REKLAMA

Jak uczyć trudnej historii II wojny światowej? Mówi Robert Szuchta

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-09-04 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny poranek w radiu TOK FM w i Agnieszka Lichnerowicz, a w studiu jest już Roberty szósta nauczycielem historii w warszawskim liceum dzień dobry dzień dobry rok szkolny się zaczęło, więc pomyśleliśmy, że żywa to pana zaprosić i trochę popytać, żebym może się więcej dowiedzieć na temat tego jak uczy pan jak uczyć się historii dwudziestego wieku historii trudnej momentami kontrowersyjnej MR młodych Polaków, zanim jednak do tego przejdziemy to chciałbym Rozwiń » zwrócić rozmawialiśmy jakiś czas temu o liście otwartym, którego jest pan spust sygnatariuszem 1 z sygnatariuszy listu otwartego nauczycieli przeciwko manipulowaniu najnowszą historią Polski to oczywiście ten list powstał po wypowiedziach minister edukacji Anny Zalewskiej i Anny szefa prezesa Instytutu Pamięci Narodowej rosła Wasiaka no, którzy unikali klarownej odpowiedzi na pytanie dotyczące sprawstwa zbrodni na polskich Żydach w Jedwabnem i w Kielcach wice na stronie z petycją, że podpisało go 1715 osób no i zapytam czy ci co jakiś reakcje czy potrafi pan coś powiedzieć czy wśród nauczycieli czy Bekisz innych grup norm może odniosę się media do tej liczby list został opublikowany w samym początku sierpnia to są wakacje, więc myśleć to liczba 1700 osób jak na ten czas wakacyjny no nie wiem to myślę, że to do domu różni się tak wydaje natomiast to też chcę przypomnieć o tym, mówiłem, że my, pisząc list nie oczekiwaliśmy żadnej odpowiedzi od anioła pani minister ramię w prezesa IPN -u i takiej żadnej reakcji nie ma do dnia dzisiejszego i też inne zdanie mnie czeka powiem szczerze po co natomiast nowo wiem też o tym, chcieliśmy zaznaczyć jakby, że jestem bardzo liczna grupa nauczycieli w Polsce, która się nie zgadzać z tymi wypowiedziami chcieliśmy tym tempem głos wypowiedzieć głośno po prostu, żeby o tym, dowiedzieli się ludzi w Polsce, ale także i za granicą, bo rozesłaliśmy ten list różnych instytucji na całym świecie, które kształcą polskich nauczycieli także od wielu lat i uznaliśmy, że one po prostu powinno uwierzyć, ale pan słyszy o projektach i o tym, by uproszczeń pomawianie Polaków o zbrodnie było karalne to on obawia się po to, znaczy, że myśli pan o tym w kontekście swojego zawodu, że to może jakoś wpływać Albert obawy jakiś leży mi nową granicy prawa pan przekroczy nie wiem jedno z komentarzy, które je w tej decyzji niż od Rosji staje się jest na razie na poziomie uchwały Sejmu w 1 w 1 z komentarzy czytałem 1 z historyków polskich czytałem, że jestem taka furtka tam jest użyte słowo nieuzasadnione prawda 3 czy nie nieudowodnione tak bowiem z mają oczywiście mówimy o tym co zostało wykazane zbadane udowodnione ponad absolutnie wszelką wątpliwość przez historyków, więc ja tutaj się nie obawiamy się z IPN nie widzi jednoznacznym władza rządu w sprawie uwag, bo prezes Joanna uważa, że wyłączną winę za za zbrodnię wołyńską spoczywa tylko i wyłącznie na Niemcach to jest nieporozumienie i zanegowanie m. in. wysiłku polskich historyków także pracowników przecież Pm, którzy badali prokuratorów, którzy co ważne, którzy tą kwestię badali wydawało się, że mamy już to mamy za sobą możemy iść dalej okazuje się, że nie, ale LG do pana niepokój to pomysły projekty, żeby takie regulacje wprowadzające to myślę, że tak, dlatego że tak budzi niepokój, dlatego że historia nie powinna być ustalana przy stoliku politycznym i nie jest historia nie jest przy prawda historyczna nie jest przedmiotem negocjacji to po prostu trzeba badać są źródła i przyjąć do wiadomości ma po prostu tak jak w tą wiedzą o tym jak to w jak to wyglądało nie próbować się tam prawda w manipulować w jaki sposób co sądzą o formę po prostu mam miejsce już przechodzą właśnie go do tego jak pan opowiada uczy historii swoich uczniów, jeżeli chodzi o te właśnie takie trudne jakiś skrajny moment historii wojennej w tej dwudziesto wiecznej to Tusk to jakiś jeżeli, jeżeli w ogóle, ale jak pan sobie stawia za cel mówiąc o Holokauście co one chciałyby osiągnąć w uczniach on zadaje pani bardzo trudne pytanie i to bardzo duża, by można na ten temat mówić tu właściwie ZAZ w Polsce zastanawiamy się nad tym od od naprawdę już rozmowy już się wielu lat poświęcone są temu różnego rodzaju konferencje seminaria krótko mówiąc to jest jakby też zgłębiają, jakim poziomie dydaktycznym no ale generalnie rzecz biorąc oprócz dostarczenia wiedzy po prostu to znaczy od wiedzy co się wydarzyło, bo ta wiedza warto też o tym, pamiętać do jakiegoś momentu co najmniej do lat dziewięćdziesiątych była tabu izolowana nie był nie była, więc ogólnie znaną i trasy z pytaniem gram czasem postawić pytanie czy to co się wydarzyło w czasie wojny z polskimi Żydami to jest fragment historii Polski czy też nie tyle może nie ma właśnie nową normą w no właśnie jak chodziłem do szkoły, a nawet jak studiowałem w latach 80 na Uniwersytecie warszawskim jak słyszałem słowa, że nie słyszałem słowa Holokaust miast nie słyszałem o zagładzie nie czytam w podręcznikach i nauczyć się o tym nie mówił Jasiu czemu polskich powstaniach narodowych i 8 Przemo historii Polski Polaków co zresztą także w nawiasem mówiąc o miejsce do dnia dzisiejszego tymczasem jednak, bo to państwo w wieloetnicznym wielo religijna, ale tutaj obywatelami tego państwa byli różni ludzie mi jakiś wkład w ich to wspólny państ w wspólną historię Majewski trzeba by było to poznać jak ja mieszkam urodziłem się mieszkami pracuje w Warszawie oto w jakimś momencie muszę się postawić pytanie czy jest to dla mnie dzisiaj ważne, że 70 lat temu 13 mieszkańców Warszawy mówi w języku jidisz bronili oni mieszkali na tych ulicach po, których jak dziś wchodzą czy jest ważny dla moich uczniów, którzy jadą do szkoły tramwajem nr 35 przy ulicy stawki, gdzie był Umschlagplatz to jest ważne dla nich to co się wydarzyło, jeżeli nie ma tu nie zawracają sobie głowy w ogóle o tym nie mów, ale jeżeli tak, jeżeli w, jaki sposób chcemy poznać to dziedzictwo, który jest uważam dziedzictwem polskim to nie jest ani Łódź, że nikt nie do końca zgadzam się z takim dość rozpowszechnionym poglądem moim zdaniem kompletnie nie prawdziwym Żydzi w Polsce byli gośćmi Żydzi w Polsce rebelia tworzyli to państwo właściwie od samego początku i są jego mieszkańcami obywatelami w jakimś momencie prawda różne kategorie różne rodzaje obywatelstwo i o tym, po prostu trzeba mówić no przecież to jest dziedzictwo, z którym trzeba się zapoznać, a mowa w taki poczucie misji, jeżeli mogę je w Chełmnie, ale w takim kontekście, że gorzej, jeżeli może o tym, będziemy mieć tego świadomość uczyć się o tym w szkole nauczyciele będą mówić to co też to uchronimy się przed tym, żeby też mogło zdarzyć znów zmieni uchronimy się nie jestem nimi uchronimy się, aczkolwiek oczywiście także w edukacji i w ogóle generalnie, więc chociaż, czyja jest zwolennikiem powiedzmy takiego myślenia, że jak edukacja to jest taka droga do budowania otwartości tolerancji i kształtowanie człowieka otwartego gotowego do jakichś dyskusji do przyjmowania różnych argumentów i uczelnie właśnie tej różnorodności, bo jest bardzo dobrym sposobem na kształtowanie właśnie takich postów to nie jest dzisiaj w główny nurt w edukacji prawda czy raczej chcemy budować społeczeństwo zamknięte, które nie przyjmie emigrantów, których należy się bać się prawda Polska ma być rok do pomysłu właśnie o ukaraniu tych, którzy w, jaki sposób negują nie wiem szlachetne działania i motywy działania Polaków w przyszłości mają być prawda karani sądownie moim zdaniem nie tak ktoś robi, a licealiści kilku nastolatkowie czy oni młodzi ludzie WIA Jaś park z mojego doświadczenia to jest cud ja tego nie przeszłam tego procesu, ale czy właśnie tak młodzi ludzie mogą w ogóle przyjąć się coś tak traumatycznego jak pogromem i zrozumieć, dlaczego Polacy mają współudział w tym bez takiego jasnego wskazywania drzwi Polacy nie my dobrzy Polacy Polacy zawsze dobrzy Polacy zawsze żyli tylko jakiegoś procesu jak do tego dochodzi czynsz każą im, że młodzi ludzie mogą w ogóle są w stanie, kiedy my dorośli system cały czas zmagamy myślę, że może nie myślała wiem jest to poparte, jakby też taką wiedzą teoretyczną badaniami, bo to się bada no właśnie młodzi ludzie są skłoni coś takiego przyjęcia są bardziej otwarci i ważne też jest to, żeby kształtować z o dziecku już taką gotowość właśnie do przyjmowania nowych ogólnie bym powiedział właśnie takiej różnorodności rzeczy m. in . tego, że historia nie jest czarno-biały prawda, że mamy różne odcienie szarości i że raczej Interlagos mnie do taką skłonność nie do przyjmowania prawda pewnej takiej wiedzy, że ktoś powie jak było tylko, żeby po pierwsze, żeby uczeń mógł wziąć młody człowiek po pierwsze, sam dochodzi do tego jak było, żeby miał w sobie taką gotowość zapoznawania się z różnymi argumentami z różną wiedzą prawda to jest jakby nie zauważył go przez dyskusje przy m. in. presję na formę Dudek teraz mówimy, jeżeli pani pyta jak dotąd dyskutujemy teraz o metodach nauczania prawda mamy cały całą paletę różnego rodzaju metod, które sprzyjają właśnie takiej takiej edukacji poprzez nie wiem różnego rodzaju metody aktywizujące sprzedaż przede wszystkim ucznia mąż wiadomo, że finał przygody wiedza zdobywana samodzielnie przez ucznia jest wiele mam taki walor wiedzy trwałej jest lepiej to jest lepiej zapamiętywane na dłużej zapamiętywane przed metody podając, czyj model taki klasyczny wykład, kiedy nauczyciel opowiada Malec z najmniej skuteczna metoda uczenia notabene najmniej efektywna przyłączem najmniej zapamiętuje z tego co wysłucha, a spore doświadczenie co najtrudniejsze dla dla uczniów pana uczniów w zrozumieniu tych procesów o trudne jest też to, że pamiętajmy jednak, że to dzisiaj o tym, się mówi bardzo bardzo często pokazują to także badania szkoła nie jest głównym jedynym i najważniejszym źródłem informacji i w przeszłości w ogóle oświecił współczesnym i uczniowie przychodzą do szkoły na lekcje z różną wiedzą z różnymi poglądami z różnymi stereotypami z różnymi uprzedzeniami i to jest czasami dosyć trudne, bo bardzo trudno jest czasami zamiar, zanim przejdziemy do jego przekazywania wiedzy 3 czy pokazywania prawda jak świat jest skonstruowany jak możemy go interpretować to musimy bardzo często coś robić właśnie z tymi uprzedzeniami miejsc z jakimiś wyobrażeniami o świecie, by czasami są bardzo bardzo silna, a wg badań np. prowadzonych przez panią prof. Barbara Weigl wiadomo, że to UE to taki obraz świata, bo bardzo silnie kształtuje się dziecka w wieku od 0709 . roku życia, czyli właśnie my powinniśmy obraz świata w oznaczonych czarnym białym oraz np. obraz obcego prawda przyda się od uprzedzeń np. stereotypy etniczne kształtują się dzieje u dzieci w wieku od siódmego do dziewiątego roku życia co znaczy, że jeżeli ja podejmę tego typu działania np. będę próbował z uczniami kształtować w liceum, czyli nie wiem z 161718 latkami będę wdrażał jakiś program dotyczący właśnie tej problematyki i próbował zmieniać ich powstałby tu postaw tuż za późno niż to jest bardzo mało efektywny, ale zdaniem co jest najtrudniejsze dla nauczyciela w 2 i buja ja przyznam, że to powinnam bardziej języka polskiego, ale te wszystkie z całą literaturę wojenną obozową ja ja nie mam na to przygotowana odrzucała i to oni w ogóle tego nie mniej też mówi kolokwialnie nie czułam jego nauczyciele nie potrafili mnie na to otworzyć, żeby za wcześnie to podane idąc pana to jest coś najtrudniejsza najczęstszym błędem myślę, że zależy też jak to jest zrobione prawda, a to znaczy to to powinno być dostosowane do wieku do możliwości do ich perfekcyjnych ucznia do my musimy też w tym coś leży co zatraciliśmy współcześnie w ogóle w edukacji, czyli 8 nauczycielem był właściwie, planując Lenczyk, prowadząc lekcje abstrahując od całej wiedzy, która płynie z wstęgi psychologii rozwojowej prawda i tak zresztą krojony jest program nauczania przez ministerstwo szczerze powiedziawszy czy te kwestie podstawy programowej i jak co w jakim wieku nie do końca to jest powiązane z wielkim z możliwością często my przeładowane żyła budowane i często merem uczniom dajemy po prostu za dużą dawkę ona jest za ciężka nie tylko w sensie ilości ale jakby to dość jakościowych to, o czym pani mówi to są często prowadzi do jakichś takich zachowań czy działań takich dramatów żyjących uczniów w obrotach historia najnowsza niestety nie jest trudno jest trudna nie jest taka piękna kolorowa miła i przyjazny powodzenia i powodzenia uczniom w RO Bert szósta nauczyciel historii byłe państwa gościem bardzo dziękuję dziękuję bardzo uprzejmie dziękuję, że nie zapeszyć tak jak jest, w których ich informacja o nich już Dorota Sumińska zaprasza na wieżę zwierza dziś program poświęcony zagrożeniom związanym z hodowlą zwierząt futerkowych prosiaczka jak zwykle złącza duszona samo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!