwa bardzo gorąco Michał Oleszczyk dyrektor artystyczny festiwalu filmowego w Gdyni jest dzisiaj w Senacie dobre kino wreszcie raz mylnym powiedziałeś, że po Grunwaldzie nie wiem czy po historii Zdrojem z historią historią historią Roja czy po innych wydarzeniach generalnie zaznaczyła, że na kolejną kadencję startować czy ubiegać o kolejną kadencję się nie będziesz znają się czy jesteś tak zmęczony tymi ostatnimi 3 latami rzeczy po prostu faktycznym polityczne zawirowania tak się zmęczył cię deklaracji odpowiedzialność na Facebooku tego dnia, kiedy w historię Roja w Monachium wybuchła muszą wiedzieć, że tamtego czasu rozważam cieszą się wciąż są decyzje jeszcze nie mam w nie ma już takiej stuprocentowej pewności to były słowa, które wypowiedziałem emocjach tego dnia rzeczywiście, bo coś się przelało mnie wtedy, ale dostałem tyle sygnałów od ludzi, którzy na to było bardzo miło to od razu muszę powiedzieć, którzy bardzo cenią moją pracę wcześnie może tego tak nie wypowiadali, ale no mówią że, że widzą we mnie kogoś, kto rzeczywiście duże miasta festiwal i kto mógłby jeszcze go dalej kształtować ziem mam wrażenie, że tą decyzją musi przemyśleć natomiast muszą bardzo wyraźnie powiedzieć, że ta historia Zdrojem to jest tylko część oczywiście, bo to nie jest tak, że jedno zdarzenie stąd podkreślam koniec końców film nie jest na festiwalu ja muszę przemyśleć zupełnie inna rzecz i szczerze mówiąc mówią o tym, po raz pierwszy mianowicie rolę dyrektora artystycznego na festiwalu dlatego, że to jest szeroki temat nie podejmowane przeze mnie do tej pory, ale mam swoje obserwacje na na temat tego i wizja na ten moment powiedział tak, że jeżeli ubiegał się ją jeszcze kolejną kadencję to musiała być ta kadencja na oczach innych zasadach to znaczy ja uważam, że rola dyrektora musi być mocniejsza w ich w kwestii odpowiedzialności chroni Widawa to jasne, ale także w kwestii EMP faktycznego wpływu na konkurs główny, dlatego że nie chce, by słuchać słuchać zanudzać, ale powiem tak, że obecnie ten proces selekcji jest tak rozbudowany, że są 3 ciała zespół selekcyjny komitet organizacyjny ja i w regulaminie jest także ja mogę zgłosić tzw. pulę dyrektorską 5 tytułów, które ja rekomenduję tym, że nie jest tak, że te firmy automatycznie wchodzą do konkursu od setek lat z fiata o każdy z tych filmów dalej muszą walczyć, a także ja wypowiadam te 5 tytułów, po czym zaczyna się wielogodzinna rozmowa z Jaworzna nie powinno być pytanie czy to Madeja czy to będzie też inne zostają otwarte natomiast ja powiem tak, jeżeli pan się ubiegał to będę się domagał zmiany regulaminu na rzecz tego, że dyrektor artystyczny miał faktyczną władzę w rękach i faktyczną no i pewną niezależność działania, bo nerwy powiem tak no no ale na jakiś czas tutaj dyskusja otwarta z premierem Glińskim, że 1 historia, ale jeszcze na własność dyskusję zamknięto z komitetem, gdzie każdą swoją decyzję i mogę powiedzieć, że wywalczyłem każda z nich przez te lata, ale to była walka ja chciałbym z nią nie walczyć chciałbym mieć jako dyrektor to prerogatywa, że kiedy wskazuje na 5 tytułów to od 5 trójskok 3 minutach został wybrany ktoś ci zaufał ciało, które wybrało zaufał głodzić mocodawcy i nie coś do powiedzenia to właśnie dokładnie ten temat jest jednak moment otwarty i nie odstaje już przy tej deklaracji Żenia, ale jeżeli tak to na troszeczkę inne zasady i ile on zresztą wszyscy powtarzają to, że w pojawił się takie komentarze jak nie Michał Oleszczyk TV, czyli ta osoba, która jednak nie jest, gdyż solą w oku czy wydać może nie jest solą w oku również tej prawej strony jest liczą, że ich od dłuższego czasu jego chirurdzy mediatora no no SI ja nawet na tej antenie został niedawno nazwane oświeconym konserwatystą co było dla niego wzorem, prowadząc tak bardzo narzekali na terenach naprawdę i chciał nam wydaje się, że mam tutaj potencjał Poznania mediatora w tych trudnych czasach, ale znowuż Luton decyzje w, a potem dopiero po festiwal w pojawił się też takie komentarze drobne Jakub Majmurek m. in. Anna napisał w swoim komentarzu, że przed nami takiej dość ciekawy czas w Polskim kinie, bo wydawać się może, że firmy powstają coraz lepsza co widać też po tegorocznym konkursie, a z drugiej strony coraz więcej zakusy na to, żeby to kino w jaki sposób może mocniej inne zmieniają się zresztą tutaj akurat minister bardzo wyraźnie powtarza, że chce, żeby powstawało więcej produkcji historycznych został stworzony specjalny konkurs, który ma zachęcić ze scenarzystów do gminy będą do dopisania takich scenariuszy dotyczących kina historycznego, więc myślę, że to w dość ciekawe czasy nie mamy tras niestety czas na tę rozmowę, ale myślę, że to będą dość ciekawe czasy dla ucznia też tak myśleli chyba zobaczymy co się zobaczymy co się wydarzy ja ja myślę, że tak jedno zdanie, że jeżeli rzeczywiście jest to taka Wola, żeby te filmy historyczne powstawały to moim zdaniem na miejscu pana ministra absolutnie no zabiegał o to, żeby środowisko filmowe było przychylne po prostu cenna tym zabiegom innymi słowy należy uważam, że należy działać taki sposób, żeby filmowcy poczuli się docenieni także, że to nie jest tak, że to co oni do tej pory robili to Niewiem było złe czy raczej niesłusznie za to są ludzie, którzy są całe swoje serce całą swoją sztukę co swoje rzemiosło wiedza oddają temu co kochają i myślę, że wielu z nich bardzo chętnie pracowałoby przy świetnym filmie na temat patetyczne tylko, że należy z nich uaktywnić taką wolę, żeby rzeczywiście odczuli tez ich projekt nie narzekać na obraz nie interes kluczowe słowo zaufać, że ich i myślę, że potencjał cudzej obrony, a nawet filmy tegoroczna dowodzą, że botoks nie wiedzieliśmy, że w konkursie głównym jest mnóstwo fantastycznych młodych reżyserów ja myślę, że część z nich bardzo chciałaby spróbować swoich mięśni, że tak powiem w takim trudnym gatunku, jakim kina historycznego trzeba im zaufać po prostu pozwolić działać tak jak patrzymy na tę listę 16 połowę tytułów konkursowych na tegorocznych na to tak to dom myślę, że każdy pierwszy takie skojarzenie na głowie, że idzie młode wiele debiutów, ale nawet jeśli nie debiutów to drugi filmowa, ale bardzo młodych twórców rozumiem, że to też na Niemcy nie patrzy jeszcze w ten sposób na tę chwilę po prostu tak wyszło tak w żonie mają coś fajnego do Poznania, ale tutaj już muszą oddać się jednak honor także działaniom PiS swą winę konkretnej nawet osoby Agnieszki Odorowicz trumien obco okazję obserwować przez tych kilka lat i wiadomo żona podejmowała różne decyzje i część z nich pewnie była kontrowersyjna, ale 1 rzecz krążenie widziałem bardzo silną to by wspieranie debiutantów i tego nikt jej nie odmówi, więc mam wrażenie, że to co teraz dzieje, że nagle patrzy na konkurs z wiceliderem 89 tytułów to są filmy wyreżyserowane przez reżyserów urodzonych volvo rocznik 80 tych i myślę, że też trzeba tutaj oddać się i częściowo je częściowo też Edukatora tak ma fantastyczną szkołą filmową, jaki mamy naprawdę ja ja ja jestem zdumiony i cenie mogę mieć konkretnych tytułów, ale na wymienienie zmieni tytuły, które już przeszły przez festiwal tak wszystkie nieprzespane noce nagroda w Sundance plac zaba w Bartosza malutką szkołę Kowalskiego za chwilkę w San Sebastian Locarno Jan Matuszyński ostatnia rodzina to są wszystko ludzie około trzydziestki tak Matuszyński bodajże z nich żadne z nich najmłodszy Kantor Karlowe Wary no no, jeżeli ktoś twierdzi, że nie mamy w Polsce świetnych reżyserów to ich w ogóle techników tele operatorów montażystów wszystkich mamy świetną bazę także zniszczą mnie najbardziej spektakularnym sukcesie czyli, czyli Tomasz Wasilewski i Zjednoczone stany miłości jest naprawdę media patrzące z dużym optymizmem i potencja jest tak ogromna teraz starcza tylko mądrze mądrze kierować jej pozwolić wszystkim ujawnić temu co w tych ludziach drzemie, bo to jest bardzo ważne fenomenem, gdyż mógł nam wytłumaczyć też, dlaczego to jest także np. po widoków Andrzeja Wajdy w konkursie nie ma tez także producenci nie zgłaszają tych filmów, że co decyduje o tym, że nie trafiłem mają właśnie te pokazy specjalne, a na pewno Powidoki Andrzeja Wajdy takim wyjątkowym wydarzeniem będą na festiwalu, ale w konkursie ich nie ma Powidoki z żoną do kolejnych Więcek jeszcze nie widziałem przed festiwalem Max dozować dopiero na festiwalu bardzo na niego czekam pokaz specjalny tak ważne informacje pan Andrzej Wajda od lat już nie zgłasza swoich sił do konkursu im coś takiego gestu mistrza, który też nie wiadomo, jaką wspiera młodych ludzi on po prostu nie chce konkurować na tym polu natomiast pokazy specjalne no to właśnie słowo specjalne tak my chcieliśmy uhonorować pana za 1 z okazji urodzin w 2 oczywiście nasz były 90, ale chcieliśmy to także naszych w Gdyni, więc będzie taki specjalny pokaz właśnie po widoków teatrze muzycznym poza jeszcze tym Smoleńskiem pokazy specjalne to m. in. artyści w 22 odcinki serialu wczoraj wieczorem premiera jest, że państwo oglądali aż 12 i Bolesław był fantastyczny to jest telefonu ja jestem zachwycony i czekam co będzie dalej Monika Strzępka Paweł Demirski artyści my zresztą będą obecni na festiwalu będzie można z nim porozmawiać el in pokaz specjalny nocą to są takie filmy, które zupełnie wymaga zamykają się kategorii nawet innego spojrzenia tak powiedział film Janusza Zaorskiego podstęp pokolenia to jest film, który nie dałoby się ocenić żadnym konkursie ewentualnie w konkursie dokumentu montażowego, dlatego że Janusz Zaorski składa hołd historii polskiego kina także wytwórni filmów we Wrocławiu, montując ponad 50 fragmentów z różnych filmów z różnego czasu układają z nich taką swoistą narrację o historii Polski więc, że mogą ten film pokazujemy na pokazie specjalnym właśnie właśnie, dlatego że na razie nie pasuje do żadnej innej kategorii jednocześnie jest czymś na pewno wartym zobaczenia to był festiwal filmowy w Gdyni z 1 strony tak my mówimy też o nim od zawsze tak było, że to jest pewnego rodzaju wydarzenie środowiskowe to tam spotykają się twórcy tam też czasami nawiązują z kolejną współpracę tam środowisko na patrzeć co jest nowego świeżutkie go prosto ze stołu montażowego w Wilnie, ale zawsze to powtarzali podkreślam, że to jest również festiwal filmowy dla państwa i tych ulic wydarzenie w tym roku dla normalnej publiczności, która przyjedzie, która kupi bilet też nie zabraknie nie mówmy tu tylko o konkursie głównym jest mnóstwo naprawdę tak namawiam do przyjazdu do Gdyni bo, że ktoś lubi polskie kino to idealny moment się w sobie rzecz wszystkie premiery danego roku takie kluczowe oczywiście i na w cenie 200 zł, więc krótko falę wspaniałej atmosferze i jest przede wszystkim z twórcami z obecnymi na sali konkurs główny 16 filmów poza tym 4 filmy z innym spojrzeniu mnóstwo świetnych krótkich metraży w tym roku notabene niektóre z nich już poniekąd walczą o Oscara, dlatego że ich cel Darii Waszak i lokatorki Klary ghańskiej to są filmy, które już walczą o złych chińską żywność na liście nie ma siedlisko tych onych tych Oscara studentki najwięcej, więc i te tytuły także warto śledzić bardzo zachęcam, żeby nie zapominać o krótkich metrażach, bo Polska ma tutaj świetnych reżyserów poza tym serce retrospektywna kino przedwojenne tworzył parę lat w Gdyni wspieram będzie sekcja filmów muzycznych, gdzie m. in . takie zapomniane perełki jak na mieniu za laury, w czym wielka majówka poza tym wspaniała sekcje poświęca serce in memoriam niestety w tym sensie, że będziemy honorować kogoś z kosztami nie ma mianowicie Andrzeja Żuławskiego powieszono cyfrowe rekonstrukcje jego filmów włącznie z tą wspaniałą cyfrową rekonstrukcją okaleczonego arcydzieła, jakim jest na srebrnym globie Gdynia to także dwudziesta rocznica odejścia Krzysztofa Kieślowskiego w Dekalog w plenerze na odnowione cyfrowo wersja coś co wieczór 2 odcinki ne 2 uznano, że w meble na ścianie teatru muzycznego wywłaszczanie teatru muzycznego na przy placu Grunwaldzkim 2 unikalne dokumenty Kieślowskiego, który do tej pory nie nie ma nigdzie nie prezentowano także w ramach tego pana pokazane, więc znał na bogactwo mnie samego czasami przerasta, bo opieka nad wszystkim jest wyzwaniem, ale to jest święto polskiego kina i zachęcam do tego, żeby odwiedzać się festiwal i tak jak już powiedziałem nie na nie w tej rozmowie ale gdzie indziej żona ja uważam, że tych moich 3 festiwali ten konkurs główny, zwłaszcza najmocniejsze jestem bardzo cieka w, kto zwycięży i myślę, że to jest co najmniej kilka filmów, które naprawdę jeszcze długo długo pozostaną z nami, kiedy poznamy nazwiska jurorów 7 września o jedenastej mamy konferencję prasową w kinie kultura i wtedy także nazwiska jurorów świat 3 składów jurorskich ogłosimy w pryzmie z otwieraniem Gdyni na zagranicę czy zagraniczni goście program należy czy oni pojawiają się w Gdyni czy są zainteresowanie jest ich coraz więcej jest coraz więcej oczywiście gdynianom nie musi on zawsze walczyć o tych gości tak na Gdynia co czas nieokreślony edycji festiwalu w Wenecji festiwal w Toronto Utah zapraszamy zapraszamy każdego roku w tym roku znowu wielu z nich będzie z nami oczywiście są już tacy, którzy od wielu lat projekt są wręcz dedykowanie jej danemu terytorium tak np. CMA Lisa Salmon, która przecież nas od kilku lat promuje odważny Festival w palm Springs i ona już od wielu lat zajmuje się właśnie tą częścią świata czyniono odwiedza Gdynię Karlowe Wary i tych ludzi staramy się zapraszać coraz więcej snem mam nadzieję, że zna, nawet jeżeli ktoś nie mógł miał dalej na tym stanowisku, że to będzie kontynuowane to naprawdę mogę powiedzieć, że żona wyraz szczerego czasami zdumienia, ale zawsze zachwytu, jaki widzę na nich twarzach, kiedy spotkają mnie w trakcie sesji ma żal i mówią zazwyczaj po angielsku żadna łamał, ale macie świetne filmy no to jest naprawdę bardzo przyjemna, że państwa zapraszamy bardzo gorąco od dziewiętnastego na września festiwal filmowy w Gdyni Michał Oleszczyk dyrektor artystyczny tego festiwalu był moim gościem bardzo dziękuję chyba z, a zaraz po informacjach Radia TOK FM w tym studiu Jarosław Mikołajewski i będziemy rozmawiać o filmie Fuocoammare Gianfranco Rossiego nagrodzony złotym niedźwiedziem w Berlinie może od tego weekendu już oglądać w polskich kinach jak mówią Mirosława Okońskiego, który również napisał książkę o Lampedusie wielki przypływ spotykał się z tymi samymi bohaterami, z którymi spotyka się Gianfranco Enea Rosji chcemy właśnie z nim porozmawiać o filmie w oko, a Marek także informacje Radia TOK FM i wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DO ZOBACZENIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA